П’ятихвилинки на уроках по темі: «Культура мовлення»

Опис документу:
Мета.Формувати уявлення про культуру мовлення і спілкування; розвивати навички етичних норм поведінки під час спілкування;сприяти розвитку пам’яті,активізації словника; виховувати увагу до мовленевого слова,повагу до людей і саміх себе,залучати до джерел народної мудрості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

П’ятихвилинки на уроках по темі:

«Культура мовлення»

Мета.Формувати уявлення про культуру мовлення і

спілкування;

розвивати навички етичних норм поведінки під час

спілкування;сприяти розвитку памяті,активізації

словника;

виховувати увагу до мовленевого слова,повагу до

людей і саміх себе,залучати до джерел народної

мудрості.

Словникова робота

1.Створення проблемної ситуації.

- Відгадати слово, над яким будемо сьогодні працювати.

(На дошці висять малюнки, на яких зображені сова,півень,ракета,

носоріг,сир,гриб,кіт)

-Це слово можно скласти,взявши з кожного слова по букві:

сова перша

півень перша

ракета друга

носоріг третя

сир друга

гриб четверта

кіт друга

- СПАСИБІ.

2.Підібрати слова – синоніми

СП . С . Б .

ВД . ЧН . Й

Д . К . Ю

В . СЛ . ВЛ . Ю П . Д . К .

3.Гра ,,Слова загубилися”

... , ... –

слова необхідні й корисні у мові.

Приємно їх чути і в школі, і вдома

Від мами,учителя й просто знайомих.

СП . С . Б .

4.Творча робота.

Високий рівень

Скласти невеликий твір ( 3-4 речення ) на тему ,,Що я розумію під

культурою мовлення”

Достатній рівень

Скласти діалог ( 4 репліки) ,,Розмова з бабусею”

Середній рівень

Скласти 2 речення,звязаних між собою,використовуючи словникове слово.

Інтерактивні прийоми як засіб розкриття поняття

,,Культура мовлення”

1. Робота в групах .Вузлики.

Діти обєднуються у групи ( за весняними квітами).

Кожна команда отримує картку із зашифрованими прислівя-

ми.

Завдання : прочитати прислівя,пояснити його значення.

ЕБРОД ЕНВЕЛОМВИ ОВОЛС – ЕЦ ЕЖВ АКИЗМУ

ТШААГАБ УКМДА – ТШАГБАА ОАВМ

ІДЕНАЛГ ОВОСЛ І ІНІЗАЛЗ РІЕВД ЧИЯНІДВЄ

(Добре вимовлене слово –це вже музика.

Багатша думка – багатша мова.

Лагідне слово і залізні двері відчиняє.)

2.Мозковий штурм

Учні обєднуються у групи( за днями тижня)

Кожна група отримує картку з малюнком або словом.

Завдання: дібрати прислівя, щоб назва предмета згадувалась

у тексті.Пояснити їх значення.(Тематика – мова,мовлення)

СЛОВО

Кожна мова по-своєму прекрасна.

Добре слово дім будує,а погане –зруйнує.

Добре слово людині,що дощ у посуху.

Від теплого слова і лід розмерзає.

Слово до слова – зложиться мова.

3.Інсценізація

Завдання. Вчитель читає прислів’я.Кожна група дітей має його інсценізувати та пояснити його значення.

Умій сказати,умій і замовчати.

Мова барвиста,мова багата,

Рідна і тепла,як батьківська хата.

Мова ясна - як усмішка,чиста – як сльозинка.

Язик до Києва доведе.

Слово-не горобець,випустиш-не впіймаєш.

Хто говорить,той сіє;хто слухає –збирає.

4.Дискусія

Вчитель читає прислівя і заохочує учнів до обговорення їхнього

власного досвіду щодо цієї ситуації.

Вчитель ставить запитання і керує дискусією так,щоб учасники мали змогу детально його обговорити.

У чужій бесіді будь-хто розуму купить.

З добрим словом і чорний окрайчик солодко пахне.

Багато говорено,але мало сказано.

Українська мова

Завдання:побудувати діалог за словесно описаною мовленовою ситуацією.Робота в парах.

Уявіть собі,що ви прийшли в бібліотеку.Там дуже багато книжок.Подумайте про що б ви запитали бібліотекаря.

Памятка:при будуванні діалогу не забувайте про культуру спілкування.

Високий рівень

Самостійна робота

Достатній рівень

За малюнком і початком діалогу.

  • Доброго дня,Тамаро Миколаївно!

  • Доброго дня,діти.Які книжки вас цікавлять?

Середній рівень

За опорними словосполученнями,початком діалогу.

Опорні слова:про що більше подобається читати,книги о природі,книги про сміливих людей,які книги вже читав.

- Доброго дня,Тамаро Миколаївно!

Будь ласка,порадте ,яку книжку взяти почитати.

Українська мова

Робота з прислів ями.Робота в групах

1група (високий рівень)

Скласти твір –мініатюру(3-4речення) по темі:,,Коли хочеш щось сказати ,то подумай ,як почати”

2група (достатній рівень)

  • Скласти прислів’я із словосполучень:

добре жити,вміє говороти,мало думає,багато балакає.

  • Як їх розумієте?

3група(сердній рівень)

Робота з деформованими реченнями.

  • Скласти прислівя.

Й, розмерзне, слова , від, лід , теплого.

Сказати, замовчати,умій, і , умій.

  • Як їх розумієте?

Українська мова

Диктант

Учитель читає текст,учні уважно слухають і записують з

памяті,а потім озвучують свій запис.

Добре тому жити,хто вміє говороти.Або розумне казати,або зовсім мовчати.Хто мало думає,той багато балакає. Холодним словом серце не запалиш.Від теплого слова й лід розмерзає.

Лексичний диктант

Учитель читає лексичне значення слова,а учні відгадують і записують саме слово.

1.Чарівні слова,які вживаються при звертанні.

(Будь ласка)

2.Яким словом висловлюють вдячність?(Дякую)

3.Слово подяки.(Спасибі)

4.Слово- вітання до друзів,товаришів.(Привіт)

5.Слово,яке допомагає признати свою провину.

(Вибачте)

6.Слово,яке кажуть при прощанні.(До побачення)

7.В будь-якій ситуації,коли прощаємось.

(Прощавайте)

8.Коли прощаються,бажають ...(на все добре).

Творча робота

Скласти 1 речення з одним із слів диктанту.

Абетковий диктант

Діти ,,ланцюжком” називають ввічливі слова за алфавітом.

Будьте ласкаві,вибачте,дуже вдячний,даруйте,доброго здоров я, добридень, здрастуйте,моє вам шанування, пробачте,

перепрошую, прощавайте,спасибі,щиро дякую,хай щастить.

Каліграфічна хвилинка

чи ис ст чистота то оч ість точність

пр правильність ви ра виразність

Культура мовлення - це правильність, точність,виразність мовлення.

Бесіда,,Культура мовлення”

-Що означає слово ,,культура”?

-Коли ми говоримо ,,культурна людина”?

-Як розумієте вислів,,Слова-це немовби одяг твоїх думок”?

- Що необхідно робити для того,щоб наше мовлення було правильним,зрозумілим?(Багато читати,переказувати,ходити в кіно,театр,уважно слухати )

Українська мова

Складання Сенкана

1.Іменник

2.Прикметники

3.Дієслова

4.Влучні вирази

5.Речення

6.Текст

1.Мова

2.Українська,співуча,барвиста,рідна,милозвучна,калинова,

соловїна,колискова,багата,барвінкова,чиста.

3.Лл’ється,мовиться,розвивається,поповнюється,збагачується

4.Дзеркало душі,багата скарбниця,схованка людського

духу,чарівна пісня,диво калинове,рідна і тепла,як

батьківська хата.

5.Мова потрібна людині для спілкування.

6.Мова-найважливіший засіб обміну думками між людьми, пізнання світу і передачі досвіду між поколіннями.Без мови людина не може існувати.Щоб гарно говорити,треба знати мову,якою спілкуєшся.Краще говорить і пише той,хто багато читає,вміє уважно слухати.

Я і Україна(громадянська освіта)

(До теми уроку:ввічлива людина.)

  • Складання словничка культурної людини (слова вітання та прощання)

Добрий день,доброго ранку, здрастуйте,добрий вечір,доброго здоров я,до побачення,вітаю,пока, привіт,на все добре, прощавайте,будьте здорові,салют.

  • Хвилинка-цікавинка

Уявляю ваше здивування,якщо я б привіталась з вами такими словами:,,Їли ви сьогодні?”, ,,Чи здорова ваша худоба?”

До вашого відома,це теж вітання-саме так зверталися, зустрівшись,у давнину люди в Китаї,Монголії,Єгипті.На перший погляд це смішно,але запитання про худобу власно стосувалося добробуту в домі,адже основою життя монгола було стадо.От і виходить:побажати здоров я годувальнику людини-все одно,що побажати їй здоров я .

  • Бесіда,,Культура вітання”

Формами ,,Доброго ранку”, ,,Добрий вечор”, ,,Здрастуйте”користуються і діти, і дорослі.Словами ,,Привіт” можуть вітатися тільки близькі між собою ровесники.Ці форми поширені серед молоді, до старших з ними вітатися не припусти мо.Це свідчить про невихованість.А от дорослі вживають свої слова і звороти:,,Доброго здоров’я”, ,,Моє вам шанування”.Їми користуються переважно літні люди.

Я і Україна(громадянська освіта)

Гра,,Додай чарівне слово”

  • Розтопить серце всякого

Сердечне слово...(,,Дякую”).

  • Коли тебе впіймають раптом за підказку

Ти вчителя розчулиш:...(,,Вибачте,будь ласка”).

  • Зеленіє древній пень

Коли почує:...(,,Добрий день”).

  • Коли згасає сонце у росі

Й зоря лягає лагідно на плечі,

Серед знайомих,рідних голосів

Ми чуємо привітне:...(,,Добрий вечір”).

  • Щоб знову зустрітись в годину призначену,

Кажу щиро завжди я всім: ...(,,До побачення”)

Поетична хвилинка

,,Будь ласка”, ,,Спасибі” і ,,Будьте здорові”-

Слова необхідні й корисні у мові .

Приємно їх чути і в школі,і вдома

Від мами,від вчителя й просто знайомих.

То ж радьмо:частіше їх,друзі,вживайте,

Даруйте сміливіше радісний настрій!

І кожен свій день,як завжди,зачинайте

Із слів:,,Добрий ранок!”, ,,Вітаю!” , ,,Здрастуй!”

Русский язык

Задание: сколько слов-сорняков употребили в своей речи дети.

Разыгрывание сценок.

Сценка1

  • Слушай, Лёня, я тебе сколько раз говорил, что нужно

  • отвыкать от слов «ну», «значит». Эти слова-сорняки, они засоряют нашу речь.

  • Ну, а кто всё время говорит «ну»?

  • Да ты сейчас только что сказал «ну».

  • Ну, что с тобой, Коля? Я значит ошибся!

  • Опять говоришь так.

  • Ну, как же с тобой говорить?

  • Без «ну» и без «значит».

  • Ну, значит, буду говорить так, как ты мне советуешь.

Сценка 2

Слова бывают разные, бывают неотвязные. Вот, например, к Володе пристало слово «вроде». Он «да» не скажет никогда.

  • Обедать будешь?

  • Вроде.

Спросите у Володи:

  • Ты ученик?

  • Да вроде.

  • Ребята в огороде?

А он опять: «да вроде». Слова бывают разные: хорошие простые, слова бывают праздные, ненужные, пустые.

- Какие слова-сорняки в вашей речи? В речи товарищей?

Аналіз мовленевих ситуацій

Складання мовного етикету,,Як слово мовиться”

  • ,,Коли говориш-дивись у вічі співрозмовника”

Юрко з Тарасом розмовляв,

Крутився на всі боки,

Неначе він сорока;

До неба очі заводив,в канаву зазирнув...

А Тарас терпів,терпів:

,,Ти до кого говорив?”

Висновки:коли до когось слово молвиш –

дивися в очі тому,з ким говориш.

  • ,,Хочеш щоб тебе почули-не кричи.Говори спокійно,чітко...”

Юля з Танею зі школи

Йдуть по скверику поволі.

,,Ой,дивись,-горлає Юля,-

Листя клена шелестять

І як літачки летять!”

,,Ой-ой-ой,-верещить,заливається,

Горобці у пилюки купаються!”

Чути Юлю аж ген, за майданом,

Може ,Таня чує погано?

Висновки.Ну,звичайно,то дівчинці Юлі

Просто бракує мовної культури:

Спокійно треба говорити,

Не горлати,не шипіти..

  • ,,Слова вимовляй правильно”

Я у театрі був учора

Мені сподобалась ігра”,-

Так повідомив друзям Коля...

Від сміху шибки задзвеніли в школі.

Висновок.Навчити Колю говорить давно пора:

Не можна так калічити слова.

  • ,,Слова вживай за призначенням”

Стрілись якось Рома й Вова,

Я був на стадіоні вчора.Кльово!”

Ми класно у футбола намотались...”

Висновки.Де слів таких вони набрались?

Хороші наші,Рома й Вова,

Хіба це, друзі,гарна мова?

Рідну мову треба знати,

Слова любити й поважати.

Говорити треба чемно,

Щоб слухати тебе було приємно.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
7
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!