Петро Попельський і Евеліна

Зарубіжна література

Для кого: 6 Клас

06.08.2021

83

0

0

Опис документу:
Розкрити красу стосунків Петра і Евеліни, показати значення Евеліни у житті Петра Попельського; удосконалювати навички аналізу прозового твору; розвивати вміння висловлювати власні думки, правильно будувати судження, робити аналіз та узагальнення матеріалу; розширювати словниковий запас учнів; поглиблювати знання учнів з теорії літератури (епілог); виховувати культуру спілкування, толерантне ставлення один до одного та до людей з обмеженими можливостями, чуйність, повагу; любов до рідної природи
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Червоненська філія

Комунального закладу «Хащуватський ліцей»

Гайворонської міської ради













Вчитель:

Сікорська Тетяна Сергіївна

Тема уроку: Петро Попельський і Евеліна

Мета: розкрити красу стосунків Петра і Евеліни, показати значення Евеліни у житті Петра Попельського; удосконалювати навички аналізу прозового твору; розвивати вміння висловлювати власні думки, правильно будувати судження, робити аналіз та узагальнення матеріалу; розширювати словниковий запас учнів; поглиблювати знання учнів з теорії літератури (епілог); виховувати культуру спілкування, толерантне ставлення один до одного та до людей з обмеженими можливостями, чуйність, повагу; любов до рідної природи та прагнення у досягненні власної мети.



Обладнання: презентація, ілюстрації, роздавальний матеріал.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

1) Хто такі Попельські?

2) Що вам відомо про Йохима?

3) Що ви можете сказати про матір Петруся?

4) При яких обставин ми познайомились з Романом, Єгорієм?

5) Ким є Евеліна для Петруся?

6) Хто такі Ставрученки?

7) Який за характером дядько Максим?

4. Літературний конкурс «Дай правильну відповідь"

Якщо дитина відповідає правильно, то отримує фішку.

1) Де народився Володимир Короленко? (у Житомирі, нині Україна)

2) За жанром твір «Сліпий музикант» … (це повість)

3) У якій сім’ї народилася сліпа дитина? (у багатій сім’ї)

4) Сліпоту немовляти помітили … (відразу)

5) Спочатку дядько Максим увагу на сліпу дитину… (не звертав)

6) На якому інструменті грав Йохим? (на скрипці)

7) Помітивши захоплення сина музикою, мати придбала … (скрипку)

8) У підготовці Петруся до життя велика увага приділялася …(фізичним вправам і їзді на коні)

9) Ім’я доброго дзвонара ... (Роман)

10) Петро разом з сліпими жебраками вирушив … (до Київської лаври)

11) У кінці твору Петро Попельський став ... (талановитим музикантом)

12) Петро й Евеліна згодом ... (одружилися)

Ми маємо продовжити роботу над повістю В. Г. Короленка «Сліпий музикант». Письменник Володимир Короленко своєю творчістю, своєю громадською безкорисливою діяльністю допомагав людям не зневіритися, мужньо долати життєві проблеми, несправедливість, не опускати руки, підтримував їх в прагненні до щастя. Тож і ми сьогодні дізнаємося, чи будуть Петро та Евеліна щасливі разом попри всі негаразди.

II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

1. Оголошення теми.

Тема уроку – Петро Попельський і Евеліна.

2. Робота в зошитах.

Тож запишіть тему нашого уроку: «Петро Попельський і Евеліна.»

3. Завдання уроку.

Сьогодні на уроці ми охарактеризуємо образи Петра і Евеліни, закцентуємо увагу на красі їх стосунків, з′ясуємо значення Евеліни у житті Петра, спробуємо зрозуміти внутрішній світ головних героїв повісті «Сліпий музикант», духовні пошуки Петра Попельського, його взаємовідносини з Евеліною.

  1. Повторення відомостей з теорії літератури. Робота з картками.

А зараз повторимо відомості з теорії літератури.

На кожній парті є комплект карток у конверті. Ви маєте знайти та скласти відповідники до теоретичних понять. Піднімайте руки, коли виконаєте роботу. Учні зачитують визначення.


ОПОВІДАННЯ



НЕВЕЛИКИЙ ЗА ОБСЯГОМ ПРОЗОВИЙ ТВІР,У ЯКОМУ ЗАЗВИЧАЙ ОПИСАНО ОДИН ЕПІЗОД ІЗ ЖИТТЯ ГЕРОЯ

ПОВІСТЬ

ПРОЗОВИЙ ТВІР, ЗА ОБСЯГОМ БІЛЬШИЙ, НІЖ ОПОВІДАННЯ, В ЯКОМУ ЗОБРАЖЕНО НИЗКУ ПОДІЙ ІЗ ЖИТТЯ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ ТА ДЕТАЛЬНО ЗМАЛЬОВАНО ПОВ’ЯЗАНИХ З НИМ ДРУГОРЯДНИХ ПЕРСОНАЖІВ

РОМАН



ВЕЛИКИЙ ЗА ОБСЯГОМ ПРОЗОВИЙ ТВІР, У ЯКОМУ ЗОБРАЖЕНО ЗНАЧНУ ЧАСТИНУ ЖИТТЯ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ АБО ЙОГО ДОЛЮ В ЦІЛОМУ

СЮЖЕТ

ПОСЛІДОВНІСТЬ ПОДІЙ, ЯКА СКЛАДАЄ ЗМІСТ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ


  1. Робота з предметним сюжетом.

На дошці відтворено предметний сюжет. З ним вчитель працюватиме протягом уроку. На ньому зображено сопілку, букет польових квітів, хустинку, слово «біль», дві половинки серця,сльози, слово «жаль», яскраве серце. (Додаток1.)

Ми щойно повторили, що сюжет – це послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Запам′ятайте, що в художніх творах докладно зображуються ті предмети, які мають певне значення для розвитку подій.

Перед вами сюжетний ребус

- Діти, як ви можете розшифрувати перший блок предметного сюжету? Поясніть зображені на ньому предмети.

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Запитання до учнів.

Що нам відомо про Петрика Попельського? Хто він? Який він?

Що ви дізналися з тексту твору про Евеліна? (Ровесниця Петруся, що підростала у сусідньому маєтку.)

Чому Петрусь прогнав Евеліну, коли та зненацька натрапила на нього, почувши чарівні звуки сопілки? (Він звик бути самотнім, не звик гратися з кимось.)

Чому Петрусь був спантеличений такою реакцією Евеліни, коли він доторкнувся до її обличчя? (Він уперше зрозумів, що його сліпота може викликати не лише самий жаль, а й біль. Він зазнає приниження каліки, бо сліпота і є каліцтво. Він страждає, бо ще не розуміє всіх відчуттів. Петрусь усе ще соромиться говорити про свою сліпоту, але зворушений добротою Поліни, він врешті зізнається, що він сліпий.)

Ми бачимо, що під час їхньої зустрічі у серці кожного з них з′являються нові відчуття. Такі, котрих вони не відчували раніше. У серці Петруся – це почуття болю, приниження каліки, він довідався, що його фізична вада може викликати не самий жаль, а й ляк. Він ще не міг усвідомити тяжкого почуття, пекучий біль підступав йому до горла і він плакав. Евеліна теж уперше у своєму житті зіткнулася зі словом «сліпий». І це слово завдало незгладимого удару в її маленьке жіноче серце. Вона не втрималась на висоті своєї солідності й сама гірко і безутішно заплакала.

Яка, на вашу думку, головна риса вдачі Евеліни? (Співчутливість, доброта)

Яким характером Евеліна дивувала рідних? («Дорослим»)

Що, на вашу думку, зближувало Петра і Евеліну? (Вони обоє були оточені надзвичайною любов’ю своїх близьких. Обоє вони не знали життя, жили в замкненому світі своїх маєтків.)

Який момент у житті був переломним для Евеліни? (Зустріч із братами Ставрученками. Вона вперше відчула, що існує інший світ, невідомий і тривожний.)

Вона поринула в той інший світ, у якому не було місця для Петра чи залишилася разом з коханим? (Вона вибрала Петра.)

Як на вашу думку, чи було жертовним рішення Евеліни залишитися з Петром? ( З боку Евеліни це був вияв щирої і дуже самовіданної любові.)

Яку роль відіграла Евеліна в житті Петра? (Вона стала його ангелом-охоронцем. Евеліна вносила в їхню дружбу «свій спокій, свою тиху радість, повідомляла сліпому нові відтінки навколишнього життя», а він «давав їй своє горе».)

Слово вчителя. Петрусь все ще соромиться говорити про свою сліпоту, але зворушений добротою Поліни, він врешті зізнається, що він сліпий. Тож розглянемо другий блок предметного сюжету. Як ви можете його пояснити?



У що переросла їхня дружба? (У кохання)

Який талант мав Петрусь? (Талант до музики)

Хто розвивав талант хлопчика? (Дядько познайомив його з музикою простого селянина Йохима, який грав на сопілці. Мати — із серйозною класичною музикою. Саме вона захопила його грою на фортепіано.)

Чим стає музика для Петра Попельського? (Сенсом його життя)

З ваших записів випливає, що сліпота і музика – речі несумісні, у випадку з історією нашого героя вони поєднані. Музикою займається людина з тонкою душею, відчуттям прекрасного; вона не бачить, але все відчуває.

Петро сказав Евеліні: «Мені тільки здається, що я зайвий на світі». Чому у героя виникали ці думки? Чи згодні ви із цими словами Петра?

Евеліна сказала мудру фразу: «У кожного своя дорога в житті». Молоді Ставрученки висловлювали свої думки із цього приводу, їхні слова стривожили душу Петра. Окрім того, знання про те, що поза стінами маєтку існує інший світ, теж стривожило героя. Його мучило відчуття своєї неповноцінності, викликаної сліпотою. Петро цілком поринув у морок, в особисте нещастя, замкнувся у собі.

Як розвивалася дружба Петруся та Евеліни з роками?

Діти, а згодом молоді люди зустрічаються щодня. Турботлива увага дівчинки допомагала й підтримувала Петра. Їхня дружба збагатила обох, а з часом переросла у кохання. Петро кохає Евеліну, але не зізнається у цьому, боячись зіпсувати майбутнє дівчини. Тоді Евеліна робить «тихий подвиг любові» – вона перша говорить про своє почуття й рішення створити сім’ю. Це її вибір.

  • Що турбувало Петра у шлюбі? (Щоб не народилася сліпа дитина)

Дитина народилася зрячою, і це додало йому снаги і впевненості у собі

Тож прокоментуймо третій блок нашого сюжетного ребусу.

- А тепер подумайте, чому всі картинки ребусу чорно-білі?

2. Літературна гра «Упізнай героя»

1) Замолоду він славився всюди «небезпечним забіякою» і виправдав цю характеристику: поїхав в Італію, де поступив в загін Гарібальдіа. (Максим Яценко)
2) Ця красива дівчинка, спокійна і розсудлива, випадково знайомиться з Петром на прогулянці. Спочатку вона не здогадується, що хлопчик сліпий. (Евеліна)
3) Сліпий юнак грає на фортепіано перед гостями. Усі приголомшені і передбачають йому популярність. Уперше юнак усвідомлює, що і він здатний щось зробити в житті. (Петро)

4) У садибу хлопець повертається зовсім іншою людиною, душа його сціляється. Мати гнівається на нього за обман, але скоро прощає. Герой багато розповідає про свої мандри. (Петро)

5) Він дійсно їде до Київа і звідти пише додому заспокійливі листи. (Максим Яценко)
6) Коли лікар повідомив, що дитина поза сумнівом, зрячий, батька охоплює така радість, що на декілька митей йому здається, ніби він сам усе бачить: небо, землю, своїх близьких. (Петро)

7) Був такий, як тисячі інших сільських поміщиків Південно-західного краю: він був добродушний, мабуть, навіть, добрий, пильно наглядав за робітниками і дуже любив будувати й перебудовувати млини. (Батько)

8) Невелика дівчинка, з довгою русою косою й голубими очима, що вражала всіх при першому ж знайомстві якоюсь дивною солідністю. (Евеліна)

9) Один із синів був студентом Київського університету на модному тоді філологічному факультеті. Другий вивчав музику в петербурзький консерваторії. (сини Ставрученки)

10) З натури він був дуже жвава й рухлива дитина, та місяці збігали місяцями, і сліпота дедалі більше накладала свій відбиток на темперамент хлопчика, що починав визначатися.(Петро)

11) Її губи шепотіли щось, і на блідому обличчі з лагідними, майже дитячими ще рисами з’явилася гримаса нетерпеливого страждання, як у пещеної дитини, що відчуває незвичне горе. (Мати)

12) Обличчя його було широке, подзьобане віспою і надзвичайно добродушне. Заплющені повіки ховали ямки очей, на губах грала добродушна усмішка. (Роман)

3. Складання асоціативного куща. (запис у зошити)

Які асоціації виникають у вас, коли чуєте ім’я Евеліна та Петрусь?

Петрусь – талановитий, наполегливий, цікавий, цілеспрямований, життєрадісний, здібний, щирий, щасливий.

Евеліна – упевнена, весела, життєрадісна, вірна, справедлива, надійна, щира, сердечна.

4. Робота в групах. (Додаток2.)

А тепер попрацюємо в групах. Ще перед початком уроку ми визначили, хто до якої групи буде належати. Отже, перед вами різнокольоровий картон – це життя Петра Попельського. Подумайте та оберіть один потім обґрунтуєте свій вибір. А ось ноти – це Евеліна. На цих нотах напишіть ким вона для нього була та що принесла у його життя, можливо, як вона його змінила.

5. Виразне читання епілогу повісті Володимира Галактіоновича Короленка «Сліпий музикант» учнями.

Ст.168-169

Чи допомогла музика сліпому хлопцеві жити, радіти і бути щасливим?

В епілозі ми бачимо молодого чоловіка, який виступає в Києві в великому концертному залі. Про нього говорять різне, придумують романтичні історії. Він оточений загадковістю. Супроводжує його біла красуня. Гра музиканта заворожує слухачів.

IV. Узагальнення і систематизація набутих знань і вмінь.

1. Складання сенкану.

1) Петрусь

Егеїстичний, сильний ( духом)

Намагається, старається, не зупиняється

Петрусь стає відомим музикантом

Музикант

2) Петро

Сліпий, розумний

Вчиться, грає, любить

Живе у своєму світі

Музикант.

3) Евеліна

Молода, самотня

Співчуває, поважає, розуміє

Здатна пожертвувати своїм життям

Подруга

V. Підведення підсумків.

Підсумкове слово вчителя.

Отже, головний герой замість сліпого, егоїстичного страждання знайшов у душі відчуття життя. «… Він став відчувати і людське горе і людську радість».

Повість Володимира Короленка «Сліпий музикант» вчить нас бути милосердними до оточуючих, людяними, терпимими до людського страждання та як прожити гідне і повноцінне життя.

3. Оцінювання і мотивація.

VI. Осмислення домашнього завдання.

1. Повтор. ст. 156-170, знати сюжет, уміти характеризувати образи.

2. Написати твір на одну із запропонованих тем (обсяг 1.5 ст).

Додаток1.

Додаток2.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.