Перевтілення». Символічність образного змісту "Перевтілення"Кафки.. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури.

Опис документу:
-розкриття сенсу центральної метафори (образу комахи) та ролі використання фантасмагоричних зображень новели у створенні символічної картини світу Кафкою; -з’ясування філософського підтексту і значення назви твору, символів, актуальність проблематики для сьогодення; -розкрити вплив Кафки як одного із зачинателів модернізму на розвиток світової літератури; -розвивати навички комунікативності, вміння характеризувати літературний персонаж, підбирати цитатний матеріал

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного змісту твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури.

Мета: Методом модерації дослідити особливості модерністського зображення трагедії відчуження особистості у долі Грегора Замзи та з'ясувати специфіку втілення проблеми метафоричного світобачення; розкрити сенс центральної метафори (образу комахи) та ролі використання фантасмагоричних зображень новели у створенні символічної картини світу Кафкою; з’ясувати філософський підтекст і значення назви твору, символів, актуальність проблематики для сьогодення; розкрити вплив Кафки як одного із зачинателів модернізму на розвиток світової літератури; розвивати навички цілісного аналізу тексту, вміння характеризувати літературний персонаж, підбирати цитатний матеріал, давати оцінку метафоричному смислу твору, визначати авторську позицію, робити власні висновки й узагальнення; виховувати свідомий підхід до вирішення загальнолюдських проблем, формувати вміння долати життєві негаразди та випробування.

Обладнання: фрагменти з кінофільму «Перевтілення», учнівські презентації.

Тип уроку: застосування знань, формування вмінь і навичок, урок-дослідження.

Епіграф: Кафку можна назвати письменником, створеним власною біографією…

Д. Затонський

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Виконання народної російської пісні «То не ветер ветку клонит».

- Які емоції викликала у вас ця пісня?

- Яку біль відчуває ліричний герой?

- Як ви гадаєте, чому ми розпочали урок саме з цієї пісні?

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Проблемне питання.

  • Чому Франц Кафка перетворив Грегора Замзу саме в комаху?

ІІІ. Застосування знань, формування вмінь і навичок

1. Рольова симуляційна гра-дослідження.

Завдання: дослідити світобачення Кафки через призму історичної епохи, біографічних фактів і внутрішнього пізнання власного «я».

  • Історик – дослідити основні протиріччя епохи поч. ХХ ст., які вплинули на формування світогляду Кафки.

  • Біограф – дослідити, які факти із біографії письменника вплинули на формування його особистості.

  • Психолог – дослідити, який вибір робить письменник і чому.

2. Евристична бесіда.

- Що трапилося з Грегором Замзою?

- Що вражає в його первтіленні?

Порівняйте, що хвилює- в перші хвилини перевтілення Грегора, а що – його батьків.

- Поясніть, як зреагували члени його сімї, коли вперше побачили сина у вигляді комахи.

- Чим закінчилась перша частина оповідання?

- За що раніше поважали батьки і сестра Грегора Замзу?

- Довести, що родина змінила своє ставлення до Грегора. Чия точка зору вас особливо здивувала? Чому?

- Доведіть, що Грегор все більше перетворюється на комаху. Визначте, що цьому сприяє. Як ви думаєте, що було потрібно робити героям оповідання, щоб підтримати в головному персонажі людське?

  • Перегляд фрагменту з фільму «Перевтілення» («Бомбардування яблуками»).

- Дайте оцінку фрагментові «Бомбардування яблуками» у фіналі II частини. Розкрийте символічний сенс цих подій. Грегор втрачає «людську вагу» – перетворюється на комаху. Метаморфоза, що відбулася з ним, поставила його в ситуацію абсолютного відчуження. Якщо результатом першої частини було відчуження від суспільства, то результатом другої частини є його повне відчуження від родини.

- Доведіть, що нещастя, яке сталося з Грегором, стало поштовхом до об'єднання інших членів сім'ї.

- Поясніть, чи перестав він бути людиною.

  • Перегляд фрагменту з фільму «Перевтілення» («Скрипка»).

- Які наслідки мав вихід Грегора? Чия позиція виявилась для героя смертним вироком? Доведіть свою думку, спираючись на текст.

- Доведіть, що герой добровільно пішов з життя. Що це було – жертва заради близьких чи результат абсолютної ізоляції й спустошення, знеособлення особистості? Аргументуйте відповіді.

- Поясніть, смерть людини чи смерть комахи ми спостерігаємо.

- Доведіть, що метаморфози відбулися не тільки з Грегором, а й з усіма членами родини.

- З’ясувати проблематику твору. Сенс людського життя; відчуження людини та існування її в абсурдному світі; безсилля перед суспільними законами і нормами; що таке сімейне щастя; взаємовідносини людини і влади.

- Визначити тему та ідею новели «Перевтілення».

Тема - зображення внутрішнього стану «маленької людини» в період всіляких соціальних зрушень, її трагічне безсилля, відчуття болю і самотності у ворожому їй світі.

Ідея – прагнення допомогти людині протистояти жорстокості й абсурдності світу.

3. Випереджаючі групові завдання.

1 група. Дослідити проблему метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення».

2 група. Дослідити символічність образного світу твору «Перевтілення»

3 група. З’ясувати вплив Кафки на розвиток всесвітньої літератури.

ІV. Підсумок уроку

1. Вирішення проблемного питання.

- Чому Франц Кафка перетворив Грегора Замзу саме в комаху?

- Як вигадаєте, чи є актуальним твір Кафки в наш час?

- Поміркуйте, що хотів автор сказати своїм твором. Автор доводить, що людина доти почуває себе людиною, доки робить іншим добро і відчуває, що комусь потрібна. А якщо вона прагне бути корисною іншим, але потрапила в ситуацію, коли нічого зробити не може, то це справді величезна вселюдська проблема. Адже за таких умов людина стає тягарем. Але подібне може статися лише в жорстокому, бездуховному суспільстві.

- Як же ви розумієте слова Д. Затонського, які є епіграфом уроку?

2. Рефлексія.

Продовжити фразу: «Сьогодні на уроці я відчув…

я прагнув…

я зрозумів…»

3. Очікувані результати.

Учень:

  • розкриває особливості модерністського зображення трагедії відчуження особистості у долі Грегора Замзи; сенс центральної метафори (образу комахи) та ролі використання фантасмагоричних зображень новели у створенні символічної картини світу Кафкою;

  • висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.

V. Домашнє завдання

Підготуватися до написання контрольного класного твору за оповіданням Кафки «Перевтілення» за даними темами:

• «Трагедія «маленької людини» у сучасному світі»;

• «Мій світ і світ Кафки »;

• «Грегор Замза — людина чи комаха? »;

• «Що знаєш ти про мій біль і що я знаю про твій» (Ф. Кафка);

• «Щасливий я був би тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди,

сталості» (Ф. Кафка).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»