! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Нехай земля квітує всюди!

Опис документу:
Мета заходу - виховувати в учнів почуття прекрасного, любов до природи рідного краю та шанобливе ставлення до неї; формувати вміння встановити взаємозв’язок між природними об’єктами.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Мета: виховувати в учнів почуття прекрасного, любов до природи рідного краю та шанобливе ставлення до неї; формувати вміння встановити взаємозв’язок між природними об’єктами.

Обладнання: плакати, дитячі малюнки на захист природи, картини із зображенням природи рідного краю, гілки рослин, квіти.

Вислови про природу

Все на землі, все треба берегти –

І птаха й звіра, і оту рослину,

Не чванься тим, що цар природи ти –

Бо врешті, ти його частина.

Друже мій, люби життя,

Люби людей, природу,

А кривду кинь у забуття,

Як камінь в тиху воду.

Б.Лепкий

Учитель. Наше довкілля, рідна природа чарує нас в усі пори року. Ми, українці, маємо гордитися тим, що доля подарувала нам це диво – чарівну й неповторну красу природи. Та багатства її небезмежні. Маємо їх дбайливо оберігати, як порядні господарі. Так роблять в усьому світі, бо проблеми екології, охорони природи нині найважливіші, адже природа – це наше життя, наше здоров’я.

Учениця

В небі сонце ласкаве квітне,
Посилає нам світло й тепло,
Усміхається щиро й привітно,
Щоб усе на Землі цвіло.

Ти долоньку свою маленьку
Простягни до його тепла,
Залиши промінець у серденьку,
Щоб весна у нім завжди цвіла.

Щоб в душі твоїй сонце квітло,
Зірка щедрості й доброти,
Променилося ніжне світло,
І в житті буде легко йти.

Пісня «Край калини»

Учень 1

Злетіла в небо біла птиця

На землю глянуть з висоти.

Не цілься, опусти рушницю

Лебідку не осироти.

Учень 2

Природу брать на глум не можна –

Усекараюча вона.

В ній кожна птаха, брунька кожна –

Не зайвина, не зайвина.

Учень 3

Ми у природі – в ріднім домі,

А в домі має бути лад,

Щоб гуготів вогонь у домні

І плодом радувався сад.

Учень 4

Клади розумно зерно в ложе

Та й будь щасливий на віку, -

Природа мати допоможе

Сягнути сонця колоску.

Учень 5

А як покличе – озовися

І не скажи природі: ні.

Тоді усі здолаєш висі –

Космічні висі і земні.

Ведуча

Природо рідна, всі ми твої діти,

Про тебе дбати мусимо весь час,

Щоб все жило, щоб все цвіло довкола

Й не соромно тобі було за нас.

Ведучий

Природо! Ти – наш другий дім,

Колиско мила, берегине славна.

Щоб нам у ньому затишно було,

Зусиль прикласти треба нам немало.

Ведуча

Весна іде, і нас вона зове

Світанки сині в поле зустрічати.

Та правило святе повинні знати ми:

Що треба все садить, а не ламати.

Учень

Коли зустрінеш ти комашку десь –

Ступай легенько, щоб її не затоптати.

Якщо ж не ми, то хто ж у цім житті

Малих істот цих буде захищати?

Ведучий

Калину посади ти під вікном своїм,

До неї птахи будуть прилітати.

Повір, мій друже, з вдячністю вони

Для тебе будуть весело співати.

Пісня «Калинонька»

Ведуча

Сьогодні свято наше від душі

Присвячуємо Тобі, Природо рідна.

Відкрий нам двері в Храм свій чарівний,

Й нехай увійде у нього той, хто цього гідний.

Виходить дівчина Природа, одягнена у зелену сукню, з вікном на голові.

Природа

Жила спокійно я у своїм царстві,

Усе навколо так цвіло, манило.

Раділа сонцю, щебетанню птахів,

І кожен день давав все нові сили.

Була веселою я у житті своєму.

І з кожним днем добрішою ставала

Я щедро дарувала всім дарунки,

Всю свою душу людям віддавала.

Та десь щось загуло, загуркотіло,

І хтось порушив мирне існування

Заметушились птахи, звірі, квіти:

Чи доживемо ми ще до світання?

Живуть вони, але життя згасає

Благаю, люди, нас ви захистіть.

Бо ми всі гинем, чуєте, ми гинем!

Чому? За що? Хоч ви мені скажіть.

(Плаче, вибігає)

З’являються 3 учні, співають:

Ми веселі та завзяті

Йдем природу захищати.

Допоможемо усім:

І великим, і малим.

1-й учень

Коли потраплю на пташиний збір,

То інтереси їх я буду захищати.

Права їм дам найкращі на землі,

Щоб високо вони могли літати.

2-й учень

Від соловейка виступлю і я.

Ми знаєм, як чудово він співає.

Пора йому присвоїти звання,

Нехай чарує нас й ніколи не зникає.

3-й учень

А я лелеку буду захищать,

Що в’є гніздо біля моєї хати.

Нехай ніхто ніколи у житті

В них не посміє хоч би раз стріляти.

Ці птахи милі спокій бережуть,

Дарують мир і злагоду в родині.

Не смійте, люди, їх сполохати хоч раз,

Щоб не накликати журби в свою країну.

Пісня «Лелеченька»

4-й учень

Ще слово я за лебедів скажу,

Вони цінують вірність і кохання.

Нехай у парі проживуть життя,

Щоб браконьєр не вбив їх на світанні.

Ці птахи ніжні, наче білий цвіт,

Милують око щирою красою.

Нехай живуть, не знаючи журби,

Людей дивуючи всіх вірністю й любов’ю.

Сцена збоку застелена голубим покривалом, що символізує озеро. У ньому плавають лебеді.

На сцені з’являється Браконьєр.

Браконьєр

Недаремно вийшов з дому,

хоч і відчуваю втому.

Думав: де це здобич взяти?

А тут стільки лебедяток!

Зараз стрельну раз чи два,

аж хмеліє голова.

Таке щастя, і так швидко –

тут і лебеді, й лебідки.

(Витягає рушницю і хоче стріляти)

Вибігає дівчина – Фауна і падає перед ним на коліна.

Фауна

Не вбивайте, не чіпайте,

Я благаю вас, благаю.

З кожним днем моє все царство

Гине й просто вимирає.

Браконьєр

Звідки ти, красуне мила?

Чом ти так заголосила?

Фауна (піднімається з колін):

Я – Фауна, донька Природи,

Тварин і птахів захищаю,

Коли їм весело – сміюся,

А в горі сльози проливаю.

Дарунок цей матуся дала,

Щоб їх усіх я захищала.

Але не зможу захистити,

Коли всі будуть так чинити.

Браконьєр

То що, тобі цих птахів шкода?

Яка ж тобі від них вигода?

Фауна

Усі ці мешканці – то діти,

Тож як мені без них радіти?

Коли б у вас дитя забрати,

Чи не було б для вас утрати?

Подумайте, бо ви ж – людина,

Де совість й розум воєдині.

І що загубиш у житті,

Ніколи не повернеш, ні!

Браконьєр

Коли ти так, красуне, просиш,

Не можу я відмовить, ні.

Нехай ростуть ці дивні птахи

І тішать нас всіх на Землі!

Обоє виходять.

5-й учень

Повірте, друзі, птахів ми усіх

Повинні захищати і любити.

Без них життя немає на землі,

Скажіть-бо, люди, як без птахів жити?

Пісня «Будь природі другом»

Ведучий

Надзвичайно багата, чарівна й прекрасна природа Львівщини, де владарює смілива й прекрасна, мила й великодушна її величність Флора. Всю чистоту світанків, красу й надзвичайну вроду ніжно-білих лілей увібрала в себе ця чарівна фея. Вона на заквітчаній кареті завітала до нас на наше свято.

Звучить мелодія. ЗаходитьФлора – дівчина в символічному вбранні.

Флора

Природа – матінка мені

В дарунок дала світ рослинний,

Який люблю я й бережу

Як найціннішу із святиней.

Радію, коли все гаразд,

Коли усі веселі та щасливі,

А коли гірко комусь в світі цім,

То пережить усе мені не сила.

Я гірко плачу, як образили рослину,

Вас закликаю: не чиніть біди.

Нехай у царстві Флори сонце сяє

І буйний цвіт квітує назавжди.

(Виходить)

Ведуча

Але, на жаль, це не завжди так. Ми забуваємо, хто ми в цьому світі, забуваємо про найсвятіше, що є в нашому житті, й часто стаємо свідками жахливого поводження з природою, коли серце, здається, саме кричить від болю, але, на жаль, до наших слів не завжди прислуховуються.

Послухайте розповідь про понівечену вербу.

Учень

Росла самотньо верба над водою,

Купала у воді свої зелені віти.

Та якось йшов дорогою прихожий

І тут красуню – вербу він помітив.

Чи, може, в нього настрою не було,

Був мовчазний і надто вже ворожий.

Він обламав з десяток гарних гілок

І кинув тут недбало при дорозі.

Заплакала і заридала гірко верба,

Із страху вся трусилась, як билинка:

Учениця

«Навіщо ж стільки завдавати болю?

Я ж так одна, немов та сиротинка».

Учень

А він пішов, не озирнувся навіть,

Не думаючи про жорстокий вчинок.

Із острахом живе верба ця й досі:

Учениця

«А раптом він вернеться і я загину?»

Ведучий

Ось такі необдумані жорстокі вчинки завдають найбільшої шкоди рослинам. Ми повинні зупиняти таких людей, заставляти їх більше думати над невиправданими злочинами перед природою.

Ведуча

Але зустрічаються й такі люди, яким не байдужа доля природи, її понівечена краса; ті, що намагаються зрозуміти цих загадкових таємничих істот, зрозуміти, чого ждуть бідолашні рослини від нас, та по голосу своєї совісті допомогти їм подолати біди та негаразди. Послухайте, як про це сказано у вірші «Зажурена берізка».

Учень

При дорозі зажурилась берізка,

Похилила коси до землі.

Ой чому сумує бідолашна,

Запитати хочеться її.

Все сумує гірко біля шляху,

Тихо листя з вітром шелестить.

Як же розгадати її мову,

Адже деревце весь вік мовчить.

Але подивись пильніш – і зрозумієш,

Чом в журбі берізонька стоїть.

Всі дерева в парі розмовляють,

А вона весь вік одна мовчить.

Лише з вітром розмовляє тихо,

Тужить і ридає кожен раз:

Учениця

«Ну навіщо так в житті буває,

Що самотня я стою весь час?

Я росту у парі із журбою,

Радощів в житті моїм нема.

Поможи в біді мені, людино,

Щоб весь вік не була я сама.

Поруч посади мені деревце,

Веселіше щоб було життя,

Бо так гірко в самотині жити,

Хочеться, щоб в парі була я».

Учень

Диво це до болю схвилювало,

І сльоза згубилась у траві.

Радо поможу тобі, берізко,

Не лишу тебе в біді я, ні.

Будеш знову ти весела і щаслива

Шелестіти листячком своїм,

Ну а поруч із тобою ясен буде

Другом і порадником твоїм.

Учень

Якби дерева вміли розмовляти,
Про що б розповісти вони хотіли?

Дерево

Вони багато можуть розказати,
Аби ви тільки слухати уміли...

Учень

Якби дерева вміли написати,
То б кожен прочитати щось зумів?

Дерево

Аби хотіли, діти, ви читати,
Природа пише вам, але без слів.

Учень

То що сказати дерево нам хоче?

Дерево

Воно говорить і співа пісень,
Надвечір дітям казочку шепоче,
Вітає вранці, тінь дає удень.

Листи чарівні людям посилає,
Клейким листочком, як весна, іде,
Веселим цвітом нас воно вітає,
А з жовтим листям — осінь приведе...

Буває, часом, просить допомоги,
Як у повітрі пил чи смог стоїть,
Бо ж листя дихати немає змоги —
Вмирає дерево, а так хотілось жить.

Тому природу вчіться пізнавати,
Читати, слухати, любити, берегти.
І щиро буде вас вона вітати,
І буде з вами діалог вести.

Учень. Як же дивно все на світі! Ще тільки вчора я не бачив краси, не чув голосу Луни, не прислухався до чарівного голосу дерева, а сьогодні світ відкрився мені! Я можу вести з природою діалог. Піду я на ту галявину, куди завжди водила мене мама. Вона казала, що то найкрасивіше місце в нашому лісі, аж цікаво стало, що там! (Вибігає.)

Чарівна галявина, багато квітів. Лине музика «Звуки природи», кружляють навколо квітів дівчатка-метелики.

1 метелик

Як прекрасно, чарівно земля зацвіла,
Всюди гарно, спокійно і чисто.
І ніхто нас не ловить, немає тут зла,
А повсюди — росичка краплиста.

2 метелик

Гарно дуже! Від квітів п’янкий аромат,
Від краси аж душа завмирає!
І немає тут злих і крикливих хлоп’ят,
Нас за крильця ніхто не хапає.

3 метелик

І лунають у лісі пташок голоси,
Їх пісні нам сердечка милують.
А у квітах, у травах є стільки краси!
Хай усі це побачать, почують!

4 метелик

Квіти, квіти солодкі й п’янкі!
Радість, щастя вони нам дарують.
А пелюсточки ніжні, духмяні такі —
Хай красу цю всі люди відчують!

5 метелик

Будьте пильні, та крильця свої бережіть:
Небезпека завжди нас чатує.
А тепер всі на квіти духмяні летіть.
Кожна квітка нектар нам дарує!

Кружляють у таночку метелика під мелодію пісні «Барви рідної землі», підходять до квітів і завмирають.

Ведучий

Рослини – обереги нашого життя, захисники спокою, душевна розрада в час розпачу та смутку. Вони прикрашають наше життя, наповнюють його рожевими мріями, дивними відчуттями. Що було б з нами, коли б усе це зникло?

Учень

Уявіть світ без квітів, хіба він живий?

Ні, він мертвий, подумайте люди!

А який без квіткового килиму луг –

Тихо, холодно, мертво усюди.

Учениця

Квіти – радість і щастя, удача в житті.

Вони красять наш дім і розвіюють смуток.

Я благаю людей: бережімо квітки!

Як же в світі без них усім бути?

Учень

Що коханій в дарунок колись піднесем?

Чим матусю стареньку розрадим?

Коли квіти зникатимуть в світі усі,

Як тоді бути нам, хто порадить?

Учениця

Закликаєм усіх все життя берегти:

І квіти, й дерева, й кущі біля хати,

Бо корисні вони, світ без них – то не світ,

Все життя про них маємо дбати.

Учень

Природа – матір щира, зичить всім добра:

Тендітній травці, равлику, людині,

І наче правда матір, зболено кара

За все те зло, що їй знічев’я чиним.

Звучить уривок пісні «Чорнобиль»

Учень. Багато лиха приніс нам Чорнобиль – велика аварія на АЕС. Ніч 26 квітня 1986 року вразила собою увесь навколишній світ, приголомшила жителів планети страшенним стогоном невідомої раніше біди, трагічні наслідки якої відчуватиме ще не одне покоління. А скільки біди маємо від необдуманого використання хімії в народному господарстві! Тож, маємо все робити, щоб залікувати ці рани і господарювати так, щоб подібне не повторилося.

Ведучий

Трагедія чорна створилася там.

І ще кінця пеклу отому не видно.

Хворіє старий і дитина свята –

І всім нам, далеким, і боляче й стидно.

А втім. Доторкнула Чорнобиля даль

Мої чарівні прикарпатські оселі.

І Калуш, і ТОС щодня множать печаль,

Бо ж люди, птахи і сади невеселі.

Скрізь вишні зачахли. І сливи бліді.

О люди! Не даймо ступати біді!

Рятуймо від мук, покоління грядуще!

Ведуча

Наслідки Чорнобильської аварії надзвичайно трагічні. Подивіться один з епізодів і зробіть для себе відповідні висновки.

На сцені – лісова галявина. Діти – дерева, квіти, гриби – всі в символічних костюмах. Дві дівчинки з корзинками йдуть у ліс по гриби. Звучить мелодія «Звуки природи».

1-а дівчинка

Поглянь, як гарно, світло в лісі, які дерева, квіти пишні.

Сьогодні ми тут погуляєм, грибів корзини назбираєм

2-а дівчинка

А які квіти – подивись,

Голівки підняли увись.

Немов благають: нас зірви,

В букет додому віднеси.

1-а дівчинка

Подружко мила, он пеньочки,

А біля них які грибочки.

Біжім, швиденько наберемо,

Додому швидше повернемо.

(Нахиляється, щоб зібрати гриб)

1-й гриб

Не смійте, діти, брати нас, це з виду ми красиві.

Всередині печаль, біда і смерть на волосині.

2-й гриб

Приваблюємо всіх ми тут, та частувать не можем,

Отрута схована у нас,яку вселив Чорнобиль.

2-а дівчинка

О, Боже, диво із чудес, грибочки розмовляють!

Щоб не потрапити в біду, вони попереджають.

З’являється Флора.

Флора

Так, діти любі, це біда

Прийшла на землю нашу.

І так наситила її,

Що горя повні чаші.

Тому усе –усе кричить

Від болю і тривоги.

Не треба в ліс отой ходить,

Забудьте цю дорогу,

Бо тут, здається гарне все

На славу виростало,

Але ця зваблива краса

Нукліди всі забрала.

Тож, діти, в ліс цей не ходіть

І всім пораду дайте.

Хоч те, що є, врятуйте, збережіть.

Та часу ви не гайте!

Усі виходять.

Звучить пісня «З тобою»

Ведуча

Джерельце також просить допомоги

І річка, що міліє на ходу.

Природо, я в боргу перед тобою,

Тому ніколи я тебе не підведу.

Ведучий

Щоб гідно на планеті жити

Її природу треба нам любити!

Ведуча

Нехай земля квітує всюди,

Природу збережімо, люди!

Ведучий

Будемо жити з тобою у згоді,

Моя рідна красуне – природо!

Учениця

Світ прекрасний навколо тебе –

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки –

Нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить –

Бо світ навколо любові просить!

Звучить «Добра пісня»

Вчитель

Хотілось би, щоб ви зрозуміли: збережений підсніжник, пташеня повернуте до гнізда, посаджене деревце – це і є конкретна справа в охороні природи. Є багато прийнятих законів про охорону природи, але найвищим законом для кожного з нас має бути наша совість.

Задумайтесь над тим, що ми тут говорили,

І щоб ви в житті із совістю дружили.

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти.

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави…

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігаймо і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Мовленнєва майстерність педагога Нової української школи. Вербальний і невербальний імідж»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись