Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Поети – шістдесятники. Нова хвиля відродження української літератури на початку 60-х років. Шістдесятництво як явище соціальне і культурологічне, його зв'язок з дисидентським рухом. Ідейне розмаїття.

Українська література

Для кого: 11 Клас

02.04.2019

3682

180

0

Опис документу:
Урок української літератури в 11 класі з використанням інтерактивних прийомів, а саме: прийому "Рафт", інтерактивної стратегії "Інсерт", прийому "Фішбоун", з переглядом уривка з фільму "Тіні забутих предків" Сергія Параджанова, а також документального фільму "Шістдесятники" (Ютуб)
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Українська література 11 клас

Тема: Поети – шістдесятники. Нова хвиля відродження української літератури на початку 60-х років. Шістдесятництво як явище соціальне і культурологічне, його зв'язок з дисидентським рухом. Ідейно – стильове розмаїття.

Мета: показати розвиток літературного процесу в 60- ті роки 20 століття, дати характеристику творчості поетів – шістдесятників, поглибити і урізноманітнити художнє відтворення світу; розвивати вміння пов'язувати літературний процес з історичними умовами, навчити робити висновки, узагальнення; виховувати в учнів любов до літератури, повагу до історичного минулого нашого народу.

Обладнання: презентація з портретами шістдесятників, мелодія до пісні «Червона рута», виставка творів шістдесятників, лейпбуки, буклети, уривок із кінофільма «Тіні забутих предків», опорні конспекти, РАФТ – таблиця, Фішбоун до теми «Шістдесятництво».

Урок – інформаційно – аналітичний майданчик з використанням інтерактивних прийомів.

Не усміхались навіть крадькома;

Напевно, дуже добре пам'ятали,

Що здох тиран, але стоїть тюрма.

Д. Павличко

Хід уроку

1.Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя: Сьогодні ми поговоримо про ціле покоління наших співвітчизників, які прославили нашу літературу на цілий світ своїми творами, що вирізнялися силою духу, волі та неабиякого інтелекту. І епіграфом до уроку будуть слова Дмитра Павличка. В кінці уроку я б хотіла почути, чому саме ці слова характеризують післясталінський режим.

  • Актуалізація опорних знань та навичок

Вч: Початок зими, що він символізує?

Учні : Це символ відлиги, коли приходить тепло, вся природа відроджується, з новими силами готова до нових перемог.

Вч : А чи не може після відлиги знову прийти зима?

2.Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

Вч:І сьогодні ми з вами будемо говорити про таке поняття як «хрущовська відлига», її ви розглядали на уроках історії, про неї говорили ми з вами на літературі, коли розглядали загальний розвиток літератури 50 – 90-х років 20 століття. Але перш ніж перейти до обговорення теми, нам слід скласти словник термінів, якими ми будемо апелювати на уроці. Отож поясніти значення слів: десталінізація, лібералізація, дисидентство, конформізм, «внутрішня еміграція»

( Учні пояснюють значення слів)

Вч: А деякі учні отримають індивідуальні завдання.

Робота в парах. Складання фішбоуна за темою: «Шістдесятництво як явище соціальне й культурологічне »

Інший учень отримує Таблицю РАФТ і за стратегією РАФТ створює висловлювання.

А ми працюємо далі, і щоб почати говорити про шістдесятництво давайте нагадаємо, які події передували їх появі. Для цього виконуємо Усний диктант « Що означають ці дати?»( Супроводжується презентацією)

1953 рік…………(помер Сталін)

1956 рік……….( виступ Хрущева на 20 з'їзді КПРС, засудження культу Сталіна та проголошення курсу на десталінізацію)

1961 – 1962 рік….(«творчий вибух» шістдесятників) Назвати прізвища відомих вам літераторів – шістдесятників.

Інформація про творчі надбання шістдесятників.

1965 рік……………(перша хвиля арештів українських шістдесятників, прем'єра фільму «Тіні забутих предків»)

1972 рік…………..( друга хвиля арештів)

Вч: Зараз пропоную вам переглянути невеликий уривок з кінофільма Сергія Параджанова «Тіні забутих предків».

Перегляд фрагмента фільма.

Обговорення фільма:

- Розкажіть, що відбулося після прем'єри фільму?

-Як ви вважаєте, чому фільм викликав шквал емоцій, які вибухнули цілим мітингом – протестом проти діяльності уряду?

- У чому звинуватили Параджанова і чому?

Вч: Вам доводилося бачити , як падає зірка? Гайне високим небом – згасне, не долетівши до землі. То метеор – посланець космосу, що завжди згоряє в повітрі, щоб на мить нам стало несамовито гарно і трішечки сумно лагідної серпневої ночі. Ось такими зорями світять нам на літературному небосхилі шістдесятники. Сьогодні учні нам представлять деяких з них.

Запалимо їхні зірки та послухаємо прекрасну поезію. (Учні торкаються зірок на презентації, і з'являється портрет «шістдесятника». Читають напам'ять поезію)

Презентація «Зоряне небо»

  1. Василь Симоненко – за свою талановиту поезію одним із перших постраждав від рук КДБ.

  2. Дмитро Павличко – сильна та смілива поезія

  3. Ліна Костенко, замовчувана роками, «окреслила духовний суверенітет нації.»

  4. Іван Драч – поет – модерніст, який посадив соняшник на велосипед.

  5. Василь Стус – справжній дисидент, що провів більшість свого життя у брежнєвських таборах, де й помер, але не зрікся своїх принципів.

  6. Алла Горська – художниця – авангардиста, найактивніша учасниця клубу творчої молоді «Сучасник»

  7. Микола Вінграновський – лірик – шістдесятник

  8. Володимир Івасюк – молодий композитор, смерть якого розслідують час від часу, але не можуть оголосити причину, бо КДБ до сих пір тримає в себе засекречені документи.

Дівчата співають «Червону руту»

Вч: Тільки що для вас прозвучала пісня, яку написав Володимир Івасюк.

Учні на дошці малюють фішбоун

Вч: А зараз я пропоную вам попрацювати з опорними конспектами, не забуваємо робити на полях позначки. (Використання інтерактивного прийому «Інсерт»)

Опорні конспекти

до теми «Шістдесятники»

Шістдесятники - частина інтелігенції 1960-х років ХХ століття, яка виявила моральну опозицію до тоталітарного державного режиму. Явище «шістдесятництва» характерне української літератури, його ще називають «відлига»).

Шістдесятництво стало можливим через політичні процеси, що відбувалися в Радянському Союзі. Період "відлиги" після смерті Сталіна і розвінчання його культу створили передумови для появи нового покоління талановитих літераторів, кіномитців і художників. Вони виступали за оновлення тодішнього суспільства, протестували своєю творчістю проти пануючої задушливої атмосфери, боролися за справжні культурні цінності, людську гідність.

Серед світоглядних засад шістдесятників слід виділити:

- лібералізм - гуманізм та антропоцентризм (культ людської особистості — центру Всесвіту);

- духовний демократизм (культ простої, звичайної людини-трудівника); - духовний аристократизм (культ видатної творчої особистості);

- моралізм та етичний максималізм (культ моральності як абсолютного мірила людських вчинків);

- космізм (усвідомлення «планетарної причетності» людини як частинки Всесвіту до космічних процесів);

- активний патріотизм (любов до Батьківщини й рідного народу) і національна самосвідомість, сакральне сприйняття рідної мови та історичної пам'яті як оберегів нації;

- культурництво.

Досить розмаїто постає жанрова система «шістдесятників» (лірична поезія, балади, притчі, етюди, поеми, сонети, рубаї, ліричні новели, історичні романи, роман у віршах, химерна проза) і проблемно-тематичні обшири: традиційні (природа, Вітчизна, народ, історична пам'ять, людина у всьому багатстві її проявів — суспільне життя, моральність, кохання, творчість) та нові теми (підкорення космосу, етична правомірність НТР, стандартизація особистості в умовах новітнього міщанства). Водночас навіть у межах офіціозної імітаційної літератури пробивалися струмені опозиці

Безумовно, шістдесятництво – це феномен, не знати який неможливо. Цей період був для письменників не короточасним станом звільнення, а достатньо довгим процесом. Він зробив великий внесок у літературу, кіно, живопис, театр тощо.

Реакція влади на діяльність «шістдесятників».

Вбачаючи в пошуках творчої молоді зародки опозиційності, відступ від основних канонів, можновладці перейшли у наступ на шістдесятників. Сигнал надійшов з Москви, де Микита Хрущов піддав брутальному цькуванню представників творчої інтелігенції. Побувавши наприкінці 1962 року на виставці молодих художників, він не зрозумів і різко розкритикував модерністське мистецтво. Вердикт був однозначним: "Заборонити! Все заборонити! Припинити неподобство!". У 1963 році за перевиховання молодого покоління взявся ідеологічний партійний бос А. Скаба. Він піддав нищівній критиці твори Є.Сверстюка, І.Світличного, І.Дзюби.

Розгорнулася кампанія проти тих, хто приділяв "надмірну увагу" негативним явищам сталінської доби. До непокірних почали застосовувати адміністративні заходи: їм не дозволяли друкуватися у журналах та газетах; розганяли літературно-мистецькі вечори; закривали клуби творчої молоді. У середині грудня 1963 року сталася загадкова смерть 28-річного Василя Симоненка, який в останні роки зазнавав переслідувань від влади.

Гоніння на шістдесятників привели до того, що частина з них "переорієнтувалася", ставши покірною режимові (Борис Олійник, Дмитро Павличко, Юрій Мушкетик, Іван Драч) інші відійшли від громадської діяльності й зайнялися суто фаховими справами, не друкуючисть роками - « внутрішня еміграція»( Ліна Костенко), але були й такі, хто не відмовився від своєї позиції і пішов на загострення стосунків із владою ( Василь Стус, Алла Горська, Василь Симоненко). Передусім останні вдалися до розповсюдження "самвидаву" - офіційно не визнаної або забороненої літератури, яка поширювалася у від руки (або на друкарських машинках) переписаних копій.

Робота з опорним конспектом

+ нові факти для мене,

- у мене було інше уявлення про це, я думаю інакше,

? - у цьому матеріалі для мене щось незрозуміле, потрібне пояснення.

V – мені відома ця інформація

Учні працюють з опорними конспектами, далі пояснюють свої позначки.

Учениця представляє свою роботу за стратегією РАФТ.

Завдання на дошці

Розмістити риси характеру, притаманні шістдесятникам:

Порядність, доброта, принциповість, корисливість,чесність, егоїзм, відданість, національна свідомість, патріотизм.

3. Підсумок уроку

Мозкова атака

  1. Що зробили шістдесятники?

  2. В чому їх заслуга перед майбутнім?

  3. Назвіть прізвища дисидентів…, конформістів…, тих, хто потрапили у «внутрішню еміграцію»

  4. Як ви вважаєте, чи можна засуджувати тих шістдесятників, які поступилися своїми принципами на догоду режимові? Чим можна це виправдати? І чи можна виправдати взагалі?

  5. Чи можна життя шістдесятників вважати трагічним?

Учні пояснюють фішбоун.

  • Оцінювання відповідей учнів.

4. Домашнє завдання. Підготувати інформацію про В. Симоненка, зробити аналіз його поезії.

9

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.