Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Полеміка

Українська мова

Для кого: 10 Клас, 11 Клас

27.09.2018

2309

142

0

Опис документу:
1. До історії полемічного мистецтва. 2. Що таке суперечка? 3.Як переконати оппонента Висновок
Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Полеміка. Дискусія. Дебати. Публічний полілог Основи полеміки ораторського мистецтва Проценко Олена Антонівна Учитель Криворізької загальноосвітньо...
Слайд № 1

Полеміка. Дискусія. Дебати. Публічний полілог Основи полеміки ораторського мистецтва Проценко Олена Антонівна Учитель Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 93

Вступ 1. До історії полемічного мистецтва. 2. Що таке суперечка? 3.Як переконати оппонента Висновок ПЛАН
Слайд № 2

Вступ 1. До історії полемічного мистецтва. 2. Що таке суперечка? 3.Як переконати оппонента Висновок ПЛАН

Список використаних джерел 1.Томан Іржі. Мистецтво говорити. – К., 1998. 2.Дейл Карнегі. Учись виступати публічно і впливати на широке коло людей. ...
Слайд № 3

Список використаних джерел 1.Томан Іржі. Мистецтво говорити. – К., 1998. 2.Дейл Карнегі. Учись виступати публічно і впливати на широке коло людей. – К., 2000. 3.Культура ведення дебатів. – Харків, 1988. 4.“Історія світової культури” Л.Т.Левчук. – Київ: “Либідь”, 1994 р. – ст. 168-192, всього 310 ст. 5.С.І. Радциг «Історія Давньогрецької літератури», Москва, у «Вища школа», 1999 р.; 6.М. Гаспарова, В. Борухович «Ораторське мистецтво древньої Греції», Москва, «Художня література», 1985 р.; 7.«Антична література», м. Москва, у «Освіту», 1986 р. 8.Історія красномовства. – к., 2000. 9.Українська та зарубіжна культура. Підручник. – к., 1999.

Вступ Теорія і методика красномовства розглядає методи ораторської діяльності, що являють собою основний спосіб зв'язку між оратором і аудиторією, ...
Слайд № 4

Вступ Теорія і методика красномовства розглядає методи ораторської діяльності, що являють собою основний спосіб зв'язку між оратором і аудиторією, завдяки якому передається і засвоюється інформація, здійснюється вплив на слухачів. Серед методів і прийомів спілкування з аудиторією важливе місце посідає полеміка — одна з ефективних форм впливу на слухачів, найважливіший засіб їх переконання.

Уміння організовувати полеміку, скеровувати її потребує від оратора великої майстерності, глибоких знань. Гостра полемічна бесіда — найскладніша фо...
Слайд № 5

Уміння організовувати полеміку, скеровувати її потребує від оратора великої майстерності, глибоких знань. Гостра полемічна бесіда — найскладніша форма зближення з аудиторією.

Термін «полеміка» походить від давньогрецького слова «полемікос» — войовничий, ворожий. Полеміка — гостра дискусія стосовно будь-якого спірного пит...
Слайд № 6

Термін «полеміка» походить від давньогрецького слова «полемікос» — войовничий, ворожий. Полеміка — гостра дискусія стосовно будь-якого спірного питання. Це не звичайна суперечка, а таке публічне обговорення, при якому є конфронтація, протистояння, протиборство сторін, ідей і поглядів.

Виходячи з цього, полеміку можна визначити як боротьбу принципово протилежних думок щодо того чи іншого питання, тобто публічний спір з метою захис...
Слайд № 7

Виходячи з цього, полеміку можна визначити як боротьбу принципово протилежних думок щодо того чи іншого питання, тобто публічний спір з метою захистити, обстояти свою точку зору і спростувати думку опонента.

1. До історії полемічного мистецтва
Слайд № 8

1. До історії полемічного мистецтва

На початку 17 століття в Україні значного поширення набула полемічна література, в якій відбувалося змагання проуніатських та антиуніатських публіц...
Слайд № 9

На початку 17 століття в Україні значного поширення набула полемічна література, в якій відбувалося змагання проуніатських та антиуніатських публіцистів. Водночас серед публіцистів, критиків Берестейської церковної унії вирізняється поміркований напрям. Його представники передчували майбутню катастрофу і закликали шукати шляхи його уникнення.

Полеміка в європейській літературі виникла між католицтвом і католицькою церквою та всіма західно- і середньоєвропейськими протестантськими опозиці...
Слайд № 10

Полеміка в європейській літературі виникла між католицтвом і католицькою церквою та всіма західно- і середньоєвропейськими протестантськими опозиційними рухами, по суті рухами національного утвердження європейських народів - кальвінізмом, лютеранством та ін. Полеміка ж між православ'ям та католицтвом була полемікою між двома офіційними церквами. Але православ'я теж було пов'язане з грандіозним національно-визвольним рухом.

Вже в найпершій пам'ятці полемічної української літератури "Ключі царства небесного“ Герасима Смотрицького, виданій в Острозькій друкарні в 1587 р....
Слайд № 11

Вже в найпершій пам'ятці полемічної української літератури "Ключі царства небесного“ Герасима Смотрицького, виданій в Острозькій друкарні в 1587 р., містяться заклики до читачів ʺпильно прочитати, покористуватись, знайти поживу для душі, зрозуміти, а не поспішати відкинути незрозуміле,і т.д ʺ. Герасим Смотрицкий

Один з найвидатніших полемістів України, Іван Вишенський, бажаючи, аби його твори мали якнайбільший вплив на православний люд, приділяв увагу склад...
Слайд № 12

Один з найвидатніших полемістів України, Іван Вишенський, бажаючи, аби його твори мали якнайбільший вплив на православний люд, приділяв увагу складанню настанов читачам стосовно розуміння своїх творів. Збірка послань І.Вишенського з Афону 1601 р. призначалася якнайбільшій кількості людей. Автор розраховував, що її читатимуть на зібраннях Львівського братства, тому у передмові, яка так і зветься: "Про те, як потрібно читати це писання", даючи настанови , як саме читати, тобто про паузи, інтонації, декламаційну майстерність читця тощо.

Отже - українська полемічна література виникла як засіб захисту православ'я від католицько-шляхетської експансії, але вийшла за межі не тільки церк...
Слайд № 13

Отже - українська полемічна література виникла як засіб захисту православ'я від католицько-шляхетської експансії, але вийшла за межі не тільки церковних суперечок, а й широких конфесійних тем. Вона широко охоплює суспільну тематику і, виступаючи на захист трудящих верств, починає трактувати питання власне гуманізму.

2.Що таке суперечка?
Слайд № 14

2.Що таке суперечка?

Будь-яка суперечка передбачає зіткнення думок або позицій. Кожна сторона активно відстоює свою власну точку зору і намагається розкритикувати точку...
Слайд № 15

Будь-яка суперечка передбачає зіткнення думок або позицій. Кожна сторона активно відстоює свою власну точку зору і намагається розкритикувати точку зору супротивника. Якщо немає такого зіткнення думок, то немає і самого спору, а є якась інша форма комунікації. Так, наприклад, проповідь, молитва, лекція, доповідь не є суперечками.

Отже, суперечка - це комунікативна ситуація, де наявне активне ставлення до позиції співрозмовника, що виражається в її критичній оцінці.
Слайд № 16

Отже, суперечка - це комунікативна ситуація, де наявне активне ставлення до позиції співрозмовника, що виражається в її критичній оцінці.

1.пропонент; 2. опонент; 3.аудиторія. Обов'язковими учасниками суперечки є:
Слайд № 17

1.пропонент; 2. опонент; 3.аудиторія. Обов'язковими учасниками суперечки є:

це той, хто висуває, обстоює деяку тезу .Без пропонента не може бути ані спору, ані аргументатив-ного процесу, оскільки спірні питання не виникають...
Слайд № 18

це той, хто висуває, обстоює деяку тезу .Без пропонента не може бути ані спору, ані аргументатив-ного процесу, оскільки спірні питання не виникають самі собою, вони повинні бути кимось сформульовані і поставлені на обговорення. Пропонент може висловлювати власну думку або представляти колективну позицію з того чи іншого питання. Пропонент

це другий обов'язковий учасник суперечки. Це той, хто заперечує, піддає сумніву істинність або слушність тези, яку висунув пропонент. Опонент може ...
Слайд № 19

це другий обов'язковий учасник суперечки. Це той, хто заперечує, піддає сумніву істинність або слушність тези, яку висунув пропонент. Опонент може бути безпосередньо присутнім і особисто брати участь у спорі. Але може бути й така ситуація, коли опонент безпосередньо не бере участі в аргументативному процесі. Опонент

Аудиторія це третій, колективний суб'єкт суперечки. Це не пасивна маса людей, а колектив, який має свої переконання, свої позиції, точки зору з при...
Слайд № 20

Аудиторія це третій, колективний суб'єкт суперечки. Це не пасивна маса людей, а колектив, який має свої переконання, свої позиції, точки зору з приводу питання, що обговорюється. Вона є основним об'єктом аргументативного впливу в спорі.

1.дискусією; 2.полемікою; 3.диспутом; 4.дебатами. Можна виділити декілька класифікацій суперечок. По-перше, суперечка за формою може бути:
Слайд № 21

1.дискусією; 2.полемікою; 3.диспутом; 4.дебатами. Можна виділити декілька класифікацій суперечок. По-перше, суперечка за формою може бути:

Дискусія (від лат. сіізсиззіо дослідження, розгляд) це публічна суперечка, мета якої полягає у порівнянні різних точок зору, у знаходженні правильн...
Слайд № 22

Дискусія (від лат. сіізсиззіо дослідження, розгляд) це публічна суперечка, мета якої полягає у порівнянні різних точок зору, у знаходженні правильного рішення спірного питання. Дискусію можна також кваліфікувати як своєрідний спосіб пізнання (що не є достатньо чітким і зрозумілим).

(від грецьк. роїетісоз ворожий, войовничий) це суперечка, в якій є конфронтація, протистояння, протиборство сторін, ідей і думок. У зв'язку з цим ї...
Слайд № 23

(від грецьк. роїетісоз ворожий, войовничий) це суперечка, в якій є конфронтація, протистояння, протиборство сторін, ідей і думок. У зв'язку з цим її можна визначити як боротьбу принципово протилежних думок з якогось питання, як публічну суперечку з метою захисту, відстоювання своєї точки зору і спростування протилежної. Полеміка

Диспут (від лат. сіізриіе - досліджую, сперечаюсь) Диспут - це завжди публічна суперечка . Основні ознаки диспуту: • Предметом диспуту як публічног...
Слайд № 24

Диспут (від лат. сіізриіе - досліджую, сперечаюсь) Диспут - це завжди публічна суперечка . Основні ознаки диспуту: • Предметом диспуту як публічного спору виступає наукове або суспільно важливе питання. • Організаційні форми диспуту можуть бути різноманітними: обговорення дисертації, публічний захист тез тощо.

(від франц. сіеЬаІге - - сперечатися) Дебати - це суперечки, які виникають при обговоренні доповідей, виступів на зборах, засіданнях, конференціях ...
Слайд № 25

(від франц. сіеЬаІге - - сперечатися) Дебати - це суперечки, які виникають при обговоренні доповідей, виступів на зборах, засіданнях, конференціях тощо. Мета дебатів визначення ставлення учасників обговорення до спільних для всіх тез виступу. ДЕБАТИ

Окрім наведеної вище класифікації суперечок існують також інші. Так, залежно від мети розрізняють: 1.суперечку заради істини; 2.суперечку заради пе...
Слайд № 26

Окрім наведеної вище класифікації суперечок існують також інші. Так, залежно від мети розрізняють: 1.суперечку заради істини; 2.суперечку заради переконання; 3.суперечку заради перемоги; 4.суперечку заради суперечки.

Суперечка заради переконання тут важливо зазначити два моменти: людина може переконувати іншу людину або тому, що сама щиро вірить в те, що є предм...
Слайд № 27

Суперечка заради переконання тут важливо зазначити два моменти: людина може переконувати іншу людину або тому, що сама щиро вірить в те, що є предметом переконання, або тому, що «так треба», хоча сама насправді не поділяє думки, які відстоює (наприклад, офіційні проповідники різних вчень, сект тощо).

