План- конспект " Натхнення вічною красою" ( творчість Мацуо Басьо)

Опис документу:
Навчити учнів виразного читання Хоку Мацуо Басьо, визначити їх філосовський зміст, сприяти зацікавленості школярів культурою Японії, виховувати повагу до культури інших народів, вміння бачити красу природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Конспект уроку із зарубіжної літератури у 6 класі

Тема: «Натхнення вічною красою (творчість Мацуо Басьо)»

Мета: навчати учнів виразного читання хоку Мацуо Басьо, визначити їх філософський зміст, сприяти зацікавленості школярів культурою Японії, виховувати повагу до культури інших народів, вміння бачити красу природи.

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Актуалізація опорних знань

Слово вчителя. На попередньому уроці ми знайомилися із культурою чарівної країни Японії.

  • Як образно називають Японію? («країною, де сходить Сонце»).

  • Що ви знаєте про японську культуру? (розповіді учнів).

  • Що ви знаєте про японську поезію?

  • Який жанр японської літератури ми вивчали на попередньому уроці?

  • Що таке хоку? Як вони побудовані?

  • Назвіть імя відомого японського поета, майстра хоку.

  • Назвіть справжнє імя Мацуо Басьо.

  • Поясніть значення псевдоніма Мацуо Басьо.

ІІІ Пояснення нового матеріалу

Слово вчителя. Японці кажуть:

  • вдивляйтеся у звичайне - і побачите несподіване;

  • вдивляйтесь у негарне – і побачите красиве;

  • вдивляйтесь у просте – і побачите складне;

  • вдивляйтесь у частинки – і побачите ціле.

Ця краса втілилась у багатьох видах японської культури, а особливо у літературі, у поезії. Сьогодні ми спробуємо побачити цю красу у поезії Мацуо Басьо.

Учні записують тему уроку

  • Як японці ставляться до природи? ( Вони не просто люблять природу, не просто бачать її красу, вони вважають її живим організмом, який має свої закони. Саме тому найбільше щастя для них – пізнати ці закони, злитися з природою, збудити в собі почуття прекрасного.

Пояснення хоку

Навіть воїн

Схилився в поклоні

Розквітла сакура

Слово вчителя. Перед нами хоку, невеликий за обсягом твір, який не має рими, містить всього три рядки, у кожному з них певна кількість складів. Досягнути цього в перекладах неможливо, тому звернемося до мови оригіналу.

Демо каре га - 5 складів

Каікі ні оджигі - 7 складів

Но сакура ши - 5 складів

Перший рядок містить тему (воїн), другий рядок – розвиток цієї теми ( що робить воїн), третій рядок – несподіваний фінал ( розквітла сакура).

Хоку називають японською гномічною поезією.

  • Як ви думаєте, чому? Від якого слова походить ця назва? (Гном)

  • Де живуть гноми? (під землею, тому ці вірші мають глибокий підтекст).

  • Згадайте, що таке підтекст?

  • Щоб зрозуміти хоку, потрібно включити уяву. Шляхом до розуміння хоку будуть асоціації.

  • Що таке асоціація? (поняття, що виникає при згадуванні іншого: поле – квітка).

Повернімося до нашого хоку. «Воїн» символізує сміливість,відвагу, хоробрість, вірність. «Поклон» - шана, повага до когось або чогось. «Квітуча сакура» - краса. Отже, мужність, відвага, сила загартовані красою.

ІV Робота з текстом

Слово вчителя. Хоку не містять повчання, не мають прямих оцінок. Призначення хоку створити поетичну картину, яка викличе певний настрій, розбудить уяву, збентежить душу, а все інше домалює і домислить сам читач. Автор хоку ніби запрошує нас з вами до творчої співпраці, ніби каже нам: «Пофантазуйте і поміркуйте разом зі мною і вам відкриються дивовижні таємниці».

  • Закрийте очі і уявіть. ( Вчитель читає хоку «Старий ставок»).

  • Який створює хоку? ( одночасно сумний і веселий).

  • Який образ навіює сум? ( образ ставка).

  • Який вигляд має ставок?

  • Які звуки чуються біля ставка на початку хоку? ( Їх немає).

  • А хто викликає посмішку? ( жабка).

  • Що змінилося з її появою? (сплеск – звук, пішли кола по воді – рух).

  • Яким став світ? (жвавішим, веселішим).

  • Як довго ми бачимо ставок і жабку? (ставок є і буде, а жабка буде лише деякий час).

  • Чий час закінчений, а чий ні?

  • Як називається час, який не закінчується? (вічність).

  • Хто чи що важливіший у хоку? (однаково важливі).

  • Чому з точки зору М.Басьо, ставок і жабка рівноцінні? (світ гармонійний, у ньому однаково важливі мить і вічність, велике і мале; навіть невелика жабка може змінити великий світ хоча б на мить).

V Закріплення умінь, навичок та знань

Методика «Сакура»

Слово вчителя. З іншими хоку поета ми познайомимося за допомого квіток сакури, які я приготувала для вас з паперу. Обравши квітку, читаєте поезію та робите її короткий аналіз (асоціації,почуття тощо).

Відповіді учнів

Методика «Поетичне лото»

Слово вчителя. Я читатиму початок хоку, а вам слід відшукати на слайді закінчення – третій рядок. За правильну відповідь ви отримаєте орігамі.

VІ Підсумок уроку

Слово вчителя. Що мився для себе цікавого,корисного з сьогоднішнього уроку? (Мацуо Басьо жив у далекому минулому, але його твори, такі незвичайні для нас формою, ми розуміємо і зараз. Це ж справжнє мистецтво, справжня краса, яку навіть не потрібно розуміти, потрібно лише відчувати).

Мистецтво незбагненне й незрівнянне –

Його не може розу осягнуть,

Є в ньому вічна і священна тайна,

Що кличе людство на духовну путь.

Чому обличчя змінюють епохи?

І час від часу інша новина?

Здається, наче розібрались трохи,

Але відкрилась більша глибина.

Мистецтво підіймається на крилах

До вищої мети між інших меж,

Воно летить невпинно і нестримно,

Шляхи його, мов спалахи комет.

То величає, то сміється їдко,

То говірне, то стримує вуста,

Примхливе і вибагливе нерідко,

А інколи грайливе, мов дитя.

Воно, як жінка, чарівне й прекрасне,

Вдиха натхнення яблуневий цвіт,

Та, якщо жінка із роками гасне,

Краса мистецтва ен рахує літ.

Педченко Т.М.

Не поспішайте! Зупиніться! Озирніться навкруги! І ви побачите прекрасне у звичайному. Любити природу означає любити свою землю, свою Батьківщину, людей.

VІ Домашнє завдання. Коли будете йти додому, або до школи придивіться до того, що вас оточує і спробуйте написати власне хоку. Вивчити напамят”ь 3-4 хоку.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.