• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Інформатика
  • План-конспект уроку з інформатики у 8 класі " Створення і налагодження діаграм різного типу, вибір типу діаграм" 8 клас, практичне завдання

План-конспект уроку з інформатики у 8 класі " Створення і налагодження діаграм різного типу, вибір типу діаграм" 8 клас, практичне завдання

Опис документу:
Мета уроку:  навчальна: сформувати в учнів знання про основні елементи діаграм та їх призначення, основні типи і види, методи і етапи створення діаграм, їх застосування;  розвивальна: розвивати в учнів увагу, зорову пам'ять, допитливість, самостійності при навчанні, зосередженість при виконанні завдань, індивідуальні здібності;  виховна: виховувати в учнів працездатність, дисциплінованість, чесність, колективізм;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Вовчанська загальноосвітня школа I-III ступенів № 7

Вовчанської районної ради Харківської області

ПЛАН-КОНСПЕКТ

відкритого уроку

з інформатики,

проведеного у 8 класі, на тему:

«Створення і налагодження діаграм різного типу,

вибір типу діаграм»






Підготувала

вчитель інформатики

спеціаліст

Бондаренко Яна Вікторівна

Вовчанськ, 2019

Тема уроку: «Створення і налагодження діаграм різного типу,

вибір типу діаграм»

Дата уроку:

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати в учнів знання про основні елементи діаграм та їх призначення, основні типи і види, методи і етапи створення діаграм, їх застосування;

  • розвивальна: розвивати в учнів увагу, зорову пам'ять, допитливість, самостійності при навчанні, зосередженість при виконанні завдань, індивідуальні здібності;

  • виховна: виховувати в учнів працездатність, дисциплінованість, чесність, колективізм;

Тип уроку: комбінований урок

Ключові поняття: діаграма, графік, види діаграм, легенда.

Обладнання: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація. проектор.

Хід уроку

І. Організаційний момент

    • Налаштування учнів на роботу на уроці

    • Психологічна вправа «Привіт»

ІІ Актуалізація опорних знань учнів

Вправа «Незакінчене речення»

  1. Рядки електронної таблиці позначаються . . . (Відповідь: арабськими цифрами)

  2. Стовпці електронної таблиці позначаються . . . (Відповідь: латинськими літерами)

  3. Клітинки електронної таблиці можуть містити . . . (Відповідь: текстову, графічну, числову інформацію, формули)

  4. Обчислення в електронних таблицях здійснюються за допомогою …..( Відповідь: формул)

  5. Запис формули починається із знака …..( Відповідь: дорівнює)

  6. Формула може містити…….( Відповідь: числа або текстові значення, посилання на клітинки та діапазони клітинок, знаки математичних дій, дужки та імена функцій.)

  7. Прикладами арифметичних операторів є оператори (Відповідь: Додавання, віднімання, ділення, множення, піднесення до степеня, відсоток)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Діаграма – це спосіб наочного подання інформації, яка подана у вигляді рядка чисел. Діаграма допомагає краще зрозуміти дані і прискорює роботу. Набагато зручніше переглянути графік зміни деякої величини і зрозуміти, як ці зміни відбуваються, виявити тенденцію зміни (збільшується, зменшується).

  1. Оголошення теми і мети уроку

Тема нашого уроку «Створення і налагодження діаграм різного типу, вибір типу діаграм». Сьогодні на уроці ми познайомимось з новими поняттями: діаграма, легенда, область побудови. Розглянемо методи побудови діаграм, типи та етапи створення діаграм. Набуті знання закріпимо при виконанні практичного завдання.

  1. Вивчення нового матеріалу

Міні–лекція з демонстрацією дій на комп’ютері через проектор

Діаграма(з грец. - креслення) – це графічне зображення, у якому числові дані подаються геометричними фігурами. З усіх типів діаграм найчастіше використовують гістограми, графіки, кругові, лінійні і точкові діаграми.

Діаграми в Excel будуються на основі даних, поданих в електронній таблиці.

Розглянемо основні об’єкти діаграми

Типи діаграм.

В Excel 2010 можна побудувати діаграми різних типів: стовпчаста, лінійчата, секторна, гістограма, з областями, точкова, біржова, поверхнева, кільцева, бульбашкова, пелюсткова. Кожний із цих типів діаграм має кілька видів.

Вибір типу діаграми визначається завданнями, які розв’язуються при її створенні. Один із типів діаграм є стандартним, тобто він використовується за умовчанням при створенні діаграм. Зазвичай стандартної діаграмою є плоска гістограма. Для того, щоб вибрати тип діаграми, потрібно викликати контекстне меню на діаграмі, яку потрібно змінити, і вибрати команду "'Змінити тип діаграми".

Стовпчасті діаграми.

Стовпчасті діаграми доцільно створювати тоді, коли потрібно порівняти значення кількох наборів даних, графічно зобразити відмінності значень одних наборів даних порівняно з іншими, показати зміни даних з плином часу. Дані (зазвичай) відображаються у вигляді прямокутників.

До типу діаграм Стовпчаста належать такі види: гістограма, об’ємна гістограма, циліндричні діаграми, конічні діаграми, пірамідальні діаграми.

Секторні діаграми.

Секторні діаграми доцільно використовувати тоді, коли потрібно відобразити частини одного цілого, порівняти співвідношення частин і частин до цілого. Дані відображаються у вигляді секторів круга.

Гістограма. Дані відображаються у вигляді вертикальних смуг. Найбільш поширений тип. В Excel використовується за умовчанням.

Лінійчата. Дані відображаються у вигляді горизонтальних смуг. Використовується під час порівняння величин за один проміжок часу та у випадках, коли підписи категорій надто довгі.

Графік Дані відображаються у вигляді точок, що з’єднані між собою лініями. Цей тип діаграм використовується для відображення зміни даних у часі.

З областями. Подібна до графіка, тільки область під лінією зафарбована. Використовується для відображення великої кількості точок.

Кругова. Відображає один ряд чи категорію даних. Використовується для того, щоб показати, скільки відсотків складає кожна точка даних від загальної величини.

Кільцева. Схожа на колову. Використовується для відображення відсотка від загальної суми, але для кількох рядів. Дані відображаються у вигляді кілець. Можливе створення розрізної кільцевої діаграми

Точкова. Відображає маркери для кожної точки даних. Застосовується для відображення розподілу даних, що часто використовуються у наукових роботах.

Бульбашкова. Нагадує точкову діаграму, у якій для кожної точки відображається мітка. Чим більше значення, тим більша бульбашка. Може бути подана в об’ємному вигляді

Поверхня. Подібно до топографічних карт, ця діаграма відображає «підвищення» та «розпадки» для сукупності даних. Різновид цього типу діаграм — контур

Пелюсткова. Вісь значень подана променями, що виходять із спільного центра, а точки даних сполучені відрізками, утворюючи структуру, що нагадує павутиння.

В Excel, крім 14-ти стандартних типів діаграм, існує ще 20 нестандартних.

Створення діаграм

Щоб побудувати діаграми потрібно виділити клітинки, вміст яких ви хочете побачити на діаграмі або підписів на осях координат, а потім вибрати вкладку Вставлення і в групі Діаграми вибрати потрібний тип діаграми та вид. Або відкрити вікно Вставлення діаграми вибором кнопки відкриття діалогового вікна цієї самої групи.

Діаграми можна розміщувати прямо в аркуші поряд з даними, котрі використовувались для побудови діаграми. Такі діаграми називаються впровадженими. Крім того, діаграма може займати в книзі окремий лист, який називається діаграмним листом.

Незалежно від того, яким чином була створена діаграма, вона завжди зв'язана з даними листа. При зміні даних діаграма буде автоматично оновлюватися.

Редагування діаграми.

Створену діаграму можна в будь-який момент змінити. Редагування діаграми полягає в:

  • зміненні способу формування ряду даних: з даних рядка або даних стовпця;

  • зміненні діапазону клітинок, за даними яких будується діаграма;

  • зміненні типу, виду або макету діаграми;

  • вставленні, переміщенні, видаленні або зміненні назв діаграми і осей, легенди, підписів даних тощо;

  • зміненні відображення осей і сітки;

  • редагуванні окремих об’єктів діаграми та ін.

Діаграму можна надрукувати. Діаграма, розташована на окремому аркуші, друкується як окрема сторінка. Діаграма, розташована на аркуші з даними, може бути надрукована разом з даними аркуша або на окремій сторінці.

  1. Перевірка домашнього завдання. Практична робота за компютером

Вашим домашнім завданням було протягом тижня виміряти та записати температуру повітря о 8.00 год. ранку та о 20.00 год. вечора. Виконали завдання?

-Яка температура була зранку у перший день ваших спостережень?

- А в тебе…?

Отож, вам потрібно виступити в ролі метеорологів та, використавши табличний процесор, створити таблицю з температурними режимами, які ви фіксували. На основі даних таблиці побудувати діаграму, визначити найтепліший день, найхолоднішу ніч та середньодобову температуру тижня.

Перед тим, як сісти за комп’ютери для виконання завдання ми повторимо правила ТБ. У вас є сигнальні карточки зеленого та червоного коліру. Зелений колір відповідь «так», червоний колір «ні»

Гра «Так чи ні».

  • В кабінет інформатики потрібно вбігати і при цьому сильно кричати. (Ні)

  • В кабінет інформатики потрібно входити спокійно, в чистому взутті і без верхнього одягу. (Так)

  • Працювати за комп’ютером можна тільки з дозволу вчителя. (Так)

  • Не можна торкатися і висмикувати дроти і розетки. (Так)

  • Працювати на клавіатурі потрібно чистими, сухими руками; легко натискаючи на клавіші, не допускаючи різких ударів. (Так)

  • Приходячи до кабінету, приносьте із собою їжу та напої. (Ні)

  • Не можна торкатися пальцями екрана монітора. (Так).

  • Відстань від очей до екрана повинна бути не меншою ніж 50 см. (Так).

  • Дозволяється працювати за комп’ютером 40 хвилин. (Ні).

Практична робота

Завдання:

1. Створити таблицю з температурними режимами.

2. Побудувати діаграму по даних таблиці.

3. Визначити найтепліший день.

4. Визначити найхолоднішу ніч.

5. Визначити середню температуру тижня.

Питання, аналіз завдання:

  • Які функції використали для знаходження максимального та мінімального значення?

  • Яким способом можна створити діаграму до поданих числових значень?

Гімнастика для очей.

Релаксація

  • Ваші очі втомилися, тому виконаємо декілька вправ для очей:

  • зажмурите сильно очі, відкрийте і подивіться в даль;

  • повільно поводіть очима зліва направо і справа наліво 3 рази;

  • повільно перевести погляд вгору-вниз, потім навпаки 3 рази;

  • кругові оберти очима вліво, а потім вправо 3 рази.

Виконання тестових завдань за допомогою інтерактивного тренажера Learning Apps.

https://learningapps.org/display?v=ptpjjtfw218

1. Електронні таблиці зручні тим, що дані в них розміщуються у вигляді… (таблиці)

2. Кожна клітинка має свою …(адресу)

3. Адреса клітинки складається з назви… (стовпчика і номера рядка)

4. Файли, в яких зберігаються електронні таблиці, ще називаються … (книгами)

5. Кожна книга в Excel складається з … (аркушів, листів)

6. Яке розширення має файл книги MS Excel … (.xlsх)

7. В будь-яку клітинку електронної таблиці можна ввести … (числа, формулу, текст)

8. Введення формули починається із знаку … (=)

9. Дві або більше комірок аркуша електронної таблиці утворюють … (діапазон комірок)

10. Назвіть типи діаграм … (кругові, стовпчасті, гістограми, графіки)

11. Яка функція визначає найменше значення зі списку аргументів … (МИН())

12. Чорний квадратик, розташований у правому нижньому куті виділеної клітинки чи діапазону клітинок називається ... (маркер автозаповнення)

- Кількість правильних відповідей є вашою оцінкою за знання теорії. Озвучте свої оцінки.

- Добре, повертайтеся за парти.

VІІ. Підведення підсумків. Оцінювання учнів

Вправа «Бачено – не бачено»

На дошці виводиться через проектор, на якому написано декілька слів за темою уроку. Після закінчення обумовленого часу (30-40 с) проектор вимикається, а учні записують усі слова, що запам’ятали. Потім учні обмінюються зі своїм сусідом для перевірки. Аркуші повертаються. Вмикається проектор для перевірки та з’ясування можливих непорозумінь.

Оцінювання учнів відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень

Рефлексія.

Заповнення «Діагностичної анкети»

VІІІ. Домашнє завдання.

Обов’язкове (1-6 баллов)

Опрацювати п.32 підручника, виконати завдання 1 на стор. 219.

На вибір

Достатній (7-9 баллов)

Створити таблицю щодо населення та площі регіонів України.

Створити діаграму за даними таблиці

Визначити найбільший і найменший регіон за населенням і за площею.

Високий (10-12 балов)

Визначити середню густоту населення.

Результати відіслати на ел.пошту.

IX. Оцінювання учнів.

Тип

Призначення

Гістограма

Демонстрація зміни певних значень у часі, а також порівняння даних або з'ясування тенденцій. Гістограму краще застосовувати, коли потрібно оцінити та звернути увагу на зміну даних за кінцевий період часу.

Лінійчаста діаграма

Відображення співвідношення окремих компонентів, демонстрація або порівняння окремих числових значень у визначений час. Більша увага приділяється співвідношенню значень, менша — змінам

у часі.

Графік

Демонстрація змін значень у групі за тривалі проміжки часу, особливо якщо потрібно акцентувати увагу на змінах у часі й темпах змін. Графіки краще використовувати, коли є потреба

відобразити кілька груп даних одночасно

Точкова діаграма

Побудова графіка даних наукових досліджень, але можна застосовувати і для відтворення будь-якого іншого графіка. Їх використовують для визначення того, чи залежить одна змінна від іншої, чи

впливають вони одна на одну

Бульбашкова діаграма

Відображення на площині наборів із трьох значень. Подібна до точкової діаграми, але третя величина відображає розмір бульбашки

Пелюсткова діаграма

Аналог графіка в полярній системі координат. Відображає розподіл зна- чень відносно початку координат

Кругова діаграма

Зображення складових частин якоїсь величини або певні пропорції і співвідношення. Кругові діаграми мають лише один ряд даних, тому для їх побудови використовується лише

один стовпець або один рядок даних.

Кільцева діаграма

На відміну від кругової кільцева діаграма може використовуватися для демонстрації не одного ряду даних, а

декількох

Діаграма з ділянками

Добре відображає зміну значень ряду з часом. Діаграма з ділянками з накопиченням відображає як зміну загальної суми, так і зміну внеску

окремих значень.

Поверхнева діаграма

Відображає зміну значень по двох вимірах у вигляді поверхні.

Біржова діаграма

Відображає набори з трьох значень (наприклад, найвищий курс, найниж- чий курс, курс закриття)

Циліндрична діаграма

Гістограма зі стовпцями у вигляді циліндрів

Конусна діаграма

Гістограма зі стовпцями у вигляді конусів

Пірамідальна діаграма

Гістограма зі стовпцями у вигляді пірамід

Додаток № 6

Елементи

Опис

Область діаграми

Прямокутна область, на якій відображаються

елементи діаграми

Область побудови діаграми

Прямокутна область, яка обмежена осями

Лінії сітки

Лінії, які починаються з поділок шкали. Як правило,

іх додають до осі значень, щоб ідентифікувати значення точок даних

Заголовки

Назва діаграми, назва осі значень, назва осі

категорій

Вісь категорії

Вісь, на якій відображаються заголовки з аркуша

Вісь значень

Вісь, на якій розташовуються значення даних з

аркуша. Вона зазвичай вертикальна

Мітки даних

Додаються в діаграму для відображення

конкретного значення точки даних

Точка даних

Елемент ряду даних, який відповідає значенню

однієї комірки в аркуші

Шкала

Цифрові, поділки на осі значень. Мінімальне

значення дорівнює 0

Мітки ділень

Маленькі лінії, які відображають поділ шкали до

осях категорій і значень

Легенда

Текстове поле з описом рядів даних

Ряд даних

Рядок чи стовпець даних з аркуша. Назви всіх рядів

наводяться в легенді

Таблиця даних

Таблиця:, яка додається нижче від осі категорій, у

якій відображають вхідні дані діаграму

Маркери виділення

У разі клацання на об'єкті біля нього з являється декілька чорних квадратів, які показують, що об'єкт вибраний. Об'єкт вибирають для переміщення чи

редагування

Додаток № 7

  1. Загальні положення

    1. До роботи в комп'ютерному класі допускаються учні, які пройшли інструктаж із техніки безпеки та електробезпеки з відповідним записом у журналі з техніки безпеки і підписами.

    2. Не можна заходити й перебувати у комп'ютерному класі без викладача.

    3. Робота в комп'ютерному класі має проводитися тільки в суворій відповідності до розкладу занять і графіка роботи викладача та учнів.

    4. Учням заборонено відчиняти комп'ютери як тоді, коли вони працюють, так і тоді, коли вони вимкнені.

  2. Вимоги безпеки перед початком роботи

    1. Заборонено заходити до класу у верхньому одязі чи приносити його з собою.

    2. Заборонено приносити па робоче місце особисті речі, ЗЗП тощо, крім ручки та зошита.

    3. На робочому місці слід сидіти так, щоб можна було, не нахиляючись, користуватися клавіатурою і водночас повністю бачити зображення на екрані дисплея.

    4. Починати роботу можна лише за вказівкою викладача.

  3. Вимоги безпеки під час роботи

    1. Заборонено ходити по комп'ютерному класу, голосно розмовляти.

    2. Виконувати слід тільки зазначене викладачем завдання. Категорично заборонено виконувати інші роботи.

    3. На клавіші клавіатури потрібно натискати плавно, не припускаючи ударів.

    4. Користуватися друкуючим пристроєм дозволяється тільки в присутності викладача.

    5. Заборонено самостійно переміщувати апаратуру.

    6. Заборонено запускати ігрові програми.

    7. У випадку виникнення неполадок необхідно повідомити викладача.

    8. Не намагатися самостійно регулювати апаратуру або усувати в ній неполадки.

  4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

    1. Про хиби та неполадки, помічені під час роботи, слід повідомити викладача.

    2. На робочому місці не потрібно залишати зайвих предметів.

  5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

    1. У разі появи незвичайного звуку або вимкнення апаратури потрібно негайно припинити роботу й довести це до відома вчителя.

    2. У разі появи запаху паленого слід припинити роботу, вимкнути апаратуру й повідомити про це викладача. За необхідності допомогти гасити пожежу.

    3. У разі потрапляння людини під напругу необхідно знеструмити відповідне робоче місце, надати першу долікарську допомогу і викликати «швидку».

    4. У разі виникнення пожежі необхідно знеструмити клас, викликати пожежну команду і приступити до гасіння пожежі наявними засобами.

    5. У разі недотримання учнями вимог із охорони праці та пожежної безпеки адміністрація інколи може притягти їх до дисциплінарної та адміністративної відповідальності.

Неакуратність, неуважність, недостатнє вміння працювати з приладами, невиконання правил охорони праці та пожежної безпеки

можуть призвести до нещасного випадку.

(завдання оцінюється в 4 бали)

Додаток № 8

  1. На Робочому столі відкрийте файл , аркуш

Витрата палива

  1. В таблиці подані дані про витрати палива в залежності від циклу.

  1. Для даних таблиці побудуйте Гістограму, яка на робочому аркуші

Витрата палива відображає цикл і кількість палива. Запишіть свої дії

Крок 1. Тип діаграми Крок 2. Параметри діаграми

Обов’язково збережіть свою роботу!

(завдання оцінюється в 4 бали)

Додаток № 8

  1. На Робочому столі відкрийте файл , аркуш

Рейтинг продажу

  1. В таблиці подані дані про результати рейтингу продажу автомобілів.

  1. Для даних таблиці побудуйте діаграму типу Кругова, яка на наявному аркуші відображає назву діаграми, легенду знизу діаграми, підписи даних – далі. Запишіть свої дії

Крок 1. Тип діаграми
Крок 2. Параметри діаграми

Обов’язково збережіть свою роботу!

(завдання оцінюється в 4 бали)

Додаток № 8

  1. На Робочому столі відкрийте файл , аркуш

Порівняльна характеристика

  1. В таблиці подані дані про основні характеристики автомобілів

модельного ряду Chevrolet.

Додаток № 9

В завдання 1 – 3 позначте всі вірні клітинки іншим кольором, де на ваш погляд відповіді вірні:

1. Визначте тип схематично зображеної діаграми

60

50

40

30

20

10

0

1 2 3

1

бал

А) гістограма

Б) графік

В) точкова

Г) лінійчаста

2. Який тип діаграм доцільніше використовувати для побудови

діаграми вмісту вітамінів в продуктах?

1

бал

А) гістограма

Б) точкова

В) лінійчата

Г) кругова

3. Які типи діаграм відносять до стандартних

2

бали

А) кільцева

Б) лінійчата

В) пелюсткова

Г) логарифмічна

Укажіть номера, які відповідають наведеним елементам діаграми (5 балів)

1 4 5 A)Заголовок діаграми

Результати контрольних робіт

8

2 6

5

4

3

2

1

0

Е - 20 Е - 10 Езв - 12 Ас - 13 Ас - 14

навчальні групи

вхідний контроль (вересень)

вихідний контроль (травень) ІІ семестр

Б)Область діаграми В)Легенда

6 Г)Область побудови діаграми

Д)Лінії сітки Е)Вісь значень

Ж)Імена рядків даних діаграми

8 7 З)Імена

категорій даних

А

Б

В

Г

Д

Є

Ж

З

Твердження

Погоджуюсь

Майже погоджуюсь

Частково погоджуюсь

Не

погоджуюсь

Я знаю основні поняття та можу їх

розтлумачити

Я знаю основні функції табличного

процесора та розумію його призначення

Я вмію завантажувати табличний

процесор

Я знаю правила розміщення даних в

електронних таблицях

Я вмію вводити текстові, числові дані та

формули до таблиць

Я знаю основні операції та вмію виконувати елементарні операції над

табличними даними

Я вмію будувати діаграми на основі

табличних даних

Я опанував нові корисні для мене

навички

Я не мав проблем із виконанням

запропонованих завдань

Закінчить речення

Особливо корисними для мене були

Я хотів би дізнатися більше про

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
3
міс.
0
4
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!