НУШ. Тема "Світ тварин": додаткові матеріали та рекомендації

Опис документу:
Дані матеріали допоможуть розширити та поглиблювати знання дітей про тварин, їхню поведінку, харчування; виховати гуманне ставлення до тварин, чуйність, відповідальність; ознайомлять дітей з правилами безпечної поведінки з домашніми улюбленцями, особливостями догляду.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТЕМА ТИЖНЯ «СВІТ ТВАРИН»

Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання:

● Хто такі тварини?

● Як живуть свійські і дикі тварини?

● Чому треба берегти тварин?

Завдання двадцять дев’ятого тижня:

1. Розширювати та поглиблювати знання дітей про тварин, їхню поведінку, харчування.

2. Виховувати гуманне ставлення до тварин, чуйність, відповідальність.

3. Ознайомлювати дітей з правилами безпечної поведінки з домашніми улюбленцями, особливостями догляду.

4. Учити піклуватися про інших, розуміти їхні почуття, адекватно реагувати на них.

5. Розвивати мислення, мовлення, уяву, увагу, пам’ять, творчі здібності.

6. Навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками.

Очікувані результати двадцять дев’ятого тижня

На кінець тижня учні знатимуть:

● про правила поводження з тваринами, що можуть жити поруч з людьми;

● правила гігієни під час спілкування з хатніми тваринами;

● цінність тварин для людини; та вмітимуть:

● описувати тварину;

● розрізняти дикі і свійські тварини;

● розрізняти тварин за класами (звірі, птахи, риби, комахи);

● краще розуміти поведінку тварин, передбачати їхні дії, наслідки своїх вчинків;

● уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування.

І. Цікаві види діяльності:

Ранкова зустріч

Збирання дітей дзвіночком

Вітання

У дружньому колі.

Станьте, діти всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Посміхніться ви до мене,

Посміхнися сам до себе.

Привітайтесь: «Добрий день!

Здрастуй, здрастуй, новий друже!

Кожен з нас тут не байдужий.

Станем всі одна сім'я :

Будем друзі - ти і я.

Діти тиснуть руки один одному.

Гра «Знайомство з новими друзями»

Представитися, сказати що ти любиш...

- Мене звати Ірина, я люблю малювати.

Обмін інформацією

Роздаються фішки: трикутники, квадрати, прямокутники, кружечки, відрізки.

- Сьогодні ті діти, у яких прямокутники, мають право задати виступаючому питання.

Гра «Крісло автора»

  • Наші діти мало читають. Я пропоную створити клуби домашнього читання. У вихідний день діти збираються у когось і читають цікаві книги.

  • Чи можливо це зробити вдома (в школі)?

  • Яким чином це можна зробити?

  • Коли розпочати роботу?

  • Що нам ще потрібно взяти до уваги?

  • Ми всі згодні щодо рішення і того, як його досягти?

Групові заняття

    1. Гра «Енерджайзер»

Всі разом повторюють дії ведучого. Якщо хтось збивається - все спочатку.

  1. Гра «Повтори за мною»

За ведучим повторюються рухи за годинниковою стрілкою. Коли «хвиля» дійде до ведучого, рух змінюється на інший.

3. Гра «Слухай хлопки»

Діти йдуть по колу один за одним. Ведучий хлопає один раз - поза «лелеки» (стояти на одній нозі, два рази - поза «жабки» (присісти, руки на підлозі), три рази - діти йдуть по колу.

Новини

Доброго ранку! Ми раді, що ви тут!

Сьогодні…, вівторок

Першими прийшли

Є гарна новина …….

Сьогодні ви дізнаєтеся як ……..

Помандруємо ми….у « Світ тварин»

Тематичний словник

Звірі: Білка, борсук, ведмідь бурий, видра, вовк, вуж, гадюка, дика свиня, жаба, заєць, зубр, їжак, кажан, козуля, куниця, лисиця, лось, мавпа, миша, муфлон, олень, рись, саламандра плямиста, тушканчик, тхір, ховрах, хом’як, черепаха, ящірка.

Птахи: Голуб, горобець, грак, ґава, дрізд, дятел, жайворонок, журавель, зимородок, зозуля, іволга, качур, ластівка, лебідь, лелека, синиця, снігур, сова, сойка, соловей, чайка, чапля, чиж, шишкар, шуліка, шпак, щиголь.

Риби: Основні ряди класу та їх представники:

осетрові — білуга, осетр, севрюга і давні кісткові риби;

оселедцеподібні — різні види оселедця, кільки, сардини;

лососеподібні — ряпушка, сьомга, форель, кета, горбуша;

коропоподібні — сазан, сріблястий карась, лінь, плотва, лящ;

окунеподібні — ставрида, скумбрія, судак, окунь;

Комахи: жуки, мухи, бджоли, метелики.

ІІ. Види роботи.

1.Фенологічні спостереження.

  • Яка пора року?

  • Який місяць?

  • Це початок осені чи кінець?

  • Якого кольору небо?

  • Чи є хмарки?

  • Які ще зміни ви помітили в живій природі?

2.Загадки, кросворд.

1.

З

2.

в

3.

і

4.

р

5.

і

  1. З бородою, а не мужик,

З рогами, а не бик. (Коза)

2. Сам собі і путь освітить

Якщо з’їсти когось мітить. (Вовк)

3. Ще не впав на землю сніг –

Ми ховаємось в барліг.

І до теплої весни

Поринаємо у сни. (Ведмідь)

4. Що за звір, що носі

Має він великий ріг. (Носоріг)

5. Пухнастий клубочок під столом вуркоче. (Кіт)

3.Бесіда за предметними малюнками.

  • Кого ви бачите на малюнках?

  • Як можна назвати ці предмети одним словом?(Тварини)

  • Про кого ці загадки? (Про тварин)

  • Де вони живуть?

4.Розповідь вчителя.

Тварини живуть скрізь, де для них є їжа, схована від ворогів, місця для влаштування житла. Звірі живуть у лісах, птахи літають у повітрі. Кроти, миші – у норах, на деревах – комахи, гусениці, у воді (річках, ставках, озерах, морях) – риби.

5.Робота над змістом віршів.

  1. Олексій Кононенко «Вовк»

Вовк ведмедя розбудив:

- Вже весна, гуляти йди!

Виліз велетень з барлоги –

вовк втікає в ліс від нього.

  1. Олександр Олесь «Мавпа».

Мавпа бігала, гуляла

та пташок перекривляла.

Та на лишенько бджола

десь над вухом загула…

Що тут думати – гадати…

Та відомо що – тікати!

Коли бачить мавпа – бочка!

І, здається, з-під медочка!

Треба в неї заховатись

і медком поласуватись.

  • Яких тварин знаєш ти?

  • Підбери ознаки до названих тварин? (Прудка білка, бурий ведмідь, хитра лисиця, дика свиня, хижий вовк і т.д.)

  • Що вони можуть робити?

6.Текст «Звірі»

Це тварини, тіло яких вкрите шерстю. Шерсть захищає їх від холоду. Всі звірі народжують малят і вигодовують їх молоком.

В Україні живе понад 108 видів звірів.

Вони лазять по деревах (білки, куниці), бігають по землі (зайці, козулі), плавають у воді (видри), живуть під землею (миші, кроти).

ІІІ. Словосполучення.

1.Звірі (Що роблять?)….

(Лазять по деревах, бігають по землі, плавають у воді, живуть під землею).

2.Побудова зв’язних висловлювань.

- Виберіть тварину, яку вам більше подобається і опишіть її. Використовуючи при цьому не одне слово, а кілька слів.

(Тигр великий, шерсть жовто-гарячого забарвлення з чорними смугами;

Ведмідь великий кремезний звір, бурувато – сірого кольору;

Заєць невеликий полохливий звір-гризун з куцим хвостом;

Їжак – невелика тваринка, тіло якої вкрите голками).

3.Гра «Що нам треба знати й мати?»

Щоб курча нагодувати,

Що нам треба знати й мати?

Все, що знаєш, розкажи,

а що вмієш – покажи!

Щоб цуценя нагодувати,

що нам треба знати й мати?

Все що знаєш, розкажи,

а що вмієш – покажи.

ІV. Творче завдання.

- Вибери мовчки одну тварину і розкажи про неї так, щоб однокласники відгадали її назву.

ПТАХИ

Загадки.

У садочку понад тином

Я зробив йому хатину,

Він навколо обдивився,

Засміявся й оселився. (Шпак)

Вона живе у селі і в місті,

Обіч доріг, де є гаї

Роками не міняє місця,

Осівши в теплому краї

Не кличе діток відлітати,

Абиде стане зимувати. (Ворона)

Які ноги, такий ніс,

По болоту ходить скрізь,

Хату на хаті має,

Жабам рахунок знає. (Лелека)

Зранку, вдень і в надвечір’я

Облітаю ліс уздовж і вшир`я.

Занесу своє яєчко

У чуже якесь гніздечко,

Легко всівши на суку

Я роки лічу: Ку-ку. (Зозуля)

Відгадайте, діти, хто

Має носик – долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає. (Дятел)

Ми пішли до гаю вдвох –

Я й сестра Даринка,

А в гаю тім – тьох та тьох,

Та іще ж так дзвінко.

Що за співаки? Чиї?

То співають…(Солов’ї)

Не стулить ні на мить очей,

Вночі полює на мишей,

Зате у день відпочива.

Ні, це не кішка, це…(Сова).

2. Бесіда за предметними малюнками.

  • Хто приносить весну на своїх крилах?

  • Які із птахів є перелітними?

  • Яких птахів називають зимуючими?

3.Робота з народними прикметами.

- Які прикмети, пов’язані з птахами, ви знаєте?

  • Коли птахи повернулися з вирію, не щебечуть, довго ще будуть холоди.

  • Рано жайворонки й журавлі прилетіли – на теплу весну.

  • Птахи в’ють гнізда на сонячній стороні – на холодне літо.

  • Жайворонки багато й довго співають – буде ясно.

  • Птахи заходять у воду – буде дощ.

  • Соловей співає всю ніч – буде гарна погода.

  • Цвірінькають голосно горобці – на відлигу.

4.Вірш «Ластівка».

Трудяща ластівка край берега літала,

Земельку мокрую збирала,

Щоб хатоньку собі зліпить,

Щоб де було і їй, і діткам жить.

5.Кросворд.

Відгадайте назви перелітних птахів і впишіть в кросворд.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

  1. Линуть в небі пташки ці

І курличуть до землі. (Журавлі)

  1. Пташка сіра і носата на болоті має хату.

Одну ногу підіймає - увесь день ось так дрімає. (Чапля)

  1. В мене є великий хист:

Я співаю, як артист. (Соловей)

  1. Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч мошок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

  1. Облітала я лісок

Вдовж і вшир і навкосок.

Діти йшли через лісок –

Подала їм голосок:

Налічила їм літа –

Двадцять, тридцять – аж до ста. (Зозуля)

  1. Перший я приніс весну

Пробудив усе від сну. (Грак)

  1. Яскраво – оранжевий птах із короною на голові. (Одуд)

  1. Чорні крила, чорна шапка,

Жовті грудки, білі щічки,

Гострий дзьобик, в лісі хатка

У маленької… (Синички)

  1. Дуже мух я полюбляю.

Тому таку назву маю. (Мухоловка)

  1. Довгі ноги, довгий ніс,

По болоту ходить скрізь.

Хату на хаті має,

Жабам рахунок знає. (Лелека)

По вертикалі всі знайдете назву птаха, що допомагає закликати тепло, птахів. Це жайворонок.

6.Розповідь вчителя.

Обряд закликання пташок влаштовували в день Сорока Святих. З тіста пекли сорок «жайворонків», що нібито вилітають і цей день із вирію.

Це – жертва весні, щоб «гуси неслися, яйця водилися, гусенята плодилися».

Печиво роздавали дітям. Частину обрядового печива діти підвішували на фруктових деревах, а коли збирався гурт, діти йшли до найвищого пагорба, піднімали вгору «жайворонки» і промовляли:

Пташок викликаю

Із теплого краю!

Летіть, соловейки,

На рідну земельку,

Спішіть, ластівоньки,

Пасти корівоньки!

ІІІ. Словосполучення.

  • Вставте за змістом потрібні слова.

Пташки відлітали в (Які?) краї.

Вони прощалися з (Яким?) краєм.

Дзвін пливе над (Яким?) лісом.

Слова для довідок: густими, рідним, теплі.

  • Що зробили пташки? (Відлетіли, прощалися)

ІV. Побудова зв’язних висловлювань.

  • Придумай кінцівку до тексту.

Шпаки прилетіли

Настав березень. Максимко зробив шпаківню. Він повісив її на дереві. Максимко прийшов зі школи, а в шпаківні вже сиділи шпаки…

РИБИ

  1. Значення риб.

Риби є однією з ланок харчових ланцюгів у природі і беруть участь в кругообігу речовин. Для підгодівлі худоби і як добриво використовується мука, приготована з відходів рибної промисловості. Людина використовує в їжу промислових риб і різні продукти з них. М'ясо риб має цінні смакові якості і є джерелом тваринних білків. Використовується в їжу їхня ікра (чорна і червона), печінка. Ікра багата вітамінами, з печінки одержують риб.

  1. Загадки.

  • Вона у воді завжди живе.

Без водички пропаде.

  • У неї крила є, а не літає.

Ніг немає, а по хвилях гуляє.

По землі не ходить, зірок з неба не просить.

Одяг з монеток круглий рік носить.

В річці риба проживає-

Довгу морду вона має,

Гострі зуби, хижу вдачу –

В річці всі від неї плачуть.

(Щука)

Щуку знають всі діти. Вона фігурує навіть у деяких казках. Тому неодмінно варто вирішити з дитиною ці завдання.

  • Вона все життя у воді жила.

Рот, як гостра пила.

Всіх рибок в річці злякала,

Цілком їх всіх ковтала.

Потім на гачок попалася,

Щоб у нас юшка вдалася.

  • Хвіст має, їм виляє.

Зубів повний рот.

Кусається, але не гавкає.

  • Ця хижачка-лиходійка

Проковтне рибку-малюка:

Плотву, окунька і уклейку.

Залишить тільки крихту-йоржа.

  • Ця хижачка мешкає в річці.

Вона ненажерлива, хитра, небезпечна.

Кожен знає цю злюку,

Велику смугасту…

Словосполучення.

1.Риби (Що роблять?)….

(Лазять по деревах, бігають по землі, плавають у воді, живуть під землею).

2.Побудова зв’язних висловлювань.

- Виберіть рибу, яку вам більше подобається і опишіть її. Використовуючи при цьому не одне слово, а кілька слів.

(Щука – велика,тіло вкрите лускою, сіре забарвлення з чорними смугами, гострі зуби, хижак

3.Гра «Що нам треба знати?»

- Побудуй звязне висловлювання – доказ «Чи потрібна нам у річках риба?»

ІV. Творче завдання.

- Вибери мовчки одну рибу і розкажи про неї так, щоб однокласники відгадали її назву.

КОМАХИ

  1. З різноманітними комахами: жуками, мухами, бджолами, метеликами - ви стикаєтеся повсякчас. Це і не дивно, адже цих тварин на нашій планеті налічують щонайменше 1,5 млн видів, майже втричі більше, ніж усіх інших живих істот.

За припущенням учених, комах на нашій планеті ще більше - щонайменше 3 млн видів. Багато видів науці ще не відомо.

Вражає і чисельність комах. Учені підрахували, що на кожного мешканця Землі припадає понад 250 млн особин комах. 

2. Середовища мешкання. 

Комахи опанували майже всі середовища мешкання: наземно-повітряне, ґрунт, прісні водойми, організми інших живих істот. Досить різноманітні розміри цих тварин. Серед них відомі «карлики» завдовжки частки міліметра (деякі їздці та жуки) і «велетні». Наприклад, тропічні жук-слон (Південна Америка) та жук-голіаф (Африка) сягають до 15 см завдовжки, а нічний метелик агріпіна (Південна Америка) - до 25 см у розмаху крил.

В Україні найбільші комахи - жук-олень (до 7,5 см завдовжки) та метелик велике нічне павичеве око (до 15 см у розмаху крил).

3. Особливості зовнішньої будови.

Тіло комах чітко поділене на три відділи: голову, груди та черевце (мал.1).

Мал.1. Зовнішня будова комах

4. Загадки.

  • Свою ніжну павутину
    Він сплітає безупинно,
    Вісім лапок у комашки
    День і ніч працюють важко,
    Бо для мушок гамачок
    Виплітає... авучок).

  • Затишна моя хатинка -
    Непомітна павутинка.
    Гляньте, скільки ниточок!
    А господар -...(Павучок).

  • Він рожевий і маленький,
    Нам розпушує земельку,
    Хоч безрукий і безногий,
    В дощ вилазить на дорогу.
    Дуже схожий на сучок
    Цей маленький …(Черв’ячок).

  • Ця малесенька тваринка
    На спині несе хатинку,
    Як її торкаєшся —
    В мушельці ховається
    Цей маленький добрий Павлик.
    Хто це, дітки? Звісно, …(Равлик).

  • Хоч маленька це комашка,
    Не впізнати її важко!
    Це відомо і дитині —
    В неї вогник всередині.
    Ніби світлий маячок,
    Пролітає …(Світлячок).

  • Кольорові і барвисті,
    Наче дороге намисто,
    На лугу поміж квіток
    Полетіли у танок —
    От які веселики!
    Пурхають… (Метелики).

  • Чудеса! Погляньте, дітки —
    З квітки полетіла квітка!
    В неї крильця кольорові,
    Пурхає в гаю і в полі.
    Як же зветься цей веселик?
    Здогадалися? …(Метелик).

  • Розцвіла в саду у нас
    Дивна квіточка якась.
    Я понюхати хотіла -
    Квітка пурх! - і полетіла. (Метелик)

  • Хто дзижчить уже від ранку,
    Лізе в мисочку сметанки,
    Спати діткам заважає,
    Попід стелею літає?
    Геть, нахабна набридухо!
    Це велика чорна …(Муха).

 

  • Ця червона намистинка
    Має крильця у краплинках,
    Невеличка, гарна дуже,
    Упізнай її, мій друже —
    На твою долонечку
    Прилетіло…(Сонечко).

  • Хто пронизливо пищить
    Ні на мить не замовчить,
    Ніс тонкий, як голки, мають,
    Дуже боляче кусають?
    Обережно! Надворі
    Влітку люті…(Комарі).

  • Цей маленький робітник
    Змалку працювати звик,
    Тягне мушок, соломинки
    До великої хатинки,
    Бо працює тяжко-важко
    У мурашнику….(Мурашка).

  • Їх в траві багато,
    Люблять працювати,
    Будівельники малі
    Роблять хатку із землі. (Мурашки).

  • Посмугована комашка
    Працювати звикла тяжко,
    Із квіток нектар збирає,
    Мед смачнючий виробляє.
    Робітниця ця мала
    Називається … (бджола).

  • Весело вона літає,
    Квітам вічка розтуляє.
    Каже: - Годі, квіти, спати,
    Я прийшла медок збирати. (Бджола)

  • Живуть вони в хатинці
    У деревяній скринці,
    Узимку сплять, а влітку
    Шукають кожну квітку. (Бджоли)

  • Хоч бджолі вона сестриця,
    та медок збирать ліниться. (Оса)

  • Хоч вона бджолі родина —
    Ледарює цілу днину.
    Мед вона не виробляє,
    Тільки боляче кусає!
    Здогадались? В небеса
    Полетіла зла…(Оса).

  • Холодно. Ще бджоли сплять,
    А вони уже летять
    До найперших квіточок
    Мед збирать для діточок. (Джмелі)

  • Ой! Маленький вертоліт
    Вирушив у свій політ!
    Він прозорі крила має,
    Понад річкою кружляє.
    Довге тіло, довгі лапки,
    В окулярах пані… (Бабка).

  • Є у нього довгі роги —
    Забирайтеся з дороги!
    — Жу-жу-жу, — гудить, дзижчить,
    Коли в небі він летить.
    Має крила і шість рук
    Буркотливий чорний …(Жук).

  • Крила маю, а не птах,
    Я літаю по квітках
    І співаю "Жу-жу-жу".
    Називають мене... (Жук).

  • Музикант живе налузі,
    Упізнай його, мій друже,
    Спинка, ноги, голова —
    Все зелене, як трава.
    Ще й швидкий, як вітерець,
    Милий …(Коник-стрибунець).

 

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»