Нестандартний урок. « Світлові явища.»

Опис документу:
Цілі уроку: освітня: повторення й узагальнення вивченого матеріалу за світловими явищами; розвивальна: розвиток уміння колективно працювати, застосовувати здобуті знання для розв’язання фізичних задач і використовувати їх у житті. виховні: організація роботи в парах, групах. Тип уроку: повторення та узагальнення вивченого матеріалу. Застосовані педагогічні технології: технологія розвитку критичного мислення. Обладнання та матеріали: збиральна й розсіювальна лінзи, картки із завданнями.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Нестандартний урок. « Світлові явища.»

Цілі уроку:

освітня: повторення й узагальнення вивченого матеріалу за світловими явищами;

розвивальна: розвиток уміння колективно працю-вати, застосовувати здобуті знання для розв’язання фізичних задач і використовувати їх у житті.

виховні: організація роботи в парах, групах.

Тип уроку: повторення та узагальнення вивченого матеріалу.

Застосовані педагогічні технології: технологія розвитку критичного мислення.

Обладнання та матеріали: збиральна й розсію-вальна лінзи, картки із завданнями.

Хід уроку

Уч и т е л ь. Сьогодні ми з вами вирушаємо вдивовижний світ світлових явищ. Ми дізналися, що світло — це промениста енергія, що надходить в око й робить навколишній світ видимим. Тепер ви можете відповісти на найцікавіші запитання.

І. Стадія виклику

1. Скласти кластер «Світлові явища» — парна робота (4 бали).

2. Заповнити таблицю «товстих» і «тонких» запитань — парна робота (1 бал за «тонке» запи-тання, 2 бали — за «товсте»).

Товсті запитання

Тонкі запитання

ŠŠ Поясніть, чому ?...

ŠŠ Що?

ŠŠ Чому ви думаєте...

?

ŠŠ Коли?

ŠŠ Чому ви вважаєте...

?

ŠŠ Чи може...

?

ŠŠ У чому полягає відмін-

ŠŠ Чи буде...

?

ність...

?

ŠŠ Чи міг...?

ŠŠ Припустіть, що буде,

ŠŠ Як звати...

?

якщо...

?

ŠŠ Чи було...

?

ŠŠ Що, якщо ?...

ŠŠ Чи згодні ви...

?

ŠŠ Чи правильно...

?

Š Для чого одяг сталеварів виготовляють із блис-кучої тканини?

Š Навіщо водії в темний час доби в разі зустрічі машин перемикають фари з дальнього світла на ближнє?

Для чого під час зйомок усередині будівель фо-тографи застосовують білі екрани?

Чому, оцінюючи на око глибину будь-якого водоймища, ми помиляємося?

Чому тіні, навіть від точкового джерела світла, ніколи не бувають цілком темними? (Відповідь: область тіні висвітлюється відбитими від навколишніх предметів променями світла.)

Чому вікна будинків удень здаються темними? (Відповідь: прозорі вікна відображають менше світ-ла, ніж стіни будинків.)

На рецепті лікаря написано: «Окуляри +1,5 Д».

Розшифруйте, які це окуляри й для яких очей? (Відповідь: окуляри для далекозорих очей, оптична сила — +1,5 дптр).

Чому ми бачимо не тільки яскравий серп Міся-ця, але й частково ту її область, на яку не по-трапляють прямі сонячні промені? (Відповідь: ми бачимо частина темної області Місяця, тому що вона висвітлюється сонячними променями, від-битими від земної атмосфери.)

ІІ. Стратегія осмислення Індивідуальна робота (1 бал за правильну відповідь.)

1. Яке фізичне явище (об’єкт) відображено в за-гадці?

2. Про які властивості, явища й об’єкти сказано в загадках?

ŠŠ Що в скрині замкнути не можна? (Світло.)

ŠŠ Прийде в дім — не виженеш дрючком, пора прийде — сам піде. (Світловий промінь.)

ŠŠ Попутниця за мною ходить слідом, мені від неї ні зла, ні користі немає. (Тінь.)

ŠŠ І мови немає, а правду скаже. (Дзеркало.)

ŠŠ Перед нами — вверх ногами, перед тобою — догори головою. (Відображення у воді.)

ŠŠ Піднялися ворота, усьому світу краса. (Веселка.) ŠŠ Своїх очей немає, а іншим бачити допомагає.(Окуляри.)

У мені грає чиста вода, хоча я сухий. У мені блискає вогонь, хоча я й не пекучий. Я коштую багато золота, хоча й мало важу. (Діамант.)

Групова робота

3. «Чи знаєш ти фізичні терміни?» Склади крос-ворд для одного — групова робота (1 бал за пра-вильну відповідь).

Нестандартний урок

Кросворд 1

1. Точка, у якій збираються всі промені, що про-йшли через збиральну лінзу.

2. Частково освітлений простір.

3. Одиниця вимірювання оптичної сили лінзи.

4. Один з основних елементів оптичних приладів.

5. Вигляд предмета на екрані.

6. Випромінювання, видиме оком.

7. Оптичний прилад, що дозволяє розглядати предмети, розташовані на великій відстані від спостерігача (бінокль).

8. Розділ фізики, у якому вивчають світлові явища.

9. Оптичний прилад, який утворює зображення предмета шляхом відображення променів, що падають на нього.

Кросворд 2

1. Прилад для демонстрації дослідів з оптики.

2. Оптичний прилад, що діє завдяки заломленню світла.

3. Точка, у якій лінза збирає промені, паралель-ні до її оптичної осі.

4. Вид лінзи.

5. Властивість променів світла, що проходять че-рез лінзу.

6. Оптичний прилад, що діє завдяки віддзерка-ленню світла.

7. Вид лінзи.

8. Характеристика джерела світла.

Уч и т е л ь. Якщо ви складете кросворд правильно, то на першому кросворді у виділеній го-

ризонтальній смузі з’явиться назва оптичного явища (відображення).

На другому кросворді у виділеній вертикальній смузі прочитають назву одиниці оптичної сили лінзи (діоптрія).

4. Розв’язати експериментальні задачі: кожна група презентує відповіді (4 бали за правильну відповідь).

Перша група.

Є дві лінзи з рівним поперечником: одна — збиральна, друга — розсіювальна. Як визначити, яка з них має більшу оптичну силу, не користуючись жодними приладами? (Відповідь: слід скласти обидві лінзи впритул. Якщо отримана систе-ма діятиме як збиральна лінза, оптична сила збираль-ної лінзи більша. В іншому випадку більшу оптичну силу має розсіювальна лінза.)

Друга група.

Аркуш паперу розміром 15 × ×15 см розкреслити олівцем на квадратики( 2 × 2 мм) і розфарбувати в шаховому порядку у два кольори — жовтий і блакитний. Показати цей аркуш спочатку здалеку, а потім — зблизька.

У першому випадку він здається зеленим. Поясніть явище. (Відповідь: якщо розфарбований аркуш перебуває далеко, то зображення сусідніх жовтих і бла-китних квадратиків укладаються на одному світло-чутливому елементі сітківки ока, тому дають відчут-тя, яке відповідає змішаному світлу.)

5. Розв’язати задачу біля дошки. Індивідуальна робота (2 бала за правильне розв’язання).

Задача 1. Оцініть мінімальну висоту плоского дзеркала, установленого вертикально в кімнаті, щоб, ставши перед ним, не змінюючи положен-ня голови, бачити своє зображення на весь зріст. (0,5 висоти свого зросту.)

Завдання 2. Промені пучка проходять систему з двох тонких збиральних лінз із різними фокус-ними відстанями. Як розташовані лінзи цієї системи, якщо по виходу з неї промені пучка залишаються паралельними? (Лінзи розташовані так, що їхні головні фокуси збігаються.)

6. Скласти сінквейн із теми «Світлові явища» — парна робота (4 бали).

ІІІ. Рефлексія

Заповнити таблицю: «З» — знаю, «У» — ді­ знався, «Х» — хочу дізнатися.

я знав

я дізнався

я хочу дізнатися

Обговорюють у парах і доповідають класові.

IV. Підбиття підсумків

Контрольний аркуш Ф. І. ученика_____________

Завдання 1

Завдання 2

Завдання 3

Завдання 4

Завдання 5

Завдання6

Література

1. Аганов А. В. Фізика навколо нас / А. В. Аганов, Р. К. Сафіуллін. — М. : Будинок педагогіки, 1998.

2. Ланге В. Н. Експериментальні фізичні завдання на кмітливість / В. Н. Ланге. — М. : Наука, 199.

3. Тихомирова С. В. Фізика в прислів’ях і приказках, віршах і прозі, казках і анекдотах / С. В. Тихомирова. — М. : Нова школа, 2002.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.