і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • О. де Бальзак - видатний французький письменник, основоположник соціального реалістичного роману. «Людська комедія» - грандіозна енциклопедія життя Франції першої половини ХІХ ст., її проблематика й структура. Бальзак і Україна.

О. де Бальзак - видатний французький письменник, основоположник соціального реалістичного роману. «Людська комедія» - грандіозна енциклопедія життя Франції першої половини ХІХ ст., її проблематика й структура. Бальзак і Україна.

Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1800 грн
540 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №QP363408
За публікацію цієї методичної розробки Ізергіна Наталія Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №QP363408
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: О. де Бальзак - видатний французький письменник, основоположник соціального реалістичного роману. «Людська комедія» - грандіозна енциклопедія життя Франції першої половини ХІХ ст., її проблематика й структура. Бальзак і Україна.

Мета дидактична:познайомити учнів з життям i творчістю Оноре де Бальзака, із сторінками життєвого шляху письменника, пов’язаними з Україною; розкрити універсальність бальзаківського задуму, розмаїття тематики та проблематики творів "Людської комедії", засобів, використаних автором для надання циклу романів та повістей цілісності;

Мета розвивальна: розвивати уміння готувати повідомлення та презентувати їх, визначати головне, висловлювати свої думки та відстоювати їх, аналітичне мислення, уміння систематизувати матеріал, складати опорні схеми;

Мета виховна:виховувати інтерес до творчості письменника, оптимістичне світосприйняття, естетичні смаки.

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

Обладнання:ілюстрація «Фауст і Прометей»,портрет письменника, ілюстрації до його біографії, виставка книжок митця, творів про нього, літературний плакат, презентація «Бальзак і Україна»,порівняльна таблиця «Божественна комедія» Данте і «Людська комедія»Бальзака», таблиця«Структура епопеї «Людська комедія».

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1.Робота з ілюстрацією «Фауст і Прометей»

Кожна людина живе вперше, тому не завжди знає, як правильно чинити, як повести себе в тій чи іншій ситуації, що добре, а що ні.Тому всі ми часто обираємо для себе певний орієнтир поведінки, зразок для наслідування, який відповідає нашому характеру,моральним переконанням. Це може бути як реальна людина – наш сучасник, так і літературний персонаж. Письменник, з творчістю якого ми сьогодні ознайомимось асоціював себе з героєм, а яким саме ви скажете самі, поглянувши на ілюстрацію.

-Хто зображений на ілюстрації?(Фауст і Прометей)

-Опишіть зовнішній вигляд і внутрішній світ цих героїв.

-З яким із них, на вашу думку, асоціював себе наш письменник? Чому? (З Прометеєм, тому що цей герой є прикладом особистості, яка готова пожертвувати всім заради щастя людства. Він не сумнівається, не шукає марних істин і насолод, він знає в чому його справжнє покликання, його щастя ).

«Якщо вибрати між Фаустом і Прометеєм, - я віддаю перевагу Прометеєві», - так сказав про себе Оноре де Бальзак, розмову про життя і творчість якого ми сьогодні розпочинаємо.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

2.1. Слово вчителя

Отже, темою сьогоднішнього уроку є О. де Бальзак - видатний французький письменник, основоположник соціального реалістичного роману. «Людська комедія» - грандіозна енциклопедія життя Франції першої половини ХІХ ст., її проблематика й структура. Бальзак і Україна.

Ми розпочнемо роботу над творчістю Оноре де Бальзака, познайомимося із сторінками життєвого шляху письменника, пов’язаними з Україною; простежимо універсальність бальзаківського задуму та різноманітність тематики та проблематики творів в «Людській комедії».

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

3.1.Робота з портретом письменника

- Погляньте на портретОноре де Бальзака.

- Яким постає перед нами письменник?( У старшому віці).

- Опишіть його зовнішній вигляд.(Замислене обличчя, оригінальна зачіска, сміливий погляд з ноткою насмішки).

- Якою людиною, на вашу думку, був Оноре де Бальзак?( Гострим на язик, вольовим, сміливим, людинолюбом, скептиком, спостережливим, впевненим в собі).

3.2.Коментар учителя

- Бальзак завжди спокійний і незворушний, флегматичний і задумливий. Помітною ознакою його обличчя є розумні, сумні очі повні безнадійного скепсису, часто оточені тінями. Улюблені кольори в одязі - темно-синій з сірим або коричневий з чорним - навіюють асоціації з місячною ніччю на цвинтарі.Улюблена зачіска - дуже довге волосся, скромно зібране в хвіст, або розпущені великі кучері нижче плечей.Зустрічаються, звичайно, й портрети Бальзака, на яких в письменника коротка стрижка.

3.3.Інтервю з письменником(інсценізація учнями)

Журналіст:А тепер, любі друзі, дозвольте познайомити вас з нашим гостем - видатним французьким письменником першої половини ХІХ століття Оноре де Бальзаком.

-Пане Бальзаку, у народі кажуть, що людина живе лише в ті моменти, які назавжди залишаються в пам’яті. Які моменти життя тримає ваша пам’ять?

Письменник:У дитинстві я був дуже хворобливою дитиною. Іноді це заважало мені вчитися. Але я багато читав. Після того, як у 1814 р. сім’я переїхала до Парижу, я продовжував навчатися в приватних школах, відвідував лекції в університеті Сорбонна. Диплом юриста я отримав саме тоді, як батько залишив службу, і я пішов працювати.

Журналіст: Коли ви відчули потребу писати свої твори?

П.: Я мріяв стати письменником з дитинства. Професія адвоката мене не приваблювала. Сім’я розуміла мої наміри і підтримувала як могла. Мої перші твори створені були тільки з однією метою - заробити грошей. Віршована драма "Кромвель" виявилася невдалою і збагачення не принесла, але я продовжував писати.

Ж.: Який твір ви могли б вважати "початком відліку"?

П.: У 1829 з’явився роман "Останній шуан". Це і був "початок".

Ж.: Що саме стало поштовхом для створення "Людської комедії"?

П.: Життя - складна річ. Водночас із творчими невдачами мене переслідували й інші негаразди: з метою заробити швидко гроші брав участь у ризикованих комерційних справах. З’явилися борги, які треба було оплачувати. Працював по 16 годин на добу, писав безупинно. Але поразки й розчарування були для мене своєрідним пізнанням сутності природи світу, без чого "Людська комедія" просто не могла б постати.

Ж.:Пане Бальзаку, чи уявляли ви, яким буде Ваш твір?

П.: Над створенням епопеї я працював понад двадцять років. Починалося все з написання нарисів на сучасні теми. Згодом той матеріал був Використаний для написання новел. До речі, "Гобсек" (1830) також був спочатку "фізіологічним нарисом" про лихваря. Від початку 30-х рр. я писав великі прозові твори "Шагренева шкіра", "Ежені Гранде", " Батько Горіо", "Темна справа" та ін. Ще на ранніх етапах я схилявся до ідеї написання циклів, унаслідок чого і сформувався задум об'єднати всі романи в епопею. Чи вичерпав задумане? На жаль, ні. Епопея повинна була складатися зі ста п’ятдесяти творів. У результаті я написав 96 — саме вони і становлять твір всього мого життя — епопею " Людська комедія".

Ж.: Чим для вас стала зустріч з Евеліною Ганською? Які враження на вас справило знайомство з Україною? (Супрорводжується презентацією; Дод. )

П.: Евеліна Ганська - шляхетна, вродлива жінка. Знайомство з нею почалося з листа - відгуку про роман "Тридцятирічна жінка" (1832). Ми листувалися, у Швейцарі відбулася наша перша зустріч. Невдовзі ми зрозуміли, що кохаємо один одного, але бути разом ми не могли - у Евеліни була сім’я і руйнувати її вона не могла. Наше знайомство продовжувалося 18 років. Ми одружилися, хоча й запізно.

Якою я побачив вперше Україну? Здається, краще про те розкажуть мої листи. (Троє учні зачитують рядки з листів Бальзака).

1) - 28 червня 1847 р. Бальзак пише заповіт, у якому будинок на вулиці Фортюне все своє нерухоме майно передає у спадок Евеліні Ганській. 5 вересня 1847 р. о восьмій вечора, потягом Північно залізниці він від’жджає в Україну. « Це було не лише бажанням, а й спрагою. Це був відпочинок, і я був виснажений, у мене вистачило б сили лише на 24 години. Яка подорож!" 13 вересня Бальзак зупинився в Житомирі."Близько восьмої ранку я побачив велике місто і подумав, що це Бердичів. Подумки я був уже в Бердичеві, а насправді це був тільки Житомир".

2) - Від Бердичева до Верхівні трактова дорога пролягала через села Нізгурці, Сингаївка, Закутинці.

"Коли я виїхав за місто, то побачив хлібне поле. Це - пустиня, царство хліба. Усе, що я бачив досі, нічого не варте".- Будинок Евеліни Ганської схожий на Лувр або грецький храм, позолочений вечірнім сонцем, яке височило над долиною..."- Тут чудова сукняна фабрика, є лікарня, шампіньйонна оранжерея, іподром, парк. Чудово!"

3) - У листопаді 1847 р. Бальзак вперше відвідав Київ. "Отже, Київ - це столиця України, це священний град Росії, колишня метрополія, татарський і російський Рим, старша сестра Москви,..."- Пізніше у листі до археографа М. Юзефовича письменник згадуватиме: "1 ось я подумки звертаюсь у ті місця: Київ з його банями, Київ з його пагорбами, садами і багатствами усміхнеться мені, розвіє сум від літературних праць..."

3.4. Словникова робота (Записують у зошити).

А тепер звернімося до вашої словникової роботи, яку ви виконали вдома і спробуємо дати визначення таких понять, як етюд, цикл творів, архітектоніка літературного твору, епопея.

Етюд - (фр., від лат., старанність, заняття)

1. В образотворчому мистецтві - первісний допоміжний малюнок, виконаний з натури, для майбутнього твору.

2. Музична навчальна п'єса.

3. Імпровізаційна вправа, що складається з сценічних дій, для розвитку і вдосконалення техніки акторського мистецтва.

4. Літературний, науковий або філософський нарис.

5. У грі в шахи (шашки) завдання виграти або зіграти внічию за даної позиції; кількість ходів не визначається.

Архітектоніка літературного твору – гр., (будівельне мистецтво)

1. архіт. Гармонійне сполучення частин у єдине ціле.

2. мист., літ. Розмірність, побудова художнього твору.

3. геол. Загальна картина геологічної будови земної кори або її частин.

Епопея - (грец. epopoiia, від epos — слово, розповідь та poiea — творити)

1. Художній твір, у якому широко й різнобічно зображено великі історичні події, поставлено проблеми загальнонародного значення. Характерне: наявність стрижневих героїв, спільного сюжету

2. перен. Ряд подій, пов'язаних з героїчними подвигами.

Комедія –(грец. komodia, від komos — весела процесія і ode — пісня) — драматичний твір, у якому засобами гумору та сатири розвінчуються негативні суспільні та побутові явища, розкривається смішне в навколишній дійсності чи людині.

(Учні також з’ясовують жанр "Людської комедії", використовуючи свої записи).

3.5.Коментар вчителя

- В 30-ті роки у Бальзака зароджується думка створити багатотомний твір – «картину звичаїв» часу. Ця величезна праця згодом отримала назву «Людська комедія». За планами вона мала бути художньою історією та художньою філософією Франції після революції.

Привітайте мене. Адже щойно з’ясувалося, що я геній”. Цi слова Бальзак сказав своїй сестрі Л. Сюрвiль жартома, ще на початку роботи над епопеєю, але тi слова дійсно виявились пророчими. Про те, що являє собою ”Людська комедія ” вам розкажуть наші ”літератори”.

3.6. Повідомлення учня на тему «Структура «Людської комедії»

Назва циклу «Людська комедія» була взята не випадково, адже саме така назва розкриває «величезний розмах плану». Перша назва – «Соціальні етюди» не задовольнила автора. Друга назва склалась під впливом «Божественної комедії» Данте.

Данте «Божественна комедія»Оноре де Бальзак «Людська комедія»

За формою

Це своєрідна подорож літ.героя Це зображення життя Франції у всіх

у потойбічний світ його проявах

Мета

Показати сердньов. Людині і Показати людині 19 ст.сі вади того

людині нов.часу шлях до спасіння суспільства, в якому вона проживає

Твір назив. комедією, тому що Автор називає твір

починається трагічно, але має комедією,прагнучи висміяти

щасливу розвязкулюдські вади і негативні сторони

суспільства

Складається з трьох частин:Складасться з З частин (етюдiв):

«Пекло» 1. Аналiтичнi етюди .

«Чистилище» 2. Фiлософськiетюди.

«Рай»З. Етюди про звичаї.

Людська комедiя” складається з 96 творів, об’єднаних єдиною тематикою, хоча Бальзак планував включити 143 твори, але не встиг. Автор прагнув пояснити закономiрностi дiйсностi. Бальзака цікавили не тільки конкретні теми i проблеми, але й взаємозв’язок цих проблем; не тільки окремі пристрасті, а й формування людини пiд впливом середовища. Бiльшiсть персонажів «Людської комедії» переходять iз твору в твiр, виступаючи головними дійовими особами в одних та епізодичними - в інших.

Бальзак казав: «Мiй твiр має увiбрати в себе всi типи людей, усi суспiльнi стани, вiн повинен втiлити всi соцiальнi зрушення так, що жодна життева ситуацiя, жодна особа, жодна професiя не виявилися забутими».

3.7. Робота з таблицею « Структура епопеї «Людська комедія»

«ЛЮДСЬКА КОМЕДІЯ»

Епопея людського життя

Тема

Зображення життя Франції часів Революції і переворотів

Спільне

1)принцип циклічності(В «ЛК» деякі твори можуть переходити зоднієї частини в іншу,і деякі гепрої в одному торі є головними,в іншому – відіграють другорядну роль);

2)дуже часто зустрічаються відкриті фінали;

3)непереможність зла і фатальна приреченість добра.

Три частини «Людської комедії»

«Етюди про звичаї»

Ця частина є найбільшою за обсягом, оскільки вона ключає в себе 6 сцен.

1 - сцени приватного життя(зображено дитинство і юність героїв з усіма позитивними і негативними сторонами, показано доросле життя, вказуючи на помилки минулого) - «Гобсек», «Батечко Горіо», «Тридцятилітня тітка».

2 –сцени провінційного життя(автор подає пристрасті у їхньому зрілому віці, описуючи розрахунки, інтереси, традиції) – «Євгенія Гранде», «Втрачені ілюзії», «Стара діва».

3 – сцени паризького життя(показано негативні сторони життя столиці) – «Ділова людина», «Блиск і ницість куртизанок».

4 – сцени політичного життя(показано життя тих,хто не перебуає у загальному життєвому річищі – політиків) – «Темна справа», «Епізод доби терору», «Зворотній бік сучасної історії».

5 – сцени військового життя(зображено суспільство у напружені моменти, коли треба захищатись, або виступати в походи)- «Шуани», «Притсрасть у пустелі».

6 – сцени сільського життя(показано сільське життя без політики, конкуренції,карєризму, грошолюбства) – «Селяни», «Сільський лікар», «Сільський священник».

В цій частині кожна сцена передає певну фазу розвитку людського суспільства.

«Філософські етюди»

У цій частині автор піднімає філосоські проблеми, які цікавлять людство від початку найдавніших часів. «Шагренева шкіра», «Невідомий шедевр», «Луі Ламбер», «У пошуках абсолюта», «Червоний готель».

Через філософські питання розкрито соціальний механізм суспільства.

«Аналітичні етюди»

Автор прагнув помістити тут 5 творів,але стиг написати тільки один- «Фізіологія шлюбу».

3.8.Слово вчителя

Ви,мабуть, уже зрозуміли, наскільки неоднозначною, багатогранною є постать цього літературного генія. Але цього, мабуть, недостатньо, щоб повністю уявити собі всеосяжність, майстерність цієї творчої особистості - Оноре де Бальзака.

Починаючи з сьогоднішнього дня, я пропоную вам добирати матеріал і скласти книгу "Творчість Оноре де Бальзака". Ця книга буде відображати особливості його літературної діяльності і ступінь вашого сприйняття творів письменника. Ви можете виступити у ролі художників, редакторів, коректорів та ін.

Я, як замовник книги, прошу продемонструвати твори, які є скарбничкою творчості Бальзака. Що становитиме основу книги? Статті відгуки про прочитаний твір, малюнки - ілюстрації, кросворди, цікаві запитання, завдання, анотації, цитати - афоризми, твори, власні вірші, інсценування уривків. (Всі роботи, акуратно оформлені, після захисту входять до книги.).

-Художній світ творів Бальзака, як і художній світ кожного великого майстра складається з гармонійного поєднання різноманітних елементів. Найяскравішим прикладом такого сплаву є так звана "бальзаківська пристрасть". Її ознаками є маніакальний характер, могутня сила, яка знищує врешті - решт її носія.

"Чи це скнарість Гранде, чи це розпуста барона Юло, чи це гурманство і маніакальні схильності кузена Понса, чи це кохання Анрієтти де Мордюс або батьківська любов Горіо - Бальзак неодмінно показує як почуття, що охоплює цих людей, розростається, неначе жахливий рак, і врешті бере гору над іншими почуттями" (А. Моруа). Ця пристрасть героїв с пружиною, яка рухає весь сюжет творів Бальзака.

ІV. Узагальнення і систематизація набутих знань

4.1. Підсумкова бесіда.

- Яким був шлях О. де Бальзака до літературної слави?(Його твори завжди зазнавали нищівної критики, терпів матеріальну скруту, але Бальзак не втрачав надію збагатитися і упевнено прямував до слави. Славу здобув у 1829 р – роман «Шауни, або Бретань в 1799році».).

- Чому для свого творіння О. де Бальзак обрав назву «Людська комедія»? («Величезний розмах плану, що водночас охоплює історію й критику суспільства, аналіз його вад та обговорення його основа, дозволяє, я вважаю, дати йому той заголовок, під яким він з’явиться, - «Людська комедія»)

- Якими засобами забезпечується зв’язність окремих циклів і творів «Людської комедії»? ( «Повернення» персонажів, одна тема («Гобсек» і «Батько Горіо», взаємодія циклів).

- Дайте визначення поняття «епопея»!( Епопея - художній твір, у якому широко й різнобічно зображено великі історичні події, поставлено проблеми загальнонародного значення. Характерне: наявність стрижневих героїв, спільного сюжету).

- Чи згодні ви з тим, що «Людська комедія»О. де Бальзака є саме епопеєю, а не циклом романів? А якому визначенню надаєте перевагу особисто ви?

( «Людська комедія» стоїть у світовій літературі осібно, тому визначити жанр цього твору точно і однозначно дуже проблематично. Твір є і циклом і епопеєю, але повністю жанр «Людської комедії» не розкривається).

V. Підведення підсумку уроку та оцінювання.

5.1. Підсумкове слово вчителя.

Бальзак - вища точка буржуазного реалізму у західноєвропейській літературі, але пануючим стилем буржуазної літератури реалізм стає тільки в другій половині XIX століття. У свій час Бальзак був єдиним цілком послідовним реалістом. Ні Діккенс, ні Стендаль, ні сестри Бронте не можуть бути визнані такими. Рядова ж література 30- 40-х років, так само як і пізніших десятиліть, була еклектична, сполучаючи побутову манеру, що індивідуалізує, XVIII ст. із цілим рядом чисто умовних моментів, що відображали філістерський «ідеалізм» буржуазії.

VI. Осмислення домашнього завдання.

  • Повторити біографію Бальзака на ст. 74 – 86 підручника.

  • Читати повість «Гобсек», зробити цитатну характеристику головного образу повісті Гобсека.

Підготувати Денисенку М. повідомлення на тему: «Історія написання повісті О. де Бальзака «Гобсек».

Список літератури:

  1. http://www.parta.com.ua/ukr/school_program/10/foreigh-literature/(шкільна програма)

  2. Бальзак О. Гобсек / Перевод с франц. Н.Немчиновой. М., 2008. С. 63. Все дальнейшие сноски на повесть даются по этому изданию.

  3. Ковбасенко Ю.І. Світова література: Підручн. Для 10 кл. загальноосвіт. Навч. Закладів(академічний, профільний рівень). – К: Грамота, 2010. – 320с.

  4. Паращич В.В. Усі уроки світової літератури. 10 клас ( академічний рівень). – Х.:Вид. група «Основа», 2011. – 269, (3)с.

  5. Давиденко Г.Й., Чайка О.М. Історія зарубіжної літератури кін. ХІХ – початку ХХ століття: навчальний посібник (для вищих навчальних закладів) – 2-ге видання К.: Центр учбової літератури, 2007 – 400с.

  6. //Зарубіжна література. 2010, №8.

  7. http://www.parta.com.ua/stories/writers/55/

  8. http://to-name.ru/biography/onore-de-balzak.htm

Додатки до уроку

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    24.02.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    9 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7028
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    QP363408
  • Вподобань
    0
Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
800 грн
240 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №QP363408
За публікацію цієї методичної розробки Ізергіна Наталія Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №QP363408
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти