Пісенність і мелодизм поезії Т. Г. Шевченка

Опис документу:
Зверненя до творчості видатного сина України, знайомство з його поетично – пісенною спадщиною.Над Дніпром могила з вітром говорила: "Не забудьте, кого то я для вас схоронила. Навчити дітей розуміти і знаходити взаємозв'язок між окремими видами мистецтва.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок музики у 5 класі

Тема уроку: Пісенність і мелодизм поезії Т. Г. Шевченка.

Мета уроку: навчити дітей розуміти і знаходити взаємозв'язок між окремими видами мистецтва; навчити аналізувати вірш з музичної точки зору; розвивати вокально – хорові навички, вміння сприймати музику; прищеплювати любов до музики та літератури; виховувати і розвивати художньо – естетичний смак;

Музичний матеріал:

  1. А. Філіпенко " Зацвіла в долині."

  2. Я. Степовий " Зоре моя вечірняя"

  3. Укр. нар. пісня " По діброві вітер виє".

  4. Укр. нар. пісня " Думи мої, думи".

Обладнання: компютер, репродукції картин до творів Т. Г.Шевченка, баян.

Хід уроку.

І. Вступна частина.

1. Музичне вітання.

2. Організація класу.

ІІ. Основна частина.

Учитель. Сьогодні на уроці ми звернемося до творчості видатного сина України, познайомимося з його поетично – пісенною спадщиною. Послухайте про кого йтиме мова.

Над Дніпром могила з вітром говорила:

"Не забудьте, кого то я для вас схоронила.

Це не князь могучий на Дніпровій кручі,

Закрив очі утомлені з походу ідучи.

А співак найбільший і найсміливіший,

Що всю красу України перелив у вірші!

Славу України зберіг від руїни,

Як ураган віщим словом прогнав чорні тіні".

Учитель. Так, це Тарас Шевченко. Свої вірші він адресував, передусім, народу; він їх часто співав, а з проханням покласти на музику звертався до композиторів; був фольклористом, добре співав. Тому так легко озвучувалася Шевченкова поезія. Понад 200 пісень створив народ на вірші Т. Г. Шевченка, бо в його поетичних текстах закладено своєрідний український мелодизм.

-Зараз ми з вами послухаємо одну з пісень на вірші Шевченка "Думи мої, думи", і розглянемо однойменну картину.

(діти слухають пісню "Думи мої, думи").

Учитель. Що можна сказати про мелодію пісні ?

(Відповіді дітей)

(вона спокійна, врівноважена, ритм нагадує повільні кроки людини у глибокій задумі).

Учитель. Хто зображений на передньому плані картини?

(відповіді дітей)

(на передньому плані картини художника Божія ми бачимо Кобзаря у глибокій задумі).

Учитель. На якому тлі зображено постать Кобзаря?

(грозове тло полотна створює сумний настрій картини. І цей настрій співзвучний із мелодією пісні.)

Учитель. А що ви знаєте про Шевченка – художника?

Учні. Природа наділила Шевченка дивовижним умінням бачити і по – своєму відтворювати навколишній світ – і не тільки в поезії, а й у живописі. У малярстві Шевченко досяг визначних успіхів. Лише портретів він написав понад 150. Серед них і автопортрет – одна з найкращих живописних картин.

(Автопортрет – портрет художника, виконаний ним самим.)

(діти розглядають автопортрет).

Учитель. А які пісні ви знаєте на слова Т. Г. Шевченка?

(відповіді дітей)

ІІІ. Вокально – хорова робота.

Учитель. Гляньте на дошку.(на дошці записано ритмічний малюнок пісні "Зацвіла в долині!).

Завдання.

1.Проплескати ритмічний рисунок.

2. Поставити тактові риски

3.Виконання пісні.

Учитель. У мене в руках ще одна картина художника А. Куїнджі "Місячна ніч на Дніпрі." Дивлячись на неї, можна припустити, що в таку ніч він написав вірші:

Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою.

Ці вірші він написав далеко за межами своєї батьківщини в засланні, в Середній Азії.

-Перш ніж її виконати, сядьте рівно, випрямте спинки.

(виконання пісні " Зоре моя вечірняя").

Вивчення нової пісні " По діброві вітер виє".

(на партах лежать листки з текстом пісні)

а) виконання пісні вчителем ;

б) на дошці записаний ритмічний рисунок пісні;

(звернути увагу на ліги – один склад розспівується на два звуки. Нота з крапкою – подовжує її вполовину).

Підсумок уроку.

Рефлексія (методом «мікрофон»)

Вчитель.

Чи досягнута мета уроку? Що нового ви дізналися на уроці? Що являється найпоширенішим засобом вираження людських почуттів?

Тарас Шевченко писав: «Найголовніша запорука безсмертя народу – це пісня.»

«Наша пісня, наша дума не вмре, не загине.»

4

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Формування навчальної мотивації в учнів. Теорія і практика»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.