НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ НА ТЕМУ: «СЯЄ ГЕНІЙ КОБЗАРЯ, МОВ У ТЕМРЯВІ ЗОРЯ»

Опис документу:
• вивчити поетичну спадщину Т. Шевченка прози, драматургії і його малярського доробку; виявити той великий «духовний імпульс», який подала діяльність митця у боротьбі за політичну незалежність і культурне збагачення України

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

«Криничанська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

Солонянської районної ради Дніпропетровської області»

НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ

НА ТЕМУ:

«СЯЄ ГЕНІЙ КОБЗАРЯ, МОВ У ТЕМРЯВІ ЗОРЯ»

Керівник проекту:

учитель української мови та літератури

Пастушенко Наталія Петрівна

2017 р.

Зміст

Вступ …………………………………………………………………….…….3

Результати пошуково-дослідницької роботи учнівської групи «Літературознавці»…………………………………………………………..7

Результати пошуково-дослідницької роботи учнівської групи «Художники» ………………………………………………………………...13

Результати пошуково-дослідницької роботи учнівської групи «Краєзнавці»…………………………………………………………………20

Вступ

Не вмре повік твоє святе ім’я!

Йому, як сонцю, вічно пломеніти!

І буде пісня зроджена твоя,

Мов океан розбурханий, гриміти!

В. Гапріндашвілі

Під час вивчення теми «Життя і творчість Т. Г. Шевченка» у школі, з метою вшанування памяті поета, було заплановано проведення тематичного семінару. При підготовці учні працювали над проектом «Сяє геній Кобзаря, мов у темряві зоря». Данна форма роботи була обрана тому, що це дає змогу опрацювати значний обсяг матеріалу, організувати диференційовану діяльність учнів з використанням нетрадиційних форм роботи, дати змогу учням проявити творчі здібності , самореалізуватися, розвивати вміння працювати в колективі, зацікавити їх програмовим матеріалом, шляхом використання інформації яка виходить за межі підручника.

Працюючи над проектом учні мали усвідомити велич Тараса і його значення для людства, зрозуміти, чому його пам’ятають і шанують у світі, збагатитися духовно спілкуванням з безсмертною творчістю Т.Г. Шевченка.

Мета проекта:

  • вивчити поетичну спадщину Т. Шевченка прози, драматургії і його малярського доробку; виявити той великий «духовний імпульс», який подала діяльність митця у боротьбі за політичну незалежність і культурне збагачення України;

  • розвивати пам ’ять, увагу, спостережливість; вміння узагальнювати, виділяти головне, суттєве із потоку інформації, раціонально використовувати навчальний час; формувати кругозір, світогляд школярів;

  • виховувати повагу до Т. Шевченка за його внесок у скарбницю української поезії, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ.

Тарасові думи і творіння пережили віки. Чи житимуть вони в свідомості наших сучасників і наших нащадків, тобто наших учнів? Чи зможуть вони своїм дітям розповісти, хто такий Тарас Шевченко? А для цього треба самим усвідомити, хто він є для нас. Тому при роботі над проектом були визначені ключове і тематичне питання:

Ключове питання: Шевченкові думки переживуть віки?

Тематичне питання: Хто для нас Тарас Шевченко?

Розкриттю тематичного та ключового питань сприяють змістові питання, які відповідають навчальній програмі та спрямовують і диференціюють діяльність учнів, підводять до конкретних висновків.

Змістові питання

  • Що ми знаємо про Тараса Шевченка?

  • Що ми знаємо про Шевченка-художника?

  • Шевченко – поет і людина.

  • Чи близький, потрібний народу сьогодні, коли оновлюється все?

  • Як вшановується пам’ять Кобзаря в Україні та у світі?

  • В чому полягає значення творчої спадщини Кобзаря?

  • Чи сучасний Шевченко?

Стислий опис

Учням необхідно вибрати тему для проектної роботи, створити робочі групи, обговорити разом з учителем алгоритм роботи, скласти робочий план, відвідати бібліотеки, підібрати матеріал з періодичних видань, ознайомитися із спеціальною літературою з питання, зустрітися із вчителями української мови та літератури, образотворчого мистецтва. Отриману інформацію проаналізувати, класифікувати фактичні дані, систематизувати їх. Використовуючи можливості кабінету інформатики та власних комп’ютерів, представити результати своєї роботи у вигляді учнівської презентації, публікації, книжкових виставок, доповідей. Навчальний проект повинен відповідати програмі з української літератури та програмовим вимогам щодо вивчення теми «Світова велич Т.Г.Шевченка. Малярський доробок. Вшанування пам’яті Т.Г.Шевченка», матеріал проекту повинен бути доступним і зрозумілим для учнів 8-9 класів. (Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська література. 5-12 класи». Автори Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик, О.А.Камінчук, М.П.Бондар, О.Б.Поліщук, М.М.Сулима, Л.П.Шабельникова, В.М.Садівська. Керівник проекту М.Г.Жулинський. За загальною редакцією Р.В.Мовчан. - Київ, Ірпінь: Перун, 2005).

Були визначені такі дослідницькі групи:

Літературознавці – необхідно дізнатися, як склалося особисте життя Тараса Григоровича, чому доля не дарувала йому родинного затишку, який у нього ідеал жінки, коханої, дружини. Результати роботи представити у вигляді книжкової виставки та розповіді. (Додаток 1)

Художники – ознайомитися з картинами Шевченка і підготувати віртуальну картинну галерею про багатогранний талант Шевченка-живописця. Викласти результати роботи у вигляді презентації. (Додаток 2)

Краєзнавці – дослідити «шевченківські стежки» та розповісти де мандрував на протязі життя Тарас Шевченко, на які вірші надихнули ці подорожі. Результати дослідження показати у вигляді віртуальної подорожі.(Додаток 3)

Для методичної підтримки керівником проекту було розроблено памятки для учнів:

  • як працювати в групі; (Додаток 4)

  • як готувати доповідь;

  • шевченківський вірш;

  • ідейно-художній аналіз поезії; (Додаток 5)

  • терміни з теорії літератури;

  • терміни живопису;

  • створення презентації;

  • створення публікації;

  • форма узагальнюючої таблиці;

  • літературні та інтернетджерела.

Результати роботи над проектом

Виконуючи поставлені перед учнями завдання, дослідницькі групи дійшли до таких висновків:

  • Тарас Шевченко – людина, яка має на особисте щастя.

  • Талановитий художник, який визначив напрями розвитку образотворчого мистецтва України.

  • Народний поет

  • Основоположник нової української літератури та літературної мови

  • Борець проти гніту

  • Вихователь нового покоління письменників

  • Символ україни у світі

Отже, узагальнюючи висновки дослідницьких груп, ми сформулювали відповідь на ключове питання проекту:

  • Шевченко – наш всесвіт, підтвердження нашої національної повноцінності. До Шевченка треба доростати життям. (В.Базилевський)

  • Безсмертний Прометей, який пломінь своєї душі віддав людям, тому ми його памятаємо і шануємо.

  • Він сучасний завжди!

Додаток 1

Результати пошуково-дослідницької роботи учнівської групи «Літературознавці»

1 учень: Значення творчості Т. Шевченка

 Кобзар — народний поет.

Творчість є зразком нерозривного зв’язку поезії з життям народу.

Відбила досвід селянського антикріпосницького руху, прагнення мас, їх ненависть до експлуататорів, волю до боротьби, віру в краще майбутнє.

Червоною ниткою через його творчість проходить ідея народного повстання.

Великий Кобзар боровся за вільну сім’ю народів, відстоював братство слов’янських народів, закликав до спільної боротьби. Його патріотизм - це патріотизм борця, для якого щастя і воля батьківщини полягають у щасті і волі для трудящих.

 Основоположник нової української літератури.

Т. Г. Шевченко є родоначальник революційно-демократичного напряму нової української літератури, грізний суддя і обличитель усього самодержавно-кріпосницького ладу, непримиренний ворог поміщиків і царизму.

Він утвердив критичний реалізм в українській літературі, розкрив народне життя в усій його повноті й багатогранності, показав суспільні відносини, класову боротьбу свого часу.

Вніс у вітчизняну літературу незнане багатство тем і жанрів, прилучив її до кращих досягнень світової літератури. Шляхом Т. Шевченка пішли найвидатніші передові українські письменники — Марко Вовчок, Панас Мирний, І. Франко, П. Грабовський, М. Коцюбинський, Леся Українка та ін.

Політичні, моральні, естетичні погляди Т. Шевченка, теми, сюжети, образи його творів мали й мають велике значення також для розвитку інших видів мистецтва:

  • своє вираження вони знайшли у творчості багатьох композиторів, як українських (П. Ніщинського, М. Лисенка, К. Стеценка, М. Леонтовича, Г. Майбороди, П. Майбороди), так і російських (М. Мусоргського, О. Сєдова, С. Рахманінова та інших);

  • сюжети й образи «Кобзаря» відбилися в численних картинах, малюнках, скульптурах українських художників і скульпторів В. Штернберга, Я. де Бальмена, К. Трутовського, М. Пимоненка, О. Сластіона, І. Їжакевича, В. Касіяна, М. Дерегуса, І. Гончара та багатьох інших;

  • численною є кількість портретів поета, картин і малюнків, що зображують різні епізоди його життя;

  • міцно ввійшли до репертуара наших театрів п’єса «Назар Стодоля», інсценізовані поеми «Катерина», «Гайдамаки», «Наймичка». За цими ж творами написані сценарії кінофільмів, які ми бачимо в кінотеатрах та на телеекранах.

Роль митця у розвитку української літературної мови.

Митець утвердив певний склад словника і граматичний лад української мови, які стали нормою і зразком для письменника, преси, театру тощо.

Норми української літературної мови, створені на народній основі, дала поезія Т. Шевченка. Він відібрав із загальнонародної мови все найбільш істотне і яскраве, розкрив у своїй творчості багатство, гнучкість, красу і милозвучність українського слова.

Шевченко сміливо ввів у свої твори для передачі філософських, політичних, літературних та інших понять книжні слова і вирази, слов’янізми. А також слова іншомовного походження для

створення відповідного історичного або місцевого колориту, мова його стала зразком для наступних українських письменників.

Світове значення творчості Т. Шевченка.

Поет вивів українську літературу у ряди великих літератур, його твори перекладені багатьма мовами світу.

Однією із складових частин світової науки про літературу є шевченкознавство, яке нараховує сотні досліджень різних наукових жанрів (монографії, літературні портрети, розвідки, нариси, статті, огляди) і творів художньої публіцистики (біографічні романи, повісті, оповідання).

Вперше в історії він порушив тисячолітню німоту соціальних низів.

У своїх творах митець випромінював на скривджених всю силу великої любові, цілий океан ніжності, а трагедію сироти чи вдови підносив до світового рівня.

2 учень: Огляд творчої спадщини та міркувань із «Щоденника» Т.Шевченка

Схвильований звісткою про скоре звільнення від осоружної солдатчини, Т. Шевченко почав писати російською мовою щоденник — «Журнал», як він його назвав. З цього твору дізнаємося про життя й оточення на засланні й після нього, про творчі задуми, надії та прагнення. У «Журналі» багато замальовок казарменного побуту, що становлять невеличкі новелки — колоритні й жваві. У низці записів Тарас Григорович викладає свої роздуми, висловлює власні погляди на мистецтво як вияв людського духу, вміщує відгуки про твори О. Герцена, М. Гоголя, Марка Вовчка.

У щоденникових записах виявилися щирість і щедрість поетової душі, його чисто людські симпатії й антипатії, вміння самокритично аналізувати власні вчинки, взаємини з людьми. Ці записи дають багатий матеріал для пізнання внутрішнього світу геніального митця, мислителя, патріота, борця проти зла і неправди, високоосвіченої людини. Ніякі життєві випробування не зламали, не знівечили його душу, що відзначив і сам Тарас Григорович у запису від 20 червня 1857 року: «Все это неисповедимое горе, все роды унижения и поругания прошли, как будто не касаясь меня. Мне кажеться, что я тот же, что был десять лет назад. Ни одна черта в моем внутреннем образе не изменилась».

Серед прозових творів Т. Шевченка щоденникові належить чільне місце. Цей мемуарно-публіцистичний твір літературознавці вважають одним із найвидатніших у світовій літературі.

3 учень: Видатні діячі світової культури про Т. Шевченка.

«Твори Шевченка роблять людей кращими, ласкавішими, людянішими». (В. Островський — російський педагог)

«…Шевченка голос / В країні нашій вільній не змовкає / І він шукатиме в безсмертному народі» (Антанас Венцлоу)

«Тарас Шевченко був нашою потіхою і розрадою, нашою підпорою і натхненням…» (З канадської газети «Українське життя»)

«Шевченко — незвичайна постать на світовому літературному полі. Між увінчаними геніями світу важко знайти йому рівного, який би був своїм життям і творами подібний до нього… Тарас — це справжній по своїй суті будитель, вчитель, проводир і пророк народу. Коротше кажучи, жодна нація не має поета, який би був так тісно зв’язаний з народом.» (Й. Абрам, Югославія)

«Він був найбільш народним поетом з усіх великих поетів світу… Поезія Шевченка була явищем єдиним і неповторним. Немає для неї відповідника в світовій літературі.» (М. Якубець, Польща)

«Шевченко — одна з кращих пісень боротьби, яку співають у колоніальних країнах, її співають народи…» (Назим Хікмет, Туреччина)

«Він (Шевченко) всюди… як свій, бо на Слов’янщині нема для нього чужої країни.»(Чеський вчений Е.Вавра)

« Шевченко через 100 років після своєї смерті зумів зібрати поетів усього світу і здружити їх.» (Італійський письменник Гвідо Пйовене)

«Могутність його бунтівного духу, відвага, з якою він атакує найміцніші твердині свого часу, ба, навіть нашого часу: чи це божество, чи самодержавство, теократія, нелюдяність, расове упередження, жорстокість, глупота чи невігластво.» (Англійський письменник Г. Маршалла)

«Геній Шевченка своєю творчістю зігріває серця мільйонів… і тому він схожий на сонце. А хіба сонце може належати лише одному народові»?» (Вірменин Г. Севунц)

«Шевченко могутнім закликом будить гноблених усього світу.» (Француз Стебер)

4 учень: Вшанування пам’яті поета

Список перекладчів-популяризаторів Шевченкового «Кобзаря» в різних країнах світу налічує понад сотню імен, серед них такі знамениті майстри слова, як Є. Войнич, Джон Вір, Флоренс Рандел, Лайвсен, Дж. Ліндсей, М. Садовяну, Дм. Методієв, М. Якубець, Андор Габор, Дьюла Ійєш, Влад. Сирокомля, Етторе Ло Гатто, Емі Сяо, Еріх Вайнерт, Альфред Курелла, Комацу Сіосуке. Чимало з них спеціально вивчали українську мову, щоб читати Шевченка в оригіналі.

Особливе місце, зв’язане з вшануванням пам’яті Т. Шевченка, належить всесвітньо відомій Тарасовій горі, де поховано великого Кобзаря.

 Починаючи з 1962 року, щорічно присуджується премії імені Т.Г. Шевченка за найвидатніші досягнення літератури і мистецтва.

На тексти і мотиви «Кобзаря» 120 композиторів створили біля 500 хорових, сольних, оперних, хореографічних та інших творів, а весь «Кобзар» нараховує … 227 назв.

Ім’ям Т. Шевченка названі заводи і колгоспи, навчальні заклади, вулиці, бульвари. Могила поета оголошена державним заповідником.

Створено ряд музеїв поета. Мільйонними тиражами видаються його твори, на яких виховуються нові покоління молоді.

Ім’я Шевченка стало в наш час символом боротьби проти насильства, проти гніту, проти посягання на священні права людини — свободу і незалежність.

За рішенням ЮНЕСКО ювілеї Т. Шевченка відзначалися в усіх державах світу, в багатьох із них вийшли переклади «Кобзаря».

Про все більшу світову славу великого Кобзаря свідчать пам’ятники, встановлені як у містах України, так і в різних країнах світу: у Палермо (Канада), Бухаресті; Вашингтоні, Нью-Йорку, Парижі тощо.

А на останок хочу розповісти про одну бувальщину, яка сприймається як легенда.

В одному санаторії на Харківщині перебував на лікуванні тяжко хворий токар із Харкова Василь Марченко. Незадовго до смерті зі стовбура зламаної вітром сосни він вирізав погруддя Т. Шевченка. Нехтуючи забороною лікарів, мужньо борючись зі смертельною недугою, він просив друзів носити його в парк на носилках, і там, напівлежачи, знаючи, що дні його лічені, він поспішав закінчити роботу. Одного дня уже закінчуючи свою роботу, ця мужня, благородна людина померла, але під майстерним різцем закоханого в Кобзаря робітника ожив світлий образ великого Тараса. З того часу в парку цьому стоїть Т. Шевченко, врісши корінням у землю.

Справді, з великою пошаною ставляться люди до Великого Кобзаря, бо він того вартий…

Додаток 2

Результати пошуково-дослідницької роботи учнівської групи «Художники»

Додаток 3

Результати пошуково-дослідницької роботи учнівської групи «Краєзнавці»

Захист проекту «Віртуальна подорож Т.Г.Шевченка по стежках України та Дніпропетровської області » групою учнів «Краєзнавці»

«Реве та стогне Дніпр широкий...» Неофіційний гімн українців, при словах якого ми схоплювалися зі стільців у часи нашої бездержавності. А де міг ревіти Дніпро? Звичайно, на порогах, які були в межах сучасної Дніпропетровщини.

На негоду Ненаситець-поріг так ревів, що у дворі годі було почути чужий голос, треба було Ревучого перекрикувати. А до порогу було понад сім кілометрів...

Відтак згадаймо рядок з Шевченкового «Заповіту», де він просить поховати себе там, де «Було видно, було чути, як реве ревучий». Дарма, що в усіх виданнях «Кобзаря» слово «Ревучий» друкується з малої літери. Ми-то знаємо, що мова про Ненаситець, Дід-поріг, Ревучий...

РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ

Реве та стогне Дніпр широкий
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.

І блідий місяць на ту пору
Із хмари де-де виглядав, −
Неначе човен в синім морю,
То виринав, то потопав.

Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясень раз-у-раз скрипів.

Малюнок «Дніпро»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток ключових компетентностей педагога Нової української школи в умовах безперервної освіти»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.