" Орієнтування на місцевості. Компас"

Цю сторінку створено користувачем «Всеосвіти», якщо її вміст порушує ваші авторські права, надішліть скаргу у службу підтримки, ми оперативно відреагуємо.

This page was created by the website user. If its content violates your copyright, you can submit a takedown request to our support team, and we will respond promptly.

Поскаржитися / Report
Опис документу:
Розробка уроку з природознавства для 4 класу на тему " Орієнтування на місцевості. Компас". Формування уявлень про орієнтування на місцевосці за місцевими ознаками та вміння орієнтуватися за ними. Формування поняття про компас. Формування вміння користуваттися компасом для визначення сторін горизонту

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТЕМА : Орієнтування на місцевості. Компас.

МЕТА І ЗАВДАННЯ :

Формувати елементарні поняття «горизонт», «лінія горизонту» ; вміння розрізняти на місцевості горизонт і лінію горизонту, основні та проміжні сторони горизонту; вміння орієнтуватися на місцевості за компасом; розвивати спостережливість, пам’ять; виховувати наполегливість, увагу, бережне ставлення до природи.

ТИП : формування умінь і навичок

ОБЛАДНАННЯ: індивідуальні картки, таблиці з назвами сторін горизонту, компаси.

ХІД ЗАНЯТТЯ

I Організаційний момент.

Рідний край

Берегти природу треба,

Як батьків – землю і небо,

Кожен кущик, кожну квітку,

Взимку сніг і сонце влітку,

Дощ – святковий водограй,

Цей зелений пишний гай,

Ліс і луки, синю річку,

Кожну пташку невеличку,

Цю веселочку барвисту,

Це калинове намисто –

Україну, рідний край

Бережи, люби і знай.

II Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

- Для початку послухайте казкову розповідь.

Пішли якось діти в гості до дідуся Лісовика і … заблукали. Бачать – стрибає зайчик. Діти до нього:

Зайчику, Зайчику, розкажи,

Зайчику, Зайчику, покажи.

Як знайти стежину

До дідуся в хатину?

- До хатини Лісовика? - перепитав Зайчик. – Дуже просто: спочатку запахне грибами, потім – заячою капустою. А як відчуєте запах лисячої нори, обійдіть це місце зліва чи справа. Коли воно залишиться позаду, принюхайтесь – і вловите запах диму. Стрибайте прямо до нього, нікуди не звертайте. Це дідусь Лісовик самовар ставить.

- Спасибі, Зайчику, - відповіли діти. – Шкода, що носи в нас не такі чутливі, як у тебе. Доведеться розпитати ще когось.

А й справді, як бути, коли в лісі ви втратили орієнтацію, заблукали? (Діти висловлюють свої думки)

- На сьогоднішньому занятті ми ознайомимося із темою « як орієнтуватися на місцевості».

III Вивчення нового матеріалу

а) формування понять «горизонт», «лінія горизонту», .

На дошці – ілюстрації із зображенням відкритої місцевості ( поле, море), гірської місцевості, міста.

- Не варто думати, що коли ви знаєте дорогу до школи, в поле, на річку, то ви уже умієте орієнтуватися. Цього мало. Важливо навчитися на незнайомій місцевості визначити сторони горизонту і потрапляти у намічений пункт.

Горизонт- це частина земної поверхні, яку ми бачимо навколо себе. Лінію вдалині, де небо ніби зливається з землею, називають лінією горизонту. За нею нічого побачити не можна. У перекладі з грецької означає «обмежуючий».

- Розгляньте ілюстрації, подані на дошці, і покажіть лінію горизонту.

б) формування понять про основні і проміжні сторони горизонту.

- Побутує приказка: «Пішов туди, не знати куди». Щоб не сталося цього з кимось із вас, не забувайте: кожне із сторін має свою назву. Розрізняють чотири основні сторони горизонту: північ, південь. захід, схід і чотири проміжні: північний схід, північний захід, південний схід, південний захід.

Практична робота

Познач основні та проміжні сторони горизонту

- Як люди визначають сторони горизонту? Насамперед, за Сонцем. Зда вна люди помітили, що опівдні сонце завжди перебуває в одній і тій самій стороні, а полуденна тінь від предметів завжди лягає в одному й тому ж пнапрямку.

Щоб точно визначити сторони горизонту, треба опівдні стати обличчям у бік своєї тіні, тоді перед вами буде північ, за спиною – південь, справа- схід, зліва – захід. Це – найдавніший спосіб орієнтування.

Практична робота

в) практичне ознайомлення з компасом

- Найточніше сторони горизонту визначають за допомогою спеціального приладу. Як він називається, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.

Під склом я міщуся,

На південь і північ дивлюся.

Якщо зі мною підеш, -

Назад дорогу легко знайдеш. ( компас)

- Отже, компас – прилад для визначення сторін горизонту.

Учні одержують компаси.

- Зараз ми розглянемо, з яких частин складається компас, навчимося ним користуватися, щоб визначати сторони горизонту.

Всередині компаса міститься намагнічена стрілка, спеціальною пружиною вона притискається до скла. На дні коробочки літерами позначено сторони горизонту. Коли треба користуватися компасом, пружину відтягують. Стрілка опускається на вістря, синій кінець її повертається на північ, а червоний – на південь.

Тримайте компас горизонтально й повертайте його так, щоб синій кінець стрілки «закрив» літери Пн. Тоді літери Пд. вказуватимуть на південь, літери Сх. – на схід, Зх. – на захід.

Знаючи це, ви зможете визначити за компасом будь- яку сторону горизонту.

Практична робота

Підпишіть на малюнку, з яких частин складається компас.

IV Закріплення вивченого матеріалу.

- Чому горизонт має форму круга, а не іншої геометричної форми?

- Чому не можна дійти до лінії горизонту?

- Чому важливо вміти орієнтуватися на місцевості?

- Люди яких професій користуються компасом?

Робота з індивідуальними картками ( на подвір’ї школи)

Стань біля школи і визнач по компасу, в якому напрямку

знаходиться твій дім _____________, бібліотека _______,

дитячий садок ______________, крамниця ____________.

В якому напрямку ти йдеш з дому до крамниці ________

________. В якому напрямку ти будеш повертатися назад,

Якщо підеш тією ж дорогою?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.