Основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини

Опис документу:
Урок вивчення основних положень атомно-молекулярного вчення про будову речовини. Атоми, молекули та явище дифузії.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема Основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини. Молекули.

Атоми.

Мета:

Дати учням поняття про два види матерії і почати формувати початкові відомості про

будову речовини.

Розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, формувати інтерес до вивчення фізики.

Виховувати наполегливість, активність, зацікавити предметом фізики та процесом

дослідження природи.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, презентація

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Перевірка домашнього завдання.

3. Актуалізація опорних знань

Запитання до учнів класу:

- Що вивчає фізика?

- Які ще інші науки вивчають природу?

- Який зв'язок фізики з іншими науками?

- Назвати методи вивчення фізики.

- Що таке спостереження?

- Що таке фізичний дослід?

4. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Уявлення про природу кожна людина (і первісна, і сучасна) одержувала й одержує за допомогою органів чуттів: зору, слуху, дотику, нюху, смаку. Але для того, щоб як слід розібратися в навколишньому світі, потрібно якось систематизувати ці уявлення, знайти зв’язки між різними явищами – тільки тоді з’являються наукові знання.

Проблемне запитання: Що потрібно знати щоб дати пояснення всіх явищ природи і фарбуванням води крупинкою мідного купоросу? Чи може вважатися людина освіченою, не розуміючи світ, у якому живе, дію приладів, якими користується? Мабуть, ні. Важко сказати, що гірше: не знати історії власної країни чи історію Всесвіту, не володіти рідною мовою чи мовою законів природи. Погано й те, й інше. Фізика вивчає весь навколишній світ і за точністю передбачень, впливом на людське життя не знає собі рівних. Фізика - наука про природу. Природа - це все, що оточує нас, від найменшої невловимої частинки до велетенських зоряних вогнищ, розпорошених у крижаних порожнечах Всесвіту. Матерія - усе те, що реально існує в навколишньому світі й не залежить від свідомості людини.

Матерія існує у двох видах : речовина і поле.

Речовина — вид матерії, який характеризується масою та складається з

елементарних частинок (електронів, протонів, нейтронів тощо). До речовин належать олія, залізо, нафта, вода, пара... Поля, як і речовини, також бувають різні. Наприклад, гравітаційне (поле Земного тяжіння), електричне, магнітне поля. Поле можна виявити за його дією на певні тіла. Поле тяжіння Землі є причиною притягання тіл до неї або їх падіння. Магнітне поле можна виявити за його дією на магнітну стрілку компаса, або залізні ошурки.

Після бесіди з учнями робимо висновок: людина пізнає світ через порівняння від простого до складного, роблячи узагальнення. Ми всього пізнати не можемо, aле наука дає шлях.

Початкові відомості про будову речовини. Атоми і молекули.

Питання про будову матерії здавна цікавило людей. Але протягом тисячоліть неможливо було перевірити висловлені здогадки та обґрунтувати їх. Проте поступово картина ставала яснішою. Всі сучасні уявлення про будову матерії ґрунтуються на трьох основних положеннях.

1. Всі тіла складаються з частинок.

2. Ці частинки перебувають у безперервному хаотичному русі.

3. Частинки взаємодіють одна з одною.

Що ж це за частинки? Ще давньогрецький учений Демокріт стверджував, що у світі існують тільки атоми та пустота. Атомами він називав найменші частинки речовини (слово «атом» означає «неподільний»). Після довгих досліджень нарешті вдалося здобути докази існування атомів, проте майже відразу з’ясувалося, що вони не є неподільними, а самі складаються з елементарних частинок. Як же ми сьогодні уявляємо собі атом? Атоми дуже малі за розмірами (приблизно одна десятимільйонна частка міліметра). Можна навести відомі порівняння: якщо б атоми збільшилися до розмірів маленької краплі води, то така крапля могла б накрити досить велике місто!

Що незвичного для нас в атомах? Зрозуміло, перш за все - дуже малі розміри. Але є ще така властивість, як однаковість, неможливість розрізнити атоми однієї речовини (наприклад, однаковими є всі атоми вуглецю або гелію ). Порівняємо: скільки б не було голок на сосні, які б вони не були схожі, але завжди можна знайти хоч якісь відмінності (наприклад, точне зважування покаже, що маси голок дещо відрізняються).

Атоми поєднуються в групи та утворюють молекули. Різні речовини складаються з різних молекул. Наприклад, вода - з молекул води, яка, у свою чергу, складається з двох атомів Гідрогену та одного атома Оксигену (треба показати рисунок або відповідне зображення на екрані). А от молекула кисню складається з двох однакових атомів Оксигену. Різних видів атомів існує близько ста, а різних молекул - мільйони! Можна сказати про існування гігантських молекул з великою кількістю атомів.

Фотографії моделів атомів і молекул.

На основі всього розглянутого вчитель робить висновок:

Речовина складається з атомів, які можуть поєднуватися в молекули.

Молекули – це найменші частинки речовини, що мають її основні

хімічні властивості.

Дослід.Проходження кульки через кільце при нагріванні і охолодженні.

На основі проведенного досліду, вчитель робить висновок про властивості молекул.

Властивості молекул:

1. Молекули однієї й тієї ж речовини однакові.

2. При нагріванні проміжки між молекулами збільшуються, а при

охолодженні – зменшуються.

3. Зі збільшенням температури, швидкість руху молекул зростає.

5. Підсумок уроку

Бесіда за запитаннями.

1. Що називають матерією?

2. Назвати види матерії.

3. Що таке речовина?

4. Дати пояснення поля і навести приклади полів.

5. Назвати три основних положення про будову матерії.

6. З чого складається речовина?

7. З чого складаються атоми?

8. Чи однакові молекули води в гарячому чаї та в арктичній кризі?

Рефлексія

  • Що ми робили на уроці?

  • Чи досягли ми мети уроку?

  • Які ваші очікування на наступний урок?

Оцінювання учнів

6. Домашнє завдання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!