Осінні зміни у природі

Опис документу:
Конспект уроку

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Підсумковий урок за темою

,, Осінні зміни у природі ”

Тема. Осінні прикмети у рідному краї.

Мета. Узагальнення знань про осінні зміни у живій природі Полтавщини;

розвиток спостережливості, мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;виховувати дбайливе ставлення до природи, любов до рідного краю.

Обладнання: фотографії з осінніми пейзажами міста, засушене листя з дерев

та їх ілюстрації, мультфільм ,, Пори року”, малюнки птахів та тварин нашої місцевості, ребуси осінніх місяців, робочий зошит.

Хід уроку

1.Організація роботи.

- Діти, розгляньте фотографії, чи не здаються вони вам знайомими?

( Обговорення осінніх пейзажів, вул.Жовтневої, парку.)

-Учениця 10 класу нашої гімназії Марія Лищик склала про рідне місто

такі рядки:

Зелена, співуча,

Садами убрана

Над Ворсклою квітне

Красуня – Полтава.

-Красиві слова, та чи підходять вони до цих фотографій?

( Ні. Ці рядки описують красу весни чи літа, а на зображеннях – осінь.)

-Осінь завітала і разом з нею ми помандруємо по рідному краю.

-Як він називається?(Полтавщина)

- Завітаємо разом до парків,гайочків, лісів. Поцікавимось що там відбувається восени.

2.Актуалізація та закріплення знань.

-Вітер приніс до класу різнобарвне листя. Спробуйте впізнати які дерева зронили його?

( Учитель показує ілюстрації дуба, берези, горобини, клена, верби. Діти підбирають відповідне листя та кріплять його на дошку.)

-Подивіться на листочки, якою стає Полтавщина восени?

( Багряною, жовтою, золотою, червоною, брунатною, кольоровою, різнобарвною,

красивою…)

-Всі помічають як змінюються рослини у жовтні. Та непомітними кроками осінь ступає у вересні. Погода ще літня, рослини ще зеленіють, та недаремно вересень вже осінній місяць .Перегляньте мультфільм, здогадайтесь про яку ознаку він нагадує.

( Перегляд уривку про відлітання птахів)

  • Журавлі курличуть : Летимо у вирій!

Пропливає осінь на хмарині сірій.

  • Посперечаємось які птахи відлітають, а які залишаються зимувати.

(Учитель показує зображення лелеки, дятла, синиці. Учні висловлюють свої думки, чи є ці птахи перелітними. У парі обговорюють які причини перельоту птаха або доводять можливість зимування.)

  • Діти, згадайте та назвіть інших перелітних птахів.

  • Звірі у гаях, лісах, парках Полтавщини не мають можливості залишити свої домівки й піти у теплі краї. В осінній період вони по різному готуються до зими.

-Позмагаємось командами у грі ,, Зіпсований телефон”. Послухайте про яку тварину я розповідаю і тихо перекажіть її назву товаришеві.

        • Восени цей звір готує багато різних запасів, бо зимою не спить. Гриби, горіхи, жолуді ховає він у різні схованки і часто забуває де їх зробив. У морозну пору живиться шиш-

ками та ,можливо, чужими запасами.( Білка)

        • Наступна тварина зовсім не робить запасів, бо на зимовий період лягає у сплячку. Осінню йому потрібно утеплити свою схованку листям та мохом.( Їжак)

        • А ця тварина – дуже гарна господиня. Заздалегідь клопочеться про свій харч на голодну зиму. У глибокій нірці відведена для зерна та насіння ціла комора. Зимою на снігу можна побачити її сліди з довгою смужкою від хвоста. (Миша)

        • Наступним звірам ніколи взимку спати. Їм потрібно весь час полювати, щоб прогодувати себе і родину. Це хижаки, зимою всі тварини можуть стати їх здобиччю.(Вовк, лисиця)

Підводимо підсумок гри, визначаємо команду –переможця.

-Наступне завдання на кмітливість та увагу. Розгляньте ребуси, прочитайте запропоновані слова.( Жовтень,листопад, вересень)

-У якому порядку краще розмістити ці ребуси і чому?( Вересень, жовтень, листопад – назви осінніх місяців)

-Відкрийте зошити на с.27, запишіть у правильному порядку назви осінніх місяців у пропущених рядках. Тоді ми зможемо прочитати вірш Марії Підгірянки та довідаємось

про заняття людей восени.

Вересень – місяць добре ґаздує,

Овоч смачненький дітям дарує.

А місяць жовтень мряку розсіє,

В лісах, у садочках лист пожовтіє.

Листопад – той жалю не має,

З дерев останнє листя зриває.

(Читання вірша по реченнях та обговорення почутого.)

-Місяць вересень – час збирання урожаю. Близько 100 років тому українці називали

його СІВЕНЬ( напис на дошці біля відповідного ребуса). На початку осені сіяли озимину-

пшеницю, яка зимувала у землі під снігом.

- Другий місяць отримав у предків красиву назву ВЕСІЛЬНИК. Зібраний у полях та на городах урожай, закінчилася важка робота. Настав час для свят. У цей час українці справляли весілля, одружувались.

- Листопад довгий час називали НАПІВЗИМНИКОМ. Спробуйте самостійно пояснити

цю назву.(Холодний, з першими приморозками та снігом) Люди займались хатньою роботою, доглядали за худобою, жінки шили, пряли, вишивали.

3.Підсумок уроку.

-Які завдання на уроці були складними, а які легкими?

- Про що дізналися? Які запитання виникли, що вас зацікавило?

-Зараз кінець листопада, а за ним настане…? Підкажіть якою стане Полтава взимку?

Щоб ви хотіли побачити цієї зими?

- Діти, на наступних уроках ми будемо спостерігати за новими змінами у природі нашого міста та краю.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розроблення і використання цифрового освітнього контенту в освітньому процесі Нової української школи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.