. Особливості побудови опису приміщення. Усний докладний переказ з елементами опису приміщення в художньому стилі

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Особливості побудови опису приміщення. Усний докладний переказ з елементами опису приміщення в художньому стилі

Мета: формувати вміння учнів докладно переказувати зміст почутого, дотримуючись вимог щодо типу мовлення; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного краю, повагу до видатних особистостей.

Тип уроку: розвитку комунікативних умінь.

Хід уроку

Організаційний момент.
Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Актуалізація опорних знань

- Пригадати, що таке опис-приміщення (один із видів, в якому розкриваються характерні ознаки інтер’єру).

Внутрішній вигляд приміщення називається інтер’єром.

- З якою метою опис приміщення вводиться в текст?

Опис приміщення допомагає розповісти про життя людей, їх працю та побут, інтереси й захоплення. Часто саме інтер’єр допомагає зрозуміти внутрішній світ людини.

Слово вчителя

Складовими частинами опису приміщення є опис місця та опис предметів

Опис приміщення може бути складений у науковому чи художньому стилях.

У науковому описі приміщення інформація про його розмір, форму, освітлення, колір стін, про наявні в ньому предмети з вказівкою на місце їх розташування подається безсторонньо, ставлення автора до описаного не висловлюється. Мета такого опису – точність і конкретність. Слова вживаються тільки в прямому значенні.

У художньому описі передано ставлення автора до описаного приміщення. Нерідко автор описує приміщення через сприйняття котрогось із героїв твору. Мета художнього опису приміщення – викликати певне ставлення до нього та до людини, яка тут мешкає або працює. У такому описі всебічно використовуються художні засоби.

Основний зміст роботи.

Читання тексту

Прослухайте текст. Визначте тему, стиль і тип мовлення. Знайдіть у тексті зачин, основну частину та кінцівку. Який опис уведено в тексті? З якою метою?

На Шевченковій могилі

Гадюкою в’ється на Шевченкову могилу стежечка.(мал.1 ) Сум важким каменем налягає на серце, сльози тихо котяться з очей, коли згадаєш, хто тут похований. (мал.2) Перед очима постає життя поета, згадується його бажання хоч останні свої дні прожити в рідній Україні, над любим Дніпром. Не довелося!

Біля могили зеленіє молодий садок. Тут стоїть невелика хатка сторожа. (мал.3)

Хата ділиться сіньми на дві половини В одній живе сторож, у другій – світлиця для туристів.

У тій не дуже великій світлиці вздовж стін стоять застелені різнобарвними килимами широкі ослони. Напроти вхідних дверей – застелений білою скатертиною стіл, а на столі лежить «Кобзар». (мал..4)

На стіні напроти стола висить невеликий портрет Шевченка. Він написаний олійними фарбами. Портрет узятий у гарну рамку. З обох боків портрета висять кінці вишиваного рушника. Це дарунок якоїсь щирої українки.

Через вікно відкривається краєвид на гори, а через два інші вікна – видно могилу. (мал..5)

Зі щирим жалем покидаєш той любий, поетичний куточок України!.. (За М.Коцюбинським; 152 сл.)

(мал.1) (мал.2)

(мал.3) (мал.4)

(мал.5)

 Лексичний практикум.

Пояснити значення слів: світлиця, сіни, ослін.

Світли́ця — головна кімната української оселі, горниця, вітальня.

Сіни -  нежила частина селянських хат і невеликих міських будинків, яка з'єднує жиле приміщення з ганком або ділить хату на дві половини.

Ослін — вид меблів, призначений для сидіння. 

 Дібрати синоніми до слів: різнобарвний ( яскравий, барвистий, мальовничий, різноманітний), краєвид (пейзаж) .

Самостійне складання учнями плану переказу .

Орієнтовний план переказу.
1. Світлиця невелика.

2. Вздовж стін – широкі ослони.

3. Напроти дверей – стіл.

4. «Кобзар» на столі.

5. Портрет Шевченка напроти стола.


Переказування тексту.


Підсумок уроку.
Домашнє завдання.

Написати переказ тексту.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
2
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!