"Поняття про мову. Українська мова – державна мова України "

Опис документу:
Мета: Розширити уявлення учнів про мову як найважливіший скарб українського народу, про існування різних мов; вчити спостерігати за звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах. Розвивати усне мовлення учнів, каліграфічні навички письма, поширювати словниковий запас учнів. Виховувати любов до рідної мови, бажання більше дізнаватися про неї.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Поняття про мову. Українська мова – державна мова України

Мета: Розширити уявлення учнів про мову як найважливіший скарб українського народу, про існування різних мов; вчити спостерігати за звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах. Розвивати усне мовлення учнів, каліграфічні навички письма, поширювати словниковий запас учнів. Виховувати любов до рідної мови, бажання більше дізнаватися про неї.

Обладнання: казкові персонажі: Барвінок і Ромашка, презентація до уроку.

Хід уроку

І. Організація класу

Другий клас, другий клас,

Мандрівок зараз безліч в нас.

Тож часу ми всі не гаймо –

В мовленнєву країну вирушаймо.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

До нас завітали на урок Барвінок і Ромашка, які запрошують здійснити подорож по країні Мовленнєвій, де ми:

  • продовжимо удосконалювати навички каліграфічного письма,

  • поповнимо словниковий запас,

  • будемо розвивати усне і писемне мовлення.

Почнемо з каліграфічної хвилинки.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Каліграфічна хвилинка

У у Уу ур ук ська

Україна українська

Пригадайте правильність написання букв та буквосполучень. Зверніть увагу на з’єднання:

У у Уу (нижнє)

Ур ук - яке?

ська - буква ь - відкрита

А зараз запишіть слова.

- Чому слово Україна написано з великої букви?

- Зверніть увагу на наголос у слові українська.

Використовуючи слова, подані на екрані складіть речення за варіантами:

Зі словом Україна – І варіант;

Зі словом українська – ІІ варіант.

ПЕРЕВІРЯЄМО

  • Які речення ви склали? (слухаю кількох дітей)

  • Пригадайте, як пишемо перше слово в реченні?

  • Які розділові знаки вживаються в кінці речення?

А тепер запишіть або почуте речення, або те, що склали самостійно.

Перевірте положення зошита та осанки під час письма.

ВИСНОВОК

Барвінок і Ромашка зрозуміли, що:

Україна – наш рідний край, і для всіх українців рідною мовою є українська.

2. Підготовка до сприйняття нового матеріалу. Словниково – логічне завдання. (Робота у парах за картками)

Наші герої пропонують нам попрацювати у парах і виконати завдання проблемного характеру.

Візьміть картку і прочитайте слова 1 стовпчика (1 дитина - вголос);

прочитайте слова 2 стовпчика (1 дит. - вголос).

А тепер з’єднайте лінією слова 1 ст. з відповідними словами 2 стовпчика.

росіяни українська

французи англійська

українці французька

англійці російська

ПЕРЕВІРЯЄМО виконану роботу. Назвіть утворені пари слів.

ВИСНОВОК

Для росіян рідна мова російська, для французів – французька, для українців рідна мова – українська. Тож діти, кожен народ має свою мову.

ІY.Вивчення нового матеріалу.

1. Повідомлення теми, мети

Тема уроку. Поняття про мову. Українська мова – державна мова України

Тому сьогодні:

  1. з’ясуємо поняття «рідна мова»;

  2. ознайомимось із мовами, спорідненими з українською мовою;

  3. дізнаємось про слова, що нагадують нам про історичне минуле нашого народу.

2. Бесіда

- Яку мову ви використовуєте для спілкування на уроках?

  • У сім’ї?

  • З товаришами?

  • Яку іноземну мову вивчаєте у школі?

  • Чи могли б ви весь час вдома, на уроках, на перервах? Чому? (Рідною для нас є українська мова, з нею ми зростали, навчаємося)

ВИСНОВОК

Кожна країна має свою рідну мову. Для нас, українців, рідна мова – українська.

Народне прислів’я говорить: Скільки зірок на небі – стільки різних слів.

А розкриє зміст цього прислів’я вправа 187.

Відкрийте підручники на сторінці70. Знайдіть вправу 187.

3. Мовна гра «Продовж речення»

Прочитаємо речення. (Вголос, ланцюжком – називаю дітей)

Ромашка і Барвінок хочуть перевірити наскільки уважно ви читали текст вправи.

Вони пропонують ГРУ «Продовж речення»

У світі живе багато … …. (різних народів)

Близькими до української мови є … і … мови. (російська і білоруська)

Увага на екран.

Завдання: спишіть речення, записані на екрані.

ВИСНОВОК

  • Чому мови білоруська, російська, українська – близькі, споріднені? (Слова можна зрозуміти, звучать майже однаково, багато чого спільного)

  • Ромашка і Барвінок задоволені вашими відповідями.

4. Спостереження за звучанням, написанням і значенням слів

А тепер будемо разом з Барвінком та Ромашкою спостерігати за звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах.

Знайдіть вправу188 на сторінці 70 (Читаю я, діти слідкують)

  • Що цікавого дізналися?

  • Поглянемо на зображені на малюнку предмети.

  • До сьогоднішнього уроку працювала група мовознавців, яка дізналася, як вони називаються в інших мовах.

Укранська Російська Білоруська

Картопля картофель бульба

Цибуля лук цыбуля

Огірок огурец огурок

Буряк свекла буряк

  • Вдячна мовознавцям за виконану роботу, які називали предмети спорідненими мовами.

  • А зараз запишіть українською мовою слова - назви овочів у тій послідовності, як вони зображені, поділіть їх для переносу і поставте знак наголосу.

  • Запам’ятайте, як пишемо словникове слово цибуля.

Трішки стомилися, тож давайте відпочинемо.

5. Фізкультхвилинка.

6. Домашнє завдання

Для домашнього виконання наш підручник пропонує вправу191 на сторінці71, в якій теж треба виділені слова поділити для переносу та виписати слова, які відповідають на питання «що робили?»

7. Колективне опрацювання.

Продовжуємо нашу подорож.

Барвінок і Ромашка пропонують поширити знання про державну мову, опрацювавши вправу 189.

Прочитайте виразно текст

  • У якій країні ми живемо?

  • Яка мова є державною мовою України?

Виконаємо завдання за варіантами.

Прочитайте речення, які будете записувати.

Увага І варіант: знайдіть і спишіть 1 та 2 речення. Над кожним словом поставте наголос.

ІІ варіант: знайдіть і спишіть останнє речення. Над кожним словом поставте наголос.

ПЕРЕВІРЯЄМО. Читають.

Знайдіть у своїх реченнях і назвіть слова, у яких звуків більше, ніж букв.

(Україна. України)

Чому? ( Ї – йі )

Слово «Україна» - поділимо на склади для переносу. (1 уч.)

Слово «українська» - зробимо звуковий аналіз.

  • Гарно справились із завданням, молодці.

  1. Робота в групах.

Настав час попрацювати в групах.

Барвінок і Ромашка пропонують дізнатися, що говорили про українську мову видатні письменники і поети.

На розрізних картках – висловлювання письменників і поетів про рідну мову. Складіть і прочитайте.

  • Яке висловлювання вийшло?

  • Хто його автор?

  • Що говорив Юрій Мушкетик зачитає 1 група

Сидір Воробкевич 2 група

Богдан Чепурко 4 група

Павло Тичина 3 група

  • Як зрозуміти вислови?

  • Прочитайте ще раз речення 3 групи із екрана. Спишіть його. (Розцвітай же, слово, і в родині, і у школі, й на заводі, і у полі.)

ВИСНОВОК

Українською мовою користуються в усіх сферах життя діяльності людей.

Візьміть до уваги!

Наша мова постійно розвивається. З появою нових предметів з’являються і нові слова.

А назви тих предметів, які вже віджили або були замінені іншими - виходять з ужитку.

Наприклад, в давнину люди в полі використовували: серп, косарку, жатку, молотарку, віялку. В наш час все це замінили комбайном, адже ця машина виконує всі ці операції.

Старі слова вийшли з ужитку, їх заміняють нові.

9. Робота над поповненням словникового запасу

А ще ми поповнимо свій словниковий запас новим словом, з’ясуємо його значення.

Звернемося до підручника с. 71.

– А що найдорожче для українського народу?

  • Тож Р. і Б. зрозуміли, що найбільший скарб українського народу – це його рідна мова.

  • Закрили підручники, зошити. Поклали на край парти

10. Виконання дидактичного завдання у зошиті з друкованою основою

А тепер попрацюємо у зошиті с.42 впр.118

Утвори пари слів: слово, яке позначає предмет, і слово, яке позначає дію.

Говорити – говоріння, …

Казкові гості задоволені, як ви справились із завданням.

Y. Підсумок уроку

- Що нового дізналися на уроці Барвінок і Ромашка.?

- Що треба запам’ятати?

1. «Мозковий штурм»

Підсумовуючи урок, охарактеризуйте нашу українську мову, дібравши слова-ознаки до слова «мова»:

рідна мелодійна українська

співуча ласкава молода

давня державна

Ми з вами дібрали стільки ознак, з’ясували, що українська мова – наша рідна мова. Тож любіть і плекайте свою рідну мову.

YІ. Домашнє завдання

С.71, виконати вправу 191

На цьому наш урок закінчено.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!