і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Озера, озерні улоговини та їх утворення. Болота та штучні водойми

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1200 грн
360 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №IQ196593
За публікацію цієї методичної розробки Пирогов Ігор Анатолійович отримав(ла) свідоцтво №IQ196593
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

УРОК №

Тема. Озера, озерні улоговини та їх утворення. Болота та штучні водойми.

Мета: сформувати поняття «озеро», «болото», «водоймище», «канал», формувати знання учнів про походження озер­ них улоговин, дати поняття про болота, їх походження й значення; розвивати вміння створювати образ об’єкта; виховувати любов до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник географії, атлас, глобус Землі, карта півкуль, різні за охопленням

території карти, план місцевості.

Структура уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

IV. Вивчення нового матеріалу

V. Практична робота №10 «Позначення на контурній карті гідрологічних об’єктів».

VI. Закріплення нових знань і вмінь учнів

VII. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Географічний диктант.

Клас ділиться по рядах на два варіанти. У кожному варіанті частинам річки, її характеристикам і річковій системі відповідають певні цифри.

Долина річки1, 2; русло річки3, 4; річкова система5, 6; живлення річки — 7, 8

1) Воно буває дощове, снігове, льодовикове й підземне. 7, 8.

2) Ця частина річки створена в результаті руху води в річці. 3, 4

3) До її складу можуть входити тераси. 3, 4

4) Для річок України найбільш характерним є змішане. 7, 8.

5) До її складу входить заплава. 1, 2;

6) Залежить від клімату території, якою протікає річка. 5, 6

7) До її складу входять усі притоки й головна ріка. 1, 2;

8) У ньому тече річка. 3, 4

9) Частина її може підтоплятися під час повеней. 3, 4

10) До її складу входить пльос 1, 2

11) До її складу входить гирло 3, 4

12) До її складу входить дельта 3, 4

Фронтальне опитування.

1) Чим озеро відрізняється від моря? Річки?

2) Які озера є у вашій місцевості?

3) Що ви можете про них розповісти?

4) Чи є у вашій місцевості болота?

5) Що ви знаєте про них?

6) Для чого створюють штучні водойми?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми розглянемо дуже різні й у той же час схожі водні об’єкти. Які? Це озера, болота, водоймища, канали. Озера часто порівнюють із посудинами, у яких зберігається так необхідна людям вода. До озер люди завжди ставилися з любов’ю і повагою, а в болотах убачали згубне, страшне місце з драговинами й трясовинами, комарами й мошками, неприємним запахом і густим туманом. Люди завжди боялися боліт, населяли їх негативними казковими героями — потворами, водяниками. Але виявляється, крім непривабливого боку боліт є й інший. І з цього боку болота постають перед нами іншим казковим героєм — прекрасним лебедем. Чому? Про це ми сьогодні довідаємося. А також поговоримо про створення рукотворних озер і рік, що часто супроводжується негативним впливом на довкілля.

Що ж об’єднує озера, болота, водоймища, ставки й канали? У першу чергу, це те, що головним або одним із головних творців є вода. По-друге, «родинні стосунки». Виявляється, озера часто є «батьками» боліт, ставки й водоймища — «рідними братами» й «близькими родичами» озер. А от канали мають дуже далеке споріднення з озерами й болотами, але вони зв’язані «сімейними узами» з річками. Ну що ж, ближче познайомимося із життям цієї «водної родини».

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Озера і їхні типи. Поняття про озера як природні водойми, що утворилися в природних замкнутих поглибленнях і мають спо­вільнений водообмін.

Розповідь учителя.

За походженням озерних улоговин виділяють кілька типів озер. Тектонічні озера утворилися в результаті рухів земної кори, коли вода заповнила тектонічні розломи. Прикладом є Байкал, його максимальна глибина 1620 м. Гірські хребти, що обступають Байкал, здіймаються більше ніж на 1500 м над поверхнею озера, рівень якого 453 м над рівнем Світового океану. А дно Байкалу значно нижче рівня Світового океану. Це найглибша озерна улоговина на нашій планеті.

Байкал займає вузький розлом земної кори — рифт. Учені вважають, що в рифтах відбуваються процеси розтягування земної кори й зародження океану, і через мільйони років на місці Байкалу буде море.

Тваринний світ Байкалу багатий і різноманітний. У жоднім озері світу не знайти й половини тієї кількості видів, що живе тут, причому понад 70 % із них більше ніде на земній кулі не зустрічається. Майже третина видів є реліктами, тобто організмами, збереженими з давніх геологічних епох. Але головне багатство Байкалу — вода, у якій дуже малий уміст розчинених речовин. Вона прозора й кристально чиста.

Залишкові озера — це залишки морів, які в результаті рухів земної кори виявилися відділені від Світового океану, наприклад Каспійське море.

Ділянки, що відокремилися від моря, утворюють лиманні озера. Таких озер багато на узбережжі Чорного моря.

У результаті діяльності давнього зледеніння утворилися улоговини льодовиково-тектонічних озер. Десятки тисяч таких озер розташовані у Фінляндії. У горах зустрічаються льодовикові й загатні озера.

2. Поняття про карстові й вулканічні озера. Озера­ - стариці.

Розповідь учителя.

Хто і як створює озерні улоговини, ми розібралися. Як правило, це результат дії внутрішніх і зовнішніх сил Землі. А хто ж їх наповнює водою? Це річки, підземні води, льодовики, а також атмосферні опади.

Один з учнів читає доповідь про озера України (при підготовці доповіді можна використати хрестоматію з географії України). Зразковий план доповіді: географічне положення озера, його утворення, розміри й глибина, особливості рослинного і тваринного світу.

Розповідь учителя.

Як і більшість вивчених нами географічних об’єктів, озеро народжується, потім спливають роки «дитинства», «юності», «зрілості», «старості» й нарешті озеро «вмирає». Але, як це зазвичай буває в природі, умираючи, воно дає життя іншій «істоті» — болоту. Як це відбувається? Розвиток озера пов’язаний із перетворенням його улоговини. Від народження в озерах накопичуються мінеральні й органічні частки — їх приносять річки, спричиняють хвилі, утворюють рослини і тварини, що відмирають.

Хвилі як невтомний скульптор, перетворюють ландшафт навколо озера: створюють пляжі, згладжують стрімчасті береги. Озеро змінюється, стає мальовничим, зручним для відпочинку. Але хвилі підступні: день у день протягом сотень років вони сприяють на- громадженню піску, глини і мулу на дні озера. Учені підрахували, що, наприклад, Женевське озеро, буде наповнено такими частками за 30 тис. років. Поступово в озері погіршується «стан здоров’я»: уповільнюється рух води, заростають береги, зменшується глибина тощо. Згодом на його місці може утворитися болото.

3. Поняття про стічні й безстічні, прісні й солоні озера.

Робота з підручником. Учні опрацьовують відповідний текст підручника.

4. Болота.

Розповідь учителя.

Пам’ятаєте пісню водяника з мультфільму «Небесний корабель»?

«Я водяник, я водяник, ніхто не знається зі мною... », — голосом чудового актора Папанова скаржиться на життя цей персонаж. Не задоволений він і побутовими умовами та сусідами — його оточують «одні п’явки та жаби». І взагалі ну його в болото, таке життя! Думка про болото як непривабливе, марне й небезпечне місце склалася здавна. І тільки коли людина почала їх осушувати, стало зрозуміло, що болота в природі виконують не менш важливі функції, ніж озера або річки, але їхня роль не так помітна.

Болота регулюють стік поверхневих і підземних вод, вони діють як басейн із двома водопровідними кранами: обміліла річка — болото відкриває один кран і дає чисту воду, надлишок води — відкривається інший кран, і болото забирає зайву воду. Проточні болота можна назвати природним фільтром для води. Це брудна й малоприємна робота, але дуже необхідна.

Осушення боліт може привести до зниження рівня підземних вод, зменшення родючості ґрунтів, збільшення катастрофічних наслідків паводків і, звичайно, до зникнення унікальної флори й фауни.

Виявляється, не такий уже одноманітний тваринний і рослинний світ боліт. Тут водяться кулики, чаплі, бугаї, гуси, качки й інші водоплавні птахи; живуть кабани, горностаї, видри, ондатри; ростуть ягоди, трави й інші рослини, у тому числі лікарські й медоносні. До того ж учені довели, що повітря над болотами дуже чисте і багате киснем.

5. Поняття про верхові й низинні болота і їх утворення.

Розповідь учителя.

Верхові болота часто мають трохи опуклу форму, вони можуть бути покриті очеретом або порістю чагарнику. Низинні болота утворюються в зниженнях, зазвичай це річкова долина або берег озера. Тут багата й різноманітна рослинність. Іноді ці болота заростають лісом.

Географічний тренінг.

Побудуйте ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків між болотом, річкою, лісом, рослинами, тваринами, людиною.

6. Штучні водойми й водотоки.

Розповідь учителя.

Зі створенням рукотворних морів пов’язані економічні й екологічні проблеми. Під водою виявляються сільськогосподарські угіддя, ліси й навіть населені пункти, підмиваються й руйнуються береги, піднімається рівень ґрунтових вод, обмежується прохід риби, заболочуються береги, погіршується якість води.

Із метою розведення риби та водоплавних птахів, зрошення, зберігання води тощо створюються ставки — штучні водойми невеликих розмірів. При цьому водою заповнюється рукотворний котлован, яр або балка.

Учитель розповідає про значення судноплавних, зрошувальних і обводнювальних каналів.

Географічний тренінг.

Знайти на фізичній карті України зрошувальні й обводнювальні канали, пояснити географію їх розміщення.

V. ПРАКТИЧНА РОБОТА № 10 «Позначення на контурній карті гідрологічних об’єктів»

Завдання.

1) Найдіть на фізичній карті світу озера: Каспійське, Байкал, Танганьїка, Великі озера (Верхнє, Гурон, Мічиган, Ері, Онтаріо).

2) Підпишіть ці гідрологічні об’єкти на контурній карті.

3) Підкресліть у наведених вище переліках назви озер, розташованих у Євразії.

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Рольова гра «На озері».

Учитель пропонує учням уявити, що вони опинилися на озері - стариці. Потрібно розповісти про його походження і форму. Потім звуками, жестами й мімікою учні повинні зобразити можливі види діяльності людей на озері і його берегах (відпочивають, загоряють, ловлять рибу, плавають на човні, перевозять різні вантажі).

Дійові особи: режисер (здійснює постановку), актори (грають ролі людей, що відпочивають або працюють на озері), звукооператори (озвучують сценки).

Учитель коригує дії, організовує обговорення запитань: чи можуть плавати таким озером великі судна, яка може бути глибина в такого озера, де воно може бути розташовано, чи може використовуватися вода озера для побутових і господарських потреб?

Географічний практикум.

1) Підпишіть назви згадуваних на уроці географічних об’єктів на контурній карті.

2) Один ваш друг стверджує, що, піднімаючись за течією деяких річок, можна дістатися до моря. Чи згодні ви з цією точкою зору? Обґрунтуйте свою відповідь.

Гра «Плюс — мінус».

Учитель об’єднує учнів у дві групи експертів. Одні мають назвати всі позитивні риси будівництва штучних водойм і каналів, інші — довести недоцільність їхнього створення.

Творча лабораторія.

Ви вивчили ріки, озера, водоймища, ставки, канали й болота. Назвіть ознаки, за якими ці географічні об’єкти можна об’єднати в одну групу. Укажіть ознаки, за якими один із цих об’єктів відрізняється від інших. (Об’єкти виберіть на свій розсуд.)

Мозковий штурм.

Озеро Чад розташоване в пустелі Сахара, із нього не витікає жодна річка, проте воно прісне. Чому? Тривалий час учені не могли знайти відповіді на це запитання. Висловіть своє припущення, чому безстічне озеро, розташоване в районі із жарким кліматом, залишається прісним.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Учитель узагальнює матеріал уроку, оцінює навчальну діяльність учнів.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф підручника.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Сформувати поняття «озеро», «болото», «водоймище», «канал», формувати знання учнів про походження озер­ них улоговин.
  • Додано
    27.02.2018
  • Розділ
    Географія
  • Клас
    6 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    260
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    IQ196593
  • Вподобань
    0
Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
3600 грн
1080 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №IQ196593
За публікацію цієї методичної розробки Пирогов Ігор Анатолійович отримав(ла) свідоцтво №IQ196593
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти