ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЕКСКУРСІЙ ТА СПОСТЕРЕЖЕНЬ

Опис документу:
Основний метод пізнання природи – спостереження. У дитини сприйняття природи гостріше, ніж у дорослого, тому що вона зіштовхується з нею вперше. За умови підтримки та взаємозв’язок між ними.В матеріалі викладено перспективний план екскурсій та спостережень з дітьми дошкільного віку з вадами розвитку рокам навчання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЕКСКУРСІЙ ТА СПОСТЕРЕЖЕНЬ

(ІІІ – ІV рік навчання)

ОСІНЬ

Вересень

  1. Спостереження за погодою. Помилуватися безхмарним, блакитним небом. Таке небо буває ранньої осені.

  2. Оглянути ділянку дитячого закладу. На яких деревах з'явилося жовте листя? Що станеться пізніше з листям? Перевірити як діти вміють розрізняти дерева. Знайти клен та березу. Роздивитися на них листя.

  3. Екскурсія в парк. Закріпити знання дітей про ознаки ранньої осені: тепло, небо найчастіше чисте, блакитне.

Знайти знайомі дерева (березу, клен, каштан та інші). Зібрати з дітьми листя, потім прикрасити ними свою групову кімнату.

  1. Провести кілька спостережень за квітами в квітнику (айстрами). Визначити їх колір, дати дітям понюхати, запитати в них, чи відчувають вони запах цих квітів.

  2. Провести спостереження за птахами. Чому птахи збираються у зграї? Як птахи відлітають? Провести спостереження за шпаками, які живуть у шпаківні біля дитячого будинку.

  3. Провести спостереження за життям павука. Чому так багато літає павутиння? Хто сидить на павутинні? Розповісти дітям, що восени виводиться багато павучків. Вони розселяються, перелітаючи на тонких павутинках. Яку користь приносять павуки? Як треба до них ставитися?

  4. Спостереження за комахами. Чи стільки тепер комах, як улітку? Підвести дітей до розуміння такого зв'язку в природі: оскільки комах стало менше, пташки, які живляться тільки комахами, відлітають (ластівка, соловейко, шпак).

  5. Дати дітям завдання оглянути всі дерева на майданчику і сказати на яких деревах з'явилося жовте і червоне листя, які дерева вони швидко пізнали. Відзначити, що стало прохолодніше, діти одяглися тепліше.

9. Розглянути квітки космеї. Визначити колір квітів, показати, що на космеї багато насіння. Воно довгасте, схоже на черв’ячків. Назбирати насіння і висушити його. Порівняти за запахом різні квіти.

10. Учити дітей визначати погоду. Збагачувати словник дітей прикметниками, образними виразами. «Сьогодні ясний, теплий день. Подивіться, яке прозоре, блакитне небо, по ньому пливуть хмарки». Або: «Небо сьогодні сіре, хмари важкі, низькі, вони нависли над землею». (Спочатку вчитель сама визначає погоду).

11. Спостереження за насінням клена, як воно кружляє у повітрі.

12. Під час прогулянки за межами дитячого закладу зібрати насіння різних рослин. Цим насінням можна підгодовувати пташок взимку. Навчити дітей збирати насіння лопухів, ознайомити дітей з цією рослиною. Показати, як потрапляє насіння цієї рослини в різні місця. У реп'яшка є гачки, якими він чіпляється за одяг людей, за шерсть тварин. Насіння лопухів переносять в інше місце люди і тварини.

13. Дати дітям завдання: знайти дерево або кущ на якому найбільше червоного або зеленого листя.

14. Спостереження за працею робітників, які готують парк до зими.

15. Праця на городі. Розглянути, що виросло, допомогти дорослим зібрати врожай. Як називаються ці овочі? Для чого вирощують капусту, перець, кабачки? Які страви можна приготувати з цих овочів?

15. Екскурсія на овочевий базар.

16. Відмітити, що стало прохолодніше. Продовжувати вчити дітей визначати погоду, користуючись різноманітними прикметниками, наприклад: «Сьогодні похмурий день, небо наче нависло над головою, дме холодний вітер», або «Сьогодні дуже красиве, чисте небо. Ясно сяє сонечко, дме вітерець»…

Жовтень

  1. Відмітити, що настав жовтень. Розповісти, чому цей місяць так називається. Коли буває холодніше – в жовтень чи в вересень?

2. Відзначити, що після холодних днів більше з'являється жовтого листя. Оглянути дерева й кущі. Які зміни відбулися з ними. Яке дерево найкрасивіше? На яких деревах і кущах з'явилося червоне листя? На яких найдовше тримаються зелені листочки?

3. Оглянути квіти в квітнику. Що можна пересадити в куточок природи? Що станеться з квітами в квітнику коли буде заморозок?

4. Спостерігати за дикорослими рослинами поблизу ділянки дитячого будинку. Які з квітів ще цвітуть? Який колір квітів найчастіше зустрічається? Розглянути насіння рослини. Розповісти, як воно розповсюджується.

5. Зібрати насіння рослин у квітнику. Якої форми, величини насіння різних рослин у квітнику? Якого кольору, якої форми, величини насіння різних рослин? Які квіти найдовше квітнуть? Вирвати рослини, які відцвіли і не прикрашають ділянки.

6. Екскурсія в парк. Спостерігати за опаданням листя. Чи однаково падають листки з різних дерев та кущів. Чому? Показати дітям іній на траві. Зібрати з дітьми ягоди горобини.

7. Екскурсія на водоймище.

8. Прибрати з ділянки опале листя, згребти його в кошики.

9. Спостереження за хмарами.

10. Звернути увагу дітей на яскраво забарвлене листя дикого винограду.

11. Провести спостереження за небом. Якого воно кольору? Чи так сонце гріє тепер, як улітку?

12. Розглянути собаку та кішку. Чи готуються вони до зими? Спостерігати за їхніми повадками.

13. Звернути увагу дітей на те, що листки різних дерев і кущів падають по-різному: у клена гостролистого листок летить повільно, а у бузку – швидко. Запитати у дітей чому це так. Порівняти за розмірами й щільністю листки клена гостролистого і бузку. Відмітити, що вони неоднакові. У клена листок краще літає, бо він більший, але тонший і легший.

14. Нагадати, що восени у багатьох рослин визріває насіння й розлітається. Запитати, чи знають діти рослини, в яких насіння має парашутики? А в яких гачечки? Запропонувати зібрати насіння дикорослих рослин для підгодівлі птахів. Показати, як легко від пориву вітру розлітається стигле насіння у ялинки канадської. Нагадати, що парашутики має й насіння кульбаби.

15. Полічити в календарі природи, скільки було сонячних і похмурих дощових днів.

Листопад

  1. Розповісти дітям, що наступає останній місяць осені – листопад. Запитати у них, чому він так називається, чи багато ще листків залишилося на деревах. Підкреслити, що цим місяцем закінчується наш осінній календар. Запитати, яка пора року наступає після осені. Згадати народні прикмети про осінь.

  2. Оглянути ділянку, відмітити, на яких деревах і кущах зовсім не залишилося листя, на яких воно ще тримається. Відмітити, що на акації залишилося зелене листя. Це дерево довго від сну прокидається, зате восени довго не хоче на сон вкладатися.

  3. Вибрати у квітнику добре освітлене сонцем місце і посіяти насіння ротиків, айстр. Прикрити зверху тонким шаром листя. Пояснити дітям, що мороз насінню не зашкодить, бо земля буде вкрита снігом, а весною, як тільки почне пригрівати сонце, насіння дасть сходи, й квіти швидше виростуть.

  4. Екскурсія в парк. Відмітити стан погоди, спостереження за деревами, птахами.

  5. Бесіда на тему: «Хто як до зими готується».

  6. Спостереження за мешканцями живого куточка.

  7. У вітряну погоду провести ігри з вітрячками. Згадати загадку: «Без рук, без ніг, а ворота відкриває».

  8. Спостерігати за пташками, що прилітають на ділянку дитячого будинку. Яких пташок діти знають? Чому пташки не мерзнуть? Що вони шукають на ділянці? Повісити годівницю для птахів і насипати туди насіння.

  9. Спостереження у куточку природи. На дворі холодно, а в куточку природи цвітуть квіти. Діти поливають квіти. Педагог звертає їх увагу на те, як це робити правильно.

  10. Під час прогулянки запитати дітей, чи бачать вони метеликів, бджіл, джмелів. Чому їх не стало?

  11. Екскурсія в овочеву крамницю.

  12. Відзначити, що восени дощові краплини дрібні, дощ іде довго. Загадати загадку про осінь: «Спустіли поля, мокне земля, дощ поливає, коли це буває?»

ЗИМА

Грудень

  1. Виготовити на зиму календар природи і повісити його в групі.

  2. Спостерігати за птахами, що прилітають до годівниці. Першими прилетіли горобці. Розглянути, як спритно вони збирають крихти. Загадати загадку: «Маленький хлопчик у сірому кожушку, по дворах стрибає крихти збирає». Чому треба підгодовувати взимку птахів? Яка користь від них? Розповісти, що взимку в сильний снігопад і ожеледь птахам важко добути корм, вони можуть загинути від голоду. Тому треба їх підгодовувати.

  3. Екскурсія в парк. Сезонні зміни в природі.

  4. Під час снігопаду дати дітям лупу, щоб вони розглянули крізь неї сніжинки. Звернути увагу на різноманітність форм, розмірів сніжинок.

  5. Спостереження за рибками в акваріумі.

  6. Щоб переконати дітей у тому, що під снігом тепліше слід провести дослід: поставити пляшку з водою на відкритому місці, а іншу залишити в маленькій сніговій кімнатці. Подивитися, де швидше замерзне вода.

  7. Визначити погоду. Прислухатися, як співають горобці. Сказати прикмету: горобці голосно цвірінькають – чекай потепління. Які прикмети погоди ще знають діти?

  8. Після снігопаду скатати снігові кулі, зліпити сніговичка. Чому добре ліпиться сніг?

  9. Екскурсія до водоймища. Його стан. Правила безпеки.

  10. Звернути увагу дітей, що день став дуже короткий, а ніч довга. Чому це так? Нагадати прислів'я: «Зимою деньок, як комарів носок», і запропонувати пояснити його. Пригадати, як було світло, коли діти виходили гуляти у другій половині дня влітку. Сказати дітям, що сьогодні 22 грудня – найкоротший день і найдовша ніч.

  11. Під час снігопаду нагорнути снігу на клумбу з братками, до дерев на ділянці, пояснити для чого це потрібно.

  12. Зробити льодяні доріжки для катання. Спостерігати, як замерзає на морозі вода. Ввечері покататися на льодяних доріжках.

Січень

  1. Сказати дітям, що прийшов новий рік, перший його місяць називається січень.

  2. Морозного дня звернути увагу на те, що сніг під ногами рипить. Чому в мороз сніг рипить, а у відлигу ні? Сніг рипить тому, що кришталики снігу ламаються.

  3. Екскурсія до водойми.

  4. Спостерігати за кімнатними рослинами. Чому саме взимку квіти повільно ростуть?

  5. Принести в групову кімнату гілки каштана і клена. Поставити їх у воду. Гілочки стоятимуть на вікні і діти зможуть побачити, як розпускатимуться на них листочки.

  6. Садіння цибулі у ящик з землею в куточку природи.

  7. Спостерігати за горобцями і воронами. Узяти на прогулянку зерно, крихти хліба. Чому пташкам важко під снігом шукати корм?

  8. Покатати ляльок на санчатах. Де легше котяться санчата: по снігу чи по льоду? Чому?

  9. Розглядання кімнатних рослин. Дидактична гра «Якої квітки не стало?»

  10. Учити дітей витирати листя рослин. Показати, як треба підкладати під листок долоню, обережно витирати вологою салфеткою. Порівняти листя різних квітів, пригадати назви рослин у куточку природи. Чому в кімнаті рослини ростуть, а на дворі ні? Чому куточок природи найкрасивіше місце в нашій групі?

  11. Провести спостереження за вітром. Як вітер змітає сніг? Куди його несе? Де більше снігу? Чому?

  12. Роздивитися сліди птахів на снігу.

Лютий

  1. Звернути увагу дітей на те, що сніг на майданчику лежить не рівномірно – в деяких місцях його немає, а в деяких – гори, запитати чому це так.

  2. Екскурсія в зимовий парк. Сезонні зміни.

  3. Висівання пшениці у ящик.

  4. Спостерігати як вітер під час хуртовини несе сніг, крутить його, утворюючи замети. Згадати загадку: «Без рук, без ніг, а ворота відкриває».

  5. Звернути увагу дітей на те, що в лютому дні стали трохи довшими. Чому це так? Пояснити, що сонце стало довше світити. Скоро настане весна. Пригадати приказку: «Зимою сонце світить, та не гріє.»

  6. Вранці по свіжому снігу погратися в слідопитів і визначити, чиї сліди відбилися на снігу. Пригадати, які птахи прилітають на ділянку дитячого будинку.

  7. Перевірити сходи цибулі в куточку природи. Що нагадують ці сходи? Що потрібно робити, щоб рослина добре росла?

  8. Принести в групу гілочку бузку, тополі, смородини. Порівняти бруньки. Поставити в куточку природи. У яких гілочок відросте коріння, а у яких ні? Де краще поставити гілочки, щоб у них швидше розвивалися листочки. Що з ними станеться, якщо поставити їх у прохолодне місце?

  9. Прослухати вранці веселий гомін горобців. Запитати у дітей, чому горобці так радіють. Нагадати народну прикмету: «Горобці вранці голосно цвірінькають – чекай на потепління».

  10. Принести пакетики з насінням. Розглянути його. З кожного пакетика взяти по 10 насінин, щоб перевірити, чи добре воно сходить.

ВЕСНА

Березень

  1. Повісити календар природи на весну. Тепер з кожним днем ставатиме тепліше. В березні зима з весною зустрічається, тому може бути і сніг, і дощ, і хуртовина.

  2. Перевірити, як зійшло висіяне насіння. Пригадати по скільки насінин висіяли діти. Полічити, скільки зійшло рослинок. Зробити висновок – добру схожість має насіння, чи погану.

  3. Сонячного дня запропонувати дітям підставити обличчя до сонця і заплющити очі. «Чи відчуваєте ви, як приємно гріє щічки сонечко? Доторкніться до щічок руками. Вони теплі?»

  4. Зверніть увагу, що тане сніг, утворюються калюжі. Зробити човники з паперу, пустити їх на воду.

  5. Покати, як на подвір'ї дитячого будинку вішають шпаківню. Хто житиме в цьому будиночку? Скоро прилетять шпаки і поселяться у шпаківні.

  6. Оглянути цибулю в куточку природи. Відзначити, що вона уже виросла. Зрізати її.

  7. Запитати дітей, чому сніг швидше розтанув на асфальті, чому асфальт швидко висихає.

  8. Спостерігати за небом. Яке воно? Яким було взимку? Пригадати вірші про сонце і небо.

  9. Внести в групу букетики верби. Розглянути її квітки – «котики». Пояснити дітям, що верба дуже рано починає цвісти, і теплий пушок навколо квіток одягає їх наче в шубку і не дає замерзнути.

Квітень

  1. Повідомити, що наступив другий місяць весни – квітень.

  2. Простежити, хто оселиться в шпаківні, послухати спів шпаків.

  3. Спостереження за появою травички на подвір'ї дитячого будинку.

  4. Розглядання набухлих бруньок на гілках дерев.

  5. Спостереження за хрущами.

  6. Висівання насіння на городі.

  7. Екскурсія до парку. Знайти перші весняні квіти. Запропонувати дітям уважно подивитися і сказати, чи є серед квітів проліски і фіалки. Нагадати про бережне ставлення до живої природи.

  8. Спостерігати за небом. Показати на ньому легкі білі хмаринки, визначити колір неба (голубе, яскраве). Чи буває таким небо, коли не світить сонечко?

  9. Провести огляд ділянки: на яких деревах є квіти? Хто літає біля квітів? Чому на ділянці красиво? Зробити висновок про те, що треба піклуватися про рослини.

  10. Звернути увагу дітей на зграї птахів, що пролітають. Пояснити, що ці птахи повертаються на батьківщину.

  11. Показати дітям сходи споришу, нагадати чим корисна рослина.

  12. Звернути увагу, що на поставлених у воду гілочках верби підросли корінці. Посадити їх біля паркана дитячого будинку.

Травень

  1. Сказати дітям, що наступає останній місяць весни – травень. У травні буде більше теплих днів – це місяць квітів.

  2. Запропонувати дітям простежити, що скоріше з'являється на вишні та яблуні – квіти чи листочки. Оглянути ці дерева. Відмітити, що поряд з квітами є й маленькі зелені листочки, але квітів так багато, що листочків майже не видно. Спостерігати за діяльністю комах-запилювачів.

  3. Привернути увагу дітей до цвітучої кульбаби. Дати їм завдання простежити, чи розкривається квітка кульбаби вранці. Пригадати чому деякі квіти ввечері закриваються. Простежити, які комахи прилітають до кульбаби.

  4. Пройти по території дитячого будинку й відмітити зміни, що сталися з кущами. Відмітити, що почав зацвітати бузок.

  5. Запропонувати дітям простежити, що роблять у ранкові години комахи, чи часто можна їх побачити. Запитати, коли більше з'являється на квітах комах вранці чи всередині дня. Чим вони зайняті?

  6. У присутності дітей підживити квіти в куточку природи і пояснити для чого це потрібно.

  7. Дати дітям завдання оглянути листя на кущах та деревах – чи не знайдуть вони гусені. Сказати, що гусінь має забарвлення під колір листя, тому її важко знайти.

  8. Звернути увагу на зміну в поведінці горобців: які вони рухливі, як швидко літають.

  9. Перевірити, чи не з'явилися сходи на грядках. Показати дітям, як швидко підростають бур'яни. Нагадати, як вони називаються, як шкодять рослинам, запропонувати висмикнути їх.

  10. Показати дітям колонію комах-солдатиків. Сказати, що комахи так само люблять сонце, як і квіти. Взимку вони ховаються, а навесні вилізають грітися на сонці.

  11. Звернути увагу на те, що з'явилися метелики. Спостерігати за метеликами, відмітити їх красу і різнобарв'я.

  12. Спостереження за деревами. По яким ознакам ми їх розрізняємо. Гра «Стань біля дерева, яке я назву».

  13. Підвести дітей до вишні й показати, що квіти осипалися, а на гілках видно маленькі зелененькі вишеньки. Попередити, що їх не можна їсти, поки вони не стиглі.

  14. В ягіднику розглянути кущі смородини. Звернути увагу на маленькі зелені ягідки. Пригадати, якого кольору стиглі ягоди?

  15. Спостерігати за птахами на ділянці дитячого будинку. Що носять пташки в дзьобах? Розповісти, що навесні птахи ремонтують старі або будують нові гнізда. Для цього вони використовують різні матеріали: палички, травинки, пір'ячко. В гніздах птахи відкладають яйця з яких потім виводяться пташенята.

  16. Спостереження за весняним дощем.

  17. Спостереження за життям птахів. Що оселилися в шпаківні.

  18. Розглянути квітучу акацію, понюхати її квітки, помилуватися деревом у весняному вбранні.

ЛІТО

Червень

1. Розповісти про літо. Повісити новий календар природи.

2. Показати, як підросло листя у рослини мати-й-мачуха. Чому так називається ця рослина? Яка користь від неї людям.

3. Запитати дітей, чи всі дерева відцвіли. Показати, що на них вже з'являються плоди. В якого дерева плоди найбільші. Які плоди у акації?

4. Показати дітям, яке велике листя виросло у лопуха. Що вони збирали на ньому восени? Хто любить живитися цим насінням? Чим корисна ця рослина?

5. Звернути увагу дітей на те, що з'явилося багато жуків – «сонечок». Розповісти, що це дуже корисна комаха, вона поїдає шкідливих попелиць. Показати як обліплюють попелиці молоді пагони чорної смородини.

6. Приготувати розчин мила і змочити ним пошкоджені попелицею листочки. Попелиця боїться мила.

7. Показати, як підросли кручені паничі біля павільйону. Натягнути шпагат, щоб їм було легше чіплятися, рости вгору.

8. Спостерігати за хмарами. Чи схожі літні хмари на зимові? Взимку хмари були низькі, сірі. Влітку вони здебільшого ділі, дуже гарні. Спостерігати, як пливуть хмари змінюючи форму. На що схожа та чи інша хмарка.

9. Прислухатися до співу птахів уранці чи у полудень. Коли птахи співають голосніше? Розповісти, що птахи дуже люблять співати вранці. Сядуть на гілочку проти сонця і радісно виспівують, наче вітають сонечко.

10. Прополювання рослин на городі.

11. Екскурсія в літній парк.

12. Звернути увагу на те, що день став довгий, а ніч коротка. Показати, де стоїть сонце вранці, пригадати, як було темно в цей час взимку. Розповісти, що літом найдовші дні й найкоротші ночі, а зимою навпаки.

13. Під час прогулянки показати дітям, що з'явилися перші жабки. Жабки корисні, вони живляться дрібними комахами.

14. Пригадати лікарські рослини. Показати спориш. Це дуже корисна трава, нею люди лікуються і називають її травою-санітаркою.

15. Показати, що на липі з'явилися пуп'янки – значить скоро вона зацвіте.

16. Організувати ігри з піском.

17. Спостерігати за ластівкою.

18. Розглянути нагідки на грядці. Їх користь для людей.

19. Спостерігати за дощем.

20. Показати дітям, що замість жовтих квіток кульбаби з'явилися білі пухнасті головки.

Липень

  1. Показати дітям, що почервоніли вишні. Якого кольору ягоди на вишні? Де стиглі і де нестиглі.

  2. Показати дітям стручки на горосі. Розкрити один стручок, показати маленькі горошини.

  3. Спостерігати за хмарами, чи буде дощ. Після дощу звернути увагу на калюжі.

  4. Розглянути мурашок. Відмітити чим вони корисні.

  5. Провести гру з водою «Потоне чи не потоне».

  6. Показати в ягіднику малину. Де стиглі ягоди, де зелені. Які ягоди можна їсти?

  7. Спостерігати, як збирають вишні. Коли їх можна їсти, чому перед вживанням їх потрібно помити, що з них можна приготувати.

  8. Показати, що яблука вже стали великими, але стиглі ще не всі.

  9. Показати, як літає над квітками джміль, прислухатися, як він гуде.

  10. Показати метелика-лимонницю.

  11. Подивитися на городі, як цвітуть огірки. Чи є маленькі огірочки. Доручити дітям нарвати зелені – кропу, петрушки для салату.

  12. Спостерігати за птахами. У них з'явилися пташенята. Як часто прилітає ластівка до гніздечка.

  13. Екскурсія на водойму.

  14. Дидактична гра «Хто де живе, що їсть, яку користь приносить».

  15. На прогулянці закріпити з дітьми літні прикмети.

Серпень

  1. Сказати дітям, що наступає останній місяць літа – серпень.

  2. Подивитися, які зміни сталися на городі: з'явилися огірочки, помідори.

  3. Доручити дітям нарвати зелені – кропу, петрушки. Показати зонтики з насінням кропу.

  4. Оглянути квітник. Запропонувати дітям самим визначити, які зміни там сталися.

  5. Запропонувати дітям розпушити грунт на городі.

  6. Вранці подивитися, як горно виблискують на сонці краплинки роси.

  7. Екскурсія в парк.

  8. Дидактична ігри «Відгадай де росте», «Відгадай, що в руці».

  9. Екскурсія на водоймище.

  10. Бесіда про неживу природу.

  11. Збір урожаю на городі.

  12. Дидактичні ігри «Вершки і корінці», «Відгадай за описом».

  13. Екскурсія до овочевого магазину.

  14. Спостереження за хмарами.

  15. Спостереження за мурашками. Вони дуже працьовиті. Яку користь приносять мурашки.

  16. Оглянути плодові дерева. Відзначити, що дозріли яблука, які вони рум'яні. Як змінили свій колір сливи?

  17. Звернути увагу, як виросли плоди каштана на дереві.

  18. Після дощу показати дітям дощових черв'яків. Розглянути, як вони пересуваються. Розповісти яка від них користь.

  19. Показати дітям, як багато метеликів, бджіл кружляють над квітами. Комахи люблять квіти, вони з них п'ють солодкий сік.

ЦИКЛ СПОСТЕРЕЖЕНЬ ЗА ПТАХАМИ ВЗИМКУ

(ІІІ – ІV рік навчання)

Тема: «До нас завітала зима»

Самостійно визначати ознаки зими. З'ясувати, які звуки чути. Уточнити, яких знайомих птахів діти зустріли на ділянці.

Тема: «В гості до птахів»

Показати дітям нову пташку. Знайти відмінності і порівняти її зі знайомою (забарвлення розмір, поведінка). Згадати, що любить їсти ця пташка.

