• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Дошкілля
  • Посібник для вихователів дошкільних закладів та батьків майбутніх першокласників"Скоро до школи. Підготовка руки дитини до письма під час слухового диктанту"

Посібник для вихователів дошкільних закладів та батьків майбутніх першокласників"Скоро до школи. Підготовка руки дитини до письма під час слухового диктанту"

Дошкілля

Для кого: Дошкільнята (5-6 років)

11.08.2020

777

41

0

Опис документу:
До посібника увійшли матеріали з підготовки руки дитини до письма під час слухового диктанту, який допоможе розвинути просторову уяву, навчити дитину спритно користуватися ручкою та олівцем і досягти точності у рухах руки, що дасть можливість закласти правильну основу у формуванні каліграфічно правильного письма. Посібник адресований вихователям дошкільних закладів, вчителям початкових класів, батькам.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Відділ освіти Добропільської міської ради

Методичний кабінет

«Скоро до школи.

Підготовка руки дитини до письма під час слухового диктанту»

Посібник для вихователів

дошкільних закладів та батьків

майбутніх першокласників

м. Добропілля

Укладачі:

Чубченко Л.Л. вихователь-методист дошкільного навчального закладу №19, керівник ПНМК вихователів груп старшого дошкільного віку м.Добропілля

Житкова Л.Л. вихователь дошкільного навчального закладу №6

Губар О.В. вихователь дошкільного навчального закладу №36

Харченко Т.О. вихователь дошкільного навчального закладу №34

Щербіна Л.М. вихователь дошкільного навчального закладу №4

Костянтин О.М. вихователь дошкільного навчального закладу №24

Мороз І.В. вихователь дошкільного навчального закладу №22

Павкович О.В. вихователь навчально-виховного комплексу №4

Білоус О.М. вихователь дошкільного навчального закладу №29

Першкова Ю.А. вихователь дошкільного навчального закладу №3

Івченко І.В. вихователь дошкільного навчального закладу №27

Дугельна Л.А. вихователь дошкільного навчального закладу №13

Сорокіна О.О. вихователь дошкільного навчального закладу №16

Рецензенти:

Курдя Н.В. завідувач методичним кабінетом відділу освіти Добропільської міської ради

Героєва В.І. методист ММК

Затверджено рішенням науково-методичної ради Добропільського міського методичного кабінету від .03.2015р. наказ №

До посібника увійшли матеріали з підготовки руки дитини до письма під час слухового диктанту, який допоможе розвинути просторову уяву, навчити дитину спритно користуватися ручкою та олівцем і досягти точності у рухах руки, що дасть можливість закласти правильну основу у формуванні каліграфічно правильного письма.

Посібник адресований вихователям дошкільних закладів, вчителям початкових класів, батькам.

З М І С Т

ВСТУП……………………………………………………………4

Розділ І. ПІДГОТОВКА РУКИ ДИТИНИ ДО ПИСЬМА

ПІД ЧАС СЛУХОВОГО ДИКТАНТУ

    1. Користь слухових диктантів……………………..……..5

    2. Методика роботи з слуховими диктантами… ……….6

Розділ ІІ. СЛУХОВІ ДИКТАНТИ ДЛЯ ДОШКІЛЬНЯТ

2.1. Веселі навчалочки……………………………..…………...11

2.2. Слухові диктанти:

  • Сердечко…………………………………………………...…………..15

  • Собака …………………………………………………...…………….16

  • Кораблик ………………………………………………………………17

  • Верблюд ………………………………………………………….……18

  • Кленовий листочок……………………………………………………19

  • Змійка…………………………………………………………….…….20

  • Зайчик……………………………………………………….………….21

  • Квіточка……………………………………………………….………..22

  • Сонечко…………………………………………………….…..……….23

  • Рибка………………………………………………………………..…..24

  • Кораблик…………………………………………………………...…...25

  • Ключик………………………………………………………………….26

  • Пташка в польоті…………………………………………...…………..27

  • Черепаха………………………………………………………..……….28

  • Гриб………………………………………………………….………….29

  • Білка………………………………………………………….…………30

  • Ялинка…………………………………………………………..………31

  • Рак……………………………………………………...………………..32

ВИСНОВОК……………………………………………..………33

В С Т У П

Підготовка руки дитини до письма починається задовго до приходу до школи. Це відбувається і тоді, коли маленьке дитинча захватує іграшку, під час різних ігор з пальчиками малюка, масажу кінчиків пальців, ліпки з пластиліну, глини, тіста та багатьох інших вправ, які допоможуть майбутньому учню красиво писати, не відчуваючи втоми та негативних емоцій.

Важливо зразу навчити дитину правильно тримати предмет, яким вона пише або малює. А це, як доводить практика, залишається без належної уваги дорослих. Дитина закріплює неправильну навичку користування письмовим приладдям під час малювання, письма друкованими буквами, штриховки. Іноді дорослі говорять: «От піде до школи - вчителька навчить», забуваючи про те, що дитина вдома найчастіше буває з вам сам на сам, а в класі під час уроку в одної вчительки 20-30 дітей. Чи можна зразу охопити зором таку кількість дитячих рук. Навіть, якщо це вдається, одним зауваженням учню обійтися не можна. Адже перевчити набагато складніше, ніж навчити зразу.

Іноді дорослі говорять: «Нехай пише, як йому чи їй зручно». Але правила користування ручкою (олівцем) розроблялися недаремно: в них є обов'язковою правильна посадка дитини, збереження зору, розвиток певних м'язів руки, здатних витримати максимальне навантаження сьогодні та в майбутньому.

Розділ І. ПІДГОТОВКА РУКИ ДИТИНИ ДО ПИСЬМА ПІД ЧАС СЛУХОВОГО ДИКТАНТУ

    1. Користь слухових диктантів

Підготовка дитини до школи - процес тривалий і обов'язковий. Тому багато психологів і педіатрів рекомендують починати його ще за рік до першого класу, в дитячому садку або вдома. Оскільки малюка потрібно готувати не тільки до навантажень розумових та фізичних, але і моральних. Загалом, як слід зайнятись вихованням, допомогти стати більш посидючим, уважним і сміливим.

Якщо ще морально дитину можна підготувати до великих змін, за ціною його спілкування з однолітками у дворі та дитячому садку, то навчити малюка бути більш уважним, розвинути навички письма, уважне виконання якихось завдань, можна з допомогою диктантів і малювання по клітинках. На сьогоднішній день це неймовірно популярне заняття, завоювало серця не тільки дошкільнят, а й багатьох підлітків. Це спосіб навчити свого малюка письму, розвинути його логіку, абстрактне мислення, посидючість, дрібну моторику рук. За допомогою цього заняття дитина розвиває координацію, стійкість і коригує правильність своїх рухів, так би мовити, «набиває тверду руку», що, безсумнівно, допоможе йому в школі, при написанні диктантів і конспектів за короткий період часу.

Що таке слухові диктанти? Уявіть перед собою аркуш паперу, на якому розкреслені клітини. У завданні вказані стрілочки (що показують напрямок) і цифри (показує кількість клітин, які потрібно пройти в зазначеному напрямку). У результаті, якщо слідувати вказівникам точно і уважно, вести межу в потрібному напрямку на потрібну відстань, виходить зображення - картинка. Це може бути замок, будь-яка тварина, людина, і так далі. Іншими словами: слухові диктанти це малювання по клітинках, користуючись слуховими завданнями.

Такі заняття рекомендуються не тільки малюкам дошкільного віку, але і дітям до 12 років. Адже уважність і координацію рухів, можна розвивати і в старшому віці. Захоплююче заняття є цікавим дозвіллям не тільки для дітей, а й дорослих. Рекомендований вік для початку користування слуховими диктантами - від 4 років. Саме в цьому віці слід починати розвиток дрібної моторики, за допомогою малювання по клітинках.

    1. Методика роботи з слуховими диктантами

Відомо, що слухові диктанти — це один із найбільш результативних методів розвитку просторової уяви дошкільника. Чому саме?

Для успішного навчання у початкових класах, для розуміння та за­своєння навчального матеріалу у дошкільників мають бути сформо­вані:

•      вміння свідомо підпорядковувати свої дії правилу, що узагальнено визначає спосіб дії;

•      вміння орієнтуватися на задану систему дій;

•      вміння орієнтуватися на задану систему вимог;

•      вміння уважно слухати вихователя і точно виконувати завдання, що пропонуються в усній формі;

•     вміння самостійно виконувати запропоноване завдання за зо­ровим зразком.

Зазначені вище фактори визначаються як параметри розвитку довільної уваги, яка є частиною психологічної готовності до школи.

Слухові диктанти допомагають підготувати руку дитини до письма, розвинути просторову уяву, навчити дитину спритно користуватися ручкою та олівцем і досягти точності у рухах руки, що дає можливість закласти правильну основу у формуванні каліграфічно правильного письма.

Крім того, такі завдання є дуже цікавими для малюків. Вони — немов гра, в процесі якої дитина не тільки розгадує загадки чи запам'ятовує вірші, але й спостерігає ма­леньке чудо: на її очах, завдяки її власним діям аркуш у клітинку пере­творюється на певного героя чи предмет, тобто оживає... І з того моменту, коли до рук дитини потрапляє олівець, а це відбувається доволі рано, вона із великим задовольнянням малює ним на папері все, починаючи від штрихів та карлючок.

Поступово розвиваючись, дитина починає схематично зображувати на місці спочатку окремі предмети, а потім — цілі графічні оповідання.

«Рука — це мозок, що вийшов назовні», — писав Кант. Що він хотів довести цим? Саме те, що всі глибинні психологічні процеси, усвідомлені чи неусвідомлені, відображаються у положенні наших рук, жестикуляції, дрібних рухах пальців. Вчені, вивчаючи діяльність дитячого мозку, психіку, відмітили стимулювальне значення функцій руки.

Встановлено, що рівень розвитку мови дітей знаходиться в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. А якщо розвиток рухів пальців відстає, то затримується й мовний розвиток. Пра­вильно вчиняють ті дорослі, які доброзичливо та серйозно ставляться до перших малюнків своїх дітей, розуміючи, наскільки це важливо для їхнього розвитку та виховання.

В теперішній час підготовка дітей до навчання у школі — одна з актуальних проблем сучасної педагогіки. Це пояснюється тим, що в останні роки в практиці масової школи спостерігається певна тенденція — неухильне ускладнення програми 1 класу, впровадження в практику загальноосвітньої школи альтернативних форм навчання та нових пе­дагогічних технологій, що змушує висувати щодо майбутнього пер­шокласника більш високі вимоги. Одним із важливих завдань сучасної школи є робота з формування каліграфічно правильного письма, тому що сам процес такого письма є важливим засобом виховання естетичних смаків, вольових та інтелектуальних якостей молодших школярів. Для того, щоб правильно і красиво писати, необхідно тренувати руку дитини ще у дошкільному віці.

Малювання графічних фігур — відмінний спосіб тренування дрібних м'язів руки дитини, цікаве та захоплююче заняття, результати якого вплинуть на уміння красиво писати й логічно мислити. Крім цього, під час малювання, штрихування, розфарбовування діти, як правило, відчу­вають задоволення й радість, що безпосередньо впливає на емоційний стан дитини.

Графічні диктанти необхідно добирати, постійно підвищуючи ступінь складності — від простого до складного.

1-й eman

Перед початком заняття кожній дитині у  зошит проставляється крапка (початок) i проводиться попереднє пояснения: «Зараз ми з вами будемо малювати візерунок. Потрібно докласти певних зусиль, щоб він вийшов красивим та охайним. Для цього необхідно уважно слухати мене — я буду говорити, на скільки клітинок i в яку сторону ви повинні проводити лінію. Проводьте тільки ті лінії, про які я скажу. Коли проведете одну, зачекайте, поки я повідомлю, як потрібно проводити наступну. Наступну лінію починайте там, де закінчилася попередня, не відриваючи олівець від паперу».

Педагог демонструє  зразок виконання вправи на дошці. Тут необхідно повторити напрямки: ліворуч, праворуч, угору, униз. Після попереднього пояснення діти під диктовку малюють візерунок.

Через декілька занять немає необхідності детально пояснювати запропоноване завдання. Достатньо буде називати напрямок ліній.

Дошкільнятам можна запропонувати розповісти, що вони побачили на тому чи іншому малюнку. Коли діти навчаться виконувати запропоновані завдання під кepiвництвом дорослого, можна перейти до другого етапу.

2-й eman
Тепер можна запропонувати намалювати під диктовку замкнуту фі­гуру, а потім поруч самостійно намалювати точно таку саму. Діти диктують co6i самі.

3-й eman

На третьему етапі дорослий пропонує вихованцям виконати творче завдання.

1. Діти під диктовку виконують малюнок «собачка», а потім малюють свого «собачку», який образився на першого (в дзеркальному відображенні).

2.  Учитель диктує напрямок лінії, але у певному місці зупиняється й пропонує домалювати фігуру, щоб вона перетворилася на букву.

3.  «Велетні та ліліпути».

Діти під диктовку малюють фігуру, а потім виконують малюнок, збшьшуючи або зменшуючи його розмір удвічі.

4-й eman
Четвертий етап передбачає малювання фігури, оберненої на 90, 180 i 270°. Дорослий диктує напрямок ліній, діти малюють замкнуту фігуру. «Уявітъ,- що дмухнув вітерець, ваша фігура впала на 6iк. Намалюйте фігуру, що лежить на правому боці».

Доцільно на перших заняттях запропонувати повернути зошит i подивитися, як певна фігура буде «лежати на 6oui», «стояти на голові», а потім намалювати її у зошиті.

На подальших заняттях бажано зошит не перевертати, а виконувати завдання за уявою.

5-й eman

На п'ятому етапі пропонуються завдання підвищеної складності.

1. Дітям роздають картки, на яких на нерозлінованому папері виконаний графічний диктант.

Необхідно намалювати таку саму фігуру у зошиті по клітинках.

2. Зоровий диктантДітям демонструють плакат із малюнком, пропонують розглянути напрямки та запам'ятати ix, потім по пам'яті намалювати таку саму фігуру.

Можна запропонувати заштрихувати малюнок косими лініями, «вишити фігуру» хрестиком або просто розфарбувати. Під час частого виконання таких вправ дитина починає добре володіти олівцем (або ручкою), у неї формується стійка, зосереджена увага, виховується працелюбніть, посидючють, розвиваються окоміp, фантазія, образне мислення. Бажано обговорювати результати та якість виконання завдання. Це буде привчати дитину до самооцінки та самоконтролю, що є важливим  компонентом навчальної  діяльності.

Розділ ІІ. ВЕСЕЛІ НАВЧАЛОЧКИ. СЛУХОВІ ДИКТАНТИ ДЛЯ ДОШКІЛЬНЯТ.

Графічний диктант «Кораблик»

Загадка: По водичці возить нас кілька чоловік за раз.

Але треба веслувати, щоб маршрутом керувати. (Кораблик)

3 клітинки вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вправо; 1 клітинка вверх; 4 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 3 клітинки вліво; 4 клітинки вниз; 3 клітинки вправо; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вниз; 7 клітинок вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх; 1 клітинка вліво; 1 клітинка вверх.

Домалюй віконечка – ілюмінатори.

Графічний диктант «Верблюд»

Діти відгадайте загадку

Звір я горбатий, але подобаюся дітям. (верблюд)

Дитині дається наступна інструкція: «Слухай уважно і проводь лінії під диктовку»

Відступи 2 клітинки праворуч, 10 клітинок зверху, став крапку та починаємо малювати

4- вгору, 1- праворуч, 1 праворуч, 2- праворуч, 1- вгору, 2-праворуч, 1-вгору, 1- праворуч, 1-вниз, 1-праворуч, 5-вниз, 1-праворуч, 1-вгору, 1-праворуч,2-вгору, 1-праворуч, 1-вгору, 2-праворуч, 1-вниз, 1-праворуч,2-вниз, 1-праворуч, 1-вниз, 1-праворуч, 1-вгору, 1- праворуч, 2-вгору, 1-праворуч, 1-вгору, 2-праворуч, 1- вниз, 1-праворуч, 2-вниз, 1-праворуч, 1-вгору, 1- праворуч, 4-вниз, 1- ліворуч, 2- вниз, 1-ліворуч, 7-вниз, 1-ліворуч, 1-вниз, 2- ліворуч, 1-вгору, 1-ліворуч, 5-вгору, 1-ліворуч, 2- вгору, 6- ліворуч, 2-вниз, 1-ліворуч, 5-вниз, 1- ліворуч, 1-вниз, 2-ліворуч, 1-вгору, 1-праворуч, 5-вгору, 1-ліворуч, 2-вгору, 2-ліворуч, 2-вгору, 1-ліворуч, 6-вгору, 2-ліворуч, 1-вгору, 3-ліворуч.

Кленовий листочок

Змійка

Відступи 3 клітинки зверху і 4 зліва. Постав крапку і починай малювати.

3

7

2

4

4

4

2

2

3

2

2

1

3

2

1

2

4

4

2

4

4

6

2

2

Зайчик

Відступи 2 клітинки зверху і 5 клітинок зліва. Постав крапку і починай малювати.

2

3

1

3

2

1

1

5

1

1

2

3

1

1

1

1

1

3

1

1

5

1

1

5

1

3

2

1

1

5

1

1

Квіточка

Відступи 5 клітинок зліва і 5 клітинок зверху. Постав крапку і починай малювати.

1

1

2

1

1

1

2

1

1

2

1

1

2

6

1

1

1

1

2

1

1

1

1

1

2

1

1

1

1

2

1

2

1

1

1

1

2

1

1

1

1

1

2

1

1

1

1

1

2

1

1

2

Сонечко

Відступи 12 клітинок зліва і 3 зверху. Постав крапку і починай малювати.

1

4

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

4

1

4

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

4

1

4

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

4

1

4

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

4

1

4

Рибка

Відступи 6 клітинок зліва і 7 зверху. Постав крапку і починай малювати.

1

1

3

1

2

1

2

1

1

1

1

1

1

1

1

1

2

3

1

1

1

2

1

1

1

3

2

1

1

1

1

1

1

1

1

1

2

1

2

1

3

1

1

2

Кораблик

Відступи 10 клітинок зліва і 2 зверху. Постав крапку і починай малювати.

1

1

1

1

1

1

1

3

3

1

5

1

1

1

1

1

7

1

1

1

1

1

5

7

Ключик

Відступи 5 клітинок зліва і 5 зверху. Постав крапку і починай малювати.

1

1

1

1

1

1

8

1

1

1

1

1

1

1

1

1

12

1

1

1

1

1

1

3

Пташка в польоті

Відступи 3 клітинки зліва і 8 зверху. Постав крапку і починай малювати.

На що схоже? Домалюй пташці очі. Створи картину.

В И С Н О В О К

Методика «слуховий диктант» представляє собою малювання по клітинках по певній команді, даної ведучим, і використовується як в підготовці дітей до навчання в освітньому закладі, так і безпосередньо в початковій школі. Даний вид діяльності сприяє розвитку не тільки дрібної моторики, а й довільної уваги, спостережливості, мислення та інших пізнавальних процесів.

Слухові диктанти для дошкільнят є своєрідною захоплюючою грою, яка, до того ж, принесе дітям багато користі. Малюки вчаться орієнтуватися в просторі, в аркуші з клітинами, закріплюють поняття «право», «ліво», «вперед», «назад». А незвичайний малюнок, який вийде в результаті виконання завдання, буде своєрідним «призом» для дошкільнят.

Одна з важливих умов для того, щоб успішно провести слуховий диктант, це повна тиша в приміщенні. Вона необхідна в першу чергу для того, щоб діти не збивалися, оскільки навіть найменша помилка може призвести до того, що кінцевий результат не вийде, а мотивація до подібного роду вправ може знизитись.

Успіхів вам,

шановні дорослі, у відповідальній справі –

підготовці дитини до школи!

35

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.