Навчальна програма з позашкільної освіти спортивного напряму

Опис документу:
навчально-методична розробка

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

49

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ, НАУКИ ТА МОЛОДІ ВІННИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

МУРОВАНОКУРИЛОВЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ БУДИНОК ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ

СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО

на засіданні науково-методичної ради на методичній раді комунальної установи

Вінницького ОІПОПП «Мурованокуриловецький райметодкабінет»

Протокол № від 2015 р. Протокол № 6 від 25 грудня 2014 р.

Навчальна програма

з позашкільної освіти

спортивного напряму

«Шахи-шашки»

4 роки навчання

смт. Муровані Курилівці - 2015

Автор:

Серветник Василь Григорович – керівник гуртка «Шахи-шашки» Мурованокуриловецького районного Будинку дитячої та юнацької творчості, керівник гуртка вищої категорії, «Керівник гуртка–методист».

Рецензент:

Кушнір І.В – методист Мурованокуриловецького районного Будинку дитячої та юнацької творчості.

Розробка програми зумовлена застарілістю авторської навчальної програми 2010 року, а також вона відображає сучасні вимоги до підготовки юних шашкістів і шахістів на різних етапах багаторічних тренувань. При розробці програми враховано найцінніше з минулого видання (2010 року), а також матеріали чинних нормативних документів про роботу спортивних шкіл та новітні методики.

Ця програма призначена для організації занять гуртка в Мурованокуриловецькому районному Будинку дитячої та юнацької творчості. Її можна використати в загальноосвітніх школах для проведення занять з учнями молодшого та середнього шкільного віку. Даний методичний матеріал пройшов 30-річну апробацію в Мурованокуриловецькому районному Будинку дитячої та юнацької творчості і, у певній мірі, знайомить керівників гуртків з особливостями системи шахової і шашкової підготовки, створеної в даному позашкільному закладі. Навчальним планом Мурованокуриловецького районного Будинку дитячої та юнацької творчості для вивчення курсу передбачено 8 академічних годин на тиждень. Автор усвідомлює, що дана програма не в змозі підготувати спортсменів високого класу. Тому, залежно від конкретних умов, керівник гуртка може відносити певні групи питань до самостійної роботи гуртківців (при належному методичному забезпеченні), використовувати їх для роботи з окремими групами учнів, для індивідуальної роботи.

Гуртківці регулярно виступають на всіх районних змаганнях з шахів і шашок та, в міру фінансових можливостей, на обласних змаганнях. Серед них є призери обласних змагань в особистому та командному заліку. В гуртку підготовлено 5 кандидатів у майстри спорту, 86 першорозрядників, 7 чемпіонів області, 10 віце-чемпіонів, 15 призерів обласних змагань

Вважаю за необхідне звернути увагу керівників гуртків на всебічну комп’ютерну підтримку процесу навчання та підготовки до турнірів. Сподіваюся, що дана програма стане в нагоді керівникам гуртків, методичним працівникам.

В.Г.Серветник,

керівник гуртка вищої категорії, «Керівник гуртка – методист»

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

1. Актуальність програми

В позашкільній освіті відбуваються радикальні зміни: на перший план висувається розвиваюча функція навчання, що в значній мірі сприяє становленню особистості школярів і найповнішому розкриттю їх творчих здібностей.

Шахово-шашковий гурток дає можливість реалізувати позитивні ідеї українських теоретиків і практиків – зробити навчання радісним, підтримувати стійкий інтерес до знань. Ключовим моментом занять стає діяльність самих гуртківців, коли вони спостерігають, порівнюють, класифікують, групують, роблять висновки, виясняють закономірності. При цьому передбачається широке використання цікавого матеріалу, включення в заняття ігрових ситуацій, читання дидактичних казок і т.д.

Актуальність програми зумовлена тим, що допомагає гуртківцям виховати в собі посидючість, силу волі, характер, впевненість в собі, розвивати свої індивідуальні здібності (увагу, логічне мислення, пам’ять), розширити кругозір, вміти знаходити вихід в нестандартних ситуаціях, дає можливість проявити себе. Шашки і шахи в початковій стадії навчання позитивно впливають на вдосконалення в дітей багатьох психічних процесів і початкові форми вольового керування поведінкою. Розширення кола спілкування, можливостей повноцінного самовираження, самореалізації дозволяє цим дітям подолати замкнутість. Ці ігри є ефективним засобом інтелектуального розвитку дітей. В дітей, що грають в шашки і шахи, розвивається інтуїція, вміння орієнтуватися на площині і в просторі, підвищується швидкість інтелектуальної реакції. Гравці змагаються розумом і ця гра не терпить легковажності.

Шашки і шахи – унікальний інструмент розвитку творчого мислення, винахідливості. Під час гри мозок починає працювати не тільки на запам’ятовування і відтворення інформації, але й пошук оригінальних ідей і нестандартних рішень для досягнення бажаного результату. Крім того, ці ігри вчать програвати з гідністю, з повагою ставитися до переможця. І, мабуть, тому вміння грати в шашки відносили до гідностей благородних рицарів (поряд з вмінням їздити верхи і плавати, бути мисливцем і фехтувати, співати і складати вірші).

Початковий курс навчання гри максимально простий і доступний дітям 5-6 років. Важливе значення у вивченні курсу має спеціальна організована ігрова діяльність на заняттях, використання прийому розв’язування навчальних завдань, створення ігрових ситуацій. В програмі наводиться примірний перелік різних дидактичних ігор і завдань, дається варіант примірного розподілу програмового матеріалу, наводиться перелік шахових та шашкових ігор.

2. Мета програми

Метою гурткової роботи є ознайомлення гравців з основами ігор в шашки та шахи, формування інтересу до цих ігор, забезпечення міцного і свідомого оволодіння гуртківцями системи вмінь і навичок гри, необхідних у повсякденному житті.

Програма розроблена з триєдиною метою. По-перше, педагогічний компонент – підвищення успішності дітей з основних предметів загальноосвітньої школи. Другою складовою комплексної мети навчання школярів шашкової та шахової гри є розвиток психічних рис школярів: уваги, пам’яті, логічного мислення, просторової і творчої уяви. Третій компонент складової мети – спортивний - це отримання учнями знань, умінь і навичок гри, необхідних для отримання четвертого (І юнацького) розряду, а потім – третього, другого і першого розрядів.

Для досягнення поставленої мети в програмі розв’язуються завдання таких типів: навчальні, виховні і розвиваючі.

3.1. Навчальні завдання:

А) отримання знань з теорії шашкової та шахової гри;

Б) набуття навичок застосування отриманих знань під час шашкової та шахової партії;

В) вміння розв’язувати шашкові та шахові задачі і аналізувати позиції.

Г) навчити основним принципам стратегії гри, практичного плану на всіх стадіях партій;

Д) вивчати комбінації, техніку розрахунку;

Е) підвищувати кваліфікацію юних шахістів та шашкістів.

Знання гуртківцями набуваються під час теоретичних занять, навички прививаються під час практичних занять, вміння відточуються при виконанні домашніх завдань (за бажанням дітей).

3.2. Виховні завдання:

А) привити любов і інтерес до шашок і шахів та навчання в цілому;

Б) навчити аналізувати свої і чужі помилки, вчитися на них вибирати із множини розв’язків єдино правильний;

В) навчити поважати суперника (виконання спортивного ритуалу: потиск руки суперника перед початком партії та після її закінчення);

Г) навчити працювати самостійно, планувати свою діяльність;

Д) формувати особисті риси (рішучість, кмітливість, зосередженість, дисциплінованість, працьовитість) на шахово-шашковому матеріалі.

3.3. Розвиваючі завдання:

А) розвивати в учнів пам’ять, логічне мислення, увагу, посидючість і інші позитивні риси особистості;

Б) ввести в світ логічної краси і образного мислення;

Курс містить основні правила і теорію шахової і шашкової гри. Для кращого сприйняття та засвоєння програми застосовуються логічні та розвиваючі ігри, посилання на відповідні комп’ютерні шахові та шашкові програми.

4. Етапи реалізації програми

Дана програма розрахована на 4 роки навчання. В групі кожного року навчання програма передбачає по 35 годин занять протягом року по одній годині в тиждень.

Теорія і практика шашкової та шахової гри будується у відповідності з логікою чотирьох освітніх рівнів: початкової, третьої, другої і першої ліг, що прийняті в нашому гуртковому товаристві. Кожна ліга об’єднує юних гравців на основі їх приблизно однакової підготовленості.

Протягом першого року навчання (початкова ліга) учні 1-3 класів пізнають початкові відомості про шашкову та шахову гру, набувають вмінь і навичок, що необхідні для участі в турнірі для отримання четвертого (І юнацького) спортивного розряду. В групу початківців приймають також всіх бажаючих учнів 4-6 класів, які з певних причин не виконали норми четвертого розряду.

Протягом другого року навчання (третя ліга) для дітей 2-4 класів, які отримали четвертий (І юнацький) спортивний розряд, проводиться навчання і підготовка до турнірів на отримання третього спортивного розряду.

Протягом третього року навчання (друга ліга) для дітей 3-5 класів, які отримали третій спортивний розряд, проводиться навчання і підготовка до районних турнірів на отримання другого спортивного розряду.

Протягом четвертого року навчання (перша ліга) для дітей 4-11 класів, які отримали другий спортивний розряд, проводиться навчання і підготовка до обласних турнірів на отримання першого спортивного розряду.

В групі удосконалення другого року навчання займаються діти, що знають основи тактики і стратегії гри та володіють фундаментальними знаннями з теорії гри в дебюті, міттельшпілі і ендшпілі, а також мають певний ігровий досвід виступів у шкільних та районних змаганнях.

В групах удосконалення третього і четвертого років навчання займаються гуртківці, які впевнено володіють тактичними прийомами, вміють будувати стратегічні плани, знають основні дебюти, мають досвід виступів у районних і обласних змаганнях.

5. Методичні принципи

Процес оволодіння прийомами гри в шашки та шахи будується на ряді методичних принципів:

1) Принцип регулярності: основна робота проходить не тільки на щотижневих заняттях, але й при виконанні домашнього завдання (закріплення отриманих навичок).

2) Принцип паралельності: слід вивчати теми не послідовно одну за одною, а тримати в полі зору дві-три теми, рухаючись по них вперед і вглиб.

3) Принцип зміни пріоритетів:

Пріоритет ідеї – головне – правильна ідея ходу, яка може привести до вигідної позиції в партії;

Пріоритет ходу – при відпрацюванні вже відомих ідей, а також при розв’язанні простих, стандартних ситуацій, оскільки ніякі зверх красиві і зверх оригінальні ідеї не можуть компенсувати наявність невірного ходу.

4) Принцип варіативності: корисно на приклад однієї ситуації показати різні прийоми і методи розв’язання, а потім порівняти отримані розв’язки з різних точок зору: стандартність і оригінальність.

5) Принцип самоконтролю: регулярний і систематичний аналіз своїх помилок як обов’язковий елемент самостійної роботи.

6) Принцип швидкого повторення: в міру накопичення теоретичних знань з предмета слід регулярно повторювати матеріал і по необхідності підкріпляти його розв’язуванням практичних задач з теми.

7) Принцип моделювання ситуацій: корисно моделювати критичні ситуації, які можуть виникнути в партії, і відпрацювати стереотипи поведінки.

В курсі передбачені принципи поступового ускладнення матеріалу і циклічна побудова змісту навчання.

Самостійна робота гуртківців у процесі навчання організовується у вигляді самостійної роботи вдома під час розборів різних етюдів.

Перший рік навчання (6 - 8 років)

За перший рік навчання (секції «Шахова азбука» і «Діагональки») передбачається вивчити основні правила, поняття шахової і шашкової гри.

Програма розрахована на учнів 1-3 класів, які відносяться до категорії початківців. Для навчання використовується демонстраційна дошка з набором магнітних фігур, набір шахових задач на мат за 1 хід. Матеріал подається шляхом поступового збільшення відомостей і ускладнення завдань.

З перших занять потрібно знайомити дітей з правилами гри і контролювати їх дотримання. Це, насамперед, коректне, ввічливе ставлення до суперника: розпочати і закінчити партію рукостисканням, незалежно від результату гри, подякувати супернику за зіграну партію, доброзичливий наступний аналіз партії. Моральний урок чесного протиборства важко переоцінити.

Значну увагу на заняттях треба приділяти практичному розв’язуванню задач, навчанню запису партії, вчити аналізувати їх, знаходити помилки і кращі продовження.

Другий рік навчання (7 - 9 років)

За другий рік навчання (секції «Спритний пішачок» і «Чарівна шашка») навчити основам позиційної гри, дати можливість дітям відчути гармонію шахової і шашкової науки.

Третій рік навчання (8 – 10 років)

На третьому році (секції «Шахова школа» і «Шашкова школа») вивчаються комбінації, тактика гри, ендшпіль, техніка розрахунку.

Четвертий рік навчання (9 – 16 років)

На четвертому році (секції «Шахова майстерність» і «Шашкова майстерність») вивчаються стратегія гри та дебюти.

Для забезпечення диференціації навчання в програмі для кожного року навчання наводяться картки індивідуальних завдань. Це дозволяє врахувати особливості контингенту гуртківців, розширює можливості враховувати їхні потреби, можливості та уподобання.

6. Види поточного, проміжного і рубіжного контролю

Функція поточного контролю реалізується на практичних заняттях у вигляді розв’язування різних етюдів, усного опитування.

Проміжний контроль реалізується під час проведення навчальних ігрових партій.

Рубіжним контролем є участь гуртківців в різних турнірах.

7. Основні види занять:

Лекція, бесіда, практичні ігрові заняття.

8. Засоби навчання

Комплекти шахів і шашок (бажано мати комплект на кожну ігрову пару).

Демонстраційна магнітна дошка з комплектами шахових фігур і шашок (виготовлені гуртківцями).

Оформлення стенда «В світі шахів і шашок», де підібрана інформація про термінологію, а також ілюструється матеріал, що розбирається на заняттях гуртка.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Секція «Шахова азбука»

(початковий рівень, перший рік навчання, категорія – початківці)

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Розділ 1. Перші кроки

4

4

8

Розділ 2.Шах і мат

4

6

10

Розділ 3.Тактика

4

6

10

Розділ 4. Азбука пішакового ендшпілю

2

4

6

Підсумкове заняття

-

1

1

Разом

14

21

35

Секція «Спритний пішачок»

(початковий рівень, другий рік навчання, категорія – гравці І юнацького розряду)

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступ

1

-

1

Розділ 1. Основи позиційної гри

1.1. Позиційні переваги

1.2. Гармонійний розвиток фігур

1.3. Значення центра в шаховій партії

1.4. Активність фігур

1.5. Пішакові закінчення

1.6. Узгодженість фігур у міттельшпілі

6

1

1

1

1

1

1

11

2

2

1

2

2

2

17

3

3

2

3

3

3

Розділ 2.Елементи позиційної гри

2.1. Узгодження дій слона й коня з метою дати мат

2.2. Реалізація матеріальної переваги

5

3

2

11

5

6

16

8

8

Підведення підсумків за рік. Плани на наступний рік

-

1

1

Разом

12

23

35

Секція «Шахова школа»

(основний рівень, перший рік навчання, категорія – гравці ІІІ розряду)

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступ

1

-

1

Розділ 1. Тактичні прийоми

1.1. Комбінація та її складові частини

1.2. Елементи комбінаційної гри

1.3. Пастки

1.4. Окремі елементи комбінаційної гри

1.5. Техніка розігрування ендшпілю

1.6. Шахові комбінації

1.7. Гальмування пішаків

1.8. Уразливість останньої горизонталі

1.9. Комбінації на звільнення поля

9

1

1

1

1

1

1

1

1

1

18

2

2

2

2

2

2

2

2

2

27

3

3

3

3

3

3

3

3

3

Розділ 2. Типові матові фінали

2.1. Комбінація та її складові частини

2.2. Позиційна жертва як тактичний прийом

2.3. Техніка розрахунку

3

1

1

1

3

1

1

1

6

2

2

2

Підведення підсумків за рік. Плани на наступний рік

-

1

1

Разом

13

22

35

Секція «Шахова майстерність»

(основний рівень, другий рік навчання, категорія – гравці ІІ розряду)

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступ

1

-

1

Розділ 1. Стратегія і тактика

1.1. Стратегічний план гри

1.2. Взаємодія шахових фігур та пішаків

1.3. Розташування пішаків та активність фігур

1.4. Основні етапи планової гри

1.5. Опозиція на всіх стадіях гри

1.6. Цугцванг як метод боротьби

1.7. Типові ендшпільні позиції

7

1

1

1

1

1

1

1

15

1

2

2

3

3

2

2

22

2

3

3

4

4

3

3

Розділ 2. Стратегія атаки

2.1. Стратегія атаки на короля

2.2. Атака на слабких полях

2.3. Атака позиції різних рокіровок

2.4. Основні елементи атаки на короля

2.5. Стратегія гри на короля

5

1

1

1

1

1

6

1

1

1

1

2

11

2

2

2

2

3

Підведення підсумків за рік

-

1

1

Разом

13

22

35

Секція «Діагональки»

(початковий рівень, перший рік навчання, категорія – початківці)

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Розділ 1. Шашкова азбука

1.1. Подорож у шашкову країну

1.2. Як ходять шашки

2

1

1

2

1

1

4

2

2

Розділ 2.Перші кроки в шашках

2.1. Перші переможні ходи в шашках

2.2. Основи шашкової гри

3

1

2

5

1

4

8

2

6

Розділ 3.Основні прийоми боротьби на шашковій дошці

5

5

10

Розділ 4. Основи шашкової комбінації

1

6

12

Підведення підсумків за рік

-

1

1

Разом

11

24

35

Секція «Чарівна шашка»

(початковий рівень, другий рік навчання, категорія – гравці І юнацького розряду)

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступ

1

-

1

Розділ 1. Основні принципи гри

1.1. Основні правила гри

1.2. Цінність полів і сила шашок

1.3. Сила дамки

1.4. Способи виграшу

7

1

1

2

2

8

1

2

4

2

15

2

3

6

4

Розділ 2. Комбінації в шашках

2.1. Основи шашкової комбінації

2.2. Комбінації, які мають назви

2.3. Класифікація комбінацій

3

1

1

1

7

2

2

3

10

3

3

4

Розділ 3. Пастки на початку партії

3

5

8

Підведення підсумків за рік

-

1

1

Разом

14

21

35

Секція «Шашкова школа»

(основний рівень, перший рік навчання, категорія – гравці ІІІ розряду)

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступ

1

-

1

Розділ 1. Основні прийоми і принципи гри

1.1. Тактичні прийоми гри

1.2. Заключна стадія гри

4

1

3

9

2

7

13

3

10

Розділ 2. Комбінації в шашках

1

19

20

Підведення підсумків за рік

-

1

1

Разом

6

29

35

Секція «Шашкова майстерність»

(основний рівень, другий рік навчання, категорія – гравці ІІ розряду)

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступ

1

-

1

Розділ 1. Основні тактичні і позиційні прийоми та принципи шашкової боротьби

1.1. Значення центра

1.2. Опозиція

1.3. Прорив у дамки

1.4. Сила шашок

1.5. Основні принципи розігрування колових і тичкових позицій

1.6. Тактичні прийоми

1.7. Позиції із зв’язкою флангу або центру

17

1

1

2

2

2

2

2

17

2

2

4

4

3

3

3

33

3

3

6

6

5

5

5

Підсумкове заняття

-

1

1

Разом

17

18

35

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Секція «Шахова азбука»

Розділ 1. Перші кроки (8 год.)

Теоретична частина. В країні Шахових Чудес. Чарівна Дошка. Проспекти, вулиці і провулки Чарівної Дошки. Мешканці шахового королівства. Як ходять фігури? Як фігури б’ють одна одну? Пішак, кінь. Пригоди шахового солдата Пішачка. Перетворення пішаків у фігури. Порівняльна сила фігур. Рокіровка і взяття на проході.

Практична частина. Відпрацювання вмінь у назві та початковому розміщенні фігур. Як ходять фігури? Як фігури б’ють одна одну? Запис положення фігур. Запис ходів фігур. Вправи на вільне володіння шаховою дошкою.

Розділ 2. Шах і мат (10 год.)

Теоретична частина. Чия армія сильніша. Значення короля. Шах. Захист від шаху. Мета гри в шахи. Нічия в шахах. Техніка матування самотнього короля. Лінійний мат. Мат королем і ферзем. Мат королем і турою. Мат ферзем і турою в різних положеннях. Мат двома турами в різних положеннях.

Практична частина. Мат в найпростіших ситуаціях. Розв’язування шахових задач на мат в 1 хід.

Розділ 3. Тактика (10 год.)

Теоретична частина. Подвійний удар. Відкритий напад. Знищення захисника. Зв’язка. Відвернення. Заманювання. Блокування. Перекриття. Звільнення поля. Руйнування оборони. Захоплення пункту.

Практична частина. Розв’язування шахових задач на подвійний удар, відкритий напад, знищення захисника суперника, зв’язку, відвернення, заманювання,блокування, перекриття, звільнення поля, руйнування оборони, захоплення пункту.

Розділ 4. Азбука пішакового ендшпілю (7 год.)

Теоретична частина. Особливості ендшпілю. Реалізація зайвого пішака в пішакових закінченнях. Пішак на 6-ій горизонталі. Віддалений прохідний пішак. Захищений прохідний пішак. Боротьба ферзя проти пішака. Король і пішак проти короля.

Практична частина. Розв’язування шахових задач на реалізацію зайвого пішака в пішакових закінченнях, силу пішака на 6-ій горизонталі, особливості гри при віддаленому прохідному пішаку, захищеному прохідному пішаку, особливості боротьби ферзя проти пішака, короля і пішака проти короля.

Підсумкове заняття (1 год.)

Підбиття підсумків.

Секція «Спритний пішачок»

Вступ (1 год.)

Повторення вивченого матеріалу. З історії шахів. Етика шахової боротьби.

Розділ 1. Основи позиційної гри ( 17 год.)

1.1. Позиційні переваги (3 год.)

Теоретична частина. Основи позиційної гри — її план. Позиційні переваги: перевага у розвитку, захоплення центра, оптимальне розташування фігур, пішаків, слабкі поля в таборі противника, захоплення відкритих ліній. Принцип найшвидшого розвитку.

Практична частина. Аналіз навчальної партії з точки зору правильної позиційної гри. Розгляд характерних позицій, етюдів, задач. Вправа «наосліп» на запам'ятовування позиції. Групове розв'язування задачі, етюду.

1.2. Гармонійний розвиток фігур (3 год.)

Теоретична частина. Три стадії шахової партії. Дебют. Мітельшпіль. Ендшпіль. Гармонійний розвиток сил. Найшвидший розвиток фігур - перший дебютний принцип шахової партії. Поняття про темп.

Практична частина. Навчальна партія та її дебютний принцип. Розв'язування задач, позицій з теми. Аналіз навчальної партії з точки зору правильної позиційної гри. Гра з шаховим комп'ютером.

1.3. Значення центра в шаховій партії (2 год.)

Теоретична частина. Центр шахівниці. Боротьба за центр. Значення центра в шаховій партії, позиції.

Практична частина. Аналіз навчальної партії з точки зору правильної позиційної гри. Облік сильних і слабких сторін позицій. Розгляд характерних позицій, етюдів, задач. Вправа «наосліп» на запам'ятовування позиції. Групове розв'язування задачі, етюду.

1.4. Активність фігур (3 год.)

Теоретична частина. Гармонійне розташування фігур. Поняття про гармонію в шахах. Рухомість фігур. Слабкі й сильні фігури. Активність фігур. Боротьба двома слонами проти слона і коня або двох коней. Гармонійне пішакове розміщення у позиціях.

Практична частина. Аналіз навчальної партії з точки зору правильної позиційної гри. Розв'язування шахових задач, вправ. Гра з шаховим комп'ютером.

1.5. Пішакові закінчення (3 год.)

Теоретична частина. Пішак - «душа шахів». Сильні та слабкі поля. Здвоєні пішаки. Відсталий пішак. Ізольований пішак. Прохідні пішаки. Пішакові закінчення. Ферзь проти пішака. Тура та пішак проти тури.

Практична частина. Розв'язування шахових задач, вправ. Гра з шаховим комп'ютером.

1.6. Узгодженість фігур у міттельшпілі (3 год.)

Теоретична частина. Основи позиційної гри після дебюту. Узгодженість фігур у міттельшпілі. Різноманітність дій для розвитку дебюту.

Практична частина. Аналіз навчальної партії з точки зору правильної позиційної гри. Розв'язування шахових задач, вправ. Гра з шаховим комп'ютером.

Розділ 2. Елементи позиційної гри (17 год.)

2.1. Узгодження дій слона й коня з метою дати мат (9 год.)

Теоретична частина. Мат слоном і конем. Узгодження дій слона й коня з метою дати мат. Типові позиції, що призводять до відтиснення самотнього короля. Непідсильне завдання для двох коней. Розгляд можливостей двох коней в ендшпілі.

Практична частина. Відпрацьовування мата слоном і конем за допомогою запису. Гра з шаховим комп'ютером. Розв'язування шахових позицій, задач, вправ. Задача. Етюд. Шахово-логічна задача про ферзів-вартових.

2.2. Реалізація матеріальної переваги (8 год.)

Теоретична частина. Елементи позиційної гри. Пішаки тиснуть на фігури. Магістралі нападу. Реалізація матеріальної переваги. Поняття про матеріальну перевагу. Позиційна нічия. Вічний напад.

Практична частина. Розігрування позицій з перевагою з однієї сторони. Розв'язування задач та прикладів. Видатні шахісти, їхні вибрані партії, задачі, етюди. Яскраві шахові партії, задачі, етюди з коментарями. Сеанс одночасної гри з гуртківцями. Виявлення найбільш здібних, талановитих гуртківців. Розбір партій гуртківців. Контроль засвоєння знань та вмінь.

Підведення підсумків за рік. Плани на наступний рік (1 год.).

Секція «Шахова школа»

Вступ (1 год.)

Повторення вивченого матеріалу. З історії шахів. Етика шахової боротьби.

Розділ 1. Тактичні прийоми (27 год.)

1.1. Комбінація та її складові частини (3 год.)

Теоретична частина. Тактичні прийоми. Комбінація та її складові частини. Жертва. Елементи комбінації. Зв'язка.

Практична частина. Розв'язування шахових задач на комбінацію. Навчальна партія. Задачі, вправи, етюди.

1.2. Елементи комбінаційної гри (3 год.)

Теоретична частина. Елементи комбінаційної гри. Відкритий напад. Подвійний удар.

Практична частина. Розв'язування задач, вправ, етюдів на комбінаційні удари, пастки. Робота з комп'ютером. Навчальна партія.

1.3. Пастки (3 год.)

Теоретична частина. Пастки. Розгляд характерних дебютних пасток, типових позиційних пасток.

Практична частина. Розв'язування задач, вправ, етюдів на комбінаційні удари, пастки. Робота з комп'ютером. Навчальна партія. Задачі, вправи, етюди.

1.4. Окремі елементи комбінаційної гри (3 год.)

Теоретична частина. Комбінації для досягнення переваги або для вирівнювання гри у найгірших позиціях.

Практична частина. Розв'язування шахових задач на комбінацію.

1.5. Техніка розігрування ендшпілю (3 год.)

Теоретична частина. Техніка розігрування ендшпілю. Легкофігурні закінчення. «Млин». Ферзь проти тури. Характерні позиції.

Практична частина. Навчальна партія. Задачі, вправи, етюди.

1.6. Шахові комбінації (3 год.)

Теоретична частина. Комбінація на затягування. Блок. Шахові комбінації. «Спертий» мат. Блок при атаці на короля в ендшпілі.

Практична частина. Розв'язування шахових задач на комбінацію. Навчальна партія. Задачі, вправи, етюди.

1.7. Гальмування пішаків (3 год.)

Теоретична частина. Гальмування пішаків – особливий вид блоку. Комбінація на відвернення. Комбінації на відвернення з «кватиркою» та без неї.

Практична частина. Розв'язування шахових задач на комбінацію. Навчальна партія. Задачі, вправи, етюди.

1.8. Уразливість останньої горизонталі (3 год.)

Теоретична частина. Уразливість останньої горизонталі.

Практична частина. Розв'язування задач, вправ, етюдів на комбінаційні удари, пастки. Робота з комп'ютером.

1.9. Комбінації на звільнення поля (3 год.)

Теоретична частина. Комбінації на звільнення поля. Характерні типові позиції.

Практична частина. Розв'язування шахових задач на комбінацію. Навчальна партія. Задачі, вправи, етюди.

Розділ 2. Типові матові фінали (7 год.)

2.1. Комбінація та її складові частини (3 год.)

Теоретична частина. Сполучення різних ідей із загрозою мата. Типові матові фінали. Мат у кілька ходів.

Практична частина. Турнір на присвоєння розряду з шахів. Розбір партій гуртківців.

2.2. Позиційна жертва як тактичний прийом (2 год.)

Теоретична частина. Тактика. Позиційна жертва.

Руйнування позиції короля за допомогою жертви.

Практична частина. Сеанс одночасної гри з учнями класу. Виявлення найбільш здібних, талановитих учнів. Контроль засвоєння знань.

2.3. Техніка розрахунку (2 год.)

Теоретична частина. Техніка розрахунку в простих і більш складних позиціях.

Практична частина. Тренування техніки розрахунку.

Підведення підсумків за рік. Плани на наступний рік (1 год.).

Секція «Шахова майстерність»

Вступ (1 год.)

Повторення вивченого матеріалу. З історії шахів. Етика шахової боротьби.

Розділ 1. Стратегія і тактика (22 год.)

1.1. Стратегічний план гри. (2 год.)

Теоретична частина. Стратегія і тактика. Стратегічний план гри. Стратегія і тактика в їхньому взаємозв'язку.

Практична частина. Розв'язування шахових задач на комбінацію. Навчальна партія. Задачі, вправи, етюди.

1.2. Взаємодія шахових фігур та пішаків. (3 год.)

Теоретична частина. Взаємодія сил (фігур та пішаків). Принцип координації.

Практична частина. Розгляд типових позицій, в яких взаємодіють шахові фігури або пішаків. Розв'язування шахових задач. Робота з шаховим комп'ютером.

1.3. Розташування пішаків та активність фігур. (3 год.)

Теоретична частина. Розташування пішаків та активність фігур у найбільш вигідному ендшпілі. Принцип обмеження фігур.

Практична частина. Аналіз різних позицій з характерним розташування пішаків. Розв'язування шахово-логічних задач. Логічні головоломки. Турові та ферзеві закінчення.

1.4. Основні етапи планової гри. (4 год.)

Теоретична частина. Про зв'язки та взаємодії. Стратегічні й тактичні плани у дебюті, міттельшпілі, ендшпілі. Основні етапи планової гри. Характерні риси стратегічного плану.

Практична частина. Відпрацьовування техніки розрахунку. Етюд на обмеження. Навчальна партія.

1.5. Опозиція на всіх стадіях гри. (4 год.)

Теоретична частина. Стратегія гри. Опозиція. Опозиція на всіх стадіях гри. Розгляд різних стратегічних планів.

Практична частина. Відпрацьовування техніки розрахунку. Розв'язування шахових задач. Робота з шаховим комп'ютером.

1.6. Цугцванг як метод боротьби. (3 год.)

Теоретична частина. Цугцванг як метод боротьби. Цугцванг у міттельшпілі та ендшпілі. Шляхи досягнення цугцвангу.

Практична частина. Програвання і відпрацьовування позицій з цугцвангом. Відпрацьовування теми попарно, з шаховим комп'ютером.

1.7. Типові ендшпільні позиції. (3 год.)

Теоретична частина. Забезпечений та незабезпечений простір. Жертва за простір. Динамічний пішаковий центр. Опорний пункт. Типові ендшпільні позиції. Ендшпільні позиції з турою і конем.

Практична частина. Аналіз різних позицій з характерним розташування пішаків. Розв'язування шахово-логічних задач. Логічні головоломки.

Розділ 2. Стратегія атаки (11 год.)

2.1. Стратегія атаки на короля. (2 год.)

Теоретична частина. Стратегія атаки на короля. Як проводити атаку. Елементи проведення атаки. Оцінка можливості атаки на короля.

Практична частина. Програвання атакуючих позицій. Знаходження точних, нестандартних розв'язань. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Робота з шаховим комп'ютером.

2.2. Атака на слабких полях. (2 год.)

Теоретична частина. Слабкий пункт - об'єкт атаки. Слабке поле. Поява слабких полів, пунктів. Атака на слабких полях.

Практична частина. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Робота з шаховим комп'ютером.

2.3. Атака позиції різних рокіровок. (2 год.)

Теоретична частина. Король у центрі. Атака позиції короткої рокіровки, атака за різнобічних рокіровок. Розв'язування характерних позицій на діаграмах.

Практична частина. Програвання атакуючих позицій. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Робота з шаховим комп'ютером.

2.4. Основні елементи атаки на короля. (2 год.)

Теоретична частина. Основні елементи атаки на короля за короткої та різнобічних рокіровок.

Практична частина. Програвання атакуючих позицій. Знаходження точних, нестандартних розв'язань. Робота з шаховим комп'ютером.

2.5. Стратегія гри на короля. (3 год.)

Теоретична частина. Шляхи до створення атаки. Інтуїтивні жертви. Успішна стратегія. Різні шляхи створення атаки. Стратегія гри на короля.

Практична частина. Сеанс одночасної гри з учнями. Контроль засвоєння знань.

Підведення підсумків за рік. (1 год.).

Секція «Діагональки»

Розділ 1. Шашкова азбука (4 год.)

1.1. Подорож у шашкову країну. (2 год.)

Теоретична частина. Подорож у шашкову країну. Чарівна Дошка. Проспекти, вулиці і провулки Чарівної Дошки. Шашкова нотація. Мешканці шашкової країни (початкове розміщення шашок).

Практична частина. Вправи на вільне володіння шашківницею. Запис початкової позиції. Тренування у правильному записі позиції.

1.2. Як ходять шашки. (2 год.)

Теоретична частина. Ні кроку назад (Як ходять шашки). Запис ходів у партії. Повна нотація. Бити обов’язково (правила бою). Про правила поведінки під час гри. В гостях у Дамки. Чудове перетворення шашки. Як б’є дамка. Про силу дамки.

Практична частина. Вправи на вільне володіння шашківницею. Тренування у правильному записі ходів у партії. Розв'язування шашкових задач. Навчальна партія.

Розділ 2. Перші кроки в шашках (8 год.)

2.1. Перші переможні ходи в шашках. (2 год.)

Теоретична частина. Що вважається перемогою. Результат партії – виграш або нічия. Різновиди нічиєї. Запирання шашок.

Практична частина. Розв’язування шашкових задач. Перші переможні ходи в шашках. Виконайте переможні удари в шашках.

2.2. Основи шашкової гри. (6 год.)

Теоретична частина. Сила флангів. Як виграти шашку. Як пройти в дамки. Пастки і короткі партії.

Практична частина. З якого поля почати удар? На якому полі завершити удар? Виконайте найкращі ходи. Займіть вигідну позицію. Знайдіть швидкий виграш.

Розділ 3. Основні прийоми боротьби на шашковій дошці (8 год.)

Теоретична частина. Опозиція, розмін і темп, зв’язка, зажим, жертва, загроза, оточення, роздих, самооблога, запирання шашок, боротьба за центр.

Практична частина. Доведіть перевагу першого ходу. Досягніть позиційної переваги. Скористайтеся додатковим темпом. Не пропустіть чорних в дамки. Заперти шашки суперника.

Розділ 4. Основи шашкової комбінації (7 год.)

Теоретична частина. Що таке комбінація? Передумови комбінації. Комбінаційні прийоми.

Практична частина. Прості комбінації. Знайдіть ефективний удар із вказаного поля. Створіть комбінацію для нанесення вирішального удару. Виграйте шашку. Нанесіть чорним поразку. Проаналізуйте позицію і проведіть виграшну комбінацію.

Розділ 5. Повторення (6 год.)

Практична частина. Парні ігри дітей. Турнірна дисципліна, правила змагань. Індивідуальні ігри з окремими гуртківцями. Тренувальний турнір. Аналіз зіграних партій. Розбір партій гуртківців.

Підведення підсумків за рік. Плани на наступний рік (1 год.).

Секція «Чарівна шашка»

Вступ (1 год.)

Вступна бесіда. Походження шашок і їх розвиток. Шашки в житті видатних людей. Шашкова нотація. Запис ходів. Умовні позначення. Правила користування контрольним годинником.

Розділ 1. Основні принципи гри (15 год.)

1.1. Основні правила гри. (2 год.)

Теоретична частина. Основні правила гри. Три правила взяття. Турецький удар. Як вибрати хід. «Шашковий час».

Практична частина. Розв'язування задач, вправ, етюдів на комбінаційні удари, пастки.

1.2. Цінність полів і сила шашок. (3 год.)

Теоретична частина. Цінність полів і сила шашок. Про позиційну перевагу. Опозиція. Позиції, до яких треба намагатися.

Практична частина. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Робота з комп'ютером.

1.3. Сила дамки. (6 год.)

Теоретична частина. Дамка проти трьох простих шашок. Сила дамки. Три дамки проти однієї. Елементи трикутника Петрова

Практична частина. Розв’язування шашкових задач на побудову трикутника Петрова.

1.4. Способи виграшу. (4 год.)

Теоретична частина. Запирання шашок. Цугцванг. Круговий удар. Самооблога

Практична частина. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Програвання і відпрацьовування позицій з цугцвангом. Робота з комп'ютером.

Розділ 2. Комбінації в шашках (10 год.)

2.1. Основи шашкової комбінації. (3 год.)

Теоретична частина. Основи шашкової комбінації. Комбінаційний зір. Як знайти шашкову комбінацію. Складові частини комбінації.

Практична частина. Розвивай комбінаційне мислення. Фінальний удар з поля b 2

2.2. Комбінації, які мають назви. (3 год.)

Теоретична частина. Комбінація – краса шашок. Комбінації, які мають назви. Музей комбінацій. Етапи комбінаційного мислення.

Практична частина. Фінальний удар з поля d2. Фінальний удар з поля f 2. Фінальний удар з поля h 2

2.3. Класифікація комбінацій. (4 год.)

Теоретична частина. Класифікація комбінацій. Спосіб розв’язування комбінацій.

Практична частина. Практичний курс комбінацій.

Розділ 3. Пастки на початку партії (8 год.)

Теоретична частина. 20 дебютних пасток.

Практична частина. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Аналіз зіграних партій. Робота з комп'ютером.

Підведення підсумків за рік. Плани на наступний рік (1 год.).

Секція «Шашкова школа»

Вступ (1 год.)

Вступна бесіда. Мистецтво гри в шашки. Повторення шашкової нотації. Запис ходів. Умовні позначення. Правила користування контрольним годинником.

Розділ 1. Основні прийоми і принципи гри (13 год.)

1.1. Тактичні прийоми гри. (3 год.)

Теоретична частина. Як підвищити клас гри. Про стратегію і тактику. Тактичні прийоми – азбука шашкової гри.

Практична частина. Розв'язування задач, вправ, етюдів на комбінаційні удари, пастки. Фланги. Активні бортові шашки. Зв’язка. Зажим. Самооблога. Стовбняк. Розвилка. Трапеція. Шлагбаум. Трамплін.

1.2. Заключна стадія гри. (10 год.)

Теоретична частина. Загальні відомості про заключну стадію гри. Три дамки проти дамки і простої шашки. Знамениті закінчення. Штик Гоняєва

Практична частина. Розв'язування задач, вправ на комбінаційні удари.

Розділ 2. Комбінації в шашках (17 год.)

Теоретична частина. Основи шашкової комбінації.

Практична частина. Розв'язування задач, вправ на комбінаційні удари.

Фінальний удар з поля а 1. Фінальний удар з поля c 1.

Фінальний удар з поля e 1. Фінальний удар з поля g 1.

Фінальний удар з поля b 2. Фінальний удар з поля d 2.

Фінальний удар з поля f 2. Фінальний удар з поля h 2.

Фінальний удар з поля h 4. Фінальний удар з поля а 3.

Фінальний удар з поля с 3. Фінальний удар з поля е 3.

Фінальний удар з поля g 3. Фінальний удар з поля b 4.

Фінальний удар з поля а 5. Фінальний удар з поля h 6.

Підведення підсумків за рік. Плани на наступний рік (1 год.).

Секція «Шашкова майстерність»

Вступ (1 год.)

Вступна бесіда. Мистецтво гри в шашки. Повторення шашкової нотації. Запис ходів. Умовні позначення. Правила користування контрольним годинником.

Розділ. Основні тактичні і позиційні прийоми та принципи шашкової боротьби (33 год.)

1.1. Значення центра. (3 год.)

Теоретична частина. Значення центра. Відсталі шашки. Ізольовані шашки.

Практична частина. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Аналіз зіграних партій. Робота з комп'ютером.

1.2. Опозиція. (3 год.)

Теоретична частина. Опозиція. Зміна опозиції при розміні. Найпростіші позиційні прийоми виграшу. Незворотня загроза.

Практична частина. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Аналіз зіграних партій. Робота з комп'ютером.

1.3. Прорив у дамки. (6 год.)

Теоретична частина. Прорив у дамки на правому фланзі суперника. Прорив у центрі. Прорив у дамки на лівому фланзі суперника.

Практична частина. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Аналіз зіграних партій. Робота з комп'ютером.

1.4. Сила шашок. (6 год.)

Теоретична частина. Рожон. Сила шашок білих на полях f6 і d6. Відсталі та іншого виду слабкі шашки. Атака шашки g5. Паралельні шашки. Атака і захист колових і тичкових шашок.

Практична частина. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Аналіз зіграних партій. Робота з комп'ютером.

1.5. Основні принципи розігрування колових і тичкових позицій.

(5 год.)

Теоретична частина. Основні принципи розігрування колових і тичкових позицій. Деякі системи розігрування дебюту кол. Приклади захисту в тичкових позиціях. Різні поєднання шашок в колових і тичкових позиціях. Поєднання шашок – білої с5 і чорної е5.

Практична частина. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Аналіз зіграних партій. Робота з комп'ютером.

1.6. Тактичні прийоми. (5 год.)

Теоретична частина. Тактичний прийом цугцванг. Тактичний прийом самооблога. Тактичний прийом роздих. Тактичний прийом турецький удар. Запирання шашок в практичній грі. Жертва шашки. Створення серії загроз. Стратегія виходу на поле е5.

Практична частина. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Аналіз зіграних партій. Робота з комп'ютером.

1.7. Позиції із зв’язкою флангу або центру. (5 год.)

Теоретична частина. Позиції із зв’язкою правого флангу. Самозажим. Позиції із зв’язкою лівого флангу. Блокада і зажим правого флангу суперника. Методи боротьби проти центру. Зв’язка центру. Перерозвиток центру.

Практична частина. Засвоєння матеріалу на прикладах та задачах. Аналіз зіграних партій. Робота з комп'ютером.

Підведення підсумків за рік. (1 год.).

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Секція «Шахова азбука»

Вихованці мають знати:

- історію і походження шахів;

- шахову нотацію;

- різні види виграшу та нічиєї;

- назви шахових фігур, їх початкове розміщення на шахівниці;

- правила ходів та бою шахових фігур;

- порівняльну силу шахових фігур;

- значення короля в шаховій партії;

- що таке подвійний удар, відкритий напад, знищення захисної фігури чи пішака, зв’язку, відвернення, заманювання, блокування, перекриття, звільнення поля, руйнування оборони, захоплення пункту, прохідний пішак, ізольований пішак, зв’язані пішаки, відкриті лінії, правило квадрата для пішака і короля суперника;

- різні види найпростіших пішакових закінчень;

- найпростіші тактичні прийоми.

Вихованці мають вміти:

- грати два пішаки проти двох, три пішаки проти трьох, …, вісім проти восьми, дві тури проти двох, однопольними слонами, слон проти тури, слон і тура проти слона і двох тур, ферзь проти ферзя, ферзь проти тури, ферзь проти слона, ферзь проти двох слонів, слон проти коня, два слони проти двох коней, кінь і слон білих проти коня і слона чорних, слон і тура проти слона і коня тощо. Метою цих ігор є побити всі фігури суперника;

- виграти фігуру за допомогою найпростіших тактичних прийомів;

- активно застосовувати в своїй грі найпростіші тактичні прийоми;

- записувати партії;

- бачити і усвідомлювати свої помилки;

- застосовувати отримані ідеї, прийоми і принципи під час гри в двосторонніх тренінгах, сеансах одночасної гри з керівником гуртка.

Вихованці мають набути досвід:

- швидко і правильно відшукувати поля, вертикалі і діагоналі, показуючи і називаючи їх уголос;

- матувати короля суперника в найпростіших ситуаціях;

- розігрувати найпростіші пішакові ендшпілі.

Секція «Спритний пішачок»

Вихованці мають знати:

- історію українських шахів, імена чемпіонів світу;

- що таке план шахової партії, позиційна і матеріальна перевага, слабкі і сильні фігури, узгодженість фігур;

- три стадії шахової партії;

- принцип найшвидшого розвитку фігур;

- значення центра в шаховій партії, позиції;

- сильні і слабкі поля в позиції;

- типові позиції, що призводять до відтиснення самотнього короля;

- можливості двох коней в ендшпілі;

- непідсильне завдання для двох коней;

- магістралі нападу пішаків;

- основи позиційної гри;

- що таке ініціатива і позиційний базис, позиційна нічия, вічний напад;

- як розігруються основні дебюти і закінчення;

- і намагатися виконувати правила етикету під час гри в шахи;

- правила гри і турнірної поведінки, норми етикету під час гри в шахи;

- про організацію шахових змагань.

Вихованці мають вміти:

- реалізовувати позиційну перевагу в розвитку фігур;

- розв’язувати найпростіші шахові задачі і вправи;

- гармонійно і швидко розвивати сили;

- ставити мат слоном і конем;

- відтісняти самотнього короля;

- тиснути на фігури пішаками;

- реалізовувати матеріальну перевагу;

- самостійно оцінити позицію – переваги і недоліки в кожної із сторін, можливі варіанти розвитку подій;

- виграти фігуру за допомогою тактичних прийомів;

- записувати партії;

- бачити і усвідомлювати свої помилки;

- застосовувати отримані ідеї, прийоми і принципи під час гри в двосторонніх тренінгах, сеансах одночасної гри з керівником гуртка.

Вихованці мають набути досвід:

- для виграшу партії не намагатися до зайвої переваги в якості;

- впевнено володіти найпростішими тактичними прийомами, намагатися їх застосовувати;

- матувати короля суперника в найпростіших ситуаціях.

Секція «Шахова школа»

Вихованці мають знати:

- складові частини комбінації;

- характерні дебютні пастки;

- типові позиційні пастки;

- техніку розігрування ендшпілю;

- комбінації на затягування, на відвернення з «кватиркою» та без неї, на звільнення поля та лінії;

- різні шляхи, що призводять до перемоги в партії;

- тактичні позиційні жертви;

- техніку розрахунку в простих позиціях;

- принцип найшвидшого розвитку фігур;

- про організацію шахових змагань.

Вихованці мають вміти:

- блокувати при атаці на короля в ендшпілі;

- реалізовувати позиційну перевагу в розвитку фігур;

- гармонійно і швидко розвивати сили;

- узгоджувати дії слона й коня з метою дати мат;

- реалізовувати матеріальну перевагу;

- розв'язувати шахові позиції, задачі, вправи, головоломки на шахівниці;

- самостійно оцінити позицію – переваги і недоліки в кожної із сторін, можливі варіанти розвитку подій;

- бачити і усвідомлювати свої помилки;

- застосовувати отримані ідеї, прийоми і принципи під час гри в двосторонніх тренінгах, сеансах одночасної гри з керівником гуртка;

- грати, як мінімум, на рівні І юнацького розряду.

Вихованці мають набути досвід:

- впевнено володіти простими тактичними прийомами, намагатися їх застосовувати;

- матувати короля суперника в простих ситуаціях;

- розігрувати прості пішакові ендшпілі.

Секція «Шахова майстерність»

Вихованці мають знати:

- про взаємодію сил (фігур та пішаків);

- тактичні прийоми;

- елементи комбінаційної гри;

- про позиційну і матеріальну перевагу;

- розташування пішаків та активність фігур у найбільш вигідному ендшпілі;

- стратегію гри;

- принцип обмеження фігур;

- стратегічні й тактичні плани у дебюті, міттельшпілі, ендшпілі;

- характерні дебютні пастки;

- типові позиційні пастки;

- техніку розігрування ендшпілю;

- як проводити атаку;

- шляхи до створення атаки;

- типові позиції, що призводять до відтиснення самотнього короля.

Вихованці мають вміти:

- шукати оптимальні рішення за методом «Мозкового штурму»;

- реалізовувати позиційну перевагу в розвитку фігур;

- гармонійно і швидко розвивати сили;

- розв'язувати шахово-логічні задачі, вправи, головоломки;

- засвоювати матеріал на прикладах та задачах;

- реалізовувати матеріальну перевагу;

- розв'язувати шахові позиції, задачі, вправи, головоломки на шахівниці;

- самостійно оцінити позицію – переваги і недоліки в кожної із сторін, можливі варіанти розвитку подій;

- бачити і усвідомлювати свої помилки;

- застосовувати отримані ідеї, прийоми і принципи під час гри в двосторонніх тренінгах, сеансах одночасної гри з керівником гуртка;

- грати, як мінімум, на рівні ІІІ спортивного розряду.

Вихованці мають набути досвід:

- впевнено володіти нескладними тактичними прийомами, намагатися їх застосовувати;

- матувати короля суперника в нескладних ситуаціях;

- розігрувати пішакові ендшпілі.

Секція «Діагональки»

Вихованці мають знати:

- історію українських шашок, імена чемпіонів світу;

- шашкову нотацію;

- різні види виграшу та нічиєї;

- початкове розміщення шашок на шашківниці;

- правила ходів та бою шашок і дамки;

- найпростіші тактичні прийоми.

- що таке комбінація;

- різні шляхи, що призводять до перемоги в партії;

- назви основних прийомів боротьби на шашковій дошці;

- класифікацію комбінаційних прийомів;

- класифікацію комбінаційних ідей;

- що таке план шашкової партії, позиційна і матеріальна перевага;

- три стадії шашкової партії;

- принцип найшвидшого розвитку;

- значення центра в шашковій партії;

- правила гри і турнірної поведінки, норми етикету під час гри в шашки;

- про організацію шашкових змагань.

Вихованці мають вміти:

- швидко і правильно відшукувати поля, вертикалі і діагоналі, показуючи і називаючи їх уголос;

- застосовувати основні прийоми боротьби на прикладах та в турнірних партіях;

- класифікувати комбінаційні прийоми;

- проводити найпростіші комбінації, знаходити точні, нестандартні розв'язання;

- розв’язувати найпростіші шашкові задачі і вправи;

- гармонійно і швидко розвивати сили;

- реалізовувати матеріальну перевагу;

- самостійно оцінити позицію – переваги і недоліки в кожної із сторін, можливі варіанти розвитку подій;

- активно застосовувати в своїй грі найпростіші тактичні прийоми;

- записувати партії;

- бачити і усвідомлювати свої помилки;

- застосовувати отримані ідеї, прийоми і принципи під час гри в двосторонніх тренінгах, сеансах одночасної гри з керівником гуртка;

- грати, як мінімум, на рівні І юнацького розряду.

Вихованці мають набути досвід:

- впевнено володіти найпростішими тактичними прийомами, намагатися їх застосовувати;

- розігрувати найпростіші ендшпілі.

Секція «Чарівна шашка»

Вихованці мають знати:

- різні шляхи, що призводять до перемоги в партії;

- різні види виграшу та нічиєї;

- правило виграшу трьох дамок проти однієї (трикутник Петрова);

- правило турецького удару;

- складові елементи комбінації (мотив, ідея, спосіб проведення);

- сильні і слабкі поля в позиції;

- що таке ініціатива і позиційний базис, позиційна нічия;

- як розігруються основні дебюти і закінчення;

- класифікацію комбінаційних ідей.

Вихованці мають вміти:

- класифікувати комбінаційні ідеї;

- засвоювати матеріал на прикладах та задачах;

- розв'язувати вправи, головоломки на шашківниці;

- знаходити точні, нестандартні розв'язання;

- реалізовувати позиційну перевагу в розвитку фігур;

- гармонійно і швидко розвивати сили;

- грати, як мінімум, на рівні І юнацького розряду.

Вихованці мають набути досвід:

- впевнено володіти найпростішими тактичними прийомами, намагатися їх застосовувати.

Секція «Шашкова школа»

Вихованці мають знати:

- основні прийоми і принципи шашкової боротьби;

- різні шляхи, що призводять до перемоги в партії;

- різні види виграшу та нічиєї;

- правило виграшу трьох дамок проти однієї (трикутник Петрова і штик Гоняєва);

- правило турецького удару;

- складові елементи комбінації (мотив, ідея, спосіб проведення);

- класифікацію комбінаційних ідей.

Вихованці мають вміти:

- застосовувати основні прийоми і принципи шашкової боротьби;

- розв'язувати вправи, головоломки на шашківниці;

- знаходити точні, нестандартні розв'язання;

- класифікувати комбінаційні ідеї;

- засвоювати матеріал на прикладах та задачах;

- активно застосовувати в своїй грі найпростіші тактичні прийоми;

- записувати партії;

- бачити і усвідомлювати свої помилки;

- застосовувати отримані ідеї, прийоми і принципи під час гри в двосторонніх тренінгах, сеансах одночасної гри з керівником гуртка;

- грати, як мінімум, на рівні І юнацького розряду.

Вихованці мають набути досвід:

- впевнено володіти найпростішими тактичними прийомами, намагатися їх застосовувати.

Секція «Шашкова майстерність»

Вихованці мають знати:

- основні прийоми і принципи шашкової боротьби;

- «три кити» теорії (розмін, темп, опозиція);

- різні шляхи, що призводять до перемоги в партії;

- різні види виграшу та нічиєї;

- основи позиційної гри;

- як розігруються основні дебюти і закінчення;

- про організацію шашкових змагань;

- правила гри і турнірної поведінки, норми етикету під час гри в шашки;

- найпростіші тактичні прийоми.

Вихованці мають вміти:

- класифікувати тактичні прийоми;

- розв'язувати вправи, головоломки на шашківниці;

- знаходити точні, нестандартні розв'язання;

- використовувати помилки противника;

- застосовувати основні прийоми і принципи шашкової боротьби;

- самостійно оцінити позицію – переваги і недоліки в кожної із сторін, можливі варіанти розвитку подій;

- активно застосовувати в своїй грі найпростіші тактичні прийоми;

- записувати партії;

- бачити і усвідомлювати свої помилки;

- застосовувати отримані ідеї, прийоми і принципи під час гри в двосторонніх тренінгах, сеансах одночасної гри з керівником гуртка;

- грати, як мінімум, на рівні ІІІ спортивного розряду.

Вихованці мають набути досвід:

- впевнено володіти простими тактичними прийомами, намагатися їх застосовувати.

ЛІТЕРАТУРА

Секція «Шахова азбука»

Авербах Ю., Бейлин М. Путешествие в шахматное королевство. – М.: Физк. и спорт, 1988.

Весела И., Веселы И. Шахматный букварь. – М.: Просвещение, 1983.

Гайштут О. Шахи. Перші кроки. – К.: «А.С.К.», 2002.

Гайштут А. Путешествие по шахматной доске. – М.: Дом педагогики, 1996.

Гончаров В. Некоторые актуальные вопросы обучения дошкольника шахматной игре.-М.:-ГЦОЛИФК, 1984.

Гришин В., Ильин Е., Шахматная азбука.-М.: Детская литература, 1980.

Гришин В. Малыши играют в шахматы. – М.: Просвещение, 1991.

Журавлёв Н. В стране шахматных чудес. – М.: А/ПРО «Международная книга», 1991.

Иващенко С. Сборник шахматных комбинаций.- Киев: Радянська школа, 1986.

Сухин И. Приключения в шахматной стране. – М.: Педагогика, 1991.

Секція «Спритний пішачок»

Авербах Ю., Бейлин М. Путешествие в шахматное королевство. – М.: Физк. и спорт, 1988.

Авербах Ю., Бейлін М. Шаховий самовчитель.- К.: Рад. школа, 1980.

Бондаревский И. Комбинации в миттельшпиле.-М.: ФиС, 1965.

Вайнштейн Б., Ловушки Ферзьбери. - М.: Физкультура и спорт, 1990.

Журавлёв Н. В стране шахматных чудес. – М.: А/ПРО «Международная книга», 1991.

Зак В., Длуголенский Я. Я играю в шахматы.-Л.: Детская литература, 1985.

Иващенко С. Сборник шахматных комбинаций.- Киев: Радянська школа, 1986.

Костюченко О., Римаренко П. Шаховий дивосвіт. – К. Здоров’я, 1989.

Костьев А. Учителю о шахматах. – М.: Просвещение. 1986.

Костьев А. Шахматный кружок в школе и пионерском лагере. – М.: Физк. и спорт, 1980.

Марусенко П., Лазарєва Т. Шаховий гурток у школі. – К.: Рад. школа, 1983.

Марусенко П., Лазарєва Т. е2 – е4? (шахові початки). – К.: Рад. школа, 1983.

Рохлин Я. Книга о шахматах. – М. Сов. Россия, 1975.

Таборов Б. Основи ендшпілю. – К.: Рад. школа, 1988.

Черняк В. Тайна игры королей. - М.: Мол. гвардия. 1989.

Юдович М. Занимательные шахматы. - М.: Физкультура и спорт, 1962.

Хенкин В. Куда идет король. – М.: Молодая гвардия, 1979.

Секція «Шахова школа»

Авербах Ю., Бейлин М. Путешествие в шахматное королевство. – М.: Физк. и спорт, 1988.

Авербах Ю., Бейлін М. Шаховий самовчитель.- К.: Рад. школа, 1980.

Вайнштейн Б. Ловушки Ферзьбери. - М.: Физкультура и спорт , 1990.

Иващенко С. Сборник шахматных комбинаций.- Киев: Радянська школа, 1986.

Костюченко О., Римаренко П. Шаховий дивосвіт. – К. Здоров’я, 1989.

Костьев А. Учителю о шахматах. – М.: Просвещение. 1986.

Марусенко П., Лазарєва Т. Шаховий гурток у школі. – К.: Рад. школа, 1983.

Марусенко П., Лазарєва Т. е2 – е4? (шахові початки). – К.: Рад. школа, 1983.

Таборов Б. Основи ендшпілю. – К.: Рад. школа, 1988.

Черняк В. Тайна игры королей. - М.: Мол. гвардия. 1989.

Секція «Шахова майстерність»

Авербах Ю., Бейлин М Путешествие в шахматное королевство – М.:Физк. и спорт, 1988.

Авербах Ю., Бейлін М. Шаховий самовчитель.- К: Рад. школа, 1980.

Вайнштейн Б. Ловушки Ферзьбери. - М.: Физкультура и спорт, 1990.

Костюченко О., Римаренко П. Шаховий дивосвіт. – К. Здоров’я, 1989.

Костьев А. Учителю о шахматах. – М.: Просвещение. 1986.

Лазарєв Ю. Творчість шахістів України. - К. Здоров’я, 1982.

Марусенко П., Лазарєва Т. Шаховий гурток у школі. – К: Рад. школа, 1983.

Марусенко П., Лазарєва Т. е2 – е4? (шахові початки). – К: Рад. школа, 1983.

Рохлин Я. Книга о шахматах. – М. Сов. Россия, 1975.

Таборов Б. Основи ендшпілю. – К.: Рад. школа, 1988.

Черняк В. Тайна игры королей. - М.: Мол. гвардия. 1989.

Шашин Б. Атака на ферзевом фланге. - М.: Физкультура и спорт, 1988.

Юдович М. Занимательные шахматы. - М.: Физкультура и спорт, 1962.

Секція «Діагональки»

Городецкий В. Б. Книга о шашках. – М. : Физкультура и спорт, 1990.

Дудник В. Шашечный всеобуч. Горизонты шашек (журнал). Винница.2004.

Дудник В. Шашки – игра для всех. Винница. 2010.

Погрибной В.К., Шашки. Сборник комбинаций с краткими коментарями. Каменец-Подольский, 2006.

Романчук О. А. Юному шашисту. – Свердловск. Средне-Уральское книж-ное издательство. 1988.

Секція «Чарівна шашка»

Василевский Р.Г. Учимся играть в шашки .- К.: Здоров’я, 1985.

Герцензон Б.М. Для тех, кто в шашки…не играет. Москва. Физкультура и спорт.1975.

Городецкий В. Б. Книга о шашках. – М. : Физкультура и спорт, 1990.

Дудник В. Шашечный всеобуч. Горизонты шашек (журнал). Винница.2004.

Романчук О. А. Юному шашисту. – Свердловск. Средне-Уральское книж-ное узд-тво. 1988.

Секція «Шашкова школа»

Буткевич А. Шашечные окончания- миниатюры. Киев. Здоров’я, 1985.

Василевский Р. Учимся играть в шашки .- К.: Здоров’я, 1985.

Вигман В. Радость творчества. М.: Физкультура и спорт, 1986.

Герцензон Б. Для тех, кто в шашки…не играет. М. Физкультура и спорт, 1975.

Городецкий В. Книга о шашках. – М.: Физкультура и спорт, 1990.

Городецкий В. Борьба в середине партии. – М.: Физкультура и спорт, 1965.

Дудник В. Шашечный всеобуч. Горизонты шашек (журнал). Винница, 004.

Дунаевский А. Окончание в шашечной партии. М.: Физкультура и спорт, 1965.

Литвинович В. Школа позиционной игры. Русские шашки. М.: Физкультура и спорт, 1984.

Маламед В. Курс шашечных окончаний. Межд. и русские шашки. М.: Физк. и спорт, 1989.

Миротин Б. 64 и 100 Москва. Физкультура и спорт, 1982.

Миротин Б. Тактика в русских шашках. М.: Физкультура и спорт, 1974.

Романчук О. Юному шашисту. – Свердловск. Средне-Уральское книж-ное издательство, 1988.

Соминский С. Комбинационные идеи в русских шашках. М.: Физкультура и спорт, 1979.

Цукерник Э. Антология шашечных комбинаций. М.: Физкультура и спорт, 1987.

Секція «Шашкова майстерність»

Буткевич А. Шашечные окончания-миниатюры. Киев. Здоров’я, 1985.

Василевский Р. Учимся играть в шашки.- К.: Здоров’я, 1985.

Вигман В. Радость творчества. М.: Физкультура и спорт, 1986.

Герцензон Б. Для тех, кто в шашки…не играет. М. Физкультура и спорт, 1975.

Городецкий В. Книга о шашках. – М.: Физкультура и спорт, 1990.

Дудник В. Шашечный всеобуч. Горизонты шашек (журнал). Винница, 2004.

Литвинович В. Школа позиционной игры. Русские шашки. М.: Физкультура и спорт, 1984.

Маламед В. Курс шашечных окончаний. Международные и русские шашки. М.: Физк. и спорт, 1989.

Миротин Б. 64 и 100 Москва. Физкультура и спорт, 1982.

Миротин Б. Тактика в русских шашках. М.: Физкультура и спорт, 1974.

Романчук О. Юному шашисту. – Свердловск. Средне-Уральское книжное издательство, 1988.

Соминский С. Комбинационные идеи в русских шашках. М.: Физкультура и спорт, 1979.

Цукерник Э. Антология шашечных комбинаций. М.: Физкультура и спорт, 1987.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
3
дн.
0
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!