Тема: «Поведінка птахів»

Уточнити, як поводяться пташки за різної погоди. з'ясувати, який настрій у пташок, які є в цей час на майданчику (веселі, сумні, стурбовані). Як реагують птахи на різні звуки? Чим зайнята пташка?

Тема: «Нагодуємо птахів»

З'ясувати, який корм потрібний птахам. Нагадати, як важко його добувати зимою. Підготувати різноманітний корм і насипати його в годівнички. з'ясувати, хто найчастіше прилітає сюди. Викликати бажання піклуватися про птахів регулярно, виносити їм корм, виходячи на прогулянку.

Тема: «Розглядання зовнішнього виду птахів»

Розглянути птахів, закріпити назви частин тіла, уточнити, чим вкрите тіло птаха. Розглянути пір'я. Продовжувати зіставляти птахів і порівнювати за зовнішнім виглядом (розмір, колір, які крила, лапки, дзьоби). Спостерігати за польотом птахів.

Тема: «Навіщо птахам дзьоб»

Продовжувати самостійно спостерігати за пташкою. Вчити правильно називати орган, яким пташка збирає корм; описувати, який у неї дзьоб (міцний, довгий тощо). Порівнювати дзьоби у знайомих птахів. Вчити розмірковувати, чому в них саме такий дзьоб.

Тема: «Нас запрошує горобина»

Підійти з дітьми до горобини, розглянути: чи залишилися ягоди на дереві, чи є вони на землі. Поміркувати, хто міг поласувати ними. Пояснити, як змінилася горобина восени та взимку. Спостерігати, хто прилітає до неї.

Тема: «Хто зимує на ділянці»

Радіти прильоту птахів на ділянку, впізнавати, чи були вони тут сьогодні, багато їх було чи мало. Розглянути пташині сліди на снігу, вчити впізнавати їх. Відзначити, знайомих птахів, які прилітають на ділянку, закріпити їх назви. Уточнити відмінності у забарвленні та поведінці.

Тема: «Відпочинок птахів»

Вчити дітей помічати, коли пташка відпочиває (спокійно сидить на дереві, співає). Нагадати, які птахи відлітають у теплі краї. Закріпити назви зимуючих птахів.

Тема: «Горобчик прилетів»

Продовжувати ознайомлювати дітей з повадками горобців. Розповісти, де гніздяться, як живуть, чим живляться, як «співають». Учити впізнавати їх голос. Впізнавати їх серед інших пташок та на картинці. Пострибати, як горобчики. Пригадати, які пташки схожі на них і чим вони відрізняються.

Тема: «Ось і синичка в гості завітала»

Вчити самостійно впізнавати синичку. Спостерігати за пташкою,описати її зовнішній вигляд та поведінку. Прислухатися зо синиччиного співу. Заохочувати до самостійних спостережень за поведінкою птахів. Повісити шматочок сала, насипати насіння в годівницю. Поспостерігати, як синичка їсть.

Тема: «Сорока-білобока»

Спостерігати за сорокою, розглянути її зовнішній вигляд. Порівняти з іншими птахами; знайти відмінності, виділяючи своєрідність забарвлення тіла. Послухати, як вона скрекоче, поміркувати, коли саме це робить ( у разі небезпеки). Звернути увагу, як літає сорока (кермом їй служить довгий драбинчастий хвіст).

Тема: «До нас прилетіли ворони»

Уточнити знання дітей про те, які птахи прилітають на наш майданчик. Учити впізнавати ворону, з'ясувати на кого вона схожа, чим відрізняється. Послухати, чи «співає» вона. з'ясувати, чим вона харчується.

Фіксувати в календарі природи, хто прилітає на ділянку.

Тема: «На що скаржаться птахи»

Звернути увагу на поведінку птахів: які вони – веселі, чи сумні, ховає голівку, настовбурчує пір’я). З’ясувати, від чого залежить їхній пригнічений стан. Чим можна допомогти?

Тема: «Зачарована краса»

Самостійно помічати зміну в поведінці птахів, прислухатися до їхнього веселого співу. Помічати, яких птахів стало менше на ділянці. Послухати спів пташок. Хто як сповіщає про весну.

ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН СПОСТЕРЕЖЕНЬ ЗА ОДНІЄЮ ПТАШКОЮ

(ІІІ – ІV рік навчання)

  1. Знайомство з пташкою. Вчити впізнавати та називати пташку, звернути увагу на її красу. Вчити знаходити спільні й відмінні риси, порівнюючи зі знайомими птахами (забарвлення, розмір, поведінка). Зазначити стан (весела, співає, щебече або сумна, не співає, пір’ячко настовбурчене).

  2. Поведінка пташок узимку. Вчити помічати поведінку пташки за різної погоди взимку. Поміркувати, що вона робитиме під час снігопаду, сильних морозів, відлиги.

  3. Допоможемо птахам. З’ясувати, який корм потрібний птахам. Підготувати разом з дітьми корм, насипати його в годівничку. Спостерігати, як пташка їсть. Зазначити, чи сподобався їй корм.

  4. Хто зимує на ділянці? Вчити впізнавати й називати знайомих птахів, складати описові розповіді ( розрізняти й називати частини тіла пташки – тулуб, крила, лапки, пальці, голова, очі, дзьоб, описувати їх вказуючи розмір, колір, величину, характерні особливості), їхня поведінка взимку.

  5. Які лапи у птахів. Уточнити особливості будови лапок. Полічити пальці. Розглянути, як птахи міцно тримаються за гілку, як ходять по землі.

  6. Чи чує пташка різні звуки. Уточнити, як реагує пташка на різні звуки (на лагідну мову, гамір, тишу), зробити висновки.

  7. Як відпочиває сита пташка. Вчити самостійно спостерігати за поведінкою ситої пташки. Розповідати, що вона робить (співає, відпочиває, стрибає, ховає голівку під крило).

  8. Про що розповідає пташка. Вчити помічати, як реагує пташка на погоду, на небезпеку. Розповідати, що вона робить коли голодна або сумна. Співчувати пташкам.

  9. Ми вчимося чути скарги птахів. Допомогти дітям проаналізувати особливості життя птахів взимку, його труднощі. Поміркувати, чим ми можемо їм допомогти (підготувати корм, насипати в годівничку, не шуміти біля годівнички).

  10. Як живеться птахам на нашому майданчику. Вчити називати всіх птахів, які прилітають на майданчик, описувати їх. Розповідати, як вони поводяться за різних умов.

  11. Розмова з пташкою. Спонукати дітей емоційно реагувати на спостереження за пташками, вчити помічати їх красу. Висловлювати бажання порозмовляти з пташкою.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Біла І. Вчимо дивитися, бачити й творити// Педагогічна палітра, 2004, №4, с.14 – 18.

  2. Богуш А.М. та ін. Методика розвитку рідної мови і ознайомлення з навколишнім у дошкільному закладі. К.: Вища школа, 1992.

  3. Воронкевич О.А. Добро пожаловать в экологию. – СПб.: Детство-пресс, 2004. – 160с.

  4. Горькова Л.Г. Сценарии занятий по экологическому воспитанию дошкольников. – М.: ВАКО, 2005. – 240с.

  5. Ігнатьєва С.А. та ін.. Довкілля. Середня група. – Х.: Веста: Видавницо Ранок, 2008. – 112с.

  6. Ігнатьєва С.А. та ін.. Довкілля. Старша група. – Х.: Веста: Видавницо Ранок, 2008. – 112с.

  7. Марничева О.В., Елкина Н.В. Учим детей наблядать и рассказывать. Популярное пособие для родителея и педагогов. – Я.: Академия развития, 1997. – 224с.

  8. Молодова Л.П. Игровые экологические занятия с детьми: Учебно-метод. Пособие для воспитателей детских садов и учителей. – Мн.: Асар, 1996. – 128с.

  9. Ніколаєва С.М.Любов до природи виховуємо з дитинства. Рекомендації педагогам, батькам і гувернерам. – Х.: Ранок, 2007. – 96с.

  10. Плохій З. Природа як пізнавальна цінність // Дошкільне виховання, 2001, №6, с. 7 – 9.

  11. Скомороха Г. Зимові прогулянки // Палітра педагога, 2006, №4, с.20 -26

  12. Сухар В.Л.Ознайомлення з навколишнім світом та розвиток мовлення дітей дошкільного віку. Інтегровані заняття.– Х.: Веста: Вид-во Ранок, 2008. – 80с.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.