План роботи "Система роботи щодо ознайомлення дітей дошкільного віку з народною іграшкою"

Опис документу:
План призначений для вихователів дошкільних установ з ознайомлення з народною іграшкою від молодшого до старшого віку (поквартально). Наводиться приклад планування ознайомлення з народними іграшками: свищиком, сопілкою, лялькою- мотанкою ін., як на заняттях так і в інших видах діяльності.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Система роботи щодо ознайомлення дітей дошкільного віку з народною іграшкою

Вид діяльності

Форми роботи

Виховні завдання

Показники результативності

1 квартал

Молодша група

Ознайомлення дітей із українськими вжитковими предметами, народною іграшкою

Знайомство з куточком народознавства

(груповим)

Дати дітям елементарні поняття про культуру, звичаї, традиції, побут українського в минулому.

Цікавляться, з інтересом розглядають предмети українського побуту, народні іграшки.

Знайомство із народною іграшкою – глиняним свищиком

Навколишній світ

Ознайомити дітей з українською глиняною іграшкою

Обережне поводження з іграшками під час розгляду

«Іграшку – свищик намалюю братику подарую».

Малювання на готових паперових формах візерунків Косівської іграшки

Навчити прикрашати форму іграшки візерунком. Через розгляд іграшок та малюнок показати красу народної глиняної іграшки

Охоче виявляють бажання до практичної діяльності

Середня група

Розгляд та знайомство із предметами домашнього вжитку, виробами народних іграшок

(дерев’яними, глиняними, солом’яним , ляльками – мотанками, ін..)

Екскурсія – огляд (оновленого) народного куточка (у групі)

Продовжувати знайомити з дітей з побутом, оберегами українського народу у давні часи

Розглядають із зацікавленням з вироби народних умільців

«Народну іграшку візьму – всіх у гості запрошу»

Інтегроване заняття (розвиток мовлення, довкілля,(на

родознавсто) малювання)

Підводити малят до розуміння того, яке надзвичайне значення мала народна іграшка в прадавніх людей. Учити малювати за мотивами народних іграшок ; виконувати візерунки на прямокутнику , квадраті, крузі, різних плоских паперових формах, що імітують предмети побуту. Формувати вміння правильно розміщувати елементи

Використовують елементи візерунка: лінії, мазки, крапки, кружечки, кільця розміщують їх по всій площ , по краях, у середині.

Розглядання альбому, ілюстрацій «Старовинна народна іграшка»

Навколишній світ

Розвиток відчуття кольору, форми, гармонії народної іграшки

Сприймають позитивно – емоційно народну іграшку.

Старша група

Розгляд виробів народних умільців (предмети побуту домашнього вжитку). Ознайомлення з побутом населення рідного міста в минулому, культурою, ремеслом

Екскурсія до краєзнавчого музею

Розширювати знання дітей, пов’язані з побутом, культурою, ремеслами українців в минулому (зокрема і місцевих).

Пояснити, що українська народна іграшка – невід’ємна складова побуту народу

Захоплюються виробами народних майстрів, охоче розповідають іншим здобуті знанням.

«Іграшки нашого краю»

Заняття з народознавства, розвитку мовлення та малювання

Визначення ролі народних іграшок у житті людей у давнину. Поглиблювати знання малят із розписування за українськими мотивами. Учити симетрично розташовувати рослинні елементи візерунків на різних ( смуга, квадрат, багатокутник, розет, круг), на плоских силуетах виробів декоративно – прикладного мистецтва.

Вміло розташовують візерунки по краях форми, у кутах , середині, підкреслюючи форму паперу; добирають кольори, характерні для певного виду українського мистецтва. Постійно використовують народні іграшки для творчих ігор

«Їду, їду – на ярмарок приїду»» (приймають участь вихованці групи та їхні батьки)

Свято - забава

Розвивати пізнавальний інтерес до народних звичаїв, традицій. Виховувати почуття гордості за талановитих майстрів, повагу до людей праці.

Зацікавлено виявляють бажання приєднатися до підготовки свята. Активно приймають у цьому участь

«Свищик глиняний у мене – гарний настрій у тебе»

Комплексне заняття з ліплення та розвитку мовлення

Продовжувати ознайомлювати з різновидом народної іграшки. Учити ліпити з натури, правильно передавати форму і пропорції народної іграшки

Володіють технікою розпису (декоративно-прикладного оздоблення іграшки). Виявляють бажання займатися цією роботою у вільний час.

«Світ іграшок»

(руками дітей – із глини)

Самостійна художня діяльність – робота з глиною

Сприяти набуттю навичок практичної діяльності (ліплення). Виховувати позитивне ставлення до наслідків своєї діяльності.

Проявляють задоволення від виконаної роботи

2 квартал

Молодша група

« Буду, буду - в майстра помічником»

Художня література, аплікація

Ознайомлювати дітей із дерев’яними та глиняними іграшками (косовською, яворівською)

Підбирають елементи та симетрично розміщують їх.

Пташка -свищик

Ліплення

Учити передавати виразні особливості пташки, декоративно оздоблювати її візерунком

Проявляють задоволення від виконуваної роботи

Розгляд ілюстрацій, демонстраційного матеріалу «Українська народна іграшка»

Навколишній світ, малювання

Учити передавати виразні особливості пташки, декоративно оздоблювати її візерунком

Вміють ритмічно наносити візерунок. Дружньо взаємодіють з однолітками

Середня група

« Бабусину скриньку відкрию – іграшку дістану»

Заняття з народознав

ства

Знайомство малюків з українськими народними іграшками та матеріалами, з яких вони виготовлені.

Показати красу та неповторність іграшки. Розширювати сферу пізнання світу і свого народу. Виховувати дбайливе ставлення до іграшки.

Цікавляться народним мистецтвом. Розвивають навички традиційної, національної, господарської, побутової культури у творчих іграх.

Гривастий коник - свищик

Ліплення

Збагачувати знання дітей про різні види народної іграшки України - косовську, яворівську, опішнянську. Учити ліпити за уявленням складні за будовою предмети

Емоційно сприймають народну іграшку

Іграшкова лялька (з паперу)

Самостійна художня діяльність

Опановувати навички обривання за готовим контуром

Доброзичливо оцінюють роботу товаришів, прагнуть їм допомогти

«Грай, не замовкай, моя сопілочко»

Ігри – забави з народною іграшкою - сопілкою

Сприяти розвитку творчих ігор (групових, колективних) з використанням музичних народних інструментів : дудочок, сопілки, глиняні свищики.

Допитливо та бережливо ставляться до народних музичних іграшок. Отримують позитивні емоції, задоволення від гри на інструментах.

«Гарний сарафанчик викладаю»

Аплікація

Обривати і нарізати геометричні елементи та форми орнаменту Яворівської іграшки

Проявляють творчість під час складання візерунка, поєднання кольорів

Старша група

Виготовлення прикрас із природнього матеріалу

Художня праця

Збагачувати знання дітей про іграшки з природнього матеріалу (іграшки з соломи, трави, кукурудзи). Учити дітей самостійно та послідовно виготовляти іграшку.

Виготовлену іграшку використовують у повсякденному житті, обігрують її.

«Народна лялька – мотанка – наш оберіг»

Розвиток творчої гри «Сім’я»

Познайомити малят з історією виникнення і розвитку української народної іграшки – ганчірною лялькою як об’єктом культової, художньо – творчої та наукової діяльності людини

Обережно розглядають народні іграшки. Зацікавлено слухають розповідь.

Ознайомлення зі способом виготовлення ляльки - мотанки

Самостійна – художня діяльність

Розвивати бажання спільно з дорослими виготовляти найпростішу ляльку – мотанку (з ниток, тканини)

Виявляють інтерес та повагу до народної іграшки, як оберега

«Навчіть мене, бабусю, як виготовити іграшку»

Посиденьки у бабусі

Пізнати твори українського декоративно –ужиткового мистецтва: дерев’яні, глиняні іграшки, розмальований посуд (виготовлення іграшки при наявності майстрів)

Проявляють бажання спільно з дорослими розглядати та обстежувати дерев’яні та глиняні іграшки

«Хто найкращий майстер на землі?»

Читання та обговорення легенди

Поглиблювати знання дітей про працю майстрів- ремісників. Поглибити знання малюків про матеріали, з яких виготовляють народні іграшки (вироби)

Виявляють інтерес та повагу до народних традицій і праці майстрів - ремісників

«Іграшку народну я візьму у свою гру»

Розваги

Закріплювати знання дітей про народну іграшку. Продовжувати вчити виготовляти народну іграшку та обігрувати її у ігровій діяльності.

З любов’ю та повагою ставляться до народної іграшки під час ігор.

Третій квартал

Молодша група

«Мамі свищик розфарбую»

Малювання

Познайомити дітей з декоративними візерунками українського народно – прикладного мистецтва та вжитковими виробами. Навчати ритмічно прикрашати лініями, крапками, мазками, кругами плоскі силуети з паперу, предмети побуту; розуміти призначення творів мистецтва та знати їх творців

Розпізнають твори народних умільців (декоративно- ужиткове мистецтво : дерев’яні та глиняні іграшки, розмальований посуд)

«Ляльок на концерт запрошуєм!» Гра на іграшці – свищику, сопілці

Самостійна художня діяльність

Використання музичних народних інструментів : скрипки, дудочки, сопілки, бубенців. Іграшки – пищики, глиняні свищики у вигляді пташечок, коників, баранців для задоволення їхньої соціальної активності

Розуміють призначення творів мистецтва, знають які люди їх створили.

« Звесели мене, сопілочко!»

Гра - забава

Використовувати нові предмети та іграшки (казкових звірів, віночки, стрічечки, хусточки; шумові іграшки. Навчати діставати насолоду від музичного звучання іграшкових інструментів (сопілка, свисток). Стимулювати дітей до активної діяльності та комунікації з народними іграшками

Для розвитку пізнавальних інтересів , відчуття краси, кольору, художнього смаку й бажання до активних дій з ними, використовують народні іграшки

Середня група

«

Звідки ти прийшла до нас, іграшка -лялечка?»

Підготовка до родинного свята

Знайомство з народними іграшками своєї місцевості, іграшками з природнього матеріалу. Виховувати любов до всього, що народжене на рідній землі. Розвивати патріотичні почуття.

Зацікавлено слухають про життя і побут предків. Мають бажання говорити про давні речі (іграшки)

Зустріч з народними умільцями.

«Майстре, поруч ти сідай – про своє ремесло нам розповідай»

Навколишній світ. Презентація

Під час розгляду народних іграшок, розвивати уявлення та уміння розрізняти кольори й бачення народних іграшок, їх використання. (безпосередню красу.) Знайомсто з народними умільцями, нашої місцини. Виховувати повагу до людей праці, бережливе ставлення до виробів народних умільців

Уважно слухають на занятті, вміло використовують здобуті знання у повсякденному житті, іграх

«

Чия найкраща іграшка»

Конкурс - розвага

Виготовляти за бажанням народну іграшку з глини, ганчірки, паперу

Виконують трудові дії; точно, упевнено поводяться; отримують задоволення від виконаної роботи

Старша група

«Батьки, природа і я – найкращі майстрі»

Екскурсія на луки, поле

Знайомство з різним природнім матеріалом. Навчати за допомогою дорослих виготовляти іграшки з природнього матеріалу (гарбуза, кукурудзи, огірка. Різних квітів. Каштанів, жолудів)

Народні іграшки використовують у самостійній ігровій діяльності, обігрують їх

« Писанку в руках тримаю!»

Заняття з розвитку мовлення та художньої праці (майстер – клас з виготовлення писанок)

Формувати уявлення про історичний процес виготовлення писанок, про символічне зображення елементів їх оздоблення. Навчати вміння добирати елементи та самостійно їх розміщувати

Демонструють творчі здібності, виявляють повагу до народних традицій, історії.

Вміло граються писанками.

Настільний театр (виготовлений власноруч)

Самостійна художня діяльність

Розвивати дитячу активність і творчість в ігровій діяльності із знайомими іграшками. Вшанування майстрів іграшки

Виготовляють народну іграшку в повсякденному житті та бавляться нею

«Лялька – мотанка - ниточкою змотана»

Самостійна художня діяльність (робота з нитками та тканиною)

Дати поняття про ляльку – мотанку , спосіб її виготовлення. Продовжувати закріплювати знання малят про народну іграшку. Вчити самостійно виготовляти народну іграшку та обігрувати її в іграх. Виховувати інтерес та повагу до народної іграшки

Виявляють зацікавленість, бажання навчитися виготовляти ляльку – мотанку.

Виставка -продаж народних іграшок.

Свято

Продовжувати навчати виготовляти народну іграшку. Виставка - продаж народної іграшки, виготовленої спільно з батьками

Піднесений настрій, гордість за свій виріб .

« Коника гривастого я віднайду і з трави сплету». (Виготовлення трав’яної іграшки - коника.)

Екскурсія на луки, поле, гай, на водоймище. Заняття з художньої праці, робота з травою та соломою

Знайомство з різними видами трави, з іграшкою виготовленою з гілок липи (сопілка, свищик) та з дерева (візочок, писанка). Учити виготовляти трав’яну ляльку.

Виявляють готовність до самостійної художньої діяльності, емоційного сприйняття творів декоративного мистецтва

«Що ми знаємо про народну іграшку? Чого навчила мене народна іграшка?»

Конкурс - вікторина

Закріплення знань про рідний край, його традиції, звичаї; уявлення про народні символи -обереги, про значення народних іграшок в житті людини

Демонструють поглиблені знання про народні іграшки, використання їх бажання у повсякденних іграх

ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДІТЕЙ

ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ


З НАРОДНОЮ ІГРАШКОЮ

СИСТЕМА РОБОТИ

(Виступ.)

Піготувала : вихователь

ДНЗ №3 «Сонечко»

Шульган Тамара Степаніва

м. Костопіль . 2015

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Формування навчальної мотивації в учнів. Теорія і практика»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.