і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Павло Тичина. «Не бував ти у наших краях», «Гаї шумлять», «Блакить мою душу обвіяла».

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Т е м а. Павло Тичина. «Не бував ти у наших краях», «Гаї шумлять», «Блакить мою душу обвіяла». Мелодійність віршів П.Тичини.

М е т а: ознайомити учнів з окремими фактами життя і творчості П.Тичини, поезіями П.Тичини; розвивати вміння виразно читати поетичний текст, аналізувати його; висловлювати власні відчуття від прочитаного; виховувати любов до природи, патріотичні почуття.

О б л а д н а н н я: портрет поета, ілюстративний матеріал.

Т и п у р о к у: формування і вдосконалення умінь навичок.

Х і д у р о к у

І. Мотиваційний етап.

Сьогодні ми відкриємо для себе нову зірку на небосхилі нашої поезії. А на вашій літературній карті з’явиться ще одна визначна постать, про яку скажуть: "... один з найобдарованіших поетів усієї Європи в ХХ столітті. Він не має собі рівних за поетичною винахідливістю, своєрідною музичністю."

("Демос" видання Лондонської асоціації публіцистів)

Слово вчителя

У давньогрецькій міфології є образ геніального співця, винахідника музики й віршування Орфея.

Його мистецтво могло творити чудеса: приборкувати диких звірів і навіть зрушувати скелі. Це міфічне ім’я стало синонімом великого поета й музики, людини надзвичайного обдарування й таланту П.Г.Тичини (Демонстрація портрета)

Не бував ти у наших краях!

Там же небо – блакитні простори...

Там степи, там могили, як гори.

А веснянії ночі в гаях!.. (П.Тичина)

Чернігівщина... Край зелених соснових борів і широких золотоколосих полів, помережаний синіми глибоководими стрічками річок.

Він має свою давню й славну історію. Перша загадка про Чернігів, стольний град сіверян, датується 907 роком. Етнографія й фольклор Чернігівщини зберегли й донесли до наших днів відлуння яскравих дохристиянських обрядів. У густих гаях прадавньої землі колись жили волхви – чарівники, що розуміли мову квітів і дерев, птахів і звірів, уміли закликати дощ і утихомирювати грім. Вони одухотворювали Природу, обожнювали її. Тож і не дивно, що ця земля подарувала світові поета, якого згодом назвуть "українським орфеєм". Саме про нього та про чудові його вірші йтиме мова на нашому уроці.

Майбутній поет народився 27 січня 1891 року в селі Пісках. Щедра рука

Сім’я майбутнього поета була велика. Батько Григорій Тимофійович – сільський дяк, став для малого Павла першим учителем музики. Мати (демонстрація портрета) – жінка сердечна, добра, з трохи сумовитим поглядом, вона народила 13 дітей, із яких у живих залишилося 9. Жили в скруті, упроголодь. Але на порятунок приходила пісня. Вона розраджувала, не давала щоденним клопотам про хліб насущний затьмарити світ, зів’янути ясному "цвіту-первоцвіту", що розквітав у душі малого хлопчика, якому судилася доля генія.

Павло Григорович мав досконалий музичний слух і дзвінкий, мелодійний голос. У 9 років його віддали в хор при одному з чернігівських монастирів. Там, у Чернігові, він змушений буде 13 років навчатися спочатку в бурсі, а потім у семінарії, бо після смерті батька (1906) годі й сподіватися на щось краще.

Навчання в духовному хорі не пройшло марно – П.Тичина досконало вивчив нотну грамоту, оволодів азами диригування, навчився грати на багатьох струнних і духових інструментах. Надзвичайно любив бандуру й кларнет. Згодом, 1918 року, він свою першу збірку назве "Сонячні кларнети" (демонстрація збірки).

Павло Григорович мав неабиякі здібності до малювання. Він навіть готувався вступити до художньої Академії в Петербурзі, але брак коштів став на заваді.

Проте, маючи дар співака, музиканта й живописця, він став поетом. Безперечно, у цьому немалу роль зіграв М.Коцюбинський, який підтримав поетичний дар молодого поета на літературних "суботах", що влаштовував у себе вдома.

А ще, можливо, доленосний вибір зумовлений тим, що словом можна і змалювати, і озвучити, і розказати.

Виразне читання вчителем поезії П.Тичини "Блакить мою душу обвіяла"

Ось так презентує себе молодий поет, залюблений у свою сонцесяйну Україну.

Робота в групах

  • Опишіть настрій вірша й ліричного героя. Які почуття виникли у вас під час читання поетичного твору?

  • Як ви розумієте рядки поезії "Душа моя сонця намріяла", "Душа причастилася кротості трав..."?

  • Назвіть зорові образи й опишіть картини, що постають у вашій уяві під час читання вірша.

  • Якого емоційного забарвлення надають віршу слова зі зменшено-пестливими суфіксами?

Виразне читання поезії учнями

Аналіз відповіді товариша (використання виражальних засобів під час виразного читання).

Слово вчителя

Для кожної людини край, де вона народилася, найрідніший і наймиліший серцю.

Послухайте, з якою любов’ю розповідає про свою Батьківщину П.Г.Тичина.

Учень читає вірш "Не бував ти у наших краях".

Питання для обговорення

Колективна робота

  • Які почуття, на вашу думку, виникали в душі поета, коли він писав вірш? (Поет залюблений у чарівну природу свого краю, його переповнюють почуття гордості за земляків – витривалих і працьовитих людей, які йдуть по життю з піснею.)

  • Що говорить про історичне минуле рідного краю П.Тичина в поезії?

  • Земляки поета, за його словами, "не люблять, не вміють ридати". Назвіть риси характеру, які, на вашу думку, притаманні таким людям. Що виховало в них ці риси характеру?

Вчитель

Уявіть себе на лоні природи, де є тільки ви й розмаїття барв, звуків і рухів.

Забудьте про проблеми й турботи, вдихніть на повні груди п’янке свіже повітря. Прислухайтесь – і ... почуєте, як шумлять гаї... Придивіться – і ... побачите, як вітер, загравши на струнах-гілках, став на коліна, задивлений, над золото-блакитним плесом річки й чаклує над ним, торкаючи хвилі-звуки.

Виразне читання вірша "Гаї шумлять" вчителем.

  • Опишіть почуття зворушення. Що, на вашу думку, може викликати це почуття?

  • Як ви розумієте вислів "музика природи"? Гру яких музичних інструментів ви уявляєте, читаючи цей твір?

  • Якими художніми тропами передається відчуття руху в поезії

  • Виділіть і розподіліть зорові та слухові образи, окресліть кольорову гаму, назвіть емоції, почуття ліричного героя (за таблицею) Зорові образи Слухові образи Кольорова гама Емоції, почуття

Робота в групах. Уявіть, що вам запропонували зняти кліп на вірш "Гаї шумлять". Прокоментуйте, як ви "бачите" цей кліп.

Підсумок уроку

Домашнє завдання: вивчити напам’ять вірш Тичини (на вибір)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Google-сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 години
390 грн
195 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти