Осуд зради громаді заради збагачення (Тугар Вовк). Проблема вибору людини у вирішальній ситуації.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Осуд зради громаді заради збагачення (Тугар Вовк).

Проблема вибору людини у вирішальній ситуації.

М е т а: удосконалювати навички роботи з епічним твором; розвивати уміння

давати оцінку людським якостям, характеризувати персонажів твору,

дискутувати; розкрити особливості мови твору; сприяти вихованню

порядності, почуття честі.

Т и п у р о к у. Урок закріплення знань, умінь і навичок.

О б л а д н а н н я: картки із запитаннями до персонажа твору,

М е т о д и, п р и й о м и, ф о р м и р о б о т и: літературний диктант, «Лото» - укладання таблиці (робота у парах), міні-диспут, самостійна характеристика образу; усний відгук на відповідь товариша, рольова гра,

Х і д у р о к у

Треба бути людиною, незважаючи на

всю жорстокість навколишнього

світу, і це можливо.

О. Генрі

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку. („Обмін побажаннями”).

ІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.

Літературний диктант.

Про кого із персонажів повісті „Захар Беркут” ідеться?

Упізнай героя за портретними деталями.

  1. „Високий ростом, поважний поставою, строгий лицем, багатий досвідом життя й знанням людей” (Захар Беркут).

  2. „Їхала на лови посеред гостей гордо, сміло, мов стрімка тополя серед коренастих дубів” (Мирослава).

  3. „Мужчина величезного росту й геркулесової будови тіла, з лицем темно-оливкової барви, одітий у шкіру степового тигра” (Бурунда).

  4. У нього „хороше, сонцем опалене і здоровим рум’янцем осяяне лице” (Максим).

Упізнай героя за його словами:

  1. „Коли б так кождий інший любив свій кутик, то, певно, всі люди жили б на світі спокійно та щасливо” (Максим).

  2. „Чи мусимо бути зрадниками свого краю? Ні радше загинути нам із голоду під плотом!” (Мирослава).

  3. „Коб тільки мені по тих трупах дійти до власти й сили, - обернувся б і я лицем проти них” (Тугар Вовк).

  4. „Що найбільше мене лютить, так се те, що погинемо без бою, без слави” (Бурунда).

Хто кому каже:

  1. „Не гордуй бідними, не гордуй низькими, не гордуй робучими... бо хто ще знає, до котрої хто криниці прийде воду пити!” (Максим Тугару Вовку).

  2. „Сам ти вчив і наказував мене жити по правді і говорити правду! Невже ж тепер нараз правда так дуже опротивіла тобі?” (Мирослава Тугару Вовку)

  3. „Ти, певно, дух того Сторожа, котрого звуть опікуном Тухлі” (Захар Беркут Мирославі).

  4. „Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи... доти ніяка ворожа сила не побідить вас” (Захар Беркут тухольцям).

Взаємоперевірка та взаємооцінювання робіт.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Діти! Ви повинні знати, що «зрадництво» – це найганебніша риса людського життя. Сьогоднішній урок допоможе вам знайти правильний життєвий вибір у складній ситуації. Я сподіваюсь, що ви будете справжніми патріотами і ніколи не зрадите свій рідний край, рідну неньку.

1. «Лото» (учні отримують смужки з написами. Завдання: відібрати ті смужки, які відносяться до Тугара Вовка. Заповнити таблицю, пояснивши свій вибір

Негативні риси ТугараВовка

Позитивні риси

Любить свій народ

  • Честолюбство

  • Зрадливість

  • Люблячий батько

  • Рятує від смерті Максима

  • Допомагає тухольцям у боротьбі з татарами

  • Самовладність і себелюбність

  • Глумлення над людськими моральними нормами

  • Схвалює вчинок доньки, яка навчила тухольців робити метальні машини

  • Пропонує Максимові втекти з полону

  • Старійшина тухольської громади

  • Запроданець, знеславлює рід

  • Жага наживи і панування

  • Сильний духом, мудрий

  1. Рольова гра.

Учитель пропонує охочим виступити у ролі Тугара Вовка і відповісти на поставлені однокласниками запитання (учитель допомагає класові формулювати запитання).

- Якою була мета твого приїзду в Тухольщину?

- Навіщо, ідучи на раду громади, ти накинув на себе вовчу шкіру з пащею?

- При дворі князя Данила ходили чутки, що у битві під Калкою ти зрадив Русь монголам, повідомивши їм план бою? Ти справді зробив це? Чому?

- Для чого тобі був потрібен союз із монголами?

- Чому ти хотів бачити свою дочку краще мертвою, ніж дружиною смерда?

- Чому ти вирішив урятувати Максима?

  1. Міні-диспут «Проблема вибору людини у вирішальній ситуації»

  • Визначити, хто з героїв повісті між чим вибирав і що вибрав.

Захар

Максим

Мирослава

Тугар Вовк

Загибель сина

Безпека рідного краю

Зрада і життя

Загибель

Максим, рідний край

Батьо

Зрада, влада, багатство

Повага громадян, любов дочки

  • Дати відповідь на питання «На чиємо ви боці щодо вибору і чому саме?»

  • Згадати реальну життєву ситуацію (або з художньої літератури), коли людині доводилося бути в ситуації вибору.

  1. Бесіда.

Тугар Вовк зрадив свій народ, свій край. Розкажіть відверто, коли ви у житті негарно вчинили. Ця відвертість допоможе вам стати справжніми людьми.

  • Захар Беркут звернувся до громади з прощальним словом – говорив про значення згуртованості, дружби, злагоди між людьми. Хто ще у світовій літературі теж виступив зі словом значення товариства? (Тарас Бульба з однойменної повісті М. Гоголя)

Можливо, ще котрийсь із персонажів привернув вашу увагу? Чим саме?

  • Згадайте, як діють герої у вирішальних ситуаціях. Що керує ними?

– Кому з персонажів автор симпатизує найбільше? Чому ви так вирішили?

– А хто з героїв найбільше сподобався вам?

Як пов’язані проблеми повісті І. Франка «Захар Беркут з нашою сучасністю? (Нині теж постає проблема згуртованості народу, його одностайності, виховання почуття патріотизму, людської гідності.)

Чому І Франка називають Великим Каменярем? (Бо хотів своїми творами допомогти народові знайти власний шлях у житті, як каменяр, вимощував йому дорогу)

6. Розповідь учителя.

І. Я. Франко підкреслює, що за новий суспільний лад треба боротися дружно, згуртовано, самовіддано, як тухольська громада боролася з монголами. Письменник проголошує у творі ідею згуртованості всіх трудящих: тухольці захищають не лише свої інтереси, а й думають про життя сусідів, їм на допомогу приходять воїни з інших громад, щоб разом боротися проти загарбників. Дружба

має велике значення. Автор утверджує думку: народ непереможний доти, доки він згуртований.

Повість „Захар Беркут” одразу після виходу з друку полюбилася читачам. Це й не дивно: цікавий сюжет, яскраві персонажі, ідеї єдності, патріотизму – усе це сприяло популярності твору. За мотивами поеми знято художній фільм, а композитор Б. Лятошинський написав музичну драму „Золотий обруч”. Золотий обруч – це символічний образ прапора тухольської громади.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Письмова рефлексія.

Продовжте речення: „Повість Івана Франка Захар Беркут допомогла мені зрозуміти, що...”

2. Взаємооцінювання у парах.

Домашнє завдання: скласти сенкани до образів героїв (Захар Беркут, Максим, Мирослава, Тугар Вовк), повторити біографічний матеріал про Т. Г. Шевченка

Село Тухля. Скульптурна композиція І. Я. Франко «Захар Беркут»

.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
6
дн.
0
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!