і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • О. де Бальзак «Гобсек». Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека.

О. де Бальзак «Гобсек». Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: О. де Бальзак «Гобсек». Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека.

Мета дидактична: продовжити роботу над творчістю О. де Бальзака та його повістю «Гобсек», визначити причини неоднозначності образу Гобсека, зясувати особливості поєднання в образі головного героя елементів реалізму і романтизму, установити роль художніх деталей у формуванні образу Гобсека;

Мета розвивальна: розвивати асоціативне мислення та вміння роботи з текстом, уміння зіставляти літературу з життям, висловлювати та обґрунтовувати свої думки;

Мета виховна: виховувати толерантне ставлення до «життєвих філософій» інших людей, сприяти формуванню справжніх людських цінностей.

Тип уроку: урок вивчення художнього твору

Обладнання: фото відомих скнар, літературні плакати.

Епіграф: Таких як, я, в Парижі набереться десяток.

Ми повелителі ваших доль, мовчазні, нікому не відомі.

О. де Бальзак

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1.1. Робота з ілюстраціями.

- Передивіться репродукції картин скнар!

- Як вони зображені?

- Опишіть їх зовнішній вигляд

- На вашу думку, що між ними спільного і відмінного?

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

2.1. Слово вчителя

Образ скнари – це мандрівний образ у світовій літературі: Шейлок у Шекспіра, скнара у Мольєра, скупий лицар у Пушкіна та інші. Образ скупердяя переходить від епохи до епохи, з однієї країни до іншої, маючи певні спільні «родові» риси. А який же лихвар у Бальзака ? Про це йтиметься сьогодні на уроці.

Отже, темою сьогоднішнього уроку є О. де Бальзак «Гобсек». Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека.

Ми продовжимо роботу над творчістю О. де Бальзака та його повістю «Гобсек», визначимо причини неоднозначності образу Гобсека, з’ясуємо особливості поєднання в образі головного героя елементів реалізму і романтизму та установимо роль художніх деталей у формуванні образу Гобсека.

2.1. Робота з епіграфом.

- Прочитайте вислів найвизначнішого французького письменника Оноре де Бальзака, яке є епіграфом нашого уроку.

- Як ви зрозуміли зміст цих слів?

Остаточні висновки ми з вами зробимо в кінці нашого уроку.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

3.1. Вступне слово вчителя.

Бальзаківський персонаж значно складніший, величніший, значущіший від створених його попередниками, оскільки в ньому втілена глибока філософська проблема влади грошей у суспільстві. Спробуємо дослідити особливості даного образу.

3.2. Творча робота.

- Прочитавши твір скажіть які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова «скнара», «цинік», «живоїд»? ( Людина безсоромна, жадібна, користолюбна, людина експлуататор, людина, що визискує інших, наживається на них або жорстоко поводиться з ними).

- Звернімося до ілюстрації Гобсека!

3.3. Робота з ілюстраціями

- Як зображений на ілюстрації герой?

- Опишіть його зовнішній вигляд?

3.4. Бесіда за змістом прочитаного.

- Яким постає перед читачем Гобсек?

- Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зовнішності героя? Чому? Відповідь аргументуйте!

- З чим порівнюється зовнішність Гобсека? Чому?

- Які деталі портрета героя є визначальними?

- Як такий опис характеризує героя, показує ставлення до нього автора?

- На яких деталях помешкання зосереджується увага читача? Чого?

- Чи можна за описом житла визначити рівень статків героя, його характер?

- Про що свідчить опис квартири Гобсека після того, як його не стало?

    1. Завдання. Заповніть таблицю давши відповіді на запитання ( див. далі)

1. Звернiть увагу на деталi портрета Гобсека: волосся, риси обличчя, очi , нiс , голос. Якi порiвняння використовує Бальзак, описуючи зовнiшнiсть свого героя?

2. Знайдiть у текстi приклади використання деталей побуту як засобу проникнення у внутрiшнiй свiт героя. Зачитайте описи помешкання Гобсека. Як iнтер’єр характеризує героя?

3. Що означас iм’я Гобсек у перекладi? Опишiть спосiб життя Гобсека i доведiть, що iм’я персонажа вiдповiдає його сутностi. Яка пристрасть визначає логiку вчинкiв героя?

4. Розкажiть передiсторiю героя. Як “романтична бiографiя” лихваря розкриває його характер?

Прізвище

Жан Естер ван Гобсек. Гобсек - в перекладі із французької «живоглот», «глитай», «сухоглот».

Портрет

«Волосся в лихваря було зовсім пряме, завжди старанно зачесане і з сивиною - попелясто-сірі. Риси обличчя, нерухомі, безпристрасні, як у Талейрана, мов вилиті з бронзи. Очі, маленькі жовті, як у тхора, і майже без вій, не виносили яскравого світла, тому він захищав їх козирком пошарпаного картуза. Гострий кінчик довгого носа, поритий ряботинням, походив на буравчик, а губи були тонкі, як у алхіміків і стародавніх
людей похилого віку на картинах Рембрандта і Метс. Говорив цей чоловік тихо, м'яко, ніколи не гарячкував. Вік його був загадкою…»

Інтер’єр

Все в його кімнаті було потерте і охайне, починаючи від зеленого сукна на письмовому столі до килимка перед ліжком,- зовсім як в холодній обителі самотньої старої діви, яка весь день наводить чистоту і натирає меблі воском. Зимою в каміні у нього трохи жевріли сажки, прикриті гіркою золи, ніколи не розгоряючись полум'ям.

Самохарактеристика

Бальзак у своїх творах подав начебто подвійне зображення людини: під кутом зору як суспільства, так і самого героя. У цій повісті письменник ускладнив сприйняття образу читачем. Ми сприймаємо образ Гобсека в трьох іпостасях:

- Гобсек – очима його клієнтів;

- Гобсек – очима Дервіля;

- Гобсек – як він сприймав себе сам.

І щоб не опинитися у положенні трьох сліпих, треба враховувати всі ці три аспекти.

3.6. Завдання. Дослідження асоціативного ланцюжка «Гобсек очима героїв повісті».

Дервіль. Гобсек – Талейран, карлик, створіння, людина вексель, живоглот, старий малюк, філософ, скнара, створіння нице і створіння шляхетне, удав, зозуля, що кує в годиннику. Спочатку Гобсек був для нього людина-автомат, людина-вексель. Але Дервіль заявив, що у випадку своєї смерті не бажав би для дітей кращого опікуна, ніж цей живоїд. Дервіль у розмові з графом де Ресто дав Гобсекові таку характеристику: « У ньому живуть дві істоти: скнара та філософ, істота підла та мисляча».

Клієнти. Гобсек – татусь Гобсек, жид, турок, грабіжник, лихвар. Для них він – людина без серця, яка використовувала будь-які засоби для збагачення.

- Прочитавши твір скажіть, які ознаки реалізму наявні в повісті? (Картина життя Франції 1829 – 1830 рр. Найголовніші типові образи: Гобсек ( людина, що накопичує гроші), Анастазі де Ресто, Максим де Трай ( ті, що витрачають гроші). Ці контрастні образи – єдине ціле, “ душа і тіло ” суспільства. Типові обставини : Франція першого періоду капіталізації. )

3.5. Робота над схемою «Неоднозначність образу Гобсека».

Негативне Позитивне

  • скнара; - психолог;

  • капіталіст. - філософ;

- економіст;

- художник;

- поет;

- естет.

- Чому, маючи багато позитивних рис, Гобсек не стає привабливішим? Які риси є визначальними, переважаючими в характері героя?

3.6. Робота в групах.

Гобсек – капіталіст-накопичувач.

« З усіх земних благ варто домагатися тільки… золота. В золоті зосереджені всі сили суспільства», проголошує Гобсек. Доберіть докази, що герой неухильно дотримується стратегії накопичення.

Гобсек – художник, поет, естет.

« А ви гадаєте, тільки той поет, хто друкує вірші?», - запитує Дервіля Гобсек. Доберіть докази, що Гобсек розуміє і цінує мистецтво, красу, літературу.

Гобсек – талановитий психолог.

« Я читаю в серцях. Від мене ніщо не сховається», - стверджує герой. Доберіть докази з тексту щодо істинності чи хибності даної думки героя.

Гобсек – скнара.

«Він ненавидів своїх спадкоємців і не уявляв собі, щоб його багатством може володіти хтось інший, крім нього, навіть після його смерті», - це були перші прояви скупості. Створіть на основі тексту та цитат схему «Еволюція скупості Гобсека».

Коментар вчителя:

У Гобсека витончений розум, який може бути спрямований як на здійснення складних фінансових махінацій так і на глибокий аналіз людських слабкостей, на розв’язання глобальних проблем, так і на філософські думки про первинні категорії буття. Ми переконались, перед нами виняткова, непересічна особистість.

3.7. Робота із схемою «Елементи романтизму та реалізму в створенні образу Гобсека».

- Прочитавши твір скажіть, які ознаки реалізму і романтизму наявні в повісті?

Елементи романтизму

Елементи реалізму

Так, бо він – самотня людина

Загадковий образ.

Уособлення контрастів.

Відлюдькуватий

Схильний до філософії

  • самотність і загадковість багатія: достеменно не відомо, хто він, звідки приїхав, де нажив свій капітал.

Докладний опис фінансових дій

Точність деталей

  • Картина життя Франції 1829 – 1830 рр. Найголовніші типові образи: Гобсек ( людина, що накопичує гроші), Анастазі де Ресто, Максим де Трай ( ті, що витрачають гроші). Ці контрастні образи – єдине ціле, “ душа і тіло ” суспільства. Типові обставини : Франція першого періоду капіталізації.

ІV. Узагальнення і систематизація набутих знань.

4.1. Робота з епіграфом.

Прочитайте, будь-ласка, епіграф нашого уроку

  • Чи доцільний цей вислів? Обґрунтуйте відповідь!ї

V. Підведення підсумку уроку та оцінювання.

5.1. Підсумкове слово вчителя.

Образ Гобсека складний і неоднозначний. З одного боку, це розумний, проникливий, тонкий психолог, який карає одних і дарує добро іншим. Золото зробило його своїм жерцем, своїм філософом, своїм рабом.

Справжньої свободи Гобсек не отримав, тому що не тільки не зміг звільнитися від влади грошей, а й став філософом і поетом цієї влади, що й призвело до його моральної смерті.

VI. Осмислення домашнього завдання.

  • Добери вислови із повісті “ Гобсек”, що стали крилатими.

Список літератури:

  1. http://www.parta.com.ua/ukr/school_program/10/foreigh-literature/(шкільна програма)

  2. Бальзак О. Гобсек / Перевод с франц. Н.Немчиновой. М., 2008. С. 63. Все дальнейшие сноски на повесть даются по этому изданию.

  3. Ковбасенко Ю.І. Світова література: Підручн. Для 10 кл. загальноосвіт. Навч. Закладів(академічний, профільний рівень). – К: Грамота, 2010. – 320с.

  4. Паращич В.В. Усі уроки світової літератури. 10 клас ( академічний рівень). – Х.:Вид. група «Основа», 2011. – 269, (3)с.

  5. Давиденко Г.Й., Чайка О.М. Історія зарубіжної літератури кін. ХІХ – початку ХХ століття: навчальний посібник (для вищих навчальних закладів) – 2-ге видання К.: Центр учбової літератури, 2007 – 400с.

  6. //Зарубіжна література. 2010, №8.

  7. http://www.parta.com.ua/stories/writers/55/

  8. http://to-name.ru/biography/onore-de-balzak.htm

Додаток 1

Ілюстрації скнар

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    24.02.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    9 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    8544
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    4
  • Номер матеріала
    BL038709
  • Вподобань
    0
Курс:«Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь