Пароніми. Ознайомлення зі словником паронімів

Опис документу:
Вашій увазі пропоную конспект уроку з української мови для 5 класу, який відповідає програмовим вимогам і має на меті формувати в учнів уявлення про пароніми, уміння правильно вживати їх у мовленні, будувати речення із такими словами, виправляти помилки у їх уживанні; ознайомити зі словником паронімів; розвивати творчі здібності, мислення, мовлення, спостережливість, сприяти виховуванню любові до рідного слова,формуванню навколо себе безпечного життєвого середовища

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Пароніми. Ознайомлення зі словником паронімів

Мета формувати  в  учнів уявлення про пароніми, уміння правильно вживати їх у мовленні,

будувати   речення із такими словами, виправляти помилки у їх уживанні;ознайомити зі словником паронімів;

розвивати  творчі  здібності, мислення, мовлення, спостережливість, сприяти виховуванню

  любові   до  рідного  слова,формуванню навколо себе безпечного життєвого середовища

Тип уроку: урок формування компетенцій

ХІД УРОКУ

Мова  вмирає,  коли  наступне  покоління

втрачає  розуміння  значення  слів

                    Василь  Голобородько


I. Організаційний момент.


II.
Актуалізація опорних знань

1. Гра « Так. Ні »

1.Лексикологія ─ це  розділ  мовознавства,  що  вивчає  словниковий  склад  мови? Так

2. Лексичне  значення  мають  самостійні  та  службові  частини  мови. Ні

3. Лексичне  значення  слова  пояснюють  у  орфографічному  словнику. Ні

4. Автобус,  киянин,  борщ ─ однозначні  слова. Так

5. Голова,  корінь,  зірка ─ багатозначні  слова. Так

6.Слова, що пишуться і звучать по-різному, але близькі за значенням – синоніми? Так

7.   Сполучення  слів  солодкий голос   вжито  в  прямому  значенні? Ні

8.Антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням? Так

9. Слова, однакові за написанням і звучанням, але різні за лексичним значенням-

омоніми? Так

10. Сполучення слів солодке тістечко вжито  в  прямому  значенні? Так

( взаємоперевірка)

  • Чи всі групи слів за значенням ми вивчили?

III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні ми дізнаємося про дуже цікаві слова

І ТАКЕ БУВАЄ с.48

  • Сергію, приходь до мене дивитися новийфільм. А я познайомлю тебе зі своєю бабусею.

  • А вона не буде розпитувати мене про мої оцінки в школі? Ти ж знаєш, що в мене з математикою не все гаразд.

  • Ні, моя бабуся дуже тактична людина.

  • Невже вона володіє майстерністю ведення бою? – здивувався Сергій.

  • Поясніть, діти, чому здивувався Сергій.

  • Про яку рису характеру бабусі хотів сказати його товариш?

Тактовний- прикметник вiд iменника такт, який означає почуття мiри, що створює вмiння поводити себе, як годиться вихованiй людинi.

Тактичний - вiд iменника тактика, що вживається як термiн у вiйськовiй справi (майстернiсть ведення бою) . Такі слова називаються пароніми ( Повідомлення теми уроку)

  • З якою метою вивчаємо даний матеріал, яким чином пов’язаний з життям?( Після цього уроку ви навчитеся правильно вживати пароніми у мовленні, збагатите словниковий запас…) Звернення до епіграфа

IV. Введення нового матеріалу

1. Робота з підручником: § 14, с.46

Незначна різниця у вимові паронімів спричинює труднощі у їх засвоєнні, призводить до помилок, зокрема до неправильної заміни одного слова іншим. Тому треба особливо уважно стежити за вживанням малознайомих слів і завжди звертатися до Словника паронімів ( демонстрація )

За допомогою словника з’ясовуємо лексичне значення слів, які зазвичай не розрізняють, - усмішка і посмішка тощо.

V. Закріплення матеріалу

  1. Робота з підручником. Впр.107, с.46

- Широко поширена думка про те, що молоко корисне завдяки високому вмісту кальцію, який необхідний для зміцнення кісткової тканини. Але парне молоко цілком безпечне і приносить користь , якщо його зібрано в санітарно-гігієнічних умовах, а також у корм тваринці не потрапили різні добавки-концерванти .

Тому дбайте про своє здоров’я!

- Скласти речення зі сполученнями слів : парне молоко, парові котлети.

2. Вправа 109, с.47 – одночасно 1,2,3 речення - по рядах, 4 біля дошки.

3. Вправа 110.

VI. Підсумок

 «Мікрофон»

─ На  уроці  я дізнався….

─ На  уроці  я  навчився…

То ж , діти, пам’ятайте: « Мова  вмирає,  коли  наступне  покоління втрачає  розуміння  значення  слів»

                   

VII.  Домашнє  завдання

§ 14, вправа 111,112- на вибір

 

 

 

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.