Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В МАЛОКОМПЛЕКТНІЙ ШКОЛІ

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1400 грн
290 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №HC286417
За публікацію цієї методичної розробки Волк Наталія В'ячеславівна отримав(ла) свідоцтво №HC286417
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В МАЛОКОМПЛЕКТНІЙ ШКОЛІ

У системі освіти можна виділити особливу групу освітніх установ, які використовують ідеї різновікової навчання і виховання в своїй роботі - це малокомплектні сільські школи.

Малокомплектних має на увазі об'єднання по вертикалі учнів двох, трьох, чотирьох класів в один клас - комплект. Це одне з головних причин, що визначає специфіку побудови змісту і форм організації навчально-виховного процесу. Система навчання в малокомплектній школі - не самоціль, а засіб розвитку особистості дитини.

Особливості виховного процесу в малокомплектній сільській школі визначаються такими умовами, як замкнутий соціум, що склалися стосунки між людьми, дефіцит спілкування учнів, відсутність установ культури. Діти, що ростуть в селах, більш виховані життям. Вони відрізняються дружелюбністю, відвертістю, коммуникативностью. Ці якості не доводиться формувати заново. Педагогічної корекції підлягають тільки ті якості, які формуються як негативні внаслідок умов життя. Запальність, войовничість, невміння стримувати і вести себе, лінощі, неакуратність, необов'язковість стають предметом виховної турботи. Учитель кожен день піклується про первинних, насущних рисах особистості, з яких як би самі собою складаються високі якості. Виховна робота в малокомплектній школі теж має свою специфіку, а саме: можливість тісного зв'язку з батьками, індивідуалізація виховних впливів, опора на народні традиції, близькість до природи. Необхідно давати можливість учням здобувати навички, вміння життєдіяльності, як в конкретному соціальному середовищі, так і в умовах «великого» колективу.

Однією з найважливіших завдань в даний час є посилення виховного потенціалу школи, забезпечення індивідуального підходу до кожного учневі. Це більш прийнятно в умовах малокомплектних сільських шкіл. "Ми повинні виховати молодь, яка зможе підтримувати свою конкурентоспроможність, найважливішими умовами якої стають такі якості особистості, як ініціативність, здатність творчо мислити і знаходити нестандартні рішення".

Мета виховної роботи КЗО Майська СЗШ: гармонійний розвиток особистості учня з урахуванням його віку, інтелекту і інтересів, а так само виявлення і розкриття природних здібностей кожного учня. Складовими виховної діяльності є:

Позаурочна навчальна діяльність (олімпіади, конкурси, дослідницька діяльність, гуртки, факультативи)

позанавчальна розвиваюча діяльність (екскурсії, культпоходи, поїздки),

внутриклассная життя (організація традиційних справ, міжособистісні відносини),

організація самообслуговування (чергування по школі, класу, суботники, вирощування овочів).

Створення умов для розвитку дитячих ініціатив, інтересів і здібностей учнів сприяє дитяча організація і. Особлива увага приділяється моральному вихованню, утвердженню добра, щирості, взаємної турботи і відповідальності, створення умов для особистісного зростання учасників об'єднання. Організатором діяльності дитячого об'єднання є Сірик Богдана.

При плануванні виховної роботи ми враховуємо всі сформовані традиційні напрямки та форми, особливості, інтереси колективу як педагогічного, так і учнівського. Але разом з тим враховуємо і те, що значно змінилася функція класного керівника: він займає позицію тьютера, професійно супроводжуючого і підтримує рух учня. І саме це стає головним в інноваційному підході до виховання.

Виховна робота в школі ведеться за наступними напрямками: школа і батьки, здоров'я сберегающая діяльність, екологічна діяльність, пізнавальна діяльність, патріотична діяльність, трудова діяльність, художня діяльність, профорієнтаційна робота, традиції школи.

Найважливішим завданням виховання є формування у школярів громадянської відповідальності та правової самосвідомості.

"Від того, як ставиться людина в роки дитинства до героїчного подвигу своїх батьків і дідів, залежить його характер, ставлення до суспільних інтересів, до праці на благо Батьківщини"

В.А. Сухомлинський.

Багаторічний досвід практичної організації фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями в сільському соціумі дозволяє стверджувати: істотного оздоровлення сільських дітей можна домогтися за допомогою розвитку їх фізичної рухової активності. В умовах нашого населеного пункту може цілеспрямовано працювати в даному напрямку тільки школа. Для цього ми впроваджуємо інноваційні технології розвитку здоров'я сберегающей діяльності. Введено 3-ий годину фізичної культури, рухливі зміни, спортивно-туристичні годинники, шкільні та районні змагання, Дні здоров'я. Мала кількість учнів в класах дозволяє найбільш ефективно проводити інтегровані заходи з різновікових складом учнів, а так само заняття на свіжому повітрі.

Саме в школі формується здоров'я людини на все подальше життя. В рамках напрямку здоров'я і здоров'язберігаючих технологій ведеться робота за програмою "Здоров'я", головним завданням якої є прищеплення бажання учням піклуватися про своє здоров'я з початкових класів. Проводиться ряд заходів присвячених здоровому способу життя. У виховних планах класних керівників є відображення даної програми.

Здоров'я людини багато в чому залежить від навколишнього середовища, а значить необхідно формувати екологічне мислення і створювати екологічно здорове середовище. Даний напрямок розглядається в різних аспектах: на уроках біології, хімії, літератури та інших предметах, де розвивається і поглиблюється гуманне ставлення до природи. Працює гурток "Едельвейс". Керівником якого є Ніколенко С.П. Мета роботи його - це формування комплексних екологічних уявлень про природу, людину та її діяльності. Проводяться вікторини: "Екологічна стежка", "В здоровому тілі - здоровий дух", практичні заняття: "Допоможи собі сам", "Завтра настає сьогодні", "Дружба людини і тварини" та інші, які виховують в дітях особистісні якості.

Філологічний гурток «Юний журналіст» працював перший рік, але має позитивні результати. Його керівником є молодий спеціаліст Михайлова К.Ю. Гурток сприяє формуванню більш повного уявлення про культуру мовлення, її основні поняття, функціональних стилях російської мови, а також письмове та усне спілкування в бізнесі, підприємництві і тд.

Трудове виховання школярів здійснюється в єдності виховних зусиль школи, сім'ї та громадськості.

Які ж види діяльності наших вихованців?

Прибирання шкільного двору; озеленення класних кімнат; проведення генеральних прибирань в класі.

Робота на пришкільній ділянці - вирощування квітів, овочів для шкільної їдальні.

Благоустрій села. Робота над соціально - значущими проектами.

Шефська допомога ветеранам війни та праці.

Гурток «Барвистий віночок», що діє в нашій школі також сприяє формуванню навичок ручної праці, розвиває вміння і бажання прикрасити свій побут, виховує повагу до народних традицій. Керує ним Краснова А.Г. ..

Традиції важко придумати - вони складаються роками. Наші традиції, здається, існували завжди. Школа в нашому селі - єдиний соціо-культурний центр, такі свята як "Здрастуй, школо!", «День літніх людей», «День Матерів », «Новорічний карнавал" для школярів і дошкільнят, "День захисника Вітчизни", "Мамине свято раз на рік "," День Перемоги "," свято Останнього дзвоника "- є значними заходами для всіх жителів. Свята, концерти, спектаклі, КВК, спортивні заходи стали привабливим місцем сімейного відпочинку в нашій школі.

Традицією стало й участь команди нашої школи в районному конкурсі юних інспекторів дорожнього руху «Безпечне колесо». Щороку навчаються привозять з цього конкурсу призові місця.

Результатом цілеспрямованої роботи по виявленню та розвитку здібностей учнів є їх участь в конкурсах, виставках, змаганнях різного рівня, де вони стають дипломантами та призерами, отримуючи суспільне й особистісне визнання.

Атмосфера людяності, любові і взаєморозуміння, поваги і справедливості пронизує такі справи, тут відбувається передача культурних цінностей від дорослого покоління жителів села старшим і молодшим учням, виникає можливість взаємодії і співтворчості різних вікових груп.

Як би серйозно не продумувалися форми виховання учнів, його цілі не будуть досягнуті, якщо діяти, не маючи постійної підтримки батьків.

Особистісно-орієнтований підхід у вихованні учнів через спільну діяльність з батьками успішно практикують наші класні керівники.

Залучення батьків у виховний процес простежує одну велику мету: сприяння згуртуванню сім'ї, встановлення взаєморозуміння між батьками і дітьми, створення комфортних, сприятливих умов для розвитку дитини. Робота в даному напрямку включає в себе наступні розділи:

  • Підвищення психолого-педагогічних знань: батьківський лекторій; семінари; практикуми; конференції; відкриті уроки;індивідуальні консультації; творчі групи.

  • Залучення громадськості та батьків в навчально-виховний процес: батьківські збори; спільні творчі справи; допомога у зміцненні матеріально-технічної бази; відвідування сімей; тематичні зустрічі з працівниками правоохоронних органів, органів охорони здоров'я, прокуратури; індивідуальне шефство над неблагонадійними сім'ями, важкими підлітками.

  • Участь батьків і громадськості в управлінні школою: Рада школи; батьківський комітет.

В нашій школі склалася ефективна система роботи з профілактики правопорушень серед неповнолітніх. Зміст цієї діяльності відповідає чинним нормативно-правовим актам, регіонального та муніципального рівня. В школі створений банк даних про сім'ї, про дітей, які перебувають в соціально небезпечному положенні, що складаються на внутрішкільному контролі. Велика увага приділяється організації виховної роботи з різними категоріями учнів, в тому числі з дітьми з девіантною поведінкою та дітьми «групи ризику».

Зі складу вчителів та батьків створено шкільний патруль, робота якого спрямована на попередження негативних явищ серед підлітків у вечірній час. Результатом роботи є відсутність учнів, які перебувають на обліку в КМСН

Педагогічний колектив відповідально підходить до проблеми зайнятості учнів під час шкільних канікул. Для школярів працює спортивний майданчик, за графіком працюють гуртки, проводяться конкурси, вікторини, екскурсії. Предмет особливої пурботи в цей період - діти «групи ризику».

Умовами життя на селі закладені більш тісні зв'язки між дітьми, батьками і вчительським колективом. Такі шкільні колективи вже спочатку організовуються як велика сім'я, в якій старші зобов'язані піклуватися про молодших. Виховання цивільних і морально — етичних людських якостей в таких колективах ефективніше.

Незважаючи на складність роботи в малокомплектній школі, ми все-таки маємо більш тісний контакт з учнями і, таким чином, можемо повноцінно формувати громадянськість у наших школярів через колективну діяльність.

.Система виховної роботи в школі має міцний фундамент, накопичено чималий досвід у цій діяльності. Тому щось будувати і створювати мені не довелося. Але для досягнення ефективності та корекції умов, створюваних в школі для виховання учнів, що б йти в ногу з часом, наш колектив вишукує всі можливі способи.

В результаті цієї роботи колектив домігся позитивної динаміки за такими показниками:

- готовність педагогів до саморозвитку;

- готовність учнів до саморозвитку;

- позитивна динаміка здоров'я;

- задоволеність учнів і батьків відносинами в школі

Що дозволяє колективу малокомплектної сільської школи домагатися позитивних результатів?

Розвиток таланту учнів, професійна праця вчителів, вміння керівника школи націлити весь колектив на виконання найвищих цілей і завдань, вселити в них впевненість у досягненні результатів. В даний час учитель - це творець майбутнього, ми всі повинні бути спрямовані в майбутнє. Результатом усіх напрямків навчальної та виховної роботи повинна стати особистість громадянина, що орієнтується в традиціях вітчизняної та світової культури, в сучасній системі цінностей і потреб, здатна до активної соціальної адаптації в суспільстві та самостійного життєвого вибору, до самоосвіти та самовиховання.

Хоч відпустку провести не на курорті,

А раділи тутешнім чудесам,

За літо ви скучили - не сперечайтеся! -

За світлими класами, дитячими голосами.

Знову зустрінемося ми з маленьким народом,

Який допомагає не старіти.

Продзвенить дзвінок. А значить, з новим роком!

Знову мріяти, дерзати вам і горіти!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
У системі освіти можна виділити особливу групу освітніх установ, які використовують ідеї різновікової навчання і виховання в своїй роботі - це малокомплектні сільські школи. Малокомплектних має на увазі об'єднання по вертикалі учнів двох, трьох, чотирьох класів в один клас - комплект. Це одне з головних причин, що визначає специфіку побудови змісту і форм організації навчально-виховного процесу.
  • Додано
    01.03.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Тип
    Стаття
  • Переглядів
    259
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    HC286417
  • Вподобань
    0
Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
700 грн
190 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №HC286417
За публікацію цієї методичної розробки Волк Наталія В'ячеславівна отримав(ла) свідоцтво №HC286417
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти