Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Підвищення кваліфікації та атестація педагогічних працівників ЗДО і ЗЗСО за новим профстандартом
»
Взяти участь Всі події

Подорож у світ цікавої математики

Математика

11.04.2021

135

4

0

Опис документу:
Мета вечора: Реалізувати принципи розумового розвитку учнів. Розвивати пізнавальну і творчу діяльність учнів. Супутні задачі: прищеплювати навички самостійного пошуку нових знань, закономірностей; розвивати культуру колективної розумової праці; формувати і розвивати інтерес учнів до математики, розширювати математичний кругозір.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Подорож у світ цікавої математики

Мета вечора:

  1. Реалізувати принципи розумового розвитку учнів.

  2. Розвивати пізнавальну і творчу діяльність учнів.

  3. Супутні задачі:

  • прищеплювати навички самостійного пошуку нових знань, закономірностей;

  • розвивати культуру колективної розумової праці;

  • формувати і розвивати інтерес учнів до математики, розширювати математичний кругозір.

 

Обладнання: плакати, таблиці, картки, крейда.

 

 

 

 

 

План

  1.  Вступне слово вчителя.

  2. Доповідь  - бесіда  по темі вечора.

  3. Дитячі задачі на логіку.

  4. Казка – головоломка  " Сімнадцять верблюдів"

  5. Конкурси:

а) "Живий арифмометр";

б) "Математична рибалка";

в)"Ділення циферблата";

6. Весела перерва «Смішні загадки»

     7. Математичні фокуси:

 "Скільки вам років?";

     8. Аукціон "Математичні терміни".

     9. Гра  "Веселий рахунок"

          10. Математичні танці.

 

2.Доповідь  - бесіда  по темі вечора.

 

1-й ведучий. Ми живемо в 3 тисячолітті! В час визначних відкриттів і досягнень людства. Ми багато що знаємо, багато що уміємо. Нам відомий вислів старогрецького математика, філософа, що жив у VI ст. до н.е. – Піфагора – «Все є число». Значить, як у минулому, так і в майбутньому, без математики не обійтися.

2-й ведучий. Звучить музика, і здається, що може бути спільного між математикою і музикою, між сухими формулами і божественними звуками? А виявляється, є. Ви замислювалися коли-небудь над тим, що за предмет – математика? Ось, наприклад, що вивчає астрономія?

1-й ведучий. Зірки.

2-й ведучий. Вони реально існують?

1-й ведучий. Так.

2-й ведучий. Що вивчає біологія?

1-й ведучий. Навколишній нас світ тварин, рослин.

2-й ведучий. Вони реально існують?

1-й ведучий. Так.

2-й ведучий. Що ж вивчає математика?

1-й ведучий. Числа. Геометричні форми.

2 Ведучий. Вони реально існують? До них можна доторкнутися?

1-й ведучий. Ні.

2-й ведучий. Значить, математика займається речами, яких насправді немає?!

1-й ведучий. Значить, це наука, існуюча тільки в людських думках. Наука, створена розумом людини. І здається чимось надприродним, бо за допомогою формул можна розрахувати політ космічного корабля, «економічну ситуацію» в країні, погоду «на завтра», описати звучання нот в мелодії.

2-й ведучий. „Предмет "математика" на стільки серйозний, що корисно не упускати випадку зробити його трохи цікавим", - писав видатний учений XVII століття Паскаль. І хоча математика здається багато чим серйозною, і навіть нудною наукою, іноді і в ній прослизає пустотлива усмішка.

1-й ведучий. В математиці відвіку існують жартівливі задачі. Але вирішують їх люди не тільки ради розваги. Іноді задача-жарт дозволяє глибоко проникнути в суть правил, краще запам'ятати.

2-й ведучий. Щоб відразу настроїтися на математичний лад, вирішимо таку задачу: треба довести, що 2=1. Очевидно, що а2 – а2 = а– а2 . Ліву частину розкладемо по формулі різниці квадратів, а з правої винесемо загальний множник за дужки.

Одержимо (а – а) (а + а) = а (а – а), скоротивши, тобто поділивши обидві частини рівності на (а – а), одержимо а + а = а, тобто 2а = а або 2 = 1

Де була помилка? (до глядачів). Чому вийшло така безглуздість? Яке правило порушено? (а – а = 0, на нуль ділити не можна, а ми розділили)

1-й ведучий. А скільки в математиці загадкових курйозів! Ось, наприклад, якщо ми зробимо найгрубішу помилку і скоротимо дроби 26/56 і 16/64 просто закреслюючи цифру 6 в чисельнику і в знаменнику, одержимо… вірну відповідь!!!

2-й ведучий. А ось курйоз, пов'язаний з властивостями числа 12345679. Якщо його помножити на 9, то в результаті вийде число, записане тільки цифрою 1. Якщо помножити на 18, то вийде число записане, тільки 2, а якщо помножити на 27, як думаєте, якою цифрою буде записано одержане число? Вірно, цифрою 3.

1-й ведучий. Є числа з вельми цікавими властивостями. Якщо, наприклад, число 12 записати навпаки – 21, то квадрат знов даного числа виявиться квадратом числа, також записаного навпаки: 122 = 144, а 212 = 4412-й ведучий. Ще один цікавий факт: існує всього три числа, рівні сумі своїх цифр, піднесених до степеня, рівного їх кількості. Ось вони 81;512;2401

81 = (8+1) 2; 512 = (5+1+2)3; 2401 = (2+4+0+1)4

1-й ведучий. Не тільки руки, ноги і тіло вимагає тренування, але мозок людини вимагає вправ. Рішення задач, головоломок, математичних ребусів, розвиває логічне мислення, швидкість реакції. Недаремно говорять, що математика - гімнастика розуму. Так давайте сьогодні і займемося цією математикою.

2-й ведучий. Зараз кожний з вас може перевірити свою увагу, пам'ять, уміння логічно мислити. Хотілося б, щоб після сьогоднішньої зустрічі ви інакше подивилися на математику, відчули її красу і більш глибоко усвідомили необхідність її вивчення.

Тим, хто вчив математику,
Тим, хто вчить математику,
Тим, хто буде вчити математику,
Тим, хто ще не знає,
Що може любити математику
Вечір математики присвячується!

 

3. Дитячі задачі на логіку

 

1.В якій клітці не тримають ні птахів, ні звірів?

Відповідь:У грудній клітці

 

2.З якого крана не беруть води?

Відповідь:З підйомного крана

 

3.Що це — десять пальців, а нігтів нема?

Відповідь:Рукавиці

 

4.Яка голка не тоне в морі?

Відповідь:Риба-голка

 

5.На яку хворобу ніхто на землі не хворів?

Відповідь:Морською (нею хворіють лише на воді)

 

6.З якої посудини не можна нічого з’їсти?

Відповідь:З порожньої

 

7.Що можна побачити із заплющеними очима?

Відповідь:Сон

 

8.Чого на ярмарку не купиш?

Відповідь:Розуму

 

9.Доки біжить заєць у лісі?

Відповідь:Доки стане сил

 

10.Яке місто літає?

Відповідь:Орел

 

12.Якого каміння не буває в морі?

Відповідь:Сухого

 

13.Де бувають ріки без води, а міста без будинків?

Відповідь:На мапі

 

14.Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. Що це?

Відповідь:Річка

 

15.По якій дорозі півроку їздять на коні, а півроку — без коня?

Відповідь:По річці

 

16.Які два займенники псують шляхи?

Відповідь:Я-Ми

 

17.У трьох лікарів був брат Сашко, а в Сашка братів не було. Чи може таке бути?

Відповідь:Лікарями були сестри

 

18.Коли небо буває нижчим од землі?

Відповідь:Коли віддзеркалюється у воді

 

19.Коли трава буває дужчою за дерево?

Відповідь:Під час бурі

 

20.Сорок п’ят і сорок п’ят — скільки разом?

Відповідь:80

 

21.Син мого батька, а не брат мені.

Відповідь:Я сам

 

22.Що то за трава, що її і вночі знайдеш?

Відповідь:Сон-трава

 

23.П’ять картоплин у каструлі зварилися за 20 хвилин. За скільки зварилася одна картоплина?

Відповідь:Теж за 20хв

 

24.Що буває в кінці і на початку уроку?

Відповідь:Дзвінок

 

25.Який годинник показує вірно час лише двічі на добу?

Відповідь:Зламаний

 

26.Якщо сьогодні о дванадцятій годині йде дощ, то чи можна сподіватися, що через 72 години буде сонячна погода?

Відповідь:Можна. Бо це буде вдень

 

27.В якому числі стільки ж цифр, як і букв?

Відповідь:Сто

 

28.Який дзвоник не дзвенить?

Відповідь:Квітка

 

4.Казка – головоломка  " Сімнадцять верблюдів"

 

   Це було давно. Жив в аулі старий Мокша. Бу­ло у нього троє синів. Коли Мокша помер, він за­лишив спадщину — 17 верблюдів і заповів розділити їх так: старшому сину віддати половину стада, середньому — одну третину, а молодшому —- одну дев'яту частину стада. Причому умову ви­сунув таку:жодного верблюда не різати.

   Поховали діти батька і почали ділити спадщину. Ділили, ділили, але розділити не змогли. Старший вимагає собі половину стада — І7 навпіл, тобто 8,5; як же верблюда навпіл розділити? Середній син вимагає свою частину; одну третину від 17 — 5,75 верблюда; знову не виходить! Та й молодший не хоче поступатись; вимагає дев'яту частку стада - 1,88 верблюда.

   Довго сперечалися брати, а вирішити нічого не змогли. У цей час на верблюді по аулу проїжджав старий чоловік. Під'їхав до братів та й питає:

—   Про що ви сперечаєтесь, діти? Йому роз­повіли. Посміхнувся лукаво старий і говорить:

—  Я поділю!

    І поділив спадщину. Усі троє братів залишились задоволенимиа старий сів на свого верблюда і поїхав далі.

Як мудрий старець розділив верблюдів?

Відповідь. Старий додав до 17 верблюдів свого. Потім стадо у І 8 верблюдів він розділив на 2 частини і 9 верблюдів віддав старшому сину. Потім 18 розділив на З і 6 верблюдів віддав се­редньому сину. І нарешті 18 поділив на 9, 2 верблюди дістались меншому си­ну. Таким чином» він дуже мудро розділив 17 верблюдів між синами (9+6 + 2 =17). А на своєму верблюді поїхав додому.

 

5.Конкурси

а) "Живий арифмометр"

 

   Учасникам конкурсу  пропонується порахувати геометричні фігури.

Вважають так: 1-ий круг, 1-ий трикутник; 2-ий - круг; 1-ий квадрат і т.д. поки не зіб'ються. Переможцем оголошуємо того, хто більше порахує, поки не зіб'ється і хто швидше (використовується секундомір) .

 

б) "Математична рибалка"

 Рибки з магнітами  із завданням знаходяться  у дитячому басейні. Ловлять їх вудочками з магнітами по одному учаснику. Прочитавши завдання на рибці, учасник дає відповідь. Якщо вона правильна, то гравець отримає приз.

 

Завдання для "математичної рибалки"

 

1. Олівець поклали на підлогу і попросили кількох чоловік перестрибнути його. Але ніхто не зміг цього зробити.

Чому?     ( Його поклали поряд із стіною (впритул) в кут.)

 

2. Одного чоловіка вигнали з духового оркестру за прогули репетицій. Він сильно образився і вирішив помститися.

Одного разу він прийшов на концерт, сів в першому ряду і зірвав виступ свого колишнього духового оркестру.

Як він це зробив? ( Чоловік сів в першому ряду і став їсти лимон. У музикантів спрацював рефлекс і стала виділятися слина, грати в духові інструменти було неможливо)

 

3. Перше ми не хочемо бачити далеко від другого, особливо, якщо у нас немає третього. Хоча і третє іноді не рятує від першого. Перше не може бігати, проте в особливо великих розмірах може наздогнати нас і злякати.

Про що іде мова? ( 1 - Хмара, 2 - Будинок, 3 – Парасолька)

 

4. Ми його завжди зменшуємо: коли він потрібний і коли він непридатний. А потім дивуємося, чому він так швидко закінчився.

Що це? ( Олівець)

 

5. Одного чудового літнього дня, коли повітря дзвенить від комах, на зеленому лужку площею в три з половиною га пасуться дваабсолютно однакові коні однієї породи і масті, що розрізняються між собою хіба тільки тим, що у однієї хвіст підв'язаний, а у іншої - ні. Лужок має прямокутну форму. Один з коней щипає траву, пересуваючись по діагоналі, а інший - по сторонах.

Який з цих коней впродовж години з'їсть більше трави, якщо апетит у них однаковий, також однаковий і трав'яний покрив лужка, на якому вони пасуться?

( Більше трави з'їсть той кінь, у якого хвіст не підв'язаний : йому не доводиться відволікатися від їжі, щоб відганяти комах.)

 

 

в)"Ділення циферблата"

Двома прямими лініями розділити циферблат так, щоб суми чисел в кожній частині були рівними.

 

  1. Весела перерва.         Смішні загадки

 

1. Шпалери для стовпів (оголошення).

2. Цар звірів (лев).

 3. Папірці, які гріють душу і тіло (гірчичники).

4. Тваринка, яка на все має зуб (миша).

5. Мужчина, якому не потрібні послуги авіації (Карлсон).

6. Казковий везун, щасливчик (кінець).

7. Розповідач, якому не достає рук (рибалка).

8. Текст лезгинки (асса!)

9. Предмет, якому потрібне око та око (окуляри).

10. Буквоїд (гумка).

11. Світова книга (атлас).

12.  Коли він потрібен- викидають,  коли не потрібен-піднімають (якір)

13. Аукціонний стукач (молоток).

14. На яких полях не росте трава (капелюх). . Музичний твір на засипку (колискова).

16. Боягузлива сірість (заєць).

17. Коробка передач (телевізор).

18. Той, що ходить і не дає спати (будильник).

19. Гуде, не літає, пилок збирає (пилесмок).

10. Письменник у заточенні (олівець).

21. Результат дгюх иідкритих дверей (протяг).

22. Шкільний писака (крейда).

23. Водолій (кран).

24. Соління, на яке тягне влітку (море).

25. Герой, який посіяв гроші (Буратіно).

26. Кльовий відпочинок (рибалка).

 27. Літальний апарат Вінні-Пуха (кулька).

28. Якими нотами можна виміряти простір (мі-ля-мі).

29. Одна нога там? друга тут. Яка це гімнастична фігура? (шпагат).

30. Житло, яке потрібно розбити (намет).

31. Гра в мовчанку (пантоміма).

32. Предмет, з яким можна іти на всі чотири сторони (компас).

33. Що не варто шукати в копиці сіна (голку).

34. Витвір мистецтва, який не повинен виходити за рамки (картина).

35. Кіт, якого постійно просять вийти (Леопольд).

 

 

7.Математичні фокуси

 

 "Скільки вам років?".

   Ведучий звертається до присутніх: «Не хочете відповісти? Ну, добре, скажіть мені тільки, скільки буде, якщо від числа, в 10 раз більшого, ніж число ваших років, відняти добуток якого-не-будь одноцифрового числа на 9».

  Діставши відповідь ведучий говорить: «Дякую! Тепер я знаю, скільки вам років. Ви народились у...».

Відгадування. Від здобутого результату треба відокремити число одиниць і  додати  його  до  числа,   що   залишилося   після   відокремлення.

Нехай учневі 17 років і він виконав такі операції: 17 • 10 — 4-9 = 134. Почувши цей результат, ведучий додає числа 13 і 4 і дізнається, що учневі 17 років. Звичайно, після цього «відгадати» рік народження учня неважко.

                           

8. Аукціон "Математичні терміни"

  Конкурс присвячується математичній термінології. Викликається 3 учасникb. Ведучий називає букву. Кожний учасник повинен назвати термін з алгебри на цю букву. Наприклад А: один говорить алгебра, а інший – алгоритм і т.д. Виграє той, хто назвав термінів на дану букву  найбільше. Щоб не рахувати кількість названих термінів, учень при назві слова робить крок вперед. Тоді, хто з учнів вийшов вперед, той і переможець.

 

Буква

Д (діаметр, діагональ, дотична...).

К ( куб, коло, квадрат, конус...).

М(многогранник,многочлен,медіана...

 

9.Гра "Веселий рахунок"

 

На таблиці написано числа:

1000         Ведуча показує картинку,

40         залишаючи відкритими лише

1000          верхнє число і просить всіх

30         хором це число прочитати.

1000         Потім опускає картинку і

20         відкриває нове число. Пропонує

1000         ці числа додати і хором назвати

100          результат. Майже завжди останнім

Скажуть число 5 тис. Невірно, бо 4090+100=4190.

 

 10 ."Математичні танці".

 

Танець з відрізаними відкритками. Потрібно знайти пару відрізним відкриткам. Хто швидше, той переможець. Танцюють танець.

 

 

 

 

 

 Олівець поклали на підлогу і попросили

 кількох чоловік перестрибнути його. Але ніхто не зміг

цього зробити.

Чому?

 

 Одного чоловіка вигнали з духового

 оркестру за прогули репетицій.

 Він сильно образився і вирішив помститися.

Одного разу він прийшов на концерт,

 сів в першому ряду і зірвав виступ

 свого колишнього духового оркестру.

Як він це зробив?

 

Перше ми не хочемо бачити далеко від

другого, особливо, якщо у нас немає третього.

Хоча і третє іноді не рятує від першого.

Перше не може бігати, проте в особливо

великих розмірах може наздогнати нас і злякати.

Про що іде мова?

 

 Ми його завжди зменшуємо: коли він

 потрібний і коли він непридатний. А потім

 дивуємося, чому він так швидко закінчився.

Що це?

 

 Одного чудового літнього дня, коли

 повітря дзвенить від комах, на зеленому

 лужку площею в три з половиною га пасуться

 два абсолютно однакові коні однієї породи

 і масті, що розрізняються між собою хіба

тільки тим, що у однієї хвіст підв'язаний,

 а у іншої - ні. Лужок має прямокутну форму.

 Один з коней щипає траву, пересуваючись

 по діагоналі, а інший - по сторонах.

Який з цих коней впродовж години з'їсть

більше трави, якщо апетит у них однаковий,

 також однаковий і трав'яний покрив

 лужка, на якому вони пасуться?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.