або діалектична суперечка, у чистому вигляді зустрічається рідко. (Тут слово «діалектична» застосовується в своєму первісному значенні. Діалектикою...
Слайд № 28

або діалектична суперечка, у чистому вигляді зустрічається рідко. (Тут слово «діалектична» застосовується в своєму первісному значенні. Діалектикою у Стародавній Греції називали мистецтво досягнення істини в процесі бесіди). У такій суперечці дуже старанно підбираються та аналізуються доводи тих, хто сперечається, ретельно оцінюються позиції та точки зору протилежних сторін, тобто, по суті, ведеться спільний пошук істини. Такий спір можливий лише між компетентними, обізнаними з цією проблемою людьми, які зацікавлені в її вирішенні. Суперечка заради істини

Суперечка заради перемоги Така суперечка називається ще еристичною суперечкою. Іноді можна зустріти також назву «парламентська суперечка». Характер...
Слайд № 29

Суперечка заради перемоги Така суперечка називається ще еристичною суперечкою. Іноді можна зустріти також назву «парламентська суперечка». Характерною ознакою еристичної суперечки є те, що вона є суперечкою про цінності, про ствердження якихось власних оцінок і критику протилежних. У зв'язку з цим метою такої суперечки завжди є перемога, а не досягнення істини.

Досить часто зустрічається і такий вид спору, як суперечка заради суперечки. Це, так би мовити, «мистецтво заради мистецтва», своєрідний «спорт». Д...
Слайд № 30

Досить часто зустрічається і такий вид спору, як суперечка заради суперечки. Це, так би мовити, «мистецтво заради мистецтва», своєрідний «спорт». Для людей, які ведуть подібний спір, однаково, про що, з ким і з якою метою сперечатися. Головне для них - перебувати в стані сперечання. Суперечка заради суперечки

Суперечки також можна розрізняти за кількістю осіб, що беруть участь в обговоренні проблемних питань. За цією ознакою виділяють три види спорів: су...
Слайд № 31

Суперечки також можна розрізняти за кількістю осіб, що беруть участь в обговоренні проблемних питань. За цією ознакою виділяють три види спорів: суперечка-монолог (людина сперечається сама з собою, це так званий внутрішній спір); суперечка-дїалог (сперечаються дві особи); суперечка-полілог (спір ведеться кількома особами).

У свою чергу, суперечка-полілог може бути: масовою (усі присутні беруть участь у спорі) груповою (спірне питання вирішує окрема група осіб)
Слайд № 32

У свою чергу, суперечка-полілог може бути: масовою (усі присутні беруть участь у спорі) груповою (спірне питання вирішує окрема група осіб)

За способом ведення боротьби думок суперечки поділяють на усні та письмові. Усна форма спору передбачає безпосереднє спілкування конкретних осіб. Т...
Слайд № 33

За способом ведення боротьби думок суперечки поділяють на усні та письмові. Усна форма спору передбачає безпосереднє спілкування конкретних осіб. Такі суперечки, як правило, обмежені за часом і замкнені в просторі: проводяться на конференціях, засіданнях, заняттях тощо. Письмова форма суперечки передбачає опосередковане спілкування учасників спору. Такі суперечки триваліші за часом, порівняно з усними.

Отже — полеміка це суперечка, в якій є конфронтація, протистояння, протиборство сторін, ідей і думок. У зв'язку з цим її можна визначити як боротьб...
Слайд № 34

Отже — полеміка це суперечка, в якій є конфронтація, протистояння, протиборство сторін, ідей і думок. У зв'язку з цим її можна визначити як боротьбу принципово протилежних думок з якогось питання, як публічну суперечку з метою захисту, відстоювання своєї точки зору і спростування протилежної. Завданням суперечки може бути не тільки перевірка істинності якогось положення, а й переконання іншої людини.

Як переконати опонента
Слайд № 35

Як переконати опонента

Переконання передбачає "м'який" вплив на індивіда, який має на меті радикально скорегувати його погляди, щоб цим вплинути на подальшу поведінку. Це...
Слайд № 36

Переконання передбачає "м'який" вплив на індивіда, який має на меті радикально скорегувати його погляди, щоб цим вплинути на подальшу поведінку. Цей варіант - найетичніший спосіб впливу, тому що тут немає грубого насильства чи підступного проникнення в підсвідомість об'єкта.

Мета переконання - довгострокова зміна уявлень і установок людини в необхідному напрямку; - залучення до співробітництва; спонукання об'єкта до пот...
Слайд № 37

Мета переконання - довгострокова зміна уявлень і установок людини в необхідному напрямку; - залучення до співробітництва; спонукання об'єкта до потрібного вчинку. За технічним виконанням переконання - це явна, іноді прихована дискусія, яка доповнюється деяким стимулюючим впливом. Будь-яка спроба грубо нав'язати бажану думку матиме лише негативний результ, оскільки людина завжди пручається обмеженню свободи вибору.

Стратегії переконання Залежно від умов ситуації і конкретних особливостей об'єкта, його можна спробувати переконати прямо (у ході бесіди) або опосе...
Слайд № 38

Стратегії переконання Залежно від умов ситуації і конкретних особливостей об'єкта, його можна спробувати переконати прямо (у ході бесіди) або опосередковано (через інспіровані акції), діючи при цьому: - акцентовано-логічно; - імперативне (категорично); - ексцитативне (роз'ятрюванням емоцій); - альтернативне (зведенням проблеми до вибору "або-або").

Простіше переконувати тих, хто має: яскраву живу уяву; орієнтацію швидше на інших, ніж на себе; трохи занижену самооцінку (суб'єкти боязкі й ті, хт...
Слайд № 39

Простіше переконувати тих, хто має: яскраву живу уяву; орієнтацію швидше на інших, ніж на себе; трохи занижену самооцінку (суб'єкти боязкі й ті, хто мало довіряють своїй власній думці). Перспективні й малоперспективні для впливу опоненти

Важко піддаються переконанню особи з: явною ворожістю стосовно інших (спротив часто виникає внаслідок бажання домінувати над оточуючими...); сильни...
Слайд № 40

Важко піддаються переконанню особи з: явною ворожістю стосовно інших (спротив часто виникає внаслідок бажання домінувати над оточуючими...); сильним духом критицизму; готовністю до переінакшування своїх поглядів (простіше кажучи, прагненням завжди мати ще одну позицію про запас...).

Планування епізоду переконання Перед проведенням активної акції варто сумлінно підготувати людину в ході попередніх бесід, для того, щоб наступний ...
Слайд № 41

Планування епізоду переконання Перед проведенням активної акції варто сумлінно підготувати людину в ході попередніх бесід, для того, щоб наступний акцентований вплив не виявився для неї неприємною несподіванкою. При плануванні епізоду переконання треба: - ретельно вибрати місце, оточення і момент для контакту; - продумати, як розпочати бесіду, як зняти початкову напругу, як викликати певний інтерес; - добре продумати, як спрямувати розмову в бажане русло; - відпрацювати всю свою аргументацію згідно з психологією, мотивами й устремліннями об'єкта; - вибрати ритм бесіди й порядок пред'явлення аргументів; - врахувати можливі контраргументи, й продумати, як їх нейтралізувати; намітити запасні варіанти продовження бесіди, якщо партнер рішуче заявить "ні!"; чітко уявляти собі, як завершити бесіду.

Вибір умов для проведення контакту - місце, де здійснюють переконання по можливості повинне сприяти добросердному настрою людини, тому що це поліпш...
Слайд № 42

Вибір умов для проведення контакту - місце, де здійснюють переконання по можливості повинне сприяти добросердному настрою людини, тому що це поліпшує сприйнятливість до супутнього впливу; - присутність якихось сторонніх осіб зазвичай небажана, хоча іноді окремі персони (деякі авторитети, зацікавлені родичі...) прямо або побічно можуть брати участь у процесі переконання; - час проведення головної бесіди варто погоджувати з такою ситуацією, при якій деякі потреби й настрої об'єкта зближаються з ідеями, що підкидаються йому (розчарування в чому-небудь, утруднення в кар'єрі, різні події, які можна трактувати як ймовірну загрозу з певного боку...) або коли він вже підготовлений попередніми бесідами.

Початок бесіди, зняття напруги, розбудження інтересу Орієнтація бесіди в потрібному напрямку Починаючи розмову, треба уникати Для зняття напруженос...
Слайд № 43

Початок бесіди, зняття напруги, розбудження інтересу Орієнтація бесіди в потрібному напрямку Починаючи розмову, треба уникати Для зняття напруженості й викликання довіри треба Вибір аргументації згідно особи і настроїв об'єкта

Розпочинаючи розмову, слід уникати: - вибачень та інших проявів непевності; - нудного початку; - прояву найменшої неповаги до співрозмовника; - без...
Слайд № 44

Розпочинаючи розмову, слід уникати: - вибачень та інших проявів непевності; - нудного початку; - прояву найменшої неповаги до співрозмовника; - безпосереднього переходу одразу до справи.

Для зняття напруженості й викликання довіри корисно: - мати приємний для візаві зовнішній вигляд (одяг, головний убір, зачіску...) і вираз обличчя;...
Слайд № 45

Для зняття напруженості й викликання довіри корисно: - мати приємний для візаві зовнішній вигляд (одяг, головний убір, зачіску...) і вираз обличчя; - звертатися до співрозмовника на ім'я, нахиляючись під час розмови трохи до нього; - сказати пару компліментів про відмінний смак, репутацію й ділові здібності об'єкта;

Для посилення інтересу до бесіди можна: - задавати запитання, які не насторожують, (професійні, життєві), на які суб'єкт із задоволенням захоче від...
Слайд № 46

Для посилення інтересу до бесіди можна: - задавати запитання, які не насторожують, (професійні, життєві), на які суб'єкт із задоволенням захоче відповідати; - розмовляти з позицій інтересів співрозмовника або торкнутися теми відверто пов'язаної з його проблемами...

Орієнтація бесіди в потрібному напрямку - залучаючи асоціації, перекинути місток між початком, засновком та ідеєю; - описати якесь життєве спостере...
Слайд № 47

Орієнтація бесіди в потрібному напрямку - залучаючи асоціації, перекинути місток між початком, засновком та ідеєю; - описати якесь життєве спостереження, вуличну оцінку або ж анекдотичний випадок; - згадати кілька важливих для партнера питань, які через потрібне зміщення акцентів співвідносяться з наміченою тематикою.

Вибір аргументації згідно особи і настроїв об'єкта: - ідея, яку проводять, завжди повинна знаходити свій шлях не тільки до розуму, але й до емоцій ...
Слайд № 48

Вибір аргументації згідно особи і настроїв об'єкта: - ідея, яку проводять, завжди повинна знаходити свій шлях не тільки до розуму, але й до емоцій об'єкта; - матеріал для аргументації підбирається залежно від типу мислення співрозмовника; в ході переконання бажано використовувати як абстрактні висновки, так і зримий конкретний фактаж, на якому легше переконувати осіб, які не володіють абстрактним мисленням; - с конформістами проходять посилання на авторитети, барвисті пишномовні фрази й наголошування на почутті спільності з іншими; при самостійності мислення людини в хід пускають логіку обґрунтування з натяком на можливість особистої вигоди як морального, так і матеріального плану; при помітній відсталості мислення перспективне розпалення емоцій, спираючись на емпірику.

Отже - будь-яка спроба грубо нав'язати бажану думку матиме лише негативний результ, оскільки людина завжди пручається обмеженню свободи вибор.
Слайд № 49

Отже - будь-яка спроба грубо нав'язати бажану думку матиме лише негативний результ, оскільки людина завжди пручається обмеженню свободи вибор.

Залежно від умов ситуації і конкретних особливостей об'єкта, його можна спробувати переконати прямо (у ході бесіди) або опосередковано (через інспі...
Слайд № 50

Залежно від умов ситуації і конкретних особливостей об'єкта, його можна спробувати переконати прямо (у ході бесіди) або опосередковано (через інспіровані акції), діючи при цьому: - акцентовано-логічно; - імперативне (категорично); - ексцитативне (роз'ятрюванням емоцій); - альтернативне (зведенням проблеми до вибору "або-або").

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.