Подвоєння букв у словах. Матеріали "Прикметник"

Опис документу:
Добірка вправ та завдань допоможе вчителю в роботі над засвоєнням та закріпленням правила написання подвоєних букв в словах при вивченні частин мови.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ЧАСТИНИ МОВИ

ПРИКМЕТНИК

  • Поняття про прикметник

1. Спиши, підкресли хвилястою лінією прикметники.

1) Дуб гіллястий в кущ троянди обернувсь. (О. Олесь)

2) У лузі під гіллястим дубом багато років жила криниця. Молода

струнка яворина, вкривши коріння оксамитовим мохом, піднімає ві-

ти. Вона хоче скупатися у золотому промінні, поговорити з вільним вітром.

(М. Коцюбинський)

3) Життєва драма – єдина драма, що відбувається без репетиції.(Д. Арсенич)

4) Заколисані хуртовинами, дрімають ялинки і сосни, чітко виділяючись тем-

но-зеленим вбранням на білизні снігу. (А. Волкова)

5) Ми засіваєм життєве поле. І не на день минулий – на віки. (З журналу)

6) А тут війна… Обірване життя
На вищій ноті обірвалась пісня…(Н. Красоткіна)

7) Життя людське миттєвий спалах в ньому.

Хтось як свіча, а інший, мов сміття… (Н. Красоткіна)

8) Який джміль мохнатий, чорний, як рілля! (А. Мястківський)

9) У проміннях сонця ніжних, білий, росяний підсніжник

край веселого струмка, раптом блиснув з-під листка. (В. Бичко)

10) Ось при дорозі сховалась у траві маленька кульбабка. Голівка її в білень-

кій прозорій шапочці. Зірвеш обережно цю шапочку, подмеш на неї – і поніс

вітерець малесенькі пухнасті парашутики, а під кожним парашутиком насін-

нячко висить. Там, де сяде парашутик, нова кульбабка виросте. (О. Копилен-

ко)

11) Межи білих хаток цвіте й вишня рясна, й тонковерха тополя пахучим лис-

листом шелестить; де над воротьми темна дрібнолиста груша, як намет,

укриває або гіллястий осокір буяє; в березі калина розрослася, повиростали

верби. (М. Вовчок)

12) Бурульки трималися холодними ручками за голе віття. (В. Труш)

13) Сійте! На пухку, на живу ріллю впадуть насіння думки вашої! (І. Франко)

14) Вкривається багрянцем високий клен. Він стоїть на узліссі замріяний, ніби

сумує, що надійшов жовтень. Іноді тихо вронить вирізьблений свій

лист. (О. Копиленко)

15) Обтрусило ялиня снігову спідничку,

Бо зелене убрання до лиця яличкам. 

У своєму убранні юні ялинята
Дуже милі, осяйні в новорічні свята. (П. Воронько)

2. Прочитай. Добери до них слова, які б відповідали на питання яке? Запиши утворе-

ні словосполучення.

оповідання, … насіння, … завдання, … змагання, … гілля, … щебетання,

колосся.

3. Постав від виділеного слова до прикметника питання.

Ой, хвалилася та берізонька:

На мені кора та білесенька,

на мені листя та широке,

на мені гілля та (яке?) високе. (Українська народна пісня)

4. Склади словосполучення «прикметник + іменник», запиши. З одним з них (на ви-

бір) склади та запиши речення.

чисте обличчя міцне насіння

голосне зілля соняшникове виховання

свіже читання шкільне коріння

велике прохання сухе гілля

5. Утвори словосполучення. Запиши.

завдання картопляне верховіття поголене

колосся камяне враження легке

життя пшеничне побажання ялинкове

вугілля шкільне обличчя приємне

бадилля цікаве павутиння найкращі

6. Добери до прикметників іменник за змістом.

1) Дороге, прекрасне, довге, щасливе – … .

Довідка: намисто, життя, вбрання.

3) Високий, могутній, гіллястий, широкий – … .

Довідка: клас, день, дуб.

3) Бойове, домашнє, творче, зрозуміле, письмове, важливе, цікаве – …

Довідка: знаряддя, завдання, змагання.

4) Серйозне, ласкаве, веселе, молоде – … .

Довідка: обличчя, завдання, зауваження.

5) Виразне, чітке, швидке, повільне, мовчазне, голосне – … .

Довідка: зображення, читання, відлуння.

7. Спиши. Постав питання від іменників до прикметників.

Степове повітря сповнене солодкого запаху дозрілого колосся. (Л. Вашків)

8. Гра «Словники»

Доповни речення прикметником.

1) Коли ви сумніваєтесь в написанні якогось слова, то звертайтесь до … (ор-

фографічного) словника.

2) Якщо потрібно пояснити значення слова, щоб правильно вжити у реченні,

то звертаємось до … (тлумачного) словника.

3) Щоб правильно вживати прислівя, вирази, крилаті слова, використовують

(фразеологічний) словник.

9. Добери до іменника прикметники.

1) Читання (яке?) ... (виразне, чітке, швидке, повільне, мовчазне, самостійне,

голосне, тихе, плавне, монотонне, домашнє, позакласне, колективне…).

2) (складне)

завдання (письмове)

(домашнє)

10. Прочитай, за описом впізнай рослину. Спиши, підкресли прикметники.

Дерево родини вербових із високим прямим стовбуром, глянсуватими круг-

лими із загостренням листками та квітками у вигляді повислих сережок, насін-

ня – білий пух. (Тополя)

11. Встав за змістом потрібні прикметники. Запиши.

1) У повітрі літало … павутиння.

2) Від сильного вітру дуб нахилив … гілля.

3) Мама купила Оксанці … плаття.

12. Спиши, підкресли прикметники, залежні від іменника життя.

1) У вікно потягло духом весни, духом того життя, молодого й

свіжого, що спадає на серце радістю й надією. (І. Нечуй-Левицький)

2) Час ворог людей, які люблять спокійне життя ... (М. Горький)

3) Дитинство схід долі в людському житті. (С. Шаталова)

4) Життя, життя починається на світі! Молоде і свіже життя! (І. Нечуй-

Левицький)

5) Живи внутрішнім життям; та не обурять твій спокій події зовнішнього

світу (Шрі Ауробіндо)

6) Усе в природі оновлюється, відроджується до нового життя. (В. Чухліб)

7) Але коли холодні дощі ллють не перестаючи і вбивають весну, здається, ні-

би ні за що загублене молоде життя. (Ернест Хемінгуей)

8) Життя бува і радісне, і невтішне. (Н. Красоткіна)

9) І життя твоє безпросвітне, а навколо цвіте весна… (Н. Красоткіна)

10) Життя таке коротке, швидкоплинне,
Цікаве надзвичайно, що й казать. (Н. Красоткіна)

11) У горихвістки, горлиці, чорного дрозда, славки чорноголової до середини

серпня тривають турботи гніздового життя. (О. Зоря)

12) Руде життя… Поруділо осіннім ранком, коли безжалісна  рука кинула ру-

деньке кошеня на рудий килим листя. І тепер життя  стало безнадійно ру-

дим. (За А. Акуленко)

13) Життя тепер чарівне, наче свято,

То ж можна ще й погрітися чуток… (Н. Красоткіна)

14) Життя таке коротке, наче мить. (Н. Красоткіна)

15) І хай життя земне в нас буде – рай! (Н. Красоткіна)

16) Радію яжиття непереможне!
Його не спинять холоди.
Життя людське, немов тонка стеблина,
Що випнулась з-під снігу навесні. (Н. Красоткіна)

17) У школі в нас життя було чудове. (Н. Красоткіна)

18) А світ життям чарівним заструмився…
В повітрі справді пахне вже весна…(Н. Красоткіна)

19) В земному житті набагато складніше,
Бо загадок часто нам не відгадати. (Н. Красоткіна)

20) Життя солодке радісно біжить! (Н. Красоткіна)

21) Яке життя цікавене сказати! (Н. Красоткіна)

22) Життя складне, та так старайся жити,
Щоб насолоду кожна мить несла. (Н. Красоткіна)

23) Життя цікаве і складне без краю,
Та варто жити гарно кожен день! (Н. Красоткіна)

24) Життя таке коротке, наче мить. (Н. Красоткіна)

25) Життя складне і нас колись зведе,

Від цього ти не дінешся ніде. (Н. Красоткіна)

26) Життяце диво, що не говори.
Воно цікаве, завжди загадкове. (Н. Красоткіна)

27) А тут війна, що нищить людські долі,

І гине все – людське життя, любов… (Н. Красоткіна)

28) Життя цікаве, що тут говорити…
Пізнати хочеться у світі все-усе. (Н. Красоткіна)

29) Життя чудове, що й казати, багатогранне і земне. (Н. Красоткіна)

30) В усі часи життя складним буває.
Проблеми кожен вік свої несе. (Н. Красоткіна)

31) Життя таке коротке у людини,

Що й доброго не встигнеш доробить. (Н. Красоткіна)

13. Прочитай віршовані рядки Н. Красоткіної. Назви прикметники, які залежать від

слова життя. Запиши їх в алфавітному порядку.

1) То ж так важливо знати різні мови, тоді життя приємне і чудове.

2) Життя складне, бо є свої капризи, і радощі, і болі в ньому є.
3) Народ іде щасливо і впевнено у непросте життя.

4) Життя прекрасне, світле, дивне, а серце ніжне й золоте!

5) Життя чарівне, я така щаслива. І ти до цього світу придивись.

6) То ж хай буде вічним життя і надія, краса, доброта і любов.

7) Життя багатогранне вдаль несе і поміж буднів є частенько свято.

8) Життя людськекоротке й нелегке
Але воно – це просто диво, казка! Хоч іноді тривожне і важке.

9) Від терористів не один загинув, і молоде життя за честь віддав.

10) Але ніхто не знає долі, як прожити – не куштували самостійного життя.

Життя (яке?): багатогранне, важке, вічне, дивне. коротке, людське, молоде,

нелегке, непросте, прекрасне, приємне, самостійне, світле, складне, тривожне,

чарівне, чудове,

Число прикметників

1. Прочитай. Спиши, визнач число прикметників.

1) Срібні (множ.) дерева, сріблом пухнастим (одн.)

срібне (одн.) гілля, вкрита земля. (Л. Первомайський)

2) Бачить дуб і липи гіллясті (множ.), і берестки кремезні (множ.), і клени

співучі (множ.). (В. Сухомлинський)

3) Долать життєві (множ.) кручі

нас вчить шкільна (одн.) пора. (Н. Красоткіна)

4) Косим (одн.) промінням сонця визолотила осінь листя на деревах. Викупа-

ла його рясними (множ.) дощами. Потім зняла з дерев розкішне (одн.) вбран-

ня і встелила ним стомлену (одн.) землю.

5) Які красиві (множ.) раннього (одн.) літа поля в степу! Їх золотять потоки

яскравого (одн.) проміння. (За І. Цюпою)

6) Олень – дуже гарна (одн.), струнка (одн.) тварина. У нього великі (множ.)

гіллясті (множ.) роги. (За І. Соколовим-Микитовим)

7) Засиніли березневі (множ.) очі

Понад сивими (множ.) змокрілими (множ.) снігами.

В тих очах життя нове (одн.) хлюпоче.

Ніжне (одн.) й тепле (одн.),

Наче руки мами. (Я. Бабич)

2. Відгадай загадку. В дужках вкажи число прикметників.

Лісова (одн.) тварина з великими (множ.) гіллястими (множ.) рогами.

(Олень)

3. Прочитай. Спиши, вкажи число прикметника життєвий.

1) Засвоюю життєві (множ.) всі уроки,

а час нестримно нас удаль несе… (Н. Красоткіна)

2) Ці вічні цінності життєві (множ.) незрадливі,
На них одних завжди життєвий (одн.) курс тримай. (Н. Красоткіна)

3) І хай усі наступні дні дарують

чарівну життєву (одн.) казку. (Н. Красоткіна)

4) Ми життєві (множ.) стежечки пройшли,

Що вистелила доля нам старанно. (Н. Красоткіна)

5) Хай же будуть життєві (множ.) дороги легкі,

Щоб ти горя не знав і згуби. (Н. Красоткіна)

Рід прикметників

1. Спиши. Визнач рід прикметників.

1) У повітрі летить легке (с. р.) прозоре (с. р.) павутиння.

2) Чомусь задача – непроста (ж. р.), чомусь цукерка – несолодка (ж. р.).

Проміння сонячне (с. р.) – холодне (с. р.) … У чому ж річ? (А. Костецький)

3) Розкинув свій листатий (ч. р.) чуб, старече (с. р.) згорблене (с. р.) гілля,

чолом торкає хмару, кора, немов сталева (ж. р.). (М. Пригара)

4) Широко розкинув густе (с. р.) гілля величезний (ч. р.) дуб, верхівка якого в

небі розчісує хмарам коси. (З газети)

5) Жовте (с. р.) сонячне (с. р.) колосся дружно в полі розлилося. (З журналу)

2. Спиши. Вкажи рід виділених прикметників.

1) Від світла й тепла життєдайного (с. р.) сонця розливаються чудові пахо-

щі трав і квітів. (М. Вовчок)

2) І здається, що не комори наповнюються врожаєм, а сама душа збагачується

життєвим (ч. р.) ужинком. (За В. Думанським)

3) А я дзвоню, щоб голос ваш почути,

Життєву (ж. р.) радість з вами розділить! (Н. Красоткіна)

4) Корінчики рослин нап’ються життєдайної (ж. р.) вологи і дадуть щедрий

урожай. (За В. Чухлібом)

5) Життя чудове і життя — це диво!
А шлях у кожного життєвий (ч. р.) свій. (Н. Красоткіна)

6) Все залежить від твого старання,

Від високої життєвої (ж. р.) мети. (Н. Красоткіна)

7) У боротьбі життєвий (ч. р.) досвід набирає,
Хоч важко, та цікаво вік живее. (Н. Красоткіна)

8) Бо життєва (ж. р.) дорогане стежка у полі.
І снує між подій, між просторів, людей. (Н. Красоткіна)

9) Талант безмежно світ любити

Й життєвий (ч. р.) витримать удар... (Н. Красоткіна)

10) Скотився струмок в улоговинку, влився до життєдайного (ч. р.)

весняного потоку. (О. Барков)

11) Втрачати легко, важко досягати.
Цю істину життєву (ж. р.) знають всі. (Н. Красоткіна)

Відмінювання прикметників

1. Спиши вірш. Вкажи відмінки прикметників.

1) Пісні ті стали красою єдиною (О. в.)

Бідного (Р. в.) мого, тяжкого (Р. в.) життя. (І. Франко)

2) Ми не чуємо, як стогне і плаче від болю квітка, коли ми її безжально вби-

ваємо, бездумно знищуємо заради миттєвої (Р. в.) примхи. (Н. Земна)

3) Хмари спалахнули від сонячного (Р. в.) проміння. (М. Коцюбинський)

4) Під гарячим (О. в.) промінням сонця сік берези швидко тече по її білому

(М. в.) тілу. (З журналу)

5) Спасибі людям, що зростили ліс,

За всі дуби, ялини в пишнім (М. в.) гіллі,

І за красу отих зелених (Р. в.) кіс,

В яких стоять гнучкі (Н. в.) берези білі (Н. в.) (М. Познанська)

6) Товсте (Н. в.) повзуче (Н. в.) кореневище латаття білого (Р. в.)

нагадує зовнішнім (О. в.) виглядом змію, яка заховалася в мулис-

тому (М. в.) дні водойми. (З календаря)

7) Наша перемога – це перемога всього українського (Р. в.) народу, що хоче

жити заможним (О. в.) і щасливим (О. в.) життям. (З газети)

8) Підсніжники бувають тільки у листяних (М. в.) лісах, де м’яка (Н. в.) й тов-

ста (Н. в.) підстилка з опалого (Р. в.) листя охороняє їх від замерзання. Коли

цвітуть підсніжники – лунають у гіллі дерев пісні перших пернатих (Р. в.)

посланців весни. (В. Пархоменко)

9) Зійщло сонце, і бурулька заблищала різнобарвними (О. в.) вогниками – си-

нім (О. в.), рожевим (О. в.), червоним (О. в.), блакитним (О. в.), жовтим (О.

в.). Юрко стоїть, затамувавши подих від здивувавння. Красива (Н. в.)

бурулька, мов райдуга. (В. Сухомлинський)

2. Провідміняй словосполучення:

1) гіллястий клен; 2) гілляста липа.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
9
дн.
1
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!