і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Образ Лавріна Запорожця як символ нескореності українського народу. Жіночі образи у кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

Образ Лавріна Запорожця як символ нескореності українського народу. Жіночі образи у кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Образ Лавріна Запорожця

як символ нескореності українського народу.  

Жіночі образи у кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

МЕТА охарактеризувати образ Лавріна Запорожця як символ нескореності народу перед фашизмом; удосконалювати вміння працювати з цитатним матеріалом, удосконалювати вміння характеризувати образи героїв, будуючи власне зв’язне висловлювання, вміння підсумовувати й узагальнювати;

виховувати інтерес до подій минулого, повагу до людини, почуття патріотизму, пам’ять про тих, хто ціною свого життя завоював мирне небо над головою. 

ТИП УРОКУ  Урок засвоєння нових знань

Форма уроку Урок вільного спілкування (з інноваціями)

Перебіг УРОКУ

І. Етап орієнтації. Залучення до співпраці 
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь, уявлень та чуттєвого досвіду

Спиніться, затамуйте подих. Чуєте, як дихає історія? Варто лише підняти завісу, і нам відкриється…

Ні! Не битви і окопи, не перемоги і поразки, а Людина.

Демонстрація відео - трейлер до фільму «Незабутнє»

Які проблеми порушує О. П. Довженко в кіноповісті «Україна в огні»?

  • Проблема національної самовідданості людини і народу.

  • Проблема показу трагедійності тогочасних подій.

  • Проблема цінності загальнолюдських ідеалів.

  • Проблема дезертирства, зрадництва.

  • Морально-етичні проблеми.

А за допомогою кого письменнику вдається продемонструвати ці проблеми? Вказати нам на те , що вони існують?.

Перевірка ДЗ

Рольова гра

Уявіть, що ви персонаж твору. Дайте відповідь на питання у ролі цього персонажу.

Ернст фон Крауз

  • На твою думку, які слабкі й сильні сторони українців?

  • Що тебе налякало в цій країні?

Заброда

  • Чому ти не став на захист Батьківщини?

  • За що ти так не навидиш Запорожця?

Христя

  • Що нестерпніше - фізичний біль чи душевний? Чому?

  • Чого ти обрала шлях помсти, а не прощення, як Олеся?

Олеся

  • Як ти зважилася на такий нечуваний крок?

  • Що ти порадила б сучасним дівчатам?

Василь Кравчина

  • Що значила для тебе та ніч?

  • Де ти навчився такого шанобливого ставлення до жінки?

( Процитувати текст повісті)

Лаврін Запорожець

  • Чи здійснилася твоя заповітна мрія?

Чого ти вважаєш, що судити треба по закону народного лиха?

СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 

1Слово вчителя

Усі дійові особи - люди однієї епохи, воєнного лихоліття, але різняться своїми ідеями, життєвою метою. Лаврін Запорожець, Олеся, Христя, Кравчина прагнуть вижити, перемогти ворога. Старий фон Крауз, Людвіг - завоювати, загарбати, підкорити. Заброда - пристосуватися, прислужитися, помститися.

Спробуємо визначити загальнолюдські цінності, аналізуючи вчинки героїв твору, їхні характери в трьох площинах духовного виміру: національному, морально-етичному, філософському.

Проблемне питання

У чому полягає вищість моральних цінностей українського народу?

Автор недаремно виділяє образ Лавріна Запорожця

2 Характеристика образу Лавріна Запорожця

  • Я хотів би, аби мене судили по закону народного лиха.

Бесіда

  1. Чому Запорожець погодився стати старостою?

  2. Як він ставиться до своїх обов’язків і виконує їх?

  3. Які риси йому властиві?

  4. Що про нього говорить фон Крауз? ( « Єдина чесна людина в селі»)

  5. 3 якою промовою він звертається до німця?

  6. Хто такий Заброда?

Учитель. Значення героїчного минулого українців, силу історичної пам’яті показано в епізоді двобою Заброди і Лавріна. Знайдіть його в тексті. Зачитайте і прокоментуйте.

Демонстрація відео «Фільм «Незабутнє»

3. Характеристика образу Христі Хутірної

Про національну свідомість полемізують і Христя Хутірна з прокурором Лиманчуком. Зачитайте цей уривок.

Бесіда

Що довелося пережити Христі?

Як вона ставиться до хлопців, які залишили їх в окупації? (« Нащо вони кинули нас так легко на знущання ворогу?Чому вони не вмерли в боях, щоб я плакала й молилася на них?...Ну де їхня гордість? Де їхня мужність?»)

Як дівчина тримається на суді?

Що говорить Христя про національну свідомість?

Хто зумів зрозуміти її душевний біль?

Який шлях далі обирає Хутірна?

  1. 4. Характеристика образу Олесі

Був вечір. І була ніч. А рано-вранці Олеся знов проводжала на війну весь свій рід, аби ніколи не подумали лихі люди, що не був він щедрим на кров і вогонь, послані йому ганебною історією Європи.

  • А які риси характерні для Олесі?

  • Що допомогло їй вижити в чорні дні війни, не втративши людської гідності? ...її несла мудра невмируща воля до життя роду, оте велике й найглибше, що складає в народі його вічність...»)

  • 3 якими літературними й історичними постатями асоціюється у вас Олеся? ( Ярославна, Маруся Чурай, бояриня)

  • На думку Олесі, яке призначення жінки в житті? ( «Ми матері нашого народу. Треба все перенести, треба родити дітей, щоб не перевівсь народ»)

  • Як Олеся говорить про себе? (« У мене друга вдача. Я м’яка, не войовнича. У мені зло не тримається. Усе прощаю, як дурна. Усе забуваю. Жити ж треба?»)

  • Проаналізуйте життєві шляхи Олесі і Христі.

Учні відповідають

Висновок. Важку дорогу приниження, поневіряння, фізичного й морального болю пройшли обоє дівчат. Одна прощає, забуває всі кривди, інша - мстить. Олеся знаходить своє щастя, Христя - ні. Чи не закладена тут глибока філософія життя? Подумайте, а може, це й правильно - прощати. Вибачати не просто, цьому потрібно вчитися все життя.

Закріплення знань, умінь та навичок

Проблемні запитання.
— У чому, на ваш погляд, символічність образів Лавріна, Тетяни, Олесі Запорожців?
— Які почуття викликав у вас образ Христі? Чи вважаєте ви її вчинок за злочин, який треба покарати?

Які міркування викликали у вас висловлювання німецьких офіцерів-окупантів про український народ?
— «Перед їх духовним зором виникла раптом вся Вкраїна в огні, у множестві страждань і тяжких протирічивих стиків»,— пише О.
 Довженко. Про які «стики», на ваш погляд, ідеться?
— У чому оригінальність жанрової форми «України в огні»?

У кіноповісті відчувається, що Олеся — улюблена героїня автора. Чому ж він, на ваш погляд, не показує її в активній боротьбі з ворогом, у якихось героїчних вчинках?

Кіноповість «Україна в огні» — трагедійний твір. Чи є в ньому мотиви надії, оптимізму, і в чому вони?

Рефлексія.

- Чи актуальна кіноповість сьогодні?

Підсумок

3.Слово вчителя.

Суть загальнолюдських цінностей полягає в поєднанні трьох аспектів духовного виміру:

національного,

морально-етичного

й філософського.

Усе життя ми вчимося бути людиною. Стати лікарем, юристом, інженером можна за декілька років, але при цьому так і не набути доброти, людяності й справедливості. Тож дбаймо про чистоту своєї душі, про гармонію, бо від цього залежить стан душі цілого народу, - до такого висновку спонукають нас долі Довженкових героїв.

Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

Домашнє завдання

Уявіть, що ви зустрілися з героями кіноповісті. Пропоную описати цю зустріч чи у формі есе, діалогу, листа.

«Моя зустріч із героєм кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
конспект уроку
  • Додано
    27.02.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    11 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    959
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер материала
    IO842087
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання