Навчальний проект "Виготовлення ляльки- мотанки"

Опис документу:
Проект розроблено для учнів шкіл, вихованців гуртків і творчих обєднань(4-6 класів) з метою формування інтересу в дітей до пізнання забутих звичаїв та традицій власного народу в процесі виготовлення української ляльки-мотанки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ

на тему:

«ВИГОТОВЛЕННЯ

ЛЯЛЬКИ-МОТАНКИ»

Надвірна

2019

ВСТУП

Українська народна іграшка – це цілий пласт культурного життя українського народу. Вона об’єднує вироби з глини, лози, дерева, соломи, сиру і тканини. Перші українські іграшки були виявлені в с. Мезин Чернігівської області. Це були фігурки з мамонтового бивня, яки виготовлені 25 тис. років тому. У IV - III тис. до н. е. трипільці виготовляли керамічні жіночі статуетки, різноманітні фігурки тварин (овець, коней, биків та ін) та їх дитинчат, які символізували плодючість.

Найбільшими центрами виготовлення іграшок в Україні були: дерев’яних – Прикарпаття (м. Яворів Львівської області); глиняних – Середня Наддніпрянщина (селище Опішня Полтавська обл., с. Вишнівець Волинської обл., Великий Кунинець Тернопільської обл.), сирні іграшки виготовляли лише на Гуцульщині (села Брустурів, Річка, Снідавка і Шепіт теперішньої Івано-Франківської області).

В Україні іграшки виробляли не тільки з твердих і пластичних матеріалів, а також із лози, соломи, рогози, повісма, довгої трави. Пізніше, коли почали вирощувати льон, тоді зявились іграшки з тканини «кукли». Зараз ми називаємо їх ляльками-мотанками.

Історія перших ляльок-мотанок почалась більше 5 тисяч років тому. Але спочатку вони зявились не як іграшки. Це були обрядові ляльки, які виготовлялись з трав, соломи, листя, снопів і використовувались під час свят переважно аграрного циклу. Перші мотані ляльки з’явились тоді, коли почали вирощувати льон та почало розвиватися ткацтво. Вважалося, що ляльки захищали людину від неприємностей та бід.

Мотанка відрізняється від звичайної іграшки відсутністю обличчя. За уявленнями язичників через обличчя в ляльку вселяється душа. А душа буває доброю чи поганою. На обличчі такої ляльки різними нитками намотується хрест. Хрест на обличчі - солярний знак Сонця, тому він робиться з яскравих ниток. Всі вертикальні лінії - це чоловіче начало, всі горизонтальні лінії - жіноче.

Матеріалами для виготовлення служать натуральні матеріали (сіно, солома, дерево, трави, сухе листя, насіння, зерна). Прикрашали мотанку народними орнаментами та вишивкою. Народ вірив, що в мотанці знаходиться дух предків і що вона може передавати досвід з покоління в покоління. Українці вважали, що цей символ приносить їм багатство та успіх.

Секрети виготовлення ляльок передавалися в родині від матері до дочки. Ляльки були обрядовими і обереговими.

До наших днів дійшли зображення деяких стихій і символів природи із трави або дерева – Купайло і Марена, символи Вогню і символи Вогню на святі Івана Купала, Масляна, котру роблять, коли проводжають зиму і зустрічають весну. Зокрема на Волині старі люди бережуть память про обряд, що його проводили весною: всім селом виготовляли ляльку - «Весну-панночку», прикрашали її стрічками і свіжою травою, і відвідували сусіднє село, заходячи в ті хати, де були незаміжні дівчата чи нежонаті хлопці. Навіть городні опудала спочатку були священними ляльками-охоронцями житла і подвіря від злих духів.

Коли дівчина виходила заміж, мати дарувала їй ляльку-мотанку, як оберіг для нової домівки. Хворій дитині давали пограти з лялькою. Після чого її знищували. У народі вірили, що вона вбере в себе її недугу. Коли дитина виростала, її місце в колисці займала лялька. Вона охороняла це місце від нечистої сили до народження наступної дитини.

На Різдво виготовляли спеціальних ляльок із зерна. Вони символізували добрий урожай.

Існувало три типи оберегових ляльок - мотанок: немовля, баба-Берегиня, наречена.

При народженні дитини українці виготовляли ляльку-немовля. Лялька виконана у вигляді немовляти в пелюшках. Для того. Щоб мотане немовля стало оберегом для майбутньої дитини, вагітна жінка майструвала її при запаленій свічці, читаючи молитву. Закрутку із тканини шість разів скрутити - розкрутити. І, тільки на сьомий раз ляльку можна було обмотати, тримаючи її в лівій руці, а мотати правою. Народженому дитяти укладали мотане немовлятко в ліжечко поряд з дитиною для охорони її сну та здоров'я.

Баба-берегиня допомагала оберігати достаток сім'ї. У середину ляльки вкладали монети, зерно, вовну для збереження домашнього тепла, отримання хорошої вовни овець та грошового достатку. Оберегові ляльки розрізнялися по своїх функціях - були серед них лікувальні ("Травниця", "Лихоманки"), сімейні обереги ("Світове дерево", "Нерозлучники"), окремо чоловічі, жіночі й дитячі, притягуючі грошовий достаток і хороший урожай ("Круп’яничка")... 

Лялька-наречена захищала дівчат від пристріту і підтримувала їх. Цю ляльку багато одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченої і привертала багатого нареченого.

В Україні народну ляльку робили з соломи, тканини, шматочків старого одягу, ниток. Спосіб простий - перекручування й перев'язування тканини.

Ляльок – мотанок або не одягали або шили їм одяг. Іноді це були мініатюрні народні костюми, традиційні для тієї чи іншої місцевості. Колись такі ляльки робили всюди і наші прабабусі інших ляльок не знали.

Актуальність проекту: Полягає у пізнанні і відновленні традицій власного народу та звичаїв, пов’язаних із забутим традиційним оберегом – лялькою-мотанкою.

Мотана лялька – це іграшка і оберег. У дохристиянські часи мотанки робили з найпростішого матеріалу – сіна, клаптиків тканини, ниток, стрічок, соломи. Люди знали, лялька не може бути на когось подібною, тому мати, створюючи донці іграшку, ніколи б не наважилась намалювати очі, ніс або губи. Замість людських рис у неї на обличчі був хрест – символ Сонця.

Тема: Виготовлення ляльки – мотанки.

Автор проекту: Винник Уляна Ярославівна - керівник гуртків Надвірнянського районного еколого-натуралістичного центру для дітей та юнацтва;

Цільова група: вихованці гуртків (4-6кл.)

Мета: формування інтересу в дітей до пізнання забутих звичаїв та традицій власного народу в процесі виготовлення української ляльки-мотанки.

Завдання:

  • Ознайомитися з історією виникнення народної ляльки та технологіями виготовлення різних видів ляльок.

  • Виготовити традиційну ляльку – мотанку.

  • Організувати заходи на популяризацію народної ляльки: екскурсія на виставку О.Смереки, проведення майстер-класу, виготовлення буклета, виставка виготовлених ляльок.

  • Прищепити повагу до традицій власного народу.

Етапи роботи:

I етап - підготовчий: визначення напрямків роботи, вивчення і оцінка різних видів джерел інформації для проекту;

II етап - дослідницький: пошук, накопичення і систематизація інформації про українську ляльку-мотанку;

III етап - творчий: виготовлення різних видів ляльок, створення інформаційного буклету і підготовка виставки ляльок і презентації проекту;

IV етап – підсумковий: виставка ляльок і захист проекту;

Очікувані результати:

  • Ознайомитись зі звичаями та традиціями українського народу;

  • Оволодіти прийомами та техніками роботи з тканиною та природнім матеріалом в процесі створення ляльки;

  • Створити інформаційний буклет, презентацію проведеної пошукової роботи, майстер-клас.

Кінцевий результат: готовий виріб - сувенір «Лялька-мотанка»

Характеристика проекту за такими класифікаційними параметрами:

  • спосіб (характеристика) діяльності – дослідницький, творчий;

  • зміст – культурологічний, декоративно-прикладний;

  • склад учасників – індивідуальний;

  • тривалість – короткотривалий;

  • характер партнерської взаємодії – внутрішній ;

  • реалізація міжпредметних зв’язків – історія України; народознавство; природознавство; трудове навчання.

з/п

Назва заходу

Термін

виконання

Виконавці

Ресурси

матеріальні

людські

1.

Організаційний етап (повідомлення директору РЕНЦ, методисту,

представнику музею історії Надвірнянщини, лялькарці О.Смереці- Малик, завідуючому районної бібліотеки

про їх участь в проекті)

1 тиждень

Керівник гуртка

Керівник гуртка; директор ЕНЦ методист; представник музею історії Надвірнянщини;

лялькарка О.Смерека- Малик; завідуючий районної бібліотеки.

2.

Залучення учнів до участі у проекті (повідомлення теми, мети, завдань проекту, терміни реалізації)

1 заняття

Керівник гуртка, вихованці гуртка

Комп’ютер, проектор, презентація.

Керівник гуртка

3.

Пошукова діяльність гуртківців (пошук та збір інформації про звичаї та традиції українського народу з виготовлення сувенірів, зустріч з лялькаркою О.Смерекою та відвідання її виставки, екскурсія в музей)

1 тиждень

Керівник гуртка, гуртківці

Комп’ютер з доступом до мережі інтернет, книги та журнали з методичного кабінету бібліотеки

Керівник гуртка; завідувач методичного відділу; представник музею історії Надвірнянщини, лялькарка О.Смерека-Малик.

4.

Аналіз зібраної інформації (виступи гуртківців з доповідями, огляд зразків сувенірів)

1 заняття

Керівник гуртка, гуртківці

Комп’ютер, проектор,

Керівник гуртка, гуртківці

5.

Виготовлення сувеніру

3 заняття

Керівник гуртка, гуртківці

Тканина, нитки, голки, ножиці, матеріали для оздоблення, природній матеріал

Керівник гуртка, гуртківці

5.1

Вибір виду сувеніру для виготовлення

5.2

Розроблення технологічної послідовності виготовлення вибору

5.3

Підбір матеріалів та інструментів

5.4

Виготовлення задуманого вибору

6.

Завершальний етап (виставка готових робіт)

1 день

Керівник гуртка, гуртківці

Столи та стенди для виставки

Адміністація закладу, керівник гуртка, гуртківці

Аналіз силового поля (за 10-ти бальною шкалою):

Підтримка

Бал

Опір

Бал

Адміністрація

8

Адміністрація

2

Практичний психолог

9

Практичний психолог

1

Керівники гуртків

8

Керівники гуртків

0

Лялькарка О.Смерека-Малик

10

Лялькарка О.Смерека-Малик

0

Завідувач методичного відділу

8

Завідувач методичного відділу

2

Працівники музею історії Надвірнянщини

10

Працівники музею історії Надвірнянщини

0

Гуртківці

8

Окремі гуртківці

1

Батьки

7

Окремі батьки

1

ВИСНОВОК: цей проект має певну підтримку, яка є більшою за опір, тому вважаємо його життєздатним у подальшому впровадженні.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФРАНЦУЗЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
1
міс.
2
2
дн.
1
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!