Опис досвіду роботи " Національно-патріотичне виховання учнів"

Опис документу:
Виховання у молодого покоління почуття патріотизму нині визнано проблемою загальнодержавного масштабу,тому метою моєї роботи є: виховання любові до Батьківщини, до рідного краю, вивчення історії рідного краю, видатних українців; привернення уваги до пам'яток історії та культури; виховання в учнів любові до родини, отчого дому; шанобливе ставлення до історії, духовної спадщини народу ; виховання любові до рідної мови, та усвідомлення того, що мова є духовним багатством .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Опис досвіду роботи

вчителя початкових класів

Пилявківського НВК «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів , дошкільний навчальний заклад»

Алєксової Олени Василівни

по темі:

Національно - патріотичне виховання

в початкових класах»

2016 р.

Зміст

1.Зміст , мета і завдання національно-патріотичного виховання………….3

2. Шляхи реалізації національно- патріотичного виховання………………4

3. Результативність роботи…………………………………………………..16

4 . Висновки…………………………………………………………………...17

6. Додатки :……………………………………………………………………18

а) Урок української мови ( 4 клас) . «Прикметники – синоніми,

прикметники – антоніми»……………………………………………………18

б) Урок української мови ( 4 клас) « Мова – безсмертний скарб

народу»………………………………………………………………………..24

в) Урок літературного читання( 4 клас) «Іван Крип’якевич.

Книги за княжих часів»……………………………………………………….31

г) Інтелектуальна гра « Я знаю українську мову»………………………….35

д) Інтелектуальна гра « Я люблю Україну»………………………………...38

7. Список використаної літератури………………………………………….45

Кожен учитель повинен домогтися, щоб учень якнайкраще знав близьке, дороге йому:
Батьківщину і все, що її стосується, так само, як уміє читати, писати, лічити.

К.Д.Ушинський.

1.Зміст і мета національно-патріотичного виховання.

На сучасному етапі українського державотворення надзвичайно актуальною є проблема виховання у молодого покоління патріотичних почуттів, активної громадянської позиції, сприяння усвідомленню учнями свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнодержавних духовних цінностей.

Метою патріотичного виховання є:

.- формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини,
- турботи про благо свого народу,

- набуття соціального досвіду,

- формування моральної, духовно-естетичної духовності,

- фізична вдосконаленість ,

- формування правової, трудової та екологічної культури.

Сьогодні школа, вчителі початкової ланки покликані відповісти на запитання, як підготувати молодшого школяра до життя ,при цьому дбайливо оберігаючи і примножуючи систему норм і цінностей,що склалася в українського народу.  Певна річ,  що національне виховання в системі освіти здійснюється з урахуванням пізнавальних можливостей та психологічно-вікових особливостей учнів певного класу. Пояснюється це особливостями психології дітей, прикметою яких є здатність охоче пізнавати  довколишній світ, нові знання, сприймати норми поведінки, виробляти власне світосприймання та світобачення. Саме тому основи національно - патріотичного виховання значною мірою закладаються в цей період життя та навчання.

Тому метою нашої роботи є впровадження в навчально – виховний процес елементів національно – патріотичного виховання. Мета патріотичного виховання конкретизується через систему таких виховних завдань:

- виховання любові до Батьківщини, до рідного краю;

- вивчення історії рідного краю, видатних українців;

- привернення уваги учнів до пам’яток історії та культури рідного краю;

- виховання в учнів любові до родини, отчого дому;

- формування шанобливого ставлення до духовної спадщини народу, виховання любові до рідної мови та усвідомлення того, що мова є духовним багатством народу;

- дотримання та пропаганда здорового способу життя;

- турбота про природу та збереження її багатств.

Дану мету можна розвивати через такі форми роботи:

  • просвітницькі години,

  • бесіди,

  • дискусії,

  • уроки,

  • екскурсії,

  • тематичні виставки та лінійки,

  • конкурси,

  • акції,

  • свята,

  • флеш-моби,

  • зустрічі з учасниками бойових дій,

  • інтелектуальні ігри та ін.

Засоби національно-патріотичного виховання:

  • художні (література, живопис, музика);

  • власна діяльність учнів (ігрова, правова, трудова, творча, комунікативна);

  • оточення (емоційне благополуччя, любов, оточення);

  • природа (жива і нежива природа).

2. Шляхи реалізації національно- патріотичного виховання.

На нашу думку , при організації роботи з національно- патріотичного виховання буде ефективний такий виховний ланцюжок:

1.любов до батьків, рідної домівки, рідних і близьких людей;

2. виховання поваги до старших (прагнення вшановувати пам'ять загиблих воїнів, виявлення поваги до людей похилого віку, заохочення дітей до національних традицій );

3. любов до рідної природи (охорона довкілля);

4. любов до рідної мови;

5. моя Батьківщина — Україна (розширення знань про Україну, виховання любові до своєї малої Батьківщини);

6. Я - громадянин — захисник своєї Вітчизни (формування патріотичних почуттів, поваги і толерантного ставлення до інших народів).

1.Любов до батьків, рідної домівки, рідних і близьких людей;

Виховна місія сім’ї є особливою, тому що саме в ній формується характер дитини, її ставлення до навколишнього світу, до людей, до життя, до української мови,до звичаїв і традицій, до Батьківщини. Тільки в сім’ї, за умови усвідомлення всього свого родоводу можливе національно-патріотичне виховання, саме в ній дитина проходить шлях від роду до народу і до нації.

Історичний досвід свідчить, що сама родина не може виховати особистість. Це можна зробити лише у тісному зв’язку з школою. П.Кононенко, Т.Усатенко зазначають, що «родина виховує члена держави, нації, школа – розвиває його».

У родині закладається фундамент патріотизму і почуття національної приналежності й свідомості. При цьому важлива взаємодія виховних впливів родини і школи. Тому намагаюсь постійно підтримувати тісний зв'язок з батьками, залучаю батьків до шкільного життя дітей. Творча співпраця батьків, дітей і вчителя позитивно впливає на формування класного колективу, виховання в учнів людяності, поваги до старших, доброзичливого відношення до товаришів.

2. Виховання поваги до старших (прагнення вшановувати пам'ять загиблих воїнів, виявлення поваги до людей похилого віку, заохочення дітей до національних традицій );

Неабияке значення для виховання свідомого громадянина є прищеплення шанобливого ставлення до героїв війни, ветеранів, а тепер – учасниками АТО, до пам’яті про тих, хто загинув, захищаючи Вітчизну; поваги до воїнів – захисників, кордонів Батьківщини.

Дуже великий вплив у цьому мають бесіди, зустрічі з ветеранами, екскурсії, тематичні лінійки, використання пісень, віршів, наочного матеріалу на дану тематику.

В рамках національно – патріотичного виховання в школі проводяться уроки Мужності до Дня партизанської слави, Дня українського козацтва, Дня захисника Вітчизни, Дня визволення України від німецько-фашистських загарбни ників, Дня Перемоги .

Учні школи беруть активну участь в концертній програмі до Дня Перемоги та несуть почесну вахту біля пам’ятника загиблим воїнам .

Також у школі створений куточок пам’яті загиблих воїнів під час АТО.На даний момент з нашого села служать на передовій двоє хлопців.І як тільки вони повернуться ми зразу ж організуємо зустріч із ними в стінах школи

3. Любов до рідної природи (охорона довкілля)

Сухомлинський В.О. був переконаний, що справжній громадянин- патріот не може бути байдужим до рідної природи, багатства нашої землі. Адже батьківська земля належатиме нашим нащадкам і тільки від нас залежить її збереження та примноження. Він переконував школярів, що свідома любов до природи України передбачає особисту причетність і турботу за збереження та примноження природних багатств рідного краю, нетерпимість і безкомпромісну боротьбу проти губителів природи, усвідомлення особливостей та основних екологічних проблем навколишнього середовища.

Традиційними в нашій школі є екскурсії в природу, під час яких діти знайомляться з рослинним і тваринним світом лук, лісу, ставка. Учні прибирають на березі ставка, обгороджують мурашники, приймають активну участь в акції «Чисте джерело». Все це прищеплює любов до свого села, краю, Батьківщини.

4. Любов до рідної мови

Мова є не тільки засобом спілкування, а й носієм інформації, засобом набуття знань, є скарбницею знань про свій народ, свою історію, свою Батьківщину. Як не згадати слова К.Д.Ушинського про те, що мова кожного народу створена самим народом, а не кимось іншим. З мови народжується і поет, і музикант, і художник. Чим освіченіша людина, писав К.Д.Ушинський, тим більше вона повинна цінувати перлини народної мови, оскільки у мові одухотворяється весь народ і вся його Батьківщина, вся історія духовного життя народу». У мові передається найтісніший живий зв'язок між минулим, сучасним і майбутнім поколінням. Роль усної народної творчості у вихованні та розвитку дитини раннього віку важко переоцінити.

Тому на усіх уроках, без винятку використовую усну народну творчість: прислів`я, приказки, народні прикмети, казки, легенди, пісні, вірші, загадки, дражнили, лічилки, скоромовки та ін..

Сприяють вихованню почуття патріотизму, глибокої любові до рідної мови шевченківські літературні свята, які стали традиційними у школі.

Читаючи твори українських письменників про красу та любов до рідного краю, учні самі хочуть творити. Ось такі вірші склали:

Моє село
Пройдусь селом-
аж серце завмирає.
Усе , що бачу –
все краса.

Мені так добре,
і душа співає,
бо це рідненька
Пилявка моя.

(Алєксова Софія)

Рідна школа
Розпустила верба коси
під вікном моїм.
Надивитися не можу
на красу її.
Поряд з нею чорнобривці
Запашні цвітуть.
Як же гарно під віконцем
в школі тут!

( Алєксова Софія)

Батьківщина

Батьківщина моя,
Тут народилася я.
Луки, зелені поля .
Ви любов моя.

Велика держава- Україна .
Пилявка – маленька батьківщина.
Серцю моєму мила,
Бо вона мене зростила.

Люблю я Пилявку свою,
Чарівну, милу й дорогу .
Бо тут моя рідня .
Велика ми сім’я!

( Дем'янова Анастасія)

Пилявка моя

Веселка в небі, як на долоні ,
А там, під нею, ліси та поле .
В траві пахучій , від роси блискучій
Літають бджоли.
Пливуть хмаринки, як білі сніжинки.
Радіє душа.
Бо це рідненька , моя дорогенька ,
Пилявка моя.

( Самусько Вікторія)

5. Моя Батьківщина — Україна (розширення знань про Україну, виховання любові до своєї малої Батьківщини);

Неможливо говорити про виховання любові до Батьківщини без повідомлення дітям певних знань про неї. Дитина повинна знати, як називається країна, в якій вона живе, її головне місто, столицю, своє рідне місто чи село, які в ньому є найголовніші визначні місця, яка природа рідного краю ,які люди за національністю, за особистими якостями населяють її країну, чим прославили вони рідну країну і увесь світ, що являє собою мистецтво, традиції, звичаї її країни .

Скарбниця усної народної творчості надзвичайно багата. Є в ній і казка і легенда, загадка і лічилка, приказки й прислів’я, скоромовки, чистомовки, колисанки, забавлянки. Вона відображає життя народу його історію, мову, народну мудрість. Через народну творчість учні дістають перші уявлення про культуру та побут свого народу.

Кожна дитина повинна знати ким вона є, хто її предки, традиціїї свого народу.Саме це дуже гарно можна подати їм у вигляді свят.Саме на святах учням в цікавій ігровій формі подається інформація про історію, звичаї, та традиції українського народу.

6. Я - громадянин — захисник своєї Вітчизни (формування патріотичних почуттів, поваги і толерантного ставлення до інших народів).

Патріотизм – це одне з найбільш глибоких людських почуттів. Воно характеризує вищий рівень розвитку особистості . Засвоєння патріотичних цінностей і норм є тривалим процесом. Вони не закладені у генах, це не природна якість ,а соціальна і формується цілеспрямовано, системно, поетапно. Реалізувавши вищесказані етапи, можна говорити про людину, як про громадянина та патріота своєї держави.

Поряд з усім вищесказаним ми не повинні і забувати про здоров’я дитини. Піклуючись про здоров’я підростаючого покоління, ми плекаємо власне майбутнє.Адже державі потрібні здорові люди, які б могли дбати про її інтереси.Тому ми повинні дбати про здоров'я як на уроках( фізкультхвилинки, пропаганда здорового способу життя), так і в позаурочний час.

Особливе значення у національно- патріотичному вихованні надається створенню проектів .Цей метод сприяє розвитку особистого ставленя до тої чи іншої події чи дії .

По-друге, проектна діяльність допомагає якнайкраще організувати цілеспрямовану співпрацю у вихованні майбутнього покоління через активну, творчу діяльність. Він (проект) розвиває вміння, здібності й мислення школяра.Тоді , звичайна цікавість переростоє у допитливість. 

Результативність усієї роботи повинна сприяти тому, щоб у дітей:

-виникла зацікавленість у дослідженні історії рідного краю народних традицій, бажання їх берегти;

-пошукова активність трансформувалась у допитливість;

- розвинулися здібності до генерування оригінальних ідей;

- з’явилось відчуття особистої значущості від залучення до різних видів роботи.

Висновки

Отже,виконання завдань національно-патріотичного виховання має відбуватися через взаємодію школи, сім'ї та соціуму, що дозволить сформувати сталі уявлення про світ, суспільство, державу, основні правила та обов'язки учнів , їх соціальні зв'язки та відносини. Національно-патріотичне виховання являє собою єдиний комплекс, що включає правове, моральне, патріотичне, громадянське виховання, реалізується за допомогою відповідної організації навчально-виховного процесу, проведення позакласної та позашкільної роботи. Зміст виховної роботи з формування учня-патріота, учня громадянина зорієнтовано на засвоєння загальнолюдських гуманістичних цінностей, культурних і духовних традицій українського народу та ідеології української держави, формування готовності до виконання громадянського обов'язку.

Національне виховання має здійснюватися на всіх етапах навчання дітей і забезпечувати всебічний розвиток, гармонійність та цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдаровань, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності й культури. Така постановка питання націлює на розуміння тієї істини, що патріотами не стають у зрілому віці. Почуття любові до Батьківщини, поваги до свого народу, його історії, усвідомлення себе часткою великої і давньої нації мають формуватися з самого раннього дитинства, «вбиратися з молоком матері».

Урок української мови ( 4 клас)

Тема.

Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми.

Мета: ознайомити учнів із прикметниками, що мають синонімічне і антонімічне значення; розвивати словниковий запас учнів, прищеплювати почуття любові і поваги до сім’ї, рідних;виховувати любов до української мови.

Обладнання: мовний матеріал, картки із тлумаченням значень слів, картки із завданнями, малюнок серця.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І .Організація класу.

Доброго дня!

Мовим за звичаєм.

Доброго дня!

Всім вам ми зичимо.

Щастя й здоров’я

Вам кожної днини.

Миру і злагоди

Вашій родині.

ІІ. Повторення вивченого про прикметник

Наш урок я хочу розпочати словами Л. Димчук

Люблю я Бога, маму , тата.

Люблю село, де рідна хата.

Люблю ту школу, де я вчуся.

Люблю ту церкву , де молюся.

-Любов живе у кожному із нас.Як ви думаєте, де саме? ( на дошку вивішую серце). Серце є хатинкою для любові.Зараз кожен із вас хай розкриє своє серденько і поміркує, якою ж є любов до Бога, до мами й тата, до школи?( щира, неосяжна, велика і т. д.)

- До якої частини мови відносяться ці слова?(прикметники)

- Доведіть , що це прикметники?

Каліграфіччна хвилинка

Буква до букви - слово вродилось,

Заусміхалось, заколосилось.

Сонце зраділо слову, як брату,

Слово - це щастя, слово - це свято.

  • Зараз ми повторимо написання окремих буквосполучень і складів.

Рр Дд рі ро ин на ний

- Які слова можна скласти із записаних буквосполучень і складів.

(Рід, родина, рідний, народний)

- Чи всі слова належать до однієї частини мови?

-Доведіть, що слово – рідний- прикметник.

- На кожну букву у цьому слові доберіть прикметники.

Р – радісна

О – організована

Д – дружелюбна

И-

Н – надійна

А- активна

- Складіть речення зі словом родина

З родини йде життя людини.

- Як ви розумієте зміст прислів’я?

- А наш клас є родиною? Якою?( шкільною, дружною, працьовитою).

- Давайте ми доведемо , що дійсно є такою родиною.

Виконуючи завдання, будемо відкривати частину серця і дізнаємось, що повинна цінувати кожна людина у своїй родині .

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

До слова рідний доберіть близьке за значенням слово( кревний). Як називаються такі слова?( синоніми)

- Тепер підберіть протилежне за значенням слово.( чужий).

А як такі слова називаються?( антоніми)

Отже, на сьогоднішньому уроці ми будемо працювати з прикметниками – синонімами та прикметниками – антонімами, а також розвивати свій словниковий запас.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Спостереження за прикметниками – синонімами.

А) робота в парах.

- згрупуйте подані на дошці прикметники в синонімічні ряди і запишіть їх.

Дорогий, розумний, цінний, тямущий, охайний,духмяний,акуратний.

- Яке слово зайве? ( Духмяний)

Доберіть до цього слова синоніми .(ароматний, запашний, пахучий)

Б) практична робота

- Діти , прочитайте речення на дошці.Розділіть його на слова і запишіть в зошити.

Батькидокладаютьбагатосиліпраці,щобунаснастоліщоднябувхліб.

-Доберіть до слова хліб прикметники- синоніми.

Ви гарно попрацювали, то ж відкриємо частинку серця.

- А хто у нашій родині найкмітливіший ми дізнаємось, виконавши наступне завдання.

3. Робота з підручником

- Відкрийте підручник на с. 98.Давайте прочитаємо завдання вправи 195.

Нам потрібно дібрати слова – антоніми до прикметників.( коментоване письмо).

Отже, відкриємо ще одну частинку серця.

V.Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Всій родині поклоніться.

За ясне сонечко, за чисте віконечко,

За чуйне серденько дякуємо гарненько.

VІ. Тренувальні вправи

- А зараз давайте покажемо себе, як родину творчу.Вам потрібно розгадати анаграми і до цих слів дібрати синоніми.

Тиакнав(активна, діяльна), асевел( весела, радісна), жрудна( дружна, приязна), васлища (щаслива, везуча).

А зараз поєднайте фразеологізми в антонімічні пари.

З важким серцем- мати кам’яне серце.

Білий як сніг- з легким серцем.

Мати м’яке серце - чорний як сажа.

Замініть їх словом синонімом.

Молодці, тож відкриємо ще одну половинку серцяі прочитаємо відповідь на поставлене запитання на початку уроку.

2 Робота над реченням

Кожна людина повинна цінувати у родині вірну любов, сімейну злагоду, незрадливу дружбу, родинні традиції.

- Які прикметники вжиті в реченні?

- Поясніть розділові знаки.

  • VІІ. Підсумок уроку

  • Наш урок підходить до кінця. Чого навчилися ви на сьогоднішньому уроці?

  • Які завдання для вас були найцікавішими?

  • Зараз кожен із вас подумає над такими питаннями: „ Що з сьогоднішнього уроку я знаю, умію, ціную? "

  • Продовжіть речення.

  • Я знаю про...

  • Я вмію...

  • Я ціную...

VIII. Домашнє завдання.

  • Вдома напишіть твір-розповідь на тему „ Моя родина", або складіть і запишіть вірш про свою родину.

  • На цьому наш урок закінчено. Дякую вам за гарну роботу на уроці.

Урок української мови( 4 клас)

Тема

МОВА — БЕЗСМЕРТНИЙ

СКАРБ НАРОДУ

Мета: поглибити знання учнів про мову як засіб людського спілкування; актуалізувати знання дітей про державні символи України; розвивати індивідуальне мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховувати повагу до символів нашої держави, шанобливе і бережливе ставлення до мови. 

Обладнання: підручник з української мови для 4-х класів, автори: Вашуленко М. С., Дубовик С. Г., Мельничайко,плакат «Державні символи України», таблиця « Мова та мовлення»

Тип уроку: вступний

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

Учитель посміхається — 

Урок наш починається! 

Будемо мову ми рідну вивчати 

Залюбки і повсякчас. 

Тож рівненько всі сідаймо, 

Працювати починаймо! 

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПІДРУЧНИКОМ «УКРАЇНСЬКА МОВА» ДЛЯ 4-го КЛАСУ 

1. Бесіда 

— Розгляньте обкладинку. 

— Як називається підручник? («Українська мова») 

— Хто є його авторами? (М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко) 

— Розгорніть підручник. 

— Які умовні позначення ви побачили? 

— Прочитайте, що вони означають. 

2. Заучування вірша М. Хоросницької «Матусин заповіт» 

Разказала мені мати: 

«Можеш мов багато знати, 

Кожну мову шанувати, 

Та одну із мов усіх 

Щоб у серці ти зберіг». 

В серці ніжну і погідну 

Збережу я мову рідну! 

— Як називається наша рідна мова? (Українська) 

— Звідки виникла ця назва? (Від назви держави Україна) 

— Назвіть символи нашої держави. 

— Що ви можете про них розповісти? 

— Зверніть увагу, що надруковано на с. 3. 

— А що таке гімн? (Урочиста патріотична пісня, яка уславлює державу) 

— Хто є авторами Державного Гімну України? 

3. Робота над текстом Гімну України 

1) Читання тексту Гімну України вчителем. 

— Значення яких слів було для вас незрозумілим? 

2) Повторення правил поведінки під час слухання Гімну України. 

3) Проспівування Гімну України

— Які почуття охопили вас?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати нашу рідну мову. Перший розділ, над яким ми будемо працювати, називається «Мова і мовлення».

— Прочитайте (с. 4), що цікавого ви дізнаєтеся з цього розділу.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Фронтальна робота. Вправа 1 (с. 5)

Учні розповідають, що вони знають про українську мову; про види мовлення.

На дошці — таблиця. « Мова та мовлення»

— Чим мова відрізняється від мовлення?

Висновок. Мова — це широке поняття, а мовлення — вужче. Адже мовлення — це запас слів, якими володіє конкретна людина. Вона може розвивати своє мовлення, і це є показником культури особистості.

2. Усне виконання вправи 2 (с. 5)

Учні виразно читають текст.

— Поясніть значення слова скарб.

— Про які скарби йдеться у тексті С. Носаня?

— Спробуйте стисло переказати прочитаний текст.

(Учитель заслуховує відповіді учнів.)

3. Розвиток мовлення. Вправа 3 (с. 5–6)

Читання тексту вправи «ланцюжком»

— Яке місце займає мова у вашому житті?

— Чи можна вважати освіченими й культурними людей, запас слів яких є обмеженим?

— Спробуйте вдосконалити власне мовлення. Для цього виконайте друге завдання вправи 3. (Заслухати відповіді учнів.)

— Які слова ви змінили?

— Запишіть абзац, який ви переробили, в зошити.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над текстом. Вправа 4 (с. 6)

Самостійне читання тексту

— Спробуйте дати відповідь на питальні речення з тексту.

— Назвіть книжку та її автора, яку ви прочитали не так давно.

— Що цікавого ви дізналися з книги?

Учні зачитують назви книжок і діляться враженнями від прочитаного, за-охочуючи однокласників до читання.

2. Словникова скарбничка

— Прочитайте слова, подані в рамочках праворуч на с. 6.

— Спробуйте пояснити, як вони утворилися. (За допомогою злиття слів «що» та «година»; «що» та «день», «що» та «місяць», «що» та «тиждень».)

Такий спосіб творення слів називається словотворенням.

3. Проблемна ситуація

— Прочитайте запитання на с. 6 підручника, виділене чорним жирним шрифтом.

— Дати правильну відповідь на це запитання нам допоможе вправа 5 на с. 6 підручника.

Учні ознайомлюються з текстом і дають відповідь на запитання вчителя.

— Що цікавого ви дізналися з тексту?

— Запишіть перше речення тексту.

— Підкресліть у ньому слова, з правописом яких ви ознайомилися сьогодні на уроці.

4. Слухання поезій Т. Шевченка

— Який з віршів Т. Г. Шевченка ви пам’ятаєте? (Учні зачитують рядки з творів Т. Шевченка. Якщо дітям важко пригадати, тоді вчитель починає цитувати рядки з творів поета, а учні їх продовжують.)

— Чи зрозумілою є поезія, створена понад 100 років тому?

— Які слова в сучасній мові не вживаються?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чому кажуть, що мова — безсмертний скарб народу?

— Яке поняття ширше: «мова» чи «мовлення»?

— Як ви збагачуєте своє мовлення?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 5 (4), с. 6–7.

Урок літературного читання

ТЕМА

Іван Крип’якевич. Книги за княжих часів

Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання науково-популярних текстів; продовжити ознайомлення учнів з історією створення книг; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву, цікавість і допитливість; виховувати любов до книг.

Підручник: Літературне читання. Підручник для 4 класу. (О. Я. Савченко)

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Робота над скоромовкою

Я на руку рукавицю

Одягаю брату Грицю.

Вів незграбний, ще маленький,

Хай не мерзне мій рідненький.

2. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра «Хто краще?»

Конкурс на краще виразне читання твору Олександра Олеся «Ярослав Мудрий» (с. 39-41).

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Відгадайте загадку.

Дуже я потрібна всім —

І дорослим, і малим.

Всіх я розуму учу,

А сама завжди мовчу. (Книга)

  • Що ви знаєте про історіє виникнення книги?

  • На чому писалися перші книги?

  • Кого називають першодрукарем слов’янських книг? (Івана Федорова)

  • Сьогодні ми більше дізнаємося про книгу за княжих часів.

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виразне читання тексту вчителем

  • Чи сподобався вам текст?

  • Що вас найбільше зацікавило?

2. Словникова робота

Монах — член релігійної громади, який прийняв постриг і дав обітницю вести життя, відповідне до монастирського статуту.

Сажа — чорна порошкова маса, що утворюється внаслідок неповного згорання палива й осідає у печах; кіптява.

Читання стовпчиків слів «буксиром» у парах

Мусив гусяче

телячій рукописи

писареві друкованих

цікавився різнобарвними

  • Назвіть серед прочитаних слів іменники, прикметники, дієслово.

  • Які слова складаються з двох частин? (Рукописи, різнобарвними) 3 яких слів утворені ці слова?

Фізкультхвилинка

3.Читання твору учнями вголос «ланцюжком»

  • Що нового ви дізналися з тексту?

  • Якою була книга за княжих часів?

  • Хто зберігав книги?

4. Аналіз змісту твору

  • Де перебували вчені та письменники за княжих часів?

  • Як називалися люди, які переписували книги? На чому тоді писали книги?

  • Як прикрашали сторінки рукописних книг?

  • Чому ці книги могли мати тільки князі?

  • Хто був найвідомішим ученим за княжих часів? Де жив Нестор-Літопи- сець?

  • Яким є значення цієї людини в історії України?

  • Яку назву мала перша історія України?

  • Пригадайте, автором якого літопису був Нестор. («Повість минулих літ»)

Цікаво знати!

Нестор-Літописець (1056 —1114 рр.) — київський літописець та письменник. Юнаком прийшов до Києво-Печерської обителі та прийняв постриг. Він глибоко цінував істинне знання, з’єднане зі смиренністю та каяттям. У монастирі він виконував обов’язки літописця. З 1073 р. — чернець Києво-Печерського монастиря. Всесвітню славу Нестору принесла його участь у літописанні Київської Русі. Так на початку XII ст. виникла перша редакція «Повісті минулих літ». Її написання, безперечно, було справою життя Нестора. Патріот Руської землі, Нестор обстоював її політичну єдність, виступав проти міжкня- зівських чвар. Історію Русі розглядав як частину історії людства. У церковному календарі день ушанування пам’яті Преподобного Нестора-Літописця припадає на 9 листопада. Цього дня в Україні, починаючи з 1997 року, відзначають День української писемності та мови.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра «Закінчи речення»

- Сьогодні на уроці я дізнався...

-Мені цікаво було...

-Я вчився...

- Свою роботу на уроці оцінюю...

V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Стисло переказувати прочитане (с. 42).

Мета: навчати дітей практично використовувати знання з української мови, розвивати вміння редагувати тексти, пояснювати значення стійких висловів, виховувати любов до рідної мови, народу, країни.

Хід заняття

  1. Організація класів.

І возвеличимо на диво

І розум наш, і наш язик…

Т.Шевченко

Ці крилаті слова живуть у серці кожного свідомого українця. А зібрались сьогодні ми, щоб визначити серед трьох класів, хто ж найкраще володіє та знає рідну мову. Отже, інтелектуальну гру «Я знаю українську мову» відкрито.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Дорогі діти, щороку ми відзначаємо Міжнародний день рідної мови: проводимо усні журнали, літературно-музичні композиції, конкурси виразного читання… Сьогодні ж проведемо інтелектуальну гру. Так, вона складна для вивчення, але проста для сприйняття серцем, вона є дзеркалом нашого менталітету, доброти, душевності, щирості та краси. Її потрібно любити, її потрібно знати. Адже «слово, як писав В. Сухомлинський, – найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним – велике мистецтво».

  1. Основна частина.

1 тур. Редагування тексту (по одному учаснику від трьох команд на редагування тексту, що індивідуально підібраний під рівень підготовки дітей. Максимальна оцінка 5 балів.). Поки представники команд редагують текст, команди відповідають на запитання, що приносить їм по одному балу.

Скільки букв в українській мові? (33)

Які букви завжди позначають два звуки? (ї, щ)

Скільки звуків у слові українська? (10)

Яка службова частина мови з’єднує однорідні члени речення або частини складного речення? (сполучник)

Граматичну основу речення становлять… (підмет і присудок)

За метою висловлювання речення бувають… (розповідні, питальні і спонукальні)

2 тур. Складання усного висловлювання: «Чим є для мене рідна мова?» (по одному учаснику від трьох команд на складання усного висловлювання. Максимальна оцінка 5 балів.)

Збираємо роботи з редагованими текстами, що оцінюються журі (5 балів).

3 тур. Пояснити значення стійких висловів:

  • ведмежа послуга (1 бал),

  • за сімома замками (1 бал),

  • колесо фортуни (1 бал).

ведмежа послуга (безглузда послуга, яка, незважаючи на добрі наміри, замість допомоги завдає великої шкоди, неприємностей),

за сімома замками (щось далеке, неприступне, неможливе для користування),

колесо фортуни (сліпе щастя, щасливий випадок, доля, талан).

4 тур. Словниковий диктант: ведмідь, Батьківщина, комбайн, одинадцять, директор, театр, Київ, шістнадцять, заєць, Україна (по одному учаснику від команди, максимальна кількість балів 5).

5 тур. Конкурс кмітливих (по два запитання для кожної команди 1 бал за правильну відповідь).

З яких двох складів можна приготувати смачну їжу? (ка-ша)

Назви яких двох складів складають цілу епоху? (ер-а)

Від назв яких двох складів стає жарко, гаряче? (пе-че)

Назвати найпасивнішу, тобто найрідше вживану букву українського алфавіту. (ф)

Чого багато має болото, менше озеро, ще менше море, і зовсім не має річка? (букв о)

Назвати слова з однаковими двома складами. (мама, баба, ляля)

Іменник, що називає державу, яку влітку можна носити на голові? (Панама)

Який вузол розв’язати не можна (залізничний)

Я спереду, я ззаду, а посередині назва породи коня. Разом буде назва країни (Я-поні-я)

  1. Підсумок гри

Журі підводить підсумок гри, а в цей час діти грають у ланцюжок слів.

Продовжити ланцюжок слів, причому кожне наступне слово має починатися зі звука, яким закінчується попереднє слово.

  1. Нагородження переможця

Мета. Розширювати і поглиблювати знання учнів про Україну,розвивати пізнавальні інтереси школярів, розвивати у дітей прагнення бути свідомими громадянами України і патріотами, виховувати любов до рідного краю, шанобливе ставлення до славних українців.

Обладнання: карта України, картки із завданнями, ілюстрації казок, музичні записи українських пісень, фотографії відомих українців, емблеми команд, дипломи.

Хід вікторини

Ведучий

- Любі діти, шановні гості, ми раді зустрічі з вами. Сьогодні ми з вами поведемо розмову про найдорожче серцю кожної людини – Батьківщину. Ми любимо її, тому що тут ми народились і зростаємо, за її героїчне минуле і сучасне, за її солов’їну мову та чарівну природу, за цікаві народні звичаї та традиції.

Учні

Є багато країн на землі,

В них – озера, річки і долини…

Є країни великі й малі,

Та найкраща зажди Батьківщина.

Є багато квіток запашних,

Кожна квітка красу свою має,

Та гарніші завжди поміж них,

Ті, що квітнуть у рідному краї.

Є багато пташок голосних,

Любі, милі нам співи пташині,

Та завжди наймилішими з них

Будуть ті, що у рідній країні.

І тому найдорожчою нам

Є і буде у кожну хвилину

Серед інших країн лиш одна –

Дорога нам усім Україна!

Україно, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна.

Ти навік у нас одна.

Ти, як мати, найрідніша,

Ти і взимку найтепліша –

Наша отча сторона!

Ведучий

  • Сьогодні нам продемонструють свої знання, вміння, кмітливість у інтелектуальній грі «Я люблю Україну» учні 4 класу. Вітаємо учасників 1 команди: … .Вітаємо учасників 2 команди: … .

  • Як відомо «Без верби і калини нема України», отже 1 команда – Калина, 2 команда – Верба.

  • Оцінювати вашу гру буде журі:… .(Журі складається з учнів старших класів.)

І конкурс «Мовний»

Ведучий

  • Українська мова – одна з найдавніших і розвинутих мов світу, надзвичайно багата, мелодійна, співуча. Ще в 1928 році на Міжнародному конкурсі мов у Парижі нашу мову визнали наймелодійнішою - після французької та італійської.

Всім відома істина: коли вмирає мова, то вмирає і сам народ. А ми – патріоти своєї країни, і нам треба боротись за свою мову і добре її знати.

  • Команди отримують слова з пропущеними буквами. Потрібно вставити букви і записати слова на дошці. За правильно виконане завдання команда отримує 5 балів.

Слова: л_генький в_сокий

_ніпро К_їв

Бе_страшний ро_сипати

Д_р_ктор В_лос_пед

Моло_ьба про_ьба

Журі перевіряє і оголошує результати.

Учень

Солов’їну, барвінкову, колосисту – на віки -

Українську рідну мову в дар дали мені батьки.

Берегти її, плекати буду всюди й повсякчас,

Бо ж єдина – так, як мати – мова кожного із нас.

ІІ конкурс «Народ скаже, як зав’яже»

Ведучий

  • Невичерпна скарбниця духовної краси та мудрості українського народу – це прислів’я і приказки.

  • Кожна команда отримує 3 прислів’я, які потрібно відновити. За цей конкурс команда отримає теж 5 балів.

Краще розумний ворог, ніж …(дурний приятель.)

З ким поведешся, ….(від того й наберешся.)

Друга легше знайти, ніж … (зберегти.)

З добрим дружись, а … (лихих стережись.)

У дитини заболить пальчик, а … (у мами серце.)

Ранні пташки росу п’ють, а …(пізні сльози ллють.)

ІІІ конкурс «Крученики»

Ведучий

  • Українці здавна дбали про красу і милозвучність своєї мови, тому склали багато скоромовок.

  • Завдання: пригадати і розказати якомога більше скоромовок. Скільки скоромовок пригадаєте, стільки балів отримаєте.

ІV конкурс «Пісенний»

Ведучий

- Українська пісня, як душа народу, завжди з ним – і в горі, і в радості. І у нас на вікторині. Для кожної команди звучить мелодія української народної або сучасної пісні. Спочатку потрібно відгадати її, а потім заспівати. За це завдання отримуєте 5 балів. (Вчитель добирає пісні, які учні вивчали на уроках «Музичного мистецтва».)

V конкурс «Казковий»

Ведучий

  • В скарбниці української народної творчості багато казок, а ми вже знаємо, що «казки маленькі, та розуму в них багато».

  • Кожна команда отримує ілюстрації до 3 казок і 4 прислів’я. Потрібно назвати казку і дібрати до неї прислів’я. Завдання оцінюється в 5 балів.

1 команда отримує прислів’я:

- Хто не працює, той не їсть.

- З добрим дружись, а лихих стережись.

- У невмілого руки не болять.

- Берись дружно, не буде сутужно.

Та ілюстрації до казок: «Котик і півник», «Колосок», «Рукавичка».

2 команда отримує прислів’я :

- Яке частування, таке й дякування.

- Не хвали сам себе, нехай тебе інші похвалять.

- На язиці медок, а на думці льодок.

- Полохлива ворона і куща боїться.

Та ілюстрації до казок : «Лисиця та журавель», «Колобок», «Пан Коцький».

Весела перерва

Ведучий

  • Про українців кажуть, що це народ мужній, працелюбний, співучий та жартівливий.

  • Пожартуємо і ми.

Учні читають народні жарти, усмішки.

- Нащо калоші ти взуваєш,

  • Я в них на вулицю піду.

  • Але ж грязюки там немає?

  • Нічого, я її знайду!

Сидить і гірко плаче Надя:

-Віддайте булку з маслом, дядю!

-Та я ж не брав, дівчатко миле!

-А ви на неї, дядю, сіли.

Ой болить у мене зуб, бо не хоче їсти суп.

Хоче меду, хоче грушку, хоче теплую пампушку.

А якщо дасте сметани, вмить боліти перестане.

  • Чому півень стоїть на одній нозі?

  • Тому, що коли підніме другу, то впаде.

  • Мамо, мене вже не звуть найгіршим учнем.

  • Молодець, синку, ти став краще вчитись?

  • Та ні. Просто до нас прийшов новий хлопчик, а він вчиться ще гірше.

VІ конкурс «Географічний»

Ведучий

  • Україна розташована в центрі Східної Європи, межує з 7 державами. Її площа становить 603 628 км², за цим показником вона є другою за величиною серед країн Європи після Росії. Територія України витягнута з заходу на схід на 1316 км і з півночі на південь на 893 км.

  • Командам потрібно дати відповіді на 2 запитання і назвати місце, вказане на карті. За правильні відповіді команда отримує 5 балів.

«Верба»

1.Яка гора в Україні найвища? В яких горах вона знаходиться?(Говерла, 2061 м)

2. Яке озеро найглибше? (Світязь)

«Калина»

1. Яка річка найдовша? Через які країни вона протікає? (Дніпро, 2201 км)

2. Яке озеро найбільше? (Ялпуг)

Показати на карті: гори Карпати, Чорне море.

VІІ конкурс «Славні українці»

Ведучий

  • Україна – це отча земля. Її багатства – це хліб і цукор, сталь і вугілля, літаки і автомобілі. А ще добрі, щирі, працьовиті люди.

  • Кожна команда отримує 5 фотознімків відомих українців (вчитель добирає на власний розсуд ). Завдання: назвати їх. Назвете всіх, отримаєте 10 балів.

Ведучий

Сподіваємось, що пройдуть роки, ви виростете, отримаєте освіту і станете відомими українцями.

Журі підраховує бали.

Учні:

Люблю тебе, Вітчизно, мила Україно,

Бо щастя жити ти мені дала.

Для мене ти одна, і рідна , і єдина

Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла.

Я – твій громадянин, я прагну підрости,

Тягнусь промінчиком до сонця і тепла.

Моя свята і рідна, Україно - мати,

Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла.

Журі оголошує результати вікторини. Нагородження переможців дипломами.

Список використаної літератури

1.Семез А. Виховання людини у творчості В.Сухомлинського //Початкова школа. – 1998. – № 7. – С. 40–41.

2.Третяк О.П. Виховання ціннісного ставлення до людини у молодших школярів. Частина І / О.П. Третяк. – Х : Вид група «Основа», 2013. – 159 [1] с. – (Б-ка журн. «Початкове навчання та виховання)

3. Нарочна Л.К. Методика викладання природознавства: Навч. посібник дляпед. уч-щ, 2-ге вид., перероб. і доп. – К.: Вища шк., 1990. – 301 с (117)).

4.Патріотичне виховання в початковій школі : Розробки уроків та по- закласних заходів. — Луганськ : Знання, 2007.

5.Прислів’я та приказки, прикмети й повір’я українського народу / укл. Н. Кусайкіна. — Х. : ВД «Школа», 2007.

6.Бех І.Д. Система патріотичного виховання дітей та учнівської молоді в умовах модернізацій них суспільних змін : навчально – методичний посібник / І.Д. Бех, К.О. Журба , В.А. Киричок та ін. – К.: Пед. Думка. – 2011. – 240 с.

7.Стельмахович М.Г.Українська родинна педагогіка/ Стельмахович М.Г.-К.,1996.- 275с.

8.Сухомлинський В.О Батьківська педагогіка/Сухомлинський В.О -К.,1978.-129с.

9.Повалій Л.В. Виховувати з любов’ю. // Еврика. – 1999. - №1(5). 72-75с.

53

  • 09.12.2019
  • Rory’s Story Cubes: розробки, вправи, активності
  • 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Наукова робота
  • 123
  • 0
  • 8
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
4
міс.
1
4
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!