Образна система у драмі-феєрії Лесі Українки "Лісова пісня"

Опис документу:
Розробка уроку, на якому учні 10 класу, засобами інтерактивних технологій та критичного мислення знайомляться з центральними образами драми - феєрії "ЛІсова пісня"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Підготувала вчитель української мови

та літератури Коростенського НВК № 2

Рудніченко Людмила Миколаївна

Конспект уроку з української літератури у 10 класі

«Образи у драмі – феєрії Лесі Укарїнки «Лісова пісня»

Мета: активізувати та поглибити знання про творчість Лесі Українки; вчити учнів аналізувати образи драми; формувати та розвивати вміння висловлювати й аргументувати власні думки; удосконалювати навички роботи в групах; виховувати почуття прекрасного, прагнення до гармонії з навколишнім світом.

  • Створити комфортні умови для роботи в групі, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

Тип уроку: комбінований урок із використанням інноваційних технологій

Обладнання: портрет Лесі Українки, тексти твору «Лісова пісня», ілюстрації до твору, проектор, презентація «Образи в драмі-феєрії «Лісова пісня»», картки з завданнями для роботи в групах.

Випереджувальне завдання: діалог Мавки й Лукаша, інтерв’ю з авторкою.

Методичний коментар:

  • «Незакінчені речення»;

  • інтелектуальні картки;

  • інтерв’ю з автором;

  • робота в групах;

  • інсценізація уривку;

  • метод шести капелюхів критичного мислення.

Епіграф уроку:

Ні,любий,я тобі не дорікаю,

а тільки - смутно,

що не можеш ти своїм життям

до себе дорівнятись. 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП

1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

Слово вчителя. Доброго дня, дорогі друзі. І знову новий день. І новий урок. Давайте поглянемо один на одного, посміхнемось один одному й почнемо нашу роботу в гарному настрої.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Слово вчителя. Коли засумував за рідними – напиши листа. Коли на душі радісно – поділися з друзями. А коли захотілось додому – відвідай рідну оселю… Леся Українка на чужині засумувала за рідним Поліссям. Ця туга вилилась рядками чудового твору. Якого саме? («Лісова пісня»).

Давайте зараз з вами пригадаємо, що ми дізналися про цей твір на попередньому уроці?

2.1. «Незакінчені речення»

  • Лісова пісня” написана в … році

  • Лісова пісня” за жанром…

  • Драма – феєрія – це …

  • Тема “Лісової пісні”…

  • Ідея твору “Лісова пісня” –

  • В “Лісовій пісні” порушуються такі проблеми…

  • Особливістю композиції твору є…

  1. Оголошення теми та завдань уроку.

Слово вчителя. Сьогодні ми з вами продовжимо роботу над вивченням драми – феєрії «Лісова пісня». А саме над такою темою: «Образи драми-феєрії «Лісова пісня»». (Учні записують тему в зошити).

І на сьогодні маємо такі завдання:

  1. назвати та дати характеристику образам персонажів в драмі-феєрії “Лісова пісня”;

  2. визначити місце певного персонажа в системі образів драми-феєрії “Лісова пісня”;

  3. аналізувати образи головних героїв твору;

  4. обгрунтувати своє ставлення до Мавки, Лукаша, Килини та інших.

  5. довести, що людина повинна жити в гармонії з собою, світом, природою.

  1. Оголошення епіграфа уроку.

Слово вчителя. «Лісова пісня» ніжна, як листя верби; глибока, як весняне небо; прозора, як джерельна вода. Вона приваблює читачів глибоким змістом, закликом до краси, любові та гармонії в житті. Саме тому епіграфом нашого уроку слугуватимуть слова самої Лесі Українки.

ІІ. ОПЕРАЦІЙНО-КОГНІТИВНИЙ ЕТАП

  1. ПІЗНАВАЛЬНИЙ ЕТАП

Слово вчителя.

«Лісова пісня» - прекрасна казка про добро і зло, про любов та зраду, про силу лісову та водяну. Всі герої твору виконують свою роль та доносять певну інформацію до читача. Але хто може краще розказати про твір мистецтва, як не його автор?

    1. Інтерв’ю з письменницею.

Слово вчителя. Журналіст нашого прес-центру _____________ зустрівся з Лесею Українкою. Давайте уважно слухати та конспектувати, що вважаєте за потрібне.

  1. Вітаю Вас, Ларисо Петрівна! Дозвольте задати вам декілька запитань?

Я з радістю відповім на ваші запитання. Давно не розмовляла з молоддю.

  1. Ларисо Петрівна, ми нещодавно прочитали Ваш новий твір «Лісова пісня», що надихнуло Вас на написання цього твору?

Ви знаєте, я дуже давно не була на Україні, згадала свої ліси і затужила за ними. Я готувалася до написання «Лісової пісні» ще у дитинстві. Вперше почула про мавок в Колодяжному й потай бігала самотою в ліс і там ждала, щоб мені привидилася Мавка. Зачарував мене цей образ на весь вік. Образи «Лісової пісні» прийшли до мене з волинських лісів, поліських озер та боліт, з легенд та міфів, які я чула від волинян.

  1. Цікаво дізнатися, хто є прототипами героїв вашої драми?

Це волинські селяни. Ми з батьками часто їздили у Скулин, в урочище Нечемне, що на Волині до дядька Лева Скулинського. Якось ми у нього пробули три дні і три ночі, ходили геть скрізь по лісі, в бір, коло озера. Дядько Лев не палив у хаті, а клав огнище надворі. Там ми почули багато оповідань про той ліс, про озеро, про всяку силу лісову, водяну, польову та про звичаї і відносини між ними та людьми.

  1. Ларисо Петрівна, а чому Ви обрали саме жанр драми-феєрії?

Я довго над цим думала. І не дуже задоволена визначенням «драма-феєрія», досада, що не можна якось по-нашому перекласти «драма-феєрія». Як би його сказати? Драма-казка чогось незграбно звучить, правда? Це новий жанр драми, вона суттєво відрізняється від західноєвропейських феєрій, які розраховані на видовища з театральними трюками.

Можливо, в майбутньому буде існувати гармонія людського буття й природи. І тоді драма набуде нового звучання і не буде вже ні драмою-казкою, ні драмою-феєрією, а буде драмою-піснею чи філософською драматичною поемою. Я сподіваюсь, що «Лісова пісня» буде цікава молоді і через багато років.

  1. Дякую Вам за розповідь!

Горить моє серце,Чуєте люди!

Його запалила іскра палкої любові до вас.

Пісням і плачам, добру навчили і злу,

Радощам і стражданням. Спасибі вам, люди.

Я не гніваюсь за свої муки, Не нарікаю на долю.

Вони дали мені сил Прометеєвих, Терпіння народного,

Я ними житиму! Я в серці маю те, що не вмирає!

    1. Складання інтелект-карти «Герої «Лісової пісні»

Слово вчителя.

Як ми вже говорили, сьогодні попрацюємо над образами твору. Прочитавши драму – феєрію, чітко розуміємо, що маємо певний розподіл образів на людей і міфічних істот, на добро та зло. Зараз в своїх зошитах складемо інтелект - карту, яка має назву «Герої «Лісової пісні»».

  1. ОПЕРАЦІЙНИЙ ЕТАП

Слово вчителя. Робота над образами проходитиме в групах, на які ви вже поділені. Але це будуть не просто групи, а літературні гурти початку 20 століття. Прошу знайомитись: «Празька школа», «Неокласики», «МАРС».

    1. Робота в групах.

  • Кожна група має на столі проблемне запитання та план роботи.

  • Зараз кожна з груп обере собі спікера, секретаря, посередника й доповідача.

І група. Як через образ Мавки письменниця розкриває мрію про красиву, щиру, обдаровану, волелюбну людину, утверджує думку, що людина – творець краси?

  1. Місце Мавки в системі образів «Лісової пісні».

  2. Портретні риси як засіб розкриття душевної краси героїні.

  3. Риси характеру Мавки.

  4. Розкриття характеру Мавки через її вчинки, стосунки з іншими персонажами драми.

  5. Незвичайність мови Мавки.

  6. Значення образу для розуміння ідейного змісту твору.

ІІ група. Яким чином у драмі розкривається внутрішня роздвоєність духовних поривань Лукаша, його вагання між мрією й буденщиною, між поезією й прозою життя?

  1. Позитивні задатки в характері: творча обдарованість Лукаша.

  2. Риси характеру героя.

  3. Зближення з Мавкою – перемога світлого й благородного в характері героя.

  4. Причини трагедії Лукаша.

  5. Ідейний зміст образу.

ІІІ група. Як за допомогою образів матері Лукаша й Килини письменниця зображує їх духовне обмеження, дисгармонію з природою?

  1. Мати Лукаша – скупа, заздрісна жінка.

  2. Килина – хитра, підступна, нещира молодиця.

  3. Нестримний потяг до збагачення.

  4. Дрібновласницькі інтереси.

  5. Невміння тішитися красою природи.

    1. Презентація роботи груп.

    2. Висновки по роботі груп.

Слово вчителя. Безсмертна Лісова царівна виходить переможницею в боротьбі за «цвіт душі» коханого. В кінці твору вона спалахує красою і зявляється перед хлопцем. Давайте трішки відпочинемо і на мить перенесемось до тієї верби і станемо свідками прощання Мавки й Лукаша…

    1. Інсценізація діалогу Мавка – Лукаш.

ІІІ. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

  1. Рефлексія навчальної діяльності.

    1. Метод 6 капелюхів.

Слово вчителя. А зараз ми з вами спробуємо систематизувати все те, про що говорили та про що дізналися на уроці. І уявно одягнемо на себе капелюшки.

Починаємо. Я одягаю синій капелюшок. Це колір керівника. І ставитиму вам запитання.

А зараз ми одягнемо білий капелюх – колір науковця. В білому капелюсі маємо таке запитання: «Чітко розмежуйте реальних та фантастичних героїв драми феєрії»

Тепер одягаємо червоний капелюх і стаємо художником: «Назвіть емоції та почуття, якими пронизаний даний твір»?

Наступний капелюх – чорний, як мантія. Ми стали суддями. І думаємо над питанням: «Хто винен в тому, що почуттям Мавки й Лукаша не судилося мати щасливий кінець?»

Та не дивлячись на засудження, завжди є оптимісти. А їх колір – жовтий. В жовтому капелюсі даємо відповідь на питання: «Що позитивного на вашу думку в почуттях Мавки й Лукаша?»

І на завершення – зелений капелюх – колір креативу та творчості: «Яким би зробили завершення драми – феєрії саме ви?»

  1. Оцінювання учнів.

  2. Домашнє завдання.

Обов’язкове:

  • Опрацювати матеріал підручника на стор. 305 - 309

  • Скласти цитатний план до образу дядька Лева

За бажанням:

  • Написати листа герою «Лісової пісні», який вам найбільше запам’ятався.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»