і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в роботі з підлітками і старшокласниками. Шлях до мети
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Перший крок у світ шахів. Заняття гуртка

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Гурток «Шахова азбука» (початковий рівень, перший рік навчання)

Заняття №1

Тема заняття: Перший крок у світ шахів. Чарівна дошка. Проспекти, вулиці і провулки Чарівної Дошки.

Мета: Ознайомити гуртківців з історією розвитку шахів, шаховою дошкою.

Хід заняття

Вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності.

І. Вступна бесіда керівника гуртка

Це королівство не знайти ні на одній географічній карті. Як ви, звичайно, здогадалися, воно розташоване на шахівниці. Тридцять дві непомітні на вигляд шахові фігурки на 64- клітковому полі. От і вся шахова держава.

Про безліч королівств, великих і малих, розповідає історія. Про те, як вони народжувалися, розцвітали, ставали все могутнішими і могутнішими. Про те, як вели нескінченні війни, перемагали і терпіли поразки. Про те, як рано чи пізно йшли в небуття.

А маленьке шахове королівство стоїть непорушно ось вже півтори тисячі літ, і кінця йому не видно. Воїни цього королівства, не відаючи страху, безупинно б'ються, а воно процвітає, стає все багатшим. Його мешканці підкоряються суворим законам і дотримуються стародавніх звичаїв. Стати справжнім полководцем зможе лише той, хто добре вивчив ці закони і звичаї, поважає їх і дотримується.

Сьогодні я запрошую вас здійснити подорож в славну країну шахів. Так, саме подорож, з пригодами і труднощами. Справжні мандри багаті пригодами, вони підстерігають подорожніх і в шаховому королівстві. Мандрівникам завжди доводиться долати перешкоди, але без перешкод і перемог дорога перестала б бути цікавою.

Стародавні говорили, що мандри розширюють пізнання і дають їжу уяві. Якщо наша подорож виявиться вдалою, ви оволодієте таємницями найцікавішої гри, яку винайшло людство, і дерев'яні фігурки відкриють вам незвичайний світ, наповнений творчістю, боротьбою і радістю несподіваних відкриттів. Ви затоваришуєте з мешканцями шахового королівства і придбаєте друзів на все життя.

У шахів безліч друзів у всіх країнах. Різні люди, незалежно від віку, професії, мови, кольору шкіри, проводять своє дозвілля за шахівницею. А це значить, що в нашому складному і суперечливому світі шахи допомагають дружбі людей.

ІІ. Історія виникнення шахів

А зараз послухайте легенду про походження шахів.

Ця гра, на думку вчених, виникла приблизно 1,5 тисячі років тому. Англійський вчений Меррей доводив, що шахи з’явилися в Індії.

Спочатку ця гра мала в Індії назву «чатуранга», що в перекладі означає «чотири частини». Індійська армія мала таку саму назву, бо складалася з чотирьох родів військ: піхоти, кінноти, бойових колісниць та слонів. Піхота, кіннота та бойові слони – то річ зрозуміла. А от що собою являє бойова колісниця? Це візок з кіньми, якими правив візник, а воїни, що стояли в ній, осипали ворогів стрілами і вражали мечами.

З часом було вигадано військову гру, яка нагадувала бій двох армій. У кожній з них була піхота – це пішаки. Була й кіннота – коні. Були і бойові слони. Ці назви збереглися й досі. А колісниця? Нині на Україні цю фігуру називають тура.

Граючи в чатурангу, кидали гральні кості. Скільки випадало очок, стільки й дій можна було ви конати під час свого ходу. У грі панував азарт. Виграти міг не той, хто вправніший, а той, кому більше поталанило при киданні кості.

І ось якась мудра людина запропонувала скасувати гральні кості. Гра стала справедливою.

Легенда розповідає, що ця гра так сподобалася індійському правителеві – раджі, що він запропонував винахіднику будь-яку винагороду. Здивувався раджа, коли той зажадав не золота чи срібла, а звичайних пшеничних зерен. Точніше, стільки зерен, скільки покажуть клітки шахівниці, якщо на першу покласти одне зерно, на другу – 2, на третю – 4, на четверту – 8 і т.д.

Гадаючи, що йдеться про кілька мішків пшениці, раджа звелів підрахувати потрібну кількість зерна. Однак виявилося: якщо зібрати врожай зерна з усієї земної кулі, його не вистачить для винахідника.

Пізніше математики підрахували, що для такого числа зерен пшениці потрібно було б комору висотою чотири метри, шириною 10 м., а довжиною – 300 мільйонів кілометрів, що вдвічі більше за відстань від Землі до Сонця! Так розповідає стародавня легенда.

Гра, у якій перемогу розумом здобувають, - так її стали називати на відміну від азартних ігор, де панує випадок.

З часом гра поширилась у Середній Азії та Персії, де її збагатили новими правилами. В іранській вимові вона вже мала назву «шатранг».

Водночас шахи проникли в Західну Європу та на Русь і скрізь фігури називали по-своєму. Зокрема, у війську Київської держави не було бойових колісниць, зате були човни на парусах з веслами – лодії. Тому ця фігура згодом у російській мові дістала назву «ладья». Крім того, війську потрібен головнокомандуючий. На Сході це був візир (в інших варіантах – ферзан, ферзін), на Русі ця фігура дістала назву «ферзь».

На Русі шахи і стали називатися «шахматами»: від поєднання персидського слова «шах» - король, та арабського «мат» - помер. Отже, назву можна перекласти й так: смерть королю.

На Україні гру називають шахами.

Люди ще з давніх часів любили різні ігри. Їх було дуже багато, але шахи користувалися найбільшою популярністю. Чому? Завдяки доступності, простоті у навчанні, однаковим для всіх умовам. Шахи пройшли через країни та віки і повністю підкорили світ.

Чи знаєте ви, що шахи завоювали серця людей з V століття нашої ери? Кажуть, що великими любителями шахів були французький король Карл Великий монгольський завойовник Тімур Тамерлан, перший російський цар Іван Грозний; англійський король Карл I; перший російський імператор Петро Великий, який грав у шахи з дитинства. Одного разу він навіть сам вирізав шахові фігурки з дерева. З шахами не розлучалися німецький імператор Фрідріх II; шведський король Карл XII; російська імператриця Катерина Велика; французький імператор Наполеон I. Прихильниками шахів були багато видатних воєначальників. Серед російських полководців неабиякими шахістами були генералісимус Олександр Васильович Суворов, фельдмаршал Михайло Іларіонович Кутузов, Маршал Радянського Союзу Георгій Костянтинович Жуков.

Серед великих учених добрими шахістами були англійський астроном і математик Ісаак Ньютон, німецький філософ і математик Готфрід Вільгельм Лейбніц, великий російський учений Михайло Васильович Ломоносов і чимало інших.

Чому шахи привабливі для людей різного віку і професій? Тому що, граючи в шахи, ми набуваємо багато корисних рис, тренуємо пам'ять, вчимося наполегливості, винахідливості, розвиваємо фантазію. Шахи - це і вид інтелектуальної боротьби, і змагання, а будь-які змагання удосконалюють сильні риси особистості. Під словом «гра» розуміється не тільки забава, відпочинок або спорт, але, що набагато важливіше, можливість створити на шаховій дошці незвичайне, фантастичне - в цьому шахи близькі до мистецтва. Але до шахів можна відноситися і як до науки «з своїми законами, принципами. Шахи містять в собі елементи наукового дослідження - саме такий підхід властивий багатьом видатним шахістам. Шахи - це цілий світ, прекрасний, дивний, з своїми злетами і падіннями, печалями і радощами.

Наш гурток дасть вам чарівний ключик в цей світ.

...В середні віки, віддаючи хлопчика в навчання якому-небудь ремеслу, батьки знали, що перші сім років він буде учнем, другі сім років - підмайстром, а ще через сім років стане майстром. Приблизно так само йде справа і з навчанням шаховій майстерності. Проте хай не відлякує вас це порівняння: багато видатних шахістів досягали високої майстерності в зовсім юні роки, іноді навіть в дитинстві. Але якими б не були їх успіхи з самого початку, вони добивалися ще більш високих результатів, відточуючи свій талант великою, невпинною працею. Отже, вперед, в добрий путь!

ІІІ. Чарівна дошка

Що таке шахова дошка? Це площадка, на якій ведуться шахові змагання. На шаховій дошці одна проти одної виступають армії білих і чорних фігур, а ти і твій товариш є командирами цих армій. Шахові фігури пересуваються по дошці по-різному.

Шахова дошка поділена на 64 однакових квадратів, кожний з яких називається полем. Вздовж і впоперек шахової дошки по краях ми нараховуємо по 8 полів. Щоб краще було орієнтуватися на шахівниці, квадрати зафарбовані почергово в два різних кольори: темний і світлий. Світлі квадрати називаються білі поля, темні – чорні поля. В прямих рядах квадратів на шаховій дошці не може бути поруч двох полів одного й того ж кольору. Поля різних кольорів обов’язково чергуються: біле – чорне - біле – чорне…

Розкладаючи шахову дошку на столі, треба слідкувати, щоб вона була поставлена правильно. Подивіться, яке поле в ближньому до вас правому кутку дошки. Якщо біле, то дошка лежить правильно.

А якщо чорне? Значить, треба повернути дошку так, щоб в правому ближньому кутку дошки було біле поле.

Це правило обов’язково треба запам’ятати, тому що неправильно поставлена дошка може заплутати всю гру.

ІV. Проспекти, вулиці і провулки чарівної дошки (Вертикалі горизонталі і діагоналі)

Ряди полів, які розміщені зліва направо, називаються горизонталями, ряди полів, які розміщені знизу вгору, називаються вертикалями. На шаховій дошці 8 горизонталей і 8 вертикалей. Вертикалі і горизонталі часто називають просто лініями. Знати, що таке лінія, горизонталі і вертикалі, треба для того, що саме по лініях «ходять» тури і ферзі. З ними ми познайомимося на наступних заняттях.

Хрестиками позначена одна з горизонталей, кружечками – одна з вертикалей. На одному з полів горизонталь і вертикаль перетинаються. Ця властивість використовується шахістами для назви і запису ходів фігурами і пішаками.

Будь-який прямий ланцюжок клітинок однакового кольору називається діагоналлю.

Діагоналі бувають різної довжини. У найкоротших – усього по два поля, у найдовших – по вісім.

Вправи.

1. Знайди найкоротші діагоналі. Скільки їх?

2. Знайди найдовші діагоналі. Скільки їх?

Чотири поля, що розміщені посередині шахівниці, називаються центром.

V. Шахова нотація

Для того, щоб повідомити, якою фігурою і який хід ви хочете зробити, зовсім не обов'язково пересувати фігури на дошці.

Ходи можна просто називати. Для цього шахісти придумали свою азбуку (шахову нотацію). В шаховій азбуці всього вісім цифр і вісім букв. Горизонталі позначаються цифрами від 1 до 8, тобто існують 1-а, 2-а, 3-а, 4-а, 5-а, 6-а, 7-а і 8-а горизонталі.

Для позначення вертикалей використовуються перші вісім букв латинського алфавіту, які пишуться так: а, b, з, d, e, f, g, h, а читаються так; а, бе, це. де, е, еф, же, аш.

Знаючи ці букви і цифри, можна легко назвати будь-яке з 64 полів шахівниці. Для цього треба визначити, на перетині яких вертикалі і горизонталі воно знаходиться. Потім це поле називається: спочатку буква, потім цифра. Наприклад, на перетині вертикалі «с» і 7-й горизонталі знаходиться поле «с7».

Фізкультхвилинка (під музику «Про дружбу» (мінусовка) із мультфільму «Маша і Ведмідь»)

Якщо намалювати одночасно всі можливі ходи короля, то малюнок буде схожий на сонечко. Я пропоную за допомогою рухів рук зобразити це сонечко і зігріти весь світ.

Руки вгору по вертикалі,

Руки вгору по діагоналі,

Руки в сторони по горизонталі,

Руки вниз по діагоналі,

Руки вниз по вертикалі.

VІ. Підсумок заняття

Загадки:

  1. Як правильно сісти за шахову дошку? (Праве поле в кутку повинно бути білим.)

  2. Покажи біле поле; чорне поле. Які поля більші: білі чи чорні? (Вони рівні.)

  3. Яка форма в шахового поля? В шахової дошки? (Квадратна)

  4. На яких полях нічого не росте? (На шахових.)

  5. В яких клітках не тримають звірів? (В шахових.)

  6. Покажи яку-небудь горизонталь. Скільки полів у горизонталі? (Вісім.)

  7. Покажи всі горизонтальні лінії. Скільки на дошці горизонталей? (Вісім.)

  8. Покажи яку-небудь вертикаль. Скільки на дошці вертикалей? (Вісім.)

  9. Покажи яку-небудь діагональ; велику білу діагональ. Скільки на ній полів? (Вісім.)

  10. Покажи велику чорну діагональ.. Скільки на ній полів? (Вісім.)

  11. Яка діагональ більша: велика біла чи велика чорна? (Вони мають однакову довжину.)

  12. Покажи найкоротшу діагональ. Скільки на ній полів? (Два.)

  13. Покажи діагональ із трьох; чотирьох; п’яти; шести; семи полів? Чи однакового кольору крайні поля кожної діагоналі? (Так.)

  14. Покажи центр шахової дошки. Скільки в ньому полів? (Чотири.)

  15. Яку форму має центр? (Квадратну)

І. Рефлексія.

- Наша подорож, діти, підходить до кінця. І мені цікаво знати який настрій у вас залишився після подорожі, а від нашого настрою залежить погода в шаховому королівстві (Учитель коротко пояснює значення картинок на дошці).

- все відмінно– все добре; - є запитання.

- Перевіримо погоду? (Під музику «Про сліди» (мінусовка) із мультфільму «Маша і Ведмідь» кожний гуртківець підходить до стола, бере картинку, яка йому сподобається і кріпить на шахову магнітну дошку).

Учитель робить висновок про погоду в шаховому королівстві і настрій учнів і дякує за роботу.

VІІІ. Домашнє завдання

Повідомити дітям регламент роботи гуртка, запропонувати завести зошити для занять.

Методичні вказівки і рекомендації керівнику гуртка

Перше заняття має особливе значення вже тому що воно перше. Потрібно зуміти зацікавити гуртківців, створити передумови для того, щоб вони з цікавістю, з бажанням займалися шахами. Тому доцільно, стисло торкнувшись значення шахів і їх поширеності, розказати дітям одну з легенд про виникнення шахів.

Дуже добре, коли хто-небудь в сім'ї знайомий із захоплюючою грою: він може виконувати роль партнера удома і бути першим помічником педагога, даючи дітям сеанси одночасної гри, аналізуючи зіграні партії.

При навчанні шахової нотації латинські букви і їх вимову треба записати на класній дошці. Букви корисно повторити декілька разів хором всім гуртком в різному порядку - зліва направо і справа наліво. Радимо звернути увагу на букви «f», «g», «h». оскільки вони не мають аналогів в українському алфавіті, а також «b» і «d», які діти часто плутають одну з одною через зовнішню подібність.

Але перш за все треба дітей познайомити з шаховою дошкою, де розгортаються захоплюючі битви, відбуваються дивні пригоди маленьких пішачків і шахових фігур.

Проконтролюйте, щоб шахову дошку діти намалювали красиво, акуратно, за допомогою лінійки. Для занять краще мати постійний зошит в клітинку. Білі поля так і залишаються, а чорні можна заштрихувати олівцем.

Допоможіть дітям, якщо вони затрудняються, відшукати хитросплетення декількох полів, які утворюють прямі і косі лінії, в усіх напрямах від одного краю до іншого. Прослідкуйте, щоб кутова клітинка справа була біла, а кутове поле зліва - чорного кольору. Хай діти спробують вказати різницю між косими і прямими лініями. Кожна пряма лінія складається з восьми полів, у косих ліній неоднакова кількість полів - від двох до восьми. Прямі складаються з двох кольорових полів, які рівномірно чергуються, а косі лінії утворюють поля тільки однакового кольору: або темного (чорного), або світлого (білого).

Керівнику гуртка слід потренувати дітей в швидкому і правильному знаходженні полів, вертикалей і діагоналей, показуючи і називаючи їх вголос. Відзначати швидкість (навіть іноді засікати по секундоміру, що пожвавить заняття) і правильність відповіді. Краще проробляти це на демонстраційній дошці.

З нотами шахівниці (Шахової Країни, місцем битви) дітям необхідно ознайомитися грунтовно, не поспішаючи. Не слід проходити цю тему поспішно, стрімко.

Потренуйте дітей в швидкому «читанні» шахових нот:

а) запропонуйте назвати чотири центральних поля і показати, де вони знаходяться;

б) назвати по краю всієї дошки підряд всі поля, а потім горизонталі і вертикалі;

в) назвати поля і діагональ, по яких можна найкоротшим шляхом дістатися до поля h8, починаючи подорож з поля a1;

г) якого кольору поле a1? Відповідати слід, стоячи спиною до дошки, не дивлячись на неї. Відповідь потрібна повна, але щоб не було зубріння, механічного запам'ятовування.

Щоб діти швидше запам'ятали розташування полів, провулків, вулиць і проспектів, на демонстраційній шахівниці можна провести гру «Шахове лото». Його неважко виготовити із звичайного лото: заклеїти бочечки з обох боків папером і написати позначення шахових полів (a1, е4 і т.д. всі 64 квадратики). Можна використовувати також шашки або шахові фігури. На демонстраційній магнітній дошці грають магнітними шаховими фігурами або шашками, на саморобній демонстраційній дошці - фігурами, які вішають на гвоздики. Мета гри: навчити добре орієнтуватися на дошці, швидко і безпомилково (або з мінімальними помилками) знаходити названі шахові поля.

Грати можна індивідуально і команда на команду. Керівник гуртка називає поле і запрошує дитину, яка повинна поставити фігуру. Якщо допущена помилка, виходить другий, третій гравець, поки не буде знайдена правильна відповідь. Перемагає той, хто відгадає більше число полів (при командному змаганні краще грати на демонстраційній дошці: її видно всім, менше непорозумінь).

Друга гра - «Розстав на дошці». Намалюйте на картоні дві дошки за розміром дерев'яних (29X29 см або 40X40 см). Одну розріжте на вісім вертикалей, іншу - на вісім горизонталей і роздайте капітанам, раніше перемішавши картки кожної дошки (полями вниз). По команді «Розстав лінії на дошці» діти починають змагання: одні ставлять на свою порожню дошку горизонтальні лінії, інші - вертикальні. Перемагає команда, швидше і правильніше що виконала завдання. При повторі гри команди міняються картонками-лініями.

Третя гра - «Склади дошку». Картки використовуються ті самі, але збирають дошку на порожньому столі по пам'яті.

Четверта гра - «Пройди і назви поле» (краще грати на демонстраційній дошці). Дві команди, маючи фігуру (пішак, фішку, шашку), відправляються в дорогу: одна з поля a1 - по темних полях, інша з поля а8 - по світлих полях. Гравець переставляє фішку на одне поле і називає його (наприклад, b2, b7). Якщо поле названо правильно, по-шаховому, він має право зробити черговий хід. (Рухаються тільки по діагональних лініях. Якщо фішка другий раз попадає на поле, його можна не називати). Кожний гравець повинен обов'язково побувати на 32-х полях свого кольору поодинці. Виграє той, хто першим пройде всі поля

Дитина отримала перше уявлення про шахівницю. Дайте їй олівець, папір, лінійку, крейду, клей, ножиці, кубики, «солдатика». Для закріплення пройденого матеріалу запропонуйте гуртківцю: розфарбувати частину аркуша клітчастого зошита так, як розфарбована шахівниця (коричневим або жовтим олівцем або тільки чорним); вирізувати із зошита в клітинку квадрати 2X2, 3X3, 4X4 клітки і правильно розфарбувати їх; викласти з кубиків доріжки, схожі на горизонталь, вертикаль, різної довжини.

Методичні вказівки і рекомендації батькам

Діагоналі, центр.

Нехай «солдат» пробіжить по центру і доріжками. Добре, якщо вдома є старі кубики, які можна заклеїти папером так, щоб вийшло по вісім світлих і темних кубиків. Нескладно зробити кубики і з кольорового паперу. Попросіть дитину правильно (з урахуванням кольору) викласти центр, окремо горизонталь і вертикаль. Хай спробує визначити, в чому схожість горизонталі і вертикалі. Якщо гуртківець цієї схожості не знайде, розверніть горизонталь і накладіть її на вертикаль. Потім розкидайте кубики і попросіть дитину скласти з них велику білу і велику чорну діагоналі.

Виріжте із зошита в клітинку центр, горизонталь, вертикаль, діагональ. Діагональ не вийшла? Хай дитина відповість, чому; намалювати по лінійці на папері центр, горизонталь, вертикаль, велику і найкоротшу діагоналі і правильно розфарбувати їх. Виріжте намальовані горизонталь і вертикаль і розріжте їх на клітки. З цих кліток знову складіть горизонталь і вертикаль, потім велику білу і велику чорну діагоналі (їх можна акуратно склеїти кут до кута); накреслити крейдою на асфальті центр, горизонталь, вертикаль, велику і найкоротшу діагоналі. Пробігти по них і пограти на них в класики; пригадати, де окрім шахівниці гуртківець бачив клітинки, які розташовані в шаховому порядку (в книгах, на підлозі, таксі, одягу і т. п.

Цікаво знати

На нашій Землі існують такі місця, де шахами захоплюються буквально всі. Ось одне з таких «шахових царств-держав». Мабуть, в світі не багато населених пунктів, жителів якого мали б таке одностайне захоплення, як містечко Штребек в Німеччині. Тут всі від старого до малого грають в шахи. Це село, що затишно розмістилося в передгір'ї Гарца, називають Шаховим. Відоме воно в світі тим, що всі 1200 його жителів не мислять свого дозвілля без цієї древньої гри. Ще про нього говорять, що малюки тут дізнаються про королів і королев спочатку з шахових правил, а потім вже з казок. Знайомство з фігурами продовжується в загальноосвітній школі, в програму навчання якої включені шахові уроки. Хочеться особливо підкреслити, що з 1823 р. шахи - обов'язковий предмет в місцевій школі. Навчання цій стародавній грі ведеться починаючи з III класу. Як стверджують викладачі, заняття шахами розвивають у дітей логічне і комбінаційне мислення, а також сприяють дисципліні. Один з найпопулярніших партнерів у дітей в грі - шкільний шаховий комп'ютер. Не тільки школа, але і назви площі, готелю і оглядових башт запозичені з шахової термінології. Навіть сільськогосподарський кооператив Штребека іменується «шахівницею». Календар шахових турнірів в Штребеку об’ємний. Це і чемпіонат села, і матчі на призи місцевого шахового союзу, і сеанси одночасної гри з участю знаменитих гостей.

На честь приїзду почесних гостей село перетворюється. На вулицях з'являються гігантські шахові дошки-килими, на яких костюмована група школярів, перевдягнута в наряди ферзів, королів, пішаків і інших шахових персонажів, розігрує нескладні дебюти, виступає з цікавими партіями.

В місцевому кафе відвідувачі можуть ознайомитися з експозицією, де виставлені шахи, зроблені майстрами XVII століття.

Та і саме кафе носить назву «До шахів».

11

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Ознайомити гуртківців з історією розвитку шахів, шаховою дошкою
  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Позашкільна освіта
  • Клас
    2 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    397
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    5
  • Номер матеріала
    UO689269
  • Вподобань
    0
Курс:«Картографія та топографія»
Довгань Андрій Іванович
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь