і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Остроградському – 215

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Остроградському – 215

Є декілька імен в історії сучасної математики, які відомі кожній освіченій людині. До їх числа належить й ім’я відомого українського математика Михайла Васильовича Остроградського, видатного вченого ХІХ століття, яке в галузі математики і механіки справедливо може бути названим століттям Остроградського. Він виконав головні відкриття майже в усіх галузях математики та механіки.

24 вересня 2016 р. виповнюється 215 років з дня народження М.В. Остроградського. Поділюся задумами підготовки тижня математики, присвяченого славетному математику з козацького роду. Тим паче, що подібний захід успішно був проведений у 2001 році з нагоди 200-річчя геніального вченого М.В. Остроградського. Матеріал, пов'язаний з його творчістю, з успіхом і користю можна використати у позакласній роботі.

На початку 2016-2017 навчального року на першому засіданні ради кабінету математики, куди входять по 1-2 учні 5-11-х класів плануємо:

  • скласти план підготовки до тижня математики і розподілили між собою обов'язки;

  • повідомити всіх учнів, що у вересні відбудеться тиждень математики. Серед заходів тижня будуть математичні змагання між командами класів; шанси на перемогу більші в тих, хто почне вчасно готуватися;

  • буде випущений спеціальний номер газети «Юний математик», передова стаття в якому присвячена Остроградському, а в інших статтях уміщені різні головоломки, цікаві геометричні задачі і перелік літератури, рекомендованої учням для позакласного читання з питань, що стосуються життя і діяльності М.В. Остроградського;

  • випустити листівку, в якій буде повідомлено терміни проведення тижня математики і зміст намічених заходів. Кожному дню тижня присвячується замітка, яка є свій епіграф і проілюстрована відповідними малюнками. Наприклад, до математичних змагань з розв'язування задач епіграфом взято слова: «математика - це гімнастика розуму», а до математичного конкурсу послідовників Михайла Остроградського - слова Л.М.Толстого «Намагайся дати розуму якнайбільше страви».

Наступний етап підготовки тижня - це засідання ради кабінету математики з детальним обговоренням плану проведення тижня. На засіданні складається і затверджується перелік обов'язків кожного класу і окремих учнів з підготовки і проведення цих заходів.

1. Оформлення шкільного вестибюля, коридорів, кабінету математики і актового залу.

2. Випуск спеціального номера математичної газети, присвяченої умовам проведення тижня математики.

3. Випуск математичного бюлетеня «Основні дати з життя і діяльності М.В. Остроградського».

4. Математичні змагання імені Михайла Остроградського у два тури: заочний та очний.

5. Конкурс ерудитів «Що ви знаєте про Остроградського?»

6. Підготовка «п’ятихвилинок з Михайлом Остроградським».

Напередодні проведення тижня намічений план ще раз повідомляється через шкільне радіо, а також гарно оформлену загальношкільну дошку оголошень. Крім того по радіо передати звернення ради кабінету математики до учнів школи.

У коридорах школи розмістити малюнки математичної тематики і красивий плакат «Йде тиждень математики». Це створює в школі «налаштування на математику».

Пропоную колегам-учителям математики організувати тиждень, присвячений велетню української математики Михайлу Васильовичу Остроградському, під час якого можна провести такі заходи.

План проведення тижня

Понеділок

1. Урочисте відкриття тижня.

2. Математичні десятихвилинки в 5-11-х класах на уроках математики «Славетний український математик Михайло Остроградський».

3. Математичний десант старшокласників у 2-4 класах «Видатний український математик Михайло Остроградський».

4. Радіопередача «Знайомий і незнайомий Остроградський».

Вівторок

1. Конкурс ерудитів (тест) «Що ми знаємо про Остроградського».

2. Заняття гуртка «Пізнайко» (5 клас) на тему «Задачі від Михайлика Остроградського».

3. Математичне інтелект-шоу «Стань Остроградським!» для учнів 10-11-х класів.

4. Радіопередача «Навчання Михайла Остроградського в Полтавській гімназії та Харківському університеті».

Середа

1. Веселі математичні перерви (конкурс віршів, пісень, гуморесок про математику).

2. Конкурс математичних кросвордів, чайнворду за біографією та творчістю Михайла Остроградського.

3. Радіопередача «Перебування Михайла Остроградського за кордоном».

Четвер

1 Зустріч з переможцями районних математичних олімпіад та випускниками школи - переможцями та учасниками обласних олімпіад.

2. Математичні змагання «Конкурс послідовників Михайла Остроградського».

3. Радіопередача «Їх єднала Україна»

П'ятниця

1. Підсумки очного туру математичних змагань імені Михайла Остроградського (нагородження переможців).

3. Підсумки конкурсів газет, кросвордів, ребусів, загадок.

4. Радіопередача «Патріарх вітчизняних математиків».

Тиждень математики - це п'ять днів математичного свята школи, огляду математичних талантів, змагань класів у міцності математичних знань, кмітливості, наполегливості, волі і сили духу.

Пропоную деякі матеріали до тижня математики.

Шкільні радіопередачі «5 хвилин з Михайлом Остроградським»

МЕТА: ознайомити учнів із життям і науковим внеском Михайла Васильовича Остроградського; визначити його значення для української математики та поширення математичних знань в Україні і у світі; розвивати в учнів почуття патріотизму, гордості за своїх співвітчизників, уміння робити висновки; виховувати почуття поваги до Батьківщини, прищеплювати інтерес до математики. поважати знання і прагнути здобувати їх.

Зустріч І (26 вересня 2016 р., понеділок)

Знайомий і незнайомий Остроградський

Учень 1. Сьогодні, 26 вересня 2016 року, виповнюється 215 років від дня народження Михайла Васильовича Остроградського. Мабуть кожен з вас чув про цього видатного українського вченого? Його портрет висить на видному місці в шкільному кабінеті математики. Що ж все-таки зробив Остроградський в науці? Коротко про його заслуги можна сказати так: математик, механік, педагог, своєрідна непересічна особистість. Сучасники ще за життя говорили про нього — справжній геній.

Учень 2. Сьогодні ми поведемо з вами розмову про цю славетну людину.

Учень 1. До речі, в дитинстві він мріяв стати... гусаром. І не дивно — рід майбутнього вченого походив від запорізьких козаків і відомий на Полтавщині з ХVII століття. По матері він був нащадком гетьмана Данила Апостола. Остроградські родичалися з родиною Старицьких, а сестра математика Марія доводилася бабусею композиторові Миколі Лисенку.

Учень 2. Довгі роки сам Остроградський товаришував з Тарасом Шевченком і високо цінував його «Кобзар». Цікаво, що гімназію на Полтавщині, в якій навчався Остроградський, очолював Іван Котляревський. Але своїми успіхами у навчанні майбутній математик навряд чи привернув увагу великого поета.

Учень 1. Фізико-математичний факультет Харківського університету йому теж не пощастило закінчити через сварку з високим начальством. Так і залишився Остроградський без свідоцтва про закінчену освіту.

Учень 2. Далі він вирішив удосконалюватися у математиці вже в Парижі. І недарма — при першій зустрічі з іще зовсім молодим хлопцем такі велети французької математики, як Коші, Фур’є, Лаплас, Лагранж, зразу визнали в ньому талант.

Учень 1. У неповні тридцять років Остроградський стає членом Петербурзької, а невдовзі Паризької, Римської, Туринської та Американської академій наук. Важко передати, як багато встиг зробити цей велетень науки. З рівнянь, написаних Остроградським, виросли цілі наукові галузі, а його учні стали засновниками найперспективніших напрямів у науці.

Учень 2. Хоч він і знайшов себе в математиці, але про дитячу мрію — стати гусаром — не забув. Мрія втілилася несподіваним чином: математику Остроградський викладав тільки у військових інженерних вузах, звідусіль залучав до себе на кафедри здібних молодих математиків. Мабуть, через цю пристрасть великого вченого в російських та українських інженерних вузах математика завжди викладається на найвищому рівні.

Учень 1. Проте була в житті Остроградського і прикра подія, про яку він навіть згадувати не любив. Одного разу до нього, як до визнаного авторитета, по підтримку звернувся тоді ще нікому не відомий Лобачевський, і Остроградський... не зрозумів і не підтримав його геометрію. Вона справила на нього враження дуже «зарозумної». Тоді Лобачевський звернувся до німецького математика Гаусса. Той відразу визнав роботу молодого росіянина революційною. Цієї промашки Остроградський не міг собі вибачити все життя...

Учень 2. Дослідники наукової творчості цього велетня не раз задавалися запитанням: що сприяло тому чистому і могутньому польоту фантазії, завдяки якому Остроградський майже завжди знаходив просту і красиву математичну відповідь на найскладніші питання? Всі зійшлися на думці, що, мабуть, до цього причетні надзвичайної краси краєвиди, що сформували гармонійне світосприймання молодого Остроградського, який народився на хуторі Пашенне і виріс на неповторних берегах Псла.

Учень 1. Де ріки і ставки прозорі,

Де зими багаті снігом,

Де плеса гойдають зорі,

Де пахнуть дороги хлібом.

Учень 2. Там славний край український,

Біленька там кожна хатка.

Та є земля полтавська -

Земля, на таланти багата.

Учень 1. Маленьке село є Пашенне,

Михайло там зріс Остроградський –

Майбутній великий вчений.

Учень 2. Талантами багата Україна.

Хай навіть – відбиваючись від орд

Долаючи неволю і руїни,

Все ж геніїв народжує народ.

Учень 1. Один із них – Михайло Остроградський

Великий тілом, духом і умом

Учень 2. Найперший вчений у Краю Козацькім,

Властитель теорем і аксіом.

Зустріч ІІ (27 вересня 2016 р., вівторок)

Навчання Михайла Остроградського в Полтавській гімназії та Харківському університеті

Учень 1. Тож перегорнемо сторінки усного журналу, присвяченого пам'яті М.В.Остроградського. Сьогодні ми поведемо розмову про роки навчання в Полтавській гімназії та Харківському університеті.

Учень 2. У 1809 р. почалася Михайлова наука. Кілька днів Михайлик жив як уві сні, прощався з пашеннівськими хатами, деревами, пасікою, з усім, що стало таким дорогим і милим.

Учень 1. З юних літ Михайло мріяв про військову службу. І хтозна, як склалася б доля сина пересічного українського поміщика, якби не автор славетної «Енеїди» Іван Котляревський.

Учень 2. Навчався Михайло в Полтавській гімназії. Ще восьмирічного привіз його батько з глухого хутора до губернського міста і влаштував у Будинок виховання дітей бідних дворян при тій же гімназії. Будинок існував лише рік, проте встиг зажити слави як заклад, що давав пристойні знання з математики, географії й літератури.

Учень 1. Але юного Остроградського тут мало що захоплювало. Багато з того, чого тут навчали, він уже знав, а чого не знав, давалося йому без щонайменших зусиль, тому й бив хлопчина байдики.

Учень 2. Другого року навчання, навесні, саме на вербному тижні, в Будинку сталася подія: доглядачем призначили відставного штабс-капітана Івана Петровича Котляревського. Високий, кощавий, з витягнутим і закарлюченим носом, він став водночас грозою вихованців і їхнім чуйним наставником. За якихось два місяці в Будинку було наведено лад.

Учень 1. Чимало цікавих задач загадував Іван Петрович своїм вихованцям. Найпершим їх розв’язував зазвичай Остроградський. Тому доглядач радив йому сумлінно вивчати математику.

Учень 2. У 1818 році Остроградський склав екзамени за трирічний курс університету. Проте після чотирьох років університету Остроградський залишився без документів про освіту, хоч тричі вдало складав усі необхідні екзамени.

Учень 1. Це був страшний удар, та внутрішній поклик до науки звучав усе сильніше, і його вже не міг заглушити біль несправедливості. Остроградський розумів: математика та фізика-це не просто дивовижний світ логічних умовиводів, вражаючих образів і неймовірного переплетіння залежностей між ними. Вони, насамперед, - засіб пізнання і підкорення людиною сил природи. Він упевнений, що продовжувати зростати науково він може тільки в Парижі, де на той час працювали найвизначніші наукові світила.

Зустріч ІІІ (28 вересня 2016 р., середа)

Перебування Михайла Остроградського за кордоном

Учень 1. В нашій школі проходить тиждень математики, присвячений видатному українському математику Михайлу Васильовичу Остроградському. Сьогодні перегортаємо наступну сторінку життя М.Остроградського.

Учень 2. Сталося це у 1822 р. Остроградський приймає сміливе рішення — їхати до Парижа, який був у той час центром наукових досліджень з тих проблем, що найбільше цікавили молодого математика. І жодні перешкоди: вагання батьків, осуд рідних, певні матеріальні труднощі, навіть пограбування в дорозі (через яке довелося повертатися додому і знову вирушати в путь)— вже не змогли зупинити рішучого юнака.

Учень 1. Він до Парижа із Пашенної дорогу

Прокладав. І всім зміг довести,

Що з хутірця незнаного, малого

Думки сміливі вирвуться в світи.

Ген-ген аж де від батьківської хати

Полтавець за морями побував,

Чужому научався плідно і багато,

А мови земляків не забував.

Учень 2. Остроградський прожив у Парижі шість років. Там у цей час працювали такі титани науки, як Лаплас, Пуассон, Коші, Фур'є. Остроградський, навчаючись у них, невдовзі і сам спромігся заявити про себе на повний голос. Талант і завзятість молодого вченого привернули увагу корифеїв.

Учень 1. Коші у своїх мемуарах згадує про оригінальні дослідження молодого вченого з Росії, «обдарованого великою проникливістю та дуже вправного в аналізі нескінченно малих». Лаплас по-батьківськи називає його своїм сином і перед смертю дарує юнакові одну із своїх ще не надрукованих на той час праць.

Учень 2. У 1826 р. Остроградський подає до Паризької Академії наук своє дослідження з поширення хвиль на поверхні рідини. Цими проблемами займалися і Лаплас, Лагранж, Пауссон, Коші. Та Остроградський знайшов принципово новий підхід. Успіх молодого вченого став його значним внеском в гідродинаміку.

Учень 1. Існує версія, нібито Остроградський виконав це дослідження, перебуваючи у борговій в'язниці (куди він потрапив через матеріальні нестатки — був неспроможний сплатити за житло). Там, спостерігаючи за хвилями Сени, він начебто і написав працю «Теорія хвиль у посудині циліндричної форми». Розповідали, що сам Коші сплатив борг свого молодого колеги і знайшов йому роботу у Колежі Генріха ІV.

Учень 2. Коли на шляху в Париж Остроградський був обібраний своїм попутником, то не став повертатися додому, а продовжив свій шлях «за способом пішого ходіння» і прибув до мети своєї подорожі без гроша в кишені.

Учень 1. У Парижі він найнявся в лакеї до Лапласу. У той час Лаплас був постійно зайнятий вирішенням одного вельми важкого питання з небесної механіки. Він бився кілька днів, списуючи крейдою велику дошку, але обчислення виявлялися занадто довгими, і бажаного результату Лаплас так і не зміг отримати.

Учень 2. Які ж були його здивування і радість, коли одного разу, прийшовши додому, він побачив на дошці доведене до кінця перетворення його формул з давно вже передбачуваним ним результатом. Лаплас був здивований, коли з'ясувалося, що цей результат отримано його лакеєм.

Учень 1. А ось інша легенда. Лаплас мав звичай ставити своїм слухачам завдання для вирішення у аудиторії. У свій час він став помічати, що ледь він встигає продиктувати задачу, як піднімається велика фігура «з цілою копицею на голові» і відповідає на поставлене завдання.

Учень 2. Після одного з таких випадків Лаплас зацікавився «великою фігурою» настільки, що запросив незнайомця до себе додому.

Учень 1. Ним виявився не хто інший, як Михайло Васильович Остроградський. Так було чи інакше, але два великих учених стали великими друзями.

Учень 2. У 1828 році М. Остроградський їде до Росії. Саме в Петербурзі проходить уся його наукова, педагогічна та адміністративна робота.

Учень 1. У цей час – у розквіті творчих сил – М.Остроградський представляє Петербурзькій АН три наукові праці, за що його обирають ад'юнктом Російської АН, а в 1830 році він одержує звання академіка. Наукові досягнення Остроградського здобувають міжнародне визнання. Коло його наукових інтересів – широке. Він робить відкриття в математичному аналізі, теорії чисел, теорії ймовірностей, математичній статистиці, здійснює дослідження в галузі механіки, зовнішньої балістики.

Учень 2. М.В.Остроградський викладає в Морському кадетському корпусі, в Інституті інженерів шляхів сполучення, у Головному педагогічному інституті, Головному інженерному училищі та Головному артилерійському училищі. І тому, виряджаючи дітей «у науку», батьки говорили їм: «Іди і ставай Остроградським».

Учень 1. До Остроградського приходять слава і визнання. У 1831 р. його обирають академіком Петербурзької Академії наук, згодом він стає членом-кореспондентом Паризької Академії наук, дійсним членом ряду інших академій: Римської, Туринської, Американської, почесним членом Київського та Московського університетів та багатьох наукових товариств.

Зустріч ІV (29 вересня 2016 р., четвер)

Їх єднала Україна

Учень 1. Долі українських вчених дуже подібні, майже всі вони не належали своїй Вітчизні і творили наукову славу чужих держав. Але чи переймався родинними почуттями до України Михайло Остроградський?

Учень 2. Так, він був щирим українцем. Щороку їздив на село, де з усіма спілкувався лише українською мовою. Любив дітей, охоче грався з ними, ходив колядувати та щедрувати.

Учень 1. Приятелював Остроградський також з С. Гулаком-Артемовським. Із родинами Лисенків та Старицьких Остроградський мав сердечні стосунки.

Учень 2. Мешкаючи в Петербурзі, Михайло Васильович Остроградський входив до кола друзів українського генія Тараса Шевченка.

Учень 1. Познайомив їх у 1837 році Жуковський і відтоді їх єднала щира дружба, Тарас Шевченко виявив себе не тільки геніальним поетом. Він цікавився і суспільними науками, й точними — астрономією, математикою і фізикою. Під час навчання в Петербурзькій Академії мистецтв Шевченко відвідував лекції Остроградського.

Учень 2. Їх єднала любов до рідної землі, її мови, пісні та думки про визволення українського народу, бо й вони обидва зазнали великих утисків з боку царської влади.

Учень 1. Повернувшись із заслання, Тарас Шевченко зустрівся з Остроградським, читав свої вірші. По щоках в обох текли сльози і Тарас Григорович мовив до господаря: «Дайте волю своїм кріпакам, Михайле Васильовичу». «Я вже це вирішив», — була відповідь.

Учень 2. Годинами просиджував Остроградський біля хворого поета. Розумів: катастрофа неминуча. Смерть Шевченка, розправа в Росії над освіченими людьми, особиста невлаштованість — все це боляче ранило душу.

Учень 1. Михайло Остроградський вирішує їхати в Україну, виконати заповіт перед Поетом — відпустити кріпаків на волю і присвятити своє життя освітянській роботі, вихованню дітей. «Нудьга, — говорив він, — це найнебезпечніша отрута», «людину воднораз трудно вивести із стану лінивства, неробства, самовдоволення і майже повної байдужості».

Учень 2. Смерть Шевченка стала для Остроградського особистою втратою. Відчувши, що його дні лічені, вчений усе частіше повторював у думках слова Шевченкового «Заповіту»:

Як умру, то поховайте

Мене на могилі,

Серед степу широкого,

На Вкраїні милій…

Учень 1. Прибувши востаннє в село Пашенна, він сказав: «Як умру…, так поховайте мене, щоб мені видно було і Пашенну, і Довге, і Глибоке…»

Учень 2. 13 серпня 1861 року М.Остроградський захворів, а 1 січня 1862 помер. Його назавжди прийняла рідна Полтавська земля…

Учень 1.

Його творіння в світі добре знані:

Десятки теорем і формул, і думки.

Давно немає генія між нами…

Та в пам'яті він житиме віки!

Учень 2.

З країн далеких серцем рвався у країну,

Де дух козацький прадідів літав.

Він так любив домівку – Україну,

Що з усіх доріг сюди лиш повертав.

Зустріч V (30 вересня 2016 р., п’ятниця)

Патріарх вітчизняних математиків

Учень 1. Його творіння в світі добре знані:

Десятки теорем і формул, і думки.

Давно немає генія між нами…

Та в пам’яті він житиме віки!

Учень 2. Ми перегорнули сторінки життя світила математичної науки, патріарха українських математиків Михайла Васильовича Остроградського. Життя вдосталь нагородило вченого радощами й прикрощами: позбавлення диплома про закінчення Харківського університету, крадіжка грошей по дорозі в Париж, перебування у в’язниці для боржників, покинула дружина, втрата ока.

Учень 1. З ім’ям Остроградського зв’язано багато фундаментальних результатів математичного аналізу і теоретичної механіки. Ці результати часто наводять, не згадуючи ім’я їх справжнього автора. Нерідко відкриття, зроблене Остроградським, пере відкривалося набагато пізніше у Франції, Німеччині або Англії, приписувалось іноземному автору і під його ім’ям входило в літературу, тоді як ім’я справжнього творця незаслужено забувалось.

Учень 2. Тому я часто запитую себе, а чи був щасливим Остроградський? По-різному складаються долі наукових ідей і відкриттів. Одні, зацікавивши спочатку сучасників, гинуть ще за життя їх автора. Інші, проіснувавши багато років, все ж, в кінці кінців, морально старіють і замінюються новими, більш оригінальними, доцільнішими. Треті, стають ніби непідвладними часу. Їм немає зносу. Таким завидним запасом міцності і довговічності володіє наукова і педагогічна спадщина видатного українського математика і просвітителя Михайла Васильовича Остроградського.

Учень 1. На небосхилі вітчизняної науки його ім'я спалахнуло яскравою зіркою та залишається незгасною у пам'яті людській.

Учень 2. Діапазон наукової творчості Остроградського був надзвичайно широким. Вчений займався аналітичною механікою, теорією удару, балістикою, варіаційним численням, алгеброю, теорією чисел, теорією ймовірностей тощо.

Учень 1. Основоположник теорії гідро- та аеродинаміки М.Є.Жуковський писав, що «роботи Остроградського з самої тільки механіки охоплюють собою майже всі питання, на вирішенні яких зосереджувались у той час думки видатних європейських геометрів» (так тоді називали математиків).

Учень 2. У 1830 р. Остроградський (тоді ще молода людина) накреслює перед собою грандіозну програму майбутніх досліджень: створення теорії розподілу електрики та магнетизму, теорії електродинамічних явищ, руху пружних тіл, руху та рівноваги рідини, дії капілярності, розподілу тепла в рідині, обчислення ймовірностей.

Учень 1. Така велика програма, звичайно, була не під силу одній людині, навіть надзвичайно обдарованій — над розв'язанням цих задач усе ХІХ століття працювали кращі математики світу. Але ця програма дає нам уявлення про силу творчого генія Остроградського, який зміг передбачити хід подальшого розвитку науки на багато десятиліть наперед.

Учень 2. Значною науковою подією став представлений Петербурзькій академії наук в 1834 р. «Мемуар обчислення варіації кратних інтегралів». Він опинився в центрі уваги тогочасних математиків. У цьому мемуарі було викладено основоположні результати інтегрального числення функцій багатьох змінних, які вже давно стали класичними й понині є основним інструментом у теорії рівнянь з частинними похідними і варіаційного числення.

Учень 1. Цикл праць М. В. Остроградського з теорії інтегрування алгебричних функцій був вагомим внеском у започатковану Абелем, Гауссом і Якобі теорію алгебричних функцій і поряд з роботами Ліувілля справив помітний вплив на подальший її розвиток.

Учень 2. Крім проаналізованих робіт програмного характеру, Остроградському належить чимало праць, пов'язаних з безпосереднім інтегруванням конкретних задач математичної фізики, а також алгебри, спеціальних функцій, геометрії, теорії ймовірностей, обчислення інтегралів. Багато його теорем і формул увійшли до курсів аналізу і диференціальних рівнянь, проте ім'я вченого далеко не завжди згадується.

Учень 1. Значна частина наукових праць М. В. Остроградського стосується аналітичної механіки. Йому пощастило відкрити, незалежно від ірландського вченого Гамільтона, один з основоположних законів механіки — принцип найменшої дії, одержати узагальнене рівняння динаміки, яке знайшло численні застосування в сучасній фізиці при вивченні руху частинок, в астрономії тощо.

Учень 2. Поряд з розв'язанням загальних проблем, він запропонував розв'язки багатьох важливих конкретних задач у галузі гідростатики, гідродинаміки, теорії пружності, теорії тяжіння, балістики, теорії удару, небесної механіки. Йому належать фундаментальні курси небесної та аналітичної механіки.

Учень 1. З поверненням Остроградського до Петербурга розкрився ще один визначний його талант — талант блискучого лектора і педагога. Від славетного Коші він успадкував лаконічність, легкість, витонченість викладу.

Учень 2. Вчений викладав одночасно у Головному педагогічному інституті та в чотирьох військових навчальних закладах Петербурга — Морському кадетському корпусі, Інституті корпусу шляхів сполучення, Михайлівському артилерійському та Головному інженерному училищах, виступав з публічними лекціями, серйозно цікавився питаннями викладання та навчальних програм.

Учень 1. За образним висловом М. Є. Жуковського, «Остроградський став ланкою, яка з'єднувала нашу вітчизну з тогочасним центром математичного світу. Своїми вченими працями він розширив та поповнив ідеї французьких геометрів, а своїми блискучими лекціями він насаджував ці ідеї серед російських молодих вчених».

Учень 2. М. В. Остроградський вражав сучасників глибиною і строгістю думки, чіткістю аналізу і разом з тим витонченістю викладу. Великого значення надавав він підвищенню ролі фундаментальних знань в інженерній практиці. Навчальні заклади, в яких викладав Михайло Васильович, забезпечували студентам найкращу математичну підготовку.

Учень 1. Кілька поколінь інженерів шляхів сполучень, офіцерів армії і флоту, артилеристів, педагогів завдячували Остроградському глибиною своїх знань. Бути учнем Остроградського (а згодом — хоча б учнем когось з його учнів), слухати лекції видатного математика вважалося за велику честь.

Учень 2. Авторитет і популярність М.В.Остроградського були такими, що вже саме його ім'я стало синонімом вченого. Батьки, відправляючи дітей вчитись, бажали їм «стати другим Остроградським».

Учень 1. Остроградський в усьому був людиною широкої натури, дотепним і товариським. Сучасники розповідали про нього багато веселих історій. Його цінували не тільки за великий розум, а й за скромність, щирість, простоту, за його повагу до людей праці, за людську гідність і принциповість.

Учень 2. Математики давно звикли до термінів: рівняння Остроградського, метод Остроградського, формула Остроградського—Гаусса, принцип Остроградського—Гамільтона.

Учень 1. Та в наш час у наукових журналах з математичної фізики з'явилися нові терміни: механіка Остроградського, квантова теорія поля Остроградського, варіаційні принципи Остроградського.

Учень 2. Як виявилося, саме ідеї М.В.Остроградського дають можливість правильно описувати рух електрона в магнітних полях або спінові ефекти в квантовій теорії поля.

Учень 1. Оглядаючись подумки на життєвий шлях великого вченого, ми знову і знову з вдячністю вклоняємося його пам'яті, бо в наших сьогоднішніх досягненнях є і велика частка його праці.

Учень 2. На небосхилі вітчизняної науки ім'я М. В. Остроградського спалахнуло яскравою зіркою і залишається незгасним у пам’яті людській.

Учень 1. Тож замислимось над сенсом людського буття, над тим, чи гідні ми – нащадки Остроградського – цього високого звання – Людина.

Учень 2. Його творіння в світі добре знані:

Десятки теорем і формул, і думки.

Давно немає генія між нами…

Та в пам’яті він житиме віки!

Вікторина

«М.В.Остроградський — видатний український математик»

Запропонована вікторина допоможе глибше учням вивчити життя і творчість вченого, його наукову спадщину. Можна її проводити в позакласному навчанні, на виховних годинах, математичних вечорах та уроках математики.

У кожному випадку слід враховувати аудиторію: які ставити питання, які використовувати твори для підготовки та як проводити саму вікторину.

Для учнів молодших класів треба ставити 5-8 нескладних запитань

Учням старших класів, які докладніше вивчають біографію Остроградського, слід задавати складніші запитання.

Звичайно, провести одну загальну вікторину про життя і творчість вченого важко. Пропоную провести вікторини на окремі теми, наприклад:

  1. Дитинство М.В. Остроградського.

  2. Навчання у Полтаві та Харкові.

  3. Перебування за кордоном.

  4. Патріарх вітчизняних математиків.

Добре підготовлена вікторина пройде жваво, весело і дасть велику користь.

п/п

Запитання

Відповідь

1

Дата народження М.В.Остроградського

24 вересня 1801р.

2

Ім’я і по батькові батька М.В.Остроградського

с. Пашенне (тепер село Пашенівка)

3

Ім'я батька Остроградського

Василь

4

Як звали маму М. В. Остроградського?

Ярина Андріївна

5

Ким мріяв стати М.В.Остроградський у дитинстві?

Військовим

6

Скільки дітей було у родині Остроградських?

5

7

Найбільше захоплення Михайла в дитинстві

Вимірювання

8

Те, що завжди носив із собою малий Михайлик Остроградський для вимірювання глибини колодязів, розмірів будівель, величини земельних ділянок.

Мотузка

9

Глибину чого вимірював Михайлик мотузкою?

Колодязів

10

Як називалося сусіднє село, де буваючи з батьком, Михайлик міг спостерігати за вітряком?

Хорішки

11

Чим пригощав Михайлик хутірських однолітків потайки від матері?

Салом і квашеними яблуками

12

Що відрізняло Михайлика від хутірських однолітків?

Допитливість

13

Що хотів виміряти Михайлик, залізши на вітряка?

Крила вітряка

14

На березі якої річки був розташований хутір Пашенне?

Псел

15

Нащадком якого роду по батьковій лінії був Михайло Остроградський?

Українського козацько-старшинського роду

16

Дівоче прізвище матері Михайла Остроградського.

Сахно-Устимович

17

Місто в Полтавській області, мешканцями якого були предки Михайла Остроградського по батьківській лінії.

Миргород

18

Скільки років виповнилося Михайликові, коли в нього почалися роки навчання?

8 років

19

Навчальний заклад при Полтавській гімназії, в якому навчався Михайло Остроградський.

Пансіон

20

В якому році Михайло Остроградський вступив до пансіону при Полтавській гімназії?

1809 р.

21

У приміщенні якого сучасного навчального закладу знаходилася Полтавська гімназія?

Полтавського педуніверстету

22

Який відомий український поет був вчителем Михайла Остроградського в пансіоні міста Полтави?

Іван Петрович Котляревський

23

Який предмет найбільше не хотів вивчати Остроградський у гімназії?

Латинь

24

Яка система оцінювання була в пансіоні міста Полтави?

9-бальна

25

Якого зросту був М.В.Остроградський?

190 см

26

Місто, в якому Михайло Остроградський здобув вищу математичну освіту.

Харків

27

У якому році Остроградського зараховано студентом Харківського університету?

У 1817 р.

28

Назвіть прізвище викладача математики, який помітив надзвичайні здібності юнака Михайла та пробудив свідомий інтерес до науки?

Андрій Федорович Павловський

29

Ректор Харківського університету, який в значній мірі вплинув на формування Михайла Остроградського як вченого.

Тимофій Федорович Осиповський

30

За скільки років Михайло Остроградський закінчив Харківський університет?

3 роки

31

Скільки разів Михайло Остроградський складав випускні екзамени Харківського університету?

3 рази

32

Чому Михайло Остроградський не отримав кандидатського диплома Харківського університету, хоча блискуче здав випускні екзамени?

Не слухав лекції з богопізнання

33

Яка держава, в часи М.В.Остроградського, була джерелом науки?

Франція

34

Європейське місто, до якого їде М.В.Остроградський удосконалювати свою освіту після Харкова.

Париж

35

Які три видатні математики зацікавилися Остроградським як вченим?

Лаплас,Коші,Пуассон

36

Видатний математик, який зацікавився Остроградським як вченим у Парижі

Лаплас

37

Те, що перестав висилати батько молодому Остроградському в Париж, через невдоволення довгим перебуванням сина за кордоном.

Гроші

38

Причина, через яку вченому довелося закінчувати свою першу наукову роботу у тюрмі

Борг, який не зміг своєчасно сплатити за помешкання

39

Скільки років було М.В.Остроградському, коли вийшла в світ перша його наукова праця

25 років

40

Французький вчений, який визволив Михайла Остроградського із в’язниці для боржників.

Коші

41

Французький математик, за рекомендацією якого Михайло Остроградський викладав математику в коледжі Генріха ІV.

Коші

42

Скільки років перебував у Парижі М.В.Остроградський?

Шість років

43

Як називалася перша наукова праця М.В.Остроградського?

Мемуари про поширення хвиль в циліндричному басейні

44

Чи був Михайло Остроградський особисто знайомий з математиком Абелем? Якщо так, то при яких обставинах? Якщо ні, то чому?

Так. У Парижі на засіданні Академії наук.

45

Який науковий твір написав М.В.Остроградський у 1829-1930 р. і під час відрядження до Парижа подав його до Паризької академії наук?

«Курс небесної механіки»

46

Місто, до якого повернувся молодий вчений з Європи, а потім жив і працював, починаючи з 1828 року.

Петербург

47

Посада, на яку обрали Михайла Остроградського на перших порах в Петербурзькій академії наук в 1828 році.

Ад’юнкт

48

В якому році М.В.Остроградський обирається академіком Петербурзької академії наук?

1831р.

49

Скільки років було Михайлу Остроградському, коли за свої ґрунтовні дослідження вчений був обраний академіком Петербурзької академії наук?

29 років

50

У якому році М.В.Остроградський був обраний ординарним академіком?

1831 р.

51

Протягом скількох років М.В.Остроградський працював при штабі головного начальника військових навчальних закладів наглядачем за викладанням математики?

Майже 15 років

52

Назвіть учнів М.В.Остроградського, які стали видатними вченими

І.О. Вишнеградський, М.П.Петров, Д.І.Журавський

53

Як звали дітей Михайла Васильовича Остроградського?

Було в родині троє дітей – син Віктор та дочки Марія й Ольга

54

Ім’я видатного математика, якого засуджував М.В.Остроградський , не зрозумівши його ідей

Микола Іванович Лобачевський

55

Як звали дружину М.В.Остроградського?

Марія Василівна Купфер, яка гарно складала вірші німецькою мовою, грала на фортепіано та співала

56

Чому Михайло Васильович сидів на двох табуретах?

Мав надлишкову вагу. Любив багато їсти, а особливо сало

57

Творець гідродинамічної теорії мастил і автор класичних досліджень з теорії механізмів, учень Михайла Остроградського.

М.П. Петров

58

Основоположник теорії автоматичного регулювання, учень Михайла Остроградського.

І.О. Вишнеградський

59

Учень Михайла Остроградського в Морському кадетському корпусі - майбутній винахідник першого у світі літака.

Олександр Федорович Можайський

60

Учень Михайла Остроградського в Головному інженерному училищі, що присвятив себе фізіології.

Іван Михайлович Сеченов

61

Учень Михайла Остроградського в Головному інженерному училищі, який згодом став відомим і як композитор.

Цезар Антонович Кюї

62

Учень Михайла Остроградського в Головному педагогічному інституті, що уславився в хімії.

Дмитро Іванович Менделєєв

63

Як Михайло Остроградський називав улюблених учнів і що саме їм доручав?

«геометрами», доручав переписувати свої рукописи для представлення у Академію наук.

64

З ким із видатних поетів М.В.Остроградський підтримував дружні стосунки?

О.С.Пушкіним та Т.Г.Шевченком

65

З ким із українських поетів М.В.Остроградський мав щиру дружбу?

Т.Г.Шевченком

66

Хто був найулюбленішим поетом Михайла Остроградського, значну частину творів якого він знав напам’ять і охоче декламував?

Т.Г. Шевченко

67

Який видатний оперний співак, автор безсмертного «Запорожця за Дунаєм», був щирим другом математика М.В.Остроградського?

Семен Степанович Гулак-Артемовський

68

З ким із українських поетів, письменників, композиторів товаришував М.В.Остроградський?

українські: І.П.Котляревський, Т.Г.Шевченко, С.С.Гулак-Артемовський, М.В.Лисенко, М.П.Старицький; російські: В.А.Жуковський, О.С.Пушкін

69

Скільки років свого життя Михайло Васильович займався науковою діяльністю?

Майже 40 років

70

У розвитку яких дисциплін Михайло Остроградський зробив значний внесок?

Математична фізика, математичний аналіз, теоретична механіка, теорія чисел, алгебра, теорія ймовірності, балістика

71

Статистичний метод, початок якому поклали дослідження Михайла Остроградського, викликані потребою полегшити перевірку товарів, які поставлялися для армії.

Бракування

72

Скільки наукових праць із різних галузей математики написав М.В.Остроградський?

Понад 100

73

Діяльність, якою займався видатний вчений, крім наукової.

Педагогічна

74

Галузь, якій Михайло Остроградський присвятив третину своїх наукових праць.

Аналітична механіка

75

В яких напрямках аналітичної механіки працював Михайло Остроградський?

Теорія тяжіння, теорія коливань пружного тіла, гідростатика, гідродинаміка, загальна теорія удару

76

Як називалася перша наукова праця в області математичної фізики, яку подав М.В.Остроградський до Петербурзької Академії наук?

«Замітка про інтеграл, який зустрічається в теорії тяжіння»

77

Математичне поняття, яке Михайло Остроградський першим запропонував увести в програми середніх шкіл.

Функція

78

З ким М.В.Остроградський склав проект «Програма і конспект початкової геометрії для військових навчальних закладів»?

В. Я. Буняковський

79

Як називається мемуар Михайла Остроградського, який ще за життя вченого було перекладено на німецьку та англійську мови.

«Про числення варіацій кратних інтегралів»

80

Як називалася перша наукова праця в області математичної фізики, яку подав М.В.Остроградський до Петербурзької Академії наук?

«Замітка про інтеграл, який зустрічається в теорії тяжіння»

81

Якого результату досяг Михайло Остроградський в галузі математичного аналізу?

Знайшов формулу зв’язку інтеграла по об’єму з інтегралом по поверхні (формула Остроградського)

82

Видатний німецький математик, ім’ям якого разом з Остроградським названа відома формула, що зв’язує інтеграл по об’єму з інтегралом по поверхні.

Гаусс

83

Німецький математик, з ім’ям якого пов’язується теорія збіжності тригонометричних рядів, хоча питання про дослідження збіжностей тригонометричних рядів поставив і висловив Михайло Остроградський набагато раніше.

Ріман

84

Видатний французький математик, з ім’ям якого пов’язується складання диференціального рівняння поширення теплоти в твердому тілі, хоча вперше цю задачу в загальному вигляді розв’язав Михайло Остроградський.

Фур’є

85

Французький математик, чиїм іменем в навчальній літературі з лінійних диференціальних рівнянь названа теорема, хоча її на 7 років раніше довів Михайло Остроградський.

Ліувілль

86

Французький інженер і математик, з ім.’ям якого в літературі пов’язано розв’язання задачі теорії удару, хоча пріоритет в цьому належить Михайлу Остроградському.

Карно

87

Визначний англійський математик, принцип якого з небесної і аналітичної механіки узагальнив Михайло Остроградський.

Гамільтон

88

Членом яких Академій був обраний Михайло Остроградський за видатні досягнення в галузі математичних наук?

Американської у 1834 році, Туринської у 1841 році, Римської у 1853 році, Паризької у 1856 році

89

Яке побажання висловлювали молодим науковцям, коли ті виїжджали за кордон вчитися?

«Ставай Остроградським»

90

Розділ фізики, в якому Михайло Остроградський зробив багато визначних відкриттів.

Механіка

91

Те, що в Михайла Остроградського було дуже поганим.

Почерк

92

Французький математик, співавтор книжки Михайла Остроградського «Міркування про викладання».

Блюм

93

В якій праці Остроградський висловив педагогічні ідеї стосовно викладання дисциплін у школі?

«Міркування про викладання»

94

Які підручники з елементарної математики написав Михайло Остроградський?

«Програма і конспект тригонометрії», «Керівництво початкової геометрії»

95

Автор слів «У творах Остроградського нас приваблює загальність аналізу, головна думка, така ж широка, як і простір його рідних полів».

Жуковський

96

Коли ЮНЕСКО внесла Михайла Остроградського до переліку видатних математиків світу?

у 2001 році

97

Нинішня назва села, в якому народився Михайло Остроградський.

Пашенівка

98

Українське місто, в якому встановлено пам'ятник М.В Остроградському

Полтава

99

Навчальний заклад у Полтаві, що знаходиться на вулиці ім. М.В.Остроградського

Педуніверситет

100

У якому році іменем Остроградського названа вулиця, на якій розташований Полтавський державний педагогічний університет?

У 1951 р.

101

В якому році відкрили кімнату-музей М.В.Остроградського в Полтавському педагогічному університеті?

У 1981 р.

102

На будинку, в якому жив М.В.Остроградський у Полтаві, відкрито меморіальну дошку. А на якій вулиці знаходиться цей будинок?

вул. Сковороди

103

В якому населеному пункті встановлено цей бюст?

м. Полтава

104

Скульптор, автор пам’ятника Михайлу Остроградському в місті Полтава.

Наталія Дерегус

105

… дошка встановлена на будинку, де жив Остроградський в Санкт-Петербурзі.

Меморіальна

106

Підприємство «Пошта України» випустило … «Михайло Остроградський».

Конверт

107

Науково-популярний … «Михайло Остроградський».

Фільм

108

Режисер відеофільму «Михайло Остроградський».

Валентин Соколовський

109

Оператор відеофільму «Михайло Остроградський».

Федір Лебедєв

110

У 2001 році Національний банк України випустив ювілейну … до 200-річчя Михайла Остроградського.

Монету

111

У якому році була випущена поштова марка СРСР, присвячена М. В. Остроградському?

У 1951 році

112

У якому році заснована премія імені М. В. Остроградського НАН України - «За видатні наукові роботи в галузі математики та математичних проблем механіки»?

У 1997 році

113

У якому році була випущена поштова марка Росії, присвячена 200-річчю від дня народження М. В. Остроградського?

У 2000 році

114

У якому році заснована стипендія імені М. В. Остроградського для молодих вчених від Харківської обласної держадміністрації?

У 2000 році

115

У 2007 році ім'ям Остроградського названий … національний університет.

Кременчуцький

116

Скільки років з дня народження Михайла Остроградського відзначає в 2016 році Україна?

215 років

117

Яке відношення мають нащадки Остроградського до Перлини Козельщини - ікони Козельщинської Божої Матері?

Софія Михайлівна Капніст (дочка видатного вченого-математика М.Остроградського), в спадок до її сім’ї яким перейшла родова ікона Козельських. Її тяжко хвора донька Марія зцілилась молячись перед іконою Божої Матері. 23 квітня 1885 році граф Капніст збудував капличку, а вже у вересні була збудована Свято-Богородицька церква.

Тест «Що ми знаємо про Михайла Остроградського»

1. Від кого бере свій початок рід Остроградських?

а) від польського князя Вишневецького;

б) від польських князів Острозьких;

в) від українського козака Голоти;

г) від запорізького козака на ім'я Іван.

2. До якого чину дослужився прапрадід Матвій Остроградський?

а) кошовий отаман;

б) запорізький полковник;

в) хорунжий;

г) миргородський полковий суддя.

3. Хто з предків Михайла Остроградського першим оселився в Пашенній?

а) тато Василь; б) дядько Федір Остроградський

в); прапрадід Матвій г) дід Іван.

4. Скільки дітей було в сім’ї діда Івана Остроградського?

а) 5; б) 19; в) 21; г) 12.

5. Яку кар’єру за сімейною традицією обирала для себе більшість Остроградських?

а)вчитель; б) суддя; в)лікар; г) військовий.

6. Яку нагороду за героїзм у війні 1812 р. отримав родич Михайла Остроградського Матвій Остроградський?

а) золоту шаблю; б) срібний патрон ; в)гармату; г) звання генерала.

7. З якої родини походив батько Михайла Остроградського?

а) збіднілих дворян; б) кріпаків; в) куркулів; г) селян.

8. Власником чого був батько Михайла Остроградського?

а) земельного паю; б) цінних паперів; в) хутора Пашенне; г) акцій.

9. Як звали маму Михайла Остроградського?

а) Марія; б) Олена; в) Катерина; г) Ярина.

10. Як звали діда по материнській лінії великого математика Михайла Остроградського?

а) Павло; б) Прокіп; в) Григорій; г) Андрій.

11. Математик Михайло Остроградський народився:

а) на Харківщині; б) на Київщині; в) на Полтавщині; г) на Львівщині.

12. На березі якої річки був розташований хутір Пашенне?

а) Дніпро; б) Псел; в) Хорол; г) Сула.

13. Найбільше захоплення Михайла в дитинстві

а) співи; б) танці; в) вимірювання; г) малювання.

14. Предмет, яким у дитинстві М.В.Остроградський все вимірював.

а) лінійка; б) рулетка; в)штангенциркуль; г) мотузка.

15. Чим пригощав Михайлик хутірських однолітків потайки від матері?

а) цукерками; б) салом і квашеними яблуками; в) ковбасою; г) пряниками.

16. З юних літ Михайло мріяв про:

а) наукові дослідження; б) роботу лікаря;

в) вчительську роботу; г) військову службу.

17. До Будинку виховання дітей бідних дворян при Полтавській гімназії батько привіз Михайла:

а) восьмирічним; б) десятирічним;

в) п’ятнадцятирічним; г) сімнадцятирічним.

18. Навчання в Полтавському пансіоні давалося Михайлові:

а) завдяки серйозним зусиллям; б) без найменших зусиль;

в) залежно від настрою; г) залежно від стану здоров’я. 

19. Як приклад для наслідування І. Котляревський назвав учневі Остроградському науковця:

а) Ампера; б) Фур’є; в) Ейлера; г) Пуассона.

20. Математики Михайло Остроградський навчався:

а) у Петербурзькому університеті, а пізніше в навчальних закладах Лондона;

б) у Петербурзькому університеті, а тоді в навчальних закладах Рима;

в) у Харківському університеті, а потім у навчальних закладах Петербурга:

г) в Харківському університеті, а пізніше в навчальних закладах Парижа.

21. Михайло Остроградський став одним із засновників:

а) Петербурзької математичної школи; б) Паризької математичної школи;

в) Лондонської математичної школи; г) Нью-Йоркської математичної школи.

22. Якого зросту був гімназист Михайло Остроградський?

а) 160 см; б) 175 см; в) 190 см; г) 2 м.

23. У якому році Остроградського зараховано студентом Харківського університету?

а) 1811; б) 1813; в) 1815; г) 1817.

24. Викладач математики, який помітив надзвичайні здібності юнака Михайла та пробудив свідомий інтерес до науки.

а) Павловський; б) Робуш; в) Ротмістров; г) Осиповський.

25 Ректор Харківського університету, який в значній мірі вплинув на формування Михайла Остроградського як вченого.

а) Котляревський; б) Осиповський; в) Павловський; г) Голіцин.

26. Держава, яка в часи М.В.Остроградського, була джерелом науки?

а) Франція; б) Італія; в) Швейцарія; г) Англія.

27. Видатний математик, який зацікавився Остроградським як вченим у Парижі

а) Вієт; б) Лаплас; в) Декарт; г) Муавр.

28. Те, що перестав висилати батько молодому Остроградському в Париж, через невдоволення довгим перебуванням сина за кордоном.

а) одяг; б) солодощі; в) гроші; г) їжу.

29. Причина, через яку вченому довелося закінчувати свою першу наукову роботу у тюрмі.

а) бешкетник; б) крадіжка;

в) нецензурна лайка; г) борг, який не зміг своєчасно сплатити за помешкання.

30. Французький вчений, який визволив Михайла Остроградського із в’язниці для боржників.

а) Коші; б) Лаплас; в) Декарт; г) Фур’є.

31. Французький математик, за рекомендацією якого Михайло Остроградський викладав математику в коледжі Генріха ІV.

а) Лаплас; б) Фур’є; в) Коші; г) Вієт.

32. Скільки років перебував у Парижі М.В.Остроградський?

а) 3; б) 6; в) 8; г) 11.

33. В якому році М.В.Остроградський обирається академіком Петербурзької академії наук?

а) 1828; б) 1829; в) 1831; г) 1837.

34. Скільки років було Михайлу Остроградському, коли за свої ґрунтовні дослідження вчений був обраний академіком Петербурзької академії наук?

а) 27; б) 28; в) 29; г) 36.

35. Протягом скількох років М.В.Остроградський працював при штабі головного начальника військових навчальних закладів наглядачем за викладанням математики?

а) 10; б) 15; в) 20; г) 30.

36. Ім’я видатного математика, якого засуджував М.В.Остроградський , не зрозумівши його ідей

а) Гаусс; б) Вейєрштрасс; в) Ньютон; г) Лобачевський.

37. Творець гідродинамічної теорії мастил і автор класичних досліджень з теорії механізмів, учень Михайла Остроградського.

а) М.П. Петров; б) І.О. Вишнеградський;

в) О. Ф. Можайський; г) І.М. Сєченов.

38. Основоположник теорії автоматичного регулювання, учень Михайла Остроградського

а) М.П. Петров; б) І.О. Вишнеградський;

в) О. Ф. Можайський; г) І.М. Сєченов.

39. Учень Михайла Остроградського в Морському кадетському корпусі - майбутній винахідник першого у світі літака.

а) М.П. Петров; б) І.О. Вишнеградський;

в) О. Ф. Можайський; г) І.М. Сєченов.

40. Учень Михайла Остроградського в Головному інженерному училищі, що присвятив себе фізіології.

а) М.П. Петров; б) І.О. Вишнеградський;

в) О. Ф. Можайський; г) І.М. Сєченов.

41. Учень Михайла Остроградського в Головному інженерному училищі, який згодом став відомим і як композитор.

а) Цезар Кюї; б) Микола Лисенко;

в) Модест Мусоргський; г) Петро Чайковський.

42. Учень Михайла Остроградського в Головному педагогічному інституті, що уславився в хімії.

а) Олександр Бутлеров; б) Дмитро Менделєєв;

в) Володимир Марковніков; г) Микола Зелінський.

43. З ким із видатних поетів М.В.Остроградський підтримував дружні стосунки?

а) Олександр Пушкін; б) Михайло Лермонтов;

в) Афанасій Фет; г) Євген Гребінка.

44. З ким із українських поетів М.В.Остроградський мав щиру дружбу, значну частину творів якого він знав напам’ять і охоче декламував?

а) Євген Гребінка; б) Тарас Шевченко;

в) Іван Котляревський; г) Степан Руданський.

45. З ким М.В.Остроградський склав проект «Програма і конспект початкової геометрії для військових навчальних закладів»?

а) Коші; б) Лагранж;

в) Віктор Буняковський; г) Микола Лобачевський.

46. Яке побажання висловлювали молодим науковцям, коли ті виїжджали за кордон вчитися?

а) «Еврика!»; б) «Повертайся швидше додому»;

в) «Ні пуха! Ні пера!»; г) «Ставай Остроградським».

47. Розділ фізики, в якому Михайло Остроградський зробив багато визначних відкриттів.

а) механіка; б) електрика; в) молекулярна фізика; г) ядерна фізика.

48. Скільки років з дня народження Михайла Остроградського відзначає в 2016 році Україна?

а) 215; б) 200; в) 150; г) 100.

49. Скульптор, автор пам’ятника Михайлу Остроградському в місті Полтава.

а) Олександр Архипенко; б) Іван Кавалерідзе;

в) Володимир Сухорський; г) Наталія Дерегус

50. Українське місто, в якому встановлено пам'ятник М.В Остроградському.

а) Полтава; б) Харків; в) Київ; г) Кременчук.

51. Коли ЮНЕСКО внесла Михайла Остроградського до переліку видатних математиків світу?

а) у 1991 році; б) у 2001 році; в) у 2011 році; г) у 2016 році.

Примітка. Правильні відповіді підкреслено.

Конкурс «Остроградський і …»

Назвіть прізвища відомих людей, доля яких пов’язана із Михайлом Остроградським.

1801-1862

О

с

т

р

о

г

р

а

д

ський

1790-1865

1769-1838

1804-1889

1792-1856

1789-1857

1847-1921

1825-1890

Відповідь:

1801-1862

О

с

т

р

о

г

р

а

д

ський

1790-1865

Г

у

л

а

к

-

А

р

т

е

м

о

в

1769-1838

К

о

т

л

я

р

е

в

1804-1889

Б

у

н

я

к

о

в

1792-1856

Л

о

б

а

ч

е

в

1789-1857

П

а

в

л

о

в

1847-1921

Ж

у

к

о

в

1825-1890

М

о

ж

а

й

Розгадайте кросворди за біографією та творчістю Михайла Остроградського.

Кросворд 1

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1. Те, глибину якого вимірював Михайло Остроградський в дитинстві.

2. Ім’я матері Михайла Остроградського.

3. Споруда, з якої впав малий Михайлик під час вимірювання.

4. Сусіднє село, де буваючи з батьком, Михайлик міг спостерігати за вітряком.

5. Село, в якому народився Михайло Остроградський.

6. Ім’я батька Михайла Остроградського.

7. Те, що завжди носив із собою малий Михайлик.

8. Те, що відрізняло малого Михайлика від хутірських однолітків.

9. Те, чим потайки від матері пригощав малий Михайлик хутірських однолітків.

У виділеному стовпчику ключове слово.

Відповідь:

к

о

л

о

д

я

з

ь

Я

р

и

н

а

в

і

т

р

я

к

Х

о

р

і

ш

к

и

П

а

ш

е

н

н

е

В

а

с

и

л

ь

м

о

т

у

з

к

а

д

о

п

и

т

л

и

в

і

с

т

ь

с

а

л

о

Ключове слово: дитинство

Кросворд 2

1

2

3

4

5

6

7

8

1. Харківський навчальний заклад, в якому навчався Михайло Остроградський.

2. Вчений ступінь випускника тодішнього університету.

3. Те, ким мріяв стати молодий Михайло Остроградський.

4. Дівоче прізвище матері Михайла Остроградського.

5. Викладач математики у Харківському університеті, учитель Михайла Остроградського.

6. Ім’я молодшого брата Михайла Остроградського.

7. Навчальна дисципліна, з якою не дружив Михайло Остроградський у Полтавській гімназії.

8. Відомий український поет, що був вчителем Михайла Остроградського в пансіоні міста Полтави.

У виділеному стовпчику ключове слово.

Відповідь:

у

н

і

в

е

р

с

и

т

е

т

к

а

н

д

и

д

а

т

в

і

й

с

ь

к

о

в

и

й

У

с

т

и

м

о

в

и

ч

П

а

в

л

о

в

с

ь

к

и

й

А

н

д

р

і

й

л

а

т

и

н

ь

К

о

т

л

я

р

е

в

с

ь

к

и

й

Ключове слово: навчання

Кросворд 3

1

2

3

4

5

6

7

1. Французький вчений, під керівництвом якого Михайло Остроградський енергійно вивчав математичні дисципліни, фізику.

2. Те, що перестав висилати батько молодому Остроградському в Париж, через невдоволення довгим перебуванням сина за кордоном.

3. Видатний математик, який зацікавився Остроградським як вченим у Парижі.

4. Знаменитий французький фізик і математик, під керівництвом якого Михайло Остроградський вивчав математичні дисципліни, фізику.

5. Місце написання першої наукової роботи Михайлом Остроградським.

6. Французький математик, за рекомендацією якого Михайло Остроградський викладав математику в коледжі Генріха ІV.

7. Український математик, з яким Михайло Остроградський познайомився у Франції а потім співпрацювали разом у Петербурзі.

У виділеному стовпчику ключове слово.

Відповідь:

Ф

у

р’

є

г

р

о

ш

і

Л

а

п

л

а

с

П

у

а

с

с

о

н

в’

я

з

н

и

ц

я

К

о

ш

і

Б

у

н

я

к

о

в

с

ь

к

и

й

Ключове слово: Франція.

Кросворд 4

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1. Творець гідродинамічної теорії мастил і автор класичних досліджень з теорії механізмів, учень Михайла Остроградського.

2. Учень Михайла Остроградського в Головному педагогічному інституті, що уславився в хімії.

3. Михайло Остроградський був блискучий … і педагог.

4. Учень Михайла Остроградського в Головному інженерному училищі, що присвятив себе фізіології.

5. Учень Михайла Остроградського, який став видатним вченим в галузі мостобудування.

6. Російський математик, новаторські праці якого, на жаль, не зумів гідно оцінити Михайло Остроградський, давши їм негативний відгук.

7. Дівоче прізвище дружини Михайла Остроградського.

8. Відомий французький математик.

9. Одне з важливих понять математичного аналізу, яке вивчав Михайло Остроградський.

У виділеному стовпчику ключове слово.

Відповідь:

П

е

т

р

о

в

М

е

н

д

е

л

є

є

в

л

е

к

т

о

р

С

є

ч

е

н

о

в

Ж

у

р

а

в

с

ь

к

и

й

Л

о

б

а

ч

е

в

с

ь

к

и

й

К

у

п

ф

е

р

Е

р

м

і

т

і

н

т

е

г

р

а

л

Ключове слово: Петербург.

Кросворд 5

1

2

3

4

5

6

1. Твір Олександра Пушкіна «… Бєлкіна», який обговорював Михайло Остроградський з автором.

2. Російський граф, в домі якого Олександр Пушкін повідомив Остроградському гіпотезу про арабські цифри.

3. Відомий російський літератор, з яким часто зустрічався Михайло Остроградський в салоні петербурзької княгині.

4. Дипломат, який вів розділ фізико-математичних наук у журналі «Современник».

5. Петербурзька княгиня, в домі якої Михайло Остроградський познайомився з Олександром Пушкіним.

6. Гіпотеза Олександра Пушкіна про … арабських цифр.

У виділеному стовпчику ключове слово.

Відповідь:

п

о

в

і

с

т

і

Р

у

м

я

н

ц

е

в

Б

а

т

ю

ш

к

о

в

К

о

з

л

о

в

с

ь

к

и

й

Г

о

л

і

ц

и

н

а

п

о

х

о

д

ж

е

н

н

я

Ключове слово: Пушкін.

Кросворд 6

1

2

3

4

5

6

7

8

1. Прізвище сестри Михайла Остроградського Марії після одруження.

2. Ім’я видатного оперного співака, друга Михайла Остроградського.

3. Книга Тараса Григоровича Шевченка, яку вперше було видано в 1840 році.

4. Українська письменниця, яка в нарисі «Микола Лисенко» згадувала, що бабуся композитора Марія Василівна доводилася сестрою Михайла Остроградського.

5. Те, що Михайло Остроградський любив і добре знав, крім математики.

6. Повість Тараса Григоровича Шевченка, в якій згадується про Михайла Остроградського.

7. … познайомив Михайла Остроградського з Тарасом Григоровичем Шевченком.

8. Книга Тараса Григоровича Шевченка, у виданні якої надав допомогу Михайло Остроградський.

У виділеному стовпчику ключове слово.

Відповідь:

Б

у

л

ю

б

а

ш

С

е

м

е

н

Б

у

к

в

а

р

П

ч

і

л

к

а

л

і

т

е

р

а

т

у

р

а

х

у

д

о

ж

н

и

к

Ж

у

к

о

в

с

ь

к

и

й

к

о

б

з

а

р

Ключове слово: Шевченко.

Кросворд 7

1

2

3

4

5

6

7

8

1. Галузь, якої стосуються дослідження М. Остроградського, пов’язані з теорією артилерійської стрільби.

2. Михайло Остроградський довів теорему про … інтегралів.

3. Інша галузь, якої стосуються дослідження М. Остроградського.

4. Михайло Остроградський створив загальну теорію … .

5. Михайло Остроградський вперше сформулював і довів узагальнюючу теорему, пов’язану з принципом можливих … і принципом якнайменшої дії.

6. Інша галузь, якої стосуються дослідження М. Остроградського.

7. Інша галузь, якої стосуються дослідження М. Остроградського – диференціальне та інтегральне … .

8. Інша галузь, якої стосуються дослідження М. Остроградського.

У виділеному стовпчику ключове слово.

Відповідь:

б

а

л

і

с

т

и

к

а

п

е

р

е

т

в

о

р

е

н

н

я

а

л

г

е

б

р

а

у

д

а

р

у

п

е

р

е

м

і

щ

е

н

ь

ф

і

з

и

к

а

ч

и

с

л

е

н

н

я

м

е

х

а

н

і

к

а

Ключове слово: спадщина (педагогічна та наукова спадщина М. Остроградського).

Кросворд 8

1

2

3

4

5

6

1. Українське місто, в якому встановлено пам'ятник Михайлу Остроградському.

2. Те, що у 2001 році до 200-річчя Михайла Остроградського випустив Національний банк України.

3. … дошка встановлена на будинку, де жив Михайло Остроградський в Санкт-Петербурзі.

4. Ім’я скульптора, автора пам’ятника Михайлу Остроградському в місті Полтава.

5. Підприємство «Пошта України» випустило … «Михайло Остроградський».

6. Науково-популярний … «Михайло Остроградський».

У виділеному стовпчику ключове слово.

Відповідь:

П

о

л

т

а

в

а

м

о

н

е

т

а

м

е

м

о

р

і

а

л

ь

н

а

Н

а

т

а

л

і

я

к

о

н

в

е

р

т

ф

і

л

ь

м

Ключове слово: пам’ять.

Числовий кросворд «215»

1

2

3

4

5

6

7

8

9

По горизонталі:

1. Рік народження Михайла Остроградського.

3. 6012 = …

5. Рік, коли було надруковано російською мовою курс лекцій Михайла Остроградського з алгебраїчного і трансцендентного аналізу.

6. Рік, коли рада Харківського університету визнала Михайла Остроградського достойним вченого ступеня кандидата.

8. 4992 = …

9. Рік, коли Михайло Остроградський був призначений Петербурзькою Академією наук членом комісії із запровадження в Росії десяткової системи мір, вагів і монет.

По вертикалі:

2. Рік, коли Михайло Остроградський був зарахований студентом фізико-математичного відділення Харківського університету.

3. Рік народження Михайла Остроградського в квадраті.

4. Рік, коли Михайло Остроградський був обраний ординарним академіком Петербурзької Академії наук.

5. Рік смерті Михайла Остроградського.

7. Рік, коли Михайло Остроградський поступив навчатися до Полтавської гімназії.

Відповідь:

1

8

0

1

3

6

1

2

0

1

8

2

8

1

4

3

1

8

3

7

3

1

8

2

1

8

6

8

6

0

0

2

4

9

0

0

1

1

8

5

9

У нинішньому році виповнюється 215 років від дня народження всесвітньо відомого математика Михайла Остроградського. Сучасники ще за життя говорили про нього — справжній геній, велетень науки.

Чайнворд «215» присвячений пам’яті першого українського математика світового масштабу Михайла Васильовича Остроградського. Перевірте свої знання життєвого та творчого шляху знаменитого вченого. Його можна використати під час проведення позакласного заходу, присвяченого М. В. Остроградському.

Чайнворд «215»

1

20

30

31

32

2

33

3

29

4

5

34

6

21

25

35

36

8

7

37

9

19

22

38

10

39

40

11

18

28

14

24

26

46

17

45

12

27

44

13

16

23

15

43

42

41

1. Викладач математики, який помітив надзвичайні здібності юного Михайла Остроградського та пробудив свідомий інтерес до науки.

2. Ім’я старшого брата Михайла Остроградського.

3. Село, в якому народився Михайло Остроградський.

4. Плоска овальна крива.

5. Скільки років свого життя Михайло Васильович Остроградський займався науковою діяльністю?

6. Місто, національний університет якого у 2007 році названий ім’ям Остроградського.

7. Французький математик, який визволив Остроградського із в’язниці для боржників, і за рекомендацією якого Михайло Остроградський викладав математику в коледжі Генріха ІV.

8. Одне з основних понять математичного аналізу, вивченням якого займався Михайло Остроградський.

9. Французький математик, який зацікавився Остроградським як вченим.

10. Те, чим пригощав Михайлик Остроградський хутірських однолітків потайки від матері.

11. Величина чого-небудь, вимірювана в кубічних одиницях.

12. Загальна теорія … : напрямок в аналітичній механіці, в якому працював Михайло Остроградський.

13. Складова частина теореми.

14. Пряма, до якої крива при віддаленні в нескінченність наближається як завгодно близько.

15. Наука про числа, їх властивості й операції над ними.

16. Назва одного з трьох чисел, що визначають положення точки у просторі відносно даної прямокутної системи координат.

17. Одиниця довжини, яка дорівнює одній стомільйонній частині сантиметра.

18. Назва числа при множенні.

19. Жінка-математик, яка в дитинстві вивчила перші поняття з вищої математики за конспектами лекцій Остроградського, якими була обклеєна її кімната.

20. Давньогрецький математик, фізик, інженер, винахідник та астроном, якого вважають одним з найвидатніших науковців античності.

21. Предмет у вигляді кола.

22. Одиниця маси в Міжнародній системі одиниць (СІ).

23. Один з видів екстремуму.

24. Предмет, яким у дитинстві Михайло Остроградський все вимірював.

25. Прилад для розглядання спектрів небесних світил.

26. Місто, до якого повернувся молодий вчений Остроградський з Європи, а потім жив і працював, починаючи з 1828 року.

27. Те, що перестав висилати батько молодому Остроградському в Париж, через невдоволення довгим перебуванням сина за кордоном.

28. Прилад для креслення інтегральної кривої, що задана графічно.

29. Держава, яка в часи М.В.Остроградського, була джерелом науки.

30. Одиниця вимірювання відстані.

31. Скульптор, автор пам’ятника Михайлу Остроградському в місті Полтава.

32. Дівоче прізвище матері Михайла Остроградського.

33. «Ставай …» - побажання, яке висловлювали молодим науковцям, коли ті виїжджали за кордон вчитися.

34. Учень Михайла Остроградського в Головному педагогічному інституті, що уславився в хімії.

35. Скільки років виповнилося Михайликові Остроградському, коли в нього почалися роки навчання?

36. Розділ фізики, в якому Михайло Остроградський зробив багато визначних відкриттів.

37. Академія наук, членом якої був обраний Михайло Остроградський у 1834 році за видатні досягнення в галузі математичних наук.

38. Величина, від значень якої залежать значення функції.

39. Фарба, що служить для креслення або малювання пером і пензлем.

40. Найулюбленіший поет М.В.Остроградського, значну частину творів якого він знав напам’ять і охоче декламував.

41. Ім’я сестри Михайла Остроградського.

42. Вид рахівниці у стародавній Греції та Римі, а також (до XIX століття) у Західній Європі.

43. Сталий множник при змінній або невідомій величині.

44. Інструмент для вимірювання кутів на кресленнях.

45. Паралелограм з рівними сторонами.

46. Український математик, дружні стосунки якого з Михайлом Остроградським склалися ще під час їх перебування в Парижі.

Відповіді:

1

Павловський

17

ангстрем

33

Остроградським

2

Йосип

18

множник

34

Менделєєв

3

Пашенне

19

Ковалевська

35

вісім

4

еліпс

20

Архімед

36

механіка

5

сорок

21

диск

37

Американська

6

Кременчук

22

кілограм

38

аргумент

7

Коші

23

максимум

39

туш

8

інтеграл

24

мотузка

40

Шевченко

9

Лаплас

25

астроспектроскоп

41

Олена

10

сало

26

Петербург

42

абак

11

об’єм

27

гроші

43

коефіцієнт

12

удару

28

інтеграф

44

транспортир

13

умова

29

Франція

45

ромб

14

асимптота

30

ярд

46

Буняковський

15

арифметика

31

Дерегус

16

апліката

32

Сахно

в

о

л

в

а

п

с

ь

к

а

р

х

о

с

а

н

ц

і

я

р

д

е

р

е

г

у

с

с

ь

к

и

й

о

с

в

і

р

п

р

о

р

т

с

о

н

х

а

н

н

е

ш

а

п

и

е

м

т

е

ф

г

р

а

д

с

ь

к

и

е

л

і

п

с

о

р

л

е

с

к

а

є

є

л

е

д

н

е

м

р

к

о

а

д

а

т

р

в

і

с

і

е

м

е

в

и

к

р

г

а

х

е

м

і

ш

о

к

у

ч

н

о

с

з

о

е

н

і

к

а

м

е

р

и

н

т

е

г

р

а

л

к

к

у

с

т

р

а

к

ь

с

н

а

к

л

а

с

а

л

п

а

и

і

т

к

н

г

у

м

е

н

т

у

ш

о

с

и

м

н

о

ж

н

л

о

о

і

й

и

к

ь

с

в

е

б’

а

м

е

о

м

п

ш

я

к

о

в

є

в

п

р

г

у

е

о

н

у

б

ч

м

о

т

т

с

г

н

а

р

м

т

р

о

р

т

и

р

о

м

е

у

м

о

л

і

к

а

т

а

и

е

г

п

с

н

а

р

т

н

н

д

у

т

п

а

к

и

т

м

с

р

р

о

е

ф

і

ц

і

є

к

а

р

а

р

и

ф

м

е

а

к

б

у

к

а

б

а

н

е

л

о

Конкурс послідовників Остроградського

(5-8 класи)

1. Відомо, що в Древньому Єгипті мотузку, поділену на 12 рівних частин, використовували для побудови прямих кутів на місцевості.

А для чого використовував мотузку Михайло Остроградський в дитинстві?

Відповідь: для вимірювання.

2. Задача про гусей, яку малому Михайлу Остроградському запропонував І.П. Котляревський.

«Летів у небі клин гусей, а назустріч йому гусак. «Здрастуйте, 100 гусей! – привітався. – А нас не 100, - почув відповідь. – Щоб було 100, треба ще стільки та на півстільки і ти один…». Хто скаже мені, скільки летіло гусей?

Відповідь: 36 гусей.

3. Як із 17 сірників зробити 1801?

Відповідь:

4. Задача М.В.Остроградського на дотепність.

Рибалка ловив рибу. На запитання «Скільки ти впіймав риби?– відповів: «Половину від 8, шість без голови і дев’ять без хвоста». Відповідь: жодної.

5. За найменшу кількість розрізів помістити зображені цифри 2, 1 і 5 у прямокутник.

Відповідь: 4 розрізи.

(9-11 класи)

6. (Задача із підручника Остроградського «Підручник з елементарної геометрії»)

Діагоналі ромба взаємно перпендикулярні, а в прямокутнику – рівні. Довести.

7. (Задача із підручника Остроградського «Підручник з елементарної геометрії»)

Площа трикутника дорівнює кореню квадратному з добутку чотирьох множників: півпериметра трикутника, півпериметра без однієї сторони, півпериметра без другої і півпериметра без останньої сторони. Довести. P = .

8. (Задача із олімпіади Піщанської ЗОШ «Серенада математиці»)

Остроградський самотужки написав «Програму та конспект з тригонометрії для керівництва у військово-навчальних закладах», де просто й витончено вивів теорему синусів, подавши сторони трикутника через діаметр описаного кола. А ви зможете повторити майстра?

Література:

  • Василенко О. Україна — світовій математиці: до 200-річчя від дня народж. Михайла Остроградського /Василенко О.//Освіта. — 2001. — № 42 (1—8 серпня). — С. 1—7.

  • Горбачук М. Славетний математик з козацького роду /М. Горбачук, Г. Сита//Кур’єр ЮНЕСКО. — 2001. — № 7/8. — С. 31.

  • Григоренко М. О. Михайло Васильович Остроградський — видатний математик і педагог / М. О. Григоренко // Збірник наукових праць. — Хмельницький, 2001. —№18, ч. 2. — С. 178—182.

  • Добровольський В. О. Михайло Васильович Остроградський: нарис життя та діяльності. — К.: [Ін-т математики НАН України], 2001. — 87 с.

  • Конфорович А. Михайло Остроградський: до 200-річчя від дня народження геніального математика /А. Конфорович, М. Сорока//Універсум. — 2001. — №11/12. — С. 51—55. — (Еліта нації).

Василь Серветник,

вчитель математики

НВК «СЗШ І-ІІІ ст. №1-гімназія»

смт Муровані Курилівці

Вінницької області

42

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Для проведення позакласних заходів
  • Додано
    15.08.2018
  • Розділ
    Математика
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    140
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    GO439920
  • Вподобань
    0
Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
490 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь