Сьогодні відбувся
Кабінет психолога:
«
Плітки. Конфлікти
»
Взяти участь Всі події

О.С. Пушкін. Дитинство і юність поета. Уславлення дружби й вірності ідеалам у вірші «19 жовтня 1925 року»

Зарубіжна література

Для кого: 7 Клас

13.05.2020

766

5

0

Опис документу:
Слово вчителя. Про що ми думаємо, коли вперше в нашу свідомість входить ім’‎я видатного російського поета й письменника Олександра Сергійовича Пушкіна? Три зустрічі з Пушкіним та його творами дарує нам курс «Зарубіжна література». Наша перша зустріч вже відбулася в 5 класі. Пригадайте, які твори Олександра Пушкіна нам вже знайомі? (Вступ до поеми «Руслан і Людмила» («Край лукомор’‎я дуб зелений...») і казки Пушкіна: «Казка про рибалку і рибку» та «Казка про мертву царівну й сімох богатирів».)
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТЕМА: О.С. Пушкін. Дитинство і юність поета. Уславлення дружби й вірності ідеалам у вірші «19 жовтня 1925 року»

Мета: розширити й поглибити знання учнів про особистість і творчість видатного російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна, розкрити роль ліцейської дружби в житті й поетичному спадку митця; здійснити цілісний аналіз вірша «19 жовтня 1825 року», приділивши головну увагу з’‎ясуванню настрою і стану ліричного героя та засобам уславлення дружби й вірності; сприяти формуванню розуміння цінності дружби, ролі учнівських років у житті людини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет О.С. Пушкіна, фрагменти навчального фільму «Пушкін. Ліцейські роки», Презентація «Біографія Пушкіна», аудіозапис «А.С. Пушкин. «19 октября» (читає І. Смоктуновський).

ХІД УРОКУ:

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя. Про що ми думаємо, коли вперше в нашу свідомість входить ім’‎я видатного російського поета й письменника Олександра Сергійовича Пушкіна? Три зустрічі з Пушкіним та його творами дарує нам курс «Зарубіжна література». Наша перша зустріч вже відбулася в 5 класі. Пригадайте, які твори Олександра Пушкіна нам вже знайомі? (Вступ до поеми «Руслан і Людмила» («Край лукомор’‎я дуб зелений...») і казки Пушкіна: «Казка про рибалку і рибку» та «Казка про мертву царівну й сімох богатирів».)

Вікторина

  • - Який твір Пушкіна став першою літературною казкою у його доробку? (Поема-казка «Руслан і Людмила».)

  • - Хто познайомив Олександра Сергійовича з фольклорною казкою? (Няня Орина Родіонівна та бабуся Марія Олексіївна.)

  • - Як Пушкін відгукувався про російські народні казки? («Что за прелесть эти скази! Каждая есть поэма!»)

  • - Що уславив Пушкін у вступі до поеми «Руслан і Людмила»? (Російську народну казку.)

  • - Визначте головну думку вірша «Край лукомор’‎я дуб зелений.». Підтвердьте текстом. (Це думка про втілення у фольклорних казках російського національного духу, народних уявлень про добро і зло. «Тамрусский дух! Там Русью пахнет!..»)

  • - Назвіть літературні казки, створені Олександром Сергійовичем Пушкіним.

  • - Ознаки яких груп народних казок наявні у казках О. С. Пушкіна? (У казках Пушкіна наявні ознаки соціально-побутових та чарівних фольклорних казок.)

Учитель: Сьогодні ми відкриваємо для себе ще одну грань творчого спадку Олександра Сергійовича Пушкіна - поезію дружби.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя.

Давно, у давньогрецькому місті Афінах біля храму Аполлона Лікейського існувала школа — Лікей (або Ліцей), де викладали видатні філософи античності Сократ і Арістотель. Найвищими цінностями Ліцею були знання. З давньогрецької слово лікей перекладається як «світло, що було пов’‎язано з культом бога Аполлона» (охоронця світла, покровителя наук і мистецтва). За зразком античних шкіл у Європі почали створювати навчальні заклади — ліцеї. І серед них один із найвідоміших — той, що відкрили 19 жовтня 1811 р. в Росії в Царському Селі (нині музей-заповідник у м. Пушкіні), неподалік від Санкт-Петербурга. У Царськосельському ліцеї навчався Олександр Пушкін. Тут зміцнів його талант, сформувався світогляд і характер. Тут юний поет знайшов однодумців, дружба з якими залишила глибокий слід у його душі, підтримувала у важкі моменти життя, надихала на творчість.

Ліцеїсти навчалися шість років. Вони вивчали моральні (Закон Божий, етика, логіка), словесні (російська, французька, німецька мови й латина, а також риторика — мистецтво говорити), історичні (російська та всесвітня історія, географія), математичні (математика, фізика) дисципліни й обов’‎язково — різні види мистецтва та фізичні вправи. Ліцеїсти писали вірші, малювали, танцювали, училися їздити верхи, фехтувати. Юнаків із найкращих дворянських сімей спеціально готували до державної діяльності, до служіння батьківщині. До Ліцею були запрошені найкращі викладачі, які виховували в ліцеїстах честь, патріотизм і відповідальність. Олександр Пушкін був добре підготовлений до занять у Ліцеї завдяки родинному вихованню. Він досконало володів іноземними мовами, прекрасно знав російську й зарубіжну літератури, мав гострий розум і чудову пам’‎ять. З улюблених предметів — російської поезії і французької мови — у Пушкіна завжди були відмінні оцінки (до речі, його ліцейське прізвисько було Француз), точні й природничі науки давалися йому важко, а з математики було «задовільно». Начитаність, благородство душі, а головне, володіння поетичним даром зробили Олександра душею ліцейського товариства. Він міг одним розчерком пера змусити всіх сміятися або сумувати, захоплюватися або обурюватися. Пушкін-ліцеїст був веселим, доброзичливим і вигадливим на витівки. Геніальність Пушкіна отримала імпульс для розвитку саме тут, у Ліцеї, де цінувалися вільне мислення й талант. Усі випускники Ліцею стали згодом відомими людьми, які зробили значний внесок у розбудову своєї держави. Однак, де б вони не були, куди б їх не кидала доля, вони завжди були вірними своїй школі.

Для ліцеїстів пушкінського випуску дата заснування Ліцею —19 жовтня — була священною. Завершивши навчання, вони поклялися у вічній дружбі й вирішили щороку зустрічатися в День Ліцею. Їхня дружба — непорушне братство, союз однодумців — витримала перевірку часом.

Знайомство з віршем «19 жовтня».

Слово вчителя. Після закінчення навчання, у 1817 р., О. Пушкін був призначений на посаду в Колегію іноземних справ. Але його душа линула до поезії, якій він присвячував увесь вільний час ще в Ліцеї. З-під пера поета народжувалися твори, які миттєво поширювалися країною. Він писав про своє покоління, яке прагнуло волі й незалежності, висловлював надії на прогресивні зміни в державі. Надто критична позиція митця спричинила невдоволення з боку тодішньої влади, і в 1824 р. О. Пушкіна відправили подалі від столиці, у родинний маєток в с. Михайлівському Псковської губернії. 11 січня 1825 р. його відвідав Іван Пущин, який розповів про організацію таємних товариств у Росії й ознайомив поета з комедією О. Грибоєдова «Лихо з розуму» (рос. «Горе от ума»). Але річницю Ліцею в 1825 р. О. Пушкін святкував один. Подумки він звертався до своїх друзів, сумував за кожним із них, поминав померлих і водночас із світлим почуттям згадував про ліцейське братерство, що залишилося для всіх незмінним у непостійному й сповненому випробувань світі. Роздуми митця знайшли відображення в його вірші «19 жовтня».

Прослуховування аудіозапису вірша (читає І. Смоктуновський).

Самостійне читання україномовного перекладу С. Крижанівського.

Запитання:

  • - Яке враження справив на вас вірш «19 жовтня» Олександра Пушкіна?

  • - Який варіант вам більше сподобався, оригінальний чи перекладний? Подумайте, чому пріоритетним є опрацювання оригіналу твору.

  • - Чи зрозуміло вам, чому вірш має назву «19 жовтня»? Подумайте, чому сам Пушкін не поставив рік (1825), а видавці роблять на цьому акцент? Про що цей поетичний твір?

  • - Які образи вірша запам’‎яталися найбільше й чому?

IV. Підбиття підсумків уроку

1. Розкажіть про історію Царськосельського ліцею. З якою метою він був відкритий?

2. Як вплинуло навчання в Ліцеї на талант О. Пушкіна?

3. Які інтереси об’‎єднували ліцеїстів, чого вони прагнули?

4. Кого з друзів О. Пушкіна ви знаєте? Про кого з них він згадав у вірші «19 жовтня»?

V. Домашнє завдання

Почитати вірш О. Пушкіна «19 жовтня» мовою оригіналу; знайти в тексті вірша цитати, в яких йдеться про друзів Пушкіна, дізнатися інформацію про них*.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.