Погода, її елементи, мінливість

Опис документу:
Цей урок допоможе вчителям географії у проведенні уроку на тему "Погода, її елементи, мінливість" Протягом уроку учні виконують різноманітні завдання, які допоможуть зрозуміти тему уроку, нові визначення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема уроку: Погода, її елементи, мінливість

Мета уроку: сформувати уявлення про поняття «погода» й «синоптична карта»; продовжити формування знань про показники погоди; розповісти про складання прогнозів погоди і їх значення в практичній діяльності людини.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, карта півкуль, синоптична карта, фотографії Землі з космосу, календар погоди.

Очікувані результати: учні зможуть: називати суттєві ознаки понять «погода», «синоптична карта»; розповідати про показники погоди, про складання прогнозу погоди і його значення в практичній діяльності людини; наводити приклади прогнозів погоди; виділяти відмінності між погодою на різних широтах

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Експрес – тести «знайди зайве»

1.Термометр, барометр, флюгер, тонометр

2. Туман, дощ, роса, іній

3. Мусон, буревій, бриз, пасат

4.Тропосфара, Атмосфера,Стратосфера,верхній шар атмосфери

5.Азот, кисень, вуглекислий газ, сірчаний газ

6.Перисті, купчасті, великі, шаруваті

7.Дощ , град, сніг, іній

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Вступне слово вчителя

Слово «погода» ми чуємо по телебаченню, коли йдеться про температуру повітря, опади, атмосферний тиск. Кожен день ми зустрічаємося з нею , коли гуляємо на вулиці, коли заглядаємо у вікно, вона буває різною. Та запам’ятайте, що у природи немає поганої погоди.

Поганої погоди не буває

Поганої погоди не буває,
Бо все в природі, як по нотах йде.
То сходить сонце, то воно лягає,
І за собою ніченьку веде.
То небо світле, синє і високе,
Немає ні хмариночки ніде.
То опустилось, стало сірооке,
І дощ із нього цілий день іде.
То тепло, тихо, пташка не співає,
На дереві листок не ворухне.
То буйний вітер дерево ламає,
Страшенні бурі й блискавки жене.
То все затихне й дощик накрапає,
То холодом повіє десь здаля.
То цілу нічку вітер не втихає
І рве з дерев і листя, і гілля.
То знову тихо. Сонечко сміється.
І вся земля у квітах зацвіла.
Все йде, як треба, це лиш нам здається,
Що у природі йдуть не так діла.
В природі завжди все іде, як треба,
Хоч людям в недогоду, а проте…
Частіше погляд піднімайте в небо,
Щоб бачити там сонце золоте
І білі хмарки, і казкове диво,
Що десь високо в мріях ожива.
І буде вам і радісно, й щасливо.
Усе це правда, не лише слова.
Поганої погоди не буває.
Було б лиш мирне небо угорі.
Як зірочка любові в серці сяє,
Яка різниця, що там надворі…

Отже, сьогодні ми дізнаємося, що таке погода.

(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)

IV. Актуалізація опорних знань і вмінь

Запитання

  1. Назвіть основні властивості та характеристики повітря.

  2. Чи змінюється погода протягом доби?

  3. Чи можна спостерігати за погодою?

  4. Слухаючи прогноз погоди по телебаченню чи радіо, які показники йде мова?

  5. Чи згідні ви з тим, що погода- мінлива?.

V. Вивчення нового матеріалу

Вступна бесіда.

Діти, яке сьогодні число, місяць, пора року?

Який стан неба? Холодно чи тепло? Чи були опади, коли ви йшли до школи? Який сьогодні вітер? Чи спостерігали ви ще якісь явища природи? Чому ви виходячи з хати заглядали на термометр?

( після бесіди діти заносять дані в календар погоди)

(на дошці Проблемне питання «Які елементи характеризують погоду?»

Вчитель: Сьогодні нам допоможе розібратися з темою «Погода» наш чарівний кубик-рубик, на гранях якого ми маємо завдання до вивчення теми.

1 Грань—«Чи залежить погода від температури?»

Вчитель: Перш ніж відповісти на це питання, я пропоную вам послухати невеличкі історії .

Одного разу дівчинка почула від своєї мами: «Олю, прийшла весна, температура надворі піднімається». Дівчинка здивовано запитала у мами, звідки в повітря температура, хіба воно захворіло.

  • А ти вважаєш, що температура буває лише у хворих? Помиляєшся . У тебе температура є і зараз, тільки вона не підвищена, а нормальна. Температуру має кожне тіло: каміння, вода, повітря, земля.Тільки в людей регулює температуру сам організм, А температура природи залежить від Сонця.

  • Завдання №1. Продовжіть логічний ланцюжок

Сонце –нагрівання земної поверхні – нагрівання повітря

Вчитель: ІІ грань. «Чи має повітря вагу? Що таке атмосферний тиск?»

Одного разу Оля зустрілася з подружкою у парку. В обидвох були надуті кульки в руках. Через необачність в Олі злетіла кулька в небо і вона заплакала. Тато пояснив, що він кульку не зможе впіймати, бо її газом надули, а газ легший за повітря, і тому кулька високо піднімається.

  • Як це «легший за повітря» - повітря взагалі нічого не важить.

  • Завдання №2. Наведіть докази того, що повітря має вагу.

(Повітря – природне тіло, хоч і газоподібне, воно має вагу і тисне на поверхню Землі та навколишні предмети)

Вчитель: ІІІ Грань « Чи залежить погода від вітру?»

Оля стоїть на балконі і видуває мильні бульбашки. Вона сподівалася, що вони будуть падати до низу, але як не старалася бульбашки відхилялися ліворуч. Дівчинка в розпачі запитала : «Чому вони не падають, а відхиляються?

Завдання №3.Поясніть, чи рухається повітря і які причини впливають на це?

Вчитель : ІV грань «Як утворюються атмосферні опади»

Оля розглядала небо і побачила дивні хмари, які перетворювалися просто на великі купи. Вона сказала, що бачить на небі вершника, який перетворився на рибу . Мама пояснила, що це хмара, яка складається з безлічі крапельок, крижинок які подорожують, та повертаються на рідну землю.

Завдання №4. Складіть ланцюжок причинно-ланцюжкового зв’язку:

(Водяна пара- хмари _ атмосферні опади)

ХВИЛИНКА ВІДПОЧИНКУ.

Вітер дує нам в лице, захиталось деревце.

Вітерець все свище, свище, деревце все вище, вище.

Дощик капає з хмаринки, заховалася дитинка

Розкриває парасолю і біжить швиденько в школу.

Вчитель: V грань «Чи можна завбачити погоду?»

Збираючись до школи , батьки порадили взяти Олі парасольку, пославшись на прогноз метеорологів.

  • Як вони знають, що буде сьогодні чи завтра, здивувалася Оля. У них, що чарівні окуляри? Я не вірю, що погоду можна передбачити!

Завдання №5. (Доведіть, що погоду можна завбачити, за нею можна спостерігати. Які прилади ви знаєте, для визначення показників погоди , як називаються

вчені , які спостерігають за погодою?)

Завдання №6. «Інтернет хвилинка» (За допомогою інтернет ресерсів знайти, як можна прогнозувати погоду за допомогою тварин, рослин, яких називають «Живі барометри»

Вчитель: VІ. Грань. «Побудуйте дім погоди»

Робота в групах (учні повині відібрати потрібні цеглинки з термінами від яких залежить погода та побудувати дім погоди)

(температура, тиск, опади, хмарність , вологість, вітер, опади)

(вчитель роздає кожній групі заготовлені цеглинки з різними термінами )

Вчитель: Погоду можна поділити на типи – це узагальнена характеристика погоди, яка містить відомості про середньодобові показники температури, хмарності,опадів, наявність або відсутність вітру.

Україна лежить в помірних широтах, де виділяють чотири кліматичні сезони, які відрізняються погодніми умовами.

Робота в парах: За допомогою підручника охарактеризувати погоду узимові,

  • весняні, - літні, - осінні періоди

VI. Закріплення нового матеріалу

Метод «перестрілка» (учні учням задають питання в парах до вивченої теми)

1. Що таке погода?

2. Які показники характеризують стан погоди?

3. Де ведуться спостереження за атмосферними процесами?

4. У яких сферах діяльності людини найбільш важливий прогноз погоди?

5. Чому про погоду кажуть, що вона мінлива?

6.У якому шарі атмосфери відбуваються явища пов’язані з погодою?

VII. Підсумки уроку

Висновки

Прийом « закінчіть речення»

На уроці я:

дізнався…

навчився…

мене здивувало….

найбільші труднощі я відчув…

не вмів, а тепер умію…

VIII. Домашнє завдання

1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.

2. Поясніть, чому досить нелегко скласти точний прогноз погоди на кілька тижнів уперед.

3. (для учнів, які люблять малювати, намалювати малюнок «Моя улюблена погода…»)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
790 грн