• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Трудове навчання
  • План-конспект уроку трудового навчання Тема. Послідовність пошиття швейного виробу. Підготовка виробу до першої примірки . Зметування. Прасування. Приметування

План-конспект уроку трудового навчання Тема. Послідовність пошиття швейного виробу. Підготовка виробу до першої примірки . Зметування. Прасування. Приметування

Опис документу:
Мета: Вчитись здійснювати підготовку виробу до першої примірки (зметування виточок, складок, бокових швів; приметування пояса чи корсажної стрічки); формування технологічної компетентністі шляхом набуття вміння складати план роботи з виготовлення виробу; пригадати термінологію ручних швів та волого-теплових робіт. Сприяти розвитку в учнів наочно-образного та логічного мислення, зорової пам’яті, просторової уяви, вміння з організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних вимог

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

План-конспект уроку трудового навчання

Тема. Послідовність пошиття швейного виробу. Підготовка виробу до першої примірки . Зметування. Прасування. Приметування

Практична робота. Складання послідовності виготовлення обраного швейного виробу. Виконання необхідних ручних швів. Підготовка виробу до першої примірки

Мета: Вчитись здійснювати підготовку виробу до першої примірки (зметування виточок, складок, бокових швів; приметування пояса чи корсажної стрічки); формування технологічної компетентністі шляхом набуття вміння складати план роботи з виготовлення виробу; пригадати термінологію ручних швів та волого-теплових робіт.

Сприяти розвитку в учнів наочно-образного та логічного мислення, зорової пам’яті, просторової уяви, вміння з організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних вимог;

виховувати культуру праці, уважність, працелюбність, доброзичливість, взаємоповагу під час колективної роботи.

Очікувані результати:

  • учні називають основні складові послідовності виготовлення спідниці;

  • планують пошиття власного виробу,

  • виконують небхідні ручні шви та здійснюють монтаж виробу для його підготовки до першої примірки.

Дидактичні засоби:

  • підручник «Трудове навчання 8 клас»;

  • робочий зошит;

  • презентація «Послідовність пошиття швейного виробу. Підготовка виробу до першої примірки»;

  • технологічні картки «Послідовність виготовлення прямої спідниці»;

  • Інструкція «Техніка безпеки при роботі з тканиною»

Обладнання , матеріали та інструменти:

  • інструменти: голка (№ 80), кравецькі ножиці, кравецькі шпильки, праска, лінійка 30 см, олівець НВ,

  • матеріали: нитки в тон тканини (№ 40), деталі спідниці (передня і задня половини, пояс, корсажна стрічка).

Прийоми та операції:

  • зметування,

  • заметування,

  • приметування,

  • прасування.

Методи навчання:

  • розповідь,

  • демонстрація,

  • робота в групах,

  • самостійна робота.

Тип заняття: комбінований.

Структура заняття

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (із практичним закріпленням)

  1. Складання послідовності виготовлення обраного швейного виробу

  2. Міні – тренінг: установити правильну послідовність обробки виробу

  3. Виконання необхідних ручних швів та попередній монтаж деталей для підготовка виробу до першої примірки

IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів

V. Підсумки заняття

VI. Домашнє завдання

VII. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговими

І. Організаційний момент

  • Перевірка готовності учнів до уроку. Наявність: зошита, підручника, спецодягу, ниток, інструментів (голка (№ 80), кравецькі ножиці, кравецькі шпильки) та деталей спідниці.

  • Створення позитивного емоційного настрою.

Вправа «Смайлик»

  • Сподіваюся, що всі ви прийшли на урок із чудовим настроєм, але все ж таки пропоную вам оцінити його за допомогою «смайликів».(Діти відображать мімікою) А що потрібно, щоб настрій змінився на гарний? (отримати позитивні емоції від вдалих відповідей, активної роботи на уроці та високої оцінки)

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

  • Сьогодні на уроці ви будете виконувати деякі ручні шви тому я пропоную вправу «Продовж речення» , де ви згадаєте, які це шви та яких правил техніки безпеки, при їх виконанні, слід дотримуватись.

Вправа «Продовж речення»

  1. Тимчасове з’єднання нитками двох або кількох деталей, приблизно однакових за розміром називають… (зметуванням)

  2. Для зметування деталей використовують шов… ( « вперед голкою»)

  3. Тимчасове з’єднання нитками різних за розмірами деталей називають… (приметуванням)

  4. Підгинання країв виробу і тимчасове закріплення їх зметувальними стібками називають…(заметування)

  5. Шви упідгин призначені для… (обробки підігнутих країв деталей або виробу)

  6. Прийом зменшиння товщини шва або краю деталі праскою називають… ( припрасування)

  7. Прийом видалення згинів та заминів на тканині або виробі називають… (пропрасування)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (із практичним закріпленням)

  1. Мотивація навчальної діяльності

  • Є таке прислів’я «Чим більше науки, тим розумніші руки». Про що в ньому йдеться? (Перш ніж розпочати роботу, необхідно ретельно все обдумати, з’ясувати та спланувати.)

  • Я гадаю, що кожен з вас прагне, щоб виготовлений виріб був якісним. Від чого залежить якість готового швейного виробу? ( Від правильного визначення послідовності його виготовлення)

  1. Повідомлення тема й мети уроку

  • На сьогоднішньому занятті, тема якого «Послідовність пошиття швейного виробу. Підготовка виробу до першої примірки . Зметування. Прасування. Приметування» ви навчитесь складати план пошиття швейного виробу та здійснювати підготовку виробу до першої примірки . А це: зметування виточок, складок, бокових швів; приметування пояса чи корсажної стрічки. Набуті знання обов’язково знадобляться вам в майбутньому при пошитті одягу. Ви зможете не затрачаючи багато коштів одягатися вишукано і ваші речі будуть ексклюзивними та оригінальними.

Очікувані результати

Після уроку учениці зможуть:

  • складати план роботи з виготовлення швейного виробу;

  • називати загальну послідовність виготовлення швейного виробу;

  • розробляти послідовність виготовлення спідниці;

  • здійснювати монтаж виробу для його підготовки до першої примірки.

  1. Розповідь з елементами бесіди

  • Для кожного виду швейних виробів на підприємствах масового та індивідуального пошиття одягу розроблена технологічна документація:

  • типові схеми обробки вузлів, деталей, а також монтажу виробів;

  • технологічні карти, в яких вказана технологічна послідовність виготовлення конкретного виробу, перелік операцій, порядок, умови та вимоги до їх виконання, дані про обладнання.

Для складання технологічної послідовності виготовлення тієї чи іншої моделі спідниці, слід спочатку проаналізувати модель за рисунком та описом. Проаналізуйте дані моделі та скажіть від чого буде залежати технологічна послідовність їх виготовлення? (Насамперед, необхідно з’ясувати прийоми обробки верхнього та нижнього зрізів спідниці, обробки кишень та інших деталей виробу. Залежно від силуету спідниці, кількості деталей, їх форми, наявності виточок, складок, зборок, виду оздоблення, виду й місця розташування застібки. А також враховується вид матеріалу та технологічні властивості(обсипальність, зсідальність) та наявного обладнання. Так, наприклад, якщо тканина має високу обсипальність, то бічні зрізи спідниці слід обметати до з'єднання її полотнищ. Низ спідниці зазвичай обробляють після з'єднання з поясом для уточнення довжини виробу. Однак низ спідниць з воланами, оборками, фестонами та іншими складними оздоблювальними елементами можна обробляти до з'єднання полотнищ з поясом

  1. Демонстрація

(Демонструю готові спідниці різного способу пошиття.)

  • Незалежно від моделі та способів обробки деталей спідниці можна застосувати типову технологічну послідовність виготовлення спідниці:

Технологічна послідовність виготовлення спідниці

1. Розробка моделі. Ескіз.

2. Зняття мірок.

3. Побудова креслення основи спідниці.

4.Моделювання креслення основи.

5. Підготовка викрійки до розкроювання.

6. Підготовка тканини до розкроювання:

- пропрасування тканини;

- розкладка лекала на тканині;

- обкрейдування лекал;

- прокладання ліній припусків на шви;

7. Розкрій:

-розкроїти деталі виробу , враховуючи правила.

- перенесення ліній виточок ,бокових ліній та ліній низу (зручним способом)на інший бік деталі виробу.

8. Підготовка виробу до примірки:

- зметування виточок;

- зметування бічних швів;

-приметування поясу до верхнього зрізу спідниці;

- заметування припусків на підгин низу виробу.

9. Проведення першої примірки:

- усунення недоліків;

- відзначити довжину виробу.

10.Обробка виробу після примірки на швейній машині

- зшивання виточок;

- зшивання бічних швів;

бробка зрізів зигзагоподібної рядком;

- вметування застібки-блискавки в середній шов заднього полотнища спідниці;

- зшивання середнього шва заднього полотнища спідниці;

- обробка шліци в середньому шві заднього полотнища спідниці.

11. Обробка верхнього зрізу спідниці:

-пришивання поясу.

12. Обробка нижнього зрізу спідниці:

- зріз обробити зигзагоподібної рядком;

- низ вироби заметати і зашити.

13.Оцінка готового виробу.

14. Самоконтроль.

Практична робота «Складання послідовності виготовлення обраного швейного виробу.»

Завдання:

1. Вивчіть картку «Типова послідовність пошиття спідниці».

2. Оцініть, чи є послідовність пошиття вашого виробу типовою.

3. У разі потреби внесіть корективи. Обґрунтуйте свої дії.

4. Складіть і помістіть у портфоліо план пошиття спідниці обраного фасону.

5. Після виконання роботи проводять обговорення варіантів пошиття

Картка

Типова послідовність пошиття спідниці

  1. Підготовка деталей спідниці до обробки.

  2. Початкова обробка деталей.

  3. Тимчасове зєднання деталей.

  4. Проведення першої примірки й усунення дефектів.

  5. Обробка виточок, складок.

  6. Обробка бічних швів.

  7. Обробка застібки.

  8. Обробка пояса.

  9. Обробка верхнього зрізу.

  10. Обробка нижнього зрізу.

  11. Остаточне оздоблювання й обробка спідниці.

  1. Міні-тренінг (робота в групах)

(об’єднати учнів у три групи)

Завдання: установіть правильну послідовність обробки виробу.

Картка 1

Послідовність обробки прямої спідниці

1. Обробити пришивний пояс.

2. Вшити застібку-блискавку.

3. Наметати й виконати обкидну петлю, пришити ґудзик.

4. Зшити виточки, боки спідниці, обметати зрізи.

5. Пришити пояс до спідниці.

6. Відпрасувати виріб.

7. Обробити низ виробу.

Картка 2

Послідовність обробки спідниці-«напівсонце»

1. Обробити пояс по окружності талії.

2. Обробити низ спідниці.

3. Зшити боки спідниці.

4. Наметати й виконати обкидну петлю, пришити ґудзик.

5. Обметати зрізи.

6. Пришити пояс до спідниці.

7. Зробити остаточне оздоблювання, волого-теплову обробку виробу.

8. Вшити застібку-блискавку.

Картка 3

Послідовність обробки спідниці на кокетці

1. Зшити боки спідниці, залишивши вільним місце для застібки-блискавки, обметати зрізи

2. Вшити застібку-блискавку.

3. Зібрати в зборочку нижню частину спідниці за розміром кокетки.

4. Обробити пришивний пояс.

5. Обробити низ виробу.

6. Пришити пояс до спідниці.

7. Зробити остаточне оздоблювання, волого-теплову обробку спід ниці.

8. Пришити кокетку до нижньої частини спідниці, обметати зрізи.

7) Обговорення результатів міні-тренінгу.

- В чому відмінність ?

-Які пункти є спільними?

8) Розповідь учителя

- Перший та другий пункти плану ви вже виконали на попередніх уроках , отже наступною операцією є тимчасове зєднання деталей та підготовка спідниці до проведення першої примірки. Її роблять до виконання машинних робіт. Призначення примірки полягає в тому, щоб визначити, чи відповідає спідниця фігурі конкретної людини. Для цього необхідно правильно підготувати спідницю для примірки. Для цього спочатку виконують початкову обробку деталей і тимчасове з'єднання основних деталей спідниці:

  • На передньому та задньому полотнищах спідниці зметують виточки, складки, приметують кокетку(якщо це передбаченно моделлю).

  • Зметують бічні зрізи спід ниці, залишаючи незметаним розріз для застібки

  • Обробляють пояс і приметують його до верхнього зрізу спідниці.

  • Заметують припуск на підгин низу спідниці.

Всі роботи виконують зметувальними стібками довжиною 0,5 – 0,7 см так, щоб при примірці шов не розсувався.

Вправа «Встанови відповідність» (на дошці зразки швів та назви)

(Встановити відповідність зображення шва з його назвою.)

Практична робота «Виконання необхідних ручних швів та попередній монтаж деталей для підготовка виробу до першої примірки»

Мета : навчитися здійснювати підготовку виробу до першої примірки (зметування виточок, складок, бокових швів; приметування пояса чи корсажної стрічки);

Завдання: підготувати виріб до першої примірки (зметати виточки, складки, бокові шви; приметати пояс чи корсажну стрічку);

Вступний інструктаж (форма проведення - фронтальна)

  • Організація робочого місця перед практичною роботою (На столі під час практичної роботи повинно бути: голка (№ 80), кравецькі ножиці, кравецькі шпильки, , мило або крейда, нитки (№ 40), деталі спідниці.)

  • Повторення з учнями правила техніки безпеки (Інструкція «безпеки при роботі з тканиною».)

  • Повідомлення про вимоги до якості підготовки виробу до першої примірки та її проведення.

  • Аналіз інструкційної карти № 5. «Послідовність виконання підготовки спідниці до примірки»

  • Демонстрація прийомів виконання операцій

Самостійна робота учнів. (робота з інструкційною карткою №5, табл.№ 6,7).

Поточний інструктаж вчителя:

1-й обхід: перевірка правильності організації робочого місця і початку роботи;

2-й обхід: перевірка правильності виконання зметування, зшивання, тканини; інструктування учнів з виконання окремих операцій і завдання в цілому;

3-й обхід: перевірка правильності проведення самоконтролю; концентрація уваги учнів на найефективніших прийомах виконання операцій; надання допомоги слабо підготовленим до виконання завдання учням;

4-й обхід: перевірка правильності дотримання технічних умов; контроль за бережливим ставленням учнів до засобів праці і навчання; перевірка раціонального використання навчального часу учнями;

Постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці та виробничої санітарії;

Заключний інструктаж

  • Підведення підсумків практичної роботи;

  • Відзначення учнів, які найкраще виконали аналіз найхарактерніших помилок і недоліків у роботі учнів; з’ясування причин, які призвели до помилок;

  • Повторно пояснюю способи усунення дефектів.

  • Аналіз типових помилок

  • Загальна оцінка виконання роботи

IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Гра «Блеф-клуб»

1. Виточки зметують від широкого кінця до вузького, зводячи нанівець.(ні)

2. Шов лівого боку спідниці зметують повністю, а правого — залишивши розріз.(ні)

3. Пояс зметують з верхнім зрізом спідниці (ні)

4. Заметувати припуск на підгин низу спідниці потрібно в бік вивороту (так)

5. Виточки заметують в сторону боку (ні)

V. Підведення підсумків уроку

1) Заключне слово вчителя

Технології пошиття спідниць різного фасону схожі між собою, хоча наявність додаткових деталей або обробки вносять свої корективи. Підготовку деталей крою до обробки, як перший етап у процесі пошиття виробу, слід виконувати ретельно й акуратно, дотримуючись намічених контурних і контрольних ліній . На наступному уроці ми продовжимо роботу над пошиттям швейного виробу.

2)Оцінювання учнів

VІ.Домашнє завдання

  • За обраним зразком моделі спідниці скласти план пошиття.

  • Підготувати інструменти й матеріали для пошиття спідниці.

VІІ. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговими

.

Інструкційна картка №5

Практична робота. Підготовка спідниці до примірки.

Мета : навчитися готувати виріб до першої примірки (зметування виточок, складок, бокових швів; приметування пояса чи корсажної стрічки);

Завдання: підготувати виріб до першої примірки (зметати виточки, складки, бокові шви; приметати пояс чи корсажну стрічку);

Інструменти та матеріали: підготовлені деталі крою, голки, шпильки, ножиці, нитки, сантиметрова стрічка, крейда.

Послідовність виконання роботи:

1.Зметати, заметати або розметати складки. (по моделы) Для цього: сколоти і зметати складки по намічених лініях з виворітньої сторони. Розкласти складки, суміщаючи їх середину зі швом зметування, і закріпити зметувальними стібками по всій довжині

2. Приметати кокетку (по моделі )

3.Зметати виточки на передньому та задньому полотнищах Для цього:

сколоти і зметати виточки з виворітньої сторони, суміщаючи копіювальні стібки або намічені лінії. Зметувати потрібно від вершини до зрізу, т.б. від вузької частини до широкої. Це дозволяє точно закріпити початок виточки. Заметати складки до середини полотнища

4.Зметати деталі спідниці.. Для цього: деталі складати лицьовим боком в середину, сколоти і зметати бічні зрізи по намічених лініях, суміщаючи копіювальні стібки або з'єднуючи контрольні знаки на лінії стегон. Зметувати слід зі сторони переднього полотнища від лінії талії до низу. Шов лівого боку зметувати, відступаючи від лінії талії на 14-16 см (для застібки).

5.Підготувати пояс. Для цього: розпрасувати, покласти прокладку, якщо це передбачено моделлю або зшити частини пояса, якщо вони є.

6.Приметати пояс до верхнього зрізу спідниці . Для цього: приметування виконувати з боку пояса.

7.Заметати в бік вивороту припуск на підгин низу спідниці. Для цього: підігнути нижній зріз по наміченій лінії підгину низу і заметати.

САМОКОНТРОЛЬ.

Перевірте:

1) якість зметувальних стібків – їх довжину і рівність строчок;

2) точність з’єднання сторін виточок, складок і деталей виробу за прокладеними контурними лініями

Інструкція «Техніка безпеки при роботі з тканиною»

Щоб у процесі роботи не сталося ніяких аварійних ситуацій, потрібно дотримуватися правил техніки безпеки при роботі з тканиною.

1. Вимоги безпеки перед початком роботи:

- Надіти спецодяг, волосся прибрати під косинку;

- Перевірити відсутність іржавих голок і шпильок;

- Підготувати робоче місце до роботи, прибрати все зайве;

- Переконатися в наявності і справності захисного заземлення корпусу електричної швейної машини, наявності діелектричного килимка на підлозі біля машини.

2. Вимоги безпеки під час роботи:

- Зберігати голки і шпильки в певному місці, не залишати їх на робочому місці;

- Не користуватися при роботі іржавими голками та шпильками, не брати голки і шпильки в рот;

- При роботі з голками користуватися наперстком;

- Викрійки і тканини прикріплювати гострими кінцями шпильок у напрямку від себе;

- Ножиці зберігати в певному місці, класти їх зімкнутими кінцями від себе, передавати один одному

кільцями вперед;

- Не нахилятися близько до рухомих частин швейної машини;

- Не тримати пальці рук близько лапки швейної машини, щоб уникнути проколу їх голкою;

- Перед сточуванням вироби на швейній машині переконатися у відсутності шпильок або голок на лінії шва;

- Не відкушувати нитку зубами, а відрізати ножицями;

- Працювати за машинкою тільки по одній людині.

Правила техніки безпеки при роботі з електричним праскою:

1. Перевірити справність вилки та ізоляції електричного шнура праски;

2. Переконатися в наявності термостійкої підставки для праски та діелектричного килимка на підлозі біля місця для прасування;

3. Перед включенням електричного праски встати на діелектричний килимок;

4. Вмикати і вимикати електричний праску в мережу тільки сухими руками;

5. При короткочасних перервах у роботі електричний праска ставити на термоізоляційну підставку;

6. При роботі стежити за тим, щоб гаряча підошва праски не стосувалася електричного шнура;

7. Щоб уникнути опіку рук не торкатися гарячих металевих частин праски і не змочувати рясно матеріалу водою;

8. Щоб уникнути пожежі не залишати включений в мережу електричний праска без нагляду

9. Слідкувати за нормальною роботою праски, не давати йому перегріватися;

10. Після роботи з праскою - вимкнути шнур з мережі.

Термінологія ручних робіт

1. Зметування

Тимчасове з’єднання двох деталей приблизно однакових за величиною

2. Приметування

Тимчасове прикріплення малої деталі до великої

3. Наметування

З’єднання двох деталей накладанням однієї на другу

4. Заметування

Підгинання країв виробу і тимчасове закріплення їх змету вальними стібками

5. Підшивання

Закріплення підігнутих країв деталі стібками постійного призначення

6. Пришивання

Прикріплення однієї деталі до іншої або до фурнітури стібками постійного призначення

Ручні стібки

1. Зметувальні прямі

Для тимчасового з’єднання деталей, виконання зборок, оздоблювальних строчок

0,5...5см

2. Копіювальні

Для перенесення лінії і контрольних знаків з однієї деталі на іншу

0,8...1см

3. Обметувальні

Щоб запобігти обсипанню зрізів деталей

0,5...0,7см

4. Ручні зшивні

Для постійного з’єднання двох деталей, коли виконання машинної строчки утруднене

0,2...0,3см

5. Петельні

Для обметування вручну прорізних петель, країв виробу, для оздоблення виробу

0,1...0,5см

Прийоми роботи праскою

Пропрасувати

видалити згини та замини на тканині або виробі

Відтягнути —

подовжити краї деталі

Припрасувати —

зменшити товщину шва або краю деталі

Спрасувати —

скоротити краї або окремі ділянки виробу

для надання йому випуклої форми

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.