• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Зарубіжна література
  • :“Пісня про Роланда” — французький героїчний епос. Історична правда (похід Карла Великого 778 р. за Піренеї) та вигадка в поемі. Боротьба проти іноземців та іновірців за батьківщину — провідна тема поеми.

:“Пісня про Роланда” — французький героїчний епос. Історична правда (похід Карла Великого 778 р. за Піренеї) та вигадка в поемі. Боротьба проти іноземців та іновірців за батьківщину — провідна тема поеми.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дата____________Клас___8_____ № уроку____34____

Тема уроку:“Пісня про Роланда” — французький героїчний епос. Історична правда (похід Карла Великого 778 р. за Піренеї) та вигадка в поемі. Боротьба проти іноземців та іновірців за батьківщину — провідна тема поеми.

Мета:

  • Поглибити знання учнів про епос та героїчний епос; визначати особливості “Пісні про Роланда” як французького середньовічного героїчного епосу; розрізняти історичну правду (похід Карла Великого 778 р. за Піренеї) та вигадку в поемі;

  • розвивати навички виразного читання поетичних творів, дослідницької роботи з текстом та комунікативно – мовленнєвих навичок;

  • виховувати у восьмикласників повагу до культурних цінностей народів,

Конспект уроку

  1. Оргмомент

  2. Актуалізація опорних знань учнів.

    1. Вступне слово-звернення вчителя до учнів-читачів. Декламація фрагмента поезії Бертрана де Борна «Сирвента».

До серця рицар той мені,

Що, першим кинувшись у бій,

Летить безстрашно на коні,

Запалює загін весь свій

Відвагою п’янкою.

Ось бій шалений закипів,

І мчить боєць серед полів,

Рискує головою, -

Складу тому свій кращий спів,

Хто йде вперед на ворогів!

Вчитель.

Діти, ви прослухали фрагмент відомої вам поезії Борна, відомого трубадура.

Питання до учнів.

    • Згадаймо поняття сирвенти.

    • Сирвента – це вірш про що? (вірш на військову тематику)

Отже, як ми вже знаємо, в літературі Середньовіччя актуальними були декілька тем, одна з яких військова. Чому? Тому що йшли феодальні війни, а лицарі - це професійні воїни.

Давайте звернемося до поезії Бертрана де Борна і намалюємо словесний портрет лицаря – воїна (цитатний портрет, або творча характеристика).

Самостійна робота зі статтею.

Не лише в поезії зображувалося лицарство, а й у героїчному епосі. Звернемося до невеликого фрагменту статті із вікіпедії.

Класичний героїчний епос («Пісня про Нібелунгів», «Пісня про Роланда», «Пісня про мого Сіда», «Слово о полку Ігоревім») відбиває народну точку зору на важливі для національної історії події, що відбуваються в «епічну» добу. Вони наближені до історичної достовірності, вага казково-міфологічних елементів у них знижується, на перший план виходить розробка суспільно-значущих тем (патріотизм, вірність королю, засудження феодального розбрату), а героями стають лицарі.

Вчитель. Отже, бачимо, що епоси створювалися одночасно в різних країнах Європи. Давайте створимо, виходячи з матеріалу статті створимо карту середньовічних епосів: визначте, які епоси створені в кожній із цих країн.

Німеччина

Київська Русь

Франція

XII XIIІ століття І століттяXIII століття

I II -XIII століття

Іспанія

XII -XIII століття

Вчитель.

Сформулюємо, виходячи з матеріалів статті вікіпедії риси середньовічного епосу. Для цього створимо інформаційне гроно «Риси середньовічного епосу».

XII -XIII століття

Герой - лицар

Вірність королю

патріотизм

Засудження феодального розбрату

Головна ідея - національна

Вчитель.Ми з вами зупинимося у середньовічній Франції, де також живуть герої середньовічного епосу. А познайомимося ми з ними завдяки «пісні про діяння» - «Пісні про Роланда».

Оголошення теми уроку.

Вчитель. Тема нашого уроку наступна: “Пісня про Роланда” — французький героїчний епос. Історична правда (похід Карла Великого 778 р. за Піренеї) та вигадка в поемі. Боротьба проти іноземців та іновірців за батьківщину — провідна тема поеми.

Корпоративне визначення завдань уроку.

Давайте визначимо, виходячи з теми уроку, які завдання стоять перед нами.

Але ми можемо вдало виконати поставлені перед нам завдання, якщо знаємо зміст твору. Я пропоную сформулювати одним складним реченням зміст твору, використовуючи початок: «У «Пісні» йдеться про…». Ми вже знаємо, що загальною темою епосу є героїчні діяння воїнів – лицарів, але кожен твір все ж таки має свою тему та свою ідею. Визначити тему «Пісні про Роланда» нам допоможе читання першої жести.

Зі словника дізнаємося, що таке жеста. Отже, читаємо першу жесту – першу строфу.

Вчитель.

Підкресліть опорні слова, які допоможуть нам сформулювати тему твору.

Виразне читання фрагменту з тексту.

Король наш Карл, Великий Імператор,

В Іспанії провоював сім років.

Весь край гірський він підкорив до моря,

Фортеці непохитні впали швидко,

Ні міст, ні мурів не лишилося цілих,

Зостались Сарагоса на горі лиш…

Там цар Марсілій, що не вірить в Бога,

Шанує Аполлона й Магомета,

Та прийде час, і Бог його скарає. Аой!

прийде час, і Бог його скарає. Аой

Вчитель.

Отже, тема твору – зображення походу Карла. З якою метою зображений цей похід? (зобразити героїзм лицарів, зокрема Роланда та Олівєра, тобто прославити їх). Отже, ідея твору – уславлення героїзму та патріотизму. Звернемося до словника, підберемо синонім до слова уславлення.

Ми з’ясували тему твору і переходимо до наступних завдань: визначимо співвідношення історичної правди та вигадки у творі, а також доведемо, що «Пісня про Роланда» є герїчним епосом.

Робота з підручником

Завдання 1 варіанту.

Працюючи зі статтею підручника, скласти дорожню карту учня «Шляхом французького героїчного епосу» і від імені учителя літератури підготуйте свій коментар:

Завдання 2 варіанту.

Опрацювати фрагмент статті підручника «Французький героїчний епос» на с.143 (3, 4 абзац) (Ковбасенко Ю.І.), звернути увагу на термін «квазіісторизм» і обґрунтувати у висновках явище квазіісторизму у літературі. Свої висновки відобразіть у вигляді таблиці.

Об’єкти порівняння

Історичні факти

Відображення їх у творі

Час події

Тривалість походу

Мета походу

Учасники воєнного конфлікту

Фінал конфлікту

Виступ учнів із підготовленими відповідями.

1. Бліц – диктант.

  • «Пісня про Роланда» є героїчним епосом епохи…

  • Основою поеми стала історична подія …

  • На відміну від історичного факту, у творі змінено…

  • Темою поеми є…

  • Ідея твору в …

  • Особливість французького епосу в …

  • Роланд втілює…

Слово – епілог уроку.

Сьогодні ми розпочали знайомство з перлиною на наступному уроці ми вже будемо говорити про образи лицарів у цій поемі

Тому ви отримуєте такі домашні завдання:

  • Виразне читання в особах указаних фрагментів «Діалог Роланда Олівєра», «Діалог Роланда -Ганелона», «Плач Карла»

Ознайомтеся зі статтею з вікіпедії.

Класичний героїчний епос («Пісня про Нібелунгів», «Пісня про Роланда», «Пісня про мого Сіда», «Слово о полку Ігоревім») відбиває народну точку зору на важливі для національної історії події, що відбуваються в «епічну» добу. Вони наближені до історичної достовірності, вага казково-міфологічних елементів у них знижується, на перший план виходить розробка суспільно-значущих тем (патріотизм, вірність королю, засудження феодального розбрату), а героями стають лицарі.

Завдання 1 варіанту

Працюючи зі статтею підручника, скласти дорожню карту учня «Шляхом французького героїчного епосу» і від імені учителя літератури підготуйте свій коментар:

Завдання 2 варіанту

Опрацювати фрагмент статті підручника «Французький героїчний епос» на с.143 (3, 4 абзац) (Ковбасенко Ю.І.), звернути увагу на термін «квазіісторизм» і обґрунтувати у висновках явище квазіісторизму у літературі. Свої висновки відобразіть у вигляді таблиці.

Об’єкти порівняння

Історичні факти

Відображення їх у творі

Час події

Тривалість походу

Мета походу

Учасники воєнного конфлікту

Фінал конфлікту

Ознайомтеся зі статтею з вікіпедії.

Класичний героїчний епос («Пісня про Нібелунгів», «Пісня про Роланда», «Пісня про мого Сіда», «Слово о полку Ігоревім») відбиває народну точку зору на важливі для національної історії події, що відбуваються в «епічну» добу. Вони наближені до історичної достовірності, вага казково-міфологічних елементів у них знижується, на перший план виходить розробка суспільно-значущих тем (патріотизм, вірність королю, засудження феодального розбрату), а героями стають лицарі.

Завдання 1 варіанту

Працюючи зі статтею підручника, скласти дорожню карту учня «Шляхом французького героїчного епосу» і від імені учителя літератури підготуйте свій коментар:

Завдання 2 варіанту

Опрацювати фрагмент статті підручника «Французький героїчний епос» на с.143 (3, 4 абзац) (Ковбасенко Ю.І.), звернути увагу на термін «квазіісторизм» і обґрунтувати у висновках явище квазіісторизму у літературі. Свої висновки відобразіть у вигляді таблиці.

Об’єкти порівняння

Історичні факти

Відображення їх у творі

Час події

Тривалість походу

Мета походу

Учасники воєнного конфлікту

Фінал конфлікту

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
8
дн.
0
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!