+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Пісня – душа народу (календарно-обрядові пісні)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Пісня – душа  народу (календарно-обрядові  пісні)

Мета:

Навчальна: навчати  учнів визначати  особливості  календарно-обрядових  пісень, їх  призначення  і  роль  в  українській  музичній  спадщині; висловлювати  судження  про  художньо – образну палітру  українського  пісенного  фольклору  та  його  життєвий зміст; ознайомити  учнів  із  поняттям  «календарно-обрядові  пісні»;

Розвиваюча: формувати  уміння  аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити  висновки;

Виховна: виховувати  слухацьку  культуру, пошану  до  народної  музичної  спадщини.

Музичний  матеріал: українські  народні  пісні  «Іди, іди, дощику», «Чи не той то Омелько»;  пісня-гра «Подоляночка»

Наочні  посібники: нотна  хрестоматія;

Обладнання: ТЗН; дитячі  музичні інструменти; фонохрестоматія.

Тип  уроку: комбінований урок.

Хід  уроку

         Учні  входять до  класу  під  музичний  супровід  (українська народна  пісня-гра «Подоляночка»)

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка  готовності  класу  до  уроку. Музичне  вітання.

2.     МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ми навіть  не  звертаємо  увагу  на  те, що  музика  стала  частиною  нашого  життя. Ми її чуємо  у  кіно, театрах, під  час  свят, театральних  дій, на  телебаченні, у приймачах, у транспорті  та  вдома, на  мобільних  телефонах. Музику  не  можна відокремити  від  життя  людини, вона є  його  важливою  складовою. Так є  зараз, так  було і в  давні  часи. У  музиці, зокрема  у  пісні, відбивалося  все, чим  жила  людина, і про те, як  відображалося  життя  людини  у  пісні, ми  поговоримо  сьогодні  на  уроці.

3.     АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ ЗНАНЬ

        Які  види  народних  пісень  ви  знаєте?

        У чому  полягають  особливості  жартівливих  пісень?

4.     ОСНОВНА  ЧАСТИНА

Слово  вчителя

         Трудовий  народ – творець  не  тільки  всіх  матеріальних  цінностей,  але й духовних, зокрема – народної  пісні, в якій  він  правдиво  та  яскраво  відобразив  свою  історію, сподівання  та  мрії, тобто  своє життя.

         Наші  пращури  були  сміливими, працьовитими  людьми, але  явища  природи  залишилися  для  них  незрозумілими, таємничими. Тому  людям  здавалося, що  ними керують  якісь  вищі, невідомі  сили. Вони  обожнювали  сили  природи, вірили в те, що  магічні  дії  допоможуть  зберегти  та  примножити  свійську  худобу, захистити  свою  оселю, отримати  кращий  врожай.

         Пригадайте  українську  народну  пісню  «Іди, іди, дощику». На  вашу  думку, для  чого  співали  цю  пісню  наші  предки?

Вокально-хорова  робота

Розспівування

Виконання  української  народної  пісні  «Іди, іди, дощику» з інсценуванням

Робота  з  поняттями

         Український  народ з  давніх-давен  зберігав  традиції  свят і обрядів  і  пов’язаних з ними  пісень  річного  землеробського  кола, якими  супроводжувалися  зустріч  Нового  року, прихід  весни, збирання  врожаю. Такі  пісні  отримали  назву календарно-обрядових  пісень. Вони  мали  забезпечити  людині  успіхи  у  господарюванні, щастя  у  родинному  житті.

        Які  календарно-обрядові  пісні  ви  вивчали?

        Як  називають  пісні, якими  зустрічали  прихід  весни?

У  давні  часи  люди  вірили: якщо  дружно  покликати  весну,  радіти  її  наближенню,то  вона  прийде  швидше. Закликання  весни  відтворенні  у  багатьох  українських  піснях, що  називають  веснянками.

        Пригадайте  пісню-гру «Подоляночка».

Вокально-хорова робота

Розспівування

Виконання  пісні-гри «Подоляночка»

Робота з поняттями

         На  свято  Івана Купала  співали  купальських  пісень, що поєднувалися  з  красивим  звичаєм  плетіння  вінків  та  пусканням  їх  на  воду, щоб  передбачити  свою  долю.

         Улітку, під  час  зелених  свят, співали русальних пісень, що  припадали  на  період  підготовки  до  збирання  врожаю, який  відзначався  в народі  особливо  урочисто.

        Які  пісні  складають  зимовий  цикл  календарно-обрядових  пісень?

Так, зимовий  цикл  календарно-обрядових  пісень  в  Україні  складають колядки тащедрівки. Усна  народна  традиція  зберегла  багато  таких  пісень. Змістом  їх  було  побажання  успіху  в  новому  землеробському  році, здоров’я  й  добробуту в сім’ї, величання  господаря. Чимало  давніх  колядок  і  щедрівок  дійшло  до  наших  часів  у  вигляді  веселих  зимових  ігор  та  розваг молоді. Деякі  з  них  зустрічаються  і  в  Росії, і в Білорусі, як, наприклад, колядка-гра «Коза»,  що відображає  давній  звичай східних  слов’ян – водіння  по  дворах  «кози» в образі  якої  люди  уособлювали  покровителя  полів  і  пасовиськ.

І  досі  існує  давня  традиція  новорічного  посівання  на  подвір’ях  і в  хатах  відбірним  зерном. Воно  супроводжується  побажанням  господарям  багато  врожаю  в  новому  землеробському  році.

Завершувався  зимовий  цикл  піснями  на  свята  проводів зими – Масляної.

Вокально-хорова  робота

Розспівування

Продовження  роботи  над  піснею  «Чи не той то Омелько»

5.     ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ  УРОКУ

Бесіда

        Які  пісні  ми  називаємо  календарно-обрядовими?

        Із  чим  пов’язані  їх  назви?

6.     ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

Підготувати  виконання  будь-якої  календарно-обрядової  пісні  з  інсценуванням.

         Учні  виходять  із  класу  під музичний  супровід  (українська  народна  пісня-гра «Подоляночка»)

Опис документу:
Навчати учнів визначати особливості календарно-обрядових пісень, їх призначення і роль в українській музичній спадщині

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Картографія та топографія»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн
590 грн
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись