До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
6
міс.
0
3
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Оспівування волі, мужності, героїзму, буденного життя людини в повісті-притчі Е.Хемінгуея «Старий і море»

Опис документу:
Тема: Оспівування волі, мужності, героїзму, буденного життя людини в повісті-притчі Е.Хемінгуея «Старий і море» Мета: навчальна: проаналізувати в єдності зміст та форму повісті «Старий і море»; розкрити філософсько-символічний сенс сюжету; поглибити поняття про підтекст, повість-притчу; розвиваюча: розвивати вміння визначати жанр твору-притчі, робити висновки, узагальнення, добирати цитати до образу, складати опорно-логічну схему твору;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Оскар Уайльд «Портрет Доріана Грея». Духовна деградація особистості в романі

Мета:

навчальна: продовжити роботу над вивченням творчості О.Уайльда, зокрема роману «Портрет Доріана Грея», простежити життєвий шлях головного героя роману і деградацію його душі;

розвиваюча: розвивати логічне мислення,вміння висловлювати враження з приводу прочитаного, добирати цитати для підтвердження своєї думки;

виховна: виховувати високі моральні якості.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет О.Уайльда, текст твору, ілюстрації до нього.

Кожен із нас носить у собі і пекло, і небо.

О. Уайльд

Хід уроку

  1. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

    1. «Мозковий штурм».

  • Який головний літературний напрям був поширений в англійській літературі ХIХ століття?

  • Що таке естетизм?

  • Які дві науки близькі до естетизму?

  • Що нам відомо про дитинство та юність О. Уайльда?

  • Чому його називали «Принцом парадоксу»

  • Як і чим жив письменник після виходу з в’язниці?

  • Де і за яких умов помер письменник?

  • Де його поховано?

    1. «Коло думок» про естетичні погляди О.Уайльда.

  • «Закони мистецтва не збігаються із законами моралі»;

  • «Будь-яке мистецтво аморальне»;

  • «Естетика – вища за етику»;

  • «Митець не має нездорових схильностей»;

  • «Немає книг моральних чи аморальних. Є книги добре написані або погано написані».

3. Слово вчителя.

  • Яким вам уявляється мистецтво, згідно з поглядами Уайльда? З’ясувати це нам допоможе гроно «Мистецтво за О. Уайльдом».

Існує Не виражає нічого,

самостійно крім самого себе

Мистецтво

за О.Уайльдом

Мистецтво Розвивається

вище за життя за своїми законами

Мистецтво, за О.Уайльдом,  існує самостійно, крім самого себе не виражає нічого, мистецтво вище за життя, розвивається за своїми законами.

Ці судження парадоксальні, тобто такі, що суперечать загальноприйнятим. Через те і називають його «Принципом парадоксу», а оскільки він проповідував культ краси, то йменували «Апостолом естетизму».

  • У яких творах О.Уайльд виклав свої парадоксальні судження? (У праці «Задуми» та романі «Портрет Доріана Грея»).

III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

      1. Слово вчителя. Роман О.Уайльда «Портрет Доріана Грея» увійшов до скарбниці світової літератури як пам’ятка декадентської доби. Це твір, у якому розглянуті краса, її сила та місце в житті людини. Твір мав дві редакції (1890 – перша, 1891 – друга з доповненням розділів).

Задум створення роману виник під час суперечки з тогочасними критиками, які звинувачували письменника в тому, що він не міг навчити читачів нічому доброму. Письменник звинувачує це. В передмові до його роману є гірка фраза, що «будь-яке мистецтво не дає жодної користі».

2. Бесіда.

  • Назвіть героїв твору.

  • Зачитайте портрет Доріана. Зробіть висновки.

  • Як на Доріана дивився художник Безіл?

  • Хто змусив Доріана замислитися над своєю красою?

  • Про що саме лорд Генрі розповів Доріану?

Доріан крок за кроком, керуючись настановами лорда Генрі, котиться в прірву, деградує як особистість, проходить хиткими сходинками свого життя.

Перша сходинка пороку Доріана Грея – це усвідомлення своєї краси. Заради неї він ладан був продати душу.

  • За яке бажання він ладен був продати душу?

  • Чи мав він слушність, коли говорив художникові, що «його портрет любитимуть завжди, а його, Доріана, тільки до появи на обличчі першої зморшки».

  • Чи тільки за красу можна любити людину?

  • Чому художник Безіл не бажав знайомства Доріана з лордом Генрі? Чому йому стало боляче, коли Доріан ішов із лордом, а його залишив?

Друге випробування для Доріана – це випробування коханням.

  1. Рольова гра.

Розповідь від імені Доріана Грея про любов до Сибіл Вейн.

  1. Продовження бесіди.

Третя сходинка до моральної деградації – це егоїзм та безсердечність.

  • Що це була за книга?

  • Доріан говорить бажанням пізнати життя в усіх його проявах: веде розпусне життя, вживає опіум; від Доріана відмовляються всі порядні родини, тому що багатьох синів і дочок він розбестив. Наведіть приклади з тексту.

Четверта сходинка – розпуста.

  • Чому Доріан вирішив показати портрет художникові?

  • Кого побачив Безіл на своєму витворі мистецтва?

  • У чому Доріан звинувачує Безіла?

П’ята сходинка – вбивство людини.

Лікуйте душу людини.

А відчуття хай лікує душа.

І ось для лікування своєї душі наш герой прямує до кубла розпусти. Можливо, шукає забуття. Чи є ліки від поганих спогадів? Може, опіум?

  • Хто і чому шукає Доріана, щоб помститися?

Шоста сходинка пороку героя – страх.

Доведіть цитатами з тексту, що Доріан – боягуз. І ось він вирішує змінити свою поведінку.

  • Про який добрий вчинок він розповідає лордові Генрі?

  • Чи відбулися зміни на портреті?

  • І раптом Доріан зрозумів, що портрет – це його власна душа. Що він вирішив зробити з портретом?

Сьома сходинка – вбивство власної совісті, власної душі.

III. Рефлексія

  • Узагальнюючи опрацьований матеріал, сходинки падіння героя можна подати у вигляді схеми.

Ця схема неначе застерігає нас із вами: «Ось до чого можна дійти, коли неправильно усвідомити своє місце в житті, коли все моральне зникає, а залишається тільки аморальне, підле, грубе».

Потрібно, щоб краса поєднувалася з моральністю, щоб поруч крокували етика з естетикою.

«Моральна деградація Доріана Грея»

Усвідомлення

своєї краси

Гедонізм

Егоїзм,

безсердечність

Розпуста

Вбивство

людини

Страх

Вбивство

власної душі

Висновки.

1. Людина без совісті й душі не може існувати.

2. Духовний світ людини формується не сьогоденними розвагами, а сповідуванням вічних цінностей.

3. Багатство матеріальне і багатство душі – різні поняття.

4. Душа збагачується почуттям добра, краси, кохання, що дарують радість усім.

5. Краса не у відчуттях, не в насолоді й навіть не в мистецтві. Красу потрібно шукати в людині.

IV. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

V. Домашнє завдання.

1. Написати твір-есе «Мої враження від прочитаного роману».

2. Розкрити втілення різних аспектів естетизму в образах художника Безіла, лорда Генрі та Доріана Грея.

3. Скласти плани характеристик героїв та дібрати цитати до образів.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи комунікативної компетентності молодшого школяра. Практичні матеріали»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн