і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Використання мобільних застосунків на уроках
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Пісня – душа народу (історичні пісні)

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Пісня – душа  народу  (історичні  пісні)

Мета:

Навчальна: навчити  учнів  висловлювати  судження  про  художньо-образну палітру  українського  пісенного  фольклору  та  його  життєвий  зміст; визначати  особливості  історичних  пісень, їх  призначення  і  роль в  українській  музичній  спадщині; ознайомити  учнів  із  поняттям  «увертюра»;

Розвиваюча: розвивати  вміння  логічно  та  аргументовано  висловлювати  свої  думки  щодо  прослуханої  та  виконаної  музики;

Виховна: виховувати  патріотичні  почуття  та  інтерес  до  народної  творчості;

Музичний  матеріал: українська історична  пісня «За  світ встали козаченьки»; М.Лисенко Сцена  «Запорізька  Січ» та  Увертюра  до  опери  «Тарас  Бульба»; М.Балема «Козацькому  роду  нема переводу».

Наочні  посібники: нотна  хрестоматія;репродукція  картини  Л.Жемчужнікова  «Кобзар  на  шляху».

Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.

Тип  уроку:  комбінований  урок.

Хід  уроку

Учні  входять  до  класу  під  музичний  супровід  (М.Балема «Козацькому  роду  нема  переводу»).

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2.     МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ.

-         Як  називаються  народні  пісні, з яких  ми  дізнаємося про історичне минуле нашої  країни?

-         Які  історичні  пісні вам відомі?

-         Про  які  події розповідається  у  цих  піснях?

3.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

Розповідь  учителя

         Українці  співали завжди. Поряд із  ліричними піснями про красу  природи та кохання, схвильованими  творами  про життєві  турботи   створено чимало  народних пісень, що відображали історію боротьби  українського  народу  за  свободу та  становлення  національної  самосвідомості. Історичні  пісні складають  поетично-пісенну  біографію  українського  народу,  вшановують імена  славетних синів  нашої батьківщини.   Передаючись із покоління  в покоління, історичні  пісні  збереглись до сьогодні. Одна  із найвідоміших  історичних пісень – пісня «Ой, на  горі  та й женці  жнуть».

-         Хто у давнину був творцем, хранителем і передавачем  народної творчості  у  формі  історичних  пісень, дум, релігійних  пісне співів, а також  казок  і  переказів? Відповісти вам допоможе  загадка:

Музикант сліпий  співає –

Відчуваєш в серці  жар.

Інструмент свій  обіймає,

Хто ж він є? Співець - …(кобзар).

Споглядання  репродукцій  творів  мистецтва

         Учитель демонструє  репродукцію картини Л.Жемчужнікова «Кобзар  на  шляху», розповідає  про історію її  створення.

-         Яке  враження  на вас справила  ця  картина?

-         Чи  звернули ви  увагу  на  кольори, якими її  написано?

Слухання  музики

         Учитель розповідає  історію пісні «За  світ встали козаченьки».

Слухання  історичної  пісні «За світ встали козаченьки»

-         Як  потрібно  заспівати  пісню «За світ встали козаченьки», щоб  найкраще  відобразити  її  життєвий  зміст?

-         Які  засоби  музичної виразності  ви  помітили, прослуховуючи  пісню?

Учитель розповідає про історію створення  М.Лисенком  опери  «Тарас  Бульба» та  її  літературну  основу – повість  М.Гоголя.

Будь-яка  опера  починається  з  увертюри.

Робота з поняттями

         Увертюра – це оркестровий  вступ до опери, балету, кантат  чи  кінофільму. Вона побудована  на  головних  мелодіях  опери  чи  балету.

Прослухайте  її  та  дайте  відповідь  на  запитання.

-         Мелодію  якої  пісні  ми можемо  почути  у  цій  увертюрі?

Слухання  музики

Слухання  увертюри  до  опери  М.Лисенка  «Тарас  Бульба»

         Кульмінацією  опери  є  сцена  «Запорізька  Січ». Що  за  пісня  звучить  так  широко  та  мужньо, розгортаючись  степом? Це – «За світ встали козаченьки»! Ми  вже  чули її  мелодію, що  звучала  в  увертюрі  до  опери.

         Зверніть увагу  на  те, як  неповторно звучить  кожен  куплет  пісні.

-         Ще  за  сценою  починає, ніби  здалеку, звучати  перший  куплет і поступово  видозмінюється  та  перетворюється  у  третьому  куплеті  на  масову  сцену – яскраве, емоційне завершення   сцени  на Запорізькій  Січі.

-         Послухайте  сцену  та  дайте  відповідь  на  запитання

-         Чи  відчуваєте  ви гордість  за  нашу  славну  Україну?

Слухання  сцени «Запорізька  Січ» з опери  М.Лисенка «Тарас  Бульба»

-         Якими  постають  перед нами  запорізькі  козаки  з  музики  М.Лисенка?

Учитель розповідає  про  успіх  опери  М.Лисенка  «Тарас  Бульба» у європейських  глядачів.

Вокально-хорова робота

         Тема  козацтва, боротьби за  незалежність  рідної  землі  завжди  хвилювала  митців – музикантів, поетів, художників. У пісні «Козацькому  роду  нема  переводу» М.Балеми  відображена  саме  ця  тема. Послухайте  її  та  дайте  відповідь  на  запитання.

-       Як  ви  розумієте  назву пісні?

Слухання  пісні «Козацькому  роду  нема  переводу» М.Балеми

-       Яким  є  характер  пісні?

-       Як  її  потрібно  виконувати?

Розспівування

Розучування  пісні  «Козацькому  роду  нема  переводу»М.Балеми

4.     ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ

Бесіда

-         Які історичні  пісні  вам  найбільше  сподобалися?

-         Що  таке  увертюра?

-         До  якої  пісні  звернувся у  своїй  творчості  Микола  Лисенко?

5.     ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

Пригадати  літературні  твори або  фільми, у яких  оспівані козаки. Які  риси характеру  їм  притаманні?

         Учні  виходять  із  класу  під музичний  супровід  (М.Балема «Козацькому  роду нема переводу».)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Навчити учнів висловлювати судження про художньо-образну палітру українського пісенного фольклору та його життєвий зміст
  • Додано
    24.03.2018
  • Розділ
    Музика
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    282
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    WB911309
  • Вподобань
    0
Курс:«Інтегрований курс «Мистецтво»: теоретико-прикладний аспект»
Просіна Ольга Володимирівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти