До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
5
міс.
2
8
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Планування " Проведення тижня біології"

Опис документу:
Предметні тижні є ефективною формою позакласної роботи. Вони активізують пізнавальну діяльність учнів, сприяють покращенню засвоєння навчальної програми. Основною метою проведення тижня біології є: виховувати любов до предмету

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Планування тижня біології

Понеділок відкриття «Тижня Біології»

1.

Оголошення конкурсів:

- на кращий плакат «Вірусні хвороби і їх профілактика»;

- фотоконкурс «Природа мого села»;

- конкурс аплікацій та саморобок з різних матеріалів «Природа навколо нас»

5-11клас

2.

Ярмарок здоровя. (Гра «Веселий експрес»)

5-8 клас

вівторок

1.

Ерудити молодшої школи – єднайтеся! (розгадування кросвордів)

5-6клас

2.

Природа рідного краю (подорож-змагання)

7-8 клас

середа

1.

КВК вікторина з природознавства.

5-6 клас

2.

Природа мого села (фотовиставка)

5-11клас

четвер

1.

«Свято зимуючих птахів»

5-6 клас

2.

Пригоди у замку на острові «Біо» (розгадування шифрограм та головоломок)

5-11клас

п’ятниця

1.

Інтелектуальна гра: «Слабка ланка»

9-11 клас

2.

Виставка плакатів, аплікацій та саморобок.

5-11клас

Підбиття підсумків

Звіт про проведення тижня біології.

Предметні тижні є ефективною формою позакласної роботи. Вони активізують пізнавальну діяльність учнів, сприяють покращенню засвоєння навчальної програми.

Основною метою проведення тижня біології є: виховувати любов до предмету; побачити учнів, у яких інтерес до біології уже сформувався, і привернути увагу тих школярів, які біологію не знають і цікавляться нею мало; розширити знання учнів у різних ділянках цієї науки. Крім того тиждень біології може стати тією спільною справою, що згуртує школярів, допоможе розкрити їх таланти, навчить діяти дружно й організовано, допоможе встановити зв,язки між різними віковими групами.

Для того щоб реалізувати дану мету у Багринівській ЗОШ І-ІІІ ст. було проведено тиждень біології. В рамках цього тижня були проведені такі заходи:

  • У понеділок на лінійці було оголошено про відкриття тижня біології, учнів ознайомили з планом проведення тижня, а також з конкурсами і умовами їх проведення. Після уроків було проведено позакласний захід «Ярмарка здоров’я» де учні 5-9 класів подорожували по павільйонах ярмарку, виконували завдання ведучих, дізнавалися про корисні поради щодо зміцнення свого здоров’я. Найкраще впоралися з усіма завданнями учні 9 класу, другими були учні 7 класу, третє місце розділили дві команди учнів 5-6 і 8 класів

  • У вівторок було проведено подорож-змагання «Природа рідного краю» між командами 7-8 класів. Під час гри учні згадали видове різноманіття живих організмів нашої місцевості, складали ребуси про первоцвіти. Впродовж гри між командами велася запекла боротьба, і все ж у кінці гри перемогла команда 8 класу.

Також у цей день було проведено інтелектуальний конкурс «Ерудити молодшої школи єднайтеся!» під час якого учні 5-6 класів розгадували кросворди у загадках. За кожну правильну відповідь вони отримували жетони.

  • У середу відбулася фотовиставка «Природа мого села» .

Крім того цього дня було проведено КВК вікторина з природознавства між командами хлопців і дівчат 5-6 класів. Під час гри учні згадали основні поняття з курсу природознавства. Учні добре справилися з домашнім завдання придумати казку на екологічну тематику. Перемогу в даному змаганні отримала команда дівчат.

  • У четвер відбулося свято «Зимуючих птахів» для учнів 1-6 класів. Під час свята учні дізналися про різноманіття зимуючих птахів, про їхню поведінку, послухали звуки птахів, розказували вірщі. Найцікавішою для учнів виявилася гра «Синички стрибунці».

Також цього дня було проведено змагання «Пригоди у замку на острові Біо» між учнями 7-11 класів, під час якого учні розгадували головоломки, шаради на біологічну тематику. Перемогу здобула команда учнів 10-11 класу, другою була команда 7 класу, третє місце здобула збірна команда учнів 8-9 класів.

  • У п,ятницю відбулася виставка плакатів на тему «Вірусні хвороби і їх профілактика. Найзмістовнішим був плакат учнів 9 класу на тему «Вітрянка».

Крім того відбулася виставка аплікацій, саморобок з різних матеріалів на тему «Природа навколо нас».

Яскравим завершенням тижня біології був вечір на якому учні 9-11 класу грали у «Слабку ланку». У грі взяли участь пять пар гравців.

В ході гри учні використовували свої знання з біології.

Ярмарка здоров’я.

Гра «Веселий експрес»

Мета: дати учням корисні поради щодо збереження й зміцнення здоров’я, учити цінувати власне життя та здоров’я, розвивати творче мислення, комунікативні навички, уміння долати труднощі, виховувати розуміння необхідності вести здоровий спосіб життя та здоров’я.

Місце проведення: актова зала, спортивна зала, класні кабінети школи.

Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, мультимедійна презентація, роз даткові картки.

Головним скарбом життя є не землі, що ти

завоював, не багатства, що в тебе в скринях…

Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб

його зберегти, потрібно багато що знати.

Авіценна

Хід заходу.

(Захід розпочинається в актовій залі)

Ведучий 1. Дорогі друзі! Шановні гості! Вітаємо Вас на нашому ярмарку.

Ведучий 2. Здоров’я це сила!

Здоров’я – це клас!

Хай буде здоров’я у вас і у нас.

Ведучий 1. Бо здоров’я, любі друзі, у світі головне.

А здоровий і веселий – щастя не мине.

Ведучий 2. Як говорить східна мудрість: «У кого є здоров’я, у того є надія, у кого є надія, у того є все».

Ведучий 1. Отже, епіграф нашого ярмарку; «Головним скарбом життя є не землі, що ти завоював, не багатства, що в тебе в скринях… Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати.» - так сказав мудрий Авіценна.

Ведучий 2. Тож сьогодні на нашому ярмарку ви отримаєте багато знань, порад, пам’яток.

Ведучий 1. Вони допоможуть вам зрозуміти, як стати здоровими й зберегти своє здоров’я.

Ведучий 2. А отримати цю цікаву інформацію ви зможете в павільйонах нашого ярмарку.

Ведучий 1. На ярмарку працюють такі павільйони: «Абетка здоров’я», «Зелена аптека», «Чистота – запорука здоров’я», «Загартуйся, як сталь», «Скажемо наркотикам: «Ні!», «Їжа – джерело росту і здоров’я», «Перша допомога».

Ведучий 2. Наш ярмарок буде проходити за правилами гри «Веселий експрес». Тож уважно слухайте.

Ведучий 1. Увага! Увага! На сцену запрошуються капітани команд.

(Учні заздалегідь об’єднуються в команди. Капітани отримують маршрутні листи, у яких є порядок прибуття в різні павільйони.)

Ведучий 2. А зараз я вас познайомлю зі складом журі:

1.

2.

3.

Лунає сигнал, команди вирушають до павільйонів ярмарку.

Павільйон «Зелена аптека»

1-й учень: Ми вітаємо вас, дорогі учні, зичимо, щоб ви росли здоровими, слухняними та поважали рідну природу. Запрошуємо в чарівний ліс, у світ лікарських рослин.

2-й учень: Аптека зелена, зелена аптека!

Від тебе і мене вона недалеко.

Зелену аптеку слід кожному знати –

Це наш помічник і хороший наш друг.

1-й учень: Скільки цілющої сили мають природні скарби!

2-й учень: Ось шипшина – натуральний вітамін С. А це глід – він незамінний при хворобах серця.

1-й учень: А ось сестричка калина. Усю зиму палають її кетяги на кущах, засипаних снігом, і пташок годують, і людей лікують від кашлю, лихоманки та застуди. А ви знаєте лікарські рослини? Зараз ми проведемо гру: «Впізнайте лікарські рослини»

Гра «Впізнайте лікарські рослини»

( За цікавими історіями та певними особливостями учні впізнають лікарські рослини.)

Дуже неприємна рослина, точніше неприємні її опіки. ЇЇ листки і молоді пагони їстівні, багаті вітамінами. Вона зупиняє кровотечу, з її коріння готують жовту, а з листків – зелену фарбу. А спробуйте помити посуд цією рослиною – він заблищить! (Кропива.)

В порадах старовинної книги записано: «Із свіжих плодів виготовляють напій, для цього нарізають декілька шматочків і добавляють у склянку цукру за смаком. Такий напій корисно пити хворим, у яких підвищена температура. (Лимон. )

Ця рослина рідкісна і оточена багатьма легендами. Її називають «коренем життя». Чародійною і чаклунською силою наділили люди цю рослину тому, що корінь її нагадує фігуру людини. Ця рослина покращує роботу усього організму, підвищує імунітет. (Женьшень.)

Як декоративну рослину її вирощували ще у ХІV ст.. Вся рослина отруйна, але з листків і квітів одержують ліки, які покращують роботу серця. Зараз ця рослина рідкісна, заборонена для збирання. ЇЇ ще використовують для виготовлення одеколону, духів. ( Конвалії. )

Ця лікарська рослина була відома ще у Древній Греції. В перекладі з латинської означає «здорова». А ще її називають кошачою травою. Лікувальні її корні. Якщо хтось чимось схвильований чи засмучений, якщо у нього болить серце чи голова, йому радять випити настойку. ( Валеріана.)

Сніг на полях розтав. На дні глибоких ярів жовтіють квітучі пагони. В перекладі з лат. означає «кашель». Ще в давньому минулому застосовували під час лікування кашлю, широко використовують і в наші дні. ЇЇ листя входить до складу так званого «грудного чаю». (Мати-й-мачуха.)

У народній медицині застосовують при лікуванні гнійних ран. В Японії цю рослину використовують на городах як овочеву культуру. Свіже листя їдять у салатах, у супах. Дуже корисно промивати волосся. (Лопух.)

Павільйон «Чистота – запорука здоров’я»

Учень: Чи знаєте ви, що:

  • В 1 мг зубного нальоту – до 8 млн бактерій;

  • В 1 г бруду, що міститься під нігтями людини, - до 380 млн мікробів;

  • На чистій шкірі людини за 10 хв гине 85% хвороботворних бактерій, а на брудній – лише 5%;

  • На немитих овочах і фруктах є велика кількість хвороботворних бактерій, яєць паразитичних червів.

Гра «Шифрувальник»

Учні отримують аркуші з правилами гігієни, текст яких зашифрований. Правила гігієни зображені у вигляді набору цифр, кожна з яких означає літеру, яка знаходиться в українському алфавіті під даною цифрою.

А - 1

Б - 2

В - 3

Г - 4

Ґ - 5

Д - 6

Е - 7

Є - 8

Ж - 9

З – 10

И - 11

І - 12

Ї - 13

Й - 14

К - 15

Л - 16

М - 17

Н - 18

О - 19

П - 20

Р - 21

С - 22

Т - 23

У - 24

Ф - 25

Х - 26

Ц - 27

Ч - 28

Ш - 29

Щ - 30

Ь - 31

Ю - 32

Я - 33

  1. 30-19-21-1-18-15-24 24-17-11-3-1-14-22-33, 17-11-14 3-24-26-1 23-1 29-11-32.

Щоранку умивайся, мий вуха та шию.

  1. 28-11-22-23-31 10-24-2-11 3-21-1-18-27-12 23-1 3-3-7-28-7-21-12.

Чисть зуби вранці та ввечері.

  1. 15-19-21-19-23-15-19 19-2-22-23-21-4-1-14 18-12-4-23-12.

Коротко обстригай нігті.

  1. 18-19-22-11 3 29-15-19-16-24 4-21-7-2-12-18-7-27-31 12 18-19-22-19-3-24 26-24-22-23-11-18-24.

Носи в школу гребінець і носову хустинку.

  1. 21-7-23-7-16-31-18-19 17-11-14 19-3-19-28-12 23-1 25-21-24-15-23-11.

Ретельно мий овочі та фрукти.

  1. 18-7 22-17-19-15-28-11 23-1 18-7 4-21-11-10-11 21-12-10-18-12 20-21-7-6-17-7-23-11, 20-1-16-31-27-12, 18-12-4-23-12.

Не смокчи та не гризи різні предмети, пальці, нігті.

  1. 17-11-14 21-24-15-11 20-7-21-7-6 13-6-19-32, 20-12-22-16-33 2-24-6-31---33-15-19-4-19 10-1-2-21-24-6-18-7-18-18-33, 19-2-19-3--10-15-19-3-19 20-12-22-16-33 23-24-1-16-7-23-24.

Мий руки перед їдою, після будь-якого забруднення, обов’язково після туалету.

Павільйон «Загартуйся, як сталь!»

Учень: Повітря, сонце і вода –

Для всіх хвороб просто біда.

Тож гартуватись, друже слід,

Щоб врятуватися від бід.

На сонце личко підставляй,

Водою тіло обливай,

Морозу, холоду не бійся,

А для сміливості ти смійся.

Гра «ТАК – НІ»

  • Щоб не перегрівалася голова, її потрібно захищати капелюхом або білою хусткою. ТАК.

  • Тривалість купання може бути 2 -3 години. НІ.

  • Що холодніша вода, то менша тривалість процедур. ТАК.

  • Моржування – це результат правильного загартовування. ТАК.

  • Заходити у воду можна розігрітим і відразу після їжі. НІ.

  • Найкраще засмагати під час різноманітних фізичних вправ. НІ.

  • Щоб швидко загартуватися, треба одразу обливатися дуже холодною водою, приймати повітряні ванни за низької температури. НІ.

  • Привчати організм до дії сонця треба поступово. ТАК,

Павільйон «Скажемо наркотикам «Ні!»

Учень: Щоб завжди світлий розум мати,

Наркотиків не слід вживати!

Страшна у цих розвагах суть –

Вони хворобу й смерть несуть!

А щоб у цьому добре розбиратися, подивімося презентацію: «Наркотики чи здоров’я – вибирай сам».

(Демонстрування презентації)

Учень: З кожним роком коло ваших знайомих розширюється, з’являється більше друзів. Серед них можуть виявитися підлітки з наркотичною залежністю.

Вправа «Як розпізнати людину з наркотичною залежністю»

(Учні одержують аркуші з текстом, який треба закінчити. Потім по черзі читають.)

  • На шкірі з’являються сліди від …… (ін’єкцій)

  • Поверхневі вени …… (змінюються)

  • Колір шкіри стає різко ….. (блідим, сіруватим, червоним)

  • Розмір зіниць різко …… або …… (розширюються, звужуються)

Павільйон «Їжа - джерело росту і здоров’я»

Учень: Щоб мати здоров’я, слід правильно їсти,

Вживати поживне і тільки корисне.

Не їсти надміру, не шкодити тілу

І пам’ятати про вітаміни.

(Кожна команда презентує свою корисну страву)

Павільйон «Перша допомога»

(Учнів зустрічає учитель фізичної культури. Команда ділиться на чотири групи, які беруть участь у грі «Перша допомога»)

Гра «Перша допомога»

Завдання групі 1. Якщо ви натерли ногу, наприклад, у туристичному поході, і не маєте ні бинта, ні йоду, що будете робити, щоб рана швидше загоїлась й зупинилася кровотеча?

Завдання групі 2. Як надати першу допомогу при сонячному ударі?

Завдання групі 3. Ваші дії в разі харчового отруєння?

Завдання групі 4. Що потрібно зробити при отруєнні грибами?

(Журі підбиває підсумки)

Ведучий 1: Увага! Слово надається журі ярмарку.

(Оголошення результатів, нагородження)

Ведучий 2: Наш ярмарок закінчився. Але не забувайте про своє здоров’я. Бережіть і зміцнюйте його.

Ведучий 1: Адже здоров’я – найкращий скарб і від вас залежить, чи зумієте ви вберегти його на довгі роки.

Ерудити молодшої школи єднайтесь

(Розгадування кросвордів у загадках)

Супроводжується презентацією

  1. Навесні вона в теплі

Проростає з-під землі.

Має запах, має вроду,

І дарує насолоду. (Квітка)

  1. Дзвіночки в лісі ніжні-ніжні,

Немов сніжинки білосніжні.

В зеленім листі спочивають,

П’янкий весняний запах мають.

(Конвалії)

  1. Має гарні жовті вічка

Й фіолетову спідничку.

Запах ніжний і духмяний

Наповняє ліс весняний. (Фіалка)

  1. Я на інших геть не схожий:

Кучерявий та пригожий.

Постелю під голе віття

Фіолетові суцвіття. (Ряст)

  1. Я – дуже ніжна квітка,

Струнка, як кипарис.

Чудовий маю запах, а звуть мене …

(Нарцис)

  1. Лист зелений і міцний,

Сніг для нього не страшний,

А коли весну стрічає,

Сині очі розкриває. (Барвінок)

  1. Де вона проходить, -

Там травиця сходить,

Квіти розцвітають,

Солов’ї співають. (Весна)

  1. Навесні я зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок)

  1. На квітник погляньте, діти,

Там козак стоїть між квітів.

Весь червоний – гордий пан,

Не козак це, а … (Тюльпан)

  1. З-під снігу з’явився ,

Прокинувся од сну,

Усіх запросив

стрічати весну. (Підсніжник)

  1. Запалали в чистім полі

Квіти гарні, всі червоні.

То палає влітку так

Польовий червоний … (Мак)

  1. Сині зірочки пухнасті,

Виглядають з жита,

Мов веселі оченята,

Як їх не любити? (Волошки)

  1. Хто з вас, діти, нас не знає?

Ми у лісі проживаєм,

Дзвоном сонце зустрічаєм,

Маєм гарні сині очки,

Називаємось … (Дзвіночки)

  1. Яскраві пелюстки

І запах пречудовий.

І хочеться усім

Побачити їх знову. (Квіти)

  1. Барвистими стрічками

Знов квіти зацвіли.

Відгадайте, хто вони? (Півники)

  1. Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)

  1. Одяглась у біле плаття,

Примостилась на лататті,

Задивилася у воду

На свою дівочу вроду. (Лілея)

  1. Що за квіточка пахуча:

І червона і колюча? (Троянда)

  1. Неначе сонце, серединка,

Пелюстків біла хустинка.

Знає бджілка і мурашка,

Що звуть квіточку… (Ромашка)


1. На городі молода

пишні коси розпліта,

у зеленії хустинки

золоті хова зернинки. (Кукурудза)

2. Без рук, без ніг,

а в’ється на батіг. (Квасоля)

  1. Сидить дівчина в коморі,

а коса її надворі. (Морква)

  1. Що то за голова,

що лиш зуби і борода. (Часник)

  1. У нашої Іванки на вибір одяганки:

і свитини й сорочки.

Як почне усі знімати,

можна гору наскладати. (Капуста)

6. І печуть, і варять мене,

і хвалять, і їдять мене,

бо я добра. (Картопля)

  1. Сидить Марушка

в семи кожушках.

Хто її роздягає,

той сльози проливає. (Цибуля)

  1. Він схожий на квасолю –

поживний та смачний,

красується на полі:

вгадайте, хто такий. (Біб)

  1. Круглий, як сонце,

смугастий, бокатий,

дуже солодкий

і трішки хвостатий. (Кавун)

  1. Тут всі ростуть

Як кажуть, душа в душу:

Малина, абрикоси, виноград,

Горіхи, сливи, яблуні та груші

І все це зветься просто… (Сад)

2. Сам жовтенький, соковитий

достигає серед літа.

Він у джемі, у варенні

І солодкий, і приємний. (Абрикос)

  1. Червоний колір, солодкий смак,

кам’яне серце, чому то так? (Черешня)

4. Яскраві пелюстки,

І запах пречудовий.

І хочеться усім

побачити їх знову. (Квіти)

5. Намистинки зелененькі –

Дрібні ягідки смачненькі.

Протягни за ними ручки –

Покусаються колючки. ( Аґрус)

  1. На лозі, росою вмиті,

Зріли грона соковиті.

В сонця силоньку черпали,

Золотистим соком стали. (Виноград)

  1. Вона червона?

- Ні, чорна.

- Чому ж вона біла?

- Тому, що зелена. (Смородина)

8. У міцній хатинці

Сидить на зернинці.

Спробуй-но дістати,

Будеш ласувати. (Горіх)

  1. Поміж листя оксамиту

Дозрівають серед літа,

мов сережки, червоненькі,

дрібні ягідки смачненькі. (Вишні)

  1. Чорний, а не крук,

Рогатий, а не віл.

Шість ніг без копит. (Жук)

  1. Наче птиця, крила має,

Все літає та співає:

    • Я медок вам наношу,

Не чіпайте, бо вкушу. (Бджола)

  1. Летить дід, сів на цвіт,

волосинки розгортає,

солоденького шукає. (Джміль)

4. Хто літає над лужком.

Наче вертоліт,

За горюче п’є нектар

Й знову у політ. (Бабка)

5. Є у лісі хата,

В ній кімнат багато.

Тут живе опара

Добрих санітарів.

Ти цю хату не чіпай –

Санітарам спокій дай. (Мурахи)

  1. В довжину стрибати хоче

І до цього ще стрекоче.

Трохи схожий на коня,

Але не його рідня.

Стрибунець, що має дзвоник, -

Це лише звичайний … (Коник)

Природа рідного краю

(подорож-змагання)

Мета: Збагатити знання дітей пр. тварин, риб, птахів і лікарські рослини, нашої місцевості; ознайомити з народними традиціями лікування рослинами, закріпити знання учнів про процеси, що відбуваються в природі. Розвивати пізнавальні інтереси учнів. Виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю.

Хід заходу

Вчитель. Багата і мальовнича природа нашого району: зелені луки, виткані незчисленними барвами квітів, гомінливі ліси і гаї, квітучі сади і золоті поля над красенями-ставками…

Сьогодні ми вирушаємо в «подорож». Ви маєте розділитися на дві команди.

Конкурс 1. «ТЕРМІНАТОР»

Команди по черзі розшифровують запропоновані терміни:

Команда 1: браконьєр, флора;

Команда 2: біологія, фауна.

Конкурс 2. «ІХТІОЛОГ»

Двоє учнів від кожної команди складають список риб, що населяють річкові води нашого села.

(відповідь. Окунь, карась, плітка, щука, лин, в’юн, краснопірка, верховодка, йорж …)

Конкурс 3. «ОРНІТОЛОГ»

Вчитель. Надійшла пора весела,

Заспівали солов’ї,

Розцвіли сади і села,

Прилетіли журавлі.

Веселіше стало в школі.

Зеленіє жито в полі.

Загуділи трактори.

Це буває в нас коли? (Навесні.)

У нашому районі водиться понад 80 різних видів птахів. Але більшість з них у кінці літа чи восени відлітає на південь. Хоч і теплий край, але не своя батьківщина: вони там не в’ють гнізд і не співають. Навесні птаство повертається до рідних лісів, гаїв, сповнюючи їх дзвінкими піснями.

Першими з’являються жайворонки, потім лелеки. А які ще птахи прилітають весною і виводять пташенят у нашій місцевості?

Змагаються по два учні від кожної команди. Переможе команда, гравці якої назвуть більше птахів.

Конкурс 4. «КМІТЛИВІ»

Капітани команд по черзі відгадують загадки.

  • Ні птах, ні звір – щось змішане,

А спить завжди підвішене. (Кажан.)

  • Маленьке, сивеньке, всіх людей одягає. (Вівця.)

  • Прилетіли гості, сіли на помості,

Узяли по латі, збудували хату. (Птахи.)

  • Сторожем не служить,

А всіх рано будить. (Півень.)

  • Хто боком спить, а лежачи їсть? (Свиня.)

  • Куди ходить – за собою хату носить. (Черепаха.)

  • Хто влітку гуляє, а взимку спить? (Ведмідь.)

  • Живе – то чорне та погане,

А помре – то червоне, рум’яне. (Рак.)

Конкурс 5. «ТУРИСТ»

Вчитель. Ліки в нас ростуть навколо:

І у лісі, і у полі, –

А ромашка, й валеріана,

Подорожник й деревій –

Заявляй про недуг свій!

У наших лісах росте багато лікарських рослин, якими можна лікувати різні хвороби.

Завдання

1) Надайте допомогу туристу:

  • Команда 1 – турист розрізав травою палець; хвилюється, щоб рана не гноїлася. Що робити? (Відповідь. Прикласти листок деревію, попередньо його розім’явши.)

  • Команда 2 – туриста вкусила оса. Що робити? (Відповідь. Потерти місце укусу соком кульбаби, молочаю чи петрушки.)

2) Розгадайте кросворд «Лікарські рослини»

Запитання

1.Її ім’ям названо місяць.

2. Цю рослину довго м’яли.

3. родичка кактусів з Мексики.

4. Вона завжди тремтить.

5. Її назва – група корів на пасовищі.

6. Рослина – символ України.

7. Жалка рослина.

8. На ній ворожать закохані.

9. Її назва – назва ляльки в мандрівних театрах.

10. Її квіти схожі на сонечка, а плоди – на хмарку.

11. Кущова рослина, яка весною розпускає листя найпершою.

12. Отруйна рослина родини Пасльонові.

1

А

2

3

А

4

5

А

6

7

А

8

9

А

10

11

А

12

Відповіді. 1. Липа. 2 М’ята. 3. Агава. 4. Осика. 5. Череда. 6. Калина. 7.Кропива. 8. Ромашка. 9. Петрушка. 10. Кульбаба. 11. Смородина. 12. Беладонна.

Конкурс 6. «ВІКТОРИНА»

Команди відповідають по черзі. Розпочинає команда, у якої менше очок.

Запитання

1. Агава – це тварина чи рослина? (Рослина.)

2. Що таке «аптечний город»? (Місце, де вирощують лікарські рослини.)

3. Зозуляста, срібляста, сорочок наділа триста. Що це за рослина? (Капуста.)

4. Що означає слово «аптека»? (Склад.)

5. Яку рослину називають собачою трояндою? (Шипшину.)

6. Що означає слово «фітотерапія» в перекладі на українську мову? (Траволікування.)

Конкурс 7. «ПЕРВОЦВІТИ»

Вчитель. Весна – пора пробудження природи. Рослини, які цвітуть напровесні, завжди привертають до себе увагу своєю красою. На жаль, часто їх збирають у великих кількостях, вириваючи з корінням, що перешкоджає їх розмноженню.

Завдання для команд

Складіть ребус з назвами рослин-первоцвітів.

Підраховуються бали, підбивають підсумки, визначаючи команду-переможця.

ЮНІ ЗНАВЦІ ПРИРОДИ

КВК ВІКТОРИНА З ПРИРОДОЗНАВСТВА

(5 - 6 КЛАС)

Мета заходу: закріпити знання учнів про сезонні зміни в природі, будову рослинного і тваринного організму, різноманітність рослинного і тваринного світу. Розвивати пізнавальні інтереси учнів. Виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю.

Умови проведення: створити 2 команди

Підготовка до гри: учі готують домашнє завдання: малюють малюнки на захист назви команди, придумують казку на екологічну тему.

Хід гри: 8 раундів. 

ХІД ГРИ

1 «Вітання» - оголошення назви команд, емблема.

«ВОДА» - Усюди , де біжить вона

Цвіте земля, цвіте країна.

Із дальніх місць, від гірських рік

Її проводить чоловік,

Щоб землю вдосталь напоїти,

Щоб квітники зрання полити.

 

«ПОВІТРЯ» - Через ніс проходить в груди,

І зворотний робить шлях,

Він невидимий а отже,

Жити без нього не можем ніяк.


2 « Розминка»

( складання паспорту – анкети)

Заповнити паспорт – анкету проживання нашої школи.

1 Галактика

2 зоряна система

3 Планета

4 Країна

5 Область

6 Район

7 село

8 вулиця

9 будинок №

 

3 « Математичний»

Розв’язати приклади, назвати рідкісну птицю України

170-20:2+30+4*3-158+3=

200:20+58-4*6+142-40:8= 

47 вінценосний журавель

181 пугач

Пугач

181

Вінценосний журавель

47

Чорний дятел

6

Шпак

59

Куріпка

193

Синиця

129

Горобець

269

Яструб

103

4 «Краєзнавчий»

Упізнати тваринну користуючись підказкою

Команда 1

1 у мене дві ноги, два крила, довга шия.

2 кожної осені відлітаю у вирій

3 про мене складено багато пісень

4 самці мого виду – однолюби

5 будую на плесах великі гнізда з трави та очерету

6 маю червоний дзьоб, біле пір’я, моє пташеня – герой відомої казки.

 

Команда 2

1 у мене дві ноги, два крила, коротка шия.

2 у мене широка морда, але маленькі вуха.

3 веду нічний спосіб життя, живу у печерах

4 моє тіло вкрито шерстю

5годую своїх діточок молоком

6 дуже погано бачу вночі, але добре орієнтуюсь за допомогою ультразвуку

 

5 «Художній»

1 команда

Намалювати квіткову рослину підписати її органи.

2команда

Намалювати тварину, зовнішня будова

 

6 «Літературний»

Знайти помилку в тексті.

Лютий

Зінька – молода синичка. Якось у лютому полетіла вона в ліс.

Зустріла дятла, горобця, шпака, солов’я і багато інших.

Хороше в лісі , весело!

Раптом зашипіло навкруги, побігла лісом поземка, ударила блискавка, загримів грім. Стало темно, як увечері. Налетів вітер, і посипалось червоне листя з горобини, жовте з осики і сони. Почався снігопад!

Зінька присмиріла, насупилась, ось – ось замерзне. Добре, що дятел пустив її у своє запасне дупло, а то зовсім пропала б.

Травень

У лісі ще багато снігу. Він сховався під кущами та деревами, і сонцю важко його там знайти. Сонце лягає пізно, а встає рано. Але гріє вже гріє добре, у зимових шубках і пір'ячках трішки жарко.

Але в лісі вже весело, не те що взимку. Скрізь почалося лісове свято. Синичці теж весело. Розцвіли конвалії, волошки , хризантеми.

Давно прилетіли та весело співають журавлі, лебеді, шпаки, голуби, дрозди, зяблики, солов'ї

 

7 « Інтелектуальний»

Кросворд «Явища природи»

б

у

р

я

б

у

р

я

в

е

с

е

л

к

а

в

е

с

е

л

к

а

х

м

а

р

и

х

м

а

р

и

д

о

щ

д

о

щ

т

у

м

а

н

т

у

м

а

н

п

а

м

о

р

о

з

ь

п

а

м

о

р

о

з

ь

в

і

т

е

р

в

і

т

е

р

б

л

и

с

к

а

в

к

а

б

л

и

с

к

а

в

к

а

г

р

і

м

г

р

і

м

р

о

с

а

р

о

с

а

г

р

а

д

г

р

а

д

х

у

р

т

о

в

и

н

а

х

у

р

т

о

в

и

н

а

  1. Не звір, а виє. (Буря)

  2. Хтось у лузі біля річки

Погубив барвисті стрічки.

Дощик вгледів, підібрав,

Небеса підперезав. (Веселка)

  1. З небокраю, з-за діброви

Вийшли кралі чорноброві.

Принесли водиці жбан,

Полили великий лан. (Хмари)

  1. У річці купався, у хмарці ховався

Від блискавки-грому полинув додому.

На землю спустився – на сто крапель розбився. (Дощ)

5. Йшов хлопчина через ліс,

Молоко в цеберку ніс.

Хлюпнув трішки молока,

Зникли поле, ліс, ріка. (Туман)

6. Рано-вранці увесь світ

Вбрався в білий оксамит.

А як вітер нападе –

Оксамит цей пропаде. (Паморозь, іній)

7. Літає часто він довкола,

Дерев чимало поламав,

Але ніхто, ніде й ніколи

Його не бачив, не тримав. (Вітер)

8,9. Жили братик і сестриця.

Люди бачили дівицю,

А про брата тільки чули

Хто ці незнайомці були? (Грім і блискавка)

  1. В лузі вдосвіта Галинка

Погубила намистинки.

Сонце встало – позбирало

Та Галинці не віддало. (Роса).

  1. Що за диво? – із хмаринки

Вниз спадають горошинки. (Град)

  1. Без рук, без ніг, а по полю гасає. (Хуртовина)

8 Театральний.

Представити будь-яку казку на екологічну тему

СВЯТО ЗИМУЮЧИХ ПТАХІВ

Мета:

        ознайомити учнів з різними видами зимуючих птахів;

        довести до свідомості  дітей про необхідність збереження  пернатих;

        розвивати спостережливість і  інтерес до птахів;

        виховувати бережливе ставлення  до природи;

        сприяти духовному збагаченню школярів.

Обладнання: музичне оформлення; годівнички;  малюнки учнів;

                гніздо синички, мультимедійна презентація.

                                      Хід свята

Звучить  пісня «Как прекрасен  этот мир».

Виходить Матінка-Природа

Матінка-Природа:

Доброго дня, любі діти! Ви чуєте цю чарівну музику!? Вона нас  закликає зупинитися й подивитися  навкруги. Так, нас оточує  прекрасний світ, сповнений чудес і  таємниць. А ми інколи проходимо повз них і  навіть не помічаємо. Інколи  буває намагаємося  розгадати яку-небудь із загадок природи.

 Надзвичайним, дивним, чудовим є світ птахів! Уявіть собі: пташки – великі і маленькі  населяють усі куточки  нашої планети. Вони чарують нас своїм співом, різнобарв’ям оперення. Без пташиного щебету світ був би  не цікавим, нудним!

Звучить пісня «Марш юннатів»,

під яку виходять 3 юннати.

1 юннат.

З давних-давен люди спостерігали за птахами, їхньою поведінкою, рухами і просто милувалися  ними.

2 юннат.

Друзі, ви вже, мабуть, знаєте, що деякі птахи відлітають на зиму у теплі краї, а  інші, найсміливіші, залишаються зимувати. Зараз ми довідаємося, які це птахи, але для цього нам потрібно відгадати кілька  загадок від Матінки-Природи.

Матінка-Природа.

1.    Із сонечком рано встає пташеня!

Цвірінька, стрибає, шука  черв’яка.

Хто відгадає – той молодець.

Сіренька пташечка – це …   (горобець).

2.    Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним  добуваю.   (дятел)

3.    Пір’я має біле, як сніг, і чорне, як  жук,

Тріщить, крутиться, як  біс,

І повертається  знову в  ліс.  (сорока)

4.    Подивіться: у  дворі

В чорних шапках ці птахи.

Ще й червоні фартушки.

Одягли собі пташки.

Значить сніг і холоди

Наближаються сюди.

Через те  тепер і ви

 зовете їх як …. (снігурі)

5.    В хвойнім лісі я  живу,

Там пісні  співаю.

Шишки дуже я  люблю,

З них зернятка маю.

В лісі я  ще  санітар,

А зовуть мене… (шишкар).

6. Маленький, сіренький,

На соняшник сів

Надзьобався добре, й далі полетів

(Горобець)

7. В’ється, стука молоток

Поправляє наш садок

(Дятел)

8. Що за пташечка така

Все літа біля вікна

Жовтогруда, білолиця,

А зовуть її .....

(Синиця)

Матінка-Природа.

 Молодці! Ви всі  загадки відгадали! І зимуючих птахів згадаи.

2 Юннат.

А знаєте, діти, що про птахів не  тільки  загадки, а й  багато віршів складали та пісень співали. Розкажіть віршики, які ви нам підготували.

3 юннат.

А знаєте ви, що в  давнину на пташок  навіть гадали.

Так, наприклад, на Синичкин день, або День зустрічі зимуючих птахів, що відзначали вдавнину  на Русі у листопаді 12 числа, русичі готували годівнички для синиць і  гадали  на  неї: кидали крихти хліба й кусочки сала, а потім спостерігали: якщо синичка спочатку  буде клювати сало, то у домі буде розводитись живність, а якщо – хліб, то буде у  домі достаток!

Матінка-Природа.

Діти, а ви любите природу, пташок?

А що вам відомо про синицю, як вона виглядає? Хто з вас  може  намалювати її  словесний портрет.

Дівчинка  з класу.

 У цієї пташки жовті грудки, а  по  них чорна смужка проходить, а спинка у синички зелена і  шапочка  на  голові сіро-зелена. Очі в  неї чорні, а от щічки – біленькі.

Матінка - Природа.

Яка  ж ти молодець! Спостережлива, уважна, такий чудовий портрет  намалювала.

Діти, а що вам іще відомо про синичок?

Хлопчик з класу.

Літом синички живуть у  лісах, бо це осідлий птах. А взимку із лісу перебираються ближче до житла людини. Вони зовсім не бояться людей, люблять заглянути у вікно, квартирку, перевірити, що лежить на  балконі.

Матінка – Природа.

  А що ще  про них відомо?

Дівчинка з класу.

   Синиці дуже не посидючі, дуже  рухливі, не мають спокою з ранку до вечора.

Матінка-Природа.

Так, насправді вони  дуже схожі з вами, дітки. Напевно ви вже  теж засиділись і вам  хочеться пограти.

Гра «Синички – стрибунці».

Креслимо велике коло (місце, де  розсипане насіння, діаметром 5 м). Гравці – синички розташовуються поза колом. У середині кола великий птах. Ворона стає в  середину кола. Синиці повинні скакати на  одній  нозі. Вони то заскакують у коло, то вискакують з нього. Ворона, бігаючи по колу, не  дає синичкам  збирати  зерно і «клює їх», доторкуючись рукою до гравців, які  заскочили в коло. Синички, яких клюнула ворона вибувають з гри. Змінювати ногу можна  тільки після трьох підскоків. Ворона може  доторкатися синички тільки в межах кола.

Матінка – Природа.

Молодці. Сідайте на свої місця.

1 юннат.

Друзі, знаєте, що я приніс  на  нашу зустріч? Гніздо синички (показує дітям) Як ви  думаєте, з чого воно?

Відповіді дітей.

Із тонких гілочок, сухих стебельців  трав, моху, лишайників, лоток синички устилають шерстинками, пуховим пір’ям.

Матінка-Природа.

А чи  знаєте ви, що самка синички викладає у  гнізді 10-15 яєць з червоно-коричневими плямами, висиджує пташенят 2 тижні. Самець в цей час приносить корм  для самки.

Іще цікаво: пташенята вилупляються  не одночасно! Вигодовують потомство обоє батьків. За  літо синички виводять пташенят двічі.

2 юннат.

Цікаво, що синиці живуть зграєю, яка  налічує 10-15 птахів. Вони дуже корисні, бо протягом усього року очищають наші  ліси і  сади  від шкідників.

3 юннат.

Іще  одна цікавинка:  за  одну  добу синичка з’їдає стільки корму, скільки важить вона  сама!.

Матінка-Природа.

А чим  люблять поласуватися птахи взимку? Чи знаєте  ви про це? Зараз перевіримо. Дайте відповідь на питання «Що їдять птахи?»

Матінка-Природа.

Як добре ви справилися  з цим  нелегким  завданням. Я впевнена, що ви не  залишите голодними взимку птахів, що зимують біля ваших будинків.

1 юннат.

Я знаю, що ви  багато готувалися, коли йшли  на  наше свято. І підготували цікаві  легенди  та  перекази про птахів. Розкажіть усім, що ви дізналися цікавого.

1 учень.

В Україні кажуть, що сови і  пугачі погодять від кішок, тому в них котячі  голови. І їхній крик нагадує крик кішки. Поява сови і  пугача поблизу  села  наводить нудьгу і смуток  на всіх  жителів. А їх крик  на  хаті віщує пожежу  або смерть.

Матінка – Природа.

Послухайте уважно голоси сови та  пугача.

Звуки птахів (Пугач, сова)

2 учень.

Також є цікавий переказ про дятла. Кажуть, що якби  послухати вночі  біля гнізда дятла, то можна виразно почути, як він стогне. Це в  дятла болить голова від того, що він цілодобово, без перестанку  довбає дерево. Послухайте звуки дятла.

Звуки птахів (Дятел)

Матінка- Природа.

Птахи – це  пісня і політ! Їхні  голоси  ми чуємо вдень і вночі. Часто ми можемо заслухатися чарівним  пташинним співом. А чи взмозі ви їх розпізнати, друзі! Давайте пограємо в  гру «Впізнай голоси птахів». Прослухавши уважно спів, спробуйте  назвати птаха.

Гра «Впізнай голоси птахів»

Звуки птахів

Матінка – Природа

Птахи – наші вірні помічники,  захисники лісів, полів, садів  від шкідників  і  гризунів. Тому  їх треба  охороняти і  берегти. Про них потрібно піклуватися і  допомогати їм особливо взимку.

1 учень.

Поки жити планета  ця  буде,

Поки світ ще в полоні краси,

Бережіть птахів, людоньки – люди.

Хай чарують їх голоси.

2 учень.

Не стріляйте у  лебедів  білих,

Не вбивайте синичок малих,

Вони менші  брати і  несмілі,

Тож давайте полюбимо їх.

3 учень.

Шануй, примножуй скарб неоціненний,

Який вручила нам свята  земля.

Насаджуй сад і прочищай  джерельця.

І скривдити  не  дай маленьких пташенят.

4 учень

Ніколи  не  зробимо шкоди

Тварині ми в  ріднім краю.

Нехай  звеселяють природу –

Співають пташки у  гаю.

5 учень

Ми друзі їх вірні і  щирі,

Бо ми  бережем повсякчас,

Пташок, що літають у вирій

І всіх, хто зимує у  нас.

Матінка природа:

Тож давайте пограємо у гру “ПЕРЕЛІТНІ І ЗИМУЮЧІ ПТАХИ”

Треба хлопнути в долоні, коли серед перелітних птахів буде названа зимуюча пташка.

1. лелека 21. камінка

2. чапля 22. синиця

3. бугай 23. соловей

4. баклан (подекуди зим.) 24. горихвістка

5. дикі гуси 25. дрізд

6. яструб (зим.) 26. вівчарик

7. куріпка (зим.) 27. очеретянка

8. кулик 28. повзик

9. бекас 29. малинівка

10. мартин (подекуди. зим.) 30. ворона

11. горлиця 31. галка

12. ластівка 32. грак

13. стриж 33. сорока

14. сова 34. шпак

15. сич 35. горобець

16. рибалочка (подек. зим.) 36. коноплянка

17. дятел 37. корольок

18. жайворонок 38. оляпка

19. трясогузка 39. одуд

20. зяблик (подек. зим.)

Матінка природа: Ось і закінчилося наше свято, але на нас чекає робота. Саме так. Адже тепер, коли ми так багато дізналися про зимуючих птахів , давайте їм допомагати. Тож до зустрічі, друзі!

Додаток

ВІРЩІ ПРО ПТАХІВ

Синичка

Пташечка мене гука,

Вийду - зразу ж утіка.

Тільки в хату я зайду,

Вже виспівує в саду.

Винесу їй хлібця, сала,

Щоб і завтра заспівала.

Дятел

Чути в лісі тук-тук-тук,

Швидко йду я на той звук,

Що за диво, дивина,

Звідки стук скажіть луна?

Роздивився оце так,

Ну не птах, а геть дивак,

Аж кора униз летить,

Вже ніхто тут не заспить.

Всі комахи хто куди,

Так не довго до біди,

Дуже справний, працьовитий,

Ще й в червону шапку одітий.

Що тут думати, гадати,

Дятлом цього птаха звати,

Молотка в нього немає,

Дзьобом він комах лякає.

ГОРОБЦІ ПРО  ЛІТО МРІЮТЬ
Сніг
 мете, кущі біліють.
Горобці про
  літо мріють,
Змерзли, та куди ж
 подітись?
Краще б їм на сонці грітись,
Десь на лаві в парку сісти,
Хлібних крихіт попоїсти,
Дощик весело зустріти,
Із калюжі воду пити,
На асфальті пострибати,
Поцвірінькать-поспівати.

Сніг мете, кущі біліють,
Горобці про
  літо мріють

Снігурі

Посідали у дворі,

Пишногруді снігурі,

Теплу одягли свитину

І смакують горобину.

Червоніють іздаля,

Хоч біліє вся земля.

І летить лапатий сніг,

Чорні шапочки у них.

На гіллячці угорі,

Скачуть диво снігурі.

Підкріпилися пташки,

Чистять ніжні фартушки.

Завірюха й холоди,

Наближаються сюди.

Нам говорять снігурі,

Довго бути ще зимі.

Як прийде весняний час,

Полетять вони від нас.

Пригоди у замку на острові «Біо»

(розгадування шифрограм та головоломок)

ШИФРОГРАМИ

Абіотичні фактори

Використовуючи правило «цифра - літера» сучасного українського алфавіту, прочитайте визначення біологічного терміна.

1

2

12

19

23

11

28

18

12

25

1

15

23

19

21

11

-

27

7

25

1

15

23

19

21

11

18

7

19

21

5

1

18

12

28

18

19

4

19

22

7

21

7

6

19

3

11

30

1

Відповідь. Абіотичні фактори – це фактори неорганічного середовища.

Переставте букви

Переставте букви у словах і прочитайте визначення терміна.

ОПІТОБ – ЕЦ ЦЕСІМ ВУНІСАНЯН ЗОНУОБІЦЕ.

Відповідь. Біотоп – це місце існування біоценозу.

Компоненти

У клітинки допишіть назви термінів, щоб можна було прочитати третій термін – сукупність двох перших.

БІО + БІО = БІО

Відповідь. Біотоп + біоценоз = біогеоценоз.

Прислів’я про природу

П Д Л Р Н Ю Й В И К Т У В

О

У И О Ь В У О Ч С С Я У Д

Відповідь. Пильнуй чисту воду як свою вроду.

Головоломки

Фактори зовнішнього середовища

Запитання

Фактори, до яких належать:

1. Температура, тиск, вологість, вітер.

2. Їжа, вода, отрути.

3. Рослини, тварини, людина.

4. Усвідомлення, рефлекси, інформація.

1

ЧНІ

2

3

4

Відповідь. 1. Фізичні. 2. Хімічні. 3. Біологічні. 4. Психологічні.

Спосіб життя тварин

З кожної стрічки виберіть необхідні літери, запишіть терміни, які означають спосіб життя тварин

1.а

с

р

і

а

р

т

м

е

т

й

н

к

о

о

и

к

й

.

2.п

е

о

н

е

н

с

о

с

д

и

н

о

к

и

н

у

й

3

н

а

н

а

е

г

е

р

е

т

а

т

т

я

4

о

т

о

о

р

а

р

д

р

а

к

о

к

а

5

у

о

у

л

щ

о

щ

н

щ

н

н

і

я

н

Відповідь. 1. Сімейний. 2. Поодинокий. 3. Зграя. 4. Стадо. 5. Колонія.

Художник і його вислів

Рухаючись годинниковою стрілкою, прочитайте вислів відомого художника та його прізвище.

у

і

є

х

К

с

р

в

р

а

т

і

е

с

я

Р

р

К

в

М

а

т

Відповідь. Краса врятує світ. М.К. Реріх

Відгадайте назви лікарських рослин

1. Одиниця площі + башта перемоги у греків. (Арніка.)

2. Колючка троянди + частина колеса машини. (Шипшина.)

3. Інша назва ряду хижаки + операція на війні. (Звіробій.)

4. Літера А + птах родини Воронові. (Агава.)

5. Колір +орган рослини. (Чорнокорінь.)

6. Маленький ресторан + прикраса дівчат-українок. (Барвінок.)

7. Сорт груш + «не проти». (Береза.)

8. Обмолочений сніп + стара жінка. (Кульбаба.)

9. Операція в торгівлі (наказова форма) + анти «дай». (Купина.)

10. Річка Франції + пір’я птахів. (Лопух.)

11.Майже лялька Барбі + основна їжа китайців. (Барбарис.)

12. Клич на допомогу + анти «дай». (Сосна.)

ГРА «Слабка ланка»

Мета. Закріпити і поглибити знання учнів із біології, розвивати логічне мислення і пам’ять, ерудованість, світогляд; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та довкілля. Маркери, чисті аркуші паперу.

Хід гри

І. Організація гри.

Ведучий. Дорогі глядачі, учасники, гості! Сьогодні ми зібралися, щоб перевірити наші знання з біології всім відомим методом – методом гри. Отож сьогодні ведемо гру «Слабка ланка». Давайте зараз пригадаємо правила гри. Маємо 5 пар учасників, 3 тури та 4-й – фінал. Кожна пара учасників має право відповідати на ті питання, які ставляться особисто їм. Й за кожну правильну відповідь одержує 1 бал У кожному турі парам буде задано по 6 запитань. Після кожного туру пара яка набрала найменше балів вибуває. Якщо неможливо визначити пару яка вибуває то парам задаються додаткові запитання. Фіналістам гри задають запитання, хто відповідає правильно, стає призером гри.

ІІ. Представлення учасників гри.

IІI. Основна частина.

1тур

Для того щоб визначити порядок відповіді на запитання проведемо гру дишифровщик.

Завдання до де шифрувальника:

Лапка цього гризуна вважається талісманом удачі.

5-7-6-5-4-5 КРОЛИК

  1. Цей ссавець – найвища наземна тварина на нашій планеті. ЖИРАФА

  2. Так називаються плоди дуба. ЖОЛУДЬ

  3. Так називається клас теплокровних яйцекладних вищих хребетних тварин із передніми кінцівками у вигляді крил. ПТАХИ

  4. Так називається лігво ведмедя, в якому він спить цілу зиму. БЕРЛОГА

  5. Так називається основна структурно-функціональна одиниця всіх живих організмів, оточена мембраною. КЛІТИНА

  6. Так називається зелений пігмент в клітинах рослин, який забарвлює їх у відповідний колір та бере участь в процесі фотосинтезу. ХЛОРОФІЛ

  7. Ці живі організми вивчає наука іхтіологія. РИБИ

  8. Цей англійський вчений створив сучасну теорію еволюції. ЧАРЛЬЗ ДАРВІН

  9. До цього царства живої природи відносять лисички, гливи та рижики. ГРИБИ

  10. Характерною ознакою цих не парнокопитних є чорно-біле смугасте забарвлення. ЗЕБРА

  11. Назва цієї квітки у перекладі з грецької означає «зірка». АЙСТРА

  12. За допомогою цього органу риби можуть поглинати розчинений у воді кисень. ЗЯБРА

  13. Характерною особливістю багатьох видів цієї пташки є гніздовий паразитизм, коли самки підкладають яйця у гнізда зовсім іншої родини птахів. ЗОЗУЛЯ

  14. Інакше цей клас хребетних називають амфібіями. ЗЕМНОВОДНІ

  15. У назві цього одноклітинного організму використали назву різновиду взуття. ІНФУЗОРІЯ-ТУФЕЛЬКА

  16. Цей шведський природознавець першим запропонував якісну наукову класифікацію рослин і тварин. КАРЛ ЛІННЕЙ

  17. Так називається внутрішнє середовище клітини, окрім ядра та вакуоль, яке обмежене плазматичною мембраною. ЦИТОПЛАЗМА

  18. Так називається зовнішній вегетативний орган рослин, однією із найголовніших функцій якого є фотосинтез. ЛИСТОК

  19. Цим коротким словом називають, наприклад, бджолину родину. РІЙ

  20. Як називаються отвори в папоротеподібних, де знаходяться спори? СОРУСИ

  21. Яка хвороба виникає при нестачі вітаміну Д? РАХІТ

  22. Хто відноситься до ряду Рукокрилі? КАЖАН

  23. Що таке «гормон»? БІОЛОГІЧНО-АКТИВНА РЕЧОВИНА

  24. Хто викликає «цвітіння води»? ВОДОРОСТІ

  25. Як ще називають ламінарію? МОРСЬКА КАПУСТА

  26. Так називається острівець природної рослинності в пустелях. ОАЗИС

  27. Так називається вільно рухома в цитоплазмі частина клітини, яка виконує певну специфічну функцію. ОРГАНЕЛА

  28. Так називається тип суцвіття, у якому сидячі квітки почергово кріпляться до витягнутої вузької головної осі. КОЛОС

  29. Їх вивчає наука орнітологія. ПТАХИ

  30. На ці два роди поділяють сучасних слонів. АФРИКАНСЬКИЙ та ІНДІЙСЬКИЙ (АФРИКАНСЬКИЙ та АЗІАТСЬКИЙ)

ДОДАТКОВІ ЗАПИТАННЯ

1. Які є плоди?       (Сухі та соковиті)

2. Як по іншому називають скелет голови? (Череп)

3. Що є наслідком надмірного харчування?(Ожиріння)

4 Хто відноситься до ряду Ластоногих?(Морж, тюлень, котик)

5. Як розмножуються крокодили? (Яйцями)

6. Що вивчає наука мікологія? (Гриби)

7. Чим відчуває павук здобич, що потрапила до сигнальної сітки?        (Сигнальною ниткою)

8. На які класи поділяються тип Риби?(Хрящові та кісткові) .

9. Як у народі називають хвоща польового?(Сосонка)

10. Як називається личинка жаби? (Пуголовок)

11. Чи має павук зуби? (Ні) .

12. Як називається молода риба? (Мальок)

13. Як називається нерухоме з’єднання кісток? (Шви)

14. Які є стебла за твердістю?(Дерев’янисті і трав’янисті або тверді і соковиті)

15. Який ряд риб вважається найціннішим на «чорному ринку»? (Осетрові)

2 тур

Для того щоб визначити порядок відповіді на запитання проведемо гру дишифровщик.

Завдання до де шифрувальника:

Наукова назва цього стану організму – гіпотермія

6-2-7-2-6-8-6-5-6-2-3-2-6-6-0 ПЕРЕОХОЛОДЖЕННЯ

  1. У черепах він складається із карапакса і пластрона. ПАНЦИР

  2. Деякі різновиди цієї злакової тропічної рослини за добу можуть виростати на 70 см. БАМБУК

  3. Завдяки 16 м’язам та відсутності кісток, цей людський орган вважається найрухливішим у організмі людини. ЯЗИК

  4. Цей чеський біолог відкрив закон спадковості, що стало першим кроком в розвитку генетики ГРЕГОР МЕНДЕЛЬ

  5. Назва цієї квітки походить від назви римського короткого меча, яким часто билися на арені гладіатори. ГЛАДІОЛУС

  6. Так називається скам’яніла викопна смола хвойних дерев. ЯНТАР (БУРШТИН)

  7. Так називають кровоносні судини, які несуть збагачену киснем кров від серця до всіх органів і тканин. АРТЕРІЇ

  8. Представників цього царства вивчає наука мікологія. ГРИБИ

  9. Цей материк є батьківщиною картоплі. ПІВДЕННА АМЕРИКА

  10. Тарган без цієї частини тіла може прожити 9 діб. БЕЗ ГОЛОВИ

  11. До цієї родини відносяться найменші птахи на Землі. КОЛІБРІ

  12. Так називається твірна тканина, яка забезпечує ріст у товщину дерев’янистих рослин. КАМБІЙ

  13. Так називаються хімічні препарати, призначені для знищення шкідливих комах. ІНСЕКТИЦИДИ

  14. Цю квітку назвали на честь міфічного персонажу, який закохався у своє відображення у воді. НАРЦИС

  15. Яскравий колір багатого на вітаміни коренеплоду зумовлений пігментом каротином. МОРКВА

  16. Так називається внутрішня світлочутлива оболонка ока, в якій розміщені фоторецептори. СІТКІВКА

  17. Їх вивчає розділ ботаніки під назвою дендрологія. ДЕРЕВА

  18. До цієї родини рослин відносяться картопля, баклажан, помідор і навіть тютюн. ПАСЛЬОНОВІ

  19. Цим словом латинського походження часто називають двоголовий м’яз плеча. БІЦЕПС

  20. Як не дивно, але саме такого кольору шкіра у білого ведмедя. ЧОРНОГО

  21. Очі у цього птаха більші ніж його мозок. СТРАУС

  22. Досліди над цими тваринами прославили російського фізіолога Івана Павлова. СОБАКАМИ

  23. Плоди цього тропічного дерева часто називають алігаторовою грушею. АВОКАДО

  24. Ці одноклітинні гриби широко використовують у харчовій промисловості. ДРІЖДЖІ

ДОДАТКОВІ ЗАПИТАННЯ

1.      Який статус має дерево гінкго дволопатеве?

(Перехідна ланка від хвойних до листяних)

2. Як називається процес відновлення пошкоджених чи втрачених частин тіла? (Регенерація)

3. Що вивчає наука альгологія? (Водорості)

4. Як називаються гриби, що поселяються на борошняних виробах? (Цвілеві)

5. Яку функцію відіграють нуклеїнові кислоти?(Передача спадкової інформації)

6. Як називається акула, що мешкає в Чорному морі? (Катран)

7. Який представник мохоподібних входить до складу торфу: маршанція чи сфагнум? (Сфагнум)

8. Як називаються клітини в кишковопорожнинних, що мають отруйну капсулу? (Жалкі)

9. Яка хвороба виникає при нестачі вітаміну В?(Бері-бері або параліч)

10. Приблизно скільки кісток налічує скелет людини? (220)

11. Які є типи квіток? (Одностатеві та двостатеві)

12. Яка найбільша прісноводна риба? (Сом)

13. Який наслідок СНІДу? (Смерть)

14.    Хто з птахів часто приносить шкоду пасіці?(Синиця)

15.    Яка хвороба виникає при нестачі вітаміну С?(Цинга)

3 тур

Для того щоб визначити порядок відповіді на запитання проведемо гру дишифровщик.

Завдання до де шифрувальника:

Цих домашніх тварин вивчає наука фелінологія.

5-6-7-4-1 КОТІВ

  1. За допомогою чого жаби мають здатність співати? РЕЗОНАТОРИ

  2. Назвіть представників типу Плазуни, що мають здатність змінювати своє забарвлення. ХАМЕЛЕОНИ

  3. Що вивчає наука ліхенологія? ЛИШАЙНИКИ

  4. Як називається одногорбий верблюд? НАР

  5. Як називається приміщення, де тримають змій? СЕРПЕНТАРІЙ

  6. Шкідник рослин родини Пасльонові, завезений з Америки. КОЛОРАДСЬКИЙ ЖУК.

  7. Найбільша брунька у світі? КАПУСТА

  8. Що вивчає наука гельмінтологія? ЧЕРВИ

  9. Давній предок птахів. АРХЕОПТЕРИКС

  10. Як називається двогорбий верблюд? ДРОМЕДАР

  11. Що таке валеологія? НАУКА ПРО ЗДОРОВЯ

  12. Це – найбільший внутрішній орган людини. ПЕЧІНКА

  13. Назва цієї отруйної трав’янистої рослини в перекладі з італійської означає «красива жінка». БЕЛАДОННА

  14. Це дерево родини мальвових дало назву одному із місяців. ЛИПА

  15. Це дерево родини сапіндових є символом другої за велечиною країни світу. КЛЕН

  16. Ці домашні птахи здатні витримувати морози до -110 0С. ГУСИ

  17. Цю квітку у 1703 році Шарль Плюм’є назвав на честь французького ботаніка П’єра Маньоля. МАГНОЛІЯ

  18. Цей яйцекладний австралійський ссавець зовнішнім виглядом схожий на дикобраза. ЄХИДНА

ДОДАТКОВІ ЗАПИТАННЯ

  1. Завдяки цьому квітка рафлезія Арнольді потрапила до книги рекордів Гіннеса. (Найбільші квіти у світі. Діаметер окремих сягає 1 метра)

  2. Ці ссавці часто запилюють баобаби. Наукова назва такого явища – хіроптерофілія. (Кажани)

  3. Скільки років триває вагітність у слонів. (Два)

  4. У народі цю рослину називають румбамбаром. (Ревінь)

  5. Ці прянощі виготовляють із крони дерев цинамон. (Кориця)

  6. Наукова назва цієї поширеної хвороби – риніт. (Нежить)

4 тур — фінал

У даному турі відповідь дає першою та пара, яка першою підніме руку.

1.Що вивчає наука геронтологія? СТАРІСТЬ ЛЮДИНИ

2.Які тварини належать до сумчастих? КЕНГУРУ, ОПОСУМ, КОАЛА

3.Що таке «міцелій»? ГРИБНИЦЯ

4.Що таке «алергія»? СТАН ПІДВИЩЕНОЇ ЧУТЛИВОСТІ ОРГАНІЗМУ

’5. Що таке «рефлекс»? ЦЕ ВІДПОВІДЬ ОРГАНІЗМУ НА ЗОВНІШНІ ЧИ ВНУТРІШНІ ПОДРАЗНЕННЯ З УЧАСТЮ ЦНС

6. Назвати екологічні фактори. БІОТИЧНІ, АБІОТИЧНІ, АНТРОПОГЕННІ

III. Підбиття підсумків гри. Нагородження переможця

  • 13.11.2019
  • Біологія
  • 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас
  • Інтерактивні матеріали
  • 38
  • 0
  • 7
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності соціального педагога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн