Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

"Поняття про гірські породи. Їх різноманітність - урок подорож".

Природознавство

Для кого: 3 Клас

23.03.2020

881

5

0

Опис документу:
Дати учням уявлення про гірські породи, про значення гірських порід у природі; ознайомити учнів із колекцією гірських; формувати в учнів уявлення про гірські породи та їх види; виробляти вміння розрізняти гірські породи в твердому, рідкому і газоподібному станах; розвивати допитливість та пізнавальний інтерес до вивчення гірських порід; виховувати естетичний сприймання об’єктів природи, пізнавальний інтерес до них, бережливе ставлення до гірських порід як природного багатства країни.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Поняття про гірські породи. Їх різноманітність. 3 кл.

Мета: дати учням уявлення про гірські породи, про значення гірських порід у природі;
ознайомити учнів із колекцією гірських;

формувати в учнів уявлення про гірські породи та їх види;

виробляти вміння розрізняти гірські породи в твердому, рідкому і газоподібному станах;

розвивати допитливість та пізнавальний інтерес до вивчення гірських порід; виховувати естетичний сприймання об’єктів природи, пізнавальний інтерес до них, бережливе ставлення до гірських порід як природного багатства країни.

Обладнання: тема розділу, тема, назви зупинок, колекція гірських порід, відео із зображенням гірських порід, сюжетні малюнки, картки для опитування.

Тип уроку: комбінований урок.

Форма проведення: урок - подорож.

Література: Т.Г Гільберг, Т. В. Сак « Природознавство» 3 клас, К, « Генеза», 2013р.

Хід уроку

I.Організаційний момент.

1.Привітання.

Світ чудовий відкриває ,

хто природу добре знає.

Будемо її вивчати

І по світу мандрувати.

2.Перевірка готовності робочих місць до уроку.

- Діти, подивіться будь ласка на ваші парті, чи все необхідне для нашого уроку у вас є? А саме: підручник, зошит, ручка та олівець.

3. Введення нестандартного елементу.

- Сьогодні у нас урок-подорлож, ми з вами подорожуватимемо по різних зупинкаах, збагачуватимемо свої знання про природознавство.

II. Актуалізація опорних знань

- Отже, перша наша зупинка «Роздум»

1.Фенологічні спостереження.

- Яка зараз пара року? (Осінь)

- Який місяць?

- Погляньте у віконечко, яку погоду ви бачите?

- Яка температура повітря?

2. Перевірка домашнього завдання. Вправа «Мікрофон-естафета»

- Пригадайте! Яке значення має повітря для Землі?

- Пригадайте, де батьки радять вам гуляти. Чому?

- Що належить до природних чинників забруднення?

- Наведіть приклади забруднення повітря господарською діяльністю людини.

Повітря забруднюють як природні чинники, так і господарська діяльність людини. До природних чинників належать лісові і степові пожежі, насичені солями морські бризки і тумани, пил з ґрунтів і пісок пустель, рослинний пилок, мікроорганізми ,виділення тварин ,а також космічний пил.

- Чому автомобільний транспорт є найбільш небезпечним та шкідливим?

Найбільш шкідливим і надзвичайно небезпечним є забруднення повітря вихлопними газами автомобільного транспорту. Кількість машин на вулицях безперервно зростає, особливо у великих містах. Відповідно зростають викиди у повітря шкідливих газів.

  • Які основні забруднювачі повітря у квартирах?

Основні забруднювачі повітря у квартирах – це продукти горіння газу на якому ми готуємо їжу, а також будівельних і оздоблювальних матеріалів. Поліпшують якість повітря кімнатні рослини.

  • Як поліпшити, очистити повітря у квартирі? За допомогою чого?

Людина і тварини можуть прожити певний час без їжі і води (кілька днів),але вони гинуть через кілька хвилин, якщо їх позбавити повітря. Це означає, що людство повинен особливу увагу приділяти тому, без чого життя неможливе. Проблему охорони повітря від забруднення намагаються розв’язувати всі країни світу.

  • Чому нам треба більше користуватися велосипедами, а не машинами?

  • Чому потрібно берегти та висаджувати молоді дерева, кущі?

  • Яка рослина має лікарські властивості?(алое)

  • Яка рослина відлякує мух?(герань)

  • Де краще помістити хлорофітум на сонці чи подалі від вікна?Чому?(подалі, бо зав’яне)

  • Яка рослина ефективніша за електричний очисник повітря? (плющ)

2.Гра “Правда - неправда” . Зупинка «Пригадайко».

1. Повітря буває різним – чистим, ароматним із запахом трав і квітів і несподівано отруйним, гірким, димним, непридатним.

2. Повітря забруднюють як природні чинники, так і господарська діяльність людини.

3. До природних чинників належать лісові і степові пожежі, тумани, пил з ґрунтів і т.д.

4. Дуже корисним є забруднення повітря вихлопними газами автомобільного транспорту.

5. Основні очищувачі повітря у квартирах – це продукти горіння газу на якому ми готуємо їжу

6. Людина і тварини можуть прожити певний час без їжі і води.

7. Проблему охорони повітря від забруднення намагаються розв’язувати всі країни світу.

8. У кожному населеному пункті за чистотою повітря має здійснюватися спеціальний контроль.

9. Водіям автотранспорту необхідно стежити, щоб їхні автомобілі забруднювали повітря.

10. Рослини сприяють чистоті повітря. Тому потрібно їх берегти, висаджувати молоді деревця і кущі, висівати навесні квіти!

ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА

- Поміняйтеся листочками. Перевіряємо. Якщо твердження правильне, то ви нічого не правите (ніяких галочок…), якщо твердження неправильне, то ви закреслюєте.

- Порахуйте кількість правильних відповідей, така оцінка вашого однокласника.

- Отже діти, ми пригадали те що ви вивчали на попередньому уроці.

III. Повідомлення теми й мети уроку, мотиваційний момент.

1. Вступна бесіда. Створення проблемної ситуації .

- З чого будують будинки? (Будують з цегли, піску, глини).

- Де беруть камінь, пісок, глину? (Видобувають із-під землі).

- Без чого не поїде жодна машина ? (Машини не поїдуть без бензину).

- Без чого не буде у наших будинках тепла? (Тепла не буде без газу).

2. Повідомлення теми.

- Сьогодні ми з вами починаємо вивчати нову тему «Гірські породи. Ґрунти». У цій темі ви дізнаєтесь:

- Про гірські породи та корисні копалини.

- Про склад і властивості ґрунтів.

- Як добувають корисні копалини.

- Яке значення корисних копалин для людей.

- Чому потрібно охороняти ґрунти.

- Сьогодні ми дізнаємося, як називаються одним словом камінь, пісок, глина – де і як вони утворюються.

- Отже, тема нашого уроку гірські породи. Ці знання вам необхідні, тому що ви майбутнє нашої країни, і кому як не вам будувати наше господарство.

IV. Вивчення нового матеріалу. «Зупинка Вивчайко».

1.Робота за підручником (ст. 41)

- Пригадайте які ви знаєте гірські породи.

Земля складається з 2000 різних гірських порід. Хоча за ними закріпилась назва «гірські», але розташовані вони скрізь, зокрема й на рівнинах під шаром ґрунту.

Людину здавна цікавило: звідки посеред поля взялися валуни, що за чудернацькі скелети тварин іноді викопували із землі або знаходили відбитки невідомих рослин на гірських породах, як морські черепашки опинились високо в горах?

  • На дні морів та океанів відкладається вапняковий мул, з якого утворюється крейда. (демонструю зразок і звертаю увагу дітей на відбитки на камені раковин морських тварин). Погляньте на мал. 29 відбитки тварин і рослин на гірський породах. Як вони утворились?

Перевірка сприймання.

- З чого складається Земля?

- Що здавна цікавило людей?

2. Читання учнями статті (с.42)

- Гірські породи утворилися в різних умовах. Тому вони відрізняються між собою будовою, твердістю, кольором і багатьма іншими властивостями. Одні з них зустрічаються в природі у твердому стані, інші – у рідкому та газоподібному. Граніт, вапняк. Крейда, кам’яне вугілля – це тверді гірські породи. Нафта міститься в надрах Землі у вигляді маслянистої рідини, а природний газ відповідно має газоподібний стан. Вода – це теж гірська порода.

Твердий стан.

Газоподібний стан.

Рідкий стан.

- Які корисні копалини відносимо до твердого стану? Рідкого? Газоподібного?

3.Робота за підручником. (Сторінка 42).

Читання тексту підручника (с.42) сильними учнями;

-

- Де знаходяться гірські породи?

- Як здобувають торф?

- Де знаходяться пісок і глина?

- Де утворюється нафта?

4. Розгляд малюнків гірських порід (мал.30);

- Які з них вам відомі?

- Що вам відомо про ці гірські породи?

- Як їх використовує людина?

2. Практична робота Зупинка «Розглядайко».

- Виникає питання з чого ж складаються гірські породи? Спробуємо відповісти на нього, розглянувши зразки корисних копалин.

- Подивіться на зразки корисних копалин. Розгляньте граніт.

- Як ви думаєте, що таке граніт?

(Граніт твердий, складається з різнокольорових зернинок: рожевих, сірих, блискучих, жовтих, не має запаху).

- А чи можемо ми розділити ці зернини? (Ні, не можемо, вони міцно з’єднані).

- Так, рожеві, червоні і сірі зернини – це польовий шпат, білі й жовті – кварц, блискучі – слюда. Граніт складається з менших речовин, а ці речовини називаються мінералами. Різні гірські породи утворилися з мінералів.

- А тепер подивіться на кам’яне вугілля.

- Як ви думаєте, що таке кам’яне вугілля? (Камяне вугілля тверде, темне на колір, не має запаху, вважаємо, що воно важче за воду, і знаємо з досвіду, що дуже гарно горить, бо спостерігали, коли були у селі).

- Молодці, але щоб потрапити в наші оселі і зробити їх затишними і теплими вугілля проходить великий шлях, видобувають його з-під землі мужні і сильні люди, професія яких – шахтарі.

- А тепер подивіться на нафту?

- Що ви можете сказати про неї?

(Темного кольору, рідка, масляниста, як олія).

- А як в народі її називають ? (чорним золотом,земляним маслом, рідким золотом).

- Що можете сказати про природний газ? (Безбарвний, має їдкий запах, газоподібний).

- Але газ, який видобувають не має запаху, а до того, яким ми користуємося на кухні, додають метан і різні сполуки.

- Ми гарно з вами попрацювали у групах, а тепер зробіть висновок у яких станах можуть перебувати гірські породи? (У твердому, рідкому, газоподібному).

- Наведіть приклади твердих гірських порід. (Вугілля, граніт, пісок, глина, кухонна сіль).

- Наведіть приклади рідких і газоподібних гірських порід. (Нафта – рідка, природний газ – газоподібний).

- Хто знає як називається місце де видобувають породи?

- Родовище – місце, де породи з’являються у великій кількості.

- Так що ж таке родовище?

- Давайте хором промовимо це визначення.

4.Зупинка «Відеознахідка».

- Переглянувши відео ви дасте відео на таке запитання:

- Про які гірські породи йшлося у відео? (Кам’яне вугілля, природний газ, глина, пісок, крейда, кухонна сіль, залізна руда, мармур, граніт, базальт).

- Які вони бувають? табличка

- Назвіть тверді корисні копалини (кам’яне вугілля, глина, пісок, крейда, кухонна сіль, залізна руда, мармур, граніт, базальт)

- Назвіть рідкі корисні копалини: нафта.

- Газоподібні: природний газ.

5.Зупинка «Відпочинок».

Встаньте,діти,посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Влівао,вправо нахиліться

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

6.Продовження роботи за підручником (ст.43). «Зупинка «Знавці».

- Діти а як називають людину яка вивчає і знаходить корисні копалини? (Геолог)

- Геолог – це людина, яка вивчає і шукає корисні копалини.

- Так хто ж такий геолог?

- Давайте всі разом скажемо хто такий геолог.

а) читання дітьми сторінки 43.

Люди здавна використовують гірські породи для власних потреб. Наприклад, для будівництва доріг, будинків, пам’ятників, мостів потрібен камінь, пісок, глина, вапно. Для того щоб виготовити машини. Потрібен чавун, сталь, алюміній, мідь. Їх випалюють із залізної руди.

Під час приготування їжі людина використовує сіль, а для підігріву води, опалення будинків – газ, кам’яне вугілля, торф. Більшість посуду виготовляють з глини.

- Для чого люди використовували корисні копалини? (Для будівництва доріг, будинків, пам’ятників, мостів.

- Вдома коли готуємо їжу, які гірські породи ми використовуємо? (Сіль, природний аг)

- Природний газ він м’який, твердий, рідкий чи газоподібний? (Газоподібний).

-А сіль? (Тверда)

б) робота над визначенням.

- Діти а хто може сказати що ж таке корисні копалини?

- Корисні копалини – гірські породи, які люди видобувають із глибини землі і використовують для своїх потреб.

- Так що ж таке корисні копалини?

- Давайте всі разом повторимо визначення.

7. Зупинка «Тримай ручку»

-А зараз відкрийте свої зошити на сторінці 12.

- Виконуємо завдання № 1. Вам потрібно знайти правильно відповідь і в кружечку поставити галочку біля правильної відповіді.

1. Познач правильні відповіді.

Гірські породи – це каміння, галька, гори.

Гірські породи – це природні тіла. Які знаходяться в Землі або на її поверхні.

Гірські породи – це тіла, з яких складається поверхня Землі.

2. Запиши приклади гірських порід.

_________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________

3. Запиши приклади гірських порід за їхніми властивостями.

4. Доповни визначення.

Геолог - _______________________________

ПЕРЕВІРКА: 1)б; 2)граніт, вапняк, кам’яне вугілля, крейда; 3)рідкі-газ, нафта, тверді – мармур, крейда; 4)геолог – людина, яка вивчає і шукає гірські породи.

8. Зупинка «Всезнайків».

- Зараз я вам роздам картки, вам потрібно буде:

1)Завдання ,в якому вийшла справжня плутанина. Ваші знання допоможуть все розставити на свої місця.

Підкресліть простим олівцем – назви гірських порід і ручкою - живих організмів.

Базальт,жаба,мармур ,чапля ,граніт

тюльпан ,проліски, ялина ,пісок ,глина

метелик,морква ,вапняк, гуска, природний газ, троянда

муха ,жук ,мармур, кремінь

сойка,крейда ,сонечко ,залізна руда ,сіль.

- Подумайте, хто знає, які предмети і з яких гірських порід вони виготовлені (3 учні по черзі)

2) Підкресліть тільки назви гірських порід

кам’яна сіль пісок

глина граніт

скло мармур

бетон нафта

кам’яне вугілля графіт

пластмаса посуд

вапняк щебінь

цеглина крейда

3) З’єднайте стрілочками предмети із назвами гірських порід, з яких вони виготовлені (на дошці).

Глина скло

граніт, мармур пам’ятники

пісок глечик, горщики для квітів.

V. Підсумок уроку. Станція «Підсумкова».

1.Підсумкова бесіда

- Ось і закінчилася наша подорож, тож зараз ми з вами перевіримо хто був уважний на уроці.

  • Які з гірських порід використовують у будівництві?(Камінь, пісок, глина, вапно)

  • Якою гірською породою ви пишете на дошці?(Крейда)

  • Яку гірську породу додають для смаку в різні страви?(Кухонна сіль)

  • З якої гірської породи діти споруджують замки на березі моря? (Пісок)

  • Яку гірську породу, гладеньку, відшліфовану водою, ми бачимо на березі моря? (Граніт)

  • З якої гірської породи роблять посуд?(Глина)

- Якою була тема нашого сьогоднішнього уроку?

- Що цікавого ви дізналися?

- Що таке гірські породи?

- Які нові поняття засвоїли? (родовище, геолог, корисні копалини) прочитати хором

- Які гірські породи ви зустрічаєте в повсякденному житті?

2.Оцінювання .

3.Домашня робота. С. 41-44

4.Прощання

- До побачення діти!

Додаток.

Зупинка «Відгадайка».

Білий, як цукор. Поки руки ним не забрудниш, нічого не навчишся. (крейда)

Що спершу у воді родиться, а потім води боїться?( сіль)

Він жовтенький і сипкий,

У дворі лежить у кучі.

Якщо хочеш, можеш брати

І фортецю будувати,

Тільки воду мусиш мати. (пісок)

Якщо зустрінеш на дорозі,

То зав’язнуть сильно ноги.

А зробити миску й вазу –

Вона знадобиться відразу. (глина)

- Діти що це ми з вами відгадали? (Гірські породи)

- Так молодці!

- Отже, ми сьогодні на уроці познайомимося з різноманітністю гірських порід.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.