Сьогодні о 11:00
онлайн-конференція:
«
Роль закладів освіти у формуванні нульової терпимості до корупції та вихованні доброчесності в Україні
»
Взяти участь Всі події

Опорний листок "Подібність за істотною ознакою. Мислення за аналогією"

логіка

Для кого: 6 Клас

09.06.2021

88

1

0

Опис документу:
Опорний листок для уроку логіки (6 клас) містить теоретичні відомості з теми "Подібність за істотною ознакою. Мислення за аналогією", зразки розв'язування вправ, завдання для самостійного розв'язування. Може бути використаний для вивчення нового матеріалу (на уроці або вдома), актуалізації опорних знань, закріплення вивченого матеріалу.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Опорний листок для уроку логіки

6 клас

Подібність за істотною ознакою. Мислення за аналогією

1. Теоретичні відомості

Нас оточують різні об’єкти. Те, чим об’єкти відрізняються один від одного або чим подібні між собою, називають ознаками.

Істотні ознаки – це такі ознаки, які відображають природу об’єкта і відрізняють його від решти об’єктів і без яких об’єкт важко уявити.

Приклад 1. Істотні ознаки мікрофону – підсилення звуку, передача звуку на велику відстань. А несуттєві ознаки мікрофона, наприклад, такі: маленький, чорний, металевий. Ці ознаки не характеризують поняття «мікрофон», адже мікрофони бувають різних розмірів, форм і можуть оздоблюватися по-різному.

Приклад 2. Виявивши властивості, за якими Марс подібний до Землі (Марс і Земля планети, обертаються навколо Сонця) і знаючи, що на Землі є життя, припускають, що на Марсі існує життя. Цей висновок зроблений на основі аналогії. Та насправді він є хибним.

Аналогія – це умовивід, в якому від схожості предметів за одними ознаками робиться висновок про можливу схожість цих предметів за іншими ознаками. 

Схема міркування за аналогією:

1. Предмет А має ознаки abcd.

2. Предмет В має ознаки аbc.

3. Ймовірно, що предмет В має ознаку d.

Хоч аналогія може призвести до хибних висновків, вона є джерелом здогадок, гіпотез, які потім піддаються серйозній перевірці.

Приклад 3. Заповніть пропуски, міркуючи за аналогією: город – гарбуз, сад – …

У цьому завданні йдеться про спосіб мислення «за аналогією». Помічаємо, що між поняттями «гарбуз» і «город» є зв'язок: гарбуз вирощують на городі. Міркуючи так само (аналогічно), поняття «сад» та невідоме поняття має поєднувати такий самий зв'язок. Наприклад, яблуко вирощують у саду. Отже, замість пропуску можемо написати «яблуко».

2. Розв’язування вправ

1. Оберіть правильну відповідь, міркуючи за аналогією.

Зразок. Ложка – каша. Виделка – масло, ніж, тарілка, м'ясо, посуд. Відповідь: м’ясо.

1) Ніж – сталь. Стіл –

А) стілець Б) дерево В) їжа Г) скатертина

2) Пташка – гніздо. Людина –

А) родина Б) батьки В) будинок Г) бабуся

3) Вода – спрага. Їжа –

А) пити Б) голод В) хліб Г) страва

2. Проаналізуйте схожість і відмінність перших двох малюнків кожного рядка та намалюйте (запишіть) пару третьому малюнку, користуючись принципом аналогії.

Використані джерела:

1. Буковська О. І., Васильєва Д. В. Логіка. 6 клас: Навчальний посібник. – Х.: ФОП Співак В. Л., 2011. – 168 с. – (Серія «Академія логіки»).

2. Аналогія [Електронний ресурс] / Вікіпедія. Режим доступу: https://cutt.ly/jnTVNeQ.

3. Вчимося міркувати за аналогією [Електронний ресурс] / Розвиток дитини. Режим доступу: https://childdevelop.com.ua/worksheets/1709/.







Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.