і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • план-конспект уроку з української мови у 5 класі на тему: "Діалог. Розділові знаки в діалозі"

план-конспект уроку з української мови у 5 класі на тему: "Діалог. Розділові знаки в діалозі"

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

План-конспект уроку з української мови

у 5 класі

Тема: Діалог. Розділові знаки в діалозі.

Мета: ознайомити п’ятикласників з особливостями побудови діалогу, його компонентами, інтонацією в ньому, навчити учнів розрізняти побутові, ділові, художні і навчальні діалоги; розвивати пунктуаційні вміння ставити й обґрунтовувати розділові знаки при діалозі; розвивати творчі вміння редагувати зв’язне висловлювання, що містить діалог; удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння усно висловлювати власну думку щодо змісту висловлювання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти усвідомленню повчального впливу народних казок; осмислювати велику цінність людського спілкування.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (розвитку

мовленнєвої компетенції)

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія і фразеологія, стилістика.

Міжпредметні зв’язки: мова персонажа в діалозі (література)

Обладнання уроку: Інтерактивна дошка

Хід уроку:

І. Організаційний момент. Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці

Добрий день, діти!

Станемо рівненько,

Усміхнемось веселенько.

Ще один важливий крок

Зробимо за цей урок.

Глибше вивчимо ми мову

Солов’їну і чудову.

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

Зверніть, будь ласка, увагу на смайли, які розташовані на дошці. Підніміть, будь ласка, руки ті в кого веселий настрій, як на першому малюнку, а тепер ті в кого – сумний, як на другому. Впевнена, що в кінці уроку у всіх буде веселий та піднесений настрій.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • Самостійна робота учня біля дошки.

IІІ. Мотивація навчальної діяльності

На екрані епіграф уроку:

  • «Заговори, щоб я тебе побачив»

Сократ

Питання до дітей («Мікрофон»):

  • Поясніть, як можна «побачити» людину за її розмовою?

  • Чи вважаєте ви, що треба вчитися спілкуванню? Чи це уміння приходить само?

  • Виходячи із теми уроку і наших коментарів щодо мудрих висловлювань з приводу спілкування, спробуйте сформулювати мету нашої навчальної діяльності на уроці.

(Діти формулюють, учитель коректує)

Вчитель: отже, мета нашого уроку: узагальнити та систематизувати знання про пряму мову і діалог, вдосконалити вміння інтонувати речення з прямою мовою, будувати діалог та розставляти розділові знаки при них; розвивати творчі здібності; прищеплювати любов до усної народної творчості.

IV. Актуалізація опорних знань

  1. Скласти асоціативний кущ до теми «Діалог».

  • Робота з підручником

  • Ознайомлення з теоретичним матеріалом. Усне виконання вправи 202. (Назвати звертання, які використав автор в цьому діалозі)

Робота з теоретичним матеріалом (його колективне опрацювання із відповідним коментарем учителя)

Спілкування людей може відбуватися у формі монологу (говорить тільки один, а інший слухає) і діалогу (мовець і слухач міняються ролями). Монолог — це висловлювання однієї особи, розраховане на слухача.

Діалог — це розмова, яка відбувається між двома особами, кожна з яких виступає і мовцем, і слухачем.

Залежно від стилю мовлення діалоги бувають побутові, ділові, художні і навчальні. Побутовий діалог використовується у повсякденному спілкуванні у невимушеній обстановці. Діловий діалог (ділова розмова) застосовується в офіційно-діловому стилі. Навчальний діалог визначається як форма спілкування між учителем і учнем або між учнями. Невід’ємними компонентами діалогу є міміка і жести. Висловлювання кожного мовця називається реплікою. Репліки співрозмовників, чергуючись, висвітлюють певну тему. Вони можуть містити повідомлення, запитання, спонукання до повідомлення чи відповіді на поставлене запитання.

Кожна репліка пишеться з нового рядка. Перед репліками ставиться тире. Якщо висловлювання супроводжується словами автора, то ставляться ті самі розділові знаки, що й при прямій мові, але без лапок.

  • Робота з підручником

  • Ознайомлення з теоретичним матеріалом. Рубрика «Запамятайте» на с. 93.

• Творче спостереження над мовним матеріалом

Прочитайте діалоги, правильно інтонуючи.

              1. Настирливий.

– Ти спиш, Семене, при вікні?

– Ні.

– То, може, плачеш в тишині?

– Ні.

– Одержав вісті ти сумні?

– Ні.

– А двійок не було в ці дні?

– Ні.

– То просто думаєш, дивак?

– Так.

– Про що ти думаєш, Семене?

– Щоб відчепився ти від мене!

Г.Бойко.

              1. — Учора приїхав з Києва. Був у музеї книги й книгодрукування.

— Цей музей книги й книгодрукування знаходиться на території Лаври?

— Так! Цей музей книги й книгодрукування знаходиться на території Лаври. А ти звідки знаєш?

— О-о! Лавра — то моє улюблене місце! Та й взагалі Київ, стародавній Київ — Печерськ, Поділ, Андріївський узвіз…

— А які рукописи й стародруки в цьому музеї книги й книгодрукування! З мініатюрами, гравюрами!

— Так, наші пращури вклали в ці рукописи й стародруки свою душу!

              1. Дивиться маленьке звірятко на величезного звіра — на теля, саме примружилося і сидить собі тихо-тихо.

— Хто ти такий? — питає телятко.

— Я стара кролиця,— відповідає маленьке звірятко.

— Невже ти — стара кролиця? — дивується телятко. — Значить, у тебе й дітки є?

— Є в мене маленькі дітки — кроленята. А ти хто такий?

— Я — маленьке телятко,— відповідає телятко. — Я тільки що народилось.

— Невже ти тільки що народилось? — дивується стара кролиця. — Дивно: ще маленьке, а вже таке велике…

              1. – Сергію, знайди, будь ласка, дієслово у реченні “Хлопчик відпочиває”.

– Тут немає дієслова.

– Чому?

– Дієслово відповідає на питання “що робити”, а хлопчик нічого не робить.

              1. – Сергійку, що таке пряма мова?

– Це коли людина про щось говорить прямо й відверто.

– Наприклад?

– Я на сьогодні не вивчив правила про пряму мову.

              1. НЕ ВПУСТИ РАКА З РОТА

Летіла ворона понад морем, дивиться — лізе рак. Вона хап його та й понесла через лиман у ліс, щоб гарненько поснідати. Бачить рак, що приходиться пропадати, та й каже вороні:

— Ей, вороно, вороно, знав я твого батька і твою матір: славні люди були!

— Угу! — каже ворона, не роззявляючи рота.

— І братів, і сестер твоїх знав,— каже рак,— що за добрі люди були!

— Угу! — гугнить ворона, а рака кріпенько держить.

— Та все хоч і гарні люди,— каже рак,— а тобі не рівня. Мені здається, що й на світі нема розумнішої над тебе!

— Еге! — крикнула ворона на весь рот і впустила рака в море. От тим-то, як кого одурять хвалою або улесливою річчю, то люди кажуть:

— Упустив рака з рота.

А як кого остерігають, то кажуть:

— Гляди, не впусти рака з рота.

  • Чому перший діалог немає продовження?

  • Яка різниця між цими діалогами?

У формі інтерактивної вправи «Мозковий штурм» з’ясовуємо основні правила ведення діалогу:

  • Бути завжди ввічливими, привітними, доброзичливими у спілкуванні.

  • Не перебивати співрозмовника.

  • Говорити чітко, конкретно, грамотно.

  • Слухати зацікавлено.

  • Не завдавати людям прикрощів словом.

  • Чемно пояснити причину прохання чи відмови.

  • Стежити за культурою мовлення.

Учитель: Чи є актуальним питання культури спілкування для вашого класу? Тож будемо вчитися культури спілкування.

Фізкультпауза.

V. Виконання системи творчих вправ:

Передача В гостях у казки

Вчитель: Ми вивчали з вами народні казки і читали багато казок про тварин. Послухайте монолог головної героїні казок і відгадайте, хто це.

Я руда, низького зросту

Хитра я і довгохвоста,

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м'ясо

Вовку-брате я сестричка.

А зовуть мене…

Яка це казка? Хто є учасниками діалогу?

* * * * * *

– Що ви собі думаєте! – похвалявся він перед своїми товаришами. – Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста і просто з базару курку вкраду.

– Еее, не говори дурниць, – умовляли його товариші.

– Що, дурниць? Ану, побачите! – гарячкував Лис.

– Побачимо або й не побачимо. Там собаки зграями по вулицях бігають. То вже хіба ти обернешся в блоху, щоб тебе не побачили й не роздерли.

– От побачите, і в блоху не перевернуся, і не розірвуть мене, – вів своє Лис і задумав завтра побігти до міста і з базару вхопити курку.

  1. Мовленнєвий практикум. Завдання: назвіть різні види реплік, за допомогою яких ви зможете висловити:

    1. Щиру вдячність (дякую, щиро вдячна, будь ласка…).

    2. Радість при зустрічі (радий тебе бачити, як добре, що ми зустрілися…)

    3. Заперечення, або незгоду, дотримуючись мовного етикету (вибачте, але ви не маєте рації, я думаю по іншому, вибачте, в цьому ви помиляєтесь, перепрошую, прошу вибачити…).

  2. Складання діалогів за малюнком (додаються).

  3. Відеоматеріали.

Вчитель: Діти, зараз ми з вами подивимось уривки з казок та мультфільмів. Ваше завдання визначити чи це діалог, чи монолог, чи полілог, та визначити учасників , відповідно, діалогу, монологу чи полілогу.

Перегляд мультфільму.

  1. Взяти інтерв’ю у відомого співака чи футболіста. Вживати звертання і вставні слова.

  2. . Робота з сигнальними картками. «Так чи ні?»

  1. Чи правда, що монолог – це коли говорить тільки один, а інший слухає? (так)

  2. Чи правда, що діалог – це розмова між трьома і більше особами? (ні).

  3. Чи правда, що залежно від стилю мовлення діалоги бувають побутові, ділові та навчальні? (так).

  4. Чи правда, що побутовий діалог використовується для спілкування між учителем і учнем? (ні)

  5. Чи правда, що монолог – це висловлювання однієї особи, розраховане на слухача? (так)

  6. Чи правда, що діалог – це розмова, яка відбувається між двома особами, кожна з яких виступає і мовцем і слухачем? (так).

  7. Чи правда, що кожна репліка пишеться з нового рядка? (так).

  8. Чи правда, що діловий діалог застосовується в офіційно-діловому стилі? (так).

  9. Чи правда, що перед репліками ставляться лапки? (ні).

  10. Чи правда, що полілог – це розмова трьох і більше осіб? (так).

  1. Бліц-інтерв’ю”.

Вчитель: Ці слова для вас малознайомі.

Бліц – перша частина цього слова вжита в значенні “дуже швидкий”.

Інтерв’ю – бесіда з якою-небудь особою для радіо чи телебачення.

Отже, бліц-інтерв’ю означає – швидка бесіда чи відповідь.

Відповідь записати в зошити.

1. Розмова двох осіб це – … (діалог).

2. Розмова декількох осіб одночасно без вказівки на автора це – … (полілог).

3. Перед реплікою ставиться … (тире).

4. Пряма мова завжди береться в … (лапки).

5. Після слів автора перед прямою мовою ставиться …(двокрапка).

6. Кожна репліка починається з нового … (рядка).

VІ. Підсумки уроку:

Наш урок добігає кінця.

Мені сподобалося, як ви усі сьогодні працювали: були активними, брали участь в усьому, що тут відбувалося. Відчувалася ваша зацікавленість у набутті практичних умінь.

А тепер подумайте і висловіть коротко свої враження від роботи на уроці.

  • Скласти повторно асоціативний кущ до теми «Діалог». Порівняти вавідповіді.

  • Перевірити емоційний настрій за допомогою смайликів.

Підводимо підсумки уроку за допомогою оціночних карток.

От і закінчився урок. Ви всі старанно працювали на уроці. Складіть свої матеріали в зошити. Я їх опрацюю й оціню рівень ваших досягнень за тему, враховуючи працю на попередніх та сьогоднішньому уроках з теми.

VІІ.Домашнє завдання

1. Скласти діалог про вашу майбутню професію і розіграти його з товаришем. Записати, дотримуючись правил пунктуації при діалозі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
план-конспект уроку з української мови у 5 класі на тему: "Діалог. Розділові знаки в діалозі"
  • Додано
    23.02.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7563
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    OA766550
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання