Планування пошуково-дослідницької діяльності та основ безпеки в природі для дітей старшого дошкільного віку

Опис документу:
Планувати роботу в садочку потрібно таким чином, щоб діти змогли якомога раніше засвоїти систему знань про об’єкти живої та неживої природи, навчилися встановлювати й розуміти причинно-наслідкові зв’язки у природі, а також оволоділи практичними вміннями і навичками створення сприятливого середовища для існування живих організмів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Планування пошуково - дослідницької діяльності

та основ безпеки в природі для дітей старшого дошкільного віку.

Тема

Завдання

Спільна діяльність

Розвиваюче середовище для самостійної діяльності

В Е Р Е С Е Н Ь

«Пісок» - об'єкт неживої природи.

 

 

 

 

«Пустеля».

 

 

 

 

 

 

 

«Стихійні лиха».

Закріплювати властивості піску: сипучість, рихлість, здатність пропускати воду, складається з дрібних піщинок.

 

 

Знайомити дітей з мешканцями пустелі.

 

 

 

 

 

 

Дати уявлення про стихійні лиха, пов'язаних з природними явищами (зсуви, обвали), про їх небезпеки для людей.

-визначення властивостей піску в ході дослідів, спостережень;

-порівняння піску з річковими каменями;

-розмова на тему: «Кому потрібен пісок для життя?»

 

-створення макету пустелі.

 

 

 

 

 

 

Взаємодія з батьками

-виставка поробок з піску;

-виставка малюнків «Тваринний світ пустель»;

-участь у створенні макета.

-будівельні ігри з піском;

-с/р гра «Магазин», «Кулінарія»;

-конкурс на кращу споруду з піску;

-розглядання піску під лупою, мікроскопом;

-малювання на піску; картини з піску.

 

-розглядання книжок з зображенням мешканців пустель;

-енциклопедії. Ілюстрації, картини із зображенням пустель;

-д/і «Тваринний світ пустель»;

-розглядання пустель на глобусі, географічній карті.

 

-розглядання ілюстрацій по темі.

Ж О В Т Е Н Ь

«Підземна комора».

 

 

 

 

 

«Що таке гори».

 

 

 

 

«Багатства Карпатських гір».

 

 

 

 

Порівняння - піску, глини, каміння.

 

 

 

 

Познайомити з корисними копалинами та їх роллю в житті людини

 

 

 

 

 

Познайомити з існуванням особливих ландшафтів - гір, показати, що вони складаються з каменів; з деякими мешканцями гір.

Формувати уявлення про те, що Уральські гори багаті корисними копалинами. Уточнити розташування Уральських гір на карті.

Уточнити уявлення дітей про властивості піску, глини, каміння; вміти обстежити матеріали, називаючи їх властивості та особливості.

 

 

 

 

- розглядання: сіль, торф, щебінь;

- досліди, спостереження на визначення властивостей каменів;

- творимо розповіді і казки про каменях.

- відеофільми про гірських ландшафтах;

- розглядання гірських ландшафтів на карті, глобусі;

- створення макету гори;

-захист проектів дітей:

«Де використовують пісок, глину, камені».

 

 

 

Елементарні досліди по визначенню і спостереження схожості, відмінностей, властивостей речовин.

Взаємодія з батьками

-створення колекцій каменів.

-проекти «Де використовують глина, пісок, каміння»;

-виставка «Живі камені».

- д/гра «Підбери камінчик», «Що для чого?», «Ящик відчуттів», «Оживи камінчик» (розфарбовування каменів фарбами).

-ігри - досліди в лабораторії з камінням

 

 

 

- створення гір з каменів на ділянці дитячого садка;

- гра: «Згадай казку» («Господиня мідної гори», «Срібне копитце», «Чарівник Смарагдового міста», «Три порося»).

 

 

 

 

 

 

 

- ігри - досліди з глиною, піском, камінням;

- розглядання виробів з глини, каміння;

- ліплення з глини.

Л И С Т О П А Д

«Електрика в нашому житті».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«У світі небезпечних предметів»

Дати дітям початкове уявлення про те, що таке енергія, перетворення енергії в світло, тепло, швидкий рух, про значення в житті людини.

 

 

 

 

 

 

Продовжувати ознайомлення дітей з електрикою, електроприладами.

Закріплювати правила обережного поводження з електрикою, застерігати від нещасних випадків у побуті.

 

 

 

 

 

 

 

- досліди:

запропонувати дітям знайти електрика:

повітряна кулька потерти про свої волосся і піднести до стіни і т.д.;

- спостереження, бесіда

«Добре жити без світла», «Світло і темрява»;

- розповідь вихователя про використання електрики в побуті.

 

- сформулювати правила безпечного користування електроприладами.

-створення малюнків, плакатів, відмінних знаків, що попереджають про небезпеку «не Можна брати!», «Обережно користуватися!» для дітей молодших груп.

 

 

Взаємодія з батьками

-пам'ятка «Познайомте дітей з електроприладами та правилами користування ними».

-д/ігри «Які прилади працюють на електриці - порахуй їх!»;

- плакати, ілюстрації із зображенням електроприладів;

-ігри з іграшками на батарейках (батарейки - маленький джерело електрики).

 

 

 

 

 

 

 

-д/ігри «Намалюй відгадку» (запропонувати намалювати відгадки на загадки про електроприладах), «Що є, що було» (пральна машина-корито), «Знайди електроприлади і розкажи чим вони небезпечні»;

-придумування попереджувальних знаків про небезпеку.

Г Р У Д Е Н Ь

Природна стихія - «Вогонь».

 

 

 

 

 

 

« Щоб не було біди».

 

 

«Професія пожежника».

 

 

 

Екскурсія

«Шляхи евакуації в дитячому садку».

 

Дати уявлення про вогні, виявити особливості взаємодії з іншими явищами: водою, піском, повітрям. Розширити уявлення про роль вогню в житті людини.

 

 

Ознайомлювати з правилами пожежної безпеки.

 

 

 

Знайомити з професією пожежника, з рисами його характеру (сміливість, мужність, доброта).

 

Познайомити з шляхами евакуації, пояснити їх значення.

 

-вирішення проблемних ситуацій: «Чому це сталося?» «Бабуся забула вимкнути праску», «Якщо трапилася біда» та ін.

- сформулювати правила поведінки при пожежі.

-ігровий тренінг

« Як подзвонити»

-д/і «Правильно - неправильно»

(обговорення різних ситуацій).

 

 

-читання С. Маршак

« Розповідь про невідомого героя», Толстой Л.

«Пожежні собаки»;

 

-практикум «Евакуація з дитячого садка».

 

Взаємодія з батьками

-пам'ятка «Пожежна безпека»;

-конкурс плакатів «Щоб не було біди»;

-конкурс спільних малюнків «Не грайся з вогнем»;

папка-пересувка «Телефон пожежної охорони-101».

-д/і «Вогонь - друг чи ворог».

 

-розглядання плаката «Чому буває пожежа».

 

-д/і « Легко займисті предмети»

 

-драматизація казки «Кицькін дім»

 

-конкурс малюнків

«Щоб не було біди»

 

-д/г «Що необхідно для гасіння пожежі»

 

-с/р гра «Пожежна команда»

 

 

 

 

-гра «Вибери правильний шлях».

С І Ч Е Н Ь

«Природна стихія - «Вода».

 

 

 

 

 

 

 

 

«Вода і здоров'я людини».

 

 

Бесіда «Будь уважний і обережний».

 

 

 

 

 

«Річки, моря, океани».

Дати основи знань про природної стихії - вода. Закріплювати властивості води;

Розширювати уявлення про роль води в навколишній світ, про форми її прояву в природі (джерело, струмок, річка, море, дощ, сніг);

 

Дати уявлення про те, де використовується вода;

-виховувати дбайливе ставлення до води.

 

 

Познайомити із зимовими явищами: ожеледь, схід снігу з дахів будинків; закріпити правила безпечної поведінки взимку на вулиці.

 

 

Дати уявлення про відміну річки від моря і океану. Знайомити з рослинним і тваринним світом морів, океанів, річок.

- експерементування з водою, льодом, снігом - на визначення і спостереження за властивостями.

 

-д/г «Де можна зустріти воду», «Хто більше назве, де можна використовувати воду»

 

-бесіда «Обережно, бурульки!»;

-досвід: катання машин по килиму (асфальт) і за ліноліуму (ожеледиця);

-вимірювання та порівняння.

-бесіди з дітьми на тему: «Відпочиваємо біля річки»

-Сформулювати з дітьми правила поведінки на водоймах в різний час року.

 

Взаємодія з батьками

-пам'ятка «Обережно, ожеледиця»;

-конкурс «Забавні крижинки»;

-конкурс «Зимових споруд»;

-виставка малюнків «Мешканці морів і океанів».

- Катання з гірки по крижаних доріжках;

- споруди зі снігу;

-кольорові крижинки;

-д/г «Хто живе у воді», «Кому потрібна вода.

 

 

 

 

 

 

-д/і «Добре-погано» (закріпити правила поведінки на вулиці взимку).

 

 

 

 

 

- розглядання карти і глобуси;

- розглядання енциклопедій «Мешканці морів і океанів».

Л Ю Т И Й

Природна стихія - «Повітря».

 

 

 

 

 

 

«Зимові явища природи».

 

 

 

 

 

 

«Як не захворіти взимку».

Дати уявлення про атмосферу Землі, як про повітряному просторі, про роль повітря в навколишньому світі. Визначити властивості повітря з допомогою дослідів, експериментів.

 

 

Дати уявлення про природному явищі - вітер.

Знайомити дітей з буревієм, хуртовиною, заметіллю, з правилами поведінки під час хуртовини.

 

 

 

 

Формувати уявлення про те, чим небезпечний холод і переохолодження організму.

-досліди, експерименти (визначення властивостей повітря);

- цикли спостережень: «Як виявити повітря в приміщенні», «Повітря є у всіх предметах, повітря пружний», «Чим пахне повітря», «Повітря потрібне для життя».

 

-моделювати з дітьми різний вітер: легкий, ніжний, буйний;

-вечір загадок про зимові явища природи;

-бесіда «Бережись мороза»;

-приказки та прислів'я:

«Мороз не великий, а стояти не велить», «зимовий холод кожен молод» та ін.

 

Взаємодія з батьками

-радимо прочитати дітям вірші, загадки, казки про зиму, зимові явища («Морозко», «Пані Метелиця», «Мороз Іванович») і т.д.

-рекомендації батькам по загартовуванню.

-конкурс зимових малюнків;

-відвідування аптеки, спостереження за роботою продавця, покупця.

- ігри з повітряними кулями, віялом;

- ігри: «Дуємо - граємо» (пушинки, легка пір'їнка, мильні бульбашки);

- ігри з паперовими парашутами.

 

-д/г «Хто більше підбере визначень до речі вітер»

Спостереження, ілюстрації, фотографії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-с/р гра «На прийомі у лікаря», «Аптека».

Б Е Р Е З Е Н Ь

«Повітря».

«Хто як літає по повітрю».

«Чому можливе життя на землі?».

 

 

 

 

 

«Яким повітрям корисно дихати?».

 

 

 

Уточнити уявлення дітей про повітрі.

Закріпити знання дітей про птахів, показати їх пристосованість до польоту по повітрю.

Розширити уявлення дітей про значення повітря, води, сонця, землі у природі: у взаємозв'язку вони створюють умови для життя людини, тварин і рослин.

 

Розширити уявлення про життєво важливої потреби людини дихати чистим повітрям. Про умови, що впливають на його чистоту.

-цикл спостережень: «чи Є повітря в воді», «Повітря потрібен риб в акваріумі»;

-проведення дослідів;

-бесіда «Що потрібно людині для життя?»;

-читання книги М.О. Рижової

«Повітря-неведимка».

 

 

 

 

 

 

 

 

Взаємодія з батьками

-конкурс плакатів «Як зберегти чисте повітря»;

-проведення дослідів.

-ігри з паперовими голубами, літачками, вітрячками;

-обладнання і матеріал для проведення дослідів;

-картотека дослідів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-д/г «Який буває повітря».

К В І Т Е Н Ь

«Сонце, Земля та інші планети».

 

 

 

 

 

 

 

 

Свято «День космонавтики».

 

«Земля - жива планета» (22 квітня - День Землі).

Дати дітям початкове елементарне уявлення про будову сонячної системи. Сонце - це зірка: величезний гарячий куля. Навколо сонця обертаються планети - кожна планета обертається навколо сонця по своїй орбіті. Орбіта - це шлях планети навколо сонця.

Пояснити дітям, що таке космос, космічний простір, пояснити дітям значення космічних досліджень.

Уточнити з дітьми уявлення про життя на Землі: загальних умовах, які є для рослин, тварин, людей (повітря, вода, їжа, температура).

 

- розглядання карти сонячної системи;

- глобус, лампа - сонце, зміна дня і ночі;

- вечір загадок про космос;

- спостереження за сонцем, світло і тінь, сонячні зайчики.

 

 

 

 

читання Ст. Бороздін «Перший в космосі»;

Н.Носов

«Незнайко на місяці»,

А. Леонов

«Кроки над планетою»;

- розглядання глобуса;

- придумування оповідань «Наш дім - Земля».

Взаємодія з батьками

-виставка поробок з різного матеріалу: «Космічні жителі»;

- конкурс малюнків «Наша планета»;

-конкурс плакатів «Збережемо нашу планету»;

-радимо прочитати дітям Н.Носов «Незнайко на Місяці»,

К.Булычев «Таємниця третьої планети»;

-Пам'ятка «Чим небезпечне сонце».

 

- п/і «Сонце і планети»;

- ліплення «Космічні жителі»;

-конструювання з непридатного матеріалу «Наш космічний корабель»;

- розглядання альбому про Ю.Гагаріна, про космонавтів.

 

 

 

 

 

- с/р гра «Ми космонавти»;

- з/та «Будуємо ракету»;

-будівельна гра «Космодром».

-добірка книг про космос.

 

-малюнки на тему «Що б я хотів бачити на Землі».

Т Р А В Е Н Ь

«Місто моє-Київ».

 

 

 

 

«Правила дорожні знаємо, дотримуємося!».

 

 

 

 

 

«Річка Дніпро»

 

«Поведінка на воді».

Уточнити знання дітей про рідне місто.

 

 

 

 

Закріпити знання дітей про правила поведінки на вулиці.

 

 

 

 

 

 

Поглибити уявлення про Днепр, про її протяжності, про річках, що впадають в Дніпро.

 

 

 

Закріпити елементарні правила поведінки на воді.

-розглядання альбомів, листівок, книг.

-розповіді дітей про знайомих місцях міста;

-конструювання «Вулиці міста».

-бесіди «Вулиця міста», «Небезпечні ділянки на пішохідній частині вулиці», «Навіщо потрібні дорожні знаки»;

-макет «Увага, перехрестя!»;

-проблемні ситуації « Якщо ти гуляєш один». 

 

 

 

-бесіди «Ігри на воді», «Не стрибай у воду в незнайомих місцях»;

-розмови з дітьми: «Чим небезпечний водойма навесні?»,

«Чому не можна купатися в грозу?», «Чи можна купатися при високих хвилях?», «Який лід можна вважати безпечним?».

 

-альбоми, книги, листівки про Київ;

- розглядання фотографій дітей на тему «Це цікаво», «Діти в місті»;

-д/і «Дорожні знаки», «Транспорт», «Світлофор»;

-КВК «Школа пішохідних наук».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-розглядання річки на карті,

-с/р гра «Подорож по Дніпру»

-розглядання листівок з видами Дніпра.

-малювання «Подорож крапельки води».

 

 

 

Взаємодія з батьками

-папка-пересувка «Безпека на дорогах»;

-конкурс малюнків «Будь уважний на дорозі»;

-КВК «Грамотний пішохід»;

-Пам'ятка «Безпека на воді»;

-прогулянка на набережну Дніпра, спостереження за водним транспортом.

Ч Е Р В Е Н Ь

«Тінь».

 

 

 

 

«Явища природи: веселка, блискавка, гроза».

 

Дати уявлення про тіні, як місці, куди не потрапляє світлові промені.

 

 

Дати уявлення про процес утворення веселки, блискавки. Ознайомити з правилами поведінки під час грози.

 

 

 

 

 

-бесіда «Обережно, гроза!»;

-загадки, прислів'я та прикмети:

«Гроза не розбирає, у чий будинок вдаряє», «Та не страшна гроза, яка пройшла», «Веселка варто довго після дощу - до негоди», «Веселка з'явилася на небі ввечері - до хорошої погоди».

 

Взаємодія з батьками

-рекомендації для батьків:

«Правила поведінки під час грози»;

-повторення прислів'їв і приказок;

-читання книг, розглядання ілюстрацій.

-гри «Наступи на тінь», «Вгадай, чия тінь»,

«Втечи від тіні»;

-показ тіньового театру;

-вимірювання тіні дорослого і дитини.

 

Л И П Е Н Ь

«Карпати - край лісів».

«Ліс в житті людини».

 

 

 

 

 

 

 

 

«Що треба пам'ятати, коли гуляєш в лісі».

 

«Отруйні рослини».

 

 

 

Дати знання, що Карпати - лісовий край.

Уточнити уявлення про деяких представників рослинного і тваринного світу.

Узагальнити знання про значення лісу в природі та житті людини.

Викликати бажання дітей дізнатися більше про природу рідного краю.

 

Сформувати правила поведінки в лісі.

 

Дати дітям поняття про отруйні рослини.

 

-малювання: «Ліси Карпат»;

-читання книг, розглядання ілюстрацій про тварин, природу;

-виставка «Зелена аптека».

 

-проблемна ситуації «Якщо ти заблукав у лісі».

 

 

 

 

 

 

 

 

Взаємодія з батьками

-пам'ятка «Отруйні рослини»

-пам'ятка «Лікарські рослини нашого краю»;

-оформлення гербарію «Рослини нашого краю»;

-збір природного матеріалу.

-розглядання ілюстрацій з теми;

-книги про природу Карпат;

-картини з життя диких тварин;

репродукції картин художників, зображуючих ліс в різні пори року;

-виставка малюнків «Дари лісу»;

-плакат «Лікарські рослини», «Отруйні рослини»;

ид.гра «Назви дерево в лісі».

С Е Р П Е Н Ь

«Їстівні та неїстівні гриби».

«Не збирати незнайомі гриби».

 

 

 

 

«Комахи».

 

 

 

 

«Як вижити на безлюдному острові».

Вчити розрізняти і називати деякі їстівні і неїстівні гриби.

Дати дітям поняття про те, що не можна збирати незнайомі гриби - вони можуть виявитися небезпечними для людини.

 

Формувати уявлення про різних комах, про правила поведінки при зустрічі з ними.

 

Закріпити уявлення про різних потребах людини і способи безпечного їх задоволення.

читання казки

Ст. Даля «Війна грибів з ягодами».

-вірші, загадки про гриби.

 

 

 

 

 

 

-загадки про комах;

-спостереження за комахами;

 

 

 

 

Взаємодія з батьками

-пам'ятка «Обережно, кліщі!»;

- картотека загадок для батьків «Знайомимо дітей з комахами»;

-виготовлення виробів з природного матеріалу.

-альбом «Гриби»;

-д/і «Збери гриби в кошик», «Їстівні та неїстівні гриби»;

-картотека віршів, загадок;

-макет «Гриби в лісі».

 

 

 

 

 

-картини із зображенням комах;

-д/і «Відгадай, яке це комаха», «Збери картинку»;

-енциклопедії «Комахи».

Література:

1. Програма виховання і навчання в дитячому саду «Від народження до школи», під ред. Н.Є. Веракся, Т.С. Комарової, М.А. Васильєвої. - М.: Мозаїка - Синтез, 2010.;

2. Федотова А.М. Пермський край - мій рідний край. - Перм: Книжковий світ, 2000;

3. Рижова Н.А Наш дім - природа. Повітря - невидимка. - М.: Лінка - Прес, 1998;

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності практичного психолога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн