і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Опора і рух. Види скелету.

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
3600 грн
1080 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №YD799610
За публікацію цієї методичної розробки Шабатюк Оксана Вікторівна отримав(ла) свідоцтво №YD799610
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Отримати код

Тема: Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.

Мета: учень повинен називати види скелета; типи симетрії тіла; пристосування тварин для захисту та нападу; характеризувати радіальну та двобічну симетрії тіла; способи пересування тварин; вміти визначати (за зображеннями та описом) тип симетрії тіла тварин; спільні ознаки та відмінності в будові скелету; робити висновок про ускладнення будови опорно-рухової системи тварин пов’язане з ускладненням функцій.

Обладнання: мультимедійна установка, магнітна дошка, магніти, картинки тварин, назви термінів, картки для перевірки пройденого матеріалу, ромашка з питаннями, кольорові картки, опорні конспекти для кожного учня, ножиці, клей та малюнки.

Основні терміни та поняття: опорно-рухова система, скелет, хребет, шийний, грудний, поперековий, крижовий та хвостовий відділи, череп, грудна клітина, пояс верхніх кінцівок, пояс нижніх кінцівок, вільні верхні кінцівки, вільні нижні кінцівки, кровотворення, гідростатичний скелет, екзоскелет, ендоскелет, шкірно-м’язовий мішок, тип симетрії, сферична, променева, двостороння симетрія, асиметрія, активний рух, пасивний рух, амебоїдний рух, мерехтливий рух, м’язовий рух.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

І. Організаційний етап.

«Дайте мені точку опори, і я переверну світ»».

Архімед

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Робота з картками.

Картка 1. Порівняйте кровоносні системи риб і птаха. Знайдіть спільне та відмінне.

Картка 2. Розгляньте малюнки. Визначте, які багатоклітинні тварини мають такі органи видільної системи. Відповідь впишіть в таблицю для відповідей.

1. Канальці починаються в зірчастих клітинах, війки яких направлені внутр. Канальців, а зовні відкриваються порами.

2. Воронкоподібні отвори з війками ведуть до трубочок, які відкриваються зовні видільними порами.

3. Не мають органів виділення, шкідливі речовини клітини організму виділяють у воду, в якій й живуть ці тварини.

4. Клітини заповнені жирами, розміщуються в проміжках між внутрішніми органами і накопичують продукти виділення.

5. Дві сліпо замкнених судини, одним кінцем направлені до порожнини тіла, а іншим до кишечнику.

1

2

3

4

5

Картка 3. З’єднайте стрілками органи виділення й безхребетних тварин, яким притаманні такі органи.

Фронтальне опитування. Ромашка, у якій на пелюстках написані питання. Підходимо вибірково до учнів, кожен відриває питання та відповідає на нього.

  1. З яких відділів складається скелет хордових?

  2. Друга назва скелету голови.

  3. Які відділи хребта вам відомі?

  4. З чого складається скелет грудної клітини?

  5. Що входить до складу пояса передніх кінцівок?

  6. Які кістки складають передні кінцівки?

  7. З чого складається пояс задніх кінцівок?

  8. Що входить до складу скелету задніх кінцівок?

Останніми виступають учні з підготовленим проектом «Еволюційні зміни скелету хребетних».

Під час виступу на партах лежать картки з малюнками скелетів. Учні заповнюють таблицю і розглядають схему. Не столі вчителя використовуються макети скелетів.

Презентація і виступ дітей. Дається план, за яким учнями розробляється проект. План: 1) кількість відділів скелету; 2) наявність та будова грудної клітини; 3) відділи хребта; 4) кількість хребців та відділи, до яких вони входять; 5) з’єднання та будова кінцівок.

1. Скелет кісткових риб;

2. Скелет амфібій;

3. Скелет плазунів;

4. Скелет птахів;

5. Скелет ссавців.

Під час виступу учнями заповнюється таблиця:

Кількість відділів

Наявність грудної клітини

Відділи хребта

Кісткові риби

Амфібії

Плазуни

Птахи

Ссавці

ІІІ. Формування мотивації.

«Рух – це життя» - стверджував великий давньогрецький мислитель Арістотель. А чи всі тварини погодяться з цим твердженням, особливо ті, які ведуть прикріплений спосіб життя.

Швидкість хребетної тварини під час бігу здебільшого залежить від довжини кінцівок. При цьому часто під час бігу тварина спирається не на всю стопу, а на пальці (більшість хижих ссавців). Копитні тварини взагалі опираються на кінці пальців, які вкриті копитами.

Скелет птахів надзвичайно легкий: наприклад, скелет фрегата з розмахом крил 2 метри важить усього 110 грамів, це навіть менше, ніж важить пір'я цього птаха.

Міні-вікторина. Уявіть змагання зі стрибків у висоту серед ссавців. Людина посяде в ньому почесне п’яте місце. На четвертому буде антилопа, на третьому - кенгуру, на другому - пума. Хто посяде перше місце з результатом 6 метрів? (дельфін)

IV. Ознайомлення з темою та завданнями уроку.

Питання уроку:

  1. Яке значення опорно-рухової системи?

  2. Які види скелета розрізняють у тварин?

  3. Які особливості будови опорно-рухової системи безхребетних?

  4. Які типи симетрії притаманні тваринам?

  5. Які є способи пересування тварин?

  6. Яке значення пересування тварин.

V. Вивчення нового матеріалу з одночасним закріпленням вивченого матеріалу.

1. Значення опорно-рухової системи.

Асоціативний кущ. На кожне визначення підбираємо асоціацію і малюнок, щоб запам’ятати.

1. Опори. Скелет допомагає тілу зберігати ту форму, яка для певних умов існування є найкращою.

2. Захисту. Опорні структури здійснюють захист організму від поїдання або захист внутрішніх органів від несприятливої дії чинників середовища.

3. Руху. Скелет є місцем прикріплення м’язів.

4. Джерела мінеральних речовин. За необхідності зі скелету для використання в організмі може надходити Кальцій, Ферум, Фтор, Фосфор.

5. Кровотворення. Кістки хребетних тварин містять кістковий мозок, у якому й відбувається утворення крові.

Активна частина – м’язи.

Пасивна частина – скелет.

2. Види скелета тварин.

Види скелета

Тварини

Особливості

1.Гідростатичний

М’якотілі тварини й черви

Всередині м’язових стінок є порожнина рідина, яка тисне на м’язи. М’язи скорочуються і протистоять цьому тиску.

2. Екзоскелет – зовнішній

Членистоногі (хітиновий: м’який і твердий)

З певного часу скелет припиняє рости й замінюється на більший (ряд послідовних линьок, коли частина старого скелета скидається)

Молюски (складна черепашка – тришарова)

У молюсків (головоногі, двостулкові) черепашка поступово росте (річні кільця)

3. Ендоскелет

Хордові (Хребетні)

Скелет почленований, має єдиний план будови. Відносне переміщення окремих частин забезпечують м’язи. Росте до певного віку.

3. Будова опорно-рухової системи безхребетних.

Кишковопорожнинні – шкірно-м’язові клітини;

Кільчасті черви – шкірно-м’язовий мішок;

Членистоногі – зовнішній скелет;

Завдання: Встановіть відповідність між тваринами та будовою опорно-рухової системи. У деяких на партах фото тварин. Діти виходять до дошки і кріплять до відповідної опорно-рухової системи.

Інші приводять таблицю до ладу: встановлюють відповідність між безхребетними тваринами, особливостями їх опорно-рухової системи і органами руху. Правильні номера занесіть до таблиці для відповідей.

Тварини

Особливості опорно-рухової системи

Органи руху

А.Кишковопорожнинні

1. Тіло захищено черепашкою, м’язи розділені на пучки

1. Бокові вирости тіла

Б. Моллюски

2. Покриви: шкірно-мускульний мішок, деякі тварини утворюють вапняний скелет

2. Членисті кінцівки, розвинуті суглоби

В. Ракоподібні

3. Почленований зовнішній скелет з хітину, що містить сполуки кальцію

3. Шкірно-м’язові кліти-ни здібні до скорочення

Г. Кільчасті черви  

4. Шкірно-мускульний мішок: шар епітелію та два шари м’язів; є порожнина з рідиною

4. Нога – м’язовий виріст черевної стінки тіла

Таблиця для відповідей:

А

Б

В

Г

4. Типи симетрії.

Типи симетрії

Характеристика

Приклади

Сферична

Має велику кількість осей симетрії, які перетинаються в одній точці – центрі симетрії.

Колоніальні променеві

Променева

Має ділянки тіла, які симетрично повторюються навколо головної осі.

Кишковопорожнинні тварини: гідри, медузи, коралові поліпи.

Двостороння

Одна поздовжня площина ділить тіло на дві дзеркально подібні половини.

Починаючи з типу Плоскі черви.

Асиметрія

Відсутність указаних типів симетрії.

Черевоногі молюски, раки-самітники.

Відгадати загадки і розмістити їх за типом симетрії.

Загадки:

На дні річному проживаю,

Я небезпечні клешні маю,

Довгі вуса, чорні очі,

А вперед іти не хочу!

(Рак)

І не змій, і не звір,

І не жаба, і не птах:

Виповзає із нір –

Нагла смерть для комах.

(Ящірка)

Швидко крізь це птах літає,

Безліч мошок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує.

(Ластівка)

Господар по стежці повзе,

На собі хатинку везе.

Друзі кличуть його павлик.

Звісно, це рогатий ...

(Равлик)

В морі плаваю на дні,

Там спокійніше мені,

Як желе мої боки:

І прозорі, і мякі.

Якщо зловиш мене ти,

Можу руку обпекти!

(Медуза)

5. Способи пересування тварин.

Рух – це переміщення складових частин клітин, самих клітин, органів організму й самого організму шляхом активної зміни положення чи форми.

Види руху

Спосіб пересування

Тварини

Особливості

Стрибання

Кенгуру

Утримати рівновагу кенгуру допомагає опора на міцний хвіст

Лазіння і стрибки

Мавпи

Задніми кінцівками відштовхуються від опори перед стрибком по гілках дерев

Плавання

Риби, кити, дельфіни

Кінцівки видозмінені на ласти у вторинноводних тварин. У первинноводних органи руху – плавці

Політ

Птахи. Кажани.

Комахи.

У птахів передні кінцівки видозмінені у крила. На грудині є виріст – кіль. У кажанів роль крил виконує широка шкірна перетинка між кінцівками

Ходьба й біг

Сухопутні ссавці

Спочатку тварини піднімають передню праву кінцівку, потім праву задню, у такий спосіб тварина завжди спирається на землю трьома кінцівками й може різко зупинитися, не ризикуючи при цьому впасти

Завдання: Хто зайвий за способом пересування.

1. Дельфін, короп, метелик, акула.

2. Корова, леопард, ведмідь, кенгуру.

3. Горила, лелека, кажан, зозуля.

4. Горобець, макака, лемур, шимпанзе.

6. Значення пересування тварин.

  1. Розселення виду, захоплення нових територій із деякими новими умовами життя, що сприяє прояву здатності до мінливості.

  2. Утворення популяцій, підвидів, видів.

  3. Зміна умов життя під час заселення нових територій активізує розвиток нервової системи й органів чуття.

  4. Пересування сприяє активному пошуку їжі та її захопленню, що збільшує інтенсивність живлення.

VI. Рефлексія.

У вас на столі по дві картки різного кольору. Я пропоную вам за допомогою цих карток поділитися зі мною своїми враженнями: зелену пропоную кинути в нашу скриньку – якщо все зрозуміли на уроці, на червоній напишіть – що вам не зрозуміло?

VIІ. Підведення підсумків.

Відповісти на тести до матеріалу уроку:

  1. Міцний зовнішній скелет характерний для: а) червів; б) комах; в) павукоподібних; г) ракоподібних.

  2. Кіль має грудина багатьох: а) ссавців; б) плазунів; в) земноводних; г) птахів.

  3. Скелет різних представників хордових виконує подібні функції: а) опора тіла; б) захист внутрішніх органів; в) краще надходження повітря до легенів; г) переміщення в просторі.

  4. Внутрішній скелет характерний для: а) риб; б) ракоподібних; в) ссавців; г) земноводних.

  5. Для медузи характерна симетрія: а) сферична; б) променева; в) двостороння; г) асиметрія.

  6. Опорно-рухова система складається з: а) скелету; б) м'язів; в) скелету та м'язів.

  7. Такий спосіб пересування як плавання відноситься до наступного виду руху: а) активний рух; б) пасивний рух; в) амебоїдний рух; г) мерехтливий рух; д) м'язовий рух.

  8. У риб до хребта прикріплений: а) хвостовий плавець; б) ребра; в) спинний плавець; г) анальний плавець.

  9. Плазуни можуть рухати головою завдяки руховому з’єднанню хребців відділу: а) крижового; б) грудного; в) шийного; г) поперекового.

Давайте повернемось до нашого епіграфу до уроку та пригадаємо слова Аристотеля. Чи згодні ви з цими двома висловами?

VIІІ. Домашнє завдання. На блозі: параграф, цікаві факти – прочитати. Розгадати кросворд, який вам попався. Використовуючи його, скласти свій, змінивши при цьому питання.

«Птахи. Будова скелета»

  1. Шийний відділ має …(сім хребців).

  2. Відділ хребта. (Куприковий)

  3. Відділ хребта. (Грудний)

  4. Відділ хребта. (Поперековий)

  5. Куприковий відділ, або … (крижовий).

  6. Відділ хребта. (Шийний)

  7. Відділ хребта. (Хвостовий)

  8. Частина скелета. (Череп)

  9. Хребет складається з окремих … (хребців).

  10. Частина скелета. (Хребет)

  11. Відділ скелета. (Грудна клітина)

По вертикалі: 5. Скелет має дві пари … (кінцівок).

1

Б

2

У

3

Д

4

О

5

В

А

6

7

С

К

8

Е

Л

9

Е

10

Т

11

А

  1. Відділ хребта. (Грудний)

  2. Відділ скелета. (Пояс передніх кінцівок)

  3. Відділ хребта. (Крижовий)

  4. Відділ скелета. (Задні кінцівки)

  5. Відділ скелета. (Задні кінцівки)

  6. Відділ хребта. (Хвостовий)

  7. Відділ хребта. (Шийний)

  8. Відділ скелета. (Передні кінцівки)

  9. Відділ скелета. (Грудна клітка)

  10. Скелет голови. (Череп)

  11. Складова поясу задніх кінцівок. (Таз)

По вертикалі: 2. Відділ хребта. (Поперековий)

Б

1

У

2

Д

3

О

В

4

А

5

6

С

К

7

8

Е

9

Л

10

Е

11

Т

А

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    24.02.2018
  • Розділ
    Біологія
  • Клас
    7 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    6925
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    YD799610
  • Вподобань
    0
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти