Поєднання реалістичного змалювання дійсності й філософського підтексту в новелі В. Винниченка "Момент"

Опис документу:
Вивчення української літератури в професійно-технічному навчальному закладі - процес складний і багатогранний. Учні мають не просто опанувати певну суму знань, а творчо засвоїти матеріал, щоб вільно орієнтуватися в літературному процесі й давати правильну оцінку літературним фактам та явищам. Викладання літератури передбачає дотримання єдності навчального, наукового та виховного процесів, забезпечення його світоглядної спрямованості шляхом удосконалення знань, поглиблення самостійної роботи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТЕМА: Поєднання реалістичного змалювання дійсності й філософського

підтексту в новелі В. Винниченка "Момент"

Мета:

- навчити учнів визначати ідеологічну мету твору, розкрити філософський підтекст новели;

- розвивати вміння учнів аргументовано передавати власні роздуми, судження про миттєве й вічне, сенс життя, щастя людини; спонукати учнів виявляти ініціативність і самостійність;

- допомогти зрозуміти смисл людського життя, визначити своє місце в ньому, сприяти вихованню людяності, відповідальності.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Методи, прийоми, види, форми роботи: виразне читання, евристична бесіда, проблемно-пошукова ; виразне читання.

Міжпредметні зв'язки: історія України, світова література, художня культура.

КМЗ: тексти твору,портрет письменника, відеозапис моновистави «Момент кохання», репродукції картин К. Моне, Г. Клімта, В. ван Гога, роздатковий матеріал, мультимедійний проектор.

Теорія літератури: імпресіонізм, новела.

Епіграф до уроку: Я благословляю життя, я побожно цілую

руки його, я стаю навколішки перед ним і

через те приймаю все, що є в ньому.

В. Винниченко, «Щоденник»

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент. (1 хв.)

(перевірка наявності учнів, створення позитивного клімату)

ІІ. Перевірка домашнього завдання. (5 хв.)

На минулому уроці ми познайомилися з життєвим та творчим шляхом відомого українського письменника, політичного діяча

Володимиром Кириловичем Винниченком. І зараз за допомогою тестових завдань ми перевіримо домашнє завдання.

Тестові завдання

Учні зазначають правильні відповіді.

1. Коли й де народився Володимир Винниченко?

А. 28 липня 1880 р. в Єлисаветграді Херсонської губернії (тепер Кіровоградська область))

Б. 29 (17) листопада 1899 року в селі Щербаківка Обухівського району Київської області.

В. 13 грудня 1893р. в селищі Тростянець, нині райцентр Сумської області

2. Де навчався майбутній письменник?

А. У Львівському університеті.

Б. В Єлисаветградській гімназії.

В. В Охтирській та Першій Київській гімназіях.

3. Як називалася створена Винниченком таємна студентська революційна організація?

А. «Студентська громада». Б. ВАПЛІТЕ. В. Марс.

4. Яке оповідання письменника стало першим друкованим твором?

А. «Сила і краса». Б. " На буряки". В. «Рання осінь».

Вибрати декілька правильних варіантів відповідей

5. За що заарештовували Винниченка?

А. За неблагонадійність, за дезертирство з армії.

Б. За революційну діяльність, за переправлення забороненої літератури через кордон.

В. Вирішив набрати в друкарні й відбити для себе як пам'ятку часу статтю про процес над Погружальським.

6. Які посади обіймав Винниченко після Лютневої революції 1917 р.?

А. Керівник Центральної Ради.

Б. Голова першого українського уряду — Генерального Секретаріату.

В. Один із керівників Директорії .

Г. Керівник літературної організації ВАПЛІТЕ.

Д. Організатор масових розстрілів письменників та поетів "розстріляного відродження".

- Домашнім завданням також було підготувати невеличке повідомлення про політичну діяльність Володимира Винниченка.

Повідомлення учня.

У вересні 1933 р. В. Винниченко написав відкритого листа до

Політбюро КП(б)У, у якому звинуватив Сталіна та Постишева в голодоморі й масових репресіях проти українського народу.

Цей лист викликав різке заперечення на пленумі ЦК КП(б) 1933 року, і з того часу творчість В. Винниченка була піддана гонінням: книжки вилучені з бібліотек і знищені, творчість перестала досліджуватися літературознавцями й вивчатися в школі, ім’я письменника або замовчувалося, або при згадках обливалося брудом і трактувалось не інакше як під тавром українського «буржуазного націоналіста» та "ворога народу".

- Чим славна ця людина? Ким він був?

Володимир Винниченко — письменник, політик, громадський діяч — визначна постать в історії суспільного й культурного життя.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. ( слайд № 2, 3, 4) (1 хв.)

- Отже. сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчення творчості

В. К. Винниченка, а саме новели "Момент".

- А тема нашого уроку звучить так. Поєднання реалістичного змалювання дійсності й філософського підтексту в новелі В. Винниченка "Момент".

На уроці нам треба буде визначити ідеологічну мету твору, розкрити філософський підтекст новели, дізнатися про миттєве й вічне, сенс життя, щастя людини , необхідно зрозуміти смисл людського життя.

- Епіграфом нашого уроку стануть слова самого В.Винниченка

(читаю епіграф), до нього ми ще повернемось наприкінці уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів. (3 хв.)

(заповіт Матері Терези під музику)

- Багато хто з письменників, поетів, діячів культури та мистецтва говорили про сенс життя.

Я вам пропоную послухати Духовний заповіт матері Терези

Життя — це можливість,

Скористайся ним.

Життя — це краса,

Милуйся нею.

Життя — це мрія.

Здійсни її.

Життя — це виклик,

Прийми його.

Життя — це повинність

Твоя насущна,

Виконай її.

Життя — це гра,

Стань гравцем.

Життя — це багатство,

Не розтрать його.

Життя — це кохання,

Насолоджуйся ним сповна.

Життя — це таємниця,

Пізнай її.

Життя — це король лиха,

Побори все.

Життя — це пісня,

Доспівай її до кінця.

Життя — це боротьба,

Стань борцем.

Життя — це прірва невідомого,

Ступи в неї, не боячись.

Життя — це фортуна,

Шукай цю мить.

Життя таке чудове,

Не згуби його,

Це твоє життя,

Борись за нього!

- Як ви розумієте ці слова, до чого закликає Мати Тереза?

ІV. Основний зміст уроку. (5 хв.)

1. Вступне слово вчителя

У кожної людини бувають моменти прозріння, усвідомлення свого місця в житті, моменти духовного піднесення, моменти вибору, моменти, які можуть повністю змінити все життя людини.

Моменти, які людина пам'ятатиме, незалежно від віку.

Саме такий особливий момент життя чоловіка та жінки описує у своїй однойменній новелі Володимир Кирилович "Момент".

Цей твір у 1907 році розпочинає другий, якісно новий період у творчості письменника. На зміну побутовим або соціально – психологічним повістям приходить імпресіоністична новела.

Теорія література

- Пригадайте, що таке імпресіонізм?

- А які твори з ознаками імпресіонізму ми вивчали? ( М.Коцюбинський "Тіні забутих предків", "Intermtzzo", Леся Українка "Лісова пісня", світова література "Портрет Доріана Грея" Оскара Уальда.

- В. Винниченко є також автором імпресіоністичної новели. Давайте пригадаємо, що називається новелою(невеликий розповідний художній твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, неймовірними враженнями) (слайд № 5)

- Доведіть, що "Момент" Володимира Кириловича є новелою.

- Письменник не просто так дає назву своєму твору. Щоб зрозуміти символічність цієї назви, скажіть як ви взагалі розумієте слово момент? Що це таке?

- Давайте звернемось до визначення до тлумачного словника. (слайд № 6 )

- А були у вас якісь особливі, незвичайні моменти у житті? (відповіді учнів)

Слово викладача

Час складається з моментів. Ми непомітно проходимо повз одні, при згадці про інші серце починає тривожно калатати, деякі запам'ятовуємо назавжди. І немає чіткого алгоритму, чому відбувається саме . так.

- А про який такий момент розповідає Володимир Кирилович у своїй новелі, спробуємо розгадати сутність цієї назви і визначити, в чому ж полягає щастя людини за цим твором в розумінні автора.

- Що найбільше вражає в історії головного героя?

Звернемося до твору

- Винниченко дає підзаголовок своїй новелі, який саме?

- А хто така Шехерезада? Що ви знаєте про неї? (Ті казки, які розказувала Шехерезада султану, були її порятунком від смерті. Вона завжди закінчувала свої історії на найцікавішому. )

- Чому Шехерезада Володимира Кириловича тюремна? (Люди в обмежених умовах згадують найсокровенніші моменти в житті. Так і наш герой-оповідач у в’язниці, він згадує момент зустрічі з панною як щось надзвичайно світле і гарне у своєму житті. Його розповідь сприймається як сповідь).

Слово викладача

- Найбільш важливими моментами в житті кожної людини є моменти щастя.

- Сьогодні на уроці ми повинні визначити. (слайд № 7)

Проблемні питання:

З яких граней, за новелою Володимира Винниченка, складається людське щастя?

У чому полягає філософський підтекст новели "Момент"?

- Про що йдеться у новелі? Послухаємо невеличку доповідь.

Доповідь учня

У центрі новели «Момент» – історія випадкової зустрічі революціонера – підпільника, від імені якого ведеться розповідь, та панни Мусі. Ці персонажі за збігом обставин нелегально переходять кордон разом. Їхнє знайомство відбулося зовсім випадково під час перепочинку по дорозі до кордону, в повітці, де візник запропонував герою переховатися від небезпеки. Згідно із законами новелістичного жанру автор протягом усього твору тримає читача в напрузі, що пов’язана з екзистеційною межовою ситуацією, яку переживають двоє молодих людей. Герої твору самі свідомо обирають шлях, сповнений небезпек, обоє знають про ступінь ризику, а в якийсь момент навіть упевнені, що гинуть.

V. Аналіз новели «Момент». (15 хв.)

1. Викладач виразно читає початок (до слів «Пахло… змістом сущого»).

2. Мене здивували ці слова: «Пахло… змістом сущого». Це як? (Сущий – справжній, істинний). Саме ці слова стануть приводом для розмови. Які запитання виникли у вас, коли ви читали новелу? (Відповіді учнів).

- Яка подія лежить в основі твору?( В основі твору – історія кохання, яке зародилося в екстремальних умовах. Оповідач і панна зустрічаються під час нелегального переходу кордону.)

- Наскільки автобіографічним може бути він? (Думаю, що твір має автобіографічні моменти.

В. Винниченко сам двічі нелегально переходив кордон (під час першої спроби його було арештовано), тому добре розумів відчуття героїв. Можливо, таке романтичне знайомство було і в автора.)

За новелою, герої під острахом смерті перетинають кордон.

- Ідеться лише про подолання реального кордону? (У творі йдеться не тільки про подолання реального кордону, а й про подолання інших меж: власних страхів, сумнівів, стереотипів.)

- Деякі дослідники вважають, що центральним образом новели є людське життя. Доведіть або спростуйте цю думку. (Я погоджуюсь з думкою, що центральним образом новели є життя. Час дії – весна. «Пахло ростом, народженням, щастям руху і життя», «…Літали сплетені коханням метелики або в щасливому безсиллі сиділи на листку й поводили вусиками. В траві парами кишіли кузьки. Одбувався великий, прекрасний процес життя…».

- Виразно прочитайте епізод, у якому розповідається про зустріч героїв.

- Як познайомились герої новели? За яких обставин? (зачитуємо момент зустрічі по ролях)

Від слів Одчинивши двері, ... до слів .. - От, тепер дуже гарно! — сказав я.)

- Кого постійно боялися оповідач і Панна? (Людей)

- Які почуття охоплювали їх при зустрічі з людьми? (зачитують від слів ... Перед нами далеко зачорніла підвода. до слів ... Вони всі пильно подивились на нас і пробігли далі.)

- Як прийняла героїв природа?

- Придивіться уважніше до героїв. Зачитайте портретні деталі, визначте найголовніше в характерах.

(Панна змальовується через сприйняття героя-оповідача. Автор не подає детального портрета, є лише окремі деталі: очі, як у зляканої лані, променисті, чисті, великі; нижня губа, як у вередливих і гарненьких дітей, трохи випнута наперед; серпосхожі пасма темного волосся. Герою-оповідачеві вона здається то фантастичною феєю, то якимось «дивним звіром, сильним, напруженим, диким». Панна є втіленням краси, жіночності, ніжності. Водночас це сильна, вольова, цілеспрямована людина, яка любить життя. Герой-оповідач іронічний, щирий, емоційний, спостережливий, чутливий, справжній лицар.)

Слово викладача

- Простежте, як змінюються відчуття й почуття героїв упродовж твору. (Ми помічаємо, як змінюються відчуття героя-оповідача: зневага до смерті – жаль за чимось – протест («Не було ні страху, ні суму, ні жалю, тільки… один якийсь величезний пульс протесту, боротьби всієї істоти з цим призначеним, неминучим») – відчуття «таємної вогкості смерті» («А там… ждала смерть… чорна, слизька, огидлива…») – щастя перемоги життя.

А ось як розвиваються почуття: зустріч і з панною в повітці контрабандиста викликає здивування і навіть ніяковість. Далі з’являється зацікавленість, панна починає подобатися, молоді люди закохуються (їхні очі повні ласки й тепла одне до одного), щастя, мука «осиротілого щастя».

- Як ви вважаєте, чи збагатили герої один одного , чи змінила їхня зустріч ставлення до життя? (головні герої збагатили один одного: оповідач навчився цінувати життя, кожну його мить, усвідомив, що щастя – це момент, а панна перемогла страх смерті. Та головне, що кожен із них відчув щастя кохання.)

- Які філософські проблеми порушує автор у новелі? (Автор порушує такі філософські проблеми: миттєвість щастя; незабутність моменту кохання; усвідомлення сенсу життя; мить як частинка вічності; порівняння природної сутності людини і моралі, нав’язаної суспільством.)

- Що значить «померти, як людина, яка любить життя»? Що героїня мала на увазі?

Повідомлення учня

Муся – людина, яка любить життя, а ще вона волелюбна, її не влаштовує стандартизоване обивательське існування. Муся прагне жити повноцінним життям, пізнавати його, наповнювати щасливими моментами. Тому її не влаштовує роль жертви. Вона намагається залишити державу-тюрму, щоб жити згідно зі своїми принципами. Навіть якби під час переходу кордону вона загинула, вона б загинула у боротьбі за життя, у цьому, власне, й виявляється найбільша любов до нього.

- Зачитайте, що конкретно говорить про своє ставлення до життя?

Слово викладача

Новела В. Винниченка «Момент» – це твір, сповнений різних барв, які автор зображає за допомогою майстерності володіння словом і його відтінками, – імпресіонізму. Коли читаєш новелу, в очах народжуються теплі і трохи чемні малюнки сонячної весни.

- Подивіться, як бачать цю ж саму картину художники-імпресіоністи, які найбільше відповідають атмосфері "Моменту": імпресіоністичні картини Клода Моне («У лісі", «Весна»), постімпресіоністичні Винсента ван Гога («Пара на прогулянці в лісі» та «Стовбури дерев»). Ці картини ми обрали через стильову схожість. Картини Густава Клімта «Поцілунок» і

Анри Матисса «Портрет жінки» близькі за змістом. (слайд № 16, 17, 18)

- Подивіться та зверніть увагу на відтінки кольорів.

Якщо щастя – це момент, то, напевно, лише художник здатен його увіковічити чи хоча б закарбувати натхненне оточення, яке колись збудило хвилю почувань і асоціацій, журби, тепла і затишку – хвилю щастя.

VI. Закріплення вивченого матеріалу. (10 хв.)

1. Відповіді на проблемні питання

- Тож, з яких граней, за новелою, складається людське щастя? (слайд № 19)

боротьба за життя і перемога над страхом смерті;

відчуття повноти життя;

любов до життя і кохання зокрема;

свобода вибору;

гуманні суспільні закони.

Враховуючи усе зазначене, визначте тему твору? Про що йдеться у творі?

Тема новели "Момент": Змалювання внутрішнього стану людей в складній життєвій ситуації.

- А яка ідея цього твору? До чого закликає, до чого спонукає автор?

Ідея: Утвердження життя як найвищої цінності, як щастя. Відображення протесту проти недосконалості людського суспільства, нещирості суспільної моралі.

- Історія кохання двох людей у В. Винниченка має певний підтекст. У чому він полягає? ( слайд № 20)

життя є щастя, тому потрібно любити і цінувати його;

має право на існування щирість людських стосунків, а не лицемірні моральні принципи;

єдність людини і природи.

2. Перегляд відеофрагменту вистави «Момент кохання».

VII. Підсумок уроку. (3 хв.)

1. Бесіда

- У фіналі вистави герой говорить: «Тільки любов виправдовує наше перебування на землі». Цих слів немає у творі. Наскільки виправданий такий хід авторів вистави? Прочитайте останнє речення новели. Як воно пов’язане з епіграфом уроку? То що ж хоче сказати автор? (Відповіді учнів).

Слово викладача

В. Винниченко хотів наголосити на тому, що щастя людини складається з приємних та не дуже приємних миттєвостей. Але ці моменти допомагають нам дорослішати, тому нам треба цінувати кожну мить, хвилину цього життя, якою б вона не була. А якщо ці моменти щасливі.

Метод "мікрофон"

- Що усвідомили герої? А ви?

Відповіді учнів

Герої зрозуміли, як важливо берегти в пам’яті світлі момент свого життя, щоб потім у холодні вечори гріти свою душу.

Герої відкрили для себе істину кохання.

Усвідомили, що потрібно жити моментом, адже все хороше дуже швидко закінчується. Муся просила, щоб коханий її ніколи не шукав, адже ніщо не зрівняється з тим щастям, яке вони відчули. Коли я дочитала твір, то зрозуміла, що Муся права, хоча раніше мала іншу думку.

Герої відкрили мені, що життя дуже швидкоплинне і потрібно цінувати кожну його мить .

- Чи був у вашому житті такий момент, який допоміг щось усвідомити?

- Чому головна героїня відчувши найвищий момент щастя, сама відмовляється від нього, чому вона не захотіла і далі бути з оповідачем? Давайте зачитаємо останні слова Мусі. (Зачитують)

Заключні слово викладача

Ми з дитинства звикли до такого тлумачення поняття «справжня любов»:

«І жили вони довго й щасливо і померли в один день». Але В. Винниченко говорить зовсім по-іншому, і ми погоджуємось із ним: істинне кохання, істинне щастя складається саме з митей, а не з буденності. З буденності складається скоріше звичка одне до одного. Але найсильніші почуття, найсильніші радість і горе йдуть саме від таких митей любові.

VIII. Домашнє завдання. Оцінювання. (слайд № 21) (2 хв.)

1. Підготувати характеристику образу панни.

2. Написати твір-мініатюру за новелою В. Винниченка «Момент» на тему:

«У чому щастя людини?»

11

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»