і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • О. де Бальзак «Гобсек». Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека.

О. де Бальзак «Гобсек». Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека.

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1800 грн
540 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №BL038709
За публікацію цієї методичної розробки Ізергіна Наталія Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №BL038709
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Отримати код

Тема: О. де Бальзак «Гобсек». Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека.

Мета дидактична: продовжити роботу над творчістю О. де Бальзака та його повістю «Гобсек», визначити причини неоднозначності образу Гобсека, зясувати особливості поєднання в образі головного героя елементів реалізму і романтизму, установити роль художніх деталей у формуванні образу Гобсека;

Мета розвивальна: розвивати асоціативне мислення та вміння роботи з текстом, уміння зіставляти літературу з життям, висловлювати та обґрунтовувати свої думки;

Мета виховна: виховувати толерантне ставлення до «життєвих філософій» інших людей, сприяти формуванню справжніх людських цінностей.

Тип уроку: урок вивчення художнього твору

Обладнання: фото відомих скнар, літературні плакати.

Епіграф: Таких як, я, в Парижі набереться десяток.

Ми повелителі ваших доль, мовчазні, нікому не відомі.

О. де Бальзак

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1.1. Робота з ілюстраціями.

- Передивіться репродукції картин скнар!

- Як вони зображені?

- Опишіть їх зовнішній вигляд

- На вашу думку, що між ними спільного і відмінного?

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

2.1. Слово вчителя

Образ скнари – це мандрівний образ у світовій літературі: Шейлок у Шекспіра, скнара у Мольєра, скупий лицар у Пушкіна та інші. Образ скупердяя переходить від епохи до епохи, з однієї країни до іншої, маючи певні спільні «родові» риси. А який же лихвар у Бальзака ? Про це йтиметься сьогодні на уроці.

Отже, темою сьогоднішнього уроку є О. де Бальзак «Гобсек». Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека.

Ми продовжимо роботу над творчістю О. де Бальзака та його повістю «Гобсек», визначимо причини неоднозначності образу Гобсека, з’ясуємо особливості поєднання в образі головного героя елементів реалізму і романтизму та установимо роль художніх деталей у формуванні образу Гобсека.

2.1. Робота з епіграфом.

- Прочитайте вислів найвизначнішого французького письменника Оноре де Бальзака, яке є епіграфом нашого уроку.

- Як ви зрозуміли зміст цих слів?

Остаточні висновки ми з вами зробимо в кінці нашого уроку.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

3.1. Вступне слово вчителя.

Бальзаківський персонаж значно складніший, величніший, значущіший від створених його попередниками, оскільки в ньому втілена глибока філософська проблема влади грошей у суспільстві. Спробуємо дослідити особливості даного образу.

3.2. Творча робота.

- Прочитавши твір скажіть які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова «скнара», «цинік», «живоїд»? ( Людина безсоромна, жадібна, користолюбна, людина експлуататор, людина, що визискує інших, наживається на них або жорстоко поводиться з ними).

- Звернімося до ілюстрації Гобсека!

3.3. Робота з ілюстраціями

- Як зображений на ілюстрації герой?

- Опишіть його зовнішній вигляд?

3.4. Бесіда за змістом прочитаного.

- Яким постає перед читачем Гобсек?

- Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зовнішності героя? Чому? Відповідь аргументуйте!

- З чим порівнюється зовнішність Гобсека? Чому?

- Які деталі портрета героя є визначальними?

- Як такий опис характеризує героя, показує ставлення до нього автора?

- На яких деталях помешкання зосереджується увага читача? Чого?

- Чи можна за описом житла визначити рівень статків героя, його характер?

- Про що свідчить опис квартири Гобсека після того, як його не стало?

    1. Завдання. Заповніть таблицю давши відповіді на запитання ( див. далі)

1. Звернiть увагу на деталi портрета Гобсека: волосся, риси обличчя, очi , нiс , голос. Якi порiвняння використовує Бальзак, описуючи зовнiшнiсть свого героя?

2. Знайдiть у текстi приклади використання деталей побуту як засобу проникнення у внутрiшнiй свiт героя. Зачитайте описи помешкання Гобсека. Як iнтер’єр характеризує героя?

3. Що означас iм’я Гобсек у перекладi? Опишiть спосiб життя Гобсека i доведiть, що iм’я персонажа вiдповiдає його сутностi. Яка пристрасть визначає логiку вчинкiв героя?

4. Розкажiть передiсторiю героя. Як “романтична бiографiя” лихваря розкриває його характер?

Прізвище

Жан Естер ван Гобсек. Гобсек - в перекладі із французької «живоглот», «глитай», «сухоглот».

Портрет

«Волосся в лихваря було зовсім пряме, завжди старанно зачесане і з сивиною - попелясто-сірі. Риси обличчя, нерухомі, безпристрасні, як у Талейрана, мов вилиті з бронзи. Очі, маленькі жовті, як у тхора, і майже без вій, не виносили яскравого світла, тому він захищав їх козирком пошарпаного картуза. Гострий кінчик довгого носа, поритий ряботинням, походив на буравчик, а губи були тонкі, як у алхіміків і стародавніх
людей похилого віку на картинах Рембрандта і Метс. Говорив цей чоловік тихо, м'яко, ніколи не гарячкував. Вік його був загадкою…»

Інтер’єр

Все в його кімнаті було потерте і охайне, починаючи від зеленого сукна на письмовому столі до килимка перед ліжком,- зовсім як в холодній обителі самотньої старої діви, яка весь день наводить чистоту і натирає меблі воском. Зимою в каміні у нього трохи жевріли сажки, прикриті гіркою золи, ніколи не розгоряючись полум'ям.

Самохарактеристика

Бальзак у своїх творах подав начебто подвійне зображення людини: під кутом зору як суспільства, так і самого героя. У цій повісті письменник ускладнив сприйняття образу читачем. Ми сприймаємо образ Гобсека в трьох іпостасях:

- Гобсек – очима його клієнтів;

- Гобсек – очима Дервіля;

- Гобсек – як він сприймав себе сам.

І щоб не опинитися у положенні трьох сліпих, треба враховувати всі ці три аспекти.

3.6. Завдання. Дослідження асоціативного ланцюжка «Гобсек очима героїв повісті».

Дервіль. Гобсек – Талейран, карлик, створіння, людина вексель, живоглот, старий малюк, філософ, скнара, створіння нице і створіння шляхетне, удав, зозуля, що кує в годиннику. Спочатку Гобсек був для нього людина-автомат, людина-вексель. Але Дервіль заявив, що у випадку своєї смерті не бажав би для дітей кращого опікуна, ніж цей живоїд. Дервіль у розмові з графом де Ресто дав Гобсекові таку характеристику: « У ньому живуть дві істоти: скнара та філософ, істота підла та мисляча».

Клієнти. Гобсек – татусь Гобсек, жид, турок, грабіжник, лихвар. Для них він – людина без серця, яка використовувала будь-які засоби для збагачення.

- Прочитавши твір скажіть, які ознаки реалізму наявні в повісті? (Картина життя Франції 1829 – 1830 рр. Найголовніші типові образи: Гобсек ( людина, що накопичує гроші), Анастазі де Ресто, Максим де Трай ( ті, що витрачають гроші). Ці контрастні образи – єдине ціле, “ душа і тіло ” суспільства. Типові обставини : Франція першого періоду капіталізації. )

3.5. Робота над схемою «Неоднозначність образу Гобсека».

Негативне Позитивне

  • скнара; - психолог;

  • капіталіст. - філософ;

- економіст;

- художник;

- поет;

- естет.

- Чому, маючи багато позитивних рис, Гобсек не стає привабливішим? Які риси є визначальними, переважаючими в характері героя?

3.6. Робота в групах.

Гобсек – капіталіст-накопичувач.

« З усіх земних благ варто домагатися тільки… золота. В золоті зосереджені всі сили суспільства», проголошує Гобсек. Доберіть докази, що герой неухильно дотримується стратегії накопичення.

Гобсек – художник, поет, естет.

« А ви гадаєте, тільки той поет, хто друкує вірші?», - запитує Дервіля Гобсек. Доберіть докази, що Гобсек розуміє і цінує мистецтво, красу, літературу.

Гобсек – талановитий психолог.

« Я читаю в серцях. Від мене ніщо не сховається», - стверджує герой. Доберіть докази з тексту щодо істинності чи хибності даної думки героя.

Гобсек – скнара.

«Він ненавидів своїх спадкоємців і не уявляв собі, щоб його багатством може володіти хтось інший, крім нього, навіть після його смерті», - це були перші прояви скупості. Створіть на основі тексту та цитат схему «Еволюція скупості Гобсека».

Коментар вчителя:

У Гобсека витончений розум, який може бути спрямований як на здійснення складних фінансових махінацій так і на глибокий аналіз людських слабкостей, на розв’язання глобальних проблем, так і на філософські думки про первинні категорії буття. Ми переконались, перед нами виняткова, непересічна особистість.

3.7. Робота із схемою «Елементи романтизму та реалізму в створенні образу Гобсека».

- Прочитавши твір скажіть, які ознаки реалізму і романтизму наявні в повісті?

Елементи романтизму

Елементи реалізму

Так, бо він – самотня людина

Загадковий образ.

Уособлення контрастів.

Відлюдькуватий

Схильний до філософії

  • самотність і загадковість багатія: достеменно не відомо, хто він, звідки приїхав, де нажив свій капітал.

Докладний опис фінансових дій

Точність деталей

  • Картина життя Франції 1829 – 1830 рр. Найголовніші типові образи: Гобсек ( людина, що накопичує гроші), Анастазі де Ресто, Максим де Трай ( ті, що витрачають гроші). Ці контрастні образи – єдине ціле, “ душа і тіло ” суспільства. Типові обставини : Франція першого періоду капіталізації.

ІV. Узагальнення і систематизація набутих знань.

4.1. Робота з епіграфом.

Прочитайте, будь-ласка, епіграф нашого уроку

  • Чи доцільний цей вислів? Обґрунтуйте відповідь!ї

V. Підведення підсумку уроку та оцінювання.

5.1. Підсумкове слово вчителя.

Образ Гобсека складний і неоднозначний. З одного боку, це розумний, проникливий, тонкий психолог, який карає одних і дарує добро іншим. Золото зробило його своїм жерцем, своїм філософом, своїм рабом.

Справжньої свободи Гобсек не отримав, тому що не тільки не зміг звільнитися від влади грошей, а й став філософом і поетом цієї влади, що й призвело до його моральної смерті.

VI. Осмислення домашнього завдання.

  • Добери вислови із повісті “ Гобсек”, що стали крилатими.

Список літератури:

  1. http://www.parta.com.ua/ukr/school_program/10/foreigh-literature/(шкільна програма)

  2. Бальзак О. Гобсек / Перевод с франц. Н.Немчиновой. М., 2008. С. 63. Все дальнейшие сноски на повесть даются по этому изданию.

  3. Ковбасенко Ю.І. Світова література: Підручн. Для 10 кл. загальноосвіт. Навч. Закладів(академічний, профільний рівень). – К: Грамота, 2010. – 320с.

  4. Паращич В.В. Усі уроки світової літератури. 10 клас ( академічний рівень). – Х.:Вид. група «Основа», 2011. – 269, (3)с.

  5. Давиденко Г.Й., Чайка О.М. Історія зарубіжної літератури кін. ХІХ – початку ХХ століття: навчальний посібник (для вищих навчальних закладів) – 2-ге видання К.: Центр учбової літератури, 2007 – 400с.

  6. //Зарубіжна література. 2010, №8.

  7. http://www.parta.com.ua/stories/writers/55/

  8. http://to-name.ru/biography/onore-de-balzak.htm

Додаток 1

Ілюстрації скнар

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    24.02.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    9 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7037
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    BL038709
  • Вподобань
    0
